E9x M57 информация и тунинг

3-та серия ('06-'12)

Модератори: Dimitroff, Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1076
Регистриран на: 6.02.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: F11
Мечтае да кара: на безплатна нафта
Детайли за колата: 530xd

E9x M57 информация и тунинг

Мнение от chris_barnes » 02 Дек 2018, 14:06

Здравейте! По примера на Иво и неговата тема за N54, реших да пусна тази тема, в която да съберем информация и опит свързан с тунинга на дизеловите агрегати в нашите автомобили.

Предвид масовостта на дизеловите агрегати в петото поколение на 3 серия се надявам на интерес към темата. Макар заглавието да казва за М57, повечето от долунаписаните неща са валидни и за M47, както и N-дизеловите мотори.

ВНИМАНИЕ! Съвета ми към всички, които тръгват да тунинговат е: Не бързайте! Покарайте колата известно време след покупката за да отстраните всички (или поне повечето) проблеми, преди да започнете да засилвате. Правилото при всички автомобили (без значение дизелови или бензинови) е: тунинг се прави само на здрав автомобил.

Като цяло М57 агрегата е доста безпроблемен и при правилна експлоатация и подръжка може да изкара стотици хиляди километри.

В е9х, вариации на този агрегат се срещат в следните модификации:

- 325D – 197кс, рядко срещан. За разлика от другите 2 модификации, тук дюзите все още са електромагнитни, т.е. по-стария модел (същите като на 318D).
- 330D – 231кс, най-масовия. Дюзите са пиезо-кристални, съответно по-скъпи за ремонт/подмяна.
- 335D – the Holy Grail – 286кс. За разлика от горните две вариации, които са с Garett 2260 турбо, 335D е с две турбини (малка и голяма). Производителя е Borg Warner, а турбините са KP39 & K26. Идеята на двете турбини е елиминирането на турбо-лаг и мощност в целия диапазон.

Основни неща, които трябва да проверите (евентуално смените) след покупката на автомобил с такъв агрегат са:

- Термостат & водна помпа
Като всяко БМВ, М57цата не прави изключение в евентуалните грижи които може да имате с охладителната система. Нови термостати + водна помпа ще ви гарантират много километри спокойствие.

- Дюзи
Тези обикновено се проверяват преди покупката. Отклонения от 1ца и нагоре в корекциите на дюзите са непрепоръчителни и е добре да помислите за рециклиране/подмяна на проблемните дюзи.

- Състояние на турбината/турбините
Важно е да проверите турбото за луфтове и теч на масло. Този двигател не харчи много масло, освен ако не е милионник. В този ред на мисли, ако имате голяма загуба на масло, проверете първо дали теча не е от турбото.

- Тампони на диференциала/гумени карета на кардана
Поради големия въртящ момент (особено при тунингован автомобил) тези компоненти се предават лесно. При сериозна оптимизация (тунинг) е добре тампоните на диференциала да се подменят с полиуретанови такива (най-чест проблем е при автомобилите с ръчна скоростна кутия, поради силните удари при смяна на предавките).

- Съединител/маховик или обслужване на автоматичната кутия
Не е евтино начинание, но това си е консуматив и е малко вероятно (не невъзможно) някой който е тръгнал да продава автомобила си да направи такава инвестиция. Това е основна част от задвижването на автомобила и не трябва да се пренебрегва. Измишльотините на BMW с lifetime oil за ръчните кутии са верни, ако карате колата си 5г, след което купувате новия модел.

- Демпферна шайба
Не винаги се вижда с просто око дали демпферната шайба е заминала. Проверката може да бъде направена с малка щанга, която да подпъхнете между блока и шайбата. Направена е от много твърда гума, ако местите шайбата без голямо усилие – тръгнала е. При скъсване по време на работа на двигателя стават поразии.

- Тампони на двигателя
Два на брой, управляват се с вакуум. Иначе казано, при натоварване се втвърдяват, а на празен ход са по-меки за да не усещате вибрации. Ако са заминали, ще усещате вибрации, а може и да се заклаща двигателя.

- ДПФ филтър/катализатор
Важно е да се следят на живи данни показанията на ДПФа. Когато видите съобщение на iDrive-a за задръстен филтър за твърди частици е вече късно. Според хора, които са давали филтъра им за „пране“ с препарати, ефекта е краткотраен и нарушава покритието на питата, което води до бързо натрупване на сажди.

- Ангренажни вериги на двигателя
Ако автомобила ви е с оригиналните вериги и (почти сигурно предвид възрастта на автомобилите с такива двигатели) е стигнал 250-300 000 км е желателно да смените веригите. Старите митове, че ако един автомобил е с верига, а не ангренажен ремък, то тя не се сменя не са верни. С времето и работата веригите се разтягат. При М57 случаите на скъсана верига са редки, но това не трябва да ви успокоява. С новата верига двигателя ще работи много по-безшумно и стегнато. Ако планирате да покарате колата си повече от няколко месеца преди да я продадете, подмяната на целият комплект вериги и прилежащи компоненти си е задължителна.

И сега към по-интересната част: ТУНИНГ

Само със софтуерна намеса, мощността може да бъде повишена около 20-25%. Ако това ви е достатъчно, не четете надолу. Важно е да изберете надежден сервиз/тунер за софтуера, защото неправилно направени промени могат да доведат до повреди по двигателя, скоростната кутия и тн.

- Спортен панелен филтър
Има доста марки на пазара, някои с по-нескопосана изработка и дунапрен (като Pipercross), други с по-качествена изработка, като JR & K&N. Поради големината и цената на хартиения филтър, покупката на качествен спортен филтър и няколко последвали пранета е добра инвестиция.

- Downpipe (премахване на катализатора и ДПФа)
Първа стъпка при по-сериозния тунинг е премахването на това тяло, съдържащо в себе си ДПФ и катализатор. Премахването на ДПФа трябва да бъде направено софтуерно, освен хардуерно за да „не го търси“ колата и да показва грешки на iDrive. Причината за премахването е, че по-сериозното засилване на показателите на агрегата става посредством увеличаване на налягането на турбината, в следствие на което се увеличава и скоростта на отработените газове. В този случай, ДПФа създава голямо обратно налягане което води до повреди в турбината. С качествена софтуерна намеса и корекция на горивните карти, колата НЯМА да пуши дори и без катализатор/дпф. Миризмата, обаче, е като на ДАП. Ако не ви се нрави идеята за такава миризма, добре е да си останете с ДПФ филтър. Варианти за downpipe има готови (китайски/маркови) или изработени специално за автомобила ви от някой сервиз. По-долу съм показал снимка на генерация изработена в София за конкретен автомобил.

Изображение

Изображение

С цел още по-голям performance, някои колеги правят цяла генерация до края на 76мм. Определено, когато не е рестриктивна генерацията, колата се развърта по-бързо. Това обаче носи със себе си и доста завишено ниво на шум (не е по всеки вкус).

- Интеркулер
Интеркулерите на 325D & 330D са идентични, с размери както следва:

Изображение

Поради по-голямата мощност, интеркулера на 335D е по-голям:

Изображение

Ако имате проблем с интеркулера (спукан е по някаква причина) или просто искате да засилите, добър вариант е афтърмаркет такъв. Wagner motorsport правят качествен ъпгрейд, който обаче е доста скъп. Има добри китайски копия на техния дизайн, които са по-достъпни и (според мен) не отстъпват много по качество (иначе казано – вършат прилична работа).

NB! НЕ Е ЗА БМВ пуристи, които слагат само оригинални части на колите си!

По-долу съм показал снимка на тунинг кулера, и сравнение между кулера на 330 и тунинг варианта.
На моя автомобил съм с китайска реплика на Wagner кулера, и смело мога да заявя, че това е един от най-смислените ъпгрейди, които някога съм правил. Теглото е по-голямо от фабричния (около 10кг тежи новия), изработен е много масивно (за разлика от пластмасовите глупости на фабричния). Дизайна му е подобрен и въздуха преминава през него много по-лесно. Без софтуерна намеса, веднага усетих повишение в мощността. Идеята на голям кулер също е, да не губим мощност от топъл въздух (особено лятото).

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

- EGR delete
За хората, които искат да запазят двигателя „чист“ от саждите, които вкарва EGR-а в двигателя. Представлява кит, чрез който въпросната система се премахва. Позитиви: по-чист и студен въздух в двигателя, „олекотяване“. Негативи: автомобила загрява по-бавно. Въпрос на личен избор е, на моят автомобил, ЕГРа е на мястото си и работи добре. Според някои тунери, премахването на тази система не дава повече мощност. Според други, с елиминирането на въпросния клапан (хардуерно и софтуерно) могат да се постигнат до 10кс на колелата при 335D. Истината е някъде там. Обективно погледнато, такава модификация премахва рестрикция на пътя на въздуха към двигателя -> би трябвало да има подобрение.

Изображение

Изображение

- Хибридно турбо
Идеята на такъв ъпгрейд е покачване на налягането -> performance. Това което представлява е, увеличаване на размера на перките на студената част (или студената + топлата) на перките. Повече изместен въздух, повече мощност. Вариациите са много, като напоследък са модерни кованите (т.нар. billet) перки с дизайн 11/0, които заменят стандартните 6+6. Поради дизайна и начина на изработка тези перките са по-здрави и местят повече въздух (дори без увеличаване на диаметъра. Това, което се прави, в случай, че се търси мощност е разстъргване на студената част, за да се монтира по-голямата перка. Разумно повишение на размера е 2260 -2265, т.е. до 5мм увеличение при 330D. По-нагоре корпуса на турбината изтънява прекомерно и не е за препоръчване. При 335D максималния размер е 75мм (ако не се лъжа).
Най-добре е, когато се прави хибридно турбо да се смени и топлата част с по-голяма. Това обаче, може да доведе до турбо лаг (и не се препоръчва за ежедневни автомобили). Причината за нуждата от увеличаване на топлата част е, за да може тя да пропуска достатъчно количество изгорели газове, които да съответстват на ъпгрейда на студената част (иначе казано, да не „тапи“. Друг подход към топлата част е да се изрежат леко перките, така че да позволят по-големия поток на газове.

Изображение

Изображение

Изображение

- Овърсайз клапани & Порт на главата
Сериозната игра. Размера на клапаните може да се увеличи с няколко милиметра за да позволи притока на по-голямо количество въздух. По същата причина се прави и порт на главата -> изглаждат се и се оптимизират каналите през които двигателя диша и издиша. Тук вече инвестицията е по-голяма и не всеки би се наел да отхлупи двигателя за да направи нещо такова.

- По-здрав съединител (при ръчните кутии) - Има вариант за наковаване на по-здраво феродо спрямо фабричното, което държи на 900нм гарантирано (справка vicho)

Изображение

- По-голяма ГНП
Стандартната гориво-натегателна помпа е предвидена до определен дебит. При по-сериозен тунинг (основно при 335D, където се гонят стойности над 400кс) е известно да се ползва ГНП с по-голям дебит. Това позволява двигателя да има достатъчно гориво във високите обороти (съответно големия буст).
За справка, ГНПтата на е46 318D, 320D; е90 318D, 320D, 330D & 335D са по-малки (т.нар. RC70). е46 330D 204кс, X5 3.0 D е53 218 кс, е60 530D 218 кс и e65 218 кс са с по-големия вариант на ГНП (RC90).

- По-големи дюзи
Това основно важни за 325D & 330D.
При 325D тъй като дюзите са електромагнитни (идентични с тези на 318D) за ъпгрейд могат да се ползват дюзи от 535D 272кс. Това позволява доставяне на повече гориво в двигателя -> повече мощност.
При 330D могат да се ползват дюзи от 335D (когато целта е над 360-370кс на мотор да кажем). Не ми е известно да има по-големи дюзи от тези на 335D -> за тях не е приложим този тип тунинг (моля поправете ме ако греша).

- Водно-Метанолова система
Идеята на такъв тип система е да се намали температурата на входящия въздух, респективно и на изгорелите газове. Това позволява употребата на повече гориво -> повече мощност.

Ще се радвам колегите да споделят мнения/резултати от ъпгрейди които са правили и да се заформи дискусийка.
Последна промяна chris_barnes на 02 Дек 2018, 17:26, променена общо 12 пъти
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 903
Регистриран на: 30.01.2009
Пол: Мъж
Кара: F32 //M sport

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от (h)aman » 02 Дек 2018, 16:09

Поздравления за темата! Само да добавя, че според RealOem дюзите на Е92 330D и E92 335D са еднакви, както и тези на Е90 330D с тези на E60 535D LCI.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1076
Регистриран на: 6.02.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: F11
Мечтае да кара: на безплатна нафта
Детайли за колата: 530xd

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от chris_barnes » 02 Дек 2018, 16:44

Много благодаря за включването, ще се радвам и други колеги да споделят опит и знания :driving:

п.с. качвам още снимки сега :))))
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8316
Регистриран на: 3.09.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: M340i
Мечтае да кара: Калибра
Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от vicho » 02 Дек 2018, 17:02

(h)aman написа:Поздравления за темата! Само да добавя, че според RealOem дюзите на Е92 330D и E92 335D са еднакви, както и тези на Е90 330D с тези на E60 535D LCI.


това не е съвсем вярно, само донякъде...

дюзите на е92 330d (231hp) и 335d (286hp) са еднакви, ако 330d-то е произведено след 9/2007, преди това са различни (по-малък капацитет)

а ето това е номер на дюзи от е91 330d 231hp - 13537792721

2006-ста кола

не стават за е60 35d

Барнс, поздравления за темата :angel:
Последна промяна vicho на 02 Дек 2018, 17:21, променена общо 1 път
You said: "Time will change!" What if it changes you?

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 547
Регистриран на: 23.03.2014
Местоположение: София
Пол: Мъж

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от streetracing12 » 02 Дек 2018, 17:13

Темата е супер бъди жив и здрав :yes:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 903
Регистриран на: 30.01.2009
Пол: Мъж
Кара: F32 //M sport

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от (h)aman » 02 Дек 2018, 23:12

vicho написа:
(h)aman написа:Поздравления за темата! Само да добавя, че според RealOem дюзите на Е92 330D и E92 335D са еднакви, както и тези на Е90 330D с тези на E60 535D LCI.


това не е съвсем вярно, само донякъде...

дюзите на е92 330d (231hp) и 335d (286hp) са еднакви, ако 330d-то е произведено след 9/2007, преди това са различни (по-малък капацитет)

а ето това е номер на дюзи от е91 330d 231hp - 13537792721

2006-ста кола

не стават за е60 35d

Барнс, поздравления за темата :angel:


Да, за Е92 си прав за годината, но ето това е номера на моите дюзи /Е90 330Д/ 13537796042 и ги дава същите като на Е60 535D LCI, без значение от годината на Е90-то, всички са с такива.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8316
Регистриран на: 3.09.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: M340i
Мечтае да кара: Калибра
Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от vicho » 03 Дек 2018, 14:18

само да кажа, че преди и след рейспайпа и изхвърления EGR + охладителя няма никаква разлика в загряването на колата...

все си загрява бързо... поне аз разлика не виждам :dunno:

интересно инженерно решение :idea:
You said: "Time will change!" What if it changes you?

Старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12757
Регистриран на: 10.08.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: F11 535d, E84 2.3d

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от vld » 03 Дек 2018, 14:54

vicho написа:само да кажа, че преди и след рейспайпа и изхвърления EGR + охладителя няма никаква разлика в загряването на колата...

все си загрява бързо... поне аз разлика не виждам :dunno:

интересно инженерно решение :idea:

При мен загрява ужасно бавно, помислих, че са ми се повредили термостатите отново, ама не здрави са си и двата, просто си трябва мнооого време :banghead:
Временно и затапих малкия и определено загрява доста по бързо.
Като се стопли ще има ЕГР-delete, барабар с охладителя.
Пусто никъде не намирам информация какво влияние ще окаже това на ДПФ-а, на места казват, че ще го задръства по бързо, на други, че по малко... :roll:
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8316
Регистриран на: 3.09.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: M340i
Мечтае да кара: Калибра
Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от vicho » 03 Дек 2018, 14:57

vld написа:Като се стопли ще има ЕГР-delete, барабар с охладителя.


поръчвай комплект по-раничко, че аз чаках 1 месец... иначе, ако ръцете не са ти заврени в гъ*а (моите са) работата е за 1 час, час и половина... няма нужда да чакаш да се стопли :no:

трябва да има тунинг постоянно, не само през лятото :mhihi:
You said: "Time will change!" What if it changes you?

Потребител
Аватар
Мнения: 41
Регистриран на: 19.11.2018

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от Jarvis » 03 Дек 2018, 15:21

Н47 при малко под нулата външна температура започва да духа топличко след 1км.
Имам клапи в бъбреците като на стар жигул, не знам дали е стандартно на всички е9х. На е60 май не съм виждал да има?

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1076
Регистриран на: 6.02.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: F11
Мечтае да кара: на безплатна нафта
Детайли за колата: 530xd

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от chris_barnes » 03 Дек 2018, 16:08

Влади, няма логика да се задръства по-бързо ДПФа, все пак няма да се вкарват сажди в двигателя и би следвало горенето да е по-добро.

п. с. Добре, че ме послуша vicho да си поръча от този пич от Рудозем, изработката е супер и дава пълен комплект с абсолютно всичко нужно за интервенцията (гарнитури, болтове, скоби).

п.с.2 повечето снимки за темата бяха любезно предоставени от vicho.

Sent from my BLA-L09 using Tapatalk
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 742
Регистриран на: 7.01.2007
Пол: Мъж
Кара: X3 G01 LCI 30e

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от Rainbow » 03 Дек 2018, 17:21

Браво за темата, нека възродим малко форума, не само пумия и тъпи, повтарящи се за 100 път теми и въпроси :yes:
Изображение
Бившето возило: E92 335i, 2007, ръчни, 396 whp, 639 nm, 100 октана
Mfactory helical LSD, ST XA Coilovers, H&R sway bars, M3 control arms, D2 BBK 356mm floating + RLS29/Yellowstuff + Goodridge, 313 Performance 19" / 2Forge ZF1 18", OEM turbos
JB4 + Rev3, MHD JB4 BEF, BMS Clutch stop, Custom catless dоwnpipes, VRSF 7" FMIC, VRSF CP + Tial BOV, VRSF OEM Silicone inlets + OCC, Yokohama AD08R, BMS CDV

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 290
Регистриран на: 27.05.2016
Местоположение: Sofia
Пол: Мъж
Кара: E91 LCI 330d; F30 328i, F37 328xi
Мечтае да кара: G32 640d

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от asent1977 » 03 Дек 2018, 21:51

vld написа:При мен загрява ужасно бавно, помислих, че са ми се повредили термостатите отново, ама не здрави са си и двата, просто си трябва мнооого време :banghead:
Временно и затапих малкия и определено загрява доста по бързо.
Като се стопли ще има ЕГР-delete, барабар с охладителя.
Пусто никъде не намирам информация какво влияние ще окаже това на ДПФ-а, на места казват, че ще го задръства по бързо, на други, че по малко... :roll:


И аз така си мислих :lol:, Но с изключен ЕГР загрява ПО БАВНО ! :clap:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 213
Регистриран на: 25.12.2009
Местоположение: Бургас
Пол: Мъж
Мечтае да кара: BMW

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от Ganchev__ » 03 Дек 2018, 22:01

Човека който ремапна семейната е61-ца също каза, че при премахване на ЕГР, ДПФ-а заминава много бързо.Забравих да попитам защо реално става така, но му се доверихме и го оставихме да функционира.Бях задал същия въпрос преди време в Е60 раздела, но никой не отговори.Някой беше споменал, че и премахването на вихровите клапи оказва влияние на живота на ДПФ-а. :dunno:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1707
Регистриран на: 28.09.2011
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: F10 535xi, MHD stage 2, xHP stage 3
Мечтае да кара: без да се ядосва

Re: E9x M57 информация и тунинг

Мнение от drago9205 » 04 Дек 2018, 9:33

Евала за описанието, колега - много добре синтезирано, подробно и определено полезно. Аз лично научих някои нови неща.
За феновете на екологията. При добър ремап и изправен автомобил спокойно може да се кара със Stage1 (сиреч само софтуер) без да се изолират DPF/катализатор/EGR.

П.П.
Аз лично не забелязвам голяма разлика след премахването на EGR (откъм загряване), но усетих подобрение в т.нар "респонс". На теория премахнат EGR = по-висока температура в горивната камера, което би следвало да компенсира незатоплянето на антифриз в този "огромен" топлобменник на EGR-а :D

Следваща

Назад към E90/E91/E92/E93

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook