масла и охлаждане
Модератор: Общи модератори
1 мнение
• Страница 1 от 1
масла и охлаждане
тая тема винаги има навика да избива към химия- която я мразя та затова ша пиша пак квото знам и кво приложение има- иначе теорията ми е мноо мътна и безинтересна... другото което ми е ясно е че темата за маслата е много противоречива и всеки си има някаква истина, магическа формула и тн.... затова- нека да запазиме добрия тон
масла
двигателя трябва да се маже. това ясно. основните места за мазане са отдолу нагоре- основни лагери, биялни (черупковите на мотовилките), тия горе при буталата (на буталата и мотовилките- не ги знам как се казват), и след това всичките малки джаджи по разпределителните валове, кобилиците (ако има такива), клапани и леглата им във главите, ваноси и тн.
4ри тактовите двигатели разчитат на земното притегляне за да работи системата за мазане, 2-тактовите мешат маслото с бензина и затова работят във всяко положение- затова и преносимите дървосеци са 2 такта- защото понякога трябва да работят с главата надолу. 4ри тактовия обаче очаква винаги да има масло в картера (легена отдолу на двигателя) откъдето маслената помпа помпа маслото през масления филтър и нагоре към останалта част на двигателя. маслените помпи са обикновено механични- демек задвижват се от двигателя. ако има по-високи изисквания за масло се слагат 2 помпи (ма чети по-долу за това- не и двете помпат към двигателя). напоследък започнаха да излизат и електрически помпи които не "крадат" от двигателя.
колкото по-наточен е един двигател толкова повече е дебита на маслената помпа- това е очевидно- повече масло циркулира и се охлажда по-добре (самото масло). проблема е че наточен двигател означава наточена кола означава че може да се генерират сериозни ускорения напред и настрани (при завои). ако легена беше просто леген (картер) маслото щеше да се събира в единия ъгъл повече до момент до които засмукващия край на помпата щеше да остане на сухо и да настъпи "маслен глад" (oil starvation). затова във легена се слагат прегради (baffles) които задържат маслото да не се плиска много много. от там и състезателните коли имат дълбоки картери- да е сигурно че винаги има масло там дето помпата събира. понякога обаче и това не стига- използва се 2ра помпа която помпа маслото към отделението на първата и по този начин си "предават" маслото.
вискозитет- най-вероятно темата за най-чест спор
затова и ще бъда кратък и ще пиша наизуст. вискозитета се мери със числа- колкото по-голямо числото- толкова по-гъсто (по-трудно) се лее (но маже по-добре). автомобилните масла имат 2 числа- примерно 5W30 което означава че студено маслото се лее лесно (5) докато горещо се лее по-трудно (30). маслата които се ползават в момента са 0W30 до 20W60 (други не съм виждал- може и да има). 0 за първото число значи че маслото се лее супер лесно като е студено докато 60 за второто число значи че маслото при високи температури се лее по-трудно. защо има значение? ми към маслото се предявяват много противоречиви изисквания- при запалване на студен двигател маслото трябва да е със нисък вискозитет и да бързо да "напълва" двигателя за да не се трият частите на сухо. от друга страна като достигне работна температура маслото трябва да има достатъчно вискозитет че да маже добре дори и на високи обороти когато масленото покритие изтънява и има риск да опре метал в метал. ми хубаво- начи въртиме 0-60 и няма проблеми? не е баш така- проблеми няколко-колкото е по-голяма разликата между 2те числа на маслото- толкова по-неустоичиво термично е то. химия там някаква. друг проблем е че колкото по-гъсто е маслото толкова повече вътрешно съпротивление има двигателя (демек крадат се коне). значи идеята е да се върти масло със минимална разлика между студен и горещ вискозитет и мазането да е добро а вътрешното съпротивление- приемливо. от там и повечето коли въртят 10-30 през лятото и 5-30 през зимата- просто няма нужда от по-гъсто масло. при спортните двигатели обаче е друго- може често да се види 0-40 (амг) и 10-60 и други такива със по-високо 2ро число. всичко зависи от допуските и архитектурата на двигателя- бмв е известно със хлабави си двигатели - демек луфтовете са големи- от там и по-гъстото масло обикновено се препоръчва за тях иначе се качва консумацията което не е лошо но при по-дълга употреба води до зацапване на горивните камери, клапани и тн..
ниво на маслото- ако е по-малко от указаното- може при завои да оставаш без масло.. ако е повече- коляновия вал ще бие маслото докато изкара пяна- пяна = кавитации в маслената помпа (кавитациите са мехурчета които намаляват ефективноста на помпата до момент до които може да се загуби налягане на маслото).
охлаждане на маслото- маслото се охлажда по 2 начина- като отиде в картера (от там и много картери имат охлаждащи ребра) и при по-сериозните автомобили със маслен радиатор. идеята е маслото да достигне максимално бързо работна температура и да задържи тази температура- от там и масления радитор е удобно решение защото клапа пропуска масло към радиатора само като се достигне нужната температура. всякакъв тормоз преди това може да доведе до сериозни проблеми- затова и при е39 м5, е46 м3 и 4.6ис оборотомера е има подвижна червена линия- като е студен червеното е на 4000 оборота, после със загряване на маслото линията се качва постепенно до максималната.
смяна на маслото- прието е да се сменя маслото на всеки 5000 км (3000 мили). колко често се сменя маслото не зависи от марката му или от вида (минерално/ полусинтетично/ синтетично) а от куп сложни фактори - от там и каквото пише във книжката като интервали трябва да се спазва. грешно е разбирането че синтетичното масло изкарва по-дълго. синтетичното е по-добро само по един параметър- то издържа на по-тънък слои при по-високи температури преди да оголи метала (и се получи метал в метал триене). важно е също да се отбележи че минералните масла при нормално каране са точно толкова добри колкото и синтетичните- разликата е само ако всяка предавка я вкарваш в червеното всеки път- и така няколко години- при такава експлоатация синтетичното масло е по-добро. разбира се ако производителя изисква синтетично масло- такова трябва да се ползва.
едно трябва да се запомни- марката е без значение. до колкото е смислена (кастрол, шел, мобил, валволине и тн.) всяко масло със верния вискозитет което се сменя редовно е ок. ако колата ти не изисква синтетично- не и сипваи- няма смисъл. ако колата изисква синтетично- сипваи и такова.
антифриз:
водата има най-добри топлоотдаващи характеристики. проблема е че замръзва. от там и се слага антифриз които влошава частично тези харакетеристики, но сваля темп. на замръзване като също така подобрява анти-корозионните качества на сместа. водата тече във 2 кръга- голям и малък- малкия се върти само във двигателя и осигурява бързото загряване до работната температура. при постигането и се отваря термостата (механичен клапан) и се пуска антифриз към големия кръг в които участва и радиатора. ако водата и тогава стигне работната температура се пуска вентилатора на радиатора (някои автомобили като бмв имат и механична перка задвижвана от самия двигател със специален съединител- при по-старите съединителя добива сцепление (и завърта перката) като се вдигне температурата, при по-новите съединителя се командва от компютъра). ако и след като се е пуснал вентилатора на радиатора температурата се качи още- колата прегрява.
при повечето състезателни коли със цел надеждност и обща ефективност няма малък кръг- само голям- но там колата е сметната да работи само във един режим и контрол над антифриза не е нужен- проблема е че ако се променят характеристките може да се стигне до изстиване на двигателя (каране на висока предавка със ниска скорост = малки обороти и много охлаждане = преохлаждане) или прегряване (когато се следва опонент близо (за да пази завет) но няма достатъчно въздух а скороста и оборотите са големи) при което се стига до прегряване. затова и при пистовите състезания се внимава да не се следва някои много близо много време (не важи за ф1 защото колите са много обтекаеми и почти няма завет зад тях).
та така.. ако се сетя нещо ще добавям...

масла
двигателя трябва да се маже. това ясно. основните места за мазане са отдолу нагоре- основни лагери, биялни (черупковите на мотовилките), тия горе при буталата (на буталата и мотовилките- не ги знам как се казват), и след това всичките малки джаджи по разпределителните валове, кобилиците (ако има такива), клапани и леглата им във главите, ваноси и тн.
4ри тактовите двигатели разчитат на земното притегляне за да работи системата за мазане, 2-тактовите мешат маслото с бензина и затова работят във всяко положение- затова и преносимите дървосеци са 2 такта- защото понякога трябва да работят с главата надолу. 4ри тактовия обаче очаква винаги да има масло в картера (легена отдолу на двигателя) откъдето маслената помпа помпа маслото през масления филтър и нагоре към останалта част на двигателя. маслените помпи са обикновено механични- демек задвижват се от двигателя. ако има по-високи изисквания за масло се слагат 2 помпи (ма чети по-долу за това- не и двете помпат към двигателя). напоследък започнаха да излизат и електрически помпи които не "крадат" от двигателя.
колкото по-наточен е един двигател толкова повече е дебита на маслената помпа- това е очевидно- повече масло циркулира и се охлажда по-добре (самото масло). проблема е че наточен двигател означава наточена кола означава че може да се генерират сериозни ускорения напред и настрани (при завои). ако легена беше просто леген (картер) маслото щеше да се събира в единия ъгъл повече до момент до които засмукващия край на помпата щеше да остане на сухо и да настъпи "маслен глад" (oil starvation). затова във легена се слагат прегради (baffles) които задържат маслото да не се плиска много много. от там и състезателните коли имат дълбоки картери- да е сигурно че винаги има масло там дето помпата събира. понякога обаче и това не стига- използва се 2ра помпа която помпа маслото към отделението на първата и по този начин си "предават" маслото.
вискозитет- най-вероятно темата за най-чест спор

ниво на маслото- ако е по-малко от указаното- може при завои да оставаш без масло.. ако е повече- коляновия вал ще бие маслото докато изкара пяна- пяна = кавитации в маслената помпа (кавитациите са мехурчета които намаляват ефективноста на помпата до момент до които може да се загуби налягане на маслото).
охлаждане на маслото- маслото се охлажда по 2 начина- като отиде в картера (от там и много картери имат охлаждащи ребра) и при по-сериозните автомобили със маслен радиатор. идеята е маслото да достигне максимално бързо работна температура и да задържи тази температура- от там и масления радитор е удобно решение защото клапа пропуска масло към радиатора само като се достигне нужната температура. всякакъв тормоз преди това може да доведе до сериозни проблеми- затова и при е39 м5, е46 м3 и 4.6ис оборотомера е има подвижна червена линия- като е студен червеното е на 4000 оборота, после със загряване на маслото линията се качва постепенно до максималната.
смяна на маслото- прието е да се сменя маслото на всеки 5000 км (3000 мили). колко често се сменя маслото не зависи от марката му или от вида (минерално/ полусинтетично/ синтетично) а от куп сложни фактори - от там и каквото пише във книжката като интервали трябва да се спазва. грешно е разбирането че синтетичното масло изкарва по-дълго. синтетичното е по-добро само по един параметър- то издържа на по-тънък слои при по-високи температури преди да оголи метала (и се получи метал в метал триене). важно е също да се отбележи че минералните масла при нормално каране са точно толкова добри колкото и синтетичните- разликата е само ако всяка предавка я вкарваш в червеното всеки път- и така няколко години- при такава експлоатация синтетичното масло е по-добро. разбира се ако производителя изисква синтетично масло- такова трябва да се ползва.
едно трябва да се запомни- марката е без значение. до колкото е смислена (кастрол, шел, мобил, валволине и тн.) всяко масло със верния вискозитет което се сменя редовно е ок. ако колата ти не изисква синтетично- не и сипваи- няма смисъл. ако колата изисква синтетично- сипваи и такова.
антифриз:
водата има най-добри топлоотдаващи характеристики. проблема е че замръзва. от там и се слага антифриз които влошава частично тези харакетеристики, но сваля темп. на замръзване като също така подобрява анти-корозионните качества на сместа. водата тече във 2 кръга- голям и малък- малкия се върти само във двигателя и осигурява бързото загряване до работната температура. при постигането и се отваря термостата (механичен клапан) и се пуска антифриз към големия кръг в които участва и радиатора. ако водата и тогава стигне работната температура се пуска вентилатора на радиатора (някои автомобили като бмв имат и механична перка задвижвана от самия двигател със специален съединител- при по-старите съединителя добива сцепление (и завърта перката) като се вдигне температурата, при по-новите съединителя се командва от компютъра). ако и след като се е пуснал вентилатора на радиатора температурата се качи още- колата прегрява.
при повечето състезателни коли със цел надеждност и обща ефективност няма малък кръг- само голям- но там колата е сметната да работи само във един режим и контрол над антифриза не е нужен- проблема е че ако се променят характеристките може да се стигне до изстиване на двигателя (каране на висока предавка със ниска скорост = малки обороти и много охлаждане = преохлаждане) или прегряване (когато се следва опонент близо (за да пази завет) но няма достатъчно въздух а скороста и оборотите са големи) при което се стига до прегряване. затова и при пистовите състезания се внимава да не се следва някои много близо много време (не важи за ф1 защото колите са много обтекаеми и почти няма завет зад тях).
та така.. ако се сетя нещо ще добавям...

алекс
трабант 601с
разни други возила
трабант 601с
разни други возила
1 мнение
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани