DIY: F20 Довяне на задна камера/ 3AG Reversing Camera
Модератор: Технически модератори
2 мнения
• Страница 1 от 1
- AlonsoBest
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 357
- Регистриран на: 25.04.2013
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: 540i G30, 120d F20
- Мечтае да кара: M5
DIY: F20 Довяне на задна камера/ 3AG Reversing Camera
Здравейте,
След известно канене и чудене успешно завърших retrofit-a на оригинална задна камера на F20.
Пиша темата понеже конкретно за F20 няма такава (поне не намерих), а и във интернет конкретно за F20 няма много информация, а има някой разлики спрямо F30.
Също така за да може да бъде осъществен този retrofit, колата трябва минимум да разполага със заден парктроник и естествено да има дисплей, понеже преди фейса съм виждал и с обикновено радио.
Първо ще започна с това, че ако искате камерата да работи и да върши работа, вземета оригинална.
Първо бях сложил на колата китайска алтернатива, която ползва оригиналния вход на HU-то за камера и уж трябва да работи като оригинална.
Да, ама не баш, камерата по принцип работеше, до едно време. Един просто излезе син екран и тя повече никога не заработи. Работи около 3 месеца.
Другите проблеми бяха, че качество на тъмно не беше много хубаво и според насочващите линии колата беше широка около 40 самнтимета, тоест те бяха тотално безполезни.
Вършеше някаква работа, ама за цена от 210 долара, срещу около 250-260 колкото ми излезе оригинална, не си заслужава.
Да преминем към оригиналната камера.
Да уточня, колата ми е LCI 1, 2015 година и е със HU NBT EVO id4, който е флашнат със id5 софтуер.
Първата ми драма, преди да започна събирането на части, беше каква точно камера ми трябва.
На няколко места четох, че щом е със EVO колата, трябвало да взема ICAM2.
Да, обаче не и във F20. Във F20 никога не се слагала ICAM, независимо от годината и HU-то (F20 се произвежда доста дълго и се вграждат доста от поколенията на iDrive - от CIC до EVO ID6).
Аз избрах да си я направя както е оригинално със TRSVC модул.
Частите които е необходимо да си набавите:
TRSVC модул - 66536994555 (Има много други заменими номера)

Камерата - 66539240351 (и тук има още няколко саменими номера)


Държач за камерата - 51127291450

Стойката за модула - 65159216336

2 крепежа - 32411095443
2 болта - 07119902913
Гайка - 07119902751
2 гайки 5мм (аз взех с периферия, но може и шайба да се ползва) с които да се хване модула към стойката, не намерих номера на оригиналните и за това взех от Homemax
Ретрофит кабели - тук е малко интересно. За F20 BMW не предлага ретрофит кабели за задна камера. Аз поръчах ретрофит кит от ebay (оригинален) със номер 61122183660. Не съм сигурен за каква кола, имах малко драма с него, за която ще обесня, но свърши работа на края.
Кит-а включва всичко необхобимо, кабел от камерата до модула, 10-пиновата букса със другите необходими кабели, 5 ампера предпазител, бързи кабелни връзки за кан комуникация и един държач който се добавя във бошунерата, за да може да се сложи пин за захранването.

Физическата инсталация:
Аз започнах инсталацията от задницата на автомобила понеже и модула и камерата са там.
Първото нещо което направих (след като разкарах китаеца) е направя дупка за камерата във бронята.
Камерата стои над номера между двата плафона на номера. (Тук има едно изключение, на колите преди фейслифта със мкова броня, камарата стои на по средата на бронята и има дупка на самата броня, съответно и държача е по различен)
Както вече споменах колата имаше инсталирана китайска алтернатива, така че има вече дупка, но беше кръгла и по-малка.
Дупката за оригиналната камера е квадратна.
Ползвах дремел (мултишлайф), шублер и въображение
Не бих казал че стана красива и перфектна, но върши работа и като цяло не се вижда колко е грозна след като се сложи камерата.

Забравих да кажа че това го правих на място, без да свалям бронята, реших че ще ми е по лесно, от колкото да се чудя как да окрепя бронята.
Единствено свалих номера да не ми пречи.
Така стои самата камерата:

Следващото нещо което направих е да прекарам LVDS кабела между камера и TRSVC модула.
Прекарах го през предвиденото за това оригинално място.

Наложи се да разкача лявята страна бронята (само лявата е достатъчно).
За целта, се сваля стопа (за фейсовите коли само външната част). Той има едно капаче, под което има гайка и след това излиза право напред.
Бронята се държи още на 3 видии отдолу (зелените стрелки на снимката по горе).
Има и една видия която я държи за калника (оранжевата стрелка), която трябва да се надигне подкалника. Достатъчно е да се развият мисля че 3 видии на подкалника (червените точки).
Оригиналния LVDS за F20 има уплатнение което стои на мястото от където кабела излиза извън купето.
Понеже кабела който дойде в моя ретрофит кит не е за F20, го нямаше това нещо.
За това ползвах гумената тапа която беше на дупката през която минава кабеля.
Пробих я, прекарах кабела и след това сложих малко силикон за всеки случай, да не влиза вода в купето. Не е топ красота, но все пак не е нещо видимо и само аз си знам че е там.
След като прекарах LVDS кабела, се заех да монтирам модула.
Тук ще отбележа че ако по някаква случайност имате DVD changer, то тогава имате и стойката за модула на камерата, понеже с DVD Changer-a са на една стойка.
Ако не, трябва да я вземемте и нея (както казах и в началото).
Тя се хваща на една шпилка която е зад стопа и ползва 2-те крепежа (32411095443).
Като наложите стойката на шпилката, се виждат и в кои 2 дупки трябва да се набият крепежите, трудно влизат и трябва да се чукнат.
В крепежите съответно се набиват двата болта 07119902913.
След монтажа изглежда по този начин:

Червените точки показват къде се държи стойката.
Хубавото е че точно до модула има и от къде да си вземем маса (Зелената точка).
Също забравих да кажа че е хубаво пъвро да си хванем масата, преди да се сложи стойката, че после кофти за бъркане.
Масата си личи кое е, има подготвено кръгло ошенце, да се хване на някой болт. Тя е на пин 1 на 10-пиновата букса на TRSVC модула.
Модула се слага най-отгоре на стойката, на 2 шпилки и се завиват 2 гайки 5 мм.
Важно е буксите на модула да останат от задната страна, защото иначе не може пред него да се сложи кората след това.
Захранване за модула се взема от задната бошунера, която е на пода на багажника, бушон 154 е за задната камера.

Самата бушенера се държи на една пластмасова гайка. След като се развие във бушонера се добава сивия държат (трябваше малко да изрежа едно чопче на държача че не влизаше в бушонерата), който го имаше в ретрофит комплекта и в него влиза пина за захранването.
То е пин 7 на 10 пиновата букса на модула, зелен със синьо кабел.
Тук ще отбелея че ми се наложи да развия изолирбанда на снопа ретрофит кабели за да може си изкарам различните кабели където ми трябват.
Това беше и първата драма с ретрофит кит-а. Както споменах не е пригоден за F20, но нямах много избор.
Тук идва и следващата малка драма която имах с ретрофит кабелите.
Дръпнах кабела за видео сигнала и кан комуникацията от дясната страна на колата, за да не разглабям лайсните от двете страни на колата.
Груба грешка. Кан-а ок няма проблем, обаче видео сигнала се оказа че не стига до head unit-а.
С малко гимнастики ги нагодих, но за да стигнат, но правилния вариант е кан комуникацията да се пусне през десния праг, видео сигнала през левия, така би трябвало да стигне кабела без проблем.
Разглобяването на лайсните и корите, ваденето на HU-то и тн няма да го обеснявам, лайсните повечето са на щипки, за HU-то има достатъчини клипчета как се вади.
Хубав е да имате комплект с пласмасови кози крачета (жена ми така ги кръсти
), за да е по-лесно и безопасно свалянето на лайсните.
Нека да преминем към CAN комуникацията.
TRSVC модула работи с K_CAN1 комуникация.
Комуникацията се взема от FEM модула, който се намира краката на пасажера.
K_CAN1 има на пин 51 и 52 на букса А183*8B:

Връзката става както следва:
K_CAN_L зелен кабел, пин 6 на TRSVC модула -> пин 51 на A183*8B
K_CAN_H Оранжев със зелено кабел, пин 5 на TRSVC модула -> пин 52 на A183*8B
Тук тънкия е момент е коя година е колата.
Преди фейса си има модули които работят на K_CAN 1 и си има кабели на пин 51 и 52 на FEM-a. Тогава си ползвате бързите връзки от ретрофит комплекта и всичко е точно.
При мен колата е 2015 и нямам други модули които са по K_CAN1 и съответно двата пина бяха празни. За щастие FEM-a си има К_CAN комуникация и само си добавих 2 пина на буксата и си вързах кабелите.
Това което четох е че колите след 2017 година (LCI2) не винаги имат K_CAN комуницая, а само колите които са оборудвани с FEM MAX (пише го на стикера на самия модул), така че преди да се почнете да събирате части е хубаво да го проверите това.
Останаха да се вържат само видео кабелите към HU-то.
Те са 3 и се връзват на голямата букса на HU-то (А42*1B), като те си идват със пинчета, само трябва да се сложат в буксата:

Ето и номерацията на пиновете на HU-то:

Върките са както следва:
Пин 2 от TRSVC модула FBAS+ -> Пин 21 на HU-то
Пин 3 от TRSVC модула FBAS- -> Пин 24 на HU-то
Пин 4 от TRSVC модула екранизция (мисля) -> Пин 23 на HU-то
В този момент половината интериор е раглобен и е извън колата, но поне камерата е окабелена
Бих препоръчал сега да оправите кодировката и да тествате дали работи, преди да почнете да зглабяте.
Кодирането:
Най-лесния и правилен начин е:
1. Едитва се VO-то на колата като се добавя опцията 3AG (Reversing Camera)
2. Default code на HU и REM/PDC/PMA (модула който отговаря за парктроника, според зависи от оборудването на колата).
3. Да се инджектне CAFD файл в TRSVC модула, Protool който ползвам го прави автоматично, за ESYS има достатъчно информация в интернет.
4. Default code на TRSVC модула.
И с това ретрофит-а приключва и имате работеща задна камера.
Друг вариант за кодиране на HU-то и REM-a ако разполате с ProTool (ESYS Ultra има също подобна фукционалност) e следния:
Първата стъпка с добавянето на 3AG във VO-то остава.
След това влиза в edit coding на съответния модул и от Tools има опция Detected changes.

Тази опция ще ви покаже спрямо VO-то кои параметри не са със default стойности и може да се направи FDL кориране само на стойностите свързани със задната камера (повечето параметри имат превод на английски и е лесно да се ориентира човек).
Това може да искате да го направите по 2 причини:
1. Имате ваши си къстъм кодировки които не искате да губите.
2. Ситуацията както беше при мен. Колата оригинално е NBT EVO ID4, като към момента в който слагах оригиналната камера, HU-то вече беше флашнато със ID5 софтуер и ако бях направил VO кодиране, щях да му объркам тотално кодировката. В моя случай HU-то вече беше кодирано за задна камера, заради китаеца който бях сложил преди, още във времето когато HU-то не беше префлашнато, но това ако не беше кодирано, това ми беше най-добрата опция.
При този вариант на кодиране пак трябва да се инджектне CAFD файл на TRSVC-то и да му се направи default code.
След известно канене и чудене успешно завърших retrofit-a на оригинална задна камера на F20.
Пиша темата понеже конкретно за F20 няма такава (поне не намерих), а и във интернет конкретно за F20 няма много информация, а има някой разлики спрямо F30.
Също така за да може да бъде осъществен този retrofit, колата трябва минимум да разполага със заден парктроник и естествено да има дисплей, понеже преди фейса съм виждал и с обикновено радио.
Първо ще започна с това, че ако искате камерата да работи и да върши работа, вземета оригинална.
Първо бях сложил на колата китайска алтернатива, която ползва оригиналния вход на HU-то за камера и уж трябва да работи като оригинална.
Да, ама не баш, камерата по принцип работеше, до едно време. Един просто излезе син екран и тя повече никога не заработи. Работи около 3 месеца.
Другите проблеми бяха, че качество на тъмно не беше много хубаво и според насочващите линии колата беше широка около 40 самнтимета, тоест те бяха тотално безполезни.
Вършеше някаква работа, ама за цена от 210 долара, срещу около 250-260 колкото ми излезе оригинална, не си заслужава.
Да преминем към оригиналната камера.
Да уточня, колата ми е LCI 1, 2015 година и е със HU NBT EVO id4, който е флашнат със id5 софтуер.
Първата ми драма, преди да започна събирането на части, беше каква точно камера ми трябва.
На няколко места четох, че щом е със EVO колата, трябвало да взема ICAM2.
Да, обаче не и във F20. Във F20 никога не се слагала ICAM, независимо от годината и HU-то (F20 се произвежда доста дълго и се вграждат доста от поколенията на iDrive - от CIC до EVO ID6).
Аз избрах да си я направя както е оригинално със TRSVC модул.
Частите които е необходимо да си набавите:
TRSVC модул - 66536994555 (Има много други заменими номера)

Камерата - 66539240351 (и тук има още няколко саменими номера)


Държач за камерата - 51127291450

Стойката за модула - 65159216336

2 крепежа - 32411095443
2 болта - 07119902913
Гайка - 07119902751
2 гайки 5мм (аз взех с периферия, но може и шайба да се ползва) с които да се хване модула към стойката, не намерих номера на оригиналните и за това взех от Homemax
Ретрофит кабели - тук е малко интересно. За F20 BMW не предлага ретрофит кабели за задна камера. Аз поръчах ретрофит кит от ebay (оригинален) със номер 61122183660. Не съм сигурен за каква кола, имах малко драма с него, за която ще обесня, но свърши работа на края.
Кит-а включва всичко необхобимо, кабел от камерата до модула, 10-пиновата букса със другите необходими кабели, 5 ампера предпазител, бързи кабелни връзки за кан комуникация и един държач който се добавя във бошунерата, за да може да се сложи пин за захранването.

Физическата инсталация:
Аз започнах инсталацията от задницата на автомобила понеже и модула и камерата са там.
Първото нещо което направих (след като разкарах китаеца) е направя дупка за камерата във бронята.
Камерата стои над номера между двата плафона на номера. (Тук има едно изключение, на колите преди фейслифта със мкова броня, камарата стои на по средата на бронята и има дупка на самата броня, съответно и държача е по различен)
Както вече споменах колата имаше инсталирана китайска алтернатива, така че има вече дупка, но беше кръгла и по-малка.
Дупката за оригиналната камера е квадратна.
Ползвах дремел (мултишлайф), шублер и въображение

Не бих казал че стана красива и перфектна, но върши работа и като цяло не се вижда колко е грозна след като се сложи камерата.

Забравих да кажа че това го правих на място, без да свалям бронята, реших че ще ми е по лесно, от колкото да се чудя как да окрепя бронята.
Единствено свалих номера да не ми пречи.
Така стои самата камерата:

Следващото нещо което направих е да прекарам LVDS кабела между камера и TRSVC модула.
Прекарах го през предвиденото за това оригинално място.

Наложи се да разкача лявята страна бронята (само лявата е достатъчно).
За целта, се сваля стопа (за фейсовите коли само външната част). Той има едно капаче, под което има гайка и след това излиза право напред.
Бронята се държи още на 3 видии отдолу (зелените стрелки на снимката по горе).
Има и една видия която я държи за калника (оранжевата стрелка), която трябва да се надигне подкалника. Достатъчно е да се развият мисля че 3 видии на подкалника (червените точки).
Оригиналния LVDS за F20 има уплатнение което стои на мястото от където кабела излиза извън купето.
Понеже кабела който дойде в моя ретрофит кит не е за F20, го нямаше това нещо.
За това ползвах гумената тапа която беше на дупката през която минава кабеля.
Пробих я, прекарах кабела и след това сложих малко силикон за всеки случай, да не влиза вода в купето. Не е топ красота, но все пак не е нещо видимо и само аз си знам че е там.
След като прекарах LVDS кабела, се заех да монтирам модула.
Тук ще отбележа че ако по някаква случайност имате DVD changer, то тогава имате и стойката за модула на камерата, понеже с DVD Changer-a са на една стойка.
Ако не, трябва да я вземемте и нея (както казах и в началото).
Тя се хваща на една шпилка която е зад стопа и ползва 2-те крепежа (32411095443).
Като наложите стойката на шпилката, се виждат и в кои 2 дупки трябва да се набият крепежите, трудно влизат и трябва да се чукнат.
В крепежите съответно се набиват двата болта 07119902913.
След монтажа изглежда по този начин:

Червените точки показват къде се държи стойката.
Хубавото е че точно до модула има и от къде да си вземем маса (Зелената точка).
Също забравих да кажа че е хубаво пъвро да си хванем масата, преди да се сложи стойката, че после кофти за бъркане.
Масата си личи кое е, има подготвено кръгло ошенце, да се хване на някой болт. Тя е на пин 1 на 10-пиновата букса на TRSVC модула.
Модула се слага най-отгоре на стойката, на 2 шпилки и се завиват 2 гайки 5 мм.
Важно е буксите на модула да останат от задната страна, защото иначе не може пред него да се сложи кората след това.
Захранване за модула се взема от задната бошунера, която е на пода на багажника, бушон 154 е за задната камера.

Самата бушенера се държи на една пластмасова гайка. След като се развие във бушонера се добава сивия държат (трябваше малко да изрежа едно чопче на държача че не влизаше в бушонерата), който го имаше в ретрофит комплекта и в него влиза пина за захранването.
То е пин 7 на 10 пиновата букса на модула, зелен със синьо кабел.
Тук ще отбелея че ми се наложи да развия изолирбанда на снопа ретрофит кабели за да може си изкарам различните кабели където ми трябват.
Това беше и първата драма с ретрофит кит-а. Както споменах не е пригоден за F20, но нямах много избор.
Тук идва и следващата малка драма която имах с ретрофит кабелите.
Дръпнах кабела за видео сигнала и кан комуникацията от дясната страна на колата, за да не разглабям лайсните от двете страни на колата.
Груба грешка. Кан-а ок няма проблем, обаче видео сигнала се оказа че не стига до head unit-а.
С малко гимнастики ги нагодих, но за да стигнат, но правилния вариант е кан комуникацията да се пусне през десния праг, видео сигнала през левия, така би трябвало да стигне кабела без проблем.
Разглобяването на лайсните и корите, ваденето на HU-то и тн няма да го обеснявам, лайсните повечето са на щипки, за HU-то има достатъчини клипчета как се вади.
Хубав е да имате комплект с пласмасови кози крачета (жена ми така ги кръсти

Нека да преминем към CAN комуникацията.
TRSVC модула работи с K_CAN1 комуникация.
Комуникацията се взема от FEM модула, който се намира краката на пасажера.
K_CAN1 има на пин 51 и 52 на букса А183*8B:

Връзката става както следва:
K_CAN_L зелен кабел, пин 6 на TRSVC модула -> пин 51 на A183*8B
K_CAN_H Оранжев със зелено кабел, пин 5 на TRSVC модула -> пин 52 на A183*8B
Тук тънкия е момент е коя година е колата.
Преди фейса си има модули които работят на K_CAN 1 и си има кабели на пин 51 и 52 на FEM-a. Тогава си ползвате бързите връзки от ретрофит комплекта и всичко е точно.
При мен колата е 2015 и нямам други модули които са по K_CAN1 и съответно двата пина бяха празни. За щастие FEM-a си има К_CAN комуникация и само си добавих 2 пина на буксата и си вързах кабелите.
Това което четох е че колите след 2017 година (LCI2) не винаги имат K_CAN комуницая, а само колите които са оборудвани с FEM MAX (пише го на стикера на самия модул), така че преди да се почнете да събирате части е хубаво да го проверите това.
Останаха да се вържат само видео кабелите към HU-то.
Те са 3 и се връзват на голямата букса на HU-то (А42*1B), като те си идват със пинчета, само трябва да се сложат в буксата:

Ето и номерацията на пиновете на HU-то:

Върките са както следва:
Пин 2 от TRSVC модула FBAS+ -> Пин 21 на HU-то
Пин 3 от TRSVC модула FBAS- -> Пин 24 на HU-то
Пин 4 от TRSVC модула екранизция (мисля) -> Пин 23 на HU-то
В този момент половината интериор е раглобен и е извън колата, но поне камерата е окабелена

Бих препоръчал сега да оправите кодировката и да тествате дали работи, преди да почнете да зглабяте.
Кодирането:
Най-лесния и правилен начин е:
1. Едитва се VO-то на колата като се добавя опцията 3AG (Reversing Camera)
2. Default code на HU и REM/PDC/PMA (модула който отговаря за парктроника, според зависи от оборудването на колата).
3. Да се инджектне CAFD файл в TRSVC модула, Protool който ползвам го прави автоматично, за ESYS има достатъчно информация в интернет.
4. Default code на TRSVC модула.
И с това ретрофит-а приключва и имате работеща задна камера.
Друг вариант за кодиране на HU-то и REM-a ако разполате с ProTool (ESYS Ultra има също подобна фукционалност) e следния:
Първата стъпка с добавянето на 3AG във VO-то остава.
След това влиза в edit coding на съответния модул и от Tools има опция Detected changes.

Тази опция ще ви покаже спрямо VO-то кои параметри не са със default стойности и може да се направи FDL кориране само на стойностите свързани със задната камера (повечето параметри имат превод на английски и е лесно да се ориентира човек).
Това може да искате да го направите по 2 причини:
1. Имате ваши си къстъм кодировки които не искате да губите.
2. Ситуацията както беше при мен. Колата оригинално е NBT EVO ID4, като към момента в който слагах оригиналната камера, HU-то вече беше флашнато със ID5 софтуер и ако бях направил VO кодиране, щях да му объркам тотално кодировката. В моя случай HU-то вече беше кодирано за задна камера, заради китаеца който бях сложил преди, още във времето когато HU-то не беше префлашнато, но това ако не беше кодирано, това ми беше най-добрата опция.
При този вариант на кодиране пак трябва да се инджектне CAFD файл на TRSVC-то и да му се направи default code.

- Kroki
- Дон Кроки
-
- Мнения: 4190
- Регистриран на: 14.01.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: и се усмихва :)
- Мечтае да кара: със сина ми :)
- Детайли за колата: С всички възможни екстри.
Re: DIY: F20 Довяне на задна камера/ 3AG Reversing Camera
закачам я, топ темичка 

You're safer in the race car than you are in cars going to and from the track. - Mario Andretti
`91 E30 318i `93 Е36 325td `06 E46 320d `12 F800ST `07 E61 LCI 525d
`91 E30 318i `93 Е36 325td `06 E46 320d `12 F800ST `07 E61 LCI 525d
drago_pavlov написа:Аз светкам само ако има някаква опасност. За патруки неКакто аз си плащам актовете, така ще си ги плащат и другите
2 мнения
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани