DIY - Предни дискове и накладки
Модератори: Dimitroff, Технически модератори
5 мнения
• Страница 1 от 1
- bmw_machine
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 158
- Регистриран на: 29.08.2010
- Местоположение: гр. София
- Пол: Мъж
- Кара: '07 E91 320dA M47
- Детайли за колата: УНИКАТ!!1
DIY - Предни дискове и накладки
Добър ден колеги,
За тези от вас, които се чувстват по-сръчни с гаечния ключ и отвертката съм подготвил следното DIY за предни спирачни дискове, накладки и датчик. В случая правих моето Е91 с фабрична спирачна система Ате, но процедурата ще е аналогична и при други BMW-та и други марки автомобили с подобни апарати.
Макар и формално, нужно е да отбележа, че подобни процедури трябва да се извършват от квалифициран специалист. Тъй като не съм такъв, не мога да нося отговорност за следването на това DIY и последиците от него. Следвайте на собствена отговорност.
И така, нужни инструменти и части:
Нови предни дискове (34116854998)
Нови предни накладки (34116771868)
Нов датчик за изхабяване на накладките (34356789439)
Силиконова грес
Медна грес (или anti-seize)
Brake clean (спрей за почистване на спирачни апарати; използвах такъв от железарията за 5 лв.)
WD-40 (или нещо аналогично за спечени болтове)
Инструмент за прибиране на спирачни цилиндри - може да се закупи от магазин за авто части и аксесоари, има различни видове между 10 и 110 лв.
Крик
Подпора (по избор, можете да използвате и свалената джанта)
Шестограм 6
Шестограм 7
Ключ 16
Ключ 18
Ключ 17
Плоска отвертка
Чук
Голяма спринцовка
Шкурка
Телена четка
Ръкавици
Стъпка 1: С ключ 17 сваляте джантата от главината. Ще ви трябва и секретната вложка, ако имате секретни болтове. Слагате подпора и/или свалената джанта под автомобила (не е препоръчително да разчитате само на крика)
Стъпка 2: С плоска отвертка (желателно по-голяма) напъвате скобата на спирачния апарат (към него) и я издърпвате към вас
Стъпка 3: В предната си част спирачният апарат има процеп. В него пъхате плоската отвертка, така че да влезе в някой от процепите по окръжността на диска. Правите това, за да застопорите диска, което ви е нужно за следващата стъпка.
Стъпка 4: След като дискът е застопорен, със шестограм 6 развивате фиксиращия болт на диска. Много е вероятно този болт да ви е спечен, затова използвайте WD40 и внимавайте да не прецакате резбата.
Стъпка 5: С плоска отвертка махате пластмасовите капачета, които покриват водачите на спирания апарат. Намират се от срещуположната страна на апарата, т.е. отзад.
Стъпка 6: Със шестограм 7 развивате двата водача (горе и долу, намират се един под друг). Ако е нужно си помагате с плоската отвертка, за да избутате леко водача, така че да можете да го извадите.

Стъпка 7: Сваляте подвижната част на спирачния апарат като я избутвате напред и нагоре. Ако не можете ще трябва да хванете добре целия апарат и да го дръпнете към вас, така че спирачният цилиндър да се прибере малко (нужни са ви 1-2 мм, колкото да можете да го извадите). Препоръчвам да използвате тел, въженце или нещо подобно, с което да закачите тази част от спирачния апарат някъде, така че да не виси на спирачния маркуч. Аз го закачих за пружината, която е малко по-горе при амортисьора.
Стъпка 8: С ключ 18 сваляте скобата, която се намира отзад на главината и представлява другата част на спирачния апарат.

Стъпка 9: Сваляте диска. Ако не можете, това е така защото при предишната смяна на главината не е била сложена грес (anti-seize), образувала се е ръжда и е спекъл към главината. Ще се наложи да си помогнете с чук - ударете няколко пъти по диска, между дупките за джантата.

Стъпка 10: В този момент имате разглобен целия апарат и съставните му части. Старият диск и накладки изхвърляте. Време е за почистване на останалото. Главината почиствате щателно с телена четка и/или шкурка и brake clean. Спирачния апарат и скобата можете също да изчеткате по избор. По-важното е да изчистите скобата и местата по нея, където лягат накладките, както и самите водачите. Използвайте телена четка, шкурка и brake clean.
Стъпка 11: Време е за сглобяване. Върху хубаво почистената главина нанасяте тънък слой медна грес или подобен anti-seize препарат. Това ще предотврати спичане на диска до следващата смяна. Слагате диска и съответно новия фиксиращ болт, който е дошъл с диска (ако нямате такъв ползвайте стария, при мен Ate дадоха нов). Намажете болта с малко anti-seize, за да няма проблеми следващия път и да ви трябва бормашина
Стъпка 12: Сега тук има една по-особена част. Нужно е да приберете спирачния цилиндър (или бутало) в спирачния апарат, така че да направите място за новите накладки и диск. Преди това отворете резервоара за спирачната течност, който се намира под пластмасовото капаче в дясната част горе (когато седите с лице към двигателя). Най-вероятно ще се наложи да източите известно количество спирачна течност, тъй като нивото ще се покачи след прибирането на цилиндъра – използвайте голяма спринцовка. Прибирането става много лесно със специален инструмент, който трябва да си купите или направите. Предполагам, че можете и да използвате нещо друго, като например по-големи клещи или С-образна скоба. Моят инструмент е подобен:

Стъпка 13: Слагате скобата на спирачния апарат и нанасяте медна грес на местата, където лягат накладките. Стегнете двата болта много добре (115 Nm)
Стъпка 14: Вътрешната накладка има едни ламарини, които влизат в спирачния цилиндър. Сложете медна грес по тях, по „ушичките“ и по гърба на накладката – това предотвратява скърцане. След това пъхате накладката в цилиндъра. [В зависимост от коя страна работите, ще трябва да смените и датчика за изхабяване на накладките. Той се намира откъм шофьорската страна. Закача се за вътрешната накладка от единия край, а от другия влиза в една кутийка, в която има куплунг (трябва ви белия; синия е за датчика за ABS). Проследете стария датчик и ще се ориентирате.]


Стъпка 15: Слагате външната накладка, като повтаряте гресирането по „ушичките“ и гърба на накладката.

Стъпка 16: „Затваряте“ апарата с горната му част (която към момента трябва да виси на пружината)
Стъпка 17: Водачите, които почистихте в стъпка 10 гресирате хубаво със температурно-устойчива силиконова грес (7-8 лв. тубичката в железарията) и ги връщате на местата им. Спирачният апарат трябва да се движи свободно по водачите, затова е нужно гресирането. [Тук не използвайте медна грес или друга (освен силиконова), защото с времето тя става по-гъста и това може да доведе до блокиране на спирачния апарат, което пък причинява неравномерно и преждевременно изхабяване на накладките.] Връщате и пластмасовите капачета на водачите.

Стъпка 18: Връщате малката скоба (от стъпка 2), необходим е малък напън с плоската отвертка или на ръка. Крайният резултат:

Стъпка 19: Слагате джантата, навивате болтовете на ръка, махате подпората, сваляте колата от крика, затягате джантата.
Стъпка 20: Проверявате нивото на спирачната течност, трябва да е на макс, ако е повече – източете още малко.
Стъпка 21: Палите колата и припомпвате педала на спирачката няколко пъти. Проверявате нивото на спирачната течност.
Стъпка 22: Рестартирате си сервизния индикатор като задържите бутончето за нулиране на текущия пробег, докато се появи триъгълник с удивителен знак и след това се появяват различните сервизи. Избирате предни спирачки и задържате BC.
Стъпка 23: Карате внимателно, без да спирате рязко в следващите 50 км градско или 200 км извънградско, докато накладките се „напаснат“ към диска. Пълната спирачна ефективност ще се постигне след този период.
Надявам се да е полезно
За тези от вас, които се чувстват по-сръчни с гаечния ключ и отвертката съм подготвил следното DIY за предни спирачни дискове, накладки и датчик. В случая правих моето Е91 с фабрична спирачна система Ате, но процедурата ще е аналогична и при други BMW-та и други марки автомобили с подобни апарати.
Макар и формално, нужно е да отбележа, че подобни процедури трябва да се извършват от квалифициран специалист. Тъй като не съм такъв, не мога да нося отговорност за следването на това DIY и последиците от него. Следвайте на собствена отговорност.
И така, нужни инструменти и части:
Нови предни дискове (34116854998)
Нови предни накладки (34116771868)
Нов датчик за изхабяване на накладките (34356789439)
Силиконова грес
Медна грес (или anti-seize)
Brake clean (спрей за почистване на спирачни апарати; използвах такъв от железарията за 5 лв.)
WD-40 (или нещо аналогично за спечени болтове)
Инструмент за прибиране на спирачни цилиндри - може да се закупи от магазин за авто части и аксесоари, има различни видове между 10 и 110 лв.
Крик
Подпора (по избор, можете да използвате и свалената джанта)
Шестограм 6
Шестограм 7
Ключ 16
Ключ 18
Ключ 17
Плоска отвертка
Чук
Голяма спринцовка
Шкурка
Телена четка
Ръкавици
Стъпка 1: С ключ 17 сваляте джантата от главината. Ще ви трябва и секретната вложка, ако имате секретни болтове. Слагате подпора и/или свалената джанта под автомобила (не е препоръчително да разчитате само на крика)
Стъпка 2: С плоска отвертка (желателно по-голяма) напъвате скобата на спирачния апарат (към него) и я издърпвате към вас
Стъпка 3: В предната си част спирачният апарат има процеп. В него пъхате плоската отвертка, така че да влезе в някой от процепите по окръжността на диска. Правите това, за да застопорите диска, което ви е нужно за следващата стъпка.
Стъпка 4: След като дискът е застопорен, със шестограм 6 развивате фиксиращия болт на диска. Много е вероятно този болт да ви е спечен, затова използвайте WD40 и внимавайте да не прецакате резбата.
Стъпка 5: С плоска отвертка махате пластмасовите капачета, които покриват водачите на спирания апарат. Намират се от срещуположната страна на апарата, т.е. отзад.
Стъпка 6: Със шестограм 7 развивате двата водача (горе и долу, намират се един под друг). Ако е нужно си помагате с плоската отвертка, за да избутате леко водача, така че да можете да го извадите.
Стъпка 7: Сваляте подвижната част на спирачния апарат като я избутвате напред и нагоре. Ако не можете ще трябва да хванете добре целия апарат и да го дръпнете към вас, така че спирачният цилиндър да се прибере малко (нужни са ви 1-2 мм, колкото да можете да го извадите). Препоръчвам да използвате тел, въженце или нещо подобно, с което да закачите тази част от спирачния апарат някъде, така че да не виси на спирачния маркуч. Аз го закачих за пружината, която е малко по-горе при амортисьора.
Стъпка 8: С ключ 18 сваляте скобата, която се намира отзад на главината и представлява другата част на спирачния апарат.
Стъпка 9: Сваляте диска. Ако не можете, това е така защото при предишната смяна на главината не е била сложена грес (anti-seize), образувала се е ръжда и е спекъл към главината. Ще се наложи да си помогнете с чук - ударете няколко пъти по диска, между дупките за джантата.
Стъпка 10: В този момент имате разглобен целия апарат и съставните му части. Старият диск и накладки изхвърляте. Време е за почистване на останалото. Главината почиствате щателно с телена четка и/или шкурка и brake clean. Спирачния апарат и скобата можете също да изчеткате по избор. По-важното е да изчистите скобата и местата по нея, където лягат накладките, както и самите водачите. Използвайте телена четка, шкурка и brake clean.
Стъпка 11: Време е за сглобяване. Върху хубаво почистената главина нанасяте тънък слой медна грес или подобен anti-seize препарат. Това ще предотврати спичане на диска до следващата смяна. Слагате диска и съответно новия фиксиращ болт, който е дошъл с диска (ако нямате такъв ползвайте стария, при мен Ate дадоха нов). Намажете болта с малко anti-seize, за да няма проблеми следващия път и да ви трябва бормашина

Стъпка 12: Сега тук има една по-особена част. Нужно е да приберете спирачния цилиндър (или бутало) в спирачния апарат, така че да направите място за новите накладки и диск. Преди това отворете резервоара за спирачната течност, който се намира под пластмасовото капаче в дясната част горе (когато седите с лице към двигателя). Най-вероятно ще се наложи да източите известно количество спирачна течност, тъй като нивото ще се покачи след прибирането на цилиндъра – използвайте голяма спринцовка. Прибирането става много лесно със специален инструмент, който трябва да си купите или направите. Предполагам, че можете и да използвате нещо друго, като например по-големи клещи или С-образна скоба. Моят инструмент е подобен:

Стъпка 13: Слагате скобата на спирачния апарат и нанасяте медна грес на местата, където лягат накладките. Стегнете двата болта много добре (115 Nm)
Стъпка 14: Вътрешната накладка има едни ламарини, които влизат в спирачния цилиндър. Сложете медна грес по тях, по „ушичките“ и по гърба на накладката – това предотвратява скърцане. След това пъхате накладката в цилиндъра. [В зависимост от коя страна работите, ще трябва да смените и датчика за изхабяване на накладките. Той се намира откъм шофьорската страна. Закача се за вътрешната накладка от единия край, а от другия влиза в една кутийка, в която има куплунг (трябва ви белия; синия е за датчика за ABS). Проследете стария датчик и ще се ориентирате.]
Стъпка 15: Слагате външната накладка, като повтаряте гресирането по „ушичките“ и гърба на накладката.
Стъпка 16: „Затваряте“ апарата с горната му част (която към момента трябва да виси на пружината)
Стъпка 17: Водачите, които почистихте в стъпка 10 гресирате хубаво със температурно-устойчива силиконова грес (7-8 лв. тубичката в железарията) и ги връщате на местата им. Спирачният апарат трябва да се движи свободно по водачите, затова е нужно гресирането. [Тук не използвайте медна грес или друга (освен силиконова), защото с времето тя става по-гъста и това може да доведе до блокиране на спирачния апарат, което пък причинява неравномерно и преждевременно изхабяване на накладките.] Връщате и пластмасовите капачета на водачите.
Стъпка 18: Връщате малката скоба (от стъпка 2), необходим е малък напън с плоската отвертка или на ръка. Крайният резултат:
Стъпка 19: Слагате джантата, навивате болтовете на ръка, махате подпората, сваляте колата от крика, затягате джантата.
Стъпка 20: Проверявате нивото на спирачната течност, трябва да е на макс, ако е повече – източете още малко.
Стъпка 21: Палите колата и припомпвате педала на спирачката няколко пъти. Проверявате нивото на спирачната течност.
Стъпка 22: Рестартирате си сервизния индикатор като задържите бутончето за нулиране на текущия пробег, докато се появи триъгълник с удивителен знак и след това се появяват различните сервизи. Избирате предни спирачки и задържате BC.
Стъпка 23: Карате внимателно, без да спирате рязко в следващите 50 км градско или 200 км извънградско, докато накладките се „напаснат“ към диска. Пълната спирачна ефективност ще се постигне след този период.
Надявам се да е полезно

Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна bmw_machine на 29 Мар 2016, 8:50, променена общо 8 пъти
- don't be
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 708
- Регистриран на: 3.09.2009
- Кара: 466,5 см3 на цилиндър
- Мечтае да кара: Нормално
- awful
- ентусиаст
-
- Мнения: 1243
- Регистриран на: 6.01.2013
- Пол: Мъж
- Кара: F11 530xD LCI 2014
- Мечтае да кара: само BMW
- Детайли за колата: 1 - E91 320D 07, 2 - е91 LCI 318d
Re: DIY - Предни дискове и накладки
Мога да кажа от личен опит че медната грес при нанасянето там където се движи накладката сформира една гнас от прах и медните частици която след време пречи на накладката да се движи, наи добре сложете специална грес за там която е има всеки производител на накладки АТЕ, ТЕКСТЕР и тем подобни. Медната грес не не е за смазване а е за предотвратяване на ръжда или слепване на две метални части.
Иначе браво за темата.
Иначе браво за темата.
- rAd000
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 177
- Регистриран на: 5.05.2015
- Местоположение: Нюрнберг
- Пол: Мъж
- Кара: 320d e90 LCI, 325TI e46
- Мечтае да кара: M140ix, 440ixGC, GT63S AMG, G63 AMG
Re: DIY - Предни дискове и накладки
Въпрос към по-опитните.Задължителна ли е смяната на датчика за състоянието на накладката при всяка смяна на накладки?Каква му е цената горе-доло.
- bmw_machine
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 158
- Регистриран на: 29.08.2010
- Местоположение: гр. София
- Пол: Мъж
- Кара: '07 E91 320dA M47
- Детайли за колата: УНИКАТ!!1
Re: DIY - Предни дискове и накладки
Според БМВ е задължителна смяната на сензора при смяна на дискове и/или накладки. И това е логично, защото се предполага, че ако са ти изхабени накладките, сензорът също ще е изхабен (ще си е свършил работата)
отпред - 34356789439, OEM 50 лв., афтърмаркет 20-25 лв.
отзад - 34356789445, ОЕМ 60 лв., афтърмаркет 25-30 лв.
Относно медната грес - досега не съм имал проблеми с нея. Ползвал съм я 4-5 пъти на различни автомобили. Доколкото знам предназначението й е именно да предотвратява "спичането" на накладката към апарата, но както казах не съм професионалист и може да греша
отпред - 34356789439, OEM 50 лв., афтърмаркет 20-25 лв.
отзад - 34356789445, ОЕМ 60 лв., афтърмаркет 25-30 лв.
Относно медната грес - досега не съм имал проблеми с нея. Ползвал съм я 4-5 пъти на различни автомобили. Доколкото знам предназначението й е именно да предотвратява "спичането" на накладката към апарата, но както казах не съм професионалист и може да греша

5 мнения
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани