Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

3-та серия ('91-'98)

Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 293
Регистриран на: 26.10.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 Compact

Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от jdl » 28 Мар 2010, 21:07

Ето някои практически насоки при монтажа на автопилот на бензиново E36. В конкретния случай – Compact ’95-та с двигател М42. Последното е важно, защото за различните двигатели някои детайли се различават!

Първо – какво е необходимо:

1. Контролен блок (с букса с 10-15см кабели поне)
2. Лост за кормилната колонка (с 5-те кабела)
3. “Стоп-машинка” за педала на съединителя.
4. Актюатор (демек моторче) (с букса с 10-15см кабели поне).
5. Монтажна планка за моторчето.
6. Жило с броня (за командване на дроселната клапа (throttle plate)).
7. Пласмасовото нипелче (лагерче) в края на жилото.
8. Скоба за захващане на жилото за кубето (не е задължителна).

В моя случай донор се случи едно Е32 740i, автоматик. Т.е. пряко можех да използвам контролния блок, лостчето и мотора.

Изображение

Жилото от Е32 е доста по-дълго и без преправяне не става, с преправяне (скъсяване) върши работа, но е препоръчително да се купи оригиналното жило за Е36. На снимката се вижда и съединителната муфа на жилото, която го свързва с мотора, вече откачена от мен от жилото.

Изображение

Първото нещо, което направих, след като се порадвах на респектиращите надписи BMW и VDO по частите, бе да ги изчистя хубаво от мръсотията, която се беше натрупала за над 16-те години експлоатация.

Изображение

Впечатляващо е, че нямаше никакви следи от механично износване, нито натрупан прах, вътре в мотора!

Изображение

Лостчето за контрол дойде с надписи на немски, не че не може да се ползва и така, но обичам нещата да са изпипани, така че поръчах капаче за лоста с английските надписи.

Изображение

Според RealOEM каталожните номера на лоста за Е32 и Е36 не съвпадат, и имах сериозни опасения, че слотът на кормилната колона на Е36-цата няма да поеме лоста от голямата машина, но за щастие те не се оправдаха. Явно от BMW са сменили нещо по контактната система или по механиката на лостчето и затова каталожният номер е друг, но пасва идеално и е същите размери като оригиналното за E36!

Следва изрязване в долната кора на кормилната колона на отвора, през който минава лоста. В нета и в retrofit manual-а пише да се изреже по перфорацията от вътрешната страна на кората, обаче на моята кора перфорацията беше такава, че трябваше да се отвори общ отвор за лостовете за чистачките и автопилота, което ми се стори крайно неестетично, затова използвах само частично перфорацията и оформих отвора по мой вкус! Ползвах макетен нож, фини пилички и фрезерче, но може да се мине и без последното.

Изображение

Монтирането на кормилната колона е елементарно, лостът се плъзва в съответния му слот, докато щракне, след което кабелът му се прокарва по съответния канал, където вървят и останалите кабели и се привързва със свински опашки (извинете – модерно казано: европревръзки)

Ето го и финалният изглед с лоста, монтиран на кормилната колона:

Изображение

Моята Е36 нямаше подготовка (инсталация) за автопилот, така че се наложи да си я създам от нулата, водейки се по схемите в ЕТМ (Electrical Troubleshoot Manual-a). Тука има една тънкост! Трябва да се водим по схемата за колата, ОТ КОЯТО Е СВАЛЕН автопилотът, а не тази, в която отива! Осъзнах го, след като видях, че контролният модул няма нищо общо като разпиновка (подредба и брой изводи) с това, което е на схемата за компакт Е36, която гледах. След първоначалното ошашавяне и след 5 мин ровене в RealOEM-а и в БМВ ЕТК-то разбрах, че до 09.94-та в Е36 е слаган автопилотът, който аз взех (както и в една редица други серии и модели), а след това – друга модификация.
Различни при двата модела автопилоти са контролните модули (като този след 94-та има и диагностика), както и моторите и жилата (най-малкото присъединителната муфа е различна!!!) Тук усетих как се препотявам, защото вече бях поръчал жилото... Проверих какво съм поръчал, и вече с основание се наругах, защото бях поръчал късния модел жило, което не може да се захване за моя мотор. Цената не е съвсем малка, около 50лв е, а да преправям чисто ново жило, като му слагам муфата от старото жило на Е32-ката, не ми се искаше.
За мой късмет момчетата от Тандер, от където обикновено поръчвам части по каталог, се отнесоха с разбиране към грешката ми и успяха спешно да коригират поръчката (аз се усетих, че съм сгафил, цели 3 дни, след като поръчах частите, буквално в последния момент, преди изпълнената поръчка да тръгне от Германия насам), за което съм им много благодарен!

Инсталацията не е сложна като схема, но си е пипкава работа. Трябва да се приготвят няколко кабелни снопа.
Един сноп от 6 кабела по 0.5мм2 трябва да отиде от под жабката, през кутията с бушоните, до кутията на въздушния филтър, където е актюатора (мотора) на автопилота. В моя случай, при предишни прокарвания на кабели към двигателния отсек, бях предвидил и пуснал въпросния сноп за автопилота, защото така или иначе планирах някой ден да оборудвам колата с това удобство, така че сега с кеф се възползвах от предишния си труд.
Още един сноп трябва да свърже лоста на автопилота, сигнала за скоростта от таблото (може да се вземе и от борд-компютъра, ако вече имате монтиран такъв), както и сигналите от стоп-машинките на спирачния педал и педала на съединителя, с контролния модул на автопилота, който ще бъде монтиран в конзолата под жабката. Хубаво е кабелните снопове да се оформят предварително, преди да се монтират в колта, и да се изолират с подходяща лента, аз ползвам текстилна лента на ТЕСА, явява се по-удачен вариант за кабелни снопове, които вървят в купето, отколкото класическия изолирбанд, защото позволява по-лесно огъване от изолирбанда и е по-устойчива на неволно съдиране от остри метални ръбове!
В двигателния отсек един кабел трябва да се прекара от буксата на мотора (актюатора) до общата точка за замасяване (съгласно схемата), която се намира до самия актюатор. Аналогично под жабката – от буксата на контролния модул – до съответната точка за замасяване на дясната стена на отсека. Връзките трябва да са добре направени и стегнати, желателно е с кабелни обувки със запояване на кабела в тях, за да не почнат с времето да правят лош контакт!
Излишно е да споменавам, че трябва много да се внимава, когато се навързват буксите към вече прокараните кабелни снопове, аз се съобразявах и с цветовете на кабелите на буксите, и с номерацията (по схемата от ЕТМ-а), а накрая и прозвъних с мултимера готовата вече инсталация.

Изображение

Така... сега ида ред на малко труд и творчество... нямах стоп-машинката за педала на съединителя... все пак донорът беше кола с автоматик. Без това ключе не може, става много весело, когато си на автопилот и решиш да смениш скорост, без предварително да си го деактивирал. Цената на ново ключе (стоп-машинка) от Дару, Камор, Тандер или където и да е отдругаде в БГ е усмъртителна, 105лв по спомен... и това при условие, че в ebay е около $10-$15... Но пусто нетърпение да пусна в действие всичко... не ми се играеше в ebay и после да чакам... затова направих за около 2-3 часа труд заместител на стоп-машинката.
Проверих какво се намира по магазините за електроника – ключетата, който видях, ми се сториха крайно ненадеждни, сравнени с оригиналната стоп машинка. Затова се спрях на комплектче рид-ампула и магнитче от датчик за аларма за офис-врата (най-малките по размер, които намерих), ампулата с подходящо изрязана планка се закрепва на мястото на оригиналната стоп-машинка, а магнитчето – на педала на съединителя.
На следващите снимки е свалената оригинална планка, която носи двете стоп-машинки (на спирачката и съединителя), на нея си стои тази на спирачката, а на свободното място се поставя рид-ампулата:

Изображение

Изображение

На следващата снимка е педалът на съединителя, на него има една плоска пластмасова издатина, която нормално натиска пънчето на оригиналната стоп-машинка, а сега на нея се монтира магнитчето:

Изображение

Иска се малко играчка (проба и грешка, преди магнитчето да се фиксира за постоянно с болта) да се нагласят добре едно срещу друго, така че рид-ампулата да разпада връзката при натискане на предала над ¼ до 1/3 от хода му (много преди фактически да е разделена трансмисията от двигателя, и все пак достатъчно, за да е напълно сигурно, че леко неволно натискане на съединителя няма да деактивира автопилота).

Изображение

Оригиналната стоп-машинка на съединителя дава постоянен контакт при неактивен педал, и разпада връзката при натискане. Тъй като токът, който се комутира, не е съвсем малък, не е добре да се остави на рид-ампулата да го прави, това ще я унищожи бързо. Затова направих елементарна схема с реленце (което носи до 6А на контактите си) и транзистор, който да го управлява под командването на рид-ампулата. Така токът през ампулата се свежда до 3-4mA, което я прави практически вечна.

Изображение

Предвидих и елементарна интегрираща (забавяща) верига, така че случайни вибрации на контактите на рид-ампулата (под 0.25s) да не задействат релето (това всъщност е презастраховане, не мисля, че реално може да се случи). хемичката се слага в най-малката пластмасова кутийка, която имаме, и сме готови)!

Тестовете досега (вече почти 2000км) показват, че това решение работи перфектно и без никакви странични ефекти!

Ако пък не ви се занимава с труд и творчество, или сте късметлии, ще си намерите оригиналната стоп-машинка за съединителя на старо или поне на приемлива цена.

Изображение

Изображение

Последното монтажно предизвикателство се оказа намирането на място на електронния контролен блок на автопилота. Проблемът възникна от това, че колата ми е 95-та, т.е. в конзолата има слот за електронния модул на новия тип автопилот, а аз разполагах със стария тип. Кутията му е доста по-големичка, отколкото на новия. След доста размисли, реших да изрежа малко от жлебовете и задната стена на най-горния празен слот на конзолата (мисля, че беше предназначен за управляващия блок на автоматичната скоростна кутия) и да го сложа там. Стана като истинско!

Изображение

Накрая се монтира моторчето в двигателния отсек и се свързва жилото. На таза снимка е със старото, преправяно жило от Е32-ката, което скъсих с 20см, за да пасне, но пак е компромисен вариант, макар че с него без проблем пропътувах над 600км.

Изображение

Монтажната планка, която държи мотора, я поръчах също с доставка, защото е много по-различна от тази на Е32-ката, иначе не е сложна за изработка, ако на някой му се занимава, но трябва да има точните размери, а и за под 10лв цена на оригиналната не знам дали си струва...
Ето го и оригиналното жило (от стария модел – до 09.94-та) за Е36:

Изображение

Изображение

На един от болтовете, които хващат макферсона за кубето, се закрепва стоманена скоба, която държи жилото, няколко лева е, ако не ви се дават, може да минете и без нея. Аз реших да си я поръчам и ползвам.
Позването на автопилота е съвсем лесно и интуитивно. За установяване на определена скорост лостът се натиска напред. Вече и да отпуснете газта, той поддържа зададената скорост. Единично натискане на лоста напред вдига скоростта с 1км/ч, респ. натискане назад – намаля с 1км/ч. (проверявал съм това с GPS-a). Натискане напред или назад с продължително задържане в това положение ускорява/респ. забавя колата, докато не се отпусне лоста. Изключване на автопилота се прави с натискане на лоста нагоре (към тавана) или надолу, както и с натискане на спирачката или съединителя. Връщане към последно-поддържаната скорост – с натискане на лоста навътре, към кормилната колона. Това е цялата философия...

---------------------------------------------------------------------

Накрая ще приложа малко информация относно каталожните номера на отделни детайли с ориентировъчни цени (те могат да варират леко според различните вносители), която може да ви послужи, ако решите да се оборудвате с тази, по моя преценка, великолепна екстра.

ВАЖНО: каталожните номера на жилото и нипела към него за захващане за throttle plate са за двигател М42!!! За другите двигатели има разлика, проверете изрично в RealOEM или в BMW ETK за правилните номера!!!

Планка за монтаж на актюатора
ACTUATOR SUPPORTING PLATE, M42 ECE L M 1995/02;
65711387003
7.80 лв

Скоба за захващане на жилото за кубето
Bracket f Bowden cable, M42 ECE L M 1995/02;
65718353068
5.05 лв

Капаче с надписи на английски за лоста на автопилота
BUTTON FOR CRUISE CONTROL SWITCH;(ENGLISH)
61311390968
8.64 лв

Нипел (лагер) за свързване на жилото към throttle plate
BEARING ACCELATOR BOWDEN CABLE, M42 ECE L M 1995/02;
13541747519
0.85 лв

Жило с броня (за модел след 09.94)
BOWDEN CABLE F CRUISE CONTROL, M42 ECE L M 1995/02;
65718380078
45.35 лв

Жило с броня (за модел преди 09.94) – това ползвах аз
BOWDEN CABLE F CRUISE CONTROL
65718357087


Стоп-машинка (прекъсвач) на педала на съединителя
CLUTCH SWITCH
61318360421


По-стария модел автопилот няма нужда от кодиране, той и без това няма K/L (TX/RX) линии за прикачане към диагностичната букса на колата. По-новия модел има, но предполагам и без кодиране с DIS/GT1 ще заработи веднага при правилен монтаж, при условие, че е свален от друга кола (т.е. вече е бил кодиран веднъж). Все пак, не е лоша идея да се иде при някой колега с DIS да го погледне.

Номерата на актюатора, контролния блок и лоста няма нужда да ги давам, без да ги имате тези части като начален набор, просто няма смисъл да се захващате, защото цените им като нови са твърде високи.

И последно – ето как изглежда съединителната муфа на въпросното жило за по-новия модел – снимката е изровена от нета.

Изображение

Относно ползваната при ретрофита схемна документация:

1994 BMW 318i-s-c - 320i - 325i-s-c Electrical Troubleshooting Manual.pdf
BMW E36 318ti 1995 - Electrical Troubleshooting Manual.pdf
e32_93_etm.pdf


Няма да прилагам тези файлове (целите) към темата, твърде обемни са, а и всеки може да ги намери в нета.

В BMW EBA за Е36 има два документа за Cruise Control Retrofit, касаещи двата модела автопилоти, които са се слагали на Е36 – до 09.94 и след това, но ползата от тях не е твърде голяма, защото се предполага, че разполагаме с оригиналната ел-инсталация. Въпреки всичко, който реши, може да се консултира и с тези документи, за обща култура.

Успех на всички колеги, захванали се с тази модификация по любимата си кола!

jdl
28.03.2010
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3380
Регистриран на: 10.02.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от kdl » 28 Мар 2010, 21:13

:mhihi:
(винаги съм искал това да е всичко, което да напиша в някоя тема)

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1676
Регистриран на: 17.04.2008
Местоположение: Сливен
Пол: Мъж
Кара: E61 530d ; E46 330ci convertible
Мечтае да кара: Всичко що е BMW
Детайли за колата: E61 3.0d ++
E46 3.0i ++

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от Biogame » 28 Мар 2010, 21:16

Просто страхотна тема браво :clap: :clap: :clap:
:driving: :dunno: :driving:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 209
Регистриран на: 8.06.2008
Местоположение: Добрич
Пол: Мъж
Кара: F01
Мечтае да кара: F80
Детайли за колата: BMW F01 740xD M Sport

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от bir40o0 » 28 Мар 2010, 21:39

:bowdown: супер колега адски подробна тема супер :yes:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 96
Регистриран на: 15.08.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: `99 318i E36 Touring
Мечтае да кара: M5 Touring

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от ceco_ » 28 Мар 2010, 21:47

Докато четях какво си правил, ми се прииска и аз да сложа една такава глезотийка на моето.
Евала ... страхотно описание, точно, ясно :bowdown:
Изображение
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1559
Регистриран на: 26.03.2009

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от bmw325tds » 28 Мар 2010, 22:04

:yes:
Браво, Колега!
Темата е много полезна и изчерпателна.
Напрво е за полезни.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 293
Регистриран на: 26.10.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 Compact

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от jdl » 29 Мар 2010, 8:54

Благодаря, колеги, за добрите отзиви! :yes:

По принцип не ми се занимава да документирам занимавките по колата, но в случая бях обещал :) , а и докато търсех информация из нета, установих, че почти няма теми по въпроса, дори и в англоезичните форуми, които да засягат конкретни тънкости, да не говорим за снимков материал, затова и се навих да поснимам, докато монтирам автопилота.

Опитах се да систематизирам нещата, които са ми представлявали чуденка, с надеждата да помогна на колегите, които биха се заели с подобна модификация. Не съм описвал изграждането на инсталацията подробно, това просто е безпредметно, всеки, който може да запоява и да разчита елементарни ел.схеми, ще се справи.

Старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 12760
Регистриран на: 10.08.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: F11 535d, E84 2.3d

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от vld » 29 Мар 2010, 10:08

Браво :yes:
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 366
Регистриран на: 12.01.2008
Местоположение: Пловдив

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от alexand » 29 Мар 2010, 10:10

Брат, поздравен си с Depeche Mode - Personal Jesus, щото ... :bowdown: :bowdown:
Компанията "Chrysler" решила да поставя черна кутия в новите модели на джиповете "Grand Cherokee", която да записва последните думи на шофьора преди катастрофа. В Америка в 90% от случаите, последната дума е била "Shit!", докато в България, в 99% процента от случаите, последните думи на шофьора са били: "Пичове, скивайте к'во мо'а да напра'а с тоя джип!"

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 293
Регистриран на: 26.10.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 Compact

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от jdl » 29 Мар 2010, 10:43

alexand написа:Брат, поздравен си с Depeche Mode - Personal Jesus...


:yes:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6142
Регистриран на: 27.03.2009
Местоположение: Regensburg
Пол: Мъж
Кара: Е30Е36Е39E34<---E63E65

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от ares2 » 29 Мар 2010, 10:57

колега ако имахме повече такива теми като твоята може би нямаше форума да се пълни с глупави запитвания...
поздравления . супер яко е обяснено всичко :bowdown:
Изображение


младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 293
Регистриран на: 26.10.2009
Пол: Мъж
Кара: E36 Compact

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от jdl » 29 Мар 2010, 13:06

И аз много се кефя на заместителя как стана, смятам, че ще е практически вечен. :!:

Малко пояснение по схемата: с даването на контакт (още на първа позиция на контактния ключ) релето се включва: рид-ампулата е със закъсени контакти при ненатиснат педал, и си стои така през цялото време, докато колата е на контакт, без значение с работещ или неработещ двигател. Консумацията на релето е смешна - 18mA, така че това не товари колата :) В тази му позиция нормално-отворените контакти на релето са закъсени и правят възможна работата на автопилота. Когато се натисне съединителя, ампулата изключва, релето изключва, контактите му се отварят (връщат в свободно състояние) и автопилотът се изключва също (ако е бил активен).

Кутийката с релето я закачих за пластмасовата конзола под кормилната колона, на която обикновено се закрепва трансмитер/ресивъра на имобилайзера и разни други реленца, но всъщност места за монтаж бол :mhihi: А щракането на реленцето е съвсем тихо, и дума не може да става за дразнене, дори на изключен двигател шумът от изключването и включването му се губи в останалите звуци при натискане на педала.

Още малко полезно инфо за ползването на автопилота: може да бъде активиран само при скорост над 40км/ч!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3380
Регистриран на: 10.02.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от kdl » 29 Мар 2010, 14:04

Чак сега се загледах, че реално управлението на автопилота е напълно обратно на Мерцедес. ;)
Като бутна лоста навътре изключва, като дръпна към мен активира последната запомнена скорост след последното палене или текущата скорост. Нагоре и надолу променят скоростта при мен.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2871
Регистриран на: 11.10.2006
Местоположение: Ruse
Пол: Мъж

Re: Cruise Control Retrofit (монтаж на автопилот)

Мнение от Le Transporteur » 29 Мар 2010, 17:32

:clap: :clap: :clap: Браво и благодаря!
"Башак": ...еее БМВ караш, а ти е скъпо!

Следваща

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook