рали легенди-пилоти и автомобили

Formula 1, AMLS и всички други прояви.

Модератор: Sharo

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 486
Регистриран на: 21.05.2005
Местоположение: София/Пловдив

Мнение от pesho » 25 Сеп 2008, 22:45

Хенри Тойвонен

Роден 25.08.1956г в Jyväskylä Финландия. Баща му и брат му са също автомобилни състезатели.
Печели първото си рали със Talbot Sunbeam Lotus през 1980 на 24 годишна възраст като до 2008 година е държал рекорда за най - млад състезател печелил кръг от ВРЦ .
Подписва договор със Lancia за пълна програма във Световния рали шампионат през 1985г. Преди това е участвал във отборите на Talbot, Opel, Porsche .
Въпреки че едва не остава парализиран след тежка катастрофа на рали Costa Smeralda печели последното рали за сезон ’85
и първото (Monte Carlo) за следващия сезон (’86).
Въпреки че Тойвонен е запомнен със пищното си шофиране на не асфалтови настилки неговата кариера започва на пистови състезания.

Често разказвана история е за изявата му на писта Ещорил по време на рали Португалия през 1986 година. Тогава той дава време със своята Lancia Delta S4 което би го класирало на 6 място за състезанието на формула едно през същата година.
Еди Джордан в чийто отбор Хенри е имал няколко гостувания дори е казвал че той (Х. Тойвонен) би имал успехи във Формула едно и го е сравнявал с великия Аертон Сена.
Началото на кaриерата си, въпреки силните връзки на баща му в рали шампионатите, Хенри започнал със картинг състезания, и в последствие преминал в тогавашната Formula Vee, където през 1977 г. станал шампион на Финландия. Неговото първо рали било 1000 езера (1975 г.), в което участвал със Simca Rallye 2, отпаднал във 36 етап поради спукан картер. Две години по късно става пети на същото рали със Chrysler Avenger. Сезон ’78 Тойвонен започнал на Arctic Rally втори кръг както за европейския така и за световния рали шампионат. Завършил втори 3:41 минути зад Ари Ватанен и над седем минути пред третия. Няколко неуспешно завършили ралита за Тойвонен (предимно поради технически причини), където показал забележително шофиране, привлекли вниманието на Talbot. Така Хенри подписва договор с тях за целия сезон ’80.

Talbot (’80 – ‘81)

Първият сезон на Тойвонен като пилот на голям отбор е била по скоро пробна.Карал е своят Talbot Sunbeam Lotus само в 4 избрани състезания от Световният рали шампионат. Пищният му стил на каране често водил до катастрофи, и резултатите често не съвпадали със темпото му на каране в дадено рали. С надежди за по добри крайни резултати отборът на Талбот използвал цели трима навигатори за Хенри (Antero Lindqvist, Paul White и Neil Wilson). На рали 1000 езера Тойвонен претърпял инцидент в 11 етап и отпаднал. На Сан Ремо завършил пети (с навигатор Antero Lindqvist). Ноември месец Тойвонен спечелил Lombard RAC Rally (с навигатор Paul White). Такъв изход не бил напълно вярван и от самият Тойвонен, както споделя в интервю преди състезанието: „Не мисля че имам достатъчно състезания зад гърба си за да спечеля това рали само със каране, ако това все пак стане то ще е с не малка доза късмет. Все пак Hannu Mikkola познава гората като петте си пръста. Трябва да се изчака първо той да сбърка и чак тогава да се действа”. Тойвонен печели ралито с близо 4 мин. Преднина пред Хану Микола.
За сезон ’81 Х. Тойвонен подписал нов договор с Талбот за повече състезания. Също така към отбора се присъединил нов навигатор - Fred Gallagher. Въпреки че колата на Тойвонен (Group 2 Talbot Sunbeam) започнала да бледнее пред набиращата сила Група Б и популярната по това време Група 4 той се класирал на второ място в рали Португалия и Сан Ремо, както и пети на рали Монте Карло.След седемте ралита на Тойвонен за този сезон той вече бил на седмо място във световната класация за пилоти.

Opel (’82 – ‘83)

За сезона ’82 Тойвонен подписал със спонсорираният от Ротманс отбор на Опел. Там съотборник му бил Ari Vatanen със навигатор David Richards. Тойвонен имал проблеми със адаптирането към своята Аскона 400, участвал е в 4 ралита от програмата на европейският рали шампионат като записал 3 подиума и едно отпадане. Програмата му във Световният рали шампионат се състояла от пет състезания, като упява да се качи на почетната стълбичка само два пъти (Рали Акрополис и RAC Rallye).
Сезон ’83 Тойвонен започнал с Манта 400, това е кола от група Б, но маломощна спрямо Audi Quattro A2 и Lancia 037, който контролирали сцената на WRC по това време. Все пак с Манта 400 Тойвонен успял да завърши първи на Manx International Rally, кръг от британския рали шампионат, както и на Mille Pistes, но там организаторите в последствие забраняват колите от Група Б и той получава само утешителен трофей. От календара на СРШ взел участие само в три ралита, завършил 6ти в Монте Карло и 4 ти в Сан Ремо

Porsche ‘84

Сезон ’84 Тойвонен започнал със спонсорираният от Ротманс тим на Порше. Тимът бил ръководен от новата в бранша фирма Prodrive (основана от David Richards). Сезонът се оказал наистина успешен за Тойвонен и Порше, след две отпадания и трето и второ мяст, последвали пет последователни победи и въпреки че пропуснал няколко състезания заради влошено здраве успялл да завърши сезона втори.

Lancia (1985-86)
Сезон ’85 започнал лошо за Тойвонен във новият му тим. Катастрофира със своята Lancia 037 като контузва лошо кръста си и чупи три грабначни прешлена в обалста на врата. В началото на май дошъл и нов удар, на 4 етап от Tour de Corse загива приятелят му и съотборник Attilio Bettega. Тойвонен се завърнал на рали 1000 езера, завършил трети. В следващото рали Сан Ремо завършил трети.Тъй като 037 на Lancia започнала да не задоволява нуждите на Тойвонен, а и изоставала значително от конкурентите Ауди и Пежо, за последното за сезона RAC Rally тя била заместена от Lancia Delta S4. Тойвонен спечелил ралито с 56 сек преднина пред втория. Въпреки само 4те си участия за сезона успял да се класира на 6 място в генералното класиране за пилоти.
Сезон ’86 започнал много добре за Тойвонен и новият му навигатор Серджо Кресто. Спечелва рали Монте Карло, отпада във Швеция. На следващото рали Португалия Joaquim Santos се врязва със своят Ford RS200 във публиката убивайки 3 зрители и ранявайки над 30. Отборът на Lancia заедно с други отбори решил да се оттегли от състезанието.
На 1 май 1986 започнала обиколката на Корсика. Въпреки тежката си настинка Тойвонен настоял да участва в ралито. След няколко спечелени етапа той коментирал: „Това рали е лудо!!! Въпреки че до сега всичко върви добре една грешка и съм мъртъв”. Тойвонен също коментирал че колата е прекалено мощна за такова рали и полагал нечовешки усилия да я ударжи. По време на вторият ден от ралито, на седмият километър от 18 етап колата на Тойвонен излезнала от пътя и се приземила по таван във пропастта покрай пътя, буквално секунди след това резервоарът на колата му намиращ се под седалката на пилота избухнала. Пожарът бил толкова силен че от Lancia та на Тойвонен (построена предимно от пластмасови панели подсилени с кевлар) останало само металната конструкция (rollcage – а предполагам). Хенри Тойвонен оставя съпруга, син и дъщеря, навигаторът му Серджо Кресто бил ерген.

Инцидентът със Тойвонен си остава мистерия до ден днешен. Поради отдалечеността на злощастния завой не е имало близки свидетели, въпреки че един зрител е успял да заснеме катастрофата от далеч. Отдалечеността също затруднила и придвижването на спасителните екипи, също така отборът се усъмнил едва когато Тойвонен/Кресто не финиширали на време.
Буквално часове след инцидента Jean-Marie Balestre и FISA забранили участието на коли от група Б за сезон ’86 както и спрели развитието на бъдещата Група С.
Henri Toivonen

Редакция и въпросче утре. Радвам се че все пак има някакъв интерес. Междудругото мисля че би се получила добра дискусия за колите от Група Б и безопасността на пилот/навигатор, ма за това друга тема да не цапаме тая.

П.С. За правописни грешки моля обръщайте се към бившата ми даскалка по български език. :mhihi:
Последна промяна pesho на 28 Сеп 2008, 23:53, променена общо 2 пъти

кавалер-монтьор
кавалер-монтьор
Аватар
Мнения: 2515
Регистриран на: 11.12.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: леки BMW-та :):):)
Мечтае да кара: Ferrari F12 Berlinetta

Мнение от gazzzar » 28 Сеп 2008, 21:35

Евла за темата.... ;) Продължавай в същия дух ;)

А иначе за отговора на въпроса ти......Яри Мати Латвала на 22 години ;)
Давай с нещо по-сложно :winky:
ВСЕКИ ИСТИНСКИ BMW ЕНТУСИАСТ РАНО ИЛИ КЪСНО СИ КУПУВА Е30 ///M3.... 8) 8) 8)
Изображение
"The main thing is to be yourself. Many times its through a mistake that you learn. And the main thing is to make sure you learn through your mistakes and get better.”
Ayrton Senna

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 486
Регистриран на: 21.05.2005
Местоположение: София/Пловдив

Мнение от pesho » 29 Сеп 2008, 12:51

1986 година рали "Златни пясъци" И.Чубриков участва с Пежо 205Т16.
От къде идва колата и на кое място завършва И.Чубриков :?:

Нещо не мога да мисля сложни въпроси. И не успях да си редактирам
днес мнението така че някои властимащ ако реши да допълни горното мнение.
Последна промяна pesho на 30 Сеп 2008, 20:38, променена общо 1 път

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 740
Регистриран на: 3.04.2007
Пол: Мъж

Мнение от Valentin_Peev » 29 Сеп 2008, 20:55

pesho написа:1986 година рали "Залтни пясъци" И.Чубриков участва с Пежо 205Т16.
От къде идва колата и на кое място завършва И.Чубриков :?:

Нещо не мога да мисля сложни въпроси. И не успях да си редактирам
днес мнението така че някои властимащ ако реши да допълни горното мнение.

Страшна тема :yes: чете се на един дъх :D

:arrow: Осигурена е от Жан Тод и Жан-Пиер Никола. Не завършва.

Имам един въпрос. Има ли някой, някакви архивни кадри или снимки, от бг състезанията през 90-те :?: Тогава на писта София се влюбих в БМВ :D

кавалер-монтьор
кавалер-монтьор
Аватар
Мнения: 2515
Регистриран на: 11.12.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: леки BMW-та :):):)
Мечтае да кара: Ferrari F12 Berlinetta

Мнение от gazzzar » 29 Сеп 2008, 21:35

Илия Чуриков сигурно е единствения българин, който има трайни приятелски взаимоотношения с легендарния Жан Тод ;)

Много се радвам за развитието на темата....продължаваяйте в същия дух ;)
ВСЕКИ ИСТИНСКИ BMW ЕНТУСИАСТ РАНО ИЛИ КЪСНО СИ КУПУВА Е30 ///M3.... 8) 8) 8)
Изображение
"The main thing is to be yourself. Many times its through a mistake that you learn. And the main thing is to make sure you learn through your mistakes and get better.”
Ayrton Senna

ВЕТЕРАНЪТ
Аватар
Мнения: 953
Регистриран на: 6.09.2004
Местоположение: Bayern

Мнение от roko » 29 Сеп 2008, 21:45

pesho написа:1986 година рали "Залтни пясъци" И.Чубриков участва с Пежо 205Т16.
От къде идва колата и на кое място завършва И.Чубриков :?:

Нещо не мога да мисля сложни въпроси. И не успях да си редактирам
днес мнението така че някои властимащ ако реши да допълни горното мнение.

Чубриков спря в етап''Стара река"нощен етап беше.И аз бях там,но Чубриков не стигна до завоя на който бях :help: Сервизната кола която го издърпа след повредата(казаха,че имало тоалетна хартия в резервоара :shock: )беше Москвич-пикап
Това издание на ралито спечели Фернандес с Опел Манта400 :twisted:
Сега се сещам ,че ако Не бях толкова стар :mhihi: нямаше да имам честта да гледам истински бегачки-група''B'' :twisted:
http://img190.imageshack.us/i/rokopodpis.mp4/...шофирай разумно
'84- е30- 323 '93- е36-318ис
'89- е30- 316 '00-е46-320
'91- е34- 518 '94-е34-525tds
'92- е36- 318
'90-е30-бяла
'98 е36 -черно комби
'97 е36 -сиво комби

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 486
Регистриран на: 21.05.2005
Местоположение: София/Пловдив

Мнение от pesho » 29 Сеп 2008, 21:58

Казах ви аз че не мога да мисля сложни въпроси.
Нещо Ари Ватанен ми се върти в главата ама след втори че трябва си взема правото.


@roko утре пътувам към Ловеч да си поговорим. Можеш ли да говориш
цветно и в стерео :mhihi:

кавалер-монтьор
кавалер-монтьор
Аватар
Мнения: 2515
Регистриран на: 11.12.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: леки BMW-та :):):)
Мечтае да кара: Ferrari F12 Berlinetta

Мнение от gazzzar » 29 Сеп 2008, 22:29

май утре ще си направим една голяма рали среща в Ловеч :mhihi:
ВСЕКИ ИСТИНСКИ BMW ЕНТУСИАСТ РАНО ИЛИ КЪСНО СИ КУПУВА Е30 ///M3.... 8) 8) 8)
Изображение
"The main thing is to be yourself. Many times its through a mistake that you learn. And the main thing is to make sure you learn through your mistakes and get better.”
Ayrton Senna

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 486
Регистриран на: 21.05.2005
Местоположение: София/Пловдив

Мнение от pesho » 01 Окт 2008, 19:30

Audi Quattro A1 и A2

Първият дебют на Quattro бил през 1980 год. Първо като тестови автомобил, в последствие започнал да участва редовно в ралитата. За първо рали на Quattro се счита Janner Rally в Австрия. В по голямата си част Quattro приличал на цивилната кола (за разлика от другите коли от Група Б). Първите версии на колата били с мощност от около 300 к.с. В следващите три години се появили еволюциите на Quattro А1 и А2 построени да с цел да отговарят на променените правила на Група Б. Мощността на пет цилиндровия редови турбо двигател била повишена до приблизително 350 к.с. А1 едно дебютирало на рали Монте Карло през сезон ’83. С Хану Микола зад волана спечелени били рали Швеция и Португалия. Управлявано от Stig Blomqvis, Mikkola и Walter Röhrl А2 спечелва общо 8 ралита от календара на СРШ (за сезон ’83 и ‘84).

Audi Sport Quattro

Sport Quattro e кола разработена за хомулогация на автомобил за Група Б и като такава се продавала в ограничена серия. Имала изцяло алуминиев 2.133 кубиков турбо двигател, цивилните версии на колата били с мощност от 306 к.с. а състезателните с около 450 к.с. С цел да е конкурентно способен колесната база на Sport Quattro била скъсена с 320мм, каросерията му била изработена изцяло от карбоново – кевларен композит. Всичко това било с цел да предостави по добре от тогавашните гиганти в спорта Lancia 037 и Peugeot 205 T16 които били построени от самото начало с цел участие в Група Б. 224 автомобила от този тип (със скъсена база и кевларено – композитна каросерия ) били произведени и предложени на цена от 203,850 германски марки.

Sport Quattro S1

Audi Sport Quattro S1 е представено през 1984 год. като наследник на Sport Quattro. Колата била оборудвана с 5 цилиндров редови двигател с обем 2.110 кубически сантиметра. Според производствените данни този двигател бил с мощност от около 480 к.с.Колата разполагала с иновативна система за рециркулация на въздуха, която позволявала турбокомпресорът да подържа обороти за известно време при затворена дроселова клапа или да не падат неговите обороти в големи граници при отнемане на газта.Това позволило турбо дупката да се намали до минимум. В действителност двигателят произвеждал доста повече от 500 к.с. Като добавка към мощният двигател били добавени големи споилери и крила в предната и задната част на колата, за да се подобрят аеродинамичните й качества.Теглото на колата било намалено до само 1090 кг. За спринта от 0-100 й трябвало около 3 секунди.Някои коли били оборудвани със "power-shift gearbox" които се смятат за предшественици на DSG.
S1 постигнала незабавен успех още на рали Сан ремо през ’85 с Walter Röhrl зад волана. В последствие модифицирана версия била карана и от Michèle Mouton. S1 е последната колата произведена от екипа на Ауди за група Б.
20 години след прекратяването на Група Б S1 е широко прославена като най мощната кола някога участвала в международно състезание, като някои от последните екземпляри надвишавали 600 к.с.
Като добавка към победите в Група Б може да се добавят и няколко победи в Pikes Peak International Hill Climb (Michèle Mouton (’85,’88 ), Walter Röhrl (‘87),Bobby Unser (‘89))


Само да отбележа че Quattro то е основоположник на една нова ера в автомобилният спорт като първият автомобил използвал 4х4 предаване успешно.

Въпросчето тази вечер е интересно: Първата жена спечелила съзтезание от WRC,колата и годината ?

На roко му се отнема правото на отговор че сигурно ще каже и че я познава. :D :D
(шегувам се, без лоши чувства)
Последна промяна pesho на 16 Окт 2008, 20:04, променена общо 1 път

ВЕТЕРАНЪТ
Аватар
Мнения: 953
Регистриран на: 6.09.2004
Местоположение: Bayern

Мнение от roko » 01 Окт 2008, 20:34

Абе...Мишел не я познавам лично,но съм я виждал 8)
Беше на рали ''Монте Карло''2006,
Беше заедно с Франсоа Делакур на откриванетона ралито,точно до арката пред казино''Монте Карло"'

;) други задачки -закачки :mhihi:
http://img190.imageshack.us/i/rokopodpis.mp4/...шофирай разумно
'84- е30- 323 '93- е36-318ис
'89- е30- 316 '00-е46-320
'91- е34- 518 '94-е34-525tds
'92- е36- 318
'90-е30-бяла
'98 е36 -черно комби
'97 е36 -сиво комби

Капетано
Аватар
Мнения: 3364
Регистриран на: 20.01.2004
Местоположение: далеко от родината
Кара: '90 328i/6 '95 540i/6

Мнение от LeX » 01 Окт 2008, 20:36

pesho написа:Въпросчето тази вечер е интересно: Първата жена спечелила съзтезание от WRC,колата и годината ?

На roко му се отнема правото на отговор че сигурно ще каже и че я познава. :D :D
(шегувам се, без лоши чувства)


И този е лесен...кой не е чувал за Мишел Мутон :D И ако не греша тя не само е първата, ами е и единствената жена печелила някога състезание от СШР. Спечелва рали Сан Ремо през 81-а година с Ауди Куатро. Интересен факт за нея е, че последното и състезание е Рали Корсика през 86-та година, в което загива Хенри Тойвонен, след това тя се отказва...някой може ли да каже каква е една от причините да се откаже :D

п.с. Роко ме изпревари с минути :P
Изображение

"My ambition....by the end of the day, to be the world champion" Colin McRae

ВЕТЕРАНЪТ
Аватар
Мнения: 953
Регистриран на: 6.09.2004
Местоположение: Bayern

Мнение от roko » 01 Окт 2008, 20:41

А ...относно Ауди Спорт
Заедно с Виктор-газззар миналата есен на рали ''Сан Ремо"07 имахме честта да се доближим до бегачката на Мишел Мутон-едно АудИ :shock: :bowdown: Не знам колко истинско беше,но имаше нещо като маслен радиатор в задноят спойлер :mhihi:
А и ''онзи''звук на 5 в редица :shock:
Хайде стига толкова от мен 8)
http://img190.imageshack.us/i/rokopodpis.mp4/...шофирай разумно
'84- е30- 323 '93- е36-318ис
'89- е30- 316 '00-е46-320
'91- е34- 518 '94-е34-525tds
'92- е36- 318
'90-е30-бяла
'98 е36 -черно комби
'97 е36 -сиво комби

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 486
Регистриран на: 21.05.2005
Местоположение: София/Пловдив

Мнение от pesho » 01 Окт 2008, 21:04

LeX написа:...някой може ли да каже каква е една от причините да се откаже :D


Явно отговорът няма да го науча от гоогле.....пък да знаеш си падам
голям любопитко ииии честно казано няма да заспя докато не го разбера
пък утре имам кофти изпит. Не че нещо ама ако може да го кажеш че
щи тежи един изпит на съвестта :mhihi:

Edit1: много часа без сън, изпит взет :mhihi:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 860
Регистриран на: 7.10.2004

Мнение от stenly » 08 Окт 2008, 9:46

roko написа:... казаха,че имало тоалетна хартия в резервоара :shock:


Когато през пролетта на 2006-а година имах късмета да намеря И.Чубриков в сервиза/автокъщата му до летището, от него чух същата история (е, без детайли като че пикапа-Москвич:)). Блокирала бензинова помпа заради т.хартия в резервоара. Чубриков като че подозираше някой доброжелателен сънародник, но разбира се имена не спомена.
Твърде жалко и твърде по нашенски, ако е станало така. :(

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 486
Регистриран на: 21.05.2005
Местоположение: София/Пловдив

Мнение от pesho » 16 Окт 2008, 20:06

Лек ъпдеит за олимпиадите.^^^^

Lex кажи я тая причина че посинявам от яд :mhihi:

ПредишнаСледваща

Назад към BMW и моторните спортове

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook