С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Модератори: Atsalov, Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори
- Don_Diego
- ентусиаст
-
- Мнения: 815
- Регистриран на: 26.04.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: E39, D3 W12, E89, U11, G09, G70
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Май ще послушам съвета на майстора и на zaharia да покарам още малко така и да изследвам проблема. Имам няколко пътувания сега, но като се върна мисля да навъртя малко километри с нормално темпо и да източа малко масло, което да пратя за анализ.
После да врътна още толкова с юркане, пак източване и анализ и да видим какво ще покаже.
@zaharia за какво трябва да гледам в тези анализи? Примеси, свойства на маслото след определен пробег или друго?
Не знам защо винаги съм си мислел, че подобни анализи струват стотици евро, но щом е 25евро и както работя с поляци в момента мисля много бързо ще се случат нещата с доставки и тн.
Прежалил съм се вече за 5-6к лв ремонт, та допълнителни 100-200лв за анализи няма да натоварят много бюджета
После да врътна още толкова с юркане, пак източване и анализ и да видим какво ще покаже.
@zaharia за какво трябва да гледам в тези анализи? Примеси, свойства на маслото след определен пробег или друго?
Не знам защо винаги съм си мислел, че подобни анализи струват стотици евро, но щом е 25евро и както работя с поляци в момента мисля много бързо ще се случат нещата с доставки и тн.
Прежалил съм се вече за 5-6к лв ремонт, та допълнителни 100-200лв за анализи няма да натоварят много бюджета

- Ивайло Димов
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 442
- Регистриран на: 14.01.2022
- Местоположение: Шумен
- Пол: Мъж
- Кара: Сеат Толедо 1.8 20V AGN
- Мечтае да кара: Елинор :)
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Гледат се какви метали има в отработвното масло -желязо,алуминий,олово,хром и т.н . По количеството долу-горе може да се каже къде са проблемите.
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Оказва се, че колегата и майсторът имат право - теоретически. Ето какво отговаря чатгпт на въпроса:
Прекалено дългите интервали на смяна на моторното масло могат да доведат до износване на двигателя. Причините са няколко:
Загуба на смазващи свойства – с времето маслото се окислява, сгъстява и губи способността си да намалява триенето между металните части.
Натрупване на отлагания и утайки – старото масло задържа замърсявания (сажди, метални частици, прах), които се утаяват и запушват каналите. Това затруднява циркулацията и може да доведе до "маслен глад".
Намалена защита от прегряване – свежото масло отвежда топлината от критичните зони на двигателя. Когато е старо и замърсено, ефективността спада.
По-бързо износване на сегменти, лагери, клапани и турбина (ако има) – липсата на достатъчна смазка и натрупаните абразивни частици ускоряват износването.
Производителят обикновено дава интервал за смяна (например 10–15 хил. км или веднъж годишно), но този интервал зависи и от условията на експлоатация:
Къси градски маршрути и чести студени стартове замърсяват маслото по-бързо.
Дълги магистрални пътувания са по-щадящи.
Турбо двигателите и директното впръскване изискват още по-стриктно спазване на сроковете.
Накратко: по-дългите от препоръчваните интервали почти винаги намаляват живота на двигателя.
Какво значи, че моторното масло „губи смазващите си свойства“:
1. Окисляване и стареене на маслото
Под влияние на високата температура и контакт с кислород, молекулите на маслото се променят химически. То става по-гъсто и лепкаво, което затруднява циркулацията му в двигателя.
2. Разпадане на добавките
Съвременните масла съдържат пакети от добавки (антифрикционни, противоизносни, антиоксиданти). С времето и натоварването те се изчерпват – тогава маслото вече не предпазва ефективно металните повърхности.
3. Замърсяване
В маслото попадат:
сажди от горивния процес,
микроскопични метални частици от износване,
вода (конденз),
несгоряло гориво.
Тези примеси правят маслото абразивно и намаляват „филма“ между триещите се части.
4. Разрушаване на масления филм
В нормални условия маслото образува тънък защитен слой между движещите се метални повърхности (например бутало – цилиндър, лагер – вал). Когато е старо и променено, този филм се прекъсва и металът започва да контактува директно с метал → бързо износване.
Прекалено дългите интервали на смяна на моторното масло могат да доведат до износване на двигателя. Причините са няколко:
Загуба на смазващи свойства – с времето маслото се окислява, сгъстява и губи способността си да намалява триенето между металните части.
Натрупване на отлагания и утайки – старото масло задържа замърсявания (сажди, метални частици, прах), които се утаяват и запушват каналите. Това затруднява циркулацията и може да доведе до "маслен глад".
Намалена защита от прегряване – свежото масло отвежда топлината от критичните зони на двигателя. Когато е старо и замърсено, ефективността спада.
По-бързо износване на сегменти, лагери, клапани и турбина (ако има) – липсата на достатъчна смазка и натрупаните абразивни частици ускоряват износването.
Производителят обикновено дава интервал за смяна (например 10–15 хил. км или веднъж годишно), но този интервал зависи и от условията на експлоатация:
Къси градски маршрути и чести студени стартове замърсяват маслото по-бързо.
Дълги магистрални пътувания са по-щадящи.
Турбо двигателите и директното впръскване изискват още по-стриктно спазване на сроковете.
Накратко: по-дългите от препоръчваните интервали почти винаги намаляват живота на двигателя.
Какво значи, че моторното масло „губи смазващите си свойства“:
1. Окисляване и стареене на маслото
Под влияние на високата температура и контакт с кислород, молекулите на маслото се променят химически. То става по-гъсто и лепкаво, което затруднява циркулацията му в двигателя.
2. Разпадане на добавките
Съвременните масла съдържат пакети от добавки (антифрикционни, противоизносни, антиоксиданти). С времето и натоварването те се изчерпват – тогава маслото вече не предпазва ефективно металните повърхности.
3. Замърсяване
В маслото попадат:
сажди от горивния процес,
микроскопични метални частици от износване,
вода (конденз),
несгоряло гориво.
Тези примеси правят маслото абразивно и намаляват „филма“ между триещите се части.
4. Разрушаване на масления филм
В нормални условия маслото образува тънък защитен слой между движещите се метални повърхности (например бутало – цилиндър, лагер – вал). Когато е старо и променено, този филм се прекъсва и металът започва да контактува директно с метал → бързо износване.
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Разбира се написаното по-горе се отнася за крайни случаи, когато маслото работи 500-1000 моторни часа, и остава в двигателя до две години или повече. Такива бяха старите регламенти за смяна на БМВ и другите производители които за щастие бяха променени. В моя двигател например маслото е стояло по 2г и съответно 25к, 30к, 35к км например или в моточасове 500, 600, 700. Двигателя го е спаслила високата средна скорост 50кмч. Ако са го били карали градско с 25-30кмч, часовете щяха да са по две и щеше да е заминал съвсем. За щастие последните години маслата вече ги сменят на 1г и до подобни ситуации не се стига.
- Don_Diego
- ентусиаст
-
- Мнения: 815
- Регистриран на: 26.04.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: E39, D3 W12, E89, U11, G09, G70
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Сега си ровя сервизната история на колата...нямало е смяна под 20к км, като най-фрапиращия случай е 35к между смените и малко над 2 години. В началото въведените интервали за смяна в компютъра са 30к, в един момент започват да са 36к км
Каквото и да е маслото ако се спазват подобни интервали двигателя е обречен


Каквото и да е маслото ако се спазват подобни интервали двигателя е обречен


- In_Memoriam
- ентусиаст
-
- Мнения: 1334
- Регистриран на: 9.07.2010
- Местоположение: София
- Детайли за колата: - F10 535i LCI RWD daily
- V8 project... loading
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Причина номер 1 за толкова много счупени двигатели последните 20 години. Че двигателите са по-нежни и капризни от тези през 90-те години е едно на ръка, но с такива интервали не ги слуша главата
Много малко собственици са изваждали допълнителни пари за междинни смени, докато колата е била все още гаранционна и ако намериш такава си е цяло чудо.


- Don_Diego
- ентусиаст
-
- Мнения: 815
- Регистриран на: 26.04.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: E39, D3 W12, E89, U11, G09, G70
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
То се очаква да става все по-зле...в момента продължават да налагат 2 години или 25-30к км интервал, а маслата стават все по-тънки
Метановите Аудита дето ги пръсваме от каране са с 0w20
Служебните Мки също са с огромни интервали и май отново тънки масла, само на засиленото G80 се сменя на буквално 5к км

Метановите Аудита дето ги пръсваме от каране са с 0w20

Служебните Мки също са с огромни интервали и май отново тънки масла, само на засиленото G80 се сменя на буквално 5к км

- Ивайло Димов
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 442
- Регистриран на: 14.01.2022
- Местоположение: Шумен
- Пол: Мъж
- Кара: Сеат Толедо 1.8 20V AGN
- Мечтае да кара: Елинор :)
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Тези интервали на обслужване в Европа започват след 2000-та година и въпреки, че до към 2010 все оше се правят що годе добри ДВГ резултатите са на лице. В крайна сметка важен е първият клиент, той да е доволен от колата и да остане при същият производител, на каквито и извращения с обслужването да ги подлагаш повечето коли изкарват 200 хил.Да му мислят следващите собственици, най-често от бившият соц лагер.
Аз съм гледал анализи на отработено масло след 25 хил км , имаше запас за поне още 5 хил но колата се е движила 95% само магистрала и със средна скорост 60-70 км/ч. Такива случаи са рядкост и още по-малко пък документирани.
Аз съм гледал анализи на отработено масло след 25 хил км , имаше запас за поне още 5 хил но колата се е движила 95% само магистрала и със средна скорост 60-70 км/ч. Такива случаи са рядкост и още по-малко пък документирани.
- ivanski_2
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 708
- Регистриран на: 17.01.2019
- Местоположение: София/Чепеларе
- Пол: Мъж
- Кара: V8 HEMI
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Ивайло Димов написа:Тези интервали на обслужване в Европа започват след 2000-та година и въпреки, че до към 2010 все оше се правят що годе добри ДВГ резултатите са на лице. В крайна сметка важен е първият клиент, той да е доволен от колата и да остане при същият производител, на каквито и извращения с обслужването да ги подлагаш повечето коли изкарват 200 хил.Да му мислят следващите собственици, най-често от бившият соц лагер.
Аз съм гледал анализи на отработено масло след 25 хил км , имаше запас за поне още 5 хил но колата се е движила 95% само магистрала и със средна скорост 60-70 км/ч. Такива случаи са рядкост и още по-малко пък документирани.
При мен е така , доста често средната ми е 85-90км от смяна до смяна и си мисля че доста хора имат подобна

Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Some cars are made for maximum miles per gallon, and some are made for maximum smiles per gallon... the choice is yours... 

- Ивайло Димов
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 442
- Регистриран на: 14.01.2022
- Местоположение: Шумен
- Пол: Мъж
- Кара: Сеат Толедо 1.8 20V AGN
- Мечтае да кара: Елинор :)
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
За да имаш такава средна скорост значи редовно караш с над 150
, типичен градски автомобил има средна скорост 15-20 км/ч

- msi200
- ентусиаст
-
- Мнения: 1030
- Регистриран на: 8.11.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: X5+M2
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Според вас, на колко време трябва да се сменя маслото в кола, която се кара веднъж в месеца и стои в гараж?
Губят ли му се свойствата от това, че е налято в двигателя?
Гледах разни клипчета в youtube, където от лабораториите казват, че са важни моточасовете, а не колко време е престояло в колата ( например: https://www.youtube.com/watch?v=7hJU112oUg8 )
Губят ли му се свойствата от това, че е налято в двигателя?
Гледах разни клипчета в youtube, където от лабораториите казват, че са важни моточасовете, а не колко време е престояло в колата ( например: https://www.youtube.com/watch?v=7hJU112oUg8 )
I love the sound of V8 in the morning...
- Ивайло Димов
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 442
- Регистриран на: 14.01.2022
- Местоположение: Шумен
- Пол: Мъж
- Кара: Сеат Толедо 1.8 20V AGN
- Мечтае да кара: Елинор :)
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Нищо не се губи, но дори и без да има определен пробег трябва да се смени веднъж в годината. Маслото се окислява дори и докато си стои в картера.
- SpeedyMan
- ентусиаст
-
- Мнения: 990
- Регистриран на: 7.12.2007
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Кара: BMW 320 Touring
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Много неща се изписаха, но най-големия враг на двигателя е самия въглероден нагар. Било под формата на нелепи и фандаци, които запушват магистралите, било и в под формата на малки частици. Защо и малките частици ли? Ми щото са абразив. Какво е абразив ли? Това е материалът по шкурката например..
Т.е. като почернее маслото, започва шлайфането. В началото е само там където между повърхностите има контакт метал в метал и няма маслен филм. Колкото повече остарява, толкова е по-зле.
При мен на дизел с редовни промивки е с лека прозрачност до около 8000 км. След което си става напълно непрозрачно черно.
Т.е. като почернее маслото, започва шлайфането. В началото е само там където между повърхностите има контакт метал в метал и няма маслен филм. Колкото повече остарява, толкова е по-зле.
При мен на дизел с редовни промивки е с лека прозрачност до около 8000 км. След което си става напълно непрозрачно черно.
- Ивайло Димов
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 442
- Регистриран на: 14.01.2022
- Местоположение: Шумен
- Пол: Мъж
- Кара: Сеат Толедо 1.8 20V AGN
- Мечтае да кара: Елинор :)
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Ами Спиди то самото масло като изгаря оставя въглеводороди, а изгаря или заради конструктивен недостатък или заради убито от каране масло. И като прибавим отделянето на сажди от самия горивен процес , не случайно освен пл моточасове и изразходвано гориво.
Последна промяна Ивайло Димов на 03 Сеп 2025, 20:06, променена общо 1 път
- SpeedyMan
- ентусиаст
-
- Мнения: 990
- Регистриран на: 7.12.2007
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Кара: BMW 320 Touring
Re: С какво масло карате и на колко километра го сменяте.
Моточасовете са за аграрна техника. При мен 1 час пържене на магистралата са доста км. с яко натоварване, при други градски задръствания при ниско натоварване но пък високи температури лятото. Все пак цветът, прозрачността , миризмата, тестът с вестник са по-важните критерии. Както и дали ти остава гняз по пръстите ако си капнеш на ръката и разтъркаш с пръсти.
Така или иначе гледам на 8000 км до 10000 да съм го сменил. За мен това са 2 месеца каране.
Така или иначе гледам на 8000 км до 10000 да съм го сменил. За мен това са 2 месеца каране.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани