Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Модератори: Dimitroff, Технически модератори
66 мнения
• Страница 1 от 5 • 1, 2, 3, 4, 5
- Taruno
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3646
- Регистриран на: 15.01.2012
- Кара: BMW F10 530d 12'
- Мечтае да кара: G30 530d
Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Пускам тази тема с идеята да помогна с някакви тъпи съвети, но работят добре. Вдъхновена е , че днес помагах на две Е60тки в Пловдив дето седяха и си псуваха колите ....................... не са те виновни, при едини влязох и му я изкарах без никой да бутне и мм, а при другия спрях точно пред него и излязхо без особени драми с МАЛКО газ много малко, дизела е такъв, че мощността идва много ниско и е лесно да превъртиш гуми.
1во подготовката:
-Зимните гуми са ясни - аз лично над 3 сезона не карам с един чифт
-малка лопатка
-веригите в багажника като пътувате извън града
-след като веднъж с Пасата закъсахме 8 часа на път зимата вече съм метнал и едно одеало
-нещо за почистване на сняг и лед
Първо и основно правило е да проверим налягането в гумите. Различното налягане е предпоставка за нестабилно пътно поведение и фактро за ПТП.
Второто е да проверим всички течности - масло, антифриз, масло хидравлика, течност за чистачки, самите чистачки, пръскалки... итн. за да гарантираме изправност на автомобила.
Трето следва проверка на светлини и ел. с-ма - акумулатор/алтернатор.
2ро каране в зимни условия:
-1во наблюдавайте пътя, спазвайте дистанция и без шофьорски изпълнения
-2ро кола със задно тръгва с МАЛКО скорост, дадеш ли много газ и на втора пак ще си направиш леден капан и после си на никъде.
-Ръчни скорости - твъгвате на втора, автоматика това го прави по принцип при ниски температури.
-Спирачка се натиска леко и ако си ръчни винаги използвайте (умерено, защото и двигателя може да блокира гумите и тогава е страшно) силата на двигателя при спиране. Вчера на поледица и с лека спирачка колата включи АБС и си продължих направо без грам да намали (с чисто нови зимни гуми на има няма 1к км)
-Има си време за бързо каране и сега НЕ Е това време.
DTC / DSC
1. Стандартед (DSC) - при него колата е много "на щрек" и прави корекция при най-малкото занасяне или превъртане. Не е подходяща за излизане от сняг защото като няма сцепление буквално веднага набива спирачки (при мен ми се случвало просто да угася колата така). Препоръчително е при по-дълбок сняг и потегляне/излизане от снега да се изключва. Но след като колата се задвижи особено по хлъзгав снежен път и завои е силно препоръчително да е пусната.
2. Кратко натискане на DTC бутона (режим DTC) - този режим оставя колата да превърти гуми повече, както и да поднася повече. Включва се едва при по-голям ъгъл на завъртане около остта. По книжка пише, че е подходящ за излизане от сняг или когато колата затъне (макар че според мен веднъж ако заоре го пиша "бегал"). Както каза Таруно с него не е удачно да се кара по пътят след като колата потегли, защото в случай на поднасяне тя ще остави колата да поднесе повече при което колата набира по-голяма инерционна сила и в случаят на намалено сцепление с настилката овладяването става предизвикателство.
3. Задържане на DTC копчето - така тракшъна е изключен. Мисля, че не е добра идея в зимни условия.
-Колкото по-отрано намалявате, толкова по-малък шанса да блокирате гумите
-Системите за безопастност са ваши приятели! DSC-то помага супер много в завой, а ако случайно е трудно да излезете от дълбок сняг, тогава натискате, за да ограничите DSC и да се активира само DTC. Недейте да карате с постоянно активирано DTC - увеличавате си шанса за завъртане в някой завой.
---------------------------
-Колкото сте по-самоуверени толкова по-голям е риска от вкопаване(личен опит с 4х4) и ще допълня - толкова повече разстояние трябва да мине тракторът дето ще ви откопае.
-Пакет едра сол много помага(нека да ни се смеят те,да не плачем ние)
1во подготовката:
-Зимните гуми са ясни - аз лично над 3 сезона не карам с един чифт
-малка лопатка
-веригите в багажника като пътувате извън града
-след като веднъж с Пасата закъсахме 8 часа на път зимата вече съм метнал и едно одеало

-нещо за почистване на сняг и лед
Първо и основно правило е да проверим налягането в гумите. Различното налягане е предпоставка за нестабилно пътно поведение и фактро за ПТП.
Второто е да проверим всички течности - масло, антифриз, масло хидравлика, течност за чистачки, самите чистачки, пръскалки... итн. за да гарантираме изправност на автомобила.
Трето следва проверка на светлини и ел. с-ма - акумулатор/алтернатор.
2ро каране в зимни условия:
-1во наблюдавайте пътя, спазвайте дистанция и без шофьорски изпълнения
-2ро кола със задно тръгва с МАЛКО скорост, дадеш ли много газ и на втора пак ще си направиш леден капан и после си на никъде.
-Ръчни скорости - твъгвате на втора, автоматика това го прави по принцип при ниски температури.
-Спирачка се натиска леко и ако си ръчни винаги използвайте (умерено, защото и двигателя може да блокира гумите и тогава е страшно) силата на двигателя при спиране. Вчера на поледица и с лека спирачка колата включи АБС и си продължих направо без грам да намали (с чисто нови зимни гуми на има няма 1к км)
-Има си време за бързо каране и сега НЕ Е това време.
DTC / DSC
1. Стандартед (DSC) - при него колата е много "на щрек" и прави корекция при най-малкото занасяне или превъртане. Не е подходяща за излизане от сняг защото като няма сцепление буквално веднага набива спирачки (при мен ми се случвало просто да угася колата така). Препоръчително е при по-дълбок сняг и потегляне/излизане от снега да се изключва. Но след като колата се задвижи особено по хлъзгав снежен път и завои е силно препоръчително да е пусната.
2. Кратко натискане на DTC бутона (режим DTC) - този режим оставя колата да превърти гуми повече, както и да поднася повече. Включва се едва при по-голям ъгъл на завъртане около остта. По книжка пише, че е подходящ за излизане от сняг или когато колата затъне (макар че според мен веднъж ако заоре го пиша "бегал"). Както каза Таруно с него не е удачно да се кара по пътят след като колата потегли, защото в случай на поднасяне тя ще остави колата да поднесе повече при което колата набира по-голяма инерционна сила и в случаят на намалено сцепление с настилката овладяването става предизвикателство.
3. Задържане на DTC копчето - така тракшъна е изключен. Мисля, че не е добра идея в зимни условия.
-Колкото по-отрано намалявате, толкова по-малък шанса да блокирате гумите
-Системите за безопастност са ваши приятели! DSC-то помага супер много в завой, а ако случайно е трудно да излезете от дълбок сняг, тогава натискате, за да ограничите DSC и да се активира само DTC. Недейте да карате с постоянно активирано DTC - увеличавате си шанса за завъртане в някой завой.
---------------------------
-Колкото сте по-самоуверени толкова по-голям е риска от вкопаване(личен опит с 4х4) и ще допълня - толкова повече разстояние трябва да мине тракторът дето ще ви откопае.
-Пакет едра сол много помага(нека да ни се смеят те,да не плачем ние)
Последна промяна Taruno на 30 Яну 2017, 12:57, променена общо 3 пъти
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Taruno написа:-Системите за безопастност са ваши приятели! DSC-то помага супер много в завой, а ако случайно е трудно да излезете от дълбок сняг, тогава натискате, за да ограничите DSC и да се активира само DTC. Недейте да карате с постоянно активирано DTC - увеличавате си шанса за завъртане в някой завой.
-Има си време за бързо каране и сега НЕ Е това време.
Това може ли по-подробно да го обясниш, като на нов БМВ-ист.

Да карам с натиснато копче "DTC" зимата, така ли да го разбирам?
- drago9205
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1707
- Регистриран на: 28.09.2011
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: F10 535xi, MHD stage 2, xHP stage 3
- Мечтае да кара: без да се ядосва
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Ще ми се да допълня и нещо, което забелязвам като закономерност. Доста хора като усетят, че колата се държи приемливо в дадени зимни условия започват много да си вярват, че е супер проходима.
Вече го коментирах в една друга тема - Според мен е важно винаги да имаме на ум, че караме не леки, сравнително ниски коли със задно и обикновено с големички гуми (17-ки 225 е доста масово), а това са няколко условия, които определено намаляват проходимостта. Та по-добре да не се набутваме между шамарите със сървевнования от типа "щом таз шкода на моят авер влезна в тоз дълбок сняг само на предно, и аз ще влезна без проблем, стой и гледай"
Относно тракшъна, ето резюме на 3-те режима. Няколко колеги вече ги споменаваха из темите за зимните условия.
1. Стандартед (DSC) - при него колата е много "на щрек" и прави корекция при най-малкото занасяне или превъртане. Не е подходяща за излизане от сняг защото като няма сцепление буквално веднага набива спирачки (при мен ми се случвало просто да угася колата така). Препоръчително е при по-дълбок сняг и потегляне/излизане от снега да се изключва. Но след като колата се задвижи особено по хлъзгав снежен път и завои е силно препоръчително да е пусната.
2. Кратко натискане на DTC бутона (режим DTC) - този режим оставя колата да превърти гуми повече, както и да поднася повече. Включва се едва при по-голям ъгъл на завъртане около остта. По книжка пише, че е подходящ за излизане от сняг или когато колата затъне (макар че според мен веднъж ако заоре го пиша "бегал"). Както каза Таруно с него не е удачно да се кара по пътят след като колата потегли, защото в случай на поднасяне тя ще остави колата да поднесе повече при което колата набира по-голяма инерционна сила и в случаят на намалено сцепление с настилката овладяването става предизвикателство.
3. Задържане на DTC копчето - така тракшъна е изключен. Мисля, че не е добра идея в зимни условия.
Вече го коментирах в една друга тема - Според мен е важно винаги да имаме на ум, че караме не леки, сравнително ниски коли със задно и обикновено с големички гуми (17-ки 225 е доста масово), а това са няколко условия, които определено намаляват проходимостта. Та по-добре да не се набутваме между шамарите със сървевнования от типа "щом таз шкода на моят авер влезна в тоз дълбок сняг само на предно, и аз ще влезна без проблем, стой и гледай"

Относно тракшъна, ето резюме на 3-те режима. Няколко колеги вече ги споменаваха из темите за зимните условия.
1. Стандартед (DSC) - при него колата е много "на щрек" и прави корекция при най-малкото занасяне или превъртане. Не е подходяща за излизане от сняг защото като няма сцепление буквално веднага набива спирачки (при мен ми се случвало просто да угася колата така). Препоръчително е при по-дълбок сняг и потегляне/излизане от снега да се изключва. Но след като колата се задвижи особено по хлъзгав снежен път и завои е силно препоръчително да е пусната.
2. Кратко натискане на DTC бутона (режим DTC) - този режим оставя колата да превърти гуми повече, както и да поднася повече. Включва се едва при по-голям ъгъл на завъртане около остта. По книжка пише, че е подходящ за излизане от сняг или когато колата затъне (макар че според мен веднъж ако заоре го пиша "бегал"). Както каза Таруно с него не е удачно да се кара по пътят след като колата потегли, защото в случай на поднасяне тя ще остави колата да поднесе повече при което колата набира по-голяма инерционна сила и в случаят на намалено сцепление с настилката овладяването става предизвикателство.
3. Задържане на DTC копчето - така тракшъна е изключен. Мисля, че не е добра идея в зимни условия.
- kvasilev76
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 276
- Регистриран на: 24.04.2015
- Пол: Мъж
- Кара: Е91 163PS 160,8кс 2006
- Мечтае да кара: Ф10
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия

Дано повече колеги прочетът горе написаното.
Колкото сте по-самоуверени толкова по-голям е риска от вкопаване(личен опит с 4х4)
Детската лопатка за плажа,забравена в багажника,ми е идвала като божията ръка.
Пакет едра сол много помага(нека да ни се смеят те,да не плачем ние)
И си почистете добре колата от снега,не сме танкисти.
- drago9205
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1707
- Регистриран на: 28.09.2011
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: F10 535xi, MHD stage 2, xHP stage 3
- Мечтае да кара: без да се ядосва
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Като споменаваш почистването се сетих за още един добър съвет свързан с него.
След каране като си паркирате колата отделете 1-2 мин, за да откъртите буците киша, които се събират по калниците зад гумите, защото през нощта замръзват и понякога опират в земята или дори в гумите.
След каране като си паркирате колата отделете 1-2 мин, за да откъртите буците киша, които се събират по калниците зад гумите, защото през нощта замръзват и понякога опират в земята или дори в гумите.
- Dextuar
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4307
- Регистриран на: 3.04.2015
- Пол: Мъж
- Детайли за колата: 440i
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Проблема при DTC е, че много колеги мисля, че това е режим за дрифтене. Това лятото може и донякъде да е вярно и да прави дрифта по-безопасен, но зимата е точно обратното. Лично съм го тествал и за себе си съм разбрал, че за скорости над 20км/ч не е ОК да я караш колата в този режим. При умишлено занасяне, заради закъснението в задействането на системата, докато водачът предприема действие за вкарване на колата в пътя, системата се задейства и очакваното и постигнатото понякога се разминават тотално, особено ако докато дрифтиш, системата реши да бие спирачка само на едно от предните колела.
- Taruno
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3646
- Регистриран на: 15.01.2012
- Кара: BMW F10 530d 12'
- Мечтае да кара: G30 530d
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Когато някой даде готини съвети или описания ще допълвам 1вия пост.
- vld
- Старши ентусиаст
-
- Мнения: 12843
- Регистриран на: 10.08.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: F11 535d, E84 2.3d
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Липсва шпер диференциал иначе са доста проходими е9х. Това е моето наблюдение вече втора зима. Някой беше писал че ще слага, не е лошо да даде отзив как се държи колата.
Изпратено от моят Redmi Note 3 с помощта на Tapatalk
Изпратено от моят Redmi Note 3 с помощта на Tapatalk

- martinbvbvbv
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 61
- Регистриран на: 22.03.2012
- Местоположение: Бургас
- Пол: Мъж
- Кара: BMW R1100GS,BMW R1200GS и E90 330i
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
DTC - Dynamic Traction Control донякъде действа като самоблокиращ диференциал. Когато едното от колелата забуксува системата леко го забавя със спирачка и по този начин предава въртящ момент към спрялото колело. При тръгване на лед или неотъпкън сняг с много малко газ се усеща как работи системата. Важно е да подадем съвсем леко газ и да я задържим усеща се как колелото с по-лошо сцепление започва да буксува, задържаме газта и колата просто тръгва. За ръчни скорости говоря. При автоматика сигурно е аналогично.
- Dextuar
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4307
- Регистриран на: 3.04.2015
- Пол: Мъж
- Детайли за колата: 440i
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Аз го правя на полусъединител без газmartinbvbvbv написа:DTC - Dynamic Traction Control донякъде действа като самоблокиращ диференциал. Когато едното от колелата забуксува системата леко го забавя със спирачка и по този начин предава въртящ момент към спрялото колело. При тръгване на лед или неотъпкън сняг с много малко газ се усеща как работи системата. Важно е да подадем съвсем леко газ и да я задържим усеща се как колелото с по-лошо сцепление започва да буксува, задържаме газта и колата просто тръгва. За ръчни скорости говоря. При автоматика сигурно е аналогично.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
- DigitalExile
- ентусиаст
-
- Мнения: 916
- Регистриран на: 14.07.2013
- Местоположение: ул. дупка 1
- Кара: S LINE PLUS
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
dextuar написа:Проблема при DTC е, че много колеги мисля, че това е режим за дрифтене. Това лятото може и донякъде да е вярно и да прави дрифта по-безопасен, но зимата е точно обратното. Лично съм го тествал и за себе си съм разбрал, че за скорости над 20км/ч не е ОК да я караш колата в този режим. При умишлено занасяне, заради закъснението в задействането на системата, докато водачът предприема действие за вкарване на колата в пътя, системата се задейства и очакваното и постигнатото понякога се разминават тотално, особено ако докато дрифтиш, системата реши да бие спирачка само на едно от предните колела.
Виждал съм много хора както и познати да си се лигавят на DTC или някакъв блокаж което за мен честно казано е глупаво, ако някой иска да прави нещо подобно по добре спре всичко, аз съм на т'ва мнение. Никога не съм разчитал на някоя си система да ме спаси. Ако умишлено го прави някой на блокаж най много да му изиграе много лоша шега и да не знае какво се случва.
Евала за първия пост иначе, все полезни неща.
- Gqbriel
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 6156
- Регистриран на: 14.06.2010
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: комби
- Мечтае да кара: Нещо с S мотор
- Детайли за колата: N52B25
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Nedko Anev написа:dextuar написа:Проблема при DTC е, че много колеги мисля, че това е режим за дрифтене. Това лятото може и донякъде да е вярно и да прави дрифта по-безопасен, но зимата е точно обратното. Лично съм го тествал и за себе си съм разбрал, че за скорости над 20км/ч не е ОК да я караш колата в този режим. При умишлено занасяне, заради закъснението в задействането на системата, докато водачът предприема действие за вкарване на колата в пътя, системата се задейства и очакваното и постигнатото понякога се разминават тотално, особено ако докато дрифтиш, системата реши да бие спирачка само на едно от предните колела.
Виждал съм много хора както и познати да си се лигавят на DTC или някакъв блокаж което за мен честно казано е глупаво, ако някой иска да прави нещо подобно по добре спре всичко, аз съм на т'ва мнение. Никога не съм разчитал на някоя си система да ме спаси. Ако умишлено го прави някой на блокаж най много да му изиграе много лоша шега и да не знае какво се случва.
Евала за първия пост иначе, все полезни неща.
- това ,не го разбрах,какво искаш да кажеш...Виждал съм много хора както и познати да си се лигавят на DTC или някакъв блокаж което за мен честно казано е глупав
- много зависи ,какво искаш да правиш,ако искаш да караш една идея по-бързо в завои и леко да отпускаш задницата,като все пак имаш на разположение система за стабилност - то DTC е най-добрия вариянт,определено по снежни пътища с ниски температури и правилния избор и за сцепление и за контрол,изцяло изключени,ако човек няма опит с колата си е направно неконтролируема (особено голям мотор) .ако някой иска да прави нещо подобно по добре спре всичко, аз съм на т'ва мнение
Мога да говоря за xdrive-a на който вече посвикнах,коментирах го и с друг колега, DTC променя колата и с малко повече опит с педала на газта и различното позициониране на волана става удоволствие да мачкаш по завоите нагоре..тва с лигавенето за мен лично,не е на място...при изключени системи човек трябва да си вярва доста и да има опит за да се лигави ,сега на широко без движение няма значение..
- НЕ можеш да се завъртиш с DTC,след определ градус активира блокирането и на предните колела,основнота разлика при ДТЦ и работещи системи е една идея повече отпускане на усукването и минимален тракшън...какво разбираш под завъртиш,защото и с включени системи пак можеш да се завъртиш зависи от настилката и скоростта,като гледам НЕ реагира,толкова мигновено и зависи от доста неща...3. Задържане на DTC копчето - така тракшъна е изключен. Мисля, че не е добра идея в зимни условия.
Недейте да карате с постоянно активирано DTC - увеличавате си шанса за завъртане в някой завой.
bgpavlp написа:Ремапа е като морския пясък на Приморско, влезнели един път в г..а, чистене няма.
Сложиш ли един път ремап, после не ти се иска да го махаш.
екс:М47/м47Н/Н52б30/м52б28/н52б5
- Taruno
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3646
- Регистриран на: 15.01.2012
- Кара: BMW F10 530d 12'
- Мечтае да кара: G30 530d
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
DSC освен всичко блокира колелата и при потегляне чрез ограничаване на мощността, за да не превъртат. Иначе да DTC след определен градус се активира (градуса не е малък) и напълно изключените системи правят колата доста трудна за каране за начинаещи.
Пример: миналата година ходихме с жена ми на сняг да се повъртим като разчетах писта и т.н. Аз лично на изключени системи си я минавах без особени трудности - тя, абсолютен начинаещ в тези "забавления", се въртеше като пумпал. На DTC свикна с това как и какво трябва да прави и после успя и на напълно изключени.
Пример: миналата година ходихме с жена ми на сняг да се повъртим като разчетах писта и т.н. Аз лично на изключени системи си я минавах без особени трудности - тя, абсолютен начинаещ в тези "забавления", се въртеше като пумпал. На DTC свикна с това как и какво трябва да прави и после успя и на напълно изключени.
- drago9205
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1707
- Регистриран на: 28.09.2011
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: F10 535xi, MHD stage 2, xHP stage 3
- Мечтае да кара: без да се ядосва
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Аз мисля, че точно със DTC-то ако караш извънградско в зимни условия може да се лъзнеш така хубаво, че да не вкараш колата в пътя. Говорим не за 4х4, защото то дава едно доста подобро управления на хлъзгаво.
Просто ако не отреагираш на време и оставиш DTC-то до предела на заснежен или "кишав" път може да се стигне до таква точка където инерционните сили да надделеят над опитите на DTC. Това разбира важи за някакво по-оптимиситчна скорост тип "карам си зиме както и летоска". При ниски скорости системите много държат, нооо при 90 км/ч DTC-то може и да не се справи ако се хлъзне колата (и разбира се човек се панира и не реагира на време), затова и не препоръчват да се кара само на него. Иначе за фън с него ми е доста фън
Тия системи не ни правят безсмъртни - мой много добър приятел се е завъртял на връщане от боровец уикенда с една е90 ЛЦИ. 100% е карал на най-сигурно с DSC.
Просто ако не отреагираш на време и оставиш DTC-то до предела на заснежен или "кишав" път може да се стигне до таква точка където инерционните сили да надделеят над опитите на DTC. Това разбира важи за някакво по-оптимиситчна скорост тип "карам си зиме както и летоска". При ниски скорости системите много държат, нооо при 90 км/ч DTC-то може и да не се справи ако се хлъзне колата (и разбира се човек се панира и не реагира на време), затова и не препоръчват да се кара само на него. Иначе за фън с него ми е доста фън

Тия системи не ни правят безсмъртни - мой много добър приятел се е завъртял на връщане от боровец уикенда с една е90 ЛЦИ. 100% е карал на най-сигурно с DSC.
Последна промяна drago9205 на 17 Яну 2017, 21:02, променена общо 2 пъти
- Nukem
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3678
- Регистриран на: 28.03.2007
- Местоположение: Хасково
- Кара: e36 318is M44
- Мечтае да кара: камаро.
Re: Наръчник на водача за шофиране в зимни условия
Както каза Габи с ДТЦ не можеш да се завъртиш и аз го пробвах това не става. Най-големия ми проблем е това което се събира по подкалниците и гумите стържат по него като замръзне и така здраво се пълни, че се чудя как завива. Не знам дали може да повреди рейката, много се дразня и гледам като спирам да чистя, даже ми се смеят като почна да клеча като спирам пред кафетата да си чистя подкалниците.


Германеца кадет бутне друг не може да бутне така!!!
66 мнения
• Страница 1 от 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани