Въпрос за избор на масло

3-та серия ('91-'98)

Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12066
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от bum_bum » 31 Май 2016, 20:51

rhase написа:Защото? С какво 5W-40 би превъзхождало 5W-50, особено лятото като е 40 градуса и тръгна извън града или давам повече газ? Не се заяждам, искам просто да си изясня избора :bchug:


Аз на Серес посред лято в 40 градуса карам с 5W-40. Колко газ да даваш извън града?

Някъде по-назад в тая тема мисля беше доста на широко бях обяснил защо 10W-60 е крайно неподходящо масло за двигатели на които в книжката им не пише да се карат с такова.
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 504
Регистриран на: 1.06.2010
Местоположение: София/Русе
Пол: Мъж

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от rhase » 31 Май 2016, 21:01

bum_bum написа:
rhase написа:Защото? С какво 5W-40 би превъзхождало 5W-50, особено лятото като е 40 градуса и тръгна извън града или давам повече газ? Не се заяждам, искам просто да си изясня избора :bchug:


Аз на Серес посред лято в 40 градуса карам с 5W-40. Колко газ да даваш извън града?

Някъде по-назад в тая тема мисля беше доста на широко бях обяснил защо 10W-60 е крайно неподходящо масло за двигатели на които в книжката им не пише да се карат с такова.

Абе не знам и аз. Наплашил съм се яко с тия масла и тотално съм се объркал вече :mhihi: като гледам, мнението преобладава че няма смисъл от това 5w-50. Ще взема да се вслушам

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12066
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от bum_bum » 31 Май 2016, 21:35

bum_bum написа:
10W-60 тук има славата на някакво супер универсално рейсърско масло за всяка една IS-ка, която един път в седмицата се вкарва в червеното. Реално и аз мислех така по едно време. По някое време се захванах да прочета какво всъщност е това масло и каква е далаверата от него. Мисля, че съм го писал и напред и сигурно ще се повторя, но САЕ номера 60, който ни интересува в случая е вискозитета на маслото при температура от 100 градуса С.

Според БМВ нашия мотор се нуждае от 30, 40, 50, 60 САЕ и т.н. Ето какъв е вискозитета при различните САЕ индекси.

SAE 30 11cst
SAE 40 14cst
SAE 50 18cst
SAE 60 24cst

cst или сантисток е кинематичния вискозитет, който се получава като се раздели динамичния на плътността. Или колко време отнема на стандартно количество течност да премине през стандартен отвор за единица време. Колкото по-голям е индекса, толкова по вискозитетна е течността. Висок вискозитет ще рече високо съпротивление.

Та от горните цифри какво ни става ясно- САЕ 60 е 33% по-гъсто при 100 градуса от 50, 70% по-гъсто от 40 и два пъти по-гъсто от 30.

Тук е добре да помислим и, че това са сметки при 100 градуса. При 80-90 маслата са още по-гъсти!

По-гъсто масло до къде ни води? По пътя на логиката повече триене, повече топлина, загуба на мощност и завишен разход.

Хубаво синтетично масло би трябвало без проблем да издържа 120-30 градуса на маслото дори и за по-дълъг период. Ако преминаваме тази граница отиваме на САЕ 50, което като предположим, че го караме над 130 градуса вече има кинематичен вискозитет около 11 сантисток- значи всичко е чудесно. По този начин хем караме с течливо масло при високите темпператури хем при нормални температури сме с около 20 сантисток, вместо с 30 както е САЕ 60.

Мисля, че и тук във форума има счупени матори от рейсърски масла или поне аз си спомням за една ИС-ка преди доста време. Ненужно гъстите масла увличат въздух в лагерите, което ги наранява и става мяу. Всичко онова по-горе естествено не се отнася за автомобили в чиято книжка пише да се карат със САЕ 60. Там двигателя е построен по начин, който предполага че всичките горни проблеми не съществуват за него.

Докато продавах масла опитах с доста марки и в общи линии от тези, които съм опитал маслата с които не може да се сгреши са Gulf Competition, Millers CFS, Fuchs Pro S, Motul 300V, Redlinе.
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 504
Регистриран на: 1.06.2010
Местоположение: София/Русе
Пол: Мъж

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от rhase » 01 Юни 2016, 9:00

Това общо взето ми разяснява доста представата. Благодаря ти, сигурно за 100 път се пише само в тая тема. Явно пак от старание да взема нещо прилично се престаравам.
Не знам защо, в представата ми се е набило че 5w-40 е някакво евридей масло за спокойно каране (не че аз съм големия спортист и ми трябва рейсинг масло)
Благодаря на колегите писали по моят въпрос :bchug:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 202
Регистриран на: 27.04.2008
Местоположение: Stara Zagora
Пол: Мъж
Кара: 318ti
Мечтае да кара: 318ti ;)

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от AutoCoil » 01 Юни 2016, 10:03

Проблемът е че гледате само вискозитети 5w40 5w50 и т.н., които даже не са реални стойности. Ако всичко беше до вискозитета(не че не е важен), тия триболози и формулатори на маслата не трябваше да съществуват.

П.С.: Не е срамно да кажеш на пистата, че караш с 5в40, спокойно :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 504
Регистриран на: 1.06.2010
Местоположение: София/Русе
Пол: Мъж

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от rhase » 01 Юни 2016, 11:03

AutoCoil написа:Проблемът е че гледате само вискозитети 5w40 5w50 и т.н., които даже не са реални стойности. Ако всичко беше до вискозитета(не че не е важен), тия триболози и формулатори на маслата не трябваше да съществуват.

П.С.: Не е срамно да кажеш на пистата, че караш с 5в40, спокойно :)

А не ме е срам. Аз на писта не съм стъпвал, освен по трибуните. За вискозитета си прав и аз така гледам цифрите като пълен неук. Просто искам да взема нещо като оптимален вариант за топъл климат и ръчкане 3 пъти в месеца :)

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12066
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от bum_bum » 01 Юни 2016, 12:54

http://www.millersoils.co.uk/automotive ... Motorsport

Виж какво пише на опаковката, ако те притеснява вискозитета :mhihi: Преди пишеше "тракдей масло".
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 526
Регистриран на: 27.02.2002
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: овца във вълча кожа...

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от hell's angel » 01 Юни 2016, 13:44

AutoCoil написа:Проблемът е че гледате само вискозитети 5w40 5w50 и т.н., които даже не са реални стойности.


Не са реални щото не са вискозитети. :D
rhase написа:Просто искам да взема нещо като оптимален вариант за топъл климат и ръчкане 3 пъти в месеца :)


Мислиш ли, че околната температура има значение за работата на съвременен двигател с водно охлаждане под налягане ? Ако караш въздушлярка иди - дойди, ама ....
Тия мултигрейдове, дето ги е изписал горе bum-bum, при 150 градуса имат горе долу един и същ вискозитет (или се различават с 2-3 cSt). При 20 градуса обаче, понякога разликите са трицифрени, а при минус 20 градуса ? :mrgreen: 90 % от износването в един двигател е студен старт и каране докато го вкараш в нормална работна температура. :idea:
Има и друго. Идеята на маслената помпа е да осигурява налягане и ДЕБИТ. Грубо казано - при еднакви условия в двигателя (обороти) с увеличаване на вискозитета се увеличава налягането и намалява дебита. Демек, за да получиш същия дебит, ти трябва по-високо налягане. Ама то си има граници (байпаса), и в един прекрасен момент с "гъстото" масло може да се окаже, че си достигаш лимита на налягането на 3500 оборота, а натискаш и искаш да въртиш със същия дебит до 6-7-8000 ...
Отделен въпрос е, че маслото има и не малка охлаждаща функция, а тънкото масло охлажда и се охлажда далеч по-бързо.
Някъде бях чел едно неписано правило :mrgreen: , че вискозитета се подбира така, че да осигурява по 10 psi на всеки 1000 оборота.
Общо взето обърквацията с новите масла е тотална и трябва да се четат ТТ данните на маслото, а не големите букви и цифри на етикета на тубата.
Ubi dubium, ibi libertas

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 202
Регистриран на: 27.04.2008
Местоположение: Stara Zagora
Пол: Мъж
Кара: 318ti
Мечтае да кара: 318ti ;)

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от AutoCoil » 01 Юни 2016, 20:13

hell's angel написа:
AutoCoil написа:Проблемът е че гледате само вискозитети 5w40 5w50 и т.н., които даже не са реални стойности.


Не са реални щото не са вискозитети. :D
rhase написа:Просто искам да взема нещо като оптимален вариант за топъл климат и ръчкане 3 пъти в месеца :)


Мислиш ли, че околната температура има значение за работата на съвременен двигател с водно охлаждане под налягане ? Ако караш въздушлярка иди - дойди, ама ....
Тия мултигрейдове, дето ги е изписал горе bum-bum, при 150 градуса имат горе долу един и същ вискозитет (или се различават с 2-3 cSt). При 20 градуса обаче, понякога разликите са трицифрени, а при минус 20 градуса ? :mrgreen: 90 % от износването в един двигател е студен старт и каране докато го вкараш в нормална работна температура. :idea:
Има и друго. Идеята на маслената помпа е да осигурява налягане и ДЕБИТ. Грубо казано - при еднакви условия в двигателя (обороти) с увеличаване на вискозитета се увеличава налягането и намалява дебита. Демек, за да получиш същия дебит, ти трябва по-високо налягане. Ама то си има граници (байпаса), и в един прекрасен момент с "гъстото" масло може да се окаже, че си достигаш лимита на налягането на 3500 оборота, а натискаш и искаш да въртиш със същия дебит до 6-7-8000 ...
Отделен въпрос е, че маслото има и не малка охлаждаща функция, а тънкото масло охлажда и се охлажда далеч по-бързо.
Някъде бях чел едно неписано правило :mrgreen: , че вискозитета се подбира така, че да осигурява по 10 psi на всеки 1000 оборота.
Общо взето обърквацията с новите масла е тотална и трябва да се четат ТТ данните на маслото, а не големите букви и цифри на етикета на тубата.


Обичате ги тия теми за маслата, знам аз. Защо изобщо някой му е нужно да мери кинематичен вискозитет на 150 градуса, че го даваш за пример :) и кои са тия "мултигрейди", които имат трицифрена разлика в кинематичния вискозитет на 20градуса, може да провериш разликата при SAE40 и 10w40, дори там няма такава разлика! Относно дебита и налягането - за хидравлично масло ще дам подсказка само, че при увеличаване с всеки 1000 psi(хиляда да), дебита спада с 0.5%, като пак зависи от цялостната композиция на маслото, тъй като има естери с изключително ниско съпротивление. Вярно, че по-течливото масло охлажда и мие по-добре, както и че по-малко течливите масла са предпоставка за образуване на "горещи точки", вследствие на нетолкова добрата циркулация. За четенето на "ТТ" данните мога да кажа само, че лесно подвеждат и да не забравяме, че на хартия и на практика нещата са различни :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 526
Регистриран на: 27.02.2002
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: овца във вълча кожа...

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от hell's angel » 01 Юни 2016, 21:52

Щото искат да карат с рейсинг масла :mhihi: и притесненията са главно какво се случва с маслото при висока температура.
Да речем тези
Освен т'ва грубо нахвърлях някви мисли, за ориентация и хич не ми се влиза в безмислени спорове с примери, формули, флуиди, потоци, физики и математики, най-вече щото ме мързи. Теб ако не те мързи - действай. Напиши една изчерпателна лекция като почнеш от минералните , бази, хидрокрек, синтетики и ги изчерпай до естери, моноестери, диестери, неопентилполиол естери, с примери и сравнения. Може и за добавките да споменеш, та белким проясниш мъглата дето е настанала над нас феновете с избора на масло - аз ще чета с интерес.
Ubi dubium, ibi libertas

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 658
Регистриран на: 25.04.2008
Местоположение: Малко в страни от цивилизацията.
Пол: Мъж
Кара: E46 330i седан .03
Мечтае да кара: Това което има
Детайли за колата: Черна.

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от Dream_BMW » 02 Юни 2016, 8:32

Виждам от последните мнения доста информираност на авторите им и за това се надявам някой д ами даде своя отговор на въпроса. Дали вариант като RAVENOL RCS 5w40,който се води рейсингово масло е наистина рейсингово такова или е само рекламен трик.? На база информация за подобни продукти съм разбрал,че ако е рейсингово,то значи трябва да го сменяме твърде рано. Рейсинговите масла са създадени да ти опазят двигателя при всичката газ,но не и да издържат на множеството цикли на изтиване и загряване,на които е подложено едно масло в периода на пробег 10 000 км.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12066
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от bum_bum » 02 Юни 2016, 13:58

Явно не си чел цялата тема.

За тоя риванол :mhihi: писахме преди бая време. Тест от 2012 е ОК, същото масло от 2013 вече не покрива спецификациите за които претендира. Аз лично не бих рискувал с тая марка каквито и качества да претендират, че имат.

Изображение


Изображение
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1668
Регистриран на: 29.06.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: 320i
Детайли за колата: e36 coupe

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от host » 02 Юни 2016, 14:19

да не излезе накрая само, че рециклажните масла дето ги наливат на 5лв литъра си покриват спецификацията (която си им е ниска, ама си отговаря) :D :D :D

а и друг въпрос ... тва масло за което питат толко колеги ... защо питате за него? някаква тънка ценичка ли има, внасяте го ... някой ви нахъсва за него, че е великата работа ли ... някой реално кара с него по-сериозно и не е направил на чорбица за 5хил км ли? не искам да се караме, заяждаме, питам само ... щото голям интерес към точно определена марка ...

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 420
Регистриран на: 2.11.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от v_p_m » 02 Юни 2016, 16:41

На тази страница прави впечатление че има написани (при това с голяма увереност) пълни глупости .
Това дето го копирате за вискозитета при 100градуса - 12-13-14 единици , това означава че при същите градуси карате не с масло а с неква чорба, която не става за нищо... също така разликата между 10в40 и 5в40 при високи Т е като между е36 316и и е36 318 с ГО :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1594
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Въпрос за избор на масло

Мнение от Jordana » 02 Юни 2016, 20:53

Вискозитетния индекс по SAE с което е маркирано маслото , означава единствено и само че отговаря примерно на SAE J300 и примерно е ползван метод за определяне на кинематичния вискозитет D445 .Това е лабораторен метод за тест и изобщо не означава че маслото става на чорба или на супа или таратор :winky: при 100 или други градуси . Изключително важно е какви сертификати има продукта , не само вискозитетния индекс - например ilsac GF4 или GF6B ...и т.н . Дали той е тестван от орган който има право да издава такива сертификати и т.н Тоест дали това което е написал търговеца и производителя изобщо отговаря на нещо и е проверено от сертифицирана лаборатория . Понеже може производителя да е направил тестове и да смята че продукта отговаря на нещо , но няма сертификат от нужната лаборатория , което не е същото като да ги има .
Една интересна подробност - термина synthetic за моторни масла е само търговски термин и не значи нищо . Валидна е класификацията API base oil и за това което му викаме "синтетика " е PAO поли алфа олефини и така трябва да е написано за да значи нещо по етикетите .
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

ПредишнаСледваща

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook