Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY
Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори
8 мнения
• Страница 1 от 1
- metodi80
- старши ентусиаст
- Мнения: 3874
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
- Кара: 318i 97'
Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY
Доста време отлагам този ремонт , но най -после му дойде времето....
В много теми е коментирано за причините за скърцане на волана .... В повечето случаи причината е лентов кабел или горен лагер на кормилния прът , но нерядко причината е и в долния лагер , който е доста по-неудобен за ремонт в сравнение с другите два проблема ... В тази тема ще коментирам смяната на долния лагер (за горния има тема , както и за лентовия кабел и аз тях няма да навлизам в подробности).
В крайна сметка при мен след подмяна на горен лагер и инспектиране на лентовия кабел , скърцането си остана (то всъщност е от много време , но все не му идваше ред) ....освен скърцането се появи и стягане на волана , което на моменти беше много сериозно (известно време карах без лентов кабел , за да се уверя , че затягането не е от него)!Реших , че е време да го оправя това , въпреки , че цената на тоя смешно малък лагер е 50лв , а работата по сваляне на кормилната конзола е доста....
Ето в този клип се чува скърцането , със и без волана (трябва да се слуша на тихо , защото скърцането е слабо доловимо), показал съм го това , за да се види , че скърцането не е от лентовия кабел :
Както казах горния лагер е сравнително нов (сменен е преди около 2 години , но още след смяната му скърцането си остана), тоест причината за скърцането при мен категорично е в долния лагер.
И така .... откачвате минусовата клема на акумулатора , сваляте бега (от задната страна на волана има два болта звезда Т-27), отвивате големия болт в средата на волана с вложка 16 , откачвате двете букси в основата на волана и сваляте волана - това не го показвам със снимков материал , понеже смятам ,че всеки , който реши да прави тази манипулация , трябва да може сам да свали бега и волана ....
След това се открива следната картинка :
В основата на лостчетата за мигачите и чистачките има пластмасов болт , отвиваме го и след това с натиск надолу освобождаваме цялата платформичка :
След това освобождаваме големите букси , които са закачени към кормилната тръба чрез пластмасова скоба .... просто изтегляме скобата от тръбата :
В основата на кормилната тръба има пластмасова застопоряваща шайба , отвива се обратно на часовниковата стрелка и се изтегля на горе по тръбата:
До тук е лесната работа , от тук нататък започва "кофтито" !
Има два болта , които фиксират кормилната конзола към металния борд на таблото , тези болтове фабрично са с изпилени конични глави за да не се отвиват (не знам каква е логиката и защо са го направили така , но това не е важно , на нас ни трябва да ги махнем , за да може да се свали конзолата).
Става дума за тези два болта :
В нета има няколко видеоклипа за това как да се махнат тези болтове , аз ще ги добавя в края на темата ... ето как го направих аз и мисля , че е най -лесно .... Взимате винтовер/дрелка с регулируеми обороти (защото ви трябват ниски обороти ) , слагате една бургия 3 мм и правите малка дупка от едната страна на конуса на болтовете (това е с цел в тази дупка след това да заклини секач/отверка):
След това взимате хубав остър секач (моя го препилих с флекса , за да може да заклини хубаво и на малка повърхност) , секача трябва да е здрав и достатъчно дълъг (30-40см), за да имате място да манипулирате с чука.
Заклинвате го в дупката , която сте направили специално за целта и с лек наклон на секача по посоката на отвиване удряте два три пъти с чука по секача/отверката . Болтовете са меки , за това не се притеснявайте , че почват да се деформират , така или иначе ще ги подмените (аз ги подмених с шестограмни болтове с шайба) .... Подчертавам , че трябва да сте внимателни , ако не искате да съсипете всичко отдолу ,трябва здрава , стабилна ръка , усет и внимание ! Необходими са 2-3 стабилни и точни удара и болтовете се отвиват след това на ръка ...
След като отвиеме тези болтове в купето кормилната конзола е свободна , единственото , което и пречи да излезе е карето в двигателния отсег :
То се пада точно под сервото леко в страни от АБС-модула , достъпа до него е свободен , не е необходимо да се разглабя и маха нищо , само трябва да умеете да работите с една ръка , защото място за две няма !
На карето има един болт , който трябва да се отвие ... с ключ 13 си държите контра от долната страна на главата на болта , а от горната страна с помощта на вложка и удължение , отвивате гайката ... положението на гайката е много неудобно , защото се пада точно под сервото и няма място за самата вложка , за това аз леко наклоних волана , така , че гайката да се падне в страни и да има място да се пъхне вложка. След като отвиете болта връщате волана в изходното му положение . Тук е мястото да подчертая , че трябва някак да си маркирате положението на кормилиния прът спрямо карето , а също и положението на пръта спрямо тръбата в купето, а също и положението на волана спрямо пръта (там , където е волана , именно , за да може после при монтажа волана да си ви застане точно).
След като отвиете болта , ако сте късметлии , кормилната конзола излиза ... , НО в повечето случаи , както беше и при мен , шлицата е заяла в карето (от годините се е натрупала ръжда и мръсотия и просто не иска да излезе свободно) . Необходими са няколко удара от вътрешната страна , за да може кормилния прът да излезе от карето (някой ви държи конзолата от вътре ,а вие с подходящо удължение нанасяте няколко стабилни удара по пръта от външната страна , като внимавате да не съсипете шлиците на карето).
На края конзолата излиза :
Както се вижда от снимката кабелите към патрона (черната букса) и транспондера не са свалени , това с цел по малко разглабяне.
Сега е момента да се подменят и болтовете на патрона (понеже конзолата е свалена и е удобно ), за да може за в бъдеще ако се наложи да се свалят лесно (аз ги подмених с шестограмни ). Отвиват се пак със секача и чука :
Следва да свалиме зегера , който фиксира цялата система от пружина, контра шайба и лагер .... за целта първо трябва да освободиме кормилния прът от горния лагер , след това кормилния прът слиза на долу , за да няма напрежение в пружината , сваля се зегера , който фиксира шайбата , изкарва се голямата шайбата , пружината , малката шайба и на края самия лагер :
Лагера е разбит , вътрешния пръстен , който държи съчмите е накривен и деформиран , самия лагер дори се усеща как на определени места клини (което всъщност беше причина на моменти да ми затяга волана).
Следва монтажа на новия лагер в кормилната тръба (набива се с вложка с подхдящ размер , като внимавате да не нараните периферията на шапката му ), след това поставяме малката шайба ( запомнете положението й при демонтажа , защото тя влиза и по двата начина) , пружината (гресирайте я леко) , голямата шайба и на края зегера. След като наредиме цялата система от долу , монтираме горния лагер, притиска се кормилната тръба (понеже тя е под напрежение от пружината на долния лагер) , така , че кормилния прът да излезе достатъчно над горния лагер и да може да се постави зегера на горния лагер , поставяме го и монтажа е завършен. Аз подмених и горния лагер (въпреки , че беше сравнително нов). Ето я цялата система сглобена :
При монтажа соъбразете белезите , които сте си направили по -рано (аз съблюдавах резката , която си бях направил на горните шлици на пръта , да ми е по посока на долу , когато е с лице към мен )
Следва монтажа по обратния ред - вкарваме конзолата в купето , наместваме шлиците в карето , стягаме болта , наместваме пластмасовите детайли в гнездото и стягаме фиксиращата пластмасова шайба , навиваме болтовете (както казах аз съм ги подменил с щестограми ). Тук е мястото да кажа , че кормилната конзола може да се намества леко наляво или надясно , за да я центрирате , използвайте горната кора на патрона и следете да е еднкво разстоянието от двете страни спрямо таблото , след това стягате болтовете и с това монтажа на конзолата завършва .... остава да си наредите всичко останало ....
При мен резултата е отличен ! Няма го скърцането , няма го стягането на волана , много съм доволен ! Ремонта е продължителен и неудобен, цената на компонентите е сравнително висока (като се има предвид , че са дреболии) - долен лагер - 50лв , горен лагер - 17лв , пружина 10лв , (малка шайба - 5лв, голяма шайба- 8лв , тези двете не ми ги доставиха , но моите бяха запазени и си ги ползвах). Тези компоненти ги има само оригинални BMW ,достави ми ги колегата laviatan, афтърмаркет не се предлагат !
Ето и няколко клипа от нета за същия проблем :
В много теми е коментирано за причините за скърцане на волана .... В повечето случаи причината е лентов кабел или горен лагер на кормилния прът , но нерядко причината е и в долния лагер , който е доста по-неудобен за ремонт в сравнение с другите два проблема ... В тази тема ще коментирам смяната на долния лагер (за горния има тема , както и за лентовия кабел и аз тях няма да навлизам в подробности).
В крайна сметка при мен след подмяна на горен лагер и инспектиране на лентовия кабел , скърцането си остана (то всъщност е от много време , но все не му идваше ред) ....освен скърцането се появи и стягане на волана , което на моменти беше много сериозно (известно време карах без лентов кабел , за да се уверя , че затягането не е от него)!Реших , че е време да го оправя това , въпреки , че цената на тоя смешно малък лагер е 50лв , а работата по сваляне на кормилната конзола е доста....
Ето в този клип се чува скърцането , със и без волана (трябва да се слуша на тихо , защото скърцането е слабо доловимо), показал съм го това , за да се види , че скърцането не е от лентовия кабел :
Както казах горния лагер е сравнително нов (сменен е преди около 2 години , но още след смяната му скърцането си остана), тоест причината за скърцането при мен категорично е в долния лагер.
И така .... откачвате минусовата клема на акумулатора , сваляте бега (от задната страна на волана има два болта звезда Т-27), отвивате големия болт в средата на волана с вложка 16 , откачвате двете букси в основата на волана и сваляте волана - това не го показвам със снимков материал , понеже смятам ,че всеки , който реши да прави тази манипулация , трябва да може сам да свали бега и волана ....
След това се открива следната картинка :
В основата на лостчетата за мигачите и чистачките има пластмасов болт , отвиваме го и след това с натиск надолу освобождаваме цялата платформичка :
След това освобождаваме големите букси , които са закачени към кормилната тръба чрез пластмасова скоба .... просто изтегляме скобата от тръбата :
В основата на кормилната тръба има пластмасова застопоряваща шайба , отвива се обратно на часовниковата стрелка и се изтегля на горе по тръбата:
До тук е лесната работа , от тук нататък започва "кофтито" !
Има два болта , които фиксират кормилната конзола към металния борд на таблото , тези болтове фабрично са с изпилени конични глави за да не се отвиват (не знам каква е логиката и защо са го направили така , но това не е важно , на нас ни трябва да ги махнем , за да може да се свали конзолата).
Става дума за тези два болта :
В нета има няколко видеоклипа за това как да се махнат тези болтове , аз ще ги добавя в края на темата ... ето как го направих аз и мисля , че е най -лесно .... Взимате винтовер/дрелка с регулируеми обороти (защото ви трябват ниски обороти ) , слагате една бургия 3 мм и правите малка дупка от едната страна на конуса на болтовете (това е с цел в тази дупка след това да заклини секач/отверка):
След това взимате хубав остър секач (моя го препилих с флекса , за да може да заклини хубаво и на малка повърхност) , секача трябва да е здрав и достатъчно дълъг (30-40см), за да имате място да манипулирате с чука.
Заклинвате го в дупката , която сте направили специално за целта и с лек наклон на секача по посоката на отвиване удряте два три пъти с чука по секача/отверката . Болтовете са меки , за това не се притеснявайте , че почват да се деформират , така или иначе ще ги подмените (аз ги подмених с шестограмни болтове с шайба) .... Подчертавам , че трябва да сте внимателни , ако не искате да съсипете всичко отдолу ,трябва здрава , стабилна ръка , усет и внимание ! Необходими са 2-3 стабилни и точни удара и болтовете се отвиват след това на ръка ...
След като отвиеме тези болтове в купето кормилната конзола е свободна , единственото , което и пречи да излезе е карето в двигателния отсег :
То се пада точно под сервото леко в страни от АБС-модула , достъпа до него е свободен , не е необходимо да се разглабя и маха нищо , само трябва да умеете да работите с една ръка , защото място за две няма !
На карето има един болт , който трябва да се отвие ... с ключ 13 си държите контра от долната страна на главата на болта , а от горната страна с помощта на вложка и удължение , отвивате гайката ... положението на гайката е много неудобно , защото се пада точно под сервото и няма място за самата вложка , за това аз леко наклоних волана , така , че гайката да се падне в страни и да има място да се пъхне вложка. След като отвиете болта връщате волана в изходното му положение . Тук е мястото да подчертая , че трябва някак да си маркирате положението на кормилиния прът спрямо карето , а също и положението на пръта спрямо тръбата в купето, а също и положението на волана спрямо пръта (там , където е волана , именно , за да може после при монтажа волана да си ви застане точно).
След като отвиете болта , ако сте късметлии , кормилната конзола излиза ... , НО в повечето случаи , както беше и при мен , шлицата е заяла в карето (от годините се е натрупала ръжда и мръсотия и просто не иска да излезе свободно) . Необходими са няколко удара от вътрешната страна , за да може кормилния прът да излезе от карето (някой ви държи конзолата от вътре ,а вие с подходящо удължение нанасяте няколко стабилни удара по пръта от външната страна , като внимавате да не съсипете шлиците на карето).
На края конзолата излиза :
Както се вижда от снимката кабелите към патрона (черната букса) и транспондера не са свалени , това с цел по малко разглабяне.
Сега е момента да се подменят и болтовете на патрона (понеже конзолата е свалена и е удобно ), за да може за в бъдеще ако се наложи да се свалят лесно (аз ги подмених с шестограмни ). Отвиват се пак със секача и чука :
Следва да свалиме зегера , който фиксира цялата система от пружина, контра шайба и лагер .... за целта първо трябва да освободиме кормилния прът от горния лагер , след това кормилния прът слиза на долу , за да няма напрежение в пружината , сваля се зегера , който фиксира шайбата , изкарва се голямата шайбата , пружината , малката шайба и на края самия лагер :
Лагера е разбит , вътрешния пръстен , който държи съчмите е накривен и деформиран , самия лагер дори се усеща как на определени места клини (което всъщност беше причина на моменти да ми затяга волана).
Следва монтажа на новия лагер в кормилната тръба (набива се с вложка с подхдящ размер , като внимавате да не нараните периферията на шапката му ), след това поставяме малката шайба ( запомнете положението й при демонтажа , защото тя влиза и по двата начина) , пружината (гресирайте я леко) , голямата шайба и на края зегера. След като наредиме цялата система от долу , монтираме горния лагер, притиска се кормилната тръба (понеже тя е под напрежение от пружината на долния лагер) , така , че кормилния прът да излезе достатъчно над горния лагер и да може да се постави зегера на горния лагер , поставяме го и монтажа е завършен. Аз подмених и горния лагер (въпреки , че беше сравнително нов). Ето я цялата система сглобена :
При монтажа соъбразете белезите , които сте си направили по -рано (аз съблюдавах резката , която си бях направил на горните шлици на пръта , да ми е по посока на долу , когато е с лице към мен )
Следва монтажа по обратния ред - вкарваме конзолата в купето , наместваме шлиците в карето , стягаме болта , наместваме пластмасовите детайли в гнездото и стягаме фиксиращата пластмасова шайба , навиваме болтовете (както казах аз съм ги подменил с щестограми ). Тук е мястото да кажа , че кормилната конзола може да се намества леко наляво или надясно , за да я центрирате , използвайте горната кора на патрона и следете да е еднкво разстоянието от двете страни спрямо таблото , след това стягате болтовете и с това монтажа на конзолата завършва .... остава да си наредите всичко останало ....
При мен резултата е отличен ! Няма го скърцането , няма го стягането на волана , много съм доволен ! Ремонта е продължителен и неудобен, цената на компонентите е сравнително висока (като се има предвид , че са дреболии) - долен лагер - 50лв , горен лагер - 17лв , пружина 10лв , (малка шайба - 5лв, голяма шайба- 8лв , тези двете не ми ги доставиха , но моите бяха запазени и си ги ползвах). Тези компоненти ги има само оригинални BMW ,достави ми ги колегата laviatan, афтърмаркет не се предлагат !
Ето и няколко клипа от нета за същия проблем :
Последна промяна metodi80 на 15 Сеп 2014, 1:09, променена общо 1 път
- Spark 50
- Потребител
- Мнения: 22
- Регистриран на: 13.03.2014
- Пол: Мъж
- Кара: N57D30O1
- Детайли за колата: F10 530d Xdrive
Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY
Браво за старанието и хубавите снимки
- metodi80
- старши ентусиаст
- Мнения: 3874
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
- Кара: 318i 97'
Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY
Spark 50 написа:Браво за старанието и хубавите снимки
Старание ... не бих казал (имах желание и се стараех преди като правех ремонти и пусках теми , сега го правя просто за да е от полза на всеки , който се сблъска с проблем). Снимките също не са най -хубавите , не са и така подробни като преди , но пак става ясно ....
- vaykisss
- младши ентусиаст
- Мнения: 252
- Регистриран на: 18.11.2009
- Местоположение: Майна таун
- Пол: Мъж
- Кара: e36 compact,96'индивидуъл
- Мечтае да кара: 6 serries
- Детайли за колата: монреалблауууу
Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY
Колега здравей,рядко взе да пишеш ,но темите ти винаги са полезни подредени ,със снимки и всичко както си му е реда адмираций
При мен като взех колата имаше едно стържене точно като на клипчето ти,появяваше се само зимата и после изчезваше,скоро не съм го чувал,но един тъпак ме удари от ляво преди около година и сега има едно досадно скърцане ,но не е като това от клипа,утре ако имам време ще направя клипче да се чуе ,но аз го чувам от горе ,под самия бег някъде ,а стърженето се чуваше долу някъде към пружинката ,та незнам,ок ще ги купя тия пласмасовите лагерчета ,нищо ,че са скъпи ,но имали според теб нещо което да се е изкривило по пръта и ако сменя лагерчетата ,пак да се прецакат Смисъл идеята ми дали да си взема прът втора ръка или да оправям моя ,щото като гледам си е бая голям кОр самия ремонт и сам може и да не се справя
При мен като взех колата имаше едно стържене точно като на клипчето ти,появяваше се само зимата и после изчезваше,скоро не съм го чувал,но един тъпак ме удари от ляво преди около година и сега има едно досадно скърцане ,но не е като това от клипа,утре ако имам време ще направя клипче да се чуе ,но аз го чувам от горе ,под самия бег някъде ,а стърженето се чуваше долу някъде към пружинката ,та незнам,ок ще ги купя тия пласмасовите лагерчета ,нищо ,че са скъпи ,но имали според теб нещо което да се е изкривило по пръта и ако сменя лагерчетата ,пак да се прецакат Смисъл идеята ми дали да си взема прът втора ръка или да оправям моя ,щото като гледам си е бая голям кОр самия ремонт и сам може и да не се справя
- metodi80
- старши ентусиаст
- Мнения: 3874
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
- Кара: 318i 97'
Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY
vaykisss написа:......
Скърцането винаги се чува все едно е близо до самия волан ,(при мен също се чуваше така ) , без значение дали причината е лентовия кабел , горния или долния лагер ..... Дори да е от долния лагер звука се предава по тръбата и се чува все едно е горе .... Освен това горния лагер е пластмасов , а долния е метален (в смисъл не са пластмасови и двата )...
По принцип не мисля , че при удар , би могло да се изкриви нещо по пръта , освен ако удара не е толкова силен , че да е стигнал до купето , принципно може да се каже със сигурност само ако се свали конзолата , да се разглоби всичко и да се огледа , но честно казано ме съмнява да имаш криво там .... А който смята , че не може да се справи сам - идва при мен и аз се справям сам (експедитивно и качествено , но за това на ЛС) ...
- dangerous
- младши ентусиаст
- Мнения: 539
- Регистриран на: 26.07.2008
- Местоположение: Ст.Загора
- Пол: Мъж
Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY
Браво!!!
И аз съм го играл тоя мач,не е трудно като цяло.Тези болтове на конзолата фабрично ги изтъняват под конус и след достигане на необходимите Nm. се къса горната част за да не може бай този да бара където не му е работа,че може да си счупи главата.
И аз съм го играл тоя мач,не е трудно като цяло.Тези болтове на конзолата фабрично ги изтъняват под конус и след достигане на необходимите Nm. се къса горната част за да не може бай този да бара където не му е работа,че може да си счупи главата.
Колко BMW-та изпих в тея кръчми!!!
-Колко "Nm" налягане са нужни за стягането на болтовете на капака за винтилите?
-Колко "Nm" налягане са нужни за стягането на болтовете на капака за винтилите?
- b00st
- User
- Мнения: 4609
- Регистриран на: 17.06.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 330XD
- Детайли за колата: the silent power
Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY
Браво за темата. Аз лично съм правил горния преди, голяма занимавка са тия лагери по кормилния прът и имах късмет, че скърцането беше само от него. Превантивно, по идея на колегата Лилов, пуснах 10g 5w40 по пръта да се поомаже всичко надолу
- metodi80
- старши ентусиаст
- Мнения: 3874
- Регистриран на: 21.05.2008
- Местоположение: Враца
- Пол: Мъж
- Кара: 318i 97'
Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY
b00st написа:Браво за темата. Аз лично съм правил горния преди, голяма занимавка са тия лагери по кормилния прът и имах късмет, че скърцането беше само от него. Превантивно, по идея на колегата Лилов, пуснах 10g 5w40 по пръта да се поомаже всичко надолу
И аз го бях правил това , като махах горния лагер , с масло за фина механика налях доволно , за да се смаже долния лагер , обаче тоя лагер е с такова глупаво устройство , че чак се чудя защо са го измислили така .... От вътрешната страна , от към самата тръба е буквално отворен , няма никаква защита , с времето просто изхвърля греста и остава без нищо ! При мен сеператора на съчимите беше буквално крив , виждаше се с просто око и чак се чудя как е възможно това , но уви факт е (ако не го бях видял с очите си, нямаше да повярвам никога !). Сега при монтажа на новия лагер го намазах хубаво с грес от вътрешната страна (нищо , че той уж си има) , за да го запечатя колкото мога да не изхвърля неговата си грес , но уж е нов , предполага се , че ще кара дълго ...
8 мнения
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани