Как се прави ре-адаптация на двигателя (N4x/5x бензин)

3-та серия ('06-'12)

Модератори: Dimitroff, Технически модератори

User
Аватар
Мнения: 4609
Регистриран на: 17.06.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 330XD
Детайли за колата: the silent power

Как се прави ре-адаптация на двигателя (N4x/5x бензин)

Мнение от b00st » 24 Авг 2018, 12:27

Реших да направя такава тема, понеже, за хората които харесваме да си човъркаме по колите никъде не намерих ясни обяснения каква е процедурата за чистенето на адаптациите по двигателя (MSD80), което може да се наложи при смяна на различни компоненти като DISA клапи, бобини, инжектори, сваляне и чистене на колектора или по-сериозно ремонти след продължително каране с неизправност, например светещ чек и навлизането на двигателя в авариен режим (намалена мощност), което с течение на времето е изкривило адпатациите от това какви трябва да бъдат.

Накратко, в по-ранните двигатели нa BMW и DME управлението, адаптацийте са само short term (краткотрайни), по-точно те се ползват само във времето, докато двигателя работи. Също и там не се запазваха след махане на тока - разкачаш акумулатора и съответно се трие всичко, палиш и софтуера започва да адаптира наново. При DME с MSD80 и N-серията от мотори, нещата не стоят точно така. Тук вече имаме short & long term адаптации, които са additive (+/-) и multiplicative(стойнсотта x се дели/умножава на y). Идеята е следната: тъй като в производството на механическа част като маховик, дросел клапа, диса клапи, инжектори и електрониката, която управлява/следи, като сензори, MAF, термодатчици, ламбда сонди и др, се изисква да са максимално прецизни данни за да изготвят правилната смес гориво/въздух, въпреки това винаги има заложен производствен толеранс. Например перфектния маховик съществува само на картинка, няма такъв с равни всички зъби до наномилиметър. Създаването на карта, която да е дългосрочна (шаблонна) е именно идеята да бъдат снети тези данни, които за всяка кола са различни, а краткосрочните адаптации изглаждат разликите в качеството на горивото, температурата, дори атмсоферната височина, на базата на вече записаната "базисна карта" това кое как трябва да бъде и към какви корекции да се стреми управлението на DME за оптимална работа и мощност.

Понеже след като затрием адаптациите в INPA, е важно те да бъдат изготвени правилно наново, в противен случай двигателят може да не работи добре, да тресе, да има повече вибрации и да не работи идеално гладко - съществува цяла процедура, която е добре описана тук и основно информацията, която пиша е взета от този блог. http://www.bimmerprofs.com/re-adaptation-engine/

Тук ще опиша процедурата стъпка по стъпка. Ако сте с двигател без директно впръскване (N52 например) процедурата за адаптация е сравнително опростена, поради природата на стандартните инжектори и сходната технология от M52. При N43 и N53 и двигателите с ДВ, нещата са далеч по-комплексни, поради нуждата от изключителна прецизност на впръскването и дебита, който за всеки цилиндър е различно. Там всеки инжектор има своя адаптация, отделно самите инжектори работят в 3 режима (хомогенен, хомогенен бедна смес и стратифициран), което изисква 3 отделни карти на адаптация, които са свързани по между си. Т.е. адаптацията там отнема доста повече време за изготвяне, отколкото при двигателите със стандартно впръскване. Няма нужда да споменавам, че всички компоненти като запалителната и всмукателната система, а при N53 и в изпускателната (NoX сензор/катализатор) трябва да бъдат в изправност, за изготвянето на коректни адаптации, т.е. DME не трябва да записва грешки и не трябва да свети чека на таблото.

Стъпките са следните:

1. Добре е двигателя да е работил поне 10 минути. Отваряте INPA, давате на контакт, Engine>MSD80, влизате в менюто за адаптациите и избирате Delete all adaptations (Shift+F9).
Изключете двигателя и извадете ключа, изчакайте докато DME запише данните и заспи (угасне бутона Start/Stop). Следващия път когато запалите, двигателя може да работи неравномерно, всички ламбда сонди няма да бъдат активирани в първата сесия, докато не се направи адаптация на маховика.

2. Хубаво е да намерите равен и дълъг път, където няма много трафик. Подходящо място е примерно околовръстното вечер.
Първата важна адаптация, която DME трябва да завърши е адаптацията на маховика (flywheel).
Запалете двигателя и отворете Rough run menu в INPA.../F5/F7. (Моята е на немски, заради което може да има неточности тук в превода, но нещата изглеждат като на картинката).

Изображение
След като сте затрили адаптациите, ограденото в червено кръгче трябва да не е оцветено (бяло) и да показва, че не е завършено. Ако е в черно като на снимката, повторете стъпка 1.
Тук е добре да намерите прав и гладък път. Адаптацията на маховика се извършва по следния начин:
Ускорявате на 4-та скорост (при автоматик изберете ръчен режим) до 4000 оборота, пускате педала на газта и оставяте оборотите да паднат сами до 2000, без да натискате педала на спирачката! Нужно е да го направите точно 1 път, след което кръгчето е оцветено в черно и адаптацията е завършена. Желателно е да се прави само и единствено на 4та скорост.
Изключете двигателя и извадете ключа, изчакайте докато DME запише данните и заспи (угасне бутона Start/Stop).

3. Запалете двигателя и отворете INPA Fuel mixture.../F5/F6.
Изображение
След малко DME трябва да започне да загрява wide band ламбда сондите. PWM трябва да се увеличи до 30%-60%.
a) Оставете двигатлея да работи 5 минути на празен ход.
b) Покарайте с равна скорост 60 - 90 км/ч 5 мин. Най-добре на автопилот.
c) Повторете a) и b) няколко пъти.
f) Изключете двигателя и извадете ключа, изчакайте докато DME запише данните и заспи (угасне бутона Start/Stop).

4. Запалете двигателя и отворете INPA Fuel mixture.../F5/F6.
Изображение
След малко DME трябва да започне да загрява контролните ламбда сонди. PWM трябва да се увеличи до 30%-70%.
a) Оставете двигатлея да работи 5 минути на празен ход.
b) Покарайте с равна скорост 60 - 90 км/ч 5 мин. Най-добре на автопилот.
c) Повторете a) и b) няколко пъти.
f) Изключете двигателя и извадете ключа, изчакайте докато DME запише данните и заспи (угасне бутона Start/Stop).


5. С това първоначалната адаптация на двигателя е завършена. Вече трябва да виждате в INPA Fuel Mixture additive Bak1 и Bank2 в рамките на 1.0 .. +1.0 mg/stk и различно от 0.00. При ДВ multiplikative Bank1 и 2 се променя от -20%..+20% и различно от 0.00
a) Изтрийте грешките, които са записани от изтриването на адаптациите. /F4/F1/F2.
b) Следващите 2 пъти, когато запалите двг студен го оставете да работи 5 минути на празен ход.

Ацалов
Аватар
Мнения: 3412
Регистриран на: 16.03.2011
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: Колело
Мечтае да кара: Лодка в морето

Re: Как се прави ре-адаптация на двигателя (N4x/5x бензин)

Мнение от Atsalov » 24 Авг 2018, 17:01

Колега, благодарим за прилежно описните данни. "Закачам" темата като важна ;)

Старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12757
Регистриран на: 10.08.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: F11 535d, E84 2.3d

Re: Как се прави ре-адаптация на двигателя (N4x/5x бензин)

Мнение от vld » 25 Авг 2018, 20:52

Браво Дани :yes:
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 290
Регистриран на: 27.05.2016
Местоположение: Sofia
Пол: Мъж
Кара: E91 LCI 330d; F30 328i, F37 328xi
Мечтае да кара: G32 640d

Re: Как се прави ре-адаптация на двигателя (N4x/5x бензин)

Мнение от asent1977 » 04 Сеп 2018, 16:35

Това има ли го и за дизел ? :oops: :oops: :oops: :roll:

User
Аватар
Мнения: 4609
Регистриран на: 17.06.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 330XD
Детайли за колата: the silent power

Re: Как се прави ре-адаптация на двигателя (N4x/5x бензин)

Мнение от b00st » 05 Сеп 2018, 9:08

asent1977 написа:Това има ли го и за дизел ? :oops: :oops: :oops: :roll:

Това вече трябва да ти кажат колегите с дизел :yes:

Старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12757
Регистриран на: 10.08.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: F11 535d, E84 2.3d

Re: Как се прави ре-адаптация на двигателя (N4x/5x бензин)

Мнение от vld » 07 Сеп 2018, 15:18

asent1977 написа:Това има ли го и за дизел ? :oops: :oops: :oops: :roll:

Не, на дизела други неща се правят при подмяна на някои неща.
Изображение

Назад към E90/E91/E92/E93

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook