Наръчник за правилна газова настройка

Това е главният форум за дискусия на автомобилите с марка BMW и всичко друго от автомобилния свят, свързано с тях.

Модератор: Общи модератори

Потребител
Аватар
Мнения: 37
Регистриран на: 24.06.2017
Кара: BMW 330 Ci

Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от imbmling » 30 Окт 2017, 10:06

Ще се наложат 3 поста поради повечето прикачени снимки. Моля никой да не коментира докато не бъдат одобрени, за да не се разкъса материалът.

Тук искам да опиша как съм настроил софтуера на газовата си уредба. Резултатите са отлични – мощността на газ е приблизително същата като на бензин, разходът е около +10% спрямо бензин (преди беше +30%). Колата е BMW E46 2002 кабрио, двигател M54B30 (3.0 231 коня). Газовата е MegaJet, софтуерът е подобен на AEG KING. Изпарителят е Tomasetto AT13 Antartic с 8мм тръба, подгряване на газта и мощност до 250kW (340 коня). Инжекторите са Rail 1,5 ома. Ламбда сондите не са вързани (за съжаление). Така я купих, иначе лично аз щях да подходя малко по-различно.

Няма да обяснявам базови неща, ще се хвърля директно в това, което според мен е важно. Препоръчвам първо да update-нете ECU-то на газовата до последната версия. От ключова важност е двете ламбда сонди преди катализаторите да са изправни и да не са станали бавни. Аз лично смених моите с оригинални Bosch. Те са „очите“ на бензиновия компютър и без тях няма как да имаме оптимална смес/мощност/разход нито на бензин, нито на газ.

01.PNG

https://ibb.co/jKRoRR

Типът на инжекторите е Valtek 34, защото най-много се доближават като параметри до това, което търся. По-нататък ще обясня какво имам предвид. Всичко останало предполагам е ясно.

02.PNG

https://ibb.co/miX6D6

Ако ламбда сондите бяха свързани (тези преди катализаторите), щях да ги активирам на тази страница. За съжаление не са. Най-важното от тази страница е „Fuel trim bank 2”. Полето показва корекцията в проценти, която да се прилага спрямо втората банка цилиндри. При 0, инжекторните времена са еднакви спрямо първата банка, в моя случай съм задал да се впръсква 10% повече гориво спрямо първата. Как разбирам това? Лесно. Ще обясня когато стигна до страница “Map”.

03.PNG

https://ibb.co/gVSv6R

Тук съм калибрирал ръчно сензора за нивото на газта. Как? Отбелязвам си стойността под Level при току-що свършила газ и след това стойността при току-що заредена до горе бутилка. Това ми дава използваемия диапазон на сензора. След това деля „на око“ при каква стойност да показва междинните нива. В моя случай се оказа, че този сензор не работи коректно и си показва каквото иска, така че не мога да разчитам на него.

Следва продължение. Моля не коментирайте преди края на всичките постове.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна imbmling на 30 Окт 2017, 14:42, променена общо 2 пъти

Потребител
Аватар
Мнения: 37
Регистриран на: 24.06.2017
Кара: BMW 330 Ci

Re: Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от imbmling » 30 Окт 2017, 12:11

04.PNG

https://ibb.co/iwBu0m

Най-важната страница. Коефициент на умножаване на бензиновите времена, така че да се получат газовите. Зависят от няколко параметъра, но най-вече диаметъра на газовите дюзи. Установих, че няма голяма зависимост от оборотите, така че стойностите на всеки ред са еднакви (от 1000 до 6000 оборота).

Сега най-важното – как установявам какви стойности да сложа на всеки ред? Най-важното е да се гледа т.нар. fast trim (short term trim). В случая газовата има връзка с ECU-то на колата и ги чете и показва тук. Ако това не е опция при вас, можете да го правите от друг софтуер (INPA или произволен ODB2 софтуер с комбинация с ELM-327).

Целта е първо да се види какви са стойностите на fast trim на бензин, за да разберем дали изобщо моторът на бензин се държи нормално. В моя случай, особено след смяната на ламбда сондите, при липсата на vacuum leaks и явно всичко останало изправно, моят fast/slow trim на бензин е много близо до 0. Не повече от +/- 5%, най-често +/- 3%. Това показва отлична смес на бензин. Тества се с приятел, който да кара на широк и дълъг път във всякакви диапазони на обороти и натоварване. Важно е да се поддържа някаква скорост и обороти няколко секунди (най-добре на темпомат), за да може да заработи добре closed loop-а на бензиновото ECU с обратна връзка от ламбда сондите.

Това ще рече държим различни скорости на различна денивелация, за да се разходим по цялата таблица с времена на впръскване и обороти. Тъй като го правим все още на бензин, целта е само една – да видим дали навсякъде fast trim стои близо до 0%. Ако при вас не стои близо до 0%, запомнете близо до какво стои и после това ще ви е целта във всеки режим и на газ. По-добре обаче си оправете по възможност мотора, за да е близо до 0%.

Сега за газ. Първо е важно да изключите адаптивните настройки от страница „Modify carb.”. Тогава ще изчезне полето най-долу по средата „Corr. gas”. Целта е да настроим първо всичко правилно, пък после накрая да пуснем адаптацията, за да „изглади“ леките несъвършенства. Второто важно нещо е да видите коментарите ми за страница “Adjustments”. Настройката се прави на загрял мотор до работна температура.

Разбира се, започвам от автоматична настройка като база, на която да стъпя. След това повтаряме процедурата с приятеля и започваме да се разхождаме по таблицата. Където fast trim се различава от 0%, променям коефициента, така че да стане близо до 0%. Във вашия случай близо до стойността, която е била на бензин.

Ако по някаква причина не можете да следите fast trim, може да използвате за ориентир бензиновите времена, но тогава става по-трудно, защото трябва да помните какви са били на бензин точно при тези обороти и натоварване и после на газ да се опитвате да ги доближите. Алтернативно може да сменяте между бензин и газ, но с обратна връзка от fast trim и да си стоите на газ е далеч по-лесно и надеждно.

Тук е важно да се гледа как се държат двете банки. Ако едната банка има тенденция на има във всички режими отместване в fast trim от другата, трябва да коригирате това на страница “Lambda” в полето “Fuel trim bank 2”. В моя случай втората банка беше 10% по-бедна от първата и аз направих корекция за нея +10%. Така нейният fast trim се изравни с първата.

Защо има толкова 0-ли по тази таблица? Защото установих, че от там доста пада разходът спрямо бензин и ще обясня. При много леки натоварвания (почти без газ) бензиновите времена стават много малки – примерно 1-3ms. Ако тогава запазим някакъв коефициент, например 1.2, газовите клапани ще се опитват да отварят и затварят за 2-3 ms (да речем). Обаче те не са толкова бързи и реално стоят отворени повече време. Резултатът? Fast trim започва да става -20%, -30%, защото давим мотора с гориво, което не се изгаря. Да де, обаче газовите клапани са бавни и колкото и бензиновото ECU да се опитва да намали бензиновите времена, газовите си остават високи. Харчим излишно гориво. В моя случай тази 0 за съжаление не води до спирането на газовите инжектори, а до намаляването на времената им до минимума спрямо избрания вид инжектори от първата страница. Експериментално установих, че Valtek 34 има най-ниски времена и затова избрах този вид. Друга разлика при други видове инжектори не съм забелязал. При някои от другите инжектори дори при коефициент 0 газовият компютър не пада под 3.5 ms, при тези пада до 2.5 ms.

Другото много важно нещо е какво се случва при пълна газ. В този момент трябва да гледате какво показват ламбда сондите. Ако са закачени към газовата, гледайте долу в дясно Lambda/Lambda 2 да показват задължително богата смес. Ако не са закачени като при мен, използвайте OBD2 програма, която следи волтажа на ламбдите преди катализаторите. Стратегията е - ако при пълна газ (времена на впръскване при мен около 12-14 ms) ламбдите показват бедна смес, покачвате коефициентите за тези времена докато започнат да показват богата. Така се застраховаме, че моторът не работи на бедни смеси при пълна газ, което може да го повреди и сваля мощността точно когато ни трябва.

05.PNG

https://ibb.co/iL656R

На тази страница едва ли има нещо за обясняване. С моя изпарител имам мощност до red line, но ако имате по-слаб изпарител, може да сложите след някакви обороти да минава на бензин, така че при резки изпреварвания да си имате цялата мощност.

06.PNG

https://ibb.co/e6FbD6

Тук съм си настроил моя протокол за комуникация. Auto също работи, но предпочитам да му дам правилния. Също така е много важна отметката “Adaptivity”. Аз я пускам накрая, когато съм настроил всичко останало. Реално с нея газовият компютър постоянно чете fast trim и спрямо него коригира газовите времена. Това позволява леки промени спрямо по-различна газ или други разлики да се компенсират. Като се пусне, се появява най-долу по средата “Corr. gas”, което показва колко +/-% адаптация прави газовият компютър. При мен с добре настроена таблица и стойности в „Adjustments” тази стойност е около 0%-5%. При по-големи стойности, трябва да обърнете внимание защо се получава така.

Следва продължение. Моля не коментирайте преди да е одобрен следващият пост.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна imbmling на 31 Окт 2017, 8:15, променена общо 1 път

Потребител
Аватар
Мнения: 37
Регистриран на: 24.06.2017
Кара: BMW 330 Ci

Re: Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от imbmling » 30 Окт 2017, 17:07

07.PNG

https://ibb.co/gMGSLm

Показва корекцията на газ спрямо температурата на изпарителя и температурата на изпарената газ в рейката. С тези промени най-много си свалих разхода на газ. От тук дойде най-голямата разлика от +30% спрямо бензин до +15% спрямо бензин и след това с още фини настройки по другите страници до +10% спрямо бензин.

Не претендирам тези стойности да са правилни. Ако сега правих от нулата нещата, щях да започна с 0% навсякъде, след това на загрял мотор да си настроя таблицата и накрая да направя корекциите докато загрява. За съжаление когато си правих таблицата, бях на +14 за температура над 70 градуса и не ми се преправяше.

Накратко целта – целта е след като веднъж настроите без адаптация и на загрял мотор навсякъде по таблицата правилните коефициенти, така че fast trim да е близо до 0%, да видите как се променя fast trim докато моторът още загрява и от тук да задавате правилна компенсация, така че да си стои близо до 0%.

Какво се вижда, при температура на изпарителя 20-35 градуса, правя корекция с цели 30% надолу. Преди това не беше направено и докато моторът загряваше, се впръскваше доста повече газ и от там излишно скачаше разходът. С тези стойности fast trim е както трябва.

Не съм правил корекция по температура на газта, което не е оптимално, но там не успях да хвана някаква зависимост.

Накрая след всички тези настройки пускате “Adaptation” от страница “Modify carb.” и това е. Добре и да видите след известно време на страница “Map” каква е стойността на slow trim. Тя показва тримовете ви дългосрочно. При мен се движат в диапазона -1 до +2, което е перфектно, т.е. настройката на газ е почти неразличима за бензиновото ECU спрямо бензин и всичко е тип топ.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1074
Регистриран на: 2.05.2008
Кара: 520i face

Re: Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от bioz » 31 Окт 2017, 10:06

Адмирации за темата, със сигурност много газаджии трябва да я прочетат. Например тоя дето ми слага уредбата и се чудеше защо чека ми светва 30 мин след като е направил настройките и защо тримовете са +20%++. А като почнеш да го питаш нещо ти казва как пишело в дебелите учебници.

Мен ме интересува какъв кабел и софт ползваш за настройка?

Потребител
Аватар
Мнения: 37
Регистриран на: 24.06.2017
Кара: BMW 330 Ci

Re: Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от imbmling » 31 Окт 2017, 10:28

Благодаря. За кабела не искам да правя реклама. Само ще кажа, че като се потърси в Google "професионален кабел за газов инж. с оптична връзка" излиза този, който си купих. Не е евтин (към момента 48 лева), взех си и няколко различни накрайника, но има оптична изолация между компютъра и колата и работи изключително стабилно.

Софтуерът е специфичен за всеки газов инжекцион. В моя случай MegaJet версия 6.1.3.545.

Надявам се темата да е полезна както за хора, които искат сами да си настроят системата, така и професионалистите, които с това си изкарват хляба. Аз лично доста се помъчих на принципа проба-грешка и тук споделям наблюденията си. Приемам и критика, разбира се.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 430
Регистриран на: 6.03.2013
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: х5 4.6is
Детайли за колата: трака..на 8 цилиндъра

Re: Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от Батман » 03 Ное 2017, 11:40

Mн. добра тема! Браво на колегата, който бая си е поиграл!
Моят ГИ си го монтирах и настроих сам, но с помощ от пиятел /гЪзаджия/..
Та той ми подхвърли, че най добрата настройка се получава, когато бензиновите инж. не променят
впръскването, когато колата работи на ГАЗ.
И така си и настроих газта!
Гледам в какви стойности дават бензиновите инжектори при впръскването по време на работа на двигателя на бензин
да са същите и при работа на ГАЗ.
Сиреч, ако имаме стойност 4мс на бенз.инж. при работа на бемзин,
те не трябва да да се променят слд като колата заработва на ГАЗ.
Ако намаляват - сместа е БОГАТА
Ако се увеличават - сместа е БЕДНА
Задължително помощ от приятел, като трябва да се пробва във всякакви режими на натоварване + диапазон обороти!

ПП. до колегата автор на темата:
- как разбра какви газови инжектори ти трябват?
Питам, защото на стартата е46 328 бях с Романо фаст, които са до 2,5мс и си работиха коректно! Защо си избрал такива до 1.5мс
И как да разбера на моят двигател какви инжектори да подбера“?

Потребител
Аватар
Мнения: 37
Регистриран на: 24.06.2017
Кара: BMW 330 Ci

Re: Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от imbmling » 06 Ное 2017, 9:53

Да, идеалната настройка е точно когато бензиновият компютър не разбира по никакъв начин, че му е подменено горивото. Трудният начин е този, който си описал ти - гледаш времената на бензиновите инжектори на бензин и после като превключиш на газ, гледаш бензиновите времена да не се променят. Алтернативният и по-лесен начин е да си стоиш на газ и просто да гледаш fast (slow) trim да е близък до 0%.

Аз не съм си избирал инжекторите - колата си дойде с монтирана газова. Само смених филтрите и я настроих, защото харчеше много. :bchug:

Потребител
Аватар
Мнения: 12
Регистриран на: 21.04.2017
Пол: Мъж

Re: Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от BeTaTesTeR » 28 Яну 2018, 11:29

Принципно си на прав път и правилно си се ориентирал в начина на работа на нещата. Но, защо си оставил първите два реда на таблицата така, в момента те са напълно безполезни, дори бензиновите инжектори не слизат под 2 ms. Направи си таблицата първия ред да ти започва от 2 ms, така ще имаш още два реда с които да прецизираш там където двигателя най-често работи. Например след реда с 6 ms, следващите могат да са ти 7, 8 и 9 ms. Tам двигателя най-често се върти и настройката ще ти е по-прецизна, защото прехода между времената ще е по-плавен, а няма да прескача през 2 ms. Освен това при теб на празен ход не пада ли под 1000 об.?
Като цяло таблицата ти изглежда много семпла, не следва никакви зависимости, 7 реда с еднакви коефиценти, и не ми се струва много добре. Покарай 200-300 км и виж в INPA-та Adaptation value multiplicative колко е. Въпреки, че щом е свързана с OBD и прави корекции може и да докарва нещата.
Принципно движението в таблицата трябва да следва зависимостите на работата на двигателя. Добра настройка се прави по метода на диагонала. Предполагам си забелязал как при ускорение и натоварен двигател, топчето от таблицата веднага пропада надолу до 6-8 мс и след това започва да се движи хоризонтално по реда като с увеличаването на оборотите пропада с по един ред надолу, тоест когато двигателя е натоварен, например изкачваш наклон с пълна газ, бензиновия компютър увеличава времената на инжекторите за да впръска повече гориво. И се получава едно движение по диагонал на топчето през таблицата. Този диагонал отразява режима на максимално натоварване на двигателя и трябва квадратчетата по този диагонал да са с най-големите коефиценти в таблицата за да може при натоварване сместа да е богата и двигателя да получава достатъчно гориво. Така, че теглиш по диагонал квадратчетата някъде от 6-8 мс до последното квадратче на 14 мс/6000 об. и ги слагаш с най-големите коефиценти от таблицата. След това от двете страни на този диагонал поетапно се обеднява сместа, плавно и без резки преходи. Както нагоре така и надолу. Гледаш всеки ред да е по-беден от предходния. По този начин се получават много успоредни диагонали през таблицата, като в средата е най-богатият диагонал и с отдалечаване от него сместа обеднява. Така в зависимост от това колко е натоварен двигателя той минава или през богат диагонал или през по-беден, защото да речем ускорява плавно на равен участък и не му е необходимо много гориво. Качвам снимка на моята таблица, без претенции да е най-перфектната настройка, но е близко до истината, постигал съм Adaptation value multiplicative от 2-3% с нея, дори на моменти и 0%. Виждаш как при 6.5 мс е най-богатата точка и от там тръгва по диагонал 1,580 до края на таблицата. От двете страни на този диагонал постепенно обеднява. Качвам и снимка от INPA да видиш как изглежда параметъра, това е аналога на long trim. В момента малко съм я преобогатил, но съотношенията в таблицата са спазени и мога да маркирам цялата таблица и да я обедня с еднаква стойност.

Fobos_table.jpg

Fobos_table.jpg
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

Потребител
Аватар
Мнения: 37
Регистриран на: 24.06.2017
Кара: BMW 330 Ci

Re: Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от imbmling » 30 Яну 2018, 13:08

Много ти благодаря за подробната информация! Следващите няколко седмици колата не е при мен, но щом я взема, ще прочета пак внимателно какво си написал и ще отговоря подробно.

Потребител
Аватар
Мнения: 1
Регистриран на: 26.02.2018

Re: Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от bsp » 26 Фев 2018, 15:24

Здравейте,
Не съм от вашата марка, но тъй като съм със същия газов комп. се регистрирах за да мога да благодаря на колегата, че не е запазил информацията само за себе си.
От доста време ме тормози работата на газ. И тъй като нещата вече са що годе добре (чека светва след мин. 300-400 км от чистене на грешки), но не перфектни, а гЪзаджиите не щат да се занимават повече за фини донастройки и....

Набавих си кабел, както колегата е посочил.

imbmling написа:Благодаря. За кабела не искам да правя реклама. Само ще кажа, че като се потърси в Google "професионален кабел за газов инж. с оптична връзка" излиза този, който си купих. Не е евтин (към момента 48 лева), взех си и няколко различни накрайника, но има оптична изолация между компютъра и колата и работи изключително стабилно.
От тоя господин за втори път купувам кабел. Да, това което предлага върши работа, но и двата пъти се оказва, че кабела за тая цена от сайта не е доокомплектован и трябва и още нещо.


Та предлагам ви да потърсите и това "LPG USB Интерфейс кабел с OPTO & FTDI" - Що ли си приличат? Не правя реклама, само показвам една друга възможност.

Щом се стопли времето, ще действам, че то Баба Марта чакахме, а то...

Потребител
Аватар
Мнения: 37
Регистриран на: 24.06.2017
Кара: BMW 330 Ci

Re: Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от imbmling » 12 Авг 2018, 14:20

Колега BeTaTesTeR, благодаря много за информацията. Разбрах те, ориентирах се, скоро ще седна да си поиграя още малко да ги направя като хората нещата. Ще видя внимателно и твоята таблица и зависимостите в нея.

Колега bsp, радвам се, че съм бил полезен. Газовата е доста рядка и много трудно намерих голяма част от споделената информация конкретно за нея.

Дон Хуан де Маркофф
Аватар
Мнения: 6033
Регистриран на: 1.06.2002
Местоположение: Стара Загора/Казанлък
Пол: Мъж
Кара: Е30 cardio,Е39,Е36 combainero
Мечтае да кара: X6 cabrio

Re: Наръчник за правилна газова настройка

Мнение от B U L L I » 20 Авг 2018, 6:43

imbmling написа:Колега BeTaTesTeR, благодаря много за информацията. Разбрах те, ориентирах се, скоро ще седна да си поиграя още малко да ги направя като хората нещата. Ще видя внимателно и твоята таблица и зависимостите в нея.

Колега bsp, радвам се, че съм бил полезен. Газовата е доста рядка и много трудно намерих голяма част от споделената информация конкретно за нея.


извинявам се,че това мнение чака да бъде одобрено 8 дена :oops:
ИзображениеИзображение
http://bayern-bulgaria.net/
"към крайно тежките заболявания се прилагат крайно тежки форми на лечение!"
71% от повърхността на Земята е покрита от вода… Останалата площ се покрива от Мануел Нойер.

Назад към Основен Форум

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook