Да надникнем в Х-драйва.

X серия (E84,F48,F39,F47,E83,F25,F26,E53,E70,F15,E71,F16)

Модератор: Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 19 Дек 2013, 15:11

HERMES написа:Здравейте колеги,
искам да попитам дали има вариянт за изключване на
предното предаване на моделите преди фейс-а?
Става въпрос за Х-5 2003 г.Или единствения начин е да се откача предния кардан?


Тези глупави експерименти не вярвам да ги е правил някой друг, така че едва ли има информация по въпроса... Х3 с АТС400 не може да се кара без преден кардан, защото задвижващият фланец в раздатката не е фиксиран по никакъв начин и ще изпадне на пътя. На Х5 може и да е възможно.

Свалянето на предния кардан е добро решение, ако имаш някакъв механичен проблем по него, предния диф или полуоските и искаш да изключиш някой от тези възли от работата на трансмисията. Така (без преден кардан) колата ще може да се тегли на колесар без проблеми, а при каране може да има и някакъв положителен ефект за икономия на гориво. Но ако целиш да удължиш живота на актуатора или раздатката - няма да има ефект, защото той (актуаторът) пак ще натяга дисковата муфа, дори и без преден кардан. Верижната предавка в кутията пак ще се върти, макар и без натоварване.
Последна промяна Borymeckata на 19 Дек 2013, 15:56, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 19 Дек 2013, 15:55

Колеги, слушайте нещо интересно. Става въпрос за маслената помпа, която се намира в задната част на разпределителната кутия (transfer case):

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Един колега ми разказа, че е имал проблем с кутията, отворили са я и всичко вътре е било тотално съсипано и натрошено, а маслената помпа е била пръсната на парчета... Ние говорихме с него, после аз доста мислих и гледах снимките. Нямам представа от какво ТОЧНО е станал проблемът, но предполагам следното:

Твърдо парче от някакъв детайл е паднало в маслото на кутията и помпата го е ззсмукала. Може да е било парче или болтче от успокоителите на веригата, може да е зъб от някоя от зъбчатките или част от сепаратор на някой лагер... Роторът на помпата е блокирал и корпусът й се е счупил. Помпата е спряла да качва масло във вала, частите на кутията са останали без мазане и затова са се износили.

Вижте на снимките - помпата смуче маслото директно от дъното на кутията през един маркуч. Няма никаква цедка и на практика може да засмуче всякакви боклуци, които са в маслото и не са останали на магнита. Мисля си - какво пречи да се пригоди някаква цедка от метална мрежа в края на маркуча? Маслените помпи на двигателите имат такава, въпреки, че веднага след помпата има филтър - ето ви снимки на маслената помпа на един стар мотоциклет, който съм се заел да възстановявам:

Изображение

Изображение

В автоматичната СК също има помпа и филтър. А в раздатката - само помпа без нищо... Интересно защо, как мислите?
Excellent! Steven is my name!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 252
Регистриран на: 3.03.2008
Местоположение: Стара Загора
Кара: Е46 2.0d 99'

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от IvaN66 » 09 Фев 2014, 23:11

Мъчи ме един въпрос,който може и да няма общо с темата.Интересно ми е и не мога да си обясня,как пълноприводните системи на задвижване осигуряват различен въртящ момент към предния и задния мост и запазват оборотите еднакви.Например:движение по прав участък,без буксуване 60:40 въртящ момент,а колелата се въртят с една и съща ъглова скорост.Обикновено при класически редуктор,ако искаш да спечелиш момент е за сметка на оборотите и обратно-т.е. няма как да се печели мощност:).При тази система,ако правилно съм запомнил изчетеното, няма междинен диференциал.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 10 Фев 2014, 9:24

Да, като диференциал работи дисковата муфа в раздатката, която позволява някакво приплъзване и съответно - различни обороти на двата кардана за ограничено време (моментно).

Значи (както си го представям), предаваният към мостовете момент няма връзка с оборотите на същите. Например върви по шосето обикновено БМВ (без Хдрайв) - как се рaзпределя момента? 100% на задния и 0% на предния, а оборотите на всички колела са еднакви - нали така? Също и при Хдрайва - ако муфата е напълно натегната (зацепена) - моментът се разпределя по равно между двата моста 50:50. Ако е напълно освободена (отцепена) - колата върви само на задния мост, 100:0. И между тези две крайни положения - междинни, според степента на натягане на муфата. Муфата е натегната (но не докрай), което позволява някакво приплъзване. Такова няма (защото 4-те колела се въртят с еднаква скорост), но по-голяма част от въртящият момет отива в задния кардан (60%), а останалата част (40%) отива в предния. Аз така си го представям...
Последна промяна Borymeckata на 11 Фев 2014, 8:43, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1024
Регистриран на: 8.11.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: X5+M2

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от msi200 » 10 Фев 2014, 15:45

Точно така е, раздатката със съединителя в нея играят ролята на диференциал. Карданът към задния мост се върти постоянно, а карданът към предния мост се зацепва от този съединител. В зависимост от това, доколко е "натиснат" този съединител имаш съотношение преден:заден от 0:100 до 50:50. Например, при 0:100 съединителят е отцепен докрай и си само на задно, при 30:70 позволява приплъзване (полусъединител), а при 50:50 е зацепен докрай и не позволява приплъзване.
Като върви направо, няма разлика в оборотите на колелата и няма приплъзване в съединителя. Приплъзването се появява, когато колата буксува или завива.

Идеята на х-драйв е да се кара по нормални пътища, защото съединителят в раздатката не би издържал голямо буксуване(офроуд) или каране по писта. Да не говорим, че при Х5 и Х3 е с верига, която ще се разтегне като види зор.
I love the sound of V8 in the morning...

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 252
Регистриран на: 3.03.2008
Местоположение: Стара Загора
Кара: Е46 2.0d 99'

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от IvaN66 » 10 Фев 2014, 20:42

T.e. когато имаме съотношение на въртящия момент различно от 50:50 и 100:0,приплъзването в муфата е заради стремежа на колелата да се движат с еднаква ъглова скорост.
Голямото ми чудене е дали има възможност за движение без буксуване с различни отношения от горните.Не съм сигурен точно за перманентните AWD(нямам предвид X-drive) дали винаги са 50:50.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1024
Регистриран на: 8.11.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: X5+M2

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от msi200 » 10 Фев 2014, 22:47

Има, при някои Мерцедес и Тойота са фиксирани съотношенията (примерно 40:60). Първия вариант на х-драйв пак мисля е така. Преди доста време си бях намерил клипчета как точно работи, но нещо не ги откривам в момента. Засега слагам снимка от awdwiki-то, казва се "planetary gear center differential":
http://www.awdwiki.com/images/mercedes- ... 210_xx.jpg
I love the sound of V8 in the morning...

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 252
Регистриран на: 3.03.2008
Местоположение: Стара Загора
Кара: Е46 2.0d 99'

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от IvaN66 » 11 Фев 2014, 8:33

Хубаво,но пак не си давам отговор какво се случва с оборотите на предния и заден кардан :).Би трябвало да са различни си мисля.Ако не греша P=M.n.P е мощността,подавана от двигателя чрез изходящия вал на скоростната кутия.M и n са съответно въртящ момент и обороти.Следователно ако раздатката подаде различни моменти отпред и отзад,междуосовия диф ще се погрижи да има различни ъглови скорости на двата кардана и би следвало главното предаване на преден и заден диференциал да е различно,за да могат четирите колела да се въртят еднакво.Пак говоря за случай на праволинейно движение без буксуване.Нещо ми убягва явно...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 11 Фев 2014, 9:10

Малко отклонение - имаше една тема при общите приказки, нещо от сорта: Защо форумът ми е по-интересен от Фейсбука? Ами ето - опитай се да проведеш подобна техническа дискусия във ФБ...

msi200 написа:...
Идеята на х-драйв е да се кара по нормални пътища, защото съединителят в раздатката не би издържал голямо буксуване(офроуд) или каране по писта. Да не говорим, че при Х5 и Х3 е с верига, която ще се разтегне като види зор.

По горното твърдение бих искал да изкажа "некои съображения":

1. При офроуда, ако нагазиш в някое блато и забоксуваш - не смятам, че има проблем за дисковата муфа в раздатката (освен ако същата не е останала отворена, в резултат на някаква повреда). Значи влизаш в калта и задните колела започват да боксуват. Какво се случва с предните? Системата ще отчете боксуването и веднага актуаторът ще натегне муфата докрай, за да задейства максимално предния мост. При това положение предния кардан ще се завърти със същите обороти, както задния и (а) ще забоксуват и предните колела, или (б) ще се измъкнеш от локвата. Но и в давата случая в муфата няма да имаш приплъзване, защото тя ще бъде натегната докрай. Приплъзване при бокуване ще се получи, ако (пак го казвам) системата не работи (както например аз я бях изключил през лятото) - тогава задните колела ще боксуват, а предните ще стоят неподвижно и ще имаш максимално триене в дисковата муфа.

2. Веригата в раздатката е нормална концепция, повечето раздъчни кутии са с верига, а тези със зъбни предавки са по-скоро изключение. Ето раздатка от Ренглър - с верига е и ако мислите, че не вижда зор в парт-тайм режима ...:

Изображение

Кога веригата при Хдрайва получава най-голямо натоварване? Когато муфата е натегната на 100% и към предния кардан отива максимален момент. Но това става само закратко - когато задният мост забоксува. При нормално каране муфата е леко отцепена и към предния мост отиват 40%, нали така? Значи веригата (при нормална експлоатация) не вижда голям зор... Проблем ще бъде, ако тя остане натегната, а ти завиваш на суха и твърда повърхност - но този вариант е хипотетичен... Аз лично не бих се притеснявал за веригата в раздатката - ако всичко работи нормално, тя последна ще се "предаде". Самият факт, че са я сложили точно на най-тежките и мощни "джипове" говори в нейна полза...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1024
Регистриран на: 8.11.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: X5+M2

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от msi200 » 11 Фев 2014, 9:28

Ами бъдещето ще покаже колко са здрави, факт е обаче, че раздатките на истинските джипове или са парттайм, или са торсеноподобни и без износващи се части. Просто при задействането си съединтелят се износва, дори и малко да е, едва ли ще устиска 300х км офроуд. Според мен съединителят е консуматив, а веригата може и да издържи. Но не това е идеята на х-драйв.


Относно разпределението на въртящия момент, и на мен ми е сложно да си го представя. Грубо казано, силата се прилага върху различни рамена, ето филмче:

http://www.youtube.com/watch?v=P7WeZiv_x70
I love the sound of V8 in the morning...

Потребител
Аватар
Мнения: 7
Регистриран на: 11.01.2005
Местоположение: Sofia

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от speed fan » 11 Фев 2014, 13:51

Здравейте!
Първо поздравления за ентусиазма на автора!Много точно,обстоятелствено и подплатено с детайлни снимки описание.

Имам една молба,като мисля ,че напълно се вписва в контекста на темата: някой може ли да обясни малко по-подробно дадената от колегата по-горе схема - по-специално деференциалния механизъм. Има ли блокаж и как точно се предава момента http://www.awdwiki.com/images/mercedes- ... 210_xx.jpg
Линкове също стават ако смятате ,че ще разводним много въпреки,че по-стария х-драйв е на този принцип доколкото разбрах. :) .Рових из нета и гледах няколко клипчета ,но така и не ми станя съвсем ясно. :?:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1024
Регистриран на: 8.11.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: X5+M2

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от msi200 » 11 Фев 2014, 19:29

И на мен не ми е съвсем ясно, но ще опитам да обясня :)
Първо, това на точно тази снимка от awdwiki със сигурност няма блокаж.
Черните части се въртят от мотора, тъмносивите отвеждат момент към задния мост, а белите - към предния.
Различният въртящ момент към двата кардана се постига, защото задния кардан е вързан за тези малките зъбчатки дето са 3х2 бройки, а предния кардан е на зъбчатката в центъра. Така е изчислено, че и двата кардана нормално се въртят с еднакви обороти. А защо се предава различен въртящ момент - това зависи от "рамото", на което е приложена силата, но за жалост незнам как да го обясня разбираемо. Погледни клипчето след 3-тата минута, то е на различен диференциал и обяснява нагледно: http://www.youtube.com/watch?v=P7WeZiv_x70 . Този диференциал има и блокаж с ламелен съединител.
I love the sound of V8 in the morning...

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 252
Регистриран на: 3.03.2008
Местоположение: Стара Загора
Кара: Е46 2.0d 99'

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от IvaN66 » 11 Фев 2014, 20:17

Клипчето е много добро.Става ясно,че предавателното отношение е сметнато за 60:40 въртящ момент за еднакви ъглови скорости на преден и заден кардан.Ясно се вижда различната скорост на въртене при всяко друго отношение на моментите.А другите отношения се постигат с различен диаметър на зацепване.
На по-разбираем език :
http://www.youtube.com/watch?v=2S3ZxlB-vJw

Потребител
Аватар
Мнения: 7
Регистриран на: 11.01.2005
Местоположение: Sofia

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от speed fan » 13 Фев 2014, 11:22

Хмм,мисля че ми се поизясниха нещата...благодарение на този линк : http://www.xiftw.com/?page_id=16 по-специално фигурата с разпределинието на въртящия момент :) .Остава отворен въпросът с блокажа.На по-стари модели гледам,че е виско,дали и на Х-а е така ?

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 252
Регистриран на: 3.03.2008
Местоположение: Стара Загора
Кара: Е46 2.0d 99'

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от IvaN66 » 13 Фев 2014, 21:08

И тук малко обяснения:
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm

ПредишнаСледваща

Назад към X1/X2/Х3/Х4/X5/X6

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook