Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Светът на тунинга, за лудите по мощност глави.

Модератор: bum_bum

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Zagy » 16 Мар 2011, 11:36

От известно време се чудя защо във всички (или поне в голямата си част) проекти с турбобензинки се ползват само турбокомпресори с wastegate, а тези с VNT (променлива геометрия) не са популярни? Каква е причината? Въпросът ми е чисто теоретичен на първо време, но ако стане дискусията може да се мине и на практически данни. Мисля, че и други колеги са си задавали същия въпрос.

Мерси :wave:
Si non confectus, non reficiat.

Кой кашля?
Аватар
Мнения: 1062
Регистриран на: 28.04.2002
Местоположение: Хасково
Пол: Мъж
Кара: D779676

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Nikolay1 » 16 Мар 2011, 16:08

Докато отвориш гугъл и вече ти се набива на очи някой текст от рода на: Variable Turbine Geometry has been used extensively in turbodiesel engines since the 1990s, but it has never been on a production petrol turbocharged car before until the new Type 997 Porsche 911 Turbo. This is because petrol engine exhaust gases are alot hotter than diesel engine exhaust gas, so generally the material used to make VTG turbos could not stand this heat. The 997 911 Turbo uses a BorgWarner VTG turbocharger which uses special materials derived from aerospace technology, hence solving the temperature problem.

Когато към това добавиш и особеностите му за управления на геометрията, цената на един нов такъв компресор, защото 2ра ръка за бензинов двигател трудно ще намериш (макар, че един колега от форума е пуснал снимки на турбина точно от 997 Турбо) и веднага този вариант отпада от всички скрапхиип проекти, че и от повечето със среден бюджет! Чуждоезичният текст предполагам отговаря на чисто теоретичният ти на първо време въпрос, аа при една дискусия с търсачките ще можеш да дадеш готово и пресято инфо и на всички нас което със сигурност ще е любопитно.
Be poZer, ride HoreX, drink 4oreX!
Oня русия

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Zagy » 16 Мар 2011, 17:48

Мерси, колега, това съм го чел. Въпросът ми е по-скоро такъв: при положение, че съвременните технологии позволяват ползването на VNT турбокомпресори и намаляват цената им - защо не се ползват? По-неефективни ли са, по-бавно реагират на промяна в наляганията ли...
Si non confectus, non reficiat.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 10.09.2003
Местоположение: София

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Postman » 16 Мар 2011, 18:52

Zagy написа:...при положение, че съвременните технологии позволяват ползването на VNT турбокомпресори и намаляват цената им...

Кои са тези съвременни технологии, които намаляват цената, та да позволят масовото използването на VNT в бензиновите двигатели?
Или по-точно коя технология, имаща отношение към крайната цена на един турбокомпресор, е станала достъпна напоследък - нещо конкретно ли имаш предвид или по-скоро използваш клишета под някаква форма?... Всмисъл няма как за последните години нещата да не са започнали да се случват по-евтино, респективно защо не ги слагат и на бензиновите...?!?

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Zagy » 16 Мар 2011, 18:58

Нямах нищо конкретно предвид - имах предвид, че преди години цените на някои материали или сплави може да са били непрактично високи за използването им в тези турбокомпресори, но с времето да са станали достъпни...
Si non confectus, non reficiat.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 10.09.2003
Местоположение: София

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Postman » 16 Мар 2011, 19:38

В общи линии е точно обратното - цените на металите непрекъснато се покачват, може да потърсиш статистика за последните 30 години примерно за цената на никела, който е доминиращият метал в сплавите за бензинови турбокомпресори. Технологиите за огнеупорните изделия са си все същите от 60-те години насам.
Това, което може да намали цената драстично е поръчка за огромно количество такива турбокомпресори, но който ги поръча, трябва и да направи двигататели за тях, че да може и да ги продаде после в съответния брой автомобили, пък и да им гарантира определен ресурс. Явно засега само Порше притежават комбинацията от ноу-хау, финансов ресурс и клиенти за подобни турбокомпресори.

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Zagy » 16 Мар 2011, 19:50

Има много малки компанийки и тунингшопове с проекти, които не щадят парите. И те, както всички останали, ползавт турбокомпресори с wastegate.... :dunno:
Si non confectus, non reficiat.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 10.09.2003
Местоположение: София

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Postman » 16 Мар 2011, 20:27

А какви други да използват, след като наличните VNT на пазара са за дизели, а пък този от Порше не е подходящ?
И после - стратегията за управление на VNT турбокомпресорите е многопараметрова, за разлика от стратегията за управление на wastegate-a. Това налага определен минимум към електрониката, която управлява VNT, а електроника, разработвана за управление на VNT, да кажем имат играчи като Bosch, а те не търгуват на дребно с продукт за ОЕМ клиенти. И като добавиш, че целия зор може до голяма степен да се елиминира с класическа wastegate постановка и ball-bearing дизайн, няма голям смисъл някой да се бори за черешката на тортата на цена като за платинена. Всичко това разбира се са следствие от техническите трудности за интегриране, а подробности за тях google знае много.

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Zagy » 17 Мар 2011, 14:31

Намерих си книгата "Maximum Boost by Corky Bell" и се надявам вътре да пише с подробности и за двата модела :mrgreen:

ПП: сега чета Street Supercharging :angel:

Ако се сещате за подобни книги - кажете :mrgreen:

ПП2: намерих ги и двете книги на PDF файлове с хубаво качество - сега съм в процес на издирване на една друга - "Street Turbocharging" от Mark Warner...
Последна промяна Zagy на 18 Мар 2011, 19:37, променена общо 1 път
Si non confectus, non reficiat.

Кой кашля?
Аватар
Мнения: 1062
Регистриран на: 28.04.2002
Местоположение: Хасково
Пол: Мъж
Кара: D779676

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Nikolay1 » 17 Мар 2011, 15:33

Maximum boost е издадена 1997ма, извода за информацията относно новите технологии в старите книги е ясен. Все пак на стр.182 има голям надпис THE FUTURE и малко писано за устройството и принципа на работа.
Be poZer, ride HoreX, drink 4oreX!
Oня русия

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 511
Регистриран на: 1.10.2005
Местоположение: negovan sofia
Пол: Мъж
Кара: каквото има
Мечтае да кара: е30 s38b38 turbo

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от doko » 19 Мар 2011, 0:14

А защо да не може да се ползва такава турбина и без управлението тъкмо може да си я нагласиш ръчно където ти е най приятна за каране;предполагам няма да бъде по зле от такава без променлива геометрия.

Кой кашля?
Аватар
Мнения: 1062
Регистриран на: 28.04.2002
Местоположение: Хасково
Пол: Мъж
Кара: D779676

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Nikolay1 » 19 Мар 2011, 3:10

doko написа:А защо да не може да се ползва такава турбина и без управлението тъкмо може да си я нагласиш ръчно където ти е най приятна за каране;предполагам няма да бъде по зле от такава без променлива геометрия.

А защо да ползваш турбина с променлива геометрия ако няма да и ползваш променливата геометрия?
Be poZer, ride HoreX, drink 4oreX!
Oня русия

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 10.09.2003
Местоположение: София

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Postman » 19 Мар 2011, 6:38

doko написа:А защо да не може да се ползва такава турбина и без управлението тъкмо може да си я нагласиш ръчно където ти е най приятна за каране;предполагам няма да бъде по зле от такава без променлива геометрия.

Мисля да махна електрониката от моя двигател и да сложа делко с чукче и карбуратор, понеже мога да си ги нагласям ръчно за режима, който ми е най-приятен за каране... едва ли ще е по-зле от сега...

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 511
Регистриран на: 1.10.2005
Местоположение: negovan sofia
Пол: Мъж
Кара: каквото има
Мечтае да кара: е30 s38b38 turbo

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от doko » 20 Мар 2011, 22:57

Не става въпрос да си махнеш електрониката и тн. а ако ти изпадне турбина VNT може да се използва и без електрониката която я управлява;целта на променливата геометрия в общи линий не е ли да промени А/R -а на турбинния корпус.От което следва като лопатките на геометрията са затворени имаме турбинен корпус със малък A/R и при отворена геометрия голям A/R.

нафтения
Аватар
Мнения: 6924
Регистриран на: 4.03.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: го на спомени
Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3

Re: Турбокомпресор - защо wastegate, а не VNT?

Мнение от Zagy » 20 Мар 2011, 23:49

Целта на лопатките на VNT-то е изгорелите газове да блъскат по турбината възможно най-дълго време в оборотите - повишава се КПД-то. AR-а ако не се лъжа беше характеристика на компресорната част...
Si non confectus, non reficiat.

Следваща

Назад към Tuning

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook