Формула 1 в ръцете на корпорациите

Formula 1, AMLS и всички други прояви.

Модератор: Sharo

АЗ СЪМ ТОЛЕРИРАН :)
Аватар
Мнения: 6034
Регистриран на: 15.09.2003
Местоположение: БИАД. Снощи най-културно си излизах от там и някой ме настъпи по ръката
Пол: Мъж
Кара: E53 Х5 3.0d
Мечтае да кара: по пътища без дупки

Формула 1 в ръцете на корпорациите

Мнение от X-citer » 18 Окт 2005, 14:19

Световният шампионат във Формула 1 ще еволюира през следващите сезони в корпоративно състезание между отбори, финансирани от големи компании, заети главно в автомобилния бранш като "Рено", "Тойота", БМВ, „Хонда“ и "Мерцедес". Последното състезание в Китай за сезона бе прощално за малките отбори като „Джордан“, „Минарди“ и „Заубер“, както и за БАР - те станаха жертва на нарасналите разходи и бяха погълнати от компании, амбицирани да рекламират продуктите си чрез Формула 1.


Автомобилният концерн БМВ разтрогна договора си с „Уилямс“, който трябваше да изтече в края на 2009 г., и купи „Заубер“, за да участва със собствено шаси и двигател, предвиждайки годишни разходи от над 300 млн. евро. Собственикът на стоманодобивната компания „Мидланд“ канадският милиардер с руски произход Алекс Шнайдер пое контрола върху „Джордан“ още през януари, когато се споразумя с бившия собственик Еди Джордан, и смята чрез тима да рекламира дейността си в Европа и Азия. Австралиецът Пол Стодарт продаде „Минарди“ на компанията за производство на енергийната напитка „Ред Бул“, която иска да участва във Формула 1 с втори отбор, където да обучава своите млади пилоти. БАР бе погълнат от „Хонда“.


Така през новото първенство общо осем отбора - БМВ, „Хонда“, „Рено“, „Тойота“, „Ферари“, „Мидланд“ и двата екипа на „Ред Бул“ ще се издържат чрез пари от големи корпорации. „Макларън“ и „Уилямс“ също разчитат на финансовата подкрепа на компании в автомобилния бизнес като „Мерцедес“ и „Косуърт“.


„Днес е тъжен ден за Формула 1, отбеляза в интервю за агенция Ройтерс бившият собственик на „Джордан“ Еди Джордан. Това не се отнася само за хората в „Джордан“, но и за работниците в „Минарди“, „Заубер“ и БАР. Формула 1 се превърна в изцяло корпоративно състезание.“


Оттеглянето на цигарените компании като инвеститори във Формула 1 заради ветото за реклама, наложено от Европейския съюз в средата на настоящата година, принуди голяма част от отборите да се ориентират към партньорство с автомобилните концерни, какъвто е случаят с БАР и "Хонда", и обрече на провал участието в състезанието на т. нар. независими екипи. Само за последната година участниците във Формула 1 инвестираха над 2.2 млрд. евро в състезанието, основната част от които бяха съсредоточени именно в онези, свързани с автомобилния бранш. Ролята на малките отбори бе сведена най-вече до попълване на бройката участници в първенството, както и до трансформирането им в изпитателни центрове за по-млади пилоти.


Тенденцията, че най-гледаното автомобилно състезание в Европа ще се трансформира в корпоративен шампионат, е най-вече заради търговския интерес на производителите на автомобили. Компаниите разчитат на по-добра реклама чрез спечелване на световните титли при пилотите и конструкторите, какъвто е случаят с “Рено”, чийто пилот Фернандо Алонсо стана шампион, а отборът зае първото място и при конструкторите. Зад факта, че “Тойота” е най-сериозният инвеститор във Формула 1 за последните няколко години с инвестиция от приблизително по 400 млн. евро, прозира идеята на японския автомобилен концерн да се наложи на европейския пазар чрез участие в най-гледаното моторно първенство на Стария континент. Амбициите на “Мерцедес”, който е партньор на “Макларън”, “Фиат” - собственик на “Ферари”, БМВ и “Хонда”, са идентични.


--------


Четирикратният шампион във Формула 1 Ален Прост, който бе директор и на фалиралия едноименен тим, отправи сериозни критики към промотора на първенството Бърни Екълстоун и президента на Международната автомобилна федерация (ФИА) за начина, по който се управлява най-популярното автомобилно състезание в Европа. "Истинският проблем за Формула 1 е, че постоянно има някакви конфликти, които променят баланса в състезанието, подчерта Прост. Правилата постоянно се променят и това предизвиква дисбаланс по отношение дългосрочни бизнес планове за издръжката на отделните отбори и тяхното развитие. Не мисля, че е правилно да съществуват наказания като лишаването с десет места на старта за смяна на двигател в квалификациите или в свободните тренировки. Това е против духа на спорта". Прост обясни, че стабилността на болидите и тяхната издръжливост са важни по време на самото състезание, а не в квалификациите. "Като последствие от това правило имаме парадокс, при който Кими Райконен като най-успешният пилот през изминалия сезон не стана шампион, което не е никак справедливо", подчерта французинът. Ален Прост, 50-годишен, има три титли с "Макларън" през 1985, 1986 и 1989 г., а през 1993 г. триумфира и с "Уилямс".



Източник: dnevnik.bg
Изображение

Назад към BMW и моторните спортове

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook