M3 E36 Бюджетен пистов автомобил

Персонални тунинг проекти.

Модератор: bum_bum

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

Мнение от nikoror » 10 Фев 2009, 22:02

ето и една снимка от теглилките. малко трябва да смъкнем задницата
това е със 160 паунда шофьор в колата

Изображение
Изображение

2880 паунда=1310кг
1240кг само колата, началните са били около 1440кг така че сме доста добре

E30 M3 Dreamer
Аватар
Мнения: 1153
Регистриран на: 4.07.2006
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: `90 E30 M50B20 , Fiat Punto Bertone
Мечтае да кара: E30 M3

Мнение от bivola » 12 Фев 2009, 23:51

Пфф изчетох цялата тема едно ГОЛЯМО браво :) С интерес ще следя темата :) Успехи за напред :D

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

Мнение от nikoror » 14 Фев 2009, 2:47

преди няколко години, когато започвах да се образовам за автомобилите в този форум имаше няколко човека, които водеха доста интересни разговори на техническо ниво и все пак разбираем език и с голям интерес се опитвах да науча нови неща... сега съм малко по-голям и имам някакви елементарни познания и малко опит и се надявам и аз да мога да помогна на някой да научи нещо ново за колата си.
та сега смятам да напиша малко събрана информация за гумите:

няма как да не започна с това, че гумите са най-важното нещо за всеки един автомобил защото всички сили минават през тях и това ги прави основен фактор за ускоряването, завиването и спирането. за това е важно да разберем горе долу как работи сцеплението преди да се опитваме да правим каквото и да е друго по колата.

първото нещо, което трябва да знаем е как гумата генерира сцепление. основно има 3 неща които са от значение:
механично сцепление от това, че настилката не е идеално гладка, т.е. когато карате по асфалта в него има неравности в които гумата се опира под ъгъл и по този начин се заклещва и реално в точката на зацепване гумата и асфалта са под ъгъл. надявам се от картинката да става по-ясно:
Изображение
та оттук става ясно, че когато асфалта е по-нов гумата може да се зацепи в него по-добре защото има много повече остри нови ръбове и неравнини. с времето "неравнините" се запълват с гума, а ръбовете се изглаждат и за това на стар асфалт сцеплението е по-лошо от колкото на нов, един вид става "гладък".
втория начин е прилепване/адхезия (adhesion). това е свойството на гумата да се прилепя до материала по който се движи на молекулярно ниво, т.е. все едно гумата е покрита с лепило по външната страна и когато карате се залепя за асфалта. това е основния фактор, който също така зависи най-вече от лицето на контактната повърхност (т.е. колко е голямо контактното петно). адхезията е където скъпите гуми се различават много от евтините.
третия начин е от самото износване на гумата, т.е. когато гумата се "разтегля" до такава степен, че парченца от нея почват да се откъсват и да остават на асфалта. това отнема енергия и съответно допринася за сцеплението.

друга много важна характеристика на гумата е така наречената крива на натоварване-сцепление. следващата графика показва точно това. безсрамно открадната и преведена неуко от тук:
http://lgtforums.com/forums/showthread.php?t=83892 (тук може любознателните да прочетат още инфо)
Изображение

та тежестта и сцеплението съм ги дал в кг защото така е по-лесно за представяне, но реално стойностите трябва да са в нютони.
та от тази графика разбираме, че за дадена гума, когато има 500кг на нея тя има 700кг сцепление (т.е. 1.4 ефективност=може да поддържа 1.4ге ускорение в завой), и същата гума при 2000кг на нея има 1500кг сцепление (т.е. 0.75 ефективност, т.е. 0.75ге странично ускорение в завой) като 1ге=1 земното ускорение=9.8 м/сек на квадрат.
та значи на една и съща гума, кола която е с по 500кг на всяка гума ще завива с 1.4ге а кола с 2000кг на същата гума ще завива с 0.75ге, т.е. когато намаляте теглото на колата реално увеличавате сцеплението без да пипате гумите. другото важно наблюдение е, че ВИНАГИ с увеличаване на теглото сцеплението се увеличава, но намалява като ефективност. Това ще рече, че в Формула 1 когато задното анти-крило натиска с 500кг допълнително то създава (примерно) 300кг допълнително сцепление без да променя теглото на колата и от там се получават по-високите странични ускорения в завой (3-5ге).
Но също така когато завивате с постоянна скорост с (примерно) 1ге тежестта се мести от вътрешните гуми на външните (заради центростремителната сила) и от там се получава, следния ефект:
без преместване на тежестта предните две колела имат по 500кг на всяко и съответно по 700кг сцепление на всяко (от графиката), т.е. предницата завива с 1.4ге. с преместване на тежестта вътрешното има 300кг (примерно) и съответно 420кг сцепление (от графиката) а външното колело има 700кг (старите 500+новите 200) и съответно 720кг сцепление (от графиката) и резултата е 1000кг на предницата с 1140кг сцепление, т.е. 1140/1000=1.14ге. Кофти... значи местенето на тежестта не е хубаво нещо. Но реално не можем да направим много защото то е функция само от следните неща:
странично ускорение - колко бързо взимаме завоя, т.е. ако завиваме бавно няма да има много преместване на тежестта, но все пак нали идеята е да завиваме бързо, така че това НЕ ИСКАМЕ да го намаляме.
тежината на колата: колкото повече тежиш толкова повече тежест имаш за местене. това ИСКАМЕ да го намаляме колкото се може повече (а вече видяхме, че леката на кола на старите гуми дава още повече сцепление заради самата крива)
височината на центъра на тежестта (т.е. това е рамото) колкото по-ниско е центъра на тежестта толкова по-малко тежест се мести при завиване. т.е. искаме да сложим тежките неща ниско а на високо да нямаме нищо (т.е. махаме шибидаха, алуминиев покрив (или карбонови нишки) и т.н.), "монтираме" шофьора максимално ниско. това ИСКАМЕ да го намалим
широчината на стъпката на колата: колкото по-широка колата толкова по-малко се мести тежестта, т.е. при безкрайно широка кола няма да има местене на тежестта, но няма да има и паркиране та трябва компромис, но по-широката стъпка като цяло е най-сложното/скъпо. с фланци може да се правят леки корекции, но ефекта не е особено голям. това НЕ ИСКАМЕ да го намалим.

следващото МНОГО важно нещо за гумите е така наречения слип-ъгъл или ъгъл на приплъзване. понеже автомобилната гума е направена от...ГУМА! тя има еластичност и докато завиваме реално се деформира, така че гумата не сочи в посоката на завиване. ъгъла между това на къде сочи гумата и на къде се движи колата е точно ъгъла на приплъзване (слип). надявам се да стане по-ясно от графиката, която е открадната от:
http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/su ... _angle.htm
Изображение

та дори когато карате бавно има ъгъл на приплъзване, защото просто иначе колата нямаше да завива. ако "гумите" бяха дървени като на каруца просто щяха да се плъзгат буквално при завиване. но при гумата това приплъзгване води до деформация на гумата (т.е. допълнителна енергия) а от там и до повишаване на сцеплението. в зависимост от гумата максималното сцепление е при различен слип-ъгъл, като за състезателни гуми е примерно 3-5градуса, а за улични е може би 10-12. стойността няма значение, важното е, че с увеличаването на слип-ъгъла сцеплението се увеличава до един момент и после почва да пада. т.е. ако искате да карате наистина бързо трябва постоянно да сте в максимално близо да иделния слип-ъгъл без да го подминавате. ситуацията става сложна от това, че 4те гуми на колата се движат по дъги с различни радиуси и от там "тунинга" на окачването до голяма степен се състои в това всички гуми да имат "подобни" слип-ъгли в завой за да може поведението на колата да е "неутрално", т.е. нито предните нито задните гуми да имат повече сцепление. реално дефиницията на недозавиване е, че предните гуми имат по-голям слип-ъгъл от задните (т.е. минават точката на максимално сцепление преди задните), съответно при пре-завиване задните гуми имат по-голям слип ъгъл от предните.
та "умението" да се кара една кола бързо до голяма степен опира до това да се стои на максималния ъгъл на приплъзване винаги.
това приплъзване не трябва да се бърка с "дрифт" приплъзването където задните гуми са минали отдавна оптималния слип-ъгъл и генерират сцепление доста по-ниско от оптималното (но все още имат сцепление, то не изчезва в нищото просто намалява).

същото нещо за приплъзването (слип) важи и при ускоряване/спиране (т.е. при напред/назад посоката), но тогава се казва слип-процент, т.е. колко гумата приплъзва спрямо въртенето на колелото. оптималното сцепление обикновено е около 10-20 процента слип, т.е. 10-20% приплъзване, т.е. оптималното спиране и ускорение се получава при леко "приплъзване" на гумата. това НЕ Е въртене на гумата което е 100% приплъзване и има доста по-ниско сцепление. т.е. при "дрифт" гумата е минала оптималното си сцепление и в странично и в напред/назад ускорение. абс-а също е направен така че да спира оптимално и да държи гумата максимално близо до желаното приплъзване (обикновено 10-20%). но точно заради това, ако карате на състезателни гуми при които оптималното сцепление е при 10% приплъзване а абс-а е настроен за улични гуми с 20% приплъзване спирането нямат да е на оптималното ниво на сцепление и за това като цяло при сериозно промени по който и да е от параметрите на спирачната система (гуми, големина на буталата на спирачните цилиндри, коефициент на триене на накладките, диаметър на спирачния диск) абс-а вече не може да работи оптимално.

та така... ако има въпроси питайте.
за по-любознателните: The Racing and High-Performance Tire на Paul Haney или How To Make Your Car Handle на Fred Puhn или Tune to Win/Engineer to Win/Drive to Win на Carroll Smith

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

Мнение от nikoror » 06 Юли 2009, 18:30

състезанието мина, никакви особени проблеми и с двете коли, не сме спирали за повече от 30мин непредвидено, общо взето много съм доволен. за повече информация и резултати може да видите:
http://www.onelapofamerica.com/history/ ... tml?y=2009

крайно класиране: БМВ 37/63, 5/5 в класа си; Алфа 52/63, 7/10 в класа си

и двете коли са доста по-добри от нашите умения и реално може да правят по-добри времена, но като цяло беше доста интересно преживяване и всички са доволни, и дето има един лаф - ако няма да печелиш, поне може да се забавляваш.

като цяло всички, които участват са много дружелюбно настроени и са готови да ти помогнат/услужат. С Алфата и Исузуто сме ходили при някакви фенове на марката и те са си сваляли здрави части от колите за да ни ги дадат, или са карали по 500км за да ни срещнат някъде да ни дадат част, но тази година с БМВ-то беше доста успокояващо да знаеш, че има поне още 15 БМВ-та, които участват и, че не е проблем да спреш при някой дийлър и да си купиш частите. Ето и една история:

Carolina Motorsports Park беше 2 сесии сутринта от 9-12 и после от 13-16. Та на тая писта има един лек завой в задната права (The Kink), който е оф-камбър (с обратен наклон на завоя) и по принцип с стрийт кола не се взима на пълна газ, но трябва да вдигнеш газта преди това, че ако вдигнеш в самия завой правиш 1, 2 или 3х360 завъртания (както видяхме няколко 911, голф гти (той го спаси де) и разни други). Та след 3-те обиколки за измерване момчето, което караше БМВ-то реши в обиколката за изстиване и излизане (cool down lap) да види дали не може да го вземе все пак с пълна газ завоя - и резултата беше 360 в тревата. Ма нищо сериозно, излиза от пистата, а колата не иска да държи празен ход.
След известно мислене и ровичкане стигнахме до извода, че е бедна смес и трябва да има тез от някъде на въздух след дебитомера и с доста зор видяхме, че е от маркуча за празния вход, който влиза отзад на колектора точно под дроселовата клапа и почти не се вижда къде е. та се оказа, че пласмасата, която се щрака там се е счупила и маркуча е изезнал. с малко силикон и много свински опашки нещата бяха закрепени, но за всеки случай решихме да потърсим резервна част. в 6 вечерта трябваше да сме на BMW Performance Center пистата, а те имаха отбор в състезанието. Попитахме ги, дали има магазин за части някъде около пистата и дали имат телефон - естествевно, знаеха точно на кой да се обадим за да си намерим частта.
Обаждам се да питам, и се оказа, че в склада я нямат частта, но ми казаха, че ще ми се обадят след малко. И след малко ми звъни и вика: тука в един магазин в града се обадих и я имат частта и в обедната почивка ще ида да я купя и после направо ще ви я донеса на пистата, защото и без това искам да видя колите. аз бях :shock: :shock: :shock:

Наистина може да намериш невероятни фенове :)

Ето и няколко снимки, че стана wall-o-text

Ние тръгваме от Хюстън 1200мили до началната точка: South Bend, Indiana - Tire Rack HQ
Изображение
(c) Deian Tabakov
Изображение

След си сложихме стикерите на официалните спонсори вече сме регистрирани:
Изображение
Ето и момчетата, които караха БМВ-то:
Изображение


Първото състезание, е мокър скид-пад (кръг с диаметър 200 фута):
Изображение

2 часа за да стигнем до южно от Чикаго: Аутобан Кънтри Клуб (тука настигаме един Нисан Алтима хибрид :shock: )
Изображение
Ако се чудите какви хора идват да гледат такива състезания:
Изображение

следват няколко стотин мили до Кентъки и доста часове сън (може би 6) и ауто-крос организиран от Дани Поп (SCCA Rules):
Изображение

това беше до към обяд, след това още няколко стотин мили до един 3/8 мили овал (мнооого малък) в Тенеси, но заради дъжда го отмениха и имахме предостатъчно време да си стигнем до хотела в Алабама та спряхме за вечеря на стол и маса, а не на крак :D

Таладега Гран При (да не се бърка с Таладега Мотор Спийдуей където карат НАСКАР) валеше доста и БМВ-то се завъртя на един завой и не можа да излезе на собствен ход от калта та имахме ДНФ (did not finish - 0 точки) за сутрешната сесия:
Изображение

следват към 600 мили до южна Флорида и една от най-известните писти в Щатите - Sebring:
Изображение

a ето и една снимка на колите, които се бориха за топ 5:
Изображение
под капака на е46 м3, което финишира 3-то в крайното класиране и първо в класа:
Изображение

след 2-те сесии на Sebring трябваше да минем 200 мили до Гейнсвил за около 2 часа... :uups: :uups: :uups: Специални благодарности на Брок Йейтс Джр. за специалния етап :)
В Гейнсвил имаше 1/4 миля драг и бракет драг - отвратително представяне и на двата отбора - без коментар
ИзображениеИзображение

хотела после не беше далече и се наспахме добре преди среща с една писта, на която съм си мечтал да карам от..... малък :)
Изображение
Изображение
между сутришната и следобедната сесия пуснаха останалите от отборите (които не се състезаваха този ден) да обиколят пистата с пейс кар:
Изображение

Наистина Daytona е невероятно преживяване. Заслужава още една снимка с карбоновото Z4 направено от TC Kline:
Изображение

Следва дълго пътуване до South Carolina, малко сън и после Carolina Motorsports Park:
Изображение

След 2-те сесии последва не дълго пътуване до меката на БМВ феновете в Щатите: BMW Performance Center - Spartanburg, SC:
ИзображениеИзображение

следва едно дълго пътуване през Димящите планини (Smokey Mountains) до Beaver Run в Пенсилвания (пистата беше в близост до Big Beaver и New Beaver :winky: ). Там стигнахме към 4 сутринта и си спестихме парите за хотал като спахме в колите пред входа на пистата :)
ИзображениеИзображение
една снимка на Брок Джр и машинката на която се размотваше из падок-а: Изображение

На пистата и двете сесии минаха толкова бързо заради добрата организация и относително късата дистанция, че пуснаха свободно каране и аз се качих да пробвам БМВ-то след като не го бях карал от близо месец. извод: колата е доста по-добра от шофьора си :)

на връщане към South Bend за последното състезание - сух скидпад, спряхме заедно с момчетата в з28 камарото и бяхме свидетели на това, че и произведенията на изкуството работят с масло:Изображение

След сухия скидпад дойдоха и награждаванията и речта на Брок старши (основателя на Cannonball Run и One Lap of America и дългогодишен журналист за Car'n'Driver):Изображение
(също като мина през нашата маса ни разказа, как бил купил някаква Льо Ман машина от 70те дето можело да я докара догодина в Оne Lap :shock: )

Всичко хубаво има своя край - веднага след нагръждаванията трябваше да си тръгваме, защото повечето трябваше да се изнасят от общежитията до понеделник, а пристигнахме в неделя по обяд).
Ето и една снимка на Алфата от БМВ-то:
Изображение

Това беше. Ако имате въпроси, питайте!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

Мнение от nikoror » 06 Юли 2009, 19:19

A, също така тази година за първи път Мотор Тренд бяха "медийни-партньори" на One Lap вместо Car'n'Driver. Тук има доста за състезанието:
http://www.motortrend.com/one_lap_of_america/index.html

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 342
Регистриран на: 20.11.2006
Местоположение: Варна city
Пол: Мъж
Кара: квото има
Мечтае да кара: E30 M3 Johnny Ceccoto

Мнение от Dakataaa » 06 Юли 2009, 20:09

Поздравления колега , страхотна тема :bowdown: За напред само успехи ;)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 778
Регистриран на: 12.10.2004
Местоположение: София
Пол: Мъж

Мнение от BMX » 06 Юли 2009, 20:58

Направо ви завиждам благородно за изживяването. Два въпроса: колко време трае цялото това събитие - от първото състезание до награждаването? И второ, какъв бюджет ви бе необходим ако не е тайна за участие без да броите подготовката на колата? Имам впредвид различни такси, хотели, храна, гориво и тн.

Как ще ги стигнем американците... питаше навремето Тодор Колев, а отговор няма :roll:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

Мнение от nikoror » 06 Юли 2009, 21:44

състезателната част е 8 дни: почва се в събота и се свършва в събота (последните доста години е така). тази години беше от най-кратките състезания (към 3500 мили), миналата беше над 4000, по-миналата беше над 4200 (като имаше 1100 мили отсечка за една нощ... ех, бяхме млади още :mhihi: ). говори се, че догодина пак ще е по-дълга и може би ще се ходи на юг :twisted:

състезанието струва 2500$ на отбор (макс 3 човека), като може за още 500$ да сте 4. за хотели: тази година бяхме 5 и спахме в една стая (2 двойни и едно допълнително легло) за към 75$ на вечер, като 1 вечер бяхме без хотел, т.е. по 15$ на вечер на човек. яденето много зависи, но не е много защото през повечето време си на сникерс и вода/гейтърейд. спира се за junk food/gas station food (всякакви неща, които никой не би ял по принцип :P ). по принцип правилото е, че колата не спира ако не трябва да се зареди и спиранията за ядене не отнемат повече от 20мин (с много малко изключения ако наистина имаме време). бензина вече си е разход. понеже сме от хюстън и там са повечето петролни компании до сега почти всяка година сме имали някакъв вид спонсорство за бензин (миналата година имахме 5000$ от BP), но тази година заради кризата (и едни други субективни фактори) трябваше да си плащаме сами и се дават по близо 50-100$ на ден на кола за бензин (като БМВ-то беше доста по-икономично от Алфата). това се дели между хората в колата (обикновено 3-ма, т.е. по 20-30$ на ден бензин). поне тази година бензина беше доста по-евтин от миналата :idea:

като цяло в университета успяваме да намерим спонсори за повечето неща (особено части по колите) и от джоба си плащаме относително малко (бюджета на клуба за последните 2 години е около 12-13$ хиляди годишно, преди това е бил към 8-10$ хил, като много малка част идва от университета, а повечето е от спонсори, които сам трябва да си намериш и убедиш. имаме късмет, че в града има доста ентусиасти и хора, които са завършили университета и сега работят нещо свързано с коли (като например мениджъра на Ферари ъф Хюстън))

кога ще стигнем сащ? много зависи в какво отношение? и за България ли говорим или за ЕС? ма аз по принцип съм инжинер :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1520
Регистриран на: 23.12.2006
Местоположение: Казанлък

Мнение от Nightmare » 06 Юли 2009, 22:42

Уникално състезание :shock:
Евала колега, наитина всички тук само можем да завиждаме къде сте карали.
Себринг,Дейтона...ехх кога ще ги стигнем... :(

Поздрави и успех за напред :D
Изображение

Потребител
Аватар
Мнения: 6
Регистриран на: 6.11.2008

Мнение от sim4ata » 14 Юли 2009, 14:39

И аз мога да се похваля, че ти завидях благородно :uups: :P за това мечтано преживяване! Би ли казал нещо относно ученето ти в това училище - такси, записване, как става всичко с влизането в него? Мерси :!:
2.0 20V - Каде отиваш ти, може би!?

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 117
Регистриран на: 7.06.2008
Пол: Мъж
Кара: Нещо между 320-ка и М3
Мечтае да кара: S62B50

Мнение от STOPSKI » 14 Юли 2009, 21:54

Евала колеги направо ви се възхищавам и все повече се радвам че има такива хубави теми като гледах снимките чак и аз осетих адреналина :mhihi: яко тоци сте давали на М-ката браво :bgflag: :bchug:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

Мнение от nikoror » 16 Юли 2009, 12:04

за училището: Rice University www.rice.edu
намира се в Хюстън, Тексас

за приемането е като във всеки друг добър университет в щатите: учиш си сериозно в гимназията, изкарваш добри оценки, изкарваш добри резултати на SAT & SAT 2 и оттам вече е късмет малко, но ако търсиш стипендия винаги е така... по принцип в щатите почти всеки университет (технически) ще има някаква форма на автомобилен клуб, просто нашия е уникален в това, че подготвяме истински коли за писта и ги караме по пистите :mhihi:

но нека темата остане за автомобили :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 384
Регистриран на: 4.05.2008
Местоположение: Търговище
Кара: Е36-325i Тurbo 605 Max Torque

Мнение от kirilov/325i » 27 Юли 2009, 14:07

Направо ви завиждам благородно.
Абе лепнете 1 Български флаг по колата,ако може ???
Много ще се гордеем :D !
Изображение.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

Мнение от nikoror » 28 Юли 2009, 11:38

аз карах Алфата и там ми е името и знамето... :bgflag:

Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 384
Регистриран на: 4.05.2008
Местоположение: Търговище
Кара: Е36-325i Тurbo 605 Max Torque

Мнение от kirilov/325i » 28 Юли 2009, 12:09

:have one: :bgflag:
Изображение.

ПредишнаСледваща

Назад към Проекти

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook