Охлаждане на маслото - М50/М52

3-та серия ('91-'98)

Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от TheDriver » 30 Ное 2016, 17:19

Здравейте колеги,

Ще слагам конзола от М50 на М52Б28 в Е36 поради причини свързани с охлаждане на маслото.
Знам че конзолата пасва към блока и че трябва лека интервенция по отношение на монтирането на помпата на хидравликата.

Имам обаче още няколко въпроса към хората който са правили тази смяна:

1.По отношение на маслената магистрала за ваноса нещата са идентични нали?
2.Не откривам информация за алтернатора - там необходима ли е интервенция подобна на тази с помпата на хидравликата?
3.Имате ли готова информация за дебелината на "шайбите" за монтиране на помпата на хидравликата? Като сваля моята конзола ще измеря, но все пак да питам :mhihi:
4.Аз съм с "механичен обтегач" на ремъка конзолата от М50 е с "хидравличен", на пръв поглед не виждам проблем да си сложа моя обтегач - така ли е наистина?
Последна промяна TheDriver на 02 Дек 2016, 12:53, променена общо 1 път

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 279
Регистриран на: 15.05.2004
Местоположение: София

Re: Swap на конзола маслен филтър М52>М50 Въпрос

Мнение от txl » 01 Дек 2016, 20:43

4. На конзолата от М50 стават и двата обтегача, обаче С50 и С54 са с хидравличния обтегач на М50.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 56
Регистриран на: 28.07.2012
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: BMW e36 M50B20 | Peugeot 308 HDI
Мечтае да кара: E36 or E46 Turbo 500+
Детайли за колата: Има Шпер | Френска и чуплива

Re: Swap на конзола маслен филтър М52>М50 Въпрос

Мнение от sekoy » 02 Дек 2016, 11:36

Шайбите на м50 и м52 са еднакви на дебелина и изнесеност, за 6 канален ремък са. Аз карам с м52 шайби на коляновият вал и на водната помпа, като на коляновия искаше малка модификация. За да може да работи колата и разпробихме на др място дупката за чопа. Освен че са по-леки, др разлика май няма. За оптегача понеже моят се счупи и взех за проба двата от м52, но нещо не можах да ги наместя на конолата, след което го смених с такъм от м50. И за протокола няма много невъзможни неща, щом наместих хидравлична помпа от м43 на м50 (понеже такава имах). Само съобразих точките на захващане и изнесоността на цялата помпа спрямо другите шайби. :driving: Снимки ще кача довечера да добиеш представа, че само с обеснения не става. :bchug:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от TheDriver » 02 Дек 2016, 13:49

Промених заглавието на темата въпросите все още стоят, но ще ги решавам при монтажа.

Идеята е да систематизирам информацията която имам по въпроса с масленото охлаждане съответно да се допълва където имам пропуски, а утре ще добавя информация и снимков материал за подхода който аз съм избрал и реализирането му.
Ще се средоточа на Е36, но темата изисква споменаването и на други модели.

И аз като много други стигнах до момента в който охлаждането на маслото на двигателя стана необходимост и приоритет номер едно.М50/М52 моторите обаче нямат фабрично монтиран маслен охладител, нито пък има лесен начин за хващане на масло за такъв.
E36 с фабричен охладител: M3; 325tds; 318tds

При М3 и при 325тдс има маслен радиатор монтиран под водния радиатор като масленият радиатор е почти идентичен и за двата модела - този от ТДС обаче има два реда повече.
При 318тдс няма маслен радиатор, а охлаждането се осъществява с топлообменник.

Радиаторът обаче е половината история, по важната част е конзолата на масления филтър.Оставяме дизеловите конзоли настрана, тъй като са много различни и не са приложими за М50/52.
Ще се опитам да изброя всички видове конзоли имащи отношение към М50/52 поправяйте и допълвайте ако греша някъде.

1.Европейски конзоли
1.1 M50 конзола със заготовки за маркучите - S50 конзолите са на база на конзола от М50.Част от М50 конзолите имат заготовки за дупки за маркучи на мястото където биха били маркучите на S50.
1.2 Стандартна М50 конзола - няма заготовка за маркучи, с метална капачка е и капачката се затваря с болт.

Изображение

1.3 М52 конзола - с пластмасова капачка която се завива с резба към конзолата.Има различен филтър от М50 конзолата и корпусът е различен.

Изображение

1.4 S50 конзола - има метална капачка, която се закрепва с болт като при М50, но за разлика от М50 тази конзола има вход и изход за маркучите на охладителя както и термостат, който ограничава потока към охладителя когато маслото е студено.

Изображение

2.Американски конзоли - американците са доста прецакани по отношение на М3 Е36 и една от точките по които са прецакани е масленото охлаждане, съответно най-много решения за маслено охлаждане в Е36 идват от там.
2.1 М50 конзола - идентична с европейската, но освен на стандартните модели се монтира и на М3
2.2 М52 конзола - идентична с европейската, но освен на стандартните модели се монтира и на М3
3.Конзола от S54 - споменавам я въпреки че е от Е46, защото това е един от вариантите за маслено охлаждане.

И едно сравнение между М50 и М52 конзоли
Изображение

Тези конзоли са взаимозаменяеми след леки интервенции.Към блока обаче лягат по един и същ начин и ползват една и съща гарнитура.
М52 конзолата е по-дебела в частта където се захваща помпата на хидравликата за това при минаване към М50 конзола трябва да се подложи дебела шайба, колко точно дебела ще установя допълнително.
Освен това при минаване към S конзола има интервениция при маркуча за ваноса - незнам обаче в детайли какво се прави.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12066
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от bum_bum » 02 Дек 2016, 14:28

Маркуча за ваноса не става като сложиш С50 конзола. За това се прави или с банджо болт преработен за преход от М14 към М12 или пък както аз направих направо нов маркуч с М12 и М14.

Афтърмаркет радиатор също няма как да се върже директно към С50 конзола. Трябват преходници към 10АН. Това е и размера, който трябва да се ползва за маркучите към кулера. Съответно, ако се кара само по улицата 16 или 19 ребра стигат. Ако се кара на писта отиваме на 25. Дебелината е 235мм. Читавите масови марки са Сетраб или Мокал.

М50 конзолата не става просто да се разпробие, защото маслото не тече където трябва. Затапват се грешните дупки с разни тапи, а и няма термостат.

Ако някой още не се е отказал- читаво охлаждане с С50 конзола, хубав радиатор и качествени маркучи излиза 1000+лв.
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 56
Регистриран на: 28.07.2012
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: BMW e36 M50B20 | Peugeot 308 HDI
Мечтае да кара: E36 or E46 Turbo 500+
Детайли за колата: Има Шпер | Френска и чуплива

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от sekoy » 02 Дек 2016, 14:32

Добре, нали бяхте коментирали в една тема, подложки които се поставят между конзолата и блока. Или и те са майтап работа ? :dunno:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12066
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от bum_bum » 02 Дек 2016, 14:37

Има и такива преходници, има и капачки с изводи за радиатор ама по-скоро не си струва. Някои са неефективни заради малкия дебит. Други направо могат да ти счупят мотора. Има такива случаи с конзоли на IE. Уж реномирана фирма в Щатите.

А и като им погледнеш цената не излиза по-евтино, отколкото да си вземеш конзола от С50.
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от TheDriver » 02 Дек 2016, 14:44

Аз ще ползвам модифицирана капачка за М50 конзола от Mocal като към нея има ето такъв тип накрайници:

Изображение

Както и маркуч и скоби.Честно казано леко ме притеснява това, че ще трябва да хващам маркуча със скоба към накрайника, а не е готов маркуч.

Ще ползвам радиатор от ТДС на първо време и ще го монтирам на фабричното място, а в последствие ще реша колко по-голям искам.

П.С. Чета по чуждите форуми, че не се препоръчва комбинираният датчик за налягане да се монтира с твърда връзка към мотора т.е. директно да се навие на капачката.
Някой има ли опит с подобен монтаж?

А и като им погледнеш цената не излиза по-евтино, отколкото да си вземеш конзола от С50.

Потвърждавам! Ако трябваше сега да го правя нямаше да се занимавам с намирането афтърмаркет решение. Разликата в цената е пренебрежимо малка, а занимавката със събирането на всички елементи е голяма и накрая пак не е plug and play, а трябва да измисляш решения.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12066
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от bum_bum » 03 Дек 2016, 0:04

Тая конзола на Мокал и аз бях видял, че я има по принцип но никъде не намерих да я продават.

Захващането не го мисли. Тия имат и маркучи на бързи връзки, които са достатъчно сигурни. По-скоро внимавай с модификацията на капачката, че от там ако изгуби налягане сещай се..
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от TheDriver » 04 Дек 2016, 20:39

Има няколко варианта за използване на посочените горе конзоли и както bum_bum каза, използването на конзола от С50 е най-добрият и не до там по-скъп.
Има вариант за плочка под самата конзола, но трябва да се поръчва от щатите, а изнасянето на конзолата навън ще означава, че трябва да се ползва ремък с друга дължина, тъй като аптернатора и помпата на хидравликата ще се отдалечат от блока.

Предлагат се и някакви универсални сандвич адаптери, които след много преправяне и изработване на нова капачка и адаптер също стават, но разправията е толкова голяма и шансът за грешка и последствията от нея са толкова сериозни, че просто не си заслужава.

И накрая е може би най-популярното афтърмаркет решение - модифицирана капачка за М50 конзола(има капачки и за М52 конзоли, но не намирам никакви отзиви за тях).

Аз избрах точно този път с първоначалната идея да си спестя разправийте по поръчването на С50 конзола от Великобритания(тъй като в България не намерих), интервеницията с банджо болта и разбира се с първоначалната сметка, че ще ми излезе два пъти по-евтино.

Голяма грешка!!! :lol:

По-лесен вариант от стандартна С50 конзола едва ли има, а разликата в цената е пренебрежимо малка!

Аз обаче преди да си счупя главата не ги знаех тия работи и към онзи момент се бях насочил към адаптер/модифицирана капачка от Mocal(с идеята че са едни от най-добрите по отношение на маслените системи).

Тук искам да благодаря Марто за това че беше коректен докрай и дори с цената на финансови загуби достави обещаната част. :yes: :bchug:
В подробности не искам да навлизам, само ще кажа, че дори да са най-добрите по отношение на маслените системи от инженерна гледна точка, търговската част и продажбите явно им куцат, а информацията в сайта може да доведе до объркване.

Това е модифицираната капачка на Mocal за М50:

Изображение
Изображение
Изображение

Шийката в средата е подвижна и е на пружина като има ход от около сантиметър нагоре - така и не мога напълно да си обясня предназначението на това, освен с някаква универсалност по отношение на ползвания филтър.
С оглед на дизайна на капачката филтър от М52 е най-удачен като от двата възможни аз избрах този:

Изображение

Много мерих и гледах, но още се колебая дали съм направил правилния избор.Ще се радвам ако споделите мнение.
Моите измервания и логика са следните - диаметърът на вътрешния отвор на този филтър съответства на ръба който се вижда в основата на капачката, т.е. когато прилепне към нея обгражда входа към кулера и го оставя да се пълни от пространството вътре във филтъра.В същото време отворът в основата на конзолата вкарва масло по външната стена на филтъра - налягането натиска маслото през филтъра после през отвора в основата на капачката и към кулера, охладеното масло се връща през централния отвор на подвижната шийка, която затваря плътно към централния отвор на конзолата от където по принцип влиза филтрираното масло.

Отново ще се радвам, ако споделите вашето виждане, защото първоначалните ми притеснения бяха, че тази капачка реално "байпасва" филтъра.

Освен капачката взех и три уреда с датчици - налагане, температура и волтметър, тъй като конзолата ще влезе на мястото на борда и не исках да имам празна дупка.

И тук идва втората ми грешка - имах лесен достъп до кулер от 325ТДС и си казах, че след като е по-голям от М3 кулера на редове ще е чудесно начало. :banghead:
В добавка ще кажа, че държа всичко да е максимално близо до ОЕМ, а и ми харесваше достъпът до студен въздух на фабричната монтажна точка.Надолу ще разберете последствията.....

Мислех че съм подготвил всички необходими неща и имах два дни да монтирам всичко..... но малко след като започнах установих, че реално имам половин ден, а днес сутринта трябва да пътувам с колата :mhihi: И тъй като напоследък доста наблягам на Roadkill реших че ще се справя :mhihi: . Това го казвам защото съм сигурен, че ще има упреци към визуалното състояние в което е монтирана конзолата на масления филтър :mrgreen:

Изображение
Изображение

Съвсем предвидливо реших първо да монтирам кулера преди да разглобявам всичко горе. Мисля че имам воден радиатор от М3 3.0, не съм сигурен не питайте защо :mhihi:, ако има как да се провери кажете.Ушетата за захващане на охладителя отдолу обаче ги има, само че умната глава, въпреки че има кулерът от месеци при него, така и не легна под колата да го наложи :wave: .
И така, слизам под колата и греда - кулерът от ТДС е по-дълъг от моя радиатор и е по-широк т.е. няма как да се пъхне в ушетата с неговите захващащи планки. :banghead:
За щастие можех да разчитам на помощ от приятел и изработихме custom планки:

Изображение
Изображение

Последва разглобяване, за да се освободи конзолата на масления филтър:

1.Виското и кожухът му
2.Кутия въздушен филтър
3.Алтернатор - държи се на два болта(с различна дължина са внимвайте) и има два кабела за сваляне(с гайки 10 и 13)
4.Помпа на хидравлика - държи се на два болта и те са с различна дулжина при М52.На мен не ми се точеше масло и просто я дръпнах настрани

Конзолата на масления филтър се държи на 6 болта с глава 13, които не са еднакви на дължина, освен това датчикът за ниското налаягане и маслената магистрала за ваноса са закачени към нея.След като всичкото това се свали конзолата излиза лесно.

Аз не рискувах със сваляне на датчика и си оставих този от М50, оставих и обтегача от М50.Докато двете конзоли бяха на земята измерих разликата в дебелината на мястото където се хваща помпата на хидравликата - 17.5мм показаха измерванията ми.
Монтирах конзолата с нова гарнитура и се захванах с монтажа на помпата. За шайби ползвах две гайки дебели 8мм и една шайба 2мм и на двете монтажни точки.М50 конзолата обаче е различна от М52 и по начина по който се завинтва помпата, за това само късият болт от М52 може да се ползва дългият не става, а аз имах само М52 болтове.Вече е 20ч вечерта няма от къде да взема друг болт, за това се разтърсих и намерих по-къс, но не достатъчно за това се наложи да ползвам още една подложка.

Изображение

След направени измервания установих, че и да съм се отклонил от линията на другите шайби е някъде 0.5 до 1мм. Знам че не е добре, но все пак ми се вижда приемливо. Мнения по този въпрос ?

Алтернаторът си влиза на мястото без проблем с болтовете от М52.
Закача се маслената магистрала и се слага ремъкът.

Оставаше само пускането на маркучите, слагането на капачката и наливане на масло.
Аз избрах вход/изход на кулера да са от шофьорската страна, тъй като беше единственото работещо решение към онзи момент.
Сглобих всичко предварително и установих че няма как всичко да се вмести в наличното място и да остане ОЕМ.
Място за два датчика на капачката нямаше, място за маркучите също нямаше, ако исках да са на прилично разстояние от движещи се части.

За това прибегнах към инервенция с кутията на въздушния филтър. :mhihi: ще го видите на снимките. Отново ще се радвам да чуя мнението ви по въпроса. :mhihi:

Натъкмих маркучите, сложих само единия датчик(не е вързан нямах време да пускам кабели в 10 вечерта) и сложих модифицираната кутия на въздушмия филтър. :mhihi:

За връзката на маркучите с кулера се бях подготвил(мислех си че съм се подготвил) и си поръчах напълно точните О-пръстени - 17222245358(13,4X1,78) :angel:

Налях масло вързах всичко и ето какво се получи.

Изображение
Изображение
Изображение

:yes:

Истинският въпрос обаче дали работи :mhihi:
Запалих, всичко беше наред обаче ш*баната връзка на кулера тече :banghead: :banghead: :banghead:
Не е много, но е достатъчно, за да ме дразни. :bang:
О-пръстените може да са правилните, но явно основата отдавна не е като оригиналната.Възможно най-скоро ще го махна тоя кулер и ще сложа афтърмаркет с 10АН връзки.
Единственото решение на този теч с този кулер ми изглеждат малко по-дебели О-пръстени, но възлагам малки надежди, че ще се получи.

Днес сутринта минах 200км с тоя сетъп - радиатора се пълни и загрява бързо т.е. циркулацията е добре.С изключение на малкия теч други проблеми не съм имал, но все още ме притесняват скобите на маркучите и за това ще сложа Т-скоби.
Раздавах газ и студена(за кратко :mhihi: ) и топла на друго място не пусна.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от TheDriver » 15 Апр 2017, 20:23

Направих малък ъпгрейд в цялата система :mhihi:

Взех тридесетредов афтърмаркет радиатор с AN10 връзки. И изхвърлих боклукчивия ОЕМ. Изхвърлих маркучите със скоби от комплекта и отидох да ми изработят маркучи с AN10 накрайници. Уж държат до 200бара :mhihi:

Ето го крайният резултат
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение

Нямам климатичен радиатор и перка и за това го монтирах на тяхното място запазвайки пластмасата която насочва въздуха влизащ през бъбреците.
Предполагам че така и виското ще може да му влияе.
Монтирах и датчиците и уредите.
Много здраво я газих и не успях да го кача маслото над 95 градуса, но го отдавам на дъжда и студения въздух тази вечер. За ежедневно каране ще трябва да блокирам потока към радиатора.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1527
Регистриран на: 10.10.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: Lexus GS430 07'
Мечтае да кара: BMW M2

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от ildivvy » 17 Апр 2017, 22:51

Без да разбирам много,този радиатор не ли доста голям? За блокиране на въздуха може да се направи един метален или пластмасов капак,който да нанизваш отгоре и да блокира половината или колкото решиш,че е нужно!
Ex: 96' BMW318ti

Изображение


Европа!!! Събуди се!!! Започни да гледаш собствения си интерес!

Вече съм фен на Марио Драги!

" Някои хора са толкова бедни, че имат само пари! " - Тодор Колев

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от TheDriver » 18 Апр 2017, 10:14

Големичък е да.

Но от това което събрах като информация от други колеги и от щатско оптималният вариант с М3 конзола е 20-25 реда.

За моята капачка отзиви няма никакви т.е. трябваше сам да откривам дали и е добър дебита, с кой филтър е най-добре и т.н.

Но мненията за капачките в САЩ са че имат по-слаба циркулация от система с М3 конзола.

Съответно прецених че е по-добре да взема 30 редов и да контролирам преохлаждането с блокиране на потока отколкото лятото на Серес пак да го сварявам маслото.
А и 25 редови радиатори или нямаше налични и трябваше да чакам доставка или бяха с АН 8 - мястото е толкова ограничено че неможех да си позволя преходници.

Сега ще направя една Г-образна платмаса която ще се хваща на монтажните точки на радиатора долу, а горе ще се фиксира за насочващата пластмаса на бъбреците. Какъв процент от радиатора ще покрива ще преценя според температурите на водата и маслото, защото блокиране на част от потока ще се отрази и на водния радиатор.

При настоящите температури на въздуха в задръстване качва до 70 градуса, на магистралата със 120км/ч на 5та 50-60градуса. Мястото на датчика върху капачката обаче е на пътя на охладения поток, едва ли разликата точно на това място между двата потока е драстична, но все пак имам предвид че показанията са леко занижени.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12066
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от bum_bum » 18 Апр 2017, 22:24

Защо не сложиш просто един термостат?
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 347
Регистриран на: 16.06.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 328i

Re: Охлаждане на маслото - М50/М52

Мнение от TheDriver » 18 Апр 2017, 22:41

Мисля го като вариант, не само термостат, а гледах и едни електрически клапани, т.е. аз да си превключвам.
За да изградя ”малък” кръг обаче ще трябва да използвам комбинация от тройници, г-образни твърди връзки и т.н. Мястото е доста ограничено. За сега ще пробвам с ограничаване на потока и няма да се бъхтя със събиране на части за байпас. На следващата смяна на масло ще мисля решение.

Следваща

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook