ЗА НИТРОМЕТАНА
Модератор: bum_bum
1 мнение
• Страница 1 от 1
- NITRO DRIVER
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 111
- Регистриран на: 6.11.2005
- Местоположение: Sofia
- Пол: Мъж
- Кара: 330i, 750i
ЗА НИТРОМЕТАНА
Ето малко полезна информация за НИТРОМЕТАНА:
Нитрометанът (CH3NO2) представлява безцветна течност с плодова миризма и плътност 1.138 кг/л при 20ºС. Синтезиран е за първи път от Колбе през 1872г. Нитрометанът е най-простия представител на цяла група съединения, наречени нитропарафини. Други по-известни представители на тази група са нитроетанът (C2H5NO2) и нитропропанът (C3H7NO2). Техните характеристики са подобни на нитрометана, но са по-малко екстремни. Нитрометан може да бъде получен при заместване на един от водородните атоми на метана ( СН4 ) с нитро група ( -NO2 ). Тъй като нитро групата е съставна част на повечето експлозиви, (нитроглицерин, тринитротолуол , нитроцелулоза и др.) много хора считат че и нитрометанът е взривоопасен. Истината е че той може да детонира само при много специални и трудно постижими условия - много бързо повишаване на налягането и температурата, което може да се получи при взрив на мощна бомба. При нормални условия нитрометанът не е опасен. Точката му на възпламеняване е 36ºС, което означава че под тази температура той много трудно може да бъде запален ( горяща кибритена клечка изгасва, ако бъде хвърлена в съд с нитрометан ). Правени са тестове, при които варели пълни с нитрометан са пускани от самолет или са били прострелвани с огнестрелно оръжие. При нито един от тези тестове не е имало възпламеняване. Тъй като нитрометана може да гори и без достъп на кислород, през 40-те години на XX век са започнали да го използват като еднокомпонентно ракетно гориво.
След втората световна война, той е предизвикал интерес и сред автомобилните състезатели. Нитрометанът може да гори при изключително богати смеси. За пълното изгаряне на 1 кг НИТРОМЕТАН е необходим само 1.7 кг въздух. За сравнение - при бензина това съотношение е 1 кг бензин към 14.6 кг въздух. Това е неговото основно предимство пред другите горива, от гледна точка постигане на по-висока мощност. Освен това, нитрометанът има много висока скорост на пламъка, което го прави подходящ за бързооборотни двигатели ( 8,500 – 10,000 оборота в минута ), при които остава много малко време за изгаряне на горивото. Ако в един двигател вместо бензин се изгаря нитрометан, то неговата мощност ще нарасне 2.3 пъти! Това обаче може да стане само в специално проектирани двигатели, тъй като нитрометанът има много ниско октаново число и силна тенденция към детонации. Почти чист нитрометан ( 90% нитрометан и 10% метанол ) използват само драгстерите от клас “Top Fuel”. Такъв драгстер е способен да се ускори от 0 до 500 км/ч за по-малко от 5 секунди! Мощността на такъв двигател е около 5000 к.с. За борба с детонациите в този случай се използват изключително богати горивни смеси - част от горивото служи за охлаждане. Затова от изпускателните тръби на такива драгстери могат да се видят пламъци.
При обикновените автомобили нитрометанът може да се използва като добавка към бензина с цел повишаване на мощността. Тук има два основни проблема – нитрометанът почти не се разтваря в бензин и силно понижава октановото число. За преодоляване на тези проблеми, заедно с нитрометана се добавят и специални химикали, които повишават октановото число и увеличават разтворимостта му в бензина. Основното правило е: колкото повече нитрометан - толкова повече мощност. Тук естествено има известни ограничения:
Количеството нитрометан в бензина, което е безопасно за двигателя, зависи най-много от степента на сгъстяване на двигателя ( колкото е по-голямо сгъстяването, толкова по-малко нитрометан може да се добави ). При добавяне на повече от 10% нитрометан, е задължително да се използват по-студени свещи. Необходима е и промяна на ъгъла на запалване с няколко градуса в посока закъснение, тъй като скоростта на пламъка е по-висока. Друго основно изискване е горивната смес винаги да бъде богата. В общи линии, при обикновените автомобили може да се добави до 20-30% НИТРОМЕТАН, при спазване на горепосочените изисквания, без да има опасност от детонации.
Нитрометанът (CH3NO2) представлява безцветна течност с плодова миризма и плътност 1.138 кг/л при 20ºС. Синтезиран е за първи път от Колбе през 1872г. Нитрометанът е най-простия представител на цяла група съединения, наречени нитропарафини. Други по-известни представители на тази група са нитроетанът (C2H5NO2) и нитропропанът (C3H7NO2). Техните характеристики са подобни на нитрометана, но са по-малко екстремни. Нитрометан може да бъде получен при заместване на един от водородните атоми на метана ( СН4 ) с нитро група ( -NO2 ). Тъй като нитро групата е съставна част на повечето експлозиви, (нитроглицерин, тринитротолуол , нитроцелулоза и др.) много хора считат че и нитрометанът е взривоопасен. Истината е че той може да детонира само при много специални и трудно постижими условия - много бързо повишаване на налягането и температурата, което може да се получи при взрив на мощна бомба. При нормални условия нитрометанът не е опасен. Точката му на възпламеняване е 36ºС, което означава че под тази температура той много трудно може да бъде запален ( горяща кибритена клечка изгасва, ако бъде хвърлена в съд с нитрометан ). Правени са тестове, при които варели пълни с нитрометан са пускани от самолет или са били прострелвани с огнестрелно оръжие. При нито един от тези тестове не е имало възпламеняване. Тъй като нитрометана може да гори и без достъп на кислород, през 40-те години на XX век са започнали да го използват като еднокомпонентно ракетно гориво.
След втората световна война, той е предизвикал интерес и сред автомобилните състезатели. Нитрометанът може да гори при изключително богати смеси. За пълното изгаряне на 1 кг НИТРОМЕТАН е необходим само 1.7 кг въздух. За сравнение - при бензина това съотношение е 1 кг бензин към 14.6 кг въздух. Това е неговото основно предимство пред другите горива, от гледна точка постигане на по-висока мощност. Освен това, нитрометанът има много висока скорост на пламъка, което го прави подходящ за бързооборотни двигатели ( 8,500 – 10,000 оборота в минута ), при които остава много малко време за изгаряне на горивото. Ако в един двигател вместо бензин се изгаря нитрометан, то неговата мощност ще нарасне 2.3 пъти! Това обаче може да стане само в специално проектирани двигатели, тъй като нитрометанът има много ниско октаново число и силна тенденция към детонации. Почти чист нитрометан ( 90% нитрометан и 10% метанол ) използват само драгстерите от клас “Top Fuel”. Такъв драгстер е способен да се ускори от 0 до 500 км/ч за по-малко от 5 секунди! Мощността на такъв двигател е около 5000 к.с. За борба с детонациите в този случай се използват изключително богати горивни смеси - част от горивото служи за охлаждане. Затова от изпускателните тръби на такива драгстери могат да се видят пламъци.
При обикновените автомобили нитрометанът може да се използва като добавка към бензина с цел повишаване на мощността. Тук има два основни проблема – нитрометанът почти не се разтваря в бензин и силно понижава октановото число. За преодоляване на тези проблеми, заедно с нитрометана се добавят и специални химикали, които повишават октановото число и увеличават разтворимостта му в бензина. Основното правило е: колкото повече нитрометан - толкова повече мощност. Тук естествено има известни ограничения:
Количеството нитрометан в бензина, което е безопасно за двигателя, зависи най-много от степента на сгъстяване на двигателя ( колкото е по-голямо сгъстяването, толкова по-малко нитрометан може да се добави ). При добавяне на повече от 10% нитрометан, е задължително да се използват по-студени свещи. Необходима е и промяна на ъгъла на запалване с няколко градуса в посока закъснение, тъй като скоростта на пламъка е по-висока. Друго основно изискване е горивната смес винаги да бъде богата. В общи линии, при обикновените автомобили може да се добави до 20-30% НИТРОМЕТАН, при спазване на горепосочените изисквания, без да има опасност от детонации.
Gasoline is for washing parts, alcohol is for drinking аnd nitro is for racing.
1 мнение
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани