Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY

3-та серия ('91-'98)

Модератори: vld, bum_bum, ///Leonix, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3874
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY

Мнение от metodi80 » 29 Юни 2014, 15:00

Доста време отлагам този ремонт , но най -после му дойде времето....
В много теми е коментирано за причините за скърцане на волана .... В повечето случаи причината е лентов кабел или горен лагер на кормилния прът , но нерядко причината е и в долния лагер , който е доста по-неудобен за ремонт в сравнение с другите два проблема ... В тази тема ще коментирам смяната на долния лагер (за горния има тема , както и за лентовия кабел и аз тях няма да навлизам в подробности).
В крайна сметка при мен след подмяна на горен лагер и инспектиране на лентовия кабел , скърцането си остана (то всъщност е от много време , но все не му идваше ред) ....освен скърцането се появи и стягане на волана , което на моменти беше много сериозно (известно време карах без лентов кабел , за да се уверя , че затягането не е от него)!Реших , че е време да го оправя това , въпреки , че цената на тоя смешно малък лагер е 50лв , а работата по сваляне на кормилната конзола е доста....

Ето в този клип се чува скърцането , със и без волана (трябва да се слуша на тихо , защото скърцането е слабо доловимо), показал съм го това , за да се види , че скърцането не е от лентовия кабел :


Както казах горния лагер е сравнително нов (сменен е преди около 2 години , но още след смяната му скърцането си остана), тоест причината за скърцането при мен категорично е в долния лагер.

И така .... откачвате минусовата клема на акумулатора , сваляте бега (от задната страна на волана има два болта звезда Т-27), отвивате големия болт в средата на волана с вложка 16 , откачвате двете букси в основата на волана и сваляте волана - това не го показвам със снимков материал , понеже смятам ,че всеки , който реши да прави тази манипулация , трябва да може сам да свали бега и волана ....
След това се открива следната картинка :
Изображение

В основата на лостчетата за мигачите и чистачките има пластмасов болт , отвиваме го и след това с натиск надолу освобождаваме цялата платформичка :

Изображение

Изображение

След това освобождаваме големите букси , които са закачени към кормилната тръба чрез пластмасова скоба .... просто изтегляме скобата от тръбата :

Изображение

Изображение

В основата на кормилната тръба има пластмасова застопоряваща шайба , отвива се обратно на часовниковата стрелка и се изтегля на горе по тръбата:

Изображение

Изображение

Изображение

До тук е лесната работа , от тук нататък започва "кофтито" !
Има два болта , които фиксират кормилната конзола към металния борд на таблото , тези болтове фабрично са с изпилени конични глави за да не се отвиват (не знам каква е логиката и защо са го направили така , но това не е важно , на нас ни трябва да ги махнем , за да може да се свали конзолата).
Става дума за тези два болта :

Изображение

В нета има няколко видеоклипа за това как да се махнат тези болтове , аз ще ги добавя в края на темата ... ето как го направих аз и мисля , че е най -лесно .... Взимате винтовер/дрелка с регулируеми обороти (защото ви трябват ниски обороти ) , слагате една бургия 3 мм и правите малка дупка от едната страна на конуса на болтовете (това е с цел в тази дупка след това да заклини секач/отверка):

Изображение

След това взимате хубав остър секач (моя го препилих с флекса , за да може да заклини хубаво и на малка повърхност) , секача трябва да е здрав и достатъчно дълъг (30-40см), за да имате място да манипулирате с чука.

Изображение

Заклинвате го в дупката , която сте направили специално за целта и с лек наклон на секача по посоката на отвиване удряте два три пъти с чука по секача/отверката . Болтовете са меки , за това не се притеснявайте , че почват да се деформират , така или иначе ще ги подмените (аз ги подмених с шестограмни болтове с шайба) .... Подчертавам , че трябва да сте внимателни , ако не искате да съсипете всичко отдолу ,трябва здрава , стабилна ръка , усет и внимание ! Необходими са 2-3 стабилни и точни удара и болтовете се отвиват след това на ръка ...

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

След като отвиеме тези болтове в купето кормилната конзола е свободна , единственото , което и пречи да излезе е карето в двигателния отсег :

Изображение

То се пада точно под сервото леко в страни от АБС-модула , достъпа до него е свободен , не е необходимо да се разглабя и маха нищо , само трябва да умеете да работите с една ръка , защото място за две няма !
На карето има един болт , който трябва да се отвие ... с ключ 13 си държите контра от долната страна на главата на болта , а от горната страна с помощта на вложка и удължение , отвивате гайката ... положението на гайката е много неудобно , защото се пада точно под сервото и няма място за самата вложка , за това аз леко наклоних волана , така , че гайката да се падне в страни и да има място да се пъхне вложка. След като отвиете болта връщате волана в изходното му положение . Тук е мястото да подчертая , че трябва някак да си маркирате положението на кормилиния прът спрямо карето , а също и положението на пръта спрямо тръбата в купето, а също и положението на волана спрямо пръта (там , където е волана , именно , за да може после при монтажа волана да си ви застане точно).
След като отвиете болта , ако сте късметлии , кормилната конзола излиза ... , НО в повечето случаи , както беше и при мен , шлицата е заяла в карето (от годините се е натрупала ръжда и мръсотия и просто не иска да излезе свободно) . Необходими са няколко удара от вътрешната страна , за да може кормилния прът да излезе от карето (някой ви държи конзолата от вътре ,а вие с подходящо удължение нанасяте няколко стабилни удара по пръта от външната страна , като внимавате да не съсипете шлиците на карето).

На края конзолата излиза :

Изображение

Както се вижда от снимката кабелите към патрона (черната букса) и транспондера не са свалени , това с цел по малко разглабяне.

Сега е момента да се подменят и болтовете на патрона (понеже конзолата е свалена и е удобно ), за да може за в бъдеще ако се наложи да се свалят лесно (аз ги подмених с шестограмни ). Отвиват се пак със секача и чука :

Изображение

Изображение

Следва да свалиме зегера , който фиксира цялата система от пружина, контра шайба и лагер .... за целта първо трябва да освободиме кормилния прът от горния лагер , след това кормилния прът слиза на долу , за да няма напрежение в пружината , сваля се зегера , който фиксира шайбата , изкарва се голямата шайбата , пружината , малката шайба и на края самия лагер :

Изображение

Изображение

Лагера е разбит , вътрешния пръстен , който държи съчмите е накривен и деформиран , самия лагер дори се усеща как на определени места клини (което всъщност беше причина на моменти да ми затяга волана).

Следва монтажа на новия лагер в кормилната тръба (набива се с вложка с подхдящ размер , като внимавате да не нараните периферията на шапката му ), след това поставяме малката шайба ( запомнете положението й при демонтажа , защото тя влиза и по двата начина) , пружината (гресирайте я леко) , голямата шайба и на края зегера. След като наредиме цялата система от долу , монтираме горния лагер, притиска се кормилната тръба (понеже тя е под напрежение от пружината на долния лагер) , така , че кормилния прът да излезе достатъчно над горния лагер и да може да се постави зегера на горния лагер , поставяме го и монтажа е завършен. Аз подмених и горния лагер (въпреки , че беше сравнително нов). Ето я цялата система сглобена :

Изображение

Изображение

При монтажа соъбразете белезите , които сте си направили по -рано (аз съблюдавах резката , която си бях направил на горните шлици на пръта , да ми е по посока на долу , когато е с лице към мен )
Следва монтажа по обратния ред - вкарваме конзолата в купето , наместваме шлиците в карето , стягаме болта , наместваме пластмасовите детайли в гнездото и стягаме фиксиращата пластмасова шайба , навиваме болтовете (както казах аз съм ги подменил с щестограми ). Тук е мястото да кажа , че кормилната конзола може да се намества леко наляво или надясно , за да я центрирате , използвайте горната кора на патрона и следете да е еднкво разстоянието от двете страни спрямо таблото , след това стягате болтовете и с това монтажа на конзолата завършва .... остава да си наредите всичко останало ....
При мен резултата е отличен ! Няма го скърцането , няма го стягането на волана , много съм доволен ! Ремонта е продължителен и неудобен, цената на компонентите е сравнително висока (като се има предвид , че са дреболии) - долен лагер - 50лв , горен лагер - 17лв , пружина 10лв , (малка шайба - 5лв, голяма шайба- 8лв , тези двете не ми ги доставиха , но моите бяха запазени и си ги ползвах). Тези компоненти ги има само оригинални BMW ,достави ми ги колегата laviatan, афтърмаркет не се предлагат !

Ето и няколко клипа от нета за същия проблем :





Последна промяна metodi80 на 15 Сеп 2014, 1:09, променена общо 1 път

Потребител
Аватар
Мнения: 22
Регистриран на: 13.03.2014
Пол: Мъж
Кара: N57D30O1
Детайли за колата: F10 530d Xdrive

Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY

Мнение от Spark 50 » 29 Юни 2014, 16:56

Браво за старанието и хубавите снимки :yes:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3874
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY

Мнение от metodi80 » 29 Юни 2014, 18:13

Spark 50 написа:Браво за старанието и хубавите снимки :yes:


Старание ... не бих казал (имах желание и се стараех преди като правех ремонти и пусках теми , сега го правя просто за да е от полза на всеки , който се сблъска с проблем). Снимките също не са най -хубавите , не са и така подробни като преди , но пак става ясно .... :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 252
Регистриран на: 18.11.2009
Местоположение: Майна таун
Пол: Мъж
Кара: e36 compact,96'индивидуъл
Мечтае да кара: 6 serries
Детайли за колата: монреалблауууу

Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY

Мнение от vaykisss » 29 Юни 2014, 21:15

Колега здравей,рядко взе да пишеш ,но темите ти винаги са полезни подредени ,със снимки и всичко както си му е реда :bowdown: адмираций :bowdown:
При мен като взех колата имаше едно стържене точно като на клипчето ти,появяваше се само зимата и после изчезваше,скоро не съм го чувал,но един тъпак ме удари от ляво преди около година и сега има едно досадно скърцане ,но не е като това от клипа,утре ако имам време ще направя клипче да се чуе :yes: ,но аз го чувам от горе ,под самия бег някъде :dunno: ,а стърженето се чуваше долу някъде към пружинката ,та незнам,ок ще ги купя тия пласмасовите лагерчета ,нищо ,че са скъпи ,но имали според теб нещо което да се е изкривило по пръта и ако сменя лагерчетата ,пак да се прецакат :dunno: Смисъл идеята ми дали да си взема прът втора ръка или да оправям моя ,щото като гледам си е бая голям кОр самия ремонт и сам може и да не се справя :dunno:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3874
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY

Мнение от metodi80 » 29 Юни 2014, 22:12

vaykisss написа:......


Скърцането винаги се чува все едно е близо до самия волан ,(при мен също се чуваше така ) , без значение дали причината е лентовия кабел , горния или долния лагер ..... Дори да е от долния лагер звука се предава по тръбата и се чува все едно е горе .... Освен това горния лагер е пластмасов , а долния е метален (в смисъл не са пластмасови и двата )...
По принцип не мисля , че при удар , би могло да се изкриви нещо по пръта , освен ако удара не е толкова силен , че да е стигнал до купето , принципно може да се каже със сигурност само ако се свали конзолата , да се разглоби всичко и да се огледа , но честно казано ме съмнява да имаш криво там .... А който смята , че не може да се справи сам - идва при мен и аз се справям сам (експедитивно и качествено , но за това на ЛС) ... :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 539
Регистриран на: 26.07.2008
Местоположение: Ст.Загора
Пол: Мъж

Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY

Мнение от dangerous » 30 Юни 2014, 20:51

Браво!!!
И аз съм го играл тоя мач,не е трудно като цяло.Тези болтове на конзолата фабрично ги изтъняват под конус и след достигане на необходимите Nm. се къса горната част за да не може бай този да бара където не му е работа,че може да си счупи главата.
:bowdown:
Колко BMW-та изпих в тея кръчми!!!

-Колко "Nm" налягане са нужни за стягането на болтовете на капака за винтилите?

User
Аватар
Мнения: 4609
Регистриран на: 17.06.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 330XD
Детайли за колата: the silent power

Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY

Мнение от b00st » 10 Юли 2014, 9:10

Браво за темата. Аз лично съм правил горния преди, голяма занимавка са тия лагери по кормилния прът и имах късмет, че скърцането беше само от него. Превантивно, по идея на колегата Лилов, пуснах 10g 5w40 по пръта да се поомаже всичко надолу :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3874
Регистриран на: 21.05.2008
Местоположение: Враца
Пол: Мъж
Кара: 318i 97'

Re: Смяна на долен лагер на кормилен прът- DIY

Мнение от metodi80 » 10 Юли 2014, 10:56

b00st написа:Браво за темата. Аз лично съм правил горния преди, голяма занимавка са тия лагери по кормилния прът и имах късмет, че скърцането беше само от него. Превантивно, по идея на колегата Лилов, пуснах 10g 5w40 по пръта да се поомаже всичко надолу :mhihi:


И аз го бях правил това , като махах горния лагер , с масло за фина механика налях доволно , за да се смаже долния лагер , обаче тоя лагер е с такова глупаво устройство , че чак се чудя защо са го измислили така .... От вътрешната страна , от към самата тръба е буквално отворен , няма никаква защита , с времето просто изхвърля греста и остава без нищо ! При мен сеператора на съчимите беше буквално крив , виждаше се с просто око и чак се чудя как е възможно това , но уви факт е (ако не го бях видял с очите си, нямаше да повярвам никога !). Сега при монтажа на новия лагер го намазах хубаво с грес от вътрешната страна (нищо , че той уж си има) , за да го запечатя колкото мога да не изхвърля неговата си грес , но уж е нов , предполага се , че ще кара дълго ...

Назад към E36

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook