Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори
- metodi80
- старши ентусиаст
- Мнения: 3874
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
- Кара: 318i 97'
Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Става дума за това , как всеки сам да си направи уред с който да провери изправността на сондата
Първо малко общи , но важни приказки .... (за да знаете после какво да му гледате на тоя уред )
Ламбда сондата следи нивото на кислорода в изпускателната система и подава информация на компютъра на колата . На базата на тази информация се определя как да бъде изработена горивната смес и какво точно да е съотношението въздух –гориво . Съотношението въздух –гориво трябва да бъде 14.75 към 1 , известно е още като ламбда , от където сондата получава името си ....
Когато съдържанието на кислород в горивната смес намалее (тоест имаме т.н богата смес ) , тогава ламбда сондата „превключва” и подава информация на компютъра , за да може сместа да бъде коригирана. Същото се случва и когато съдържанието на кислород в сместа нарастне (или имаме бедна смес ).
Като казваме , че сондата превключва се има предвид , че тя мени стойностите на напрежението подавано към компютъра. Изправната сонда НЕПРЕКЪСНАТО изменя напрежението в интервала 0.2- 0.8 волта. (до 1 волт). Освен стойностите на самото напрежение има и друг важен фактор – бързодействието на сондата (тоест скоростта с която превключва). Когато сондата не првключва достатъчно бързо се казва , че е „ленива”. Тоест тя подава напрежения ,но не сработва достатъчно бързо . Освен всичко казано , трябва да се уточни , че ламбда сондата работи нормално при температура над 300 градуса . При по старите автомобили (не само БМВ , а изобщо) сондите са били без подгрев , при по-новите сондата има подгрев , за да може по –бързо да се достигне оптимална работна температура (това се прави с цел да се намали времето през което двигателя работи по усреднени параметри от компютъра , съответно икономия на гориво и екология ). Сондите с подгрев обикновено са с 3 или 4 кабела . Два от кабелите са за подгряващия елемент ( изправният подгряващ елемент има съпротивление от 1 – 15 ома и се мери на 3-4 пин от буксата .Единия от кабелите за подгрева отива към релето на сондата , а другия отива на маса ). Другите два кабела на сондата (или един ) са „информационните” към компютъра (когато са два кабела , единия отива на маса , а другия към компютъра .Обикновено от 2ри пин на буксата кабела отива към компютъра , а 1ви пин отива на корпуса на самата сонда и по този начи на маса.).
Aко ламбдата превключва и подава напреженията както трябва , всичко е наред , ако обаче не превключва , тогава започват проблемите ....
Най –често причина за неправилната работа на сондата е замърсяването на повърхността на сондата. В резултат тя престава да отчита съдържането на кислород в сместа и подава някаква постоянна стойност на напрежението ( да речем 0.8 волта). При тази стойност на напрежението подавано от сондата , комютъра „смята „ , че сместа е богата , за това прогресивно коригира сместа , като най –честия резултата е гаснене на двигателя или нестабилни обороти , клонящи към 0. Цитираната по –горе стойност на напрежението е формална (сондата може да подава постоянно примерно и 0.6 волта или по –малко ). Идеята ми е , че сондата не трябва да подава постояно някака стойност , а трябва непрекъснато да се мени напрежението м/у 0.2 -0.8 волта (тоест трябва да прави поне един цикъл от стойности м/у 0.2 – 0.8 в рамките на 1 секунда ) именно тогава сондата е здрава и работи както трябва .....
Нека да обобщя .....
Веднъж подгряна , сондата подава напрежение 0.8 волта , когато отчете богата смес и 0.2 волта , когато отчете бедна смес. Когато компютъра получи стойното 0.8 волта ( богата смес) , започва да се стреми да обедни сместа , а когато получи стойост 0.2 ( бедна смес) , започва да се стреми да обогати сместа . Както вече казах , тези стойности трябва непрекъснато да се менят (циклично).
До тук добре с „общите” приказки ....
Идва въпроса - дали искаме да измеризмерим и как да измерим сами нашата сонда ...
Ако не искате да я мерите сами , просто прескочете останалата част от темата и идете на диагностика . (Въпреки , че на не малко диагностики ще ви кажат, че сондата е изправна , пък тя реално няма да е ....).
Ако пък искате сами да се справите , ще ви кажа как да го направите ......
Най напред ще трябва да „докопате” проводника , по който тече сигала м/у сондата и компютъра . Достъп до него имате при буксата на сондата или при буксата на компютъра ..... При буксата на сондата според мен не е много удачно (първо ще трябва да се завирате под колата , второ кабелите към някои букси са капсуловани в самите букси и просто няма достъп до пиновете , тоест ще трябва да оголвате проводника , а това е недопустимо ..... , особено от долу ). По удачният вариянт е от към компютъра . Аз лично отворих буксата , захванах си едно кабелче директно към пин-а на компа (който при мен е 70-ти) изтеглих го в купето и го закачих за буксата в жабката
След като вече имате достъп до „информационния” кабел на сондата , можете да си го мерите по няколко начина : с осцилоскоп , с мултицет или с уреда „ ламбда-тестер”.
С осцилоскоп ще е най –добре и най –точно ... , но ясно е , че не всеки разполага с такъв (или знае как да борави с него .....) ; С мултицет , но трябва да е задължително цифров. Искам да подчертая , че повечето цифрови мултицети имат „refresh time “ – 1 секунда , тоест те не могат да хванат достатъчно бързо времето през което сондата превключва , тъй като това време е от порядъка на мили секунди (тоест ще можете да отчетете евентуално някакви напрежения , но няма да можете да видите дали сондата превключва правилно). Другото важно е - НЕ ИЗПОЛЗВАЙТЕ АНАЛОГОВ МУЛТИЦЕТ (стрелкови) , просто ще си скапете сондата (няма да навлизам в подробности защо , приемете го на доверие и като приятелски съвет....). ;
Уреда „ламбда –тестер” , това е последния и според мен най –достъпен вариянт.
Този „уред” струва около 5 лв (ако си го направите сами , иначе цената му е към 40 лв , ако си го купите).
Ето схемата , елементарна е :
Резистор R1 = 1 М (мега ом) ;
R2=R3 = 2k2 (килоома) ;
C1= 10 микрофарада (НЕелектролитен). Аз нямах 10 микрофарада и сложих 1 микрофарад ( в случая стойността не е важна , тъй като този кондензатора се явява просто филтриращ на напрежението , но тъй като така или иначе се тегли захранване от батерията на колата , няма какво да се „филтрира” толкова .... Гарантирам , че може и без него ... )
Диодите квито ви кеф .... (аз сложих 3 мм , че са мънички )
Ето как изглежда графиката и на какви стойности светват диодите :
Уреда е лесен за направа , има голямо бързодействие (тоест може да отчита превключването на сондата и съответните напрежения .... ) и високо входно съпротивление (в случая 1 мегаом) , което гарантира , че няма да ви повреди сондата (за разлика примерно от аналоговия мултицет ).
Ето как изглежда уреда , който си направих аз (за целта използвах кутиика от гъбичка за лъскане на обувки ......
Диодите закрепих директно за кутииката с помоща на топъл силикон ...
Не съм си правил труда да правя платка , а директно закрепих елементите на цокъла на чипа (пък и за какво да правя платка , за 4 елемента ... )
Тук направих опит да видя точно при какви стойности на напрежението се палят диодите :
1ви- 0.110 V
2ри- 0.220 V
3ти- 0.320 V
4ти- 0.430 V
5ти- 0.535 V
6ти- 0.640 V
7ми- 0.750 V
8ми- 0.855 V
9ти- 0.960 V
10ти- 1.063 V
Ето и видеоклипче как работи устройството :
http://www.vbox7.com/play:75b90f9c
Надявам се да е ползезно ....
Първо малко общи , но важни приказки .... (за да знаете после какво да му гледате на тоя уред )
Ламбда сондата следи нивото на кислорода в изпускателната система и подава информация на компютъра на колата . На базата на тази информация се определя как да бъде изработена горивната смес и какво точно да е съотношението въздух –гориво . Съотношението въздух –гориво трябва да бъде 14.75 към 1 , известно е още като ламбда , от където сондата получава името си ....
Когато съдържанието на кислород в горивната смес намалее (тоест имаме т.н богата смес ) , тогава ламбда сондата „превключва” и подава информация на компютъра , за да може сместа да бъде коригирана. Същото се случва и когато съдържанието на кислород в сместа нарастне (или имаме бедна смес ).
Като казваме , че сондата превключва се има предвид , че тя мени стойностите на напрежението подавано към компютъра. Изправната сонда НЕПРЕКЪСНАТО изменя напрежението в интервала 0.2- 0.8 волта. (до 1 волт). Освен стойностите на самото напрежение има и друг важен фактор – бързодействието на сондата (тоест скоростта с която превключва). Когато сондата не првключва достатъчно бързо се казва , че е „ленива”. Тоест тя подава напрежения ,но не сработва достатъчно бързо . Освен всичко казано , трябва да се уточни , че ламбда сондата работи нормално при температура над 300 градуса . При по старите автомобили (не само БМВ , а изобщо) сондите са били без подгрев , при по-новите сондата има подгрев , за да може по –бързо да се достигне оптимална работна температура (това се прави с цел да се намали времето през което двигателя работи по усреднени параметри от компютъра , съответно икономия на гориво и екология ). Сондите с подгрев обикновено са с 3 или 4 кабела . Два от кабелите са за подгряващия елемент ( изправният подгряващ елемент има съпротивление от 1 – 15 ома и се мери на 3-4 пин от буксата .Единия от кабелите за подгрева отива към релето на сондата , а другия отива на маса ). Другите два кабела на сондата (или един ) са „информационните” към компютъра (когато са два кабела , единия отива на маса , а другия към компютъра .Обикновено от 2ри пин на буксата кабела отива към компютъра , а 1ви пин отива на корпуса на самата сонда и по този начи на маса.).
Aко ламбдата превключва и подава напреженията както трябва , всичко е наред , ако обаче не превключва , тогава започват проблемите ....
Най –често причина за неправилната работа на сондата е замърсяването на повърхността на сондата. В резултат тя престава да отчита съдържането на кислород в сместа и подава някаква постоянна стойност на напрежението ( да речем 0.8 волта). При тази стойност на напрежението подавано от сондата , комютъра „смята „ , че сместа е богата , за това прогресивно коригира сместа , като най –честия резултата е гаснене на двигателя или нестабилни обороти , клонящи към 0. Цитираната по –горе стойност на напрежението е формална (сондата може да подава постоянно примерно и 0.6 волта или по –малко ). Идеята ми е , че сондата не трябва да подава постояно някака стойност , а трябва непрекъснато да се мени напрежението м/у 0.2 -0.8 волта (тоест трябва да прави поне един цикъл от стойности м/у 0.2 – 0.8 в рамките на 1 секунда ) именно тогава сондата е здрава и работи както трябва .....
Нека да обобщя .....
Веднъж подгряна , сондата подава напрежение 0.8 волта , когато отчете богата смес и 0.2 волта , когато отчете бедна смес. Когато компютъра получи стойното 0.8 волта ( богата смес) , започва да се стреми да обедни сместа , а когато получи стойост 0.2 ( бедна смес) , започва да се стреми да обогати сместа . Както вече казах , тези стойности трябва непрекъснато да се менят (циклично).
До тук добре с „общите” приказки ....
Идва въпроса - дали искаме да измеризмерим и как да измерим сами нашата сонда ...
Ако не искате да я мерите сами , просто прескочете останалата част от темата и идете на диагностика . (Въпреки , че на не малко диагностики ще ви кажат, че сондата е изправна , пък тя реално няма да е ....).
Ако пък искате сами да се справите , ще ви кажа как да го направите ......
Най напред ще трябва да „докопате” проводника , по който тече сигала м/у сондата и компютъра . Достъп до него имате при буксата на сондата или при буксата на компютъра ..... При буксата на сондата според мен не е много удачно (първо ще трябва да се завирате под колата , второ кабелите към някои букси са капсуловани в самите букси и просто няма достъп до пиновете , тоест ще трябва да оголвате проводника , а това е недопустимо ..... , особено от долу ). По удачният вариянт е от към компютъра . Аз лично отворих буксата , захванах си едно кабелче директно към пин-а на компа (който при мен е 70-ти) изтеглих го в купето и го закачих за буксата в жабката
След като вече имате достъп до „информационния” кабел на сондата , можете да си го мерите по няколко начина : с осцилоскоп , с мултицет или с уреда „ ламбда-тестер”.
С осцилоскоп ще е най –добре и най –точно ... , но ясно е , че не всеки разполага с такъв (или знае как да борави с него .....) ; С мултицет , но трябва да е задължително цифров. Искам да подчертая , че повечето цифрови мултицети имат „refresh time “ – 1 секунда , тоест те не могат да хванат достатъчно бързо времето през което сондата превключва , тъй като това време е от порядъка на мили секунди (тоест ще можете да отчетете евентуално някакви напрежения , но няма да можете да видите дали сондата превключва правилно). Другото важно е - НЕ ИЗПОЛЗВАЙТЕ АНАЛОГОВ МУЛТИЦЕТ (стрелкови) , просто ще си скапете сондата (няма да навлизам в подробности защо , приемете го на доверие и като приятелски съвет....). ;
Уреда „ламбда –тестер” , това е последния и според мен най –достъпен вариянт.
Този „уред” струва около 5 лв (ако си го направите сами , иначе цената му е към 40 лв , ако си го купите).
Ето схемата , елементарна е :
Резистор R1 = 1 М (мега ом) ;
R2=R3 = 2k2 (килоома) ;
C1= 10 микрофарада (НЕелектролитен). Аз нямах 10 микрофарада и сложих 1 микрофарад ( в случая стойността не е важна , тъй като този кондензатора се явява просто филтриращ на напрежението , но тъй като така или иначе се тегли захранване от батерията на колата , няма какво да се „филтрира” толкова .... Гарантирам , че може и без него ... )
Диодите квито ви кеф .... (аз сложих 3 мм , че са мънички )
Ето как изглежда графиката и на какви стойности светват диодите :
Уреда е лесен за направа , има голямо бързодействие (тоест може да отчита превключването на сондата и съответните напрежения .... ) и високо входно съпротивление (в случая 1 мегаом) , което гарантира , че няма да ви повреди сондата (за разлика примерно от аналоговия мултицет ).
Ето как изглежда уреда , който си направих аз (за целта използвах кутиика от гъбичка за лъскане на обувки ......
Диодите закрепих директно за кутииката с помоща на топъл силикон ...
Не съм си правил труда да правя платка , а директно закрепих елементите на цокъла на чипа (пък и за какво да правя платка , за 4 елемента ... )
Тук направих опит да видя точно при какви стойности на напрежението се палят диодите :
1ви- 0.110 V
2ри- 0.220 V
3ти- 0.320 V
4ти- 0.430 V
5ти- 0.535 V
6ти- 0.640 V
7ми- 0.750 V
8ми- 0.855 V
9ти- 0.960 V
10ти- 1.063 V
Ето и видеоклипче как работи устройството :
http://www.vbox7.com/play:75b90f9c
Надявам се да е ползезно ....
Последна промяна metodi80 на 31 Авг 2010, 0:43, променена общо 4 пъти
- Dirty M5 driveR
- старши ентусиаст
- Мнения: 4376
- Регистриран на: 30.01.2009
- Местоположение: Русе
- Пол: Мъж
- Кара: the real 5er
- Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Браво, колега! Много полезно устройство, предвид както си казал ти многото случки, когато отиваш на диагностика, успокояват те, а всъщност проблема е на лице. Дано темата отиде при полезни.
- delas_328
- ентусиаст
- Мнения: 1044
- Регистриран на: 27.08.2009
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: 24 Клапанова гад!!!
- Мечтае да кара: М3 Е36 3.2
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Човек,ти си феномен!!!
Браво много интересна темичка,евала колега
Браво много интересна темичка,евала колега
По-добре известен пияч, отколкото анонимен алкохолик!
- vicho
- старши ентусиаст
- Мнения: 8324
- Регистриран на: 3.09.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: M340i
- Мечтае да кара: Калибра
- Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
ела на сбирка да мерим, че всички реват за сонди...
евала за положения труд
евала за положения труд
You said: "Time will change!" What if it changes you?
- ~Мишо~
- старши ентусиаст
- Мнения: 3145
- Регистриран на: 7.05.2007
- Местоположение: около ЛЮБИМА и Е36
- Пол: Мъж
- Кара: видимо доволен
- Мечтае да кара: само за удоволствие...
- Детайли за колата: E36 318i - Вярната!
E30 316i - Непокорната
ML 400 CDI - Мецанко
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Чакам да чуя какво ще кажат "специалистите"...
- Вот такая жизнь, эх, несправедливая!... Я вам обещаю, проживу её красиво я!
Чукане в рейката - отстраняване
Семерина на коляновия вал (предна) - подмяна
Отстраняване теч на масло от филтърната кутия + смяна лагери на генератор
Стартер М43 малко снимки как излиза на светло...
Резервоар и бензиномери - общо устройство
Чукане в рейката - отстраняване
Семерина на коляновия вал (предна) - подмяна
Отстраняване теч на масло от филтърната кутия + смяна лагери на генератор
Стартер М43 малко снимки как излиза на светло...
Резервоар и бензиномери - общо устройство
- fedoracore
- старши ентусиаст
- Мнения: 1573
- Регистриран на: 30.10.2007
- Местоположение: Столицата
- Пол: Мъж
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
за пореден път много добра тема .
- mitrax
- ентусиаст
- Мнения: 902
- Регистриран на: 26.10.2008
- Местоположение: ДУПНИЦА Скрапинг
- Пол: Мъж
- Кара: coupe e36 m42 , цоупе е46 325ci
- Мечтае да кара: ///M
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
в Е36 от доста време нямаше полезна тема. Гледал съм графики на осцилоскоп на циркониева ламбда сонда - в 0,5 секунди стига от 0.2 до 0.8 и така в период . Това индикаторче показва същото нещо.
Ако се преправи схемата на индикаторчето да мери и титаниевите сонди - те са от 0 до 5 V е секунда , ще стане универсално и ще е супер. Титаниеви сонди се ползват от SIEMENS при ВАНОС моторите
Ако се преправи схемата на индикаторчето да мери и титаниевите сонди - те са от 0 до 5 V е секунда , ще стане универсално и ще е супер. Титаниеви сонди се ползват от SIEMENS при ВАНОС моторите
- vld
- Старши ентусиаст
- Мнения: 12761
- Регистриран на: 10.08.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: F11 535d, E84 2.3d
- vicho
- старши ентусиаст
- Мнения: 8324
- Регистриран на: 3.09.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: M340i
- Мечтае да кара: Калибра
- Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
mitrax написа:Титаниеви сонди се ползват от SIEMENS при ВАНОС моторите
за туй ли са по 250лв броя ...
You said: "Time will change!" What if it changes you?
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Уреда е найстина страхотен, но както казаха колегите, ако се направи до 5в ще става и за другите сонди. преди месец исках да си купя такъв готов, ама нямаха наличност
ето затова говоря http://adiasys.com/index.php?page=shop. ... t&Itemid=7
ето затова говоря http://adiasys.com/index.php?page=shop. ... t&Itemid=7
- ивчо3
- старши ентусиаст
- Мнения: 1931
- Регистриран на: 13.09.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 318is, 1995 м42
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Страхотна тема, много полезна и подробно обяснена. Прочетох и прегледах снимките няколко пъти, ясно ми е как да си направя ламбда тестер, само да попитам какъв чип се използва за запояване на елементите, има ли някакво значение? На схемата пише LM3914, откъде мога да го намеря?
- metodi80
- старши ентусиаст
- Мнения: 3874
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
- Кара: 318i 97'
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
vicho написа:ела на сбирка да мерим, че всички реват за сонди...
евала за положения труд
Знам , че много хора се оплакват от сондите , за това реших , че такава тема ще е полезна ... Не се изискват никакви сериозни познания , за да се направи устройството , още повече като се ползва описанието , смятам , че няма да има пороблеми ...
mitrax написа:
Ако се преправи схемата на индикаторчето да мери и титаниевите сонди - те са от 0 до 5 V е секунда , ще стане универсално и ще е супер. Титаниеви сонди се ползват от SIEMENS при ВАНОС моторите
sonny написа: ако се направи до 5в ще става и за другите сонди.
Принципно не е никакъв проблем , просто трябва да се подменят стойностите на резисторите във веригата и чипа ще пали диодите дори и за напрежения над 5 волта. Обещавам по най -бързия начин да добавя информация (но първо ще тествам ). М/у другото има вариянт същия уред да е с повече диоди (20 ) и да показва на още по "ситно" напреженията ... , та чисто формално , би могло и такъв да се направи ... Ако някой проявява интерес , нека пише на ЛС , ще пращам схема , или ако видя , че има интерес, ще сложа схемата и за 20 диоден уред .
ивчо3 написа:.... само да попитам какъв чип се използва за запояване на елементите, има ли някакво значение? На схемата пише LM3914, откъде мога да го намеря?
Чипа е LM3914 , намира се във всеки магазин за електроника (Има няколко вариянта на същия чип - LM3914N ; LM3914N-1 ; и още няколко други вариянти , аз гледа в pdf. документацията за съответните чипове и не можах да открия абсолютно никаква разлика , та би трябвало всички да стават , но най -добрия вариятн е ако си намерите "чистия" LM3914 .... , аз например сложих LM3914 N-1 (просто такъв имаха в магазина) и нямам забележки. Цената на самия чип варира м/у 2.40 - 3.90 (на толкова го намирам аз ...) ). Аз запоих елементите директно на цокъл. Препоръчвам на всеки , който реши да прави уреда да си вземе цокъл за чипа , хем ако се наложи чипа излиза без разпояване , хем можете да запоите другите елементи направо на цокъла (без да правите платка). Чипа и цокъла за него са 18 пинови ....
- bum_bum
- старши ентусиаст
- Мнения: 12066
- Регистриран на: 22.07.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: турбо бмв
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
Аз като гледах разни тестери, които продават ми направи впечатление една друга функция, която я имаше на по-скъпите и се чудя каква и е ролята на нея. Значи същото нещо е с диодчета, но и с 2 бутона. Единия за принудително богата смес, а другия за принудително бедна. Предполагам е за да се диагностицира "мудна" ламбда? Дали може да се добави тази екстра на този уред?
- ивчо3
- старши ентусиаст
- Мнения: 1931
- Регистриран на: 13.09.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 318is, 1995 м42
Re: Тест на ламбда сонда . Уред “ламбда –тестер” - DIY
mitrax написа:в Е36 от доста време нямаше полезна тема. Гледал съм графики на осцилоскоп на циркониева ламбда сонда - в 0,5 секунди стига от 0.2 до 0.8 и така в период . Това индикаторче показва същото нещо.
Ако се преправи схемата на индикаторчето да мери и титаниевите сонди - те са от 0 до 5 V е секунда , ще стане универсално и ще е супер. Титаниеви сонди се ползват от SIEMENS при ВАНОС моторите
В някакъв руски сайт пишеше за титаниевите сонди подаване на напрежение 1-5 V. Според мен тестера за титаниевите сонди резистора R-1 със съпротивление 1 мегаом, свързан към управляващото напрежение си остава със същите стойности, нарочно е подбран с голямо съпротивление, за да не се прецака сондата. Другите два R-2 и R-3 трябва да са повече от 2 килоома, но колко точно не знам, трябва да се пробва.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани