Да надникнем в Х-драйва.
Модератор: Технически модератори
- Borymeckata
- ентусиаст
-
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
HERMES написа:Здравейте колеги,
искам да попитам дали има вариянт за изключване на
предното предаване на моделите преди фейс-а?
Става въпрос за Х-5 2003 г.Или единствения начин е да се откача предния кардан?
Тези глупави експерименти не вярвам да ги е правил някой друг, така че едва ли има информация по въпроса... Х3 с АТС400 не може да се кара без преден кардан, защото задвижващият фланец в раздатката не е фиксиран по никакъв начин и ще изпадне на пътя. На Х5 може и да е възможно.
Свалянето на предния кардан е добро решение, ако имаш някакъв механичен проблем по него, предния диф или полуоските и искаш да изключиш някой от тези възли от работата на трансмисията. Така (без преден кардан) колата ще може да се тегли на колесар без проблеми, а при каране може да има и някакъв положителен ефект за икономия на гориво. Но ако целиш да удължиш живота на актуатора или раздатката - няма да има ефект, защото той (актуаторът) пак ще натяга дисковата муфа, дори и без преден кардан. Верижната предавка в кутията пак ще се върти, макар и без натоварване.
Последна промяна Borymeckata на 19 Дек 2013, 15:56, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
-
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Колеги, слушайте нещо интересно. Става въпрос за маслената помпа, която се намира в задната част на разпределителната кутия (transfer case):





Един колега ми разказа, че е имал проблем с кутията, отворили са я и всичко вътре е било тотално съсипано и натрошено, а маслената помпа е била пръсната на парчета... Ние говорихме с него, после аз доста мислих и гледах снимките. Нямам представа от какво ТОЧНО е станал проблемът, но предполагам следното:
Твърдо парче от някакъв детайл е паднало в маслото на кутията и помпата го е ззсмукала. Може да е било парче или болтче от успокоителите на веригата, може да е зъб от някоя от зъбчатките или част от сепаратор на някой лагер... Роторът на помпата е блокирал и корпусът й се е счупил. Помпата е спряла да качва масло във вала, частите на кутията са останали без мазане и затова са се износили.
Вижте на снимките - помпата смуче маслото директно от дъното на кутията през един маркуч. Няма никаква цедка и на практика може да засмуче всякакви боклуци, които са в маслото и не са останали на магнита. Мисля си - какво пречи да се пригоди някаква цедка от метална мрежа в края на маркуча? Маслените помпи на двигателите имат такава, въпреки, че веднага след помпата има филтър - ето ви снимки на маслената помпа на един стар мотоциклет, който съм се заел да възстановявам:


В автоматичната СК също има помпа и филтър. А в раздатката - само помпа без нищо... Интересно защо, как мислите?





Един колега ми разказа, че е имал проблем с кутията, отворили са я и всичко вътре е било тотално съсипано и натрошено, а маслената помпа е била пръсната на парчета... Ние говорихме с него, после аз доста мислих и гледах снимките. Нямам представа от какво ТОЧНО е станал проблемът, но предполагам следното:
Твърдо парче от някакъв детайл е паднало в маслото на кутията и помпата го е ззсмукала. Може да е било парче или болтче от успокоителите на веригата, може да е зъб от някоя от зъбчатките или част от сепаратор на някой лагер... Роторът на помпата е блокирал и корпусът й се е счупил. Помпата е спряла да качва масло във вала, частите на кутията са останали без мазане и затова са се износили.
Вижте на снимките - помпата смуче маслото директно от дъното на кутията през един маркуч. Няма никаква цедка и на практика може да засмуче всякакви боклуци, които са в маслото и не са останали на магнита. Мисля си - какво пречи да се пригоди някаква цедка от метална мрежа в края на маркуча? Маслените помпи на двигателите имат такава, въпреки, че веднага след помпата има филтър - ето ви снимки на маслената помпа на един стар мотоциклет, който съм се заел да възстановявам:


В автоматичната СК също има помпа и филтър. А в раздатката - само помпа без нищо... Интересно защо, как мислите?
Excellent! Steven is my name!
- IvaN66
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 252
- Регистриран на: 3.03.2008
- Местоположение: Стара Загора
- Кара: Е46 2.0d 99'
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Мъчи ме един въпрос,който може и да няма общо с темата.Интересно ми е и не мога да си обясня,как пълноприводните системи на задвижване осигуряват различен въртящ момент към предния и задния мост и запазват оборотите еднакви.Например:движение по прав участък,без буксуване 60:40 въртящ момент,а колелата се въртят с една и съща ъглова скорост.Обикновено при класически редуктор,ако искаш да спечелиш момент е за сметка на оборотите и обратно-т.е. няма как да се печели мощност:).При тази система,ако правилно съм запомнил изчетеното, няма междинен диференциал.
- Borymeckata
- ентусиаст
-
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Да, като диференциал работи дисковата муфа в раздатката, която позволява някакво приплъзване и съответно - различни обороти на двата кардана за ограничено време (моментно).
Значи (както си го представям), предаваният към мостовете момент няма връзка с оборотите на същите. Например върви по шосето обикновено БМВ (без Хдрайв) - как се рaзпределя момента? 100% на задния и 0% на предния, а оборотите на всички колела са еднакви - нали така? Също и при Хдрайва - ако муфата е напълно натегната (зацепена) - моментът се разпределя по равно между двата моста 50:50. Ако е напълно освободена (отцепена) - колата върви само на задния мост, 100:0. И между тези две крайни положения - междинни, според степента на натягане на муфата. Муфата е натегната (но не докрай), което позволява някакво приплъзване. Такова няма (защото 4-те колела се въртят с еднаква скорост), но по-голяма част от въртящият момет отива в задния кардан (60%), а останалата част (40%) отива в предния. Аз така си го представям...
Значи (както си го представям), предаваният към мостовете момент няма връзка с оборотите на същите. Например върви по шосето обикновено БМВ (без Хдрайв) - как се рaзпределя момента? 100% на задния и 0% на предния, а оборотите на всички колела са еднакви - нали така? Също и при Хдрайва - ако муфата е напълно натегната (зацепена) - моментът се разпределя по равно между двата моста 50:50. Ако е напълно освободена (отцепена) - колата върви само на задния мост, 100:0. И между тези две крайни положения - междинни, според степента на натягане на муфата. Муфата е натегната (но не докрай), което позволява някакво приплъзване. Такова няма (защото 4-те колела се въртят с еднаква скорост), но по-голяма част от въртящият момет отива в задния кардан (60%), а останалата част (40%) отива в предния. Аз така си го представям...
Последна промяна Borymeckata на 11 Фев 2014, 8:43, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!
- msi200
- ентусиаст
-
- Мнения: 1024
- Регистриран на: 8.11.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: X5+M2
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Точно така е, раздатката със съединителя в нея играят ролята на диференциал. Карданът към задния мост се върти постоянно, а карданът към предния мост се зацепва от този съединител. В зависимост от това, доколко е "натиснат" този съединител имаш съотношение преден:заден от 0:100 до 50:50. Например, при 0:100 съединителят е отцепен докрай и си само на задно, при 30:70 позволява приплъзване (полусъединител), а при 50:50 е зацепен докрай и не позволява приплъзване.
Като върви направо, няма разлика в оборотите на колелата и няма приплъзване в съединителя. Приплъзването се появява, когато колата буксува или завива.
Идеята на х-драйв е да се кара по нормални пътища, защото съединителят в раздатката не би издържал голямо буксуване(офроуд) или каране по писта. Да не говорим, че при Х5 и Х3 е с верига, която ще се разтегне като види зор.
Като върви направо, няма разлика в оборотите на колелата и няма приплъзване в съединителя. Приплъзването се появява, когато колата буксува или завива.
Идеята на х-драйв е да се кара по нормални пътища, защото съединителят в раздатката не би издържал голямо буксуване(офроуд) или каране по писта. Да не говорим, че при Х5 и Х3 е с верига, която ще се разтегне като види зор.
I love the sound of V8 in the morning...
- IvaN66
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 252
- Регистриран на: 3.03.2008
- Местоположение: Стара Загора
- Кара: Е46 2.0d 99'
Re: Да надникнем в Х-драйва.
T.e. когато имаме съотношение на въртящия момент различно от 50:50 и 100:0,приплъзването в муфата е заради стремежа на колелата да се движат с еднаква ъглова скорост.
Голямото ми чудене е дали има възможност за движение без буксуване с различни отношения от горните.Не съм сигурен точно за перманентните AWD(нямам предвид X-drive) дали винаги са 50:50.
Голямото ми чудене е дали има възможност за движение без буксуване с различни отношения от горните.Не съм сигурен точно за перманентните AWD(нямам предвид X-drive) дали винаги са 50:50.
- msi200
- ентусиаст
-
- Мнения: 1024
- Регистриран на: 8.11.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: X5+M2
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Има, при някои Мерцедес и Тойота са фиксирани съотношенията (примерно 40:60). Първия вариант на х-драйв пак мисля е така. Преди доста време си бях намерил клипчета как точно работи, но нещо не ги откривам в момента. Засега слагам снимка от awdwiki-то, казва се "planetary gear center differential":
http://www.awdwiki.com/images/mercedes- ... 210_xx.jpg
http://www.awdwiki.com/images/mercedes- ... 210_xx.jpg
I love the sound of V8 in the morning...
- IvaN66
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 252
- Регистриран на: 3.03.2008
- Местоположение: Стара Загора
- Кара: Е46 2.0d 99'
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Хубаво,но пак не си давам отговор какво се случва с оборотите на предния и заден кардан
.Би трябвало да са различни си мисля.Ако не греша P=M.n.P е мощността,подавана от двигателя чрез изходящия вал на скоростната кутия.M и n са съответно въртящ момент и обороти.Следователно ако раздатката подаде различни моменти отпред и отзад,междуосовия диф ще се погрижи да има различни ъглови скорости на двата кардана и би следвало главното предаване на преден и заден диференциал да е различно,за да могат четирите колела да се въртят еднакво.Пак говоря за случай на праволинейно движение без буксуване.Нещо ми убягва явно...

- Borymeckata
- ентусиаст
-
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Малко отклонение - имаше една тема при общите приказки, нещо от сорта: Защо форумът ми е по-интересен от Фейсбука? Ами ето - опитай се да проведеш подобна техническа дискусия във ФБ...
По горното твърдение бих искал да изкажа "некои съображения":
1. При офроуда, ако нагазиш в някое блато и забоксуваш - не смятам, че има проблем за дисковата муфа в раздатката (освен ако същата не е останала отворена, в резултат на някаква повреда). Значи влизаш в калта и задните колела започват да боксуват. Какво се случва с предните? Системата ще отчете боксуването и веднага актуаторът ще натегне муфата докрай, за да задейства максимално предния мост. При това положение предния кардан ще се завърти със същите обороти, както задния и (а) ще забоксуват и предните колела, или (б) ще се измъкнеш от локвата. Но и в давата случая в муфата няма да имаш приплъзване, защото тя ще бъде натегната докрай. Приплъзване при бокуване ще се получи, ако (пак го казвам) системата не работи (както например аз я бях изключил през лятото) - тогава задните колела ще боксуват, а предните ще стоят неподвижно и ще имаш максимално триене в дисковата муфа.
2. Веригата в раздатката е нормална концепция, повечето раздъчни кутии са с верига, а тези със зъбни предавки са по-скоро изключение. Ето раздатка от Ренглър - с верига е и ако мислите, че не вижда зор в парт-тайм режима ...:

Кога веригата при Хдрайва получава най-голямо натоварване? Когато муфата е натегната на 100% и към предния кардан отива максимален момент. Но това става само закратко - когато задният мост забоксува. При нормално каране муфата е леко отцепена и към предния мост отиват 40%, нали така? Значи веригата (при нормална експлоатация) не вижда голям зор... Проблем ще бъде, ако тя остане натегната, а ти завиваш на суха и твърда повърхност - но този вариант е хипотетичен... Аз лично не бих се притеснявал за веригата в раздатката - ако всичко работи нормално, тя последна ще се "предаде". Самият факт, че са я сложили точно на най-тежките и мощни "джипове" говори в нейна полза...
msi200 написа:...
Идеята на х-драйв е да се кара по нормални пътища, защото съединителят в раздатката не би издържал голямо буксуване(офроуд) или каране по писта. Да не говорим, че при Х5 и Х3 е с верига, която ще се разтегне като види зор.
По горното твърдение бих искал да изкажа "некои съображения":
1. При офроуда, ако нагазиш в някое блато и забоксуваш - не смятам, че има проблем за дисковата муфа в раздатката (освен ако същата не е останала отворена, в резултат на някаква повреда). Значи влизаш в калта и задните колела започват да боксуват. Какво се случва с предните? Системата ще отчете боксуването и веднага актуаторът ще натегне муфата докрай, за да задейства максимално предния мост. При това положение предния кардан ще се завърти със същите обороти, както задния и (а) ще забоксуват и предните колела, или (б) ще се измъкнеш от локвата. Но и в давата случая в муфата няма да имаш приплъзване, защото тя ще бъде натегната докрай. Приплъзване при бокуване ще се получи, ако (пак го казвам) системата не работи (както например аз я бях изключил през лятото) - тогава задните колела ще боксуват, а предните ще стоят неподвижно и ще имаш максимално триене в дисковата муфа.
2. Веригата в раздатката е нормална концепция, повечето раздъчни кутии са с верига, а тези със зъбни предавки са по-скоро изключение. Ето раздатка от Ренглър - с верига е и ако мислите, че не вижда зор в парт-тайм режима ...:

Кога веригата при Хдрайва получава най-голямо натоварване? Когато муфата е натегната на 100% и към предния кардан отива максимален момент. Но това става само закратко - когато задният мост забоксува. При нормално каране муфата е леко отцепена и към предния мост отиват 40%, нали така? Значи веригата (при нормална експлоатация) не вижда голям зор... Проблем ще бъде, ако тя остане натегната, а ти завиваш на суха и твърда повърхност - но този вариант е хипотетичен... Аз лично не бих се притеснявал за веригата в раздатката - ако всичко работи нормално, тя последна ще се "предаде". Самият факт, че са я сложили точно на най-тежките и мощни "джипове" говори в нейна полза...
Excellent! Steven is my name!
- msi200
- ентусиаст
-
- Мнения: 1024
- Регистриран на: 8.11.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: X5+M2
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Ами бъдещето ще покаже колко са здрави, факт е обаче, че раздатките на истинските джипове или са парттайм, или са торсеноподобни и без износващи се части. Просто при задействането си съединтелят се износва, дори и малко да е, едва ли ще устиска 300х км офроуд. Според мен съединителят е консуматив, а веригата може и да издържи. Но не това е идеята на х-драйв.
Относно разпределението на въртящия момент, и на мен ми е сложно да си го представя. Грубо казано, силата се прилага върху различни рамена, ето филмче:
http://www.youtube.com/watch?v=P7WeZiv_x70
Относно разпределението на въртящия момент, и на мен ми е сложно да си го представя. Грубо казано, силата се прилага върху различни рамена, ето филмче:
http://www.youtube.com/watch?v=P7WeZiv_x70
I love the sound of V8 in the morning...
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Здравейте!
Първо поздравления за ентусиазма на автора!Много точно,обстоятелствено и подплатено с детайлни снимки описание.
Имам една молба,като мисля ,че напълно се вписва в контекста на темата: някой може ли да обясни малко по-подробно дадената от колегата по-горе схема - по-специално деференциалния механизъм. Има ли блокаж и как точно се предава момента http://www.awdwiki.com/images/mercedes- ... 210_xx.jpg
Линкове също стават ако смятате ,че ще разводним много въпреки,че по-стария х-драйв е на този принцип доколкото разбрах.
.Рових из нета и гледах няколко клипчета ,но така и не ми станя съвсем ясно. 
Първо поздравления за ентусиазма на автора!Много точно,обстоятелствено и подплатено с детайлни снимки описание.
Имам една молба,като мисля ,че напълно се вписва в контекста на темата: някой може ли да обясни малко по-подробно дадената от колегата по-горе схема - по-специално деференциалния механизъм. Има ли блокаж и как точно се предава момента http://www.awdwiki.com/images/mercedes- ... 210_xx.jpg
Линкове също стават ако смятате ,че ще разводним много въпреки,че по-стария х-драйв е на този принцип доколкото разбрах.


- msi200
- ентусиаст
-
- Мнения: 1024
- Регистриран на: 8.11.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: X5+M2
Re: Да надникнем в Х-драйва.
И на мен не ми е съвсем ясно, но ще опитам да обясня 
Първо, това на точно тази снимка от awdwiki със сигурност няма блокаж.
Черните части се въртят от мотора, тъмносивите отвеждат момент към задния мост, а белите - към предния.
Различният въртящ момент към двата кардана се постига, защото задния кардан е вързан за тези малките зъбчатки дето са 3х2 бройки, а предния кардан е на зъбчатката в центъра. Така е изчислено, че и двата кардана нормално се въртят с еднакви обороти. А защо се предава различен въртящ момент - това зависи от "рамото", на което е приложена силата, но за жалост незнам как да го обясня разбираемо. Погледни клипчето след 3-тата минута, то е на различен диференциал и обяснява нагледно: http://www.youtube.com/watch?v=P7WeZiv_x70 . Този диференциал има и блокаж с ламелен съединител.

Първо, това на точно тази снимка от awdwiki със сигурност няма блокаж.
Черните части се въртят от мотора, тъмносивите отвеждат момент към задния мост, а белите - към предния.
Различният въртящ момент към двата кардана се постига, защото задния кардан е вързан за тези малките зъбчатки дето са 3х2 бройки, а предния кардан е на зъбчатката в центъра. Така е изчислено, че и двата кардана нормално се въртят с еднакви обороти. А защо се предава различен въртящ момент - това зависи от "рамото", на което е приложена силата, но за жалост незнам как да го обясня разбираемо. Погледни клипчето след 3-тата минута, то е на различен диференциал и обяснява нагледно: http://www.youtube.com/watch?v=P7WeZiv_x70 . Този диференциал има и блокаж с ламелен съединител.
I love the sound of V8 in the morning...
- IvaN66
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 252
- Регистриран на: 3.03.2008
- Местоположение: Стара Загора
- Кара: Е46 2.0d 99'
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Клипчето е много добро.Става ясно,че предавателното отношение е сметнато за 60:40 въртящ момент за еднакви ъглови скорости на преден и заден кардан.Ясно се вижда различната скорост на въртене при всяко друго отношение на моментите.А другите отношения се постигат с различен диаметър на зацепване.
На по-разбираем език :
http://www.youtube.com/watch?v=2S3ZxlB-vJw
На по-разбираем език :
http://www.youtube.com/watch?v=2S3ZxlB-vJw
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Хмм,мисля че ми се поизясниха нещата...благодарение на този линк : http://www.xiftw.com/?page_id=16 по-специално фигурата с разпределинието на въртящия момент
.Остава отворен въпросът с блокажа.На по-стари модели гледам,че е виско,дали и на Х-а е така ?

- IvaN66
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 252
- Регистриран на: 3.03.2008
- Местоположение: Стара Загора
- Кара: Е46 2.0d 99'
Re: Да надникнем в Х-драйва.
И тук малко обяснения:
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm
http://auto.howstuffworks.com/four-wheel-drive.htm
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани