Как да преминем от часовник към бордови компютър

3-та серия ('91-'98)

Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1455
Регистриран на: 5.11.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: F30 335i

Как да преминем от часовник към бордови компютър

Мнение от PeReZ » 10 Апр 2009, 22:14

В е36 се монтират 4 вида бордови компютри.
1. Дигитален часовник + външен термометър. Във форума е известен като "малкия борд". Има 7 бутона и е най-бедния на функции и евтин вариант да замените аналоговия си часовник.
2. Чек контрол. Освен дигитален часовник той показва и когато се появят някои грешки свързани с автомобила напр.: изгоряла крушка (по фарове стопове и т.н), ниско ниво на течносттите (за чистачки, нивото на спир. течност, нивото на антифриза).
3. Чек контрол + външен термометър. 11 бутонния борд комп, известен във форума като "средния борд".
4. OBC - 18 бутонния бордови компютър. Има най-много функции, освен всички изброени по-горе той показва: средна скорост, среден разход, ползва се като имобилайзер (колата не се откл. преди да се въведе код), изчислява макс. разстояние което може да се измине с количеството бензин в резервоара и още много други.
*Чек-контрол функцията изисква допълнителен модул и датчици.
**Всички изброени борд. компютри имат по една черна букса х1070. Само големия борд има освен нея и една бяла: х1071



Аналогов часовник към малкия борд

Ако в момента сте с аналоговия часовник, на негово място най-лесно ще сложите малкия борд. Ето и информацията как точно се прави тази инсталация:

Аналоговия часовник е с букса, в която влизат 3 пина: пин2 кафяв (маса), пин1 червено-жълт (12В постояно), пин3 сиво-червен (неговата идея е да светват копчетата когато включите фаровете).

Ето къде да ги свържете на малкия борд:

Пин1 от часовника --> пин18 на буксата на малкия борд
Пин2 от часовника --> пин17 на буксата на малкия борд
Пин3 от часовника --> пин16 на буксата на малкия борд

На пин 14 от малкия борд трябва да се свърже кабел, който да подава 12 волта когато си на положение 1 и 2 на ключа (положение 1 е едно преди контакт, а положение 2 е когато сте на контакт).
По принцип този кабел се взима от таблото, но не си заслужава да се занимавате да сваляте таблото само заради едно пинче, така че можете да си изкарате този кабел от буксата на касетофона/CD-то на колата. Трябва да си измерите кой кабел от буксата на CD-то има напрежение когато сте на пол.1 и 2 на ключа, а на положение 0 няма. Малко сложно го обясних, но се старая да е максимално подробно за да няма нужда от повече въпроси.

На пин12 от малкия борд се свързва датчика за температурата. Т.е. от пин12 вадиш един кабел чак до двигателния отсег отпред (най-лесно се вади долу под волана, като махнеш кората, и го прекарваш заедно с другите кабели, т.е. има си отвор и там върви цял сноп кабели). Другия кабел излизащ от температурния датчик го слагаш на маса (на левия калник от горната страна (откъм двигателя) си има място където може да го замасиш.
ЕДИТ: След като свържете температурния датчик (или термистора) задължително разкачете черната букса на борда за 1 минута. В противен случай на борда ще му трябва половин час за да отчете, че има датчик, а през това време показанието ще си стои на -37°С (а вие ще започнете да си биете главата и да се чудите кое не сте свързали правилно).

*Подчертани с БОЛД са пиновете на черната букса на малкия борд.

Това е всичко.
Изключително лесно е.
Един малък борд + букса в БМВ форума са продава в рамките на 30-50 лв. в момента.
Датчика за температурата струва 44 лв. в Дарукар. Ако не ви се дават толкова, датчика при опелите (както може би и при доста други автомобили) е същия. За опел, нов струва 25 лв.
Ако и толкова не ви се дават българския вариант - "терморезистор (термистор)" 7-8 kOhm. В магазините (за електроника) рядко се срещат 7 или 8 килоомови термистори така че варианта е: един 5 килоомов свързан последнователно с един 2 килоомов термистор. Един термистор струва 50 стотинки така, че има как да изпробвате няколко варианта за да постигнете максимално точно показване на температурата.
Самия датчик за темп. (или термистор) трябва да го сложите на място където ще го духа въздушната струя, когато сте в движение - стандартното му място е левия въздуховод за спирачките (има си дупчица даже).


Аналогов часовник към средния борд:

Въпреки че за мен е излишно да се губят толкова време и усилия за този бордови компютър, понеже функциите му не са много, ще се опитам да дам информацията, която имам за неговото поставяне:
Всичко изброено за връзването на малкия борд важи и за средния, т.е. първо започвате от написаното за малкия борд. В това положение той ще си работи като малкия борд, ще работят часовника и термометъра, а няма да му работи чек функцията.
За да работи чек функцията ви трябват:
1. CHECK MODULE - номер 3 от схемата. В ибей понякога се продават евтино. примерна снимка
2. Датчици за нивата на течностите (те са супер елементарни и по моргите в повечето случай хората дори не знаят, че в дадения съд има такъв датчик, така че пак може да минете евтино)
3. Да свържете модула към светлините (да прекараш кабели и да преправиш буксите, не е сложно Ето ви една англ. тема , ето ви и един manual: ЦЪК , с информация какво трябва да направите по самите букси на стоповете примерно.
И общо взето, ако се захванете с този ъпгрейд, освен факта че трябва да купите доста неща (които не са особено разпространени), трябва да си загубите и доста време в окабеляване, монтиране и търсене на чуждоезична помощ (от други форуми).
Аз имам чек контрол в моята кола и ви казвам, не си струва усилието. Досега всичко на всичко 5 пъти ми е светнала грешка, че някоя крушка ми е изгоряла или че течността за чистачките е намаляла. Ако я нямах оригинално в колата никога, ама никога не бих си загубил времето с нея, като знам какво точно представлява.

За успелите с тази гимнастика (и за настоящите собственици на средния борд) - в скритото меню на средния борд се влиза като се натиснат едновременно 1000+10.
Функции:
00 - смяна на езика
01-06 разни що годе безмислени настройки и показания
41 - дигитален километраж на дисплея на борда. Показва скоростта точно и можете да видите разликата между показанията на километража на таблото с реалната скорост на автомобила..


За конверсия към големия борд: ТУК

ЕДИТ: така свързан, малкия ви борд ще харчи по малко ток постоянно, и винаги ще бъде захранен с напрежение. Ако искате да бъде както е фабрично, то директния +12V кабел, трябва да бъде заменен с ACC или 12V при положение 1,2 на ключа.

Успех!
Последна промяна PeReZ на 01 Окт 2015, 18:23, променена общо 3 пъти

ентусиаст
Аватар
Мнения: 914
Регистриран на: 18.06.2008
Местоположение: Габрово
Пол: Мъж
Кара: BMW E39 520 I Touring
Детайли за колата: 2.2 i ; 170 PS ; 09.2003

Мнение от ned_gm28 » 10 Апр 2009, 23:31

:bowdown: Само заради такива като тебе влизам във форума!Евала за труда :yes:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3107
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 728i, E39 523i drove E36 325tds
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: viewtopic.php?f=8&t=179527

Мнение от stony1 » 11 Апр 2009, 0:47

:bowdown: Евала колега и дано да я четат преди да пускат нови теми от типа "голям борд, как да го свържа".
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3114
Регистриран на: 7.05.2007
Местоположение: около ЛЮБИМАта Е36
Пол: Мъж
Кара: видимо доволен
Мечтае да кара: само за удоволствие...
Детайли за колата: E36 318i - Вярната!
E30 316i
ML 400 CDI

Мнение от ~Мишо~ » 11 Апр 2009, 1:59

:clap: За полезни :!:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1441
Регистриран на: 28.01.2006
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: 2005 E61 525d
Мечтае да кара: просто да кара...
Детайли за колата: <3

Мнение от |`oTuH » 11 Апр 2009, 8:04

евала готин, ти си човекът!
4 8 15 16 23 42

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3874
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Мнение от metodi80 » 11 Апр 2009, 8:29

Да ... за полезни !!!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 434
Регистриран на: 29.12.2008
Местоположение: Пловдив
Кара: Е36 318is M42 Passat B5.5 131hp

Мнение от djpamboss » 11 Апр 2009, 11:30

Браво , евала ..........

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 461
Регистриран на: 15.09.2004
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: is-ка S50
Мечтае да кара: E24 Alpina

!

Мнение от SBS_318ti » 11 Апр 2009, 12:40

Браво колега , супер тема!
ИзображениеИзображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 941
Регистриран на: 17.11.2008
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: Семейното комби
Мечтае да кара: M5 touring

Мнение от dinkomg » 11 Апр 2009, 20:58

Браво колега за положения труд да го напишеш така подробно, направо си е за полезни!
Има много коли и ....BMW
Изображение

костинбродчанин
Аватар
Мнения: 3156
Регистриран на: 18.11.2008
Местоположение: градът на славея
Пол: Мъж
Кара: 323ti 2000г.
Мечтае да кара: М3 Компакт
Детайли за колата: Няма много...

Мнение от vladi_a_i » 11 Апр 2009, 22:18

Браво-браво :clap:
БМВ и пак БМВ и пак БМВ...БМВ

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 248
Регистриран на: 20.11.2007
Местоположение: Бургас
Кара: BMW 318i M40

Мнение от bmwmaniq » 12 Апр 2009, 9:50

Понеже от страх да не оплескам нещо няма да се захвана с тази операция понеже доста си уважавам колата но ще съм ви благодарен да ми кажето колко пари ще ми излезе цялата тази операция ако е дам някъде да го направят ... В случая колко ще струва поставянето на средния борд и на големия така че вскичко да си работи ??? 91 ми е колата и е с аналогов часовник ...
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 308
Регистриран на: 8.08.2008
Местоположение: Видин
Пол: Мъж
Кара: BMW E38 750iL
Мечтае да кара: BMW E66 760Li

Мнение от mystvd » 12 Апр 2009, 13:44

Колеги току що идвам от колата може ли някои да ми каже като избера примерно функция 00 кое копче трябва да натисна за потвърждение.Също да кажа,че при мене цифрите са 29 могат да стигнат демек 41 няма как да го избера,че место 2 немога да сложа 4 цифра наи много до 2 цифра :( И ако може за последно кажете каде мога да намери всичките кодове какво означават.
Благодаря предварително

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3633
Регистриран на: 28.03.2007
Местоположение: Хасково
Кара: e36 318is M44
Мечтае да кара: камаро.

Мнение от Nukem » 12 Апр 2009, 13:53

http://delauer328.iespana.es/OBC/OBC_2.pdf
31-ва страница!
За другия ти въпрос след като си избрал функцията натискаш SET!
Германеца кадет бутне друг не може да бутне така!!!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1455
Регистриран на: 5.11.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: F30 335i

Мнение от PeReZ » 12 Апр 2009, 15:37

mystvd написа:Колеги току що идвам от колата може ли някои да ми каже като избера примерно функция 00 кое копче трябва да натисна за потвърждение.Също да кажа,че при мене цифрите са 29 могат да стигнат демек 41 няма как да го избера,че место 2 немога да сложа 4 цифра наи много до 2 цифра :( И ако може за последно кажете каде мога да намери всичките кодове какво означават.
Благодаря предварително


Колега, в тази тема става дума за секретното меню на средния борд компютър (чек контрол), а ти питаш за големия борд (щом възможните кодове са ти до 29). За него си има отделни теми където има подробно описание на функциите и секретните менюта.
Моля четете внимателно преди да пишете за да не пълним темата с излишни, ненужни, глупави въпроси и коментари.
Благодаря!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 215
Регистриран на: 2.07.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 3-ка Black Edition
Мечтае да кара: много неща...
Детайли за колата: много черна....

Re: Как да преминем от часовник към бордови компютър

Мнение от PiMPi » 15 Дек 2009, 13:23

Благодарности на колегата за инфото !!!


Днес се захванах да си сложа малкия борд на мястото на аналоговия часовник и намерих за доста неудобно да замеря всяко пинче за да видя кой кабел на кой пин е. Затова ето направо една схемка

Малък Борд - букса

pin10 - бял със синьо
pin11 - бял с червено
pin12 - кафяв със сиво
pin13 - черно с бяло
pin14 - лилав с бяло
pin15 - син с лилаво
pin16 - сив с червено
pin17 - кафяв
pin18 - червен с жълто

--------------------------
Часовник букса

pin1 - червено със жълто
pin2 - кафяв
pin3 - сив с червено

За кабелите на датчика няма значение кой ще вържете маса и кой към малкия борд !
Изображение

Следваща

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook