Реставрация на волан с дървени елементи

3-та серия ('91-'98)

Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Реставрация на волан с дървени елементи

Мнение от stony1 » 01 Яну 2015, 20:52

Винаги съм харесвал воланите на BMW с дървени елементи и дълго време се оглеждах за такъв на сносна цена. В България “Махагонов волан” означава висока ценa, независимо от състоянието на самия волан. На практика в автомобилната индустрия се използват поне десет вида дървесина и дървен фурнир, в пъти по скъпи от най-скъпия махагон, но не и махагон. Въпреки това в БГ на всичко казваме “махагонови детаили” и на фона на космическите цени все изкача нещо, съобразено с нашия стандарт, казано иначе – нещо по джоба на всеки.
Предполагам се досещате, че един волан втора употреба си има своите забележки и всеки трябва сам да прецени колко може да отдели за закупуването и евентуалната реставрация. В повечето случаи воланите изглеждат така:
Изображение
Добър вид, макар и да се забелязват дребни драскотини по лака. Погледнато отблизо нещата са малко по-различни:
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
ИзображениеИзображениеИзображение
Аз лично преминах през реставрирането на една дървена топка за скоростен лост, която в последствие направих светеща. Процедурата се оказа доста лесна и реших да подходя по същия начин и към волана т.е. да намеря четирилъчев волан с дървени елементи на ниска цена без значение от състоянието на кожата (тя оределено ще бъде сменена) и със здрави дървени елементи, при които се допускаше да бъдат с надрано, напукано и леко нарушено лаково покритие, като показания по-горе.
Параметрите, които заложих при търсенето на волана бяха:
1. четирилъчев мулти-волан с дървени елементи;
2. от модела, при който лентовият кабел се закрепя за самия волан;
3. без значение от състоянието на кожата;
4. здрави дървени елементи, като се допуска наранявани по лаковото покритие;
5. цена – не по-висока от 80 лв. за комплект:
- волан;
- бег;
- бутони за мулти-фунция;
- ако към комплекта има и лентов кабел само ще бъде +
Определено не беше лесно, отне ми повече от година, но търпението винаги се отплаща. Бях повече от доволен когато ми попадна волан, отговарящ на всички гореописани параметри, без нарушено, но изсветляло лаково покритие. Така се започна с реставрацията на волана, която още е в процес.
Първо се заех със свалянето на лаковото покритие. Преди за започна същинската работа, направих малко проучване и се снабдих с необходимите материали:
- шкурка Р120;
- шкурка Р220;
- шкурка (водна) 500;
- домакинска гъба за съдове – задължително чисто нова и неизползвана;
- парче груб вълнен плат;
- две парчета фин памучен плат. Едното трябва да е достатъчно голямо, за да може човек нормално да си избърше ръцете след като ги измие, а другото – с размери 10х10 см, но не по-малко;
- чифт гумени ръкавици;
- байц на водна основа – цвят палисандър (може и друг)
.......и се започна
Първо свалих най-горния слой на лаковото покритие, използвайки първите два вида шкурка. Лесно се разбира кога е свален най-горният слой лак, защото под него остава основния, който е доста по-тъмен. На практика докато шкурите и цветът на дървото се промени и стане по-тъмен, то е време да се спре използването на шкурка Р120 и да се премине само към Р220.
Изображение
Добре се вижда разликата в цвета на лакираната и шкурената част.
Най-светлата част е с вече изцяло свалено лаково покритие, като за целта се използва шкурка Р220. На следващата снимка е показана разликата между изцяло свалено лаково покритие и свален само най-горния слой лак:
Изображение
Така шкуренето продължава до свалянето на цялото лаково покритие от дървените части на волана и отмена около 4-5 часа. Ето няколко снимки от процеса:
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
ИзображениеИзображение
След окончателното сваляне на лаковото покритие, забравяте и за шкурка Р220 и идва ред на водната шкурка. Тя не се мокри и се използва за леко полиране на вече изшкуреното дърво. Следва енергично търкане с грапавата част на домакинската гъба и накрая отново енергично търкане с грапавото парче вълнен плат.
Следва един важен момент – нанасянето на байца. Нарочно нанесох една ръка байц на вече подготвената част преди да изшкуря другата, за да покажа какъв цвят се получава и как изглежда воланът.
Как става нанасянето на байца?
След шкуренето и търкането с горепосочените средства, всичко е покрито с прах и дървото се налага да бъде обезпрашено. Ръцете ви също са целите прашни и измиването им е задължително. Тук идва ред на голямото парче фин памучен плат. След измиването си избърсвате ръцете в него, сгъвате го, за да ви е удобно да го ползвате и енергично изтривате изшкурената част на волана. Това е най-лесния начин за отстраняване на праха от дървото и най-добрия, защото парчето плат не е мокро а съвсем леко влажно.
Така изглежда вече обезпрашената част:
Изображение
На снимката още не е напълно изсъхнала. Добре е да се остави воланът за около 10-15 минути и след това да се премини към нанасянето на една ръка байц, за което си надявате гумените ръкавици и вземате макото парче памучен плат. То се сгъва на четири и се получава нещо като памучен тампон. Отваряте внимателно байца, поставяте така получения памучен тампон върху гърлото на шишето и придържайки тампона, внимателно накланяте шишето с байц, докато тампонът се напои.
Започвате нанасянето на байца от единия край на подготвената част по нейното продължение с равномерни движени, като внимавате да не припокривате вече оцветена част. При показаната дървена част, се налага тампонът да се напои два пъти и за по-малко от минута резултатът е:
ИзображениеИзображениеИзображение
ИзображениеИзображениеИзображение
След нанасянето на байца, воланът се оставя да изсъхне за около 15 минути. Изсъхналата вече дървена част се изтърква енергично с грапавата част от домакинската гъбичка, а след това и с парчето груб вълнен плат.
На снимките се вижда разликата между необработената и покрита с лак дървена част и вече обработената. На практика завършващият слой безцветен лак придава блясък на детайла и леко пречупва цвета, така че се получава идентичен почти еднакъв с орининалния цвят. Върху вече обработената с байц част може да се положи оцветител (байц) с груг отенък – червен, зелен, син или какъвто ви харесва, но не прекалявайте с цветовете на дъгата, това е волан от BMW.
Предполагам се досещате, че същата процедура се прилага и за другата дървена част:
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
Следва най-интересната част – нанасяне на няколко слоя защитно лаково покритие и полирането му, но това ще се случи на по-късен етап.
След окончателното реставриране на дървените части ще бъде подменена и кожата на волана, а след това монтиране на колата и тестово шофиране :mhihi:
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 956
Регистриран на: 17.11.2007
Местоположение: Pyce
Пол: Мъж
Кара: 97' E36 m43b18 sedan
Мечтае да кара: E34

Re: Реставрация на волан с дървени елементи

Мнение от svilgg » 01 Яну 2015, 20:57

браво много ми харесва кое как си описал , напиши до края аз ще предложа ощее 1-2 варианта какво можем да направим с нацепения лак
Изображение
Изображение
АЗ ЖИВЕЯ ТУК :kuku:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Реставрация на волан с дървени елементи

Мнение от stony1 » 07 Яну 2015, 22:15

Продължението на реставрацията в картинки изглежда така:
след втората ръка байц палисандър:
ИзображениеИзображение
следва полиране с вълнено парче плат:
ИзображениеИзображение
нанасяне на байц с червено-вишнев цвят:
ИзображениеИзображение
последва ново полиране с вълненото парче плат:
ИзображениеИзображение
и накрая, използвайки парче мек памучен плат, нанесох еднин слой лазурен лак:
ИзображениеИзображение
Следващата стъпка е нанасянето на няколко слоя (около 100 :mhihi: ) безцветен лак.

Съжалявам за качеството на снимките, но телефонът толкова може.
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 250
Регистриран на: 9.05.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е38 725tds

Re: Реставрация на волан с дървени елементи

Мнение от emo_ch » 02 Апр 2015, 12:55

Браво колега за това, че си споделил така подробно процедурата по възстановяване! Аз ще се опитам да я приложа за други елементи от интериора. Ако си открил някакви други тънкости ще съм благодарен ако ги споделиш.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 916
Регистриран на: 15.04.2007
Кара: Entwicklung 38
Мечтае да кара: B12

Re: Реставрация на волан с дървени елементи

Мнение от 7BREYTON » 04 Апр 2015, 22:30

Адмирации за ентусиазма и за хубавата тема. Ако имаш възможност да снимаш на дневна светлина и от по близо защото така снимките не се различават много една от друга. Какъв лак ползваш. Аз искам да опитам с някои редки и интересни фурнири по принцип

http://www2.frischeis.at/fileadmin/Reda ... aeten.html

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 240
Регистриран на: 24.05.2011
Местоположение: In search of the pot of gold
Пол: Мъж
Кара: Е36
Мечтае да кара: по хубави пътища

Re: Реставрация на волан с дървени елементи

Мнение от GKuzmanov » 05 Апр 2015, 8:34

7BREYTON написа:Адмирации за ентусиазма и за хубавата тема. Ако имаш възможност да снимаш на дневна светлина и от по близо защото така снимките не се различават много една от друга. Какъв лак ползваш. Аз искам да опитам с някои редки и интересни фурнири по принцип

http://www2.frischeis.at/fileadmin/Reda ... aeten.html


а като си постнал този каталог от къде се купува материала ? питам защото много ровя за точно определен вид и в този каталог го има ....

п.п. А тез дървени волани разглобяеми ли са ? от снимките нищо не се вижда, а ми се върти една идея за парче дърво само от долу
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Реставрация на волан с дървени елементи

Мнение от stony1 » 05 Апр 2015, 18:23

При мен воланът не е направен с фурнир. Дървените части са масивни и всеки може да си направи волана с дървени елементи. Премахва се частта от волана, която искате да заменитре с дърво и след това изработвате дървените детайли. Самите детайи се състоят от по два елемента и се залепят за металният обръч на волана и една към друга.
На снимките, които съм качил в темата няма как да се види къде и как са залепени дървените части, защото и с аз доста се взирах във волана, за да видя къде какво е правено.
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 585
Регистриран на: 7.02.2009
Местоположение: Плевен
Пол: Мъж
Кара: E36
Мечтае да кара: V8

Re: Реставрация на волан с дървени елементи

Мнение от Cobb » 16 Юни 2015, 19:13

stony, напрдък има ли по воланчето ?
Намерих си същото в общо взето идентично състояние на дървените елементи. Кожата е зле, но така или иначе тя не ме интересуваше.
Натрупах малко опит с полирането на алуминиеви джанти, та сега е време да сменя малко материала. Ще си имам отново занимавка за седмици наред :)
Благодаря за описанието, кое-как, че частта с байцовете и лакове ми е леко мътна.
Реши ли с каква кожа ще претапицираш старата ? Червена, черна, перфорирана ?
Изображение

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook