Виско шпер? Един разказ в картинки.
Модератор: Технически модератори
28 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
- LiTtLeRoCk
- СТАРШИНАТА НА ФОРУМА
- Мнения: 5434
- Регистриран на: 31.07.2007
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Мечтае да кара: Е38 740IL
Виско шпер? Един разказ в картинки.
Скоро ще вземам един такъв шпер, но ме интересува принципа на работа на този диференциал. Ако някой приложи и снимков материал ще е златен.
Няколко дни по-късно.
Явно никой не се е сблъсквал с това животно или ако има такъв го пазеше в строга тайна. Затова реших сам да си отговоря на всички въпроси, а после да ги споделя и на вас. Няма да навлизам в подробности относно разглобяването и отстраняването на касетата от дифа, но трябва да се знае, че чашките на виско шпера са хванати с болтове към касетата, а не като при другите само да влизат на шлиците.
Това са всички фрикционни дискове, които допринасят за блокирането на колелетата. Те са два вида и са подобни като тези на механичния шпер диференциал или съединителя на колата, а именно огледален(приискателен) и "феродов" диск. Огледалните са с гладка повърхност, а другите са грапави подобно на много фина шмиргелова шайба или пила за нокти. На първата снимка ще ги видите подредени един върху друг, като се редуват огледален, феродов.
Феродовите са "закопчани" за оста, в която влиза чашката на полуоската.
Огледалните са "закопчани" за касетата на диференциала.
Най-отгоре върху тях лежи това зъбно колело, което е по-дебело и върху него е щампована цифрата 1.
Върху най-горното колело лежат тези цилиндрични бутала, които при действието на шпера притискат най-горното, по-дебелото зъбно колело към останалите дискове, които съответно се притискат по-силно един в друг.
Самите бутала лежат в гнезда, които се намират в капака на касетата.
Капака поставен върху касетата с буталата в нея. Тук добре се виждат и пружините, които след натискане на буталата към дисковете връщат горния фланец , който е върху буталата обратно. Лагера не се движи!
Какво натиска фланеца ли? Ето това.
Единия страничен капак на диференциала всъщност е, едно голямо спирачно бутало, в което се движи течност под налягане ( ако не се лъжа оригинално това си е хидравлична течност от хидравличната помпа, която чрез модул се подава под налягане към буталото ).
Това бутало се състои от:
Корпус, който всъщност е капака на диференциала, на който ясно се виждат входящия отвор от където влиза хидравличната течност под налягане и другия отвор, който служи за обезвъздушаване също като на спирачния апарат. Вижда се и уплътнението, което мисля да подменя.
Това е подвижната част, тази която упражнява натиск върху фланеца, който лежи върху буталата притискащи фрикционните дискове. На него също има уплътнение.
Тук двете части са "монтирани" една върху друга.
Естествено, че няма как буталото да лежи директно върху фланеца, затова е и този лагер, който лежи между тях.
Тук вече виждате как седи буталото върху лагера и фланеца, който натиска буталата.
Чашката на полуоската, на която също има лагер.
Ето как всичко седи на диференциала.
Сега трябва да измисля по какъв начин да включвам и изключвам шпера дали с хидравлика или спирачна течност, което ще щади много фрикционните дискове и увеличи техния живот. За мен това да контрилираш блокирането на колелетата е много по-добрия диференциал за кола, която се кара ежедневно. Също така ако намеря начин ще мога и да контролирам натиска, който се прилага върху фрикционите, а по този начин и % на диференциала. Не е изключено и да греша някъде.
Няколко дни по-късно.
Явно никой не се е сблъсквал с това животно или ако има такъв го пазеше в строга тайна. Затова реших сам да си отговоря на всички въпроси, а после да ги споделя и на вас. Няма да навлизам в подробности относно разглобяването и отстраняването на касетата от дифа, но трябва да се знае, че чашките на виско шпера са хванати с болтове към касетата, а не като при другите само да влизат на шлиците.
Това са всички фрикционни дискове, които допринасят за блокирането на колелетата. Те са два вида и са подобни като тези на механичния шпер диференциал или съединителя на колата, а именно огледален(приискателен) и "феродов" диск. Огледалните са с гладка повърхност, а другите са грапави подобно на много фина шмиргелова шайба или пила за нокти. На първата снимка ще ги видите подредени един върху друг, като се редуват огледален, феродов.
Феродовите са "закопчани" за оста, в която влиза чашката на полуоската.
Огледалните са "закопчани" за касетата на диференциала.
Най-отгоре върху тях лежи това зъбно колело, което е по-дебело и върху него е щампована цифрата 1.
Върху най-горното колело лежат тези цилиндрични бутала, които при действието на шпера притискат най-горното, по-дебелото зъбно колело към останалите дискове, които съответно се притискат по-силно един в друг.
Самите бутала лежат в гнезда, които се намират в капака на касетата.
Капака поставен върху касетата с буталата в нея. Тук добре се виждат и пружините, които след натискане на буталата към дисковете връщат горния фланец , който е върху буталата обратно. Лагера не се движи!
Какво натиска фланеца ли? Ето това.
Единия страничен капак на диференциала всъщност е, едно голямо спирачно бутало, в което се движи течност под налягане ( ако не се лъжа оригинално това си е хидравлична течност от хидравличната помпа, която чрез модул се подава под налягане към буталото ).
Това бутало се състои от:
Корпус, който всъщност е капака на диференциала, на който ясно се виждат входящия отвор от където влиза хидравличната течност под налягане и другия отвор, който служи за обезвъздушаване също като на спирачния апарат. Вижда се и уплътнението, което мисля да подменя.
Това е подвижната част, тази която упражнява натиск върху фланеца, който лежи върху буталата притискащи фрикционните дискове. На него също има уплътнение.
Тук двете части са "монтирани" една върху друга.
Естествено, че няма как буталото да лежи директно върху фланеца, затова е и този лагер, който лежи между тях.
Тук вече виждате как седи буталото върху лагера и фланеца, който натиска буталата.
Чашката на полуоската, на която също има лагер.
Ето как всичко седи на диференциала.
Сега трябва да измисля по какъв начин да включвам и изключвам шпера дали с хидравлика или спирачна течност, което ще щади много фрикционните дискове и увеличи техния живот. За мен това да контрилираш блокирането на колелетата е много по-добрия диференциал за кола, която се кара ежедневно. Също така ако намеря начин ще мога и да контролирам натиска, който се прилага върху фрикционите, а по този начин и % на диференциала. Не е изключено и да греша някъде.
- ивчо
- старши ентусиаст
- Мнения: 1792
- Регистриран на: 4.09.2006
- Местоположение: Столичная
- Пол: Мъж
- Кара: Е34 с ... ръжда
Re: Виско шпер?
http://www.awdwiki.com/en/viscous+coupling/
И ако преживееш тоз убавец
Syncro системата на VW е на подобен принцип ..
Защо си залитнал натам ?!
И ако преживееш тоз убавец
Syncro системата на VW е на подобен принцип ..
Защо си залитнал натам ?!
Механджията написа:е, пример, аз снощи клатих здраво мойта, сутринта с кеф станах, кафенце, после вместо обичайните 15мин до бачкането пътувах близо 25... лежерно така, кефаджийско.... а тия дет бързат, дали са ебали?
The night is dark and full of lo6o
- LiTtLeRoCk
- СТАРШИНАТА НА ФОРУМА
- Мнения: 5434
- Регистриран на: 31.07.2007
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Мечтае да кара: Е38 740IL
Re: Виско шпер?
Щото го вземам за без пари.
- ивчо
- старши ентусиаст
- Мнения: 1792
- Регистриран на: 4.09.2006
- Местоположение: Столичная
- Пол: Мъж
- Кара: Е34 с ... ръжда
Re: Виско шпер?
Ако е 4.45, мога да ти кажа кой ще му се зарадва
Механджията написа:е, пример, аз снощи клатих здраво мойта, сутринта с кеф станах, кафенце, после вместо обичайните 15мин до бачкането пътувах близо 25... лежерно така, кефаджийско.... а тия дет бързат, дали са ебали?
The night is dark and full of lo6o
- ЗАЯДЛИВ ЗМЕЙ
- старши ентусиаст
- Мнения: 2386
- Регистриран на: 9.06.2005
- Кара: 518
- Мечтае да кара: БМВ с кожен салон
Re: Виско шпер?
Ивчо мама , колко е 34ковия шпер на ихикса ?
Много си е добре , никой не се е оплакал от него .
Много си е добре , никой не се е оплакал от него .
М50B20 - Ни на баир ме радва , ни в завой ме плаши!
- LiTtLeRoCk
- СТАРШИНАТА НА ФОРУМА
- Мнения: 5434
- Регистриран на: 31.07.2007
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Мечтае да кара: Е38 740IL
Re: Виско шпер? Един разказ в картинки.
Няма невъзможни неща.
Няколко дни по-късно.
Няколко дни по-късно.
Re: Виско шпер? Един разказ в картинки.
Ама това не е виско шпер. Бъркате ги . Това си е LSD диф със система хидра лок , демек задейства принципа на работа на шпера чрез бутало притискащо пакетите фрикционни дискове. Това задействане (блокировка) е с външно управление , както е добре описано в темата , но то ще да е обвързано със софтуерно и хардуерно изпълнение. Демек за да му промениш процента на заключване си трябва "мозък програмиран" и изпълнителен подходящ механизъм , няма да е никак лесно .
- LiTtLeRoCk
- СТАРШИНАТА НА ФОРУМА
- Мнения: 5434
- Регистриран на: 31.07.2007
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Мечтае да кара: Е38 740IL
Re: Виско шпер? Един разказ в картинки.
vladobate написа:Ама това не е виско шпер. Бъркате ги . Това си е LSD диф със система хидра лок , демек задейства принципа на работа на шпера чрез бутало притискащо пакетите фрикционни дискове. Това задействане (блокировка) е с външно управление , както е добре описано в темата , но то ще да е обвързано със софтуерно и хардуерно изпълнение. Демек за да му промениш процента на заключване си трябва "мозък програмиран" и изпълнителен подходящ механизъм , няма да е никак лесно .
Или помпа на принципа на хидравличната ръчна. Ако не е виско шпер защо на табелката пише VS 3.38
- MaxMeyer
- ентусиаст
- Мнения: 931
- Регистриран на: 19.04.2010
- Местоположение: Плевен
- Пол: Мъж
- Кара: Bayerische Motoren Werke
- Мечтае да кара: безплатно!
Re: Виско шпер? Един разказ в картинки.
Всичко супер особенно зимно време ще е по-ефективен,НО.Шпера няма за цел само да зацепва двете колела когато закъсаш или когато искаш да правиш бърнаут или по- добър старт.Основна функция му е да прави колата стабилна в завоите...Което става от самосебеси при стандартния шпер диф и няма как да контролираш при този вид шпер без специален компютър.Филма не е невъзможен но е голям.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Re: Виско шпер? Един разказ в картинки.
При виско шпера силите на триене са между пластина и специално силиконово масло променящо вискозитета си при повишаване на температурата. При фрикционния шпер триенето е межди две пластини , както си го обяснил феродов и огледален диск. А блокажа му се осъществява от допълнителна система с бутало задвижвано хидравлично. Ако е виско не виждам смисъл от допълнителната система за притискане , характеристиките на самия флуид ще определят колко и как да заключва шпера.
- LiTtLeRoCk
- СТАРШИНАТА НА ФОРУМА
- Мнения: 5434
- Регистриран на: 31.07.2007
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Мечтае да кара: Е38 740IL
Re: Виско шпер? Един разказ в картинки.
vladobate написа:При виско шпера силите на триене са между пластина и специално силиконово масло променящо вискозитета си при повишаване на температурата. При фрикционния шпер триенето е межди две пластини , както си го обяснил феродов и огледален диск. А блокажа му се осъществява от допълнителна система с бутало задвижвано хидравлично. Ако е виско не виждам смисъл от допълнителната система за притискане , характеристиките на самия флуид ще определят колко и как да заключва шпера.
Тук си много прав. Явно си е нормален шпер диференциал, на който блокажа се включва и изключва хидравлично. Остава да измисля по какъв начин да го включвам и изключвам. Шпера е в отлично състояние, а фрикционите са като нови, затова и мисля да го ползвам след време.
- ивчо
- старши ентусиаст
- Мнения: 1792
- Регистриран на: 4.09.2006
- Местоположение: Столичная
- Пол: Мъж
- Кара: Е34 с ... ръжда
Re: Виско шпер? Един разказ в картинки.
Блокажа на Мерцедесите (говоря 124 серия) е точно на хидравличен принцип
Утре ще видя какво мога да ти дам като инфо, ако не намериш де
Утре ще видя какво мога да ти дам като инфо, ако не намериш де
Механджията написа:е, пример, аз снощи клатих здраво мойта, сутринта с кеф станах, кафенце, после вместо обичайните 15мин до бачкането пътувах близо 25... лежерно така, кефаджийско.... а тия дет бързат, дали са ебали?
The night is dark and full of lo6o
- Dirty M5 driveR
- старши ентусиаст
- Мнения: 4376
- Регистриран на: 30.01.2009
- Местоположение: Русе
- Пол: Мъж
- Кара: the real 5er
- Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe
Re: Виско шпер? Един разказ в картинки.
MaxMeyer написа:НО.Шпера няма за цел само да зацепва двете колела когато закъсаш или когато искаш да правиш бърнаут или по- добър старт.Основна функция му е да прави колата стабилна в завоите..
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Не съм съгласен тук. Диференциалите с ограничено приплъзване са създадени за извличане на повече от потенциала на автомобила - пренасяне на повече сила към пътя и по-добър контрол при определени ситуации. "Да прави колата стабилна в завоите" е твърде общо казано, и като цяло грешно. Колата става много по-контролируема на излизане от завоите, и то пак при определени ситуации - ниско сцепление примерно. Но в самия завой силите, с които постоянно работещия шпер действа на пътя реално не помагат на автомобила да се движи по-устойчиво. Неслучайно модерните М-диференциали са с до 100% заключване - на правите и постоянните завои е отключен/почти отключен, а се заключва до 100% само когато това е нужно.
Това беше важна вметка според мен и дано не породи спор, некасаещ темата на автора. Не е хубаво да оставяме с грешно впечатление по-незапознати колеги.
- MaxMeyer
- ентусиаст
- Мнения: 931
- Регистриран на: 19.04.2010
- Местоположение: Плевен
- Пол: Мъж
- Кара: Bayerische Motoren Werke
- Мечтае да кара: безплатно!
Re: Виско шпер? Един разказ в картинки.
Съгласен съм с написаното.Но шпера е измислен за стабилност и проходимост не за дрифт макар че спомага за неговото по -добро контролиране.Аз знам каква беше колата ми с отворен диф и каква е сега с шпер...
Между другото с кое по-точно не си съгласен от това което написах?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Между другото с кое по-точно не си съгласен от това което написах?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Re: Виско шпер? Един разказ в картинки.
Dirty M5 driveR написа:MaxMeyer написа:НО.Шпера няма за цел само да зацепва двете колела когато закъсаш или когато искаш да правиш бърнаут или по- добър старт.Основна функция му е да прави колата стабилна в завоите..
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Не съм съгласен тук. Диференциалите с ограничено приплъзване са създадени за извличане на повече от потенциала на автомобила - пренасяне на повече сила към пътя и по-добър контрол при определени ситуации. "Да прави колата стабилна в завоите" е твърде общо казано, и като цяло грешно. Колата става много по-контролируема на излизане от завоите, и то пак при определени ситуации - ниско сцепление примерно. Но в самия завой силите, с които постоянно работещия шпер действа на пътя реално не помагат на автомобила да се движи по-устойчиво. Неслучайно модерните М-диференциали са с до 100% заключване - на правите и постоянните завои е отключен/почти отключен, а се заключва до 100% само когато това е нужно.
Това беше важна вметка според мен и дано не породи спор, некасаещ темата на автора. Не е хубаво да оставяме с грешно впечатление по-незапознати колеги.
Ами породи го спора . И ти не си съвсем прав. По-голяма сила не пренася , по-точно казано подобрява сцеплението включвайки още едно задвижващо колело независимо от загуба на част от сцеплението с пътя върху него . Как по-стабилна на излизане от завой , а по-нестабилна в самия завой , каква е разликата , или завива или се движи направо , разглеждайки средни положения вариантите са хиляди. По-точно казано подобрява поведението в завой при частична загуба на сцепление и същевременно увеличава недозавиването при условия на много добро сцепление , ако това последното е повод за несъгласието ти . Тука е гршно да се правят изводи за спортно клонящо към дивотийско каране когато никоя от системите в автомобиля не трябва да се обвинява за попдане в изключителни и редки ситуации , по-скоро шофьора е за . Ама аз дадох газ и тя стана по-нестабилна заради шпера . Ами нормално увеличавайки риска от загуба на сцепление и на двете колела ( има разлика ) естествено те преминавайки едновременно в приплъзване спрямо пътя в посока друга от движещата ще доведе до нестабилност , но по-скоро неправилнота употреба на педала на газта е причина водеща до следствието след това . Нима при повечко газ в завой с отворен диф няма да се получи приплъзване...естествено че да , но шанса да овладеееш колата след това е леко по-малък отколкото в случая на наличие на шпер. Общо взето загубата на сцепление е тънка граница и е въпрос на начина на каране с и без шпер ( да не включваме тука и процент на заключване и условия на каране и т.н. ) важен като добиване на умения за по-добро последващо поведение на пътя . ПС: Абе откъде тази информация я изкопчвате че М-ката отваря дифа в завой , къде това инфо ? От чисто любопитство.
По темата най-общо , с електрохидравличен клапан и управлението му от фирма за хидравлика може да се постигне заклщчване на дифа , но определянето на характеристиките им ще е трудно и въпрос на опити , не знаейки каква сила е нужна за постигане не определен процент заключване. При нормалния шпер има пружинна пластина притискаща пакетите и си е изчислена . Аз само от снимките на разбрах има ли такава всъщност и дали все пак по някакъв начин без упражнен натиск от буталото няма някакво първоначално заключване .
28 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани