M3 E36 Бюджетен пистов автомобил

Персонални тунинг проекти.

Модератор: bum_bum

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

M3 E36 Бюджетен пистов автомобил

Мнение от nikoror » 14 Сеп 2008, 22:50

В тази тема ще показвам процеса на превръщане на 1995 М3 Е36 УСА в пистов автомобил. Надявам се да е полезно за всички, които смятат да ползват е36 за писта или просто за по-добро поведение на пътя. Ще гледам да има техническа информация повече от колкото цени и магазини (защото цените от щатите не са съвсем същите в бг).

Колата се подготвя от автомобилния клуб на университета Rice в Хюстън.

Цел: Подготовка на М3 за One Lap of America (www.onelapofamerica.com) май 2009. Колата трябва да побира 3ма души, да е годна за употреба по улиците и да е оптимизирана за улични гуми с тредуеър (показател пряко свързан с твърдостта на гумата, по-голямо число=по-твърда гума) над 220 (т.е. хубави гуми за всеки ден, но без сликове и полу-сликове).

Колата: 1995 (9/94 май беше по VIN) БМВ М3 S50B30USA
Американската версия на М3 е по-различна от Европейската. Разликите най-вече произлизат от това, че са искали колата да струва около $35к, поради което са махнали доста от скъпите неща по двигателя (индивидуални дросели, безстепенен VANOS). От към шаси са почти идентични. За повече инфо:
http://www.bmw-m.net/techdata/95m3.htm
http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=14

Състояние: Колата я продаваше едно момче, което завърши университета миналата година и първо я предложи на клуба преди да я пусне официално. След кратък разговор се разбрахме за $3000 което е доста добра база за бюджетния ни проект. Проблемите по колата са такива, че я правят доста добра база за пистов автомобил и относително скъп за ремонт за всекидневен: интериора е в доста лошо състояние: шофьорската седалка е разкъсана, тавана се е разлепил, кората на едната врата е счупена, панела на жабката е разлепен (т.е. неща, които така или иначе ще се махат от колата и не ме интересува). Климатика не работи (не ме интересува), чейнджъра не работи (не ме интересува). 5 много запазени джанти BBS RK с 4 почти нови гуми 235/40/17 Кumho. Истински проблеми: колата не пали и педала на съединителя потъва.

Проблема с паленето беше, че клемите на акумулатора не бяха стегнати и нямаше земя (не палеше с ток от друга кола). Това се оправи за 5мин и колата запали. Компресията на студен двигател показа 170-175пси на всички цилиндри (ниско, но става - двигателя е на близо 210к км). Сменихме горната и долната помпа на съединителя на паркинга (100$ в части - 2те помпи и течност) и съединителя вече работеше - странното беше, че и двете бяха скапани.

Прибрахме колата (двигателя звучи като дизел - предполагам е VANOS-a, но ще се знае със сигурност като отворим главата). Амортисьорите са заминали.

Поради липсата на финанси да се качват коне основната цел ще е намаляне на теглото и оптимизиране на окачването.

Регистрирането на колата беше $450 (В Тексас се плаща 6.25% данък върху "80% от оценената стойност на колата")

На първо време почнахме да сваляме нещата, които не ни трябват и за които не ни трябват специализирани инструменти: климатика (компресор, кондензатор, перката, тръбите). Резервоара за течността за чистачки, фарове за мъгла, корите на вратите (едната вече я нямаше), кората под предния капак, декоративния (?) спойлер.

Малко размисли за теглото:
На всички е ясно, че колкото по-лека е една кола толкова по-бързо тя може да ускорява (във всички посоки, т.е. набиране, завиване и спиране). Всички динамични характеристики се подобряват и разхода намалява. Самото м3 тежи около 1460кг (по данни, не сме го мерили), което е доста тежко и се надявам да свалим поне 150кг. Освен, всичко гореописано гумите работят по-ефективно когато има по-малък товар върху тях (т.е. гума с 500кила върху нея може да прави 1.1g странично ускорение, със 350кила върху нея може да прави 1.15g странично ускорение). При по-нисък товар също така колата се накланя по-малко в завой (по-малко странично преместване на тежестта) и това води до по-малко накланяне на гумите (стоят вертикални - камбъра не се мени толкова) -> по-добро сцепление. При олекотяване на колата осезателно колата седи по-високо от земята и това трябва да се коригира за оптимално поведение на пътя (просто по-малко тежест върху пружините и те не се свиват толкова).
По-малко натоварване (топлинно) на спирачките (което ми напомня, че м3-то идва с гигантски дискове - мисля директно са взети от е34 м5).

Качвам 2 грозни снимки от телефон скоро ще има още (тия дни малко урагани и няма ток на доста места из града).

Ако имате въпроси питайте.

Изображение

Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 11942
Регистриран на: 22.07.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: турбо бмв

Мнение от bum_bum » 15 Сеп 2008, 0:16

Баси, то и в Щатите като нямате пари да си напрайте колата кво да кажем ние тук :mhihi:
Изображение

Капетано
Аватар
Мнения: 3364
Регистриран на: 20.01.2004
Местоположение: далеко от родината
Кара: '90 328i/6 '95 540i/6

Мнение от LeX » 15 Сеп 2008, 0:19

Аз имам въпрос...знаеш ли дали от 3 литрово американско М3, intake camshaft-a, може да стане на м50б25 без ванос :roll: Ровил съм в биммерфорумс, да търся информация, някой казват че става, други казват че не става... :confused: Иначе като цяло проекта ви изглежда доста интересен, пускай повечко снимки да гледаме как върви прогреса ;)
Изображение

"My ambition....by the end of the day, to be the world champion" Colin McRae

User
Аватар
Мнения: 4470
Регистриран на: 17.06.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: X5 3.0D

Мнение от b00st » 15 Сеп 2008, 2:35

Интересно занимание, няма да скучаете поне :D

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3966
Регистриран на: 17.03.2003
Местоположение: Sofia
Пол: Мъж
Кара: X5 E53
Мечтае да кара: BMW i8 JET Surf
Детайли за колата: 3.0i ,с газова уредба :) ,дюзи Баракуда, ел оерка на мястото на Визкосъединителя ,Таблет 10 инча и собстврна аудио система с блутут и суббугер .

Скоро ще има турбинка 1 или 2 :)

Мнение от ludiagsm » 15 Сеп 2008, 8:32

Пожелавам ви успех в на4инението и ни дръж в те4ение със снимки,клип4ета и инфо :yes:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 752
Регистриран на: 16.01.2005
Местоположение: лондон
Кара: е46 м3 х2, mustang GT, viper RT/10

Мнение от oxam » 15 Сеп 2008, 15:21

LeX написа:Аз имам въпрос...знаеш ли дали от 3 литрово американско М3, intake camshaft-a, може да стане на м50б25 без ванос :roll: Ровил съм в биммерфорумс, да търся информация, някой казват че става, други казват че не става... :confused: Иначе като цяло проекта ви изглежда доста интересен, пускай повечко снимки да гледаме как върви прогреса ;)

не става, също съм търсил доста информация по въпроса, само на м52б25 :( :( :( или 650 евро за dbillas/schrick за двата вала за м50б25
Изображение Изображение Изображение Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 124
Регистриран на: 27.05.2008
Мечтае да кара: e28 turbo

Мнение от Ma7e4k0 » 16 Сеп 2008, 23:20

nikoror, бате като ти гледам темите....м3ки, 75милано вие в америка сте си добре :shock:
BMW e30 320i Powered by LowBudgetPerformance™ & 88' BMW E30 330i Turbo & BMW e36 m40b16

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

Мнение от nikoror » 17 Сеп 2008, 3:40

всеки както си го надроби, но не се оплаквам :mhihi:

та след урагана колата изглежда се едно е минала през автомивка с 100-110 мили в час (такива бях ветровете) и нямаше как да не лъснем джантите поне малко. Интериора е вече на 1/3 свален.

Гледах амортисьорите, че са изтекли, но като карах колата беше толкова нестабилна по неравности, че направо се оплаших. Каква била причината: задния десен макферсон е пробил през купето - често срещан проблем на е36. Има някаква планка, която се поставя за усилване (от z3 май беше), но предишния собственик явно си е карал без да му пука много :confused: та за щастие bmw са се усетили, че това е проблем и има като резервна част кубетата (едва ли се казва така) на амортисьорите като резервна част и то подсилени май на доста не-бмв цената от 10$ парчето. Та скоро ще ходим да заварим новите като пристигнат (10тина дни доставка).

Качвам доста снимки.

По въпроса за валовете - нямам идея.

За бюджета в щатите - всеки има бюджет дори и Ф1. Просто нашия е силно ограничен, все пак сме студенти в университета и разчитаме основно на спонсори (и все пак спонсори за БМВ се намират тоооооолкова по-лесно от такива за Алфа Ромео (особено като се има предвид, че Алфа не се внася от 1995), но който търси намира))

Ако имате въпроси питайте.

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение


Аватар
Мнения: 1081
Регистриран на: 20.10.2006
Местоположение: Разлог, Банско, Добринище
Детайли за колата: mnoo fast ;)

Мнение от Zaho » 18 Сеп 2008, 13:41

Страшно много се радвам на хора като теб колега които споделят тук проектите които правят!

Само да попитам какво означава "да са годни за движение по улиците" ? махане на фарове стопове и такива неща предполагам само

Щото гледам интерьора сте махнали :roll:

Хидравликата четох някаде, че също се маха за да не пречи на двигателя като допълнителен товар от помпата а и за олекотяване.
Много ми е интересно било винаги до каде се стига за да се олекоти едно Е36 купе (като нямам предвид карбонви детаили :mhihi: )


Успех с Начинанието !


РЕСПЕКТ!!!

Obergruppenführer
Аватар
Мнения: 1180
Регистриран на: 21.01.2008
Местоположение: Враца,България
Кара: Е 36

Мнение от MOGY » 18 Сеп 2008, 14:48

Само подготвяте колата или после ще се състезавате с нея и ако да някои от вас ли ще я кара?Иначе успех в начинанието радвам се че сте избрали БМВ :yes: Тва ако го разкоствахте в БГ щяхме да ти счупим телефона за излишните части :mhihi: А и по принцип тва с олекотяването е нож с две остриета от личен опит го казвам,малко се престарахме с една Е30ка двама като я хванехме отзат я завъртахме на 360градуса беше под 800кг. :mhihi:
П.С.По добре не закачаите хидравликата е зависи от състезанието,за мен лично тва става само за драг(за нещо като рали крос примерно кадето постояно работиш с волана е прибиване)разтоварва някоя друга к.с. ама....и тва сме го правили и беше грешка за това го казвам
ИзображениеИзображениеИзображение
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
100% етнически НЕ толерантен!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

Мнение от nikoror » 18 Сеп 2008, 20:17

годна за движение по пътищата = да мине технически преглед (или поне да вземем лепенката някак си :mhihi: )

хидравликата нямаме планове да я махаме. наистина се сваля тегло (винаги хубаво) и се печелят няколко коня от двигателя (още по-хубаво), но с 235+ гуми ще е доста неприятна за паркиране и управление на ниски скорости, а и колата си тежи. На Алфа-та сме без хидравлика (основната причина да я махне беше, че течеше рейката и помпата беше счупена и не ни се даваха пари за ремонт) и с 30см волан на 225гуми и около 600кила на предния мост паркирането е мъка ( :uups: обратно във фитнеса ). бмв-то има и някакво променливо отношение на рейката, което още не знам точно как работи, но предполагам без хидравликата няма да го има. когато си на писта и можеш да се съсредоточиш върху карането (т.е. седалка, педали и волан, скоростен лост са ти идеални) ще дадеш по-добро време от колкото с кола, която е 10кила по-лека но на всеки завой те мъчи да си намериш мястото.

Е36 може да се намали до много (1100 кила ми се върти, че съм виждал). Имаме достъп до безплатен карбън файбър (въглеродни нишки) и леки панели са реална опция, но това е доста надолу в списъка с неща, които трябва да се направят по колата, а отнема доста време. Алфата сме с карбън файбър "табло", панели на вратите и преден капак.

Ние ще караме колите - 6тима от клуба ще участват с 2 коли. Обикновено има към 7-8 писти, т.е. по 2-3 на човек. Повечето писти се карат сутрин/следобед и бихме могли всички да караме почти всяка по веднъж, но за по-добри времена решихме един да кара и сутрин и следобед. Вярно, че сме доста зле и няма особено значение, но следобеда определено се кара доста по-приятно. Но темата ще бъде за техническите неща свързани с подготовката на автомобила, а не с карането.

Олекотяването НЕ Е нож с две остриета. Просто трябва да се направят корекции по окачването след като колата е станала 800кг щото е била на 2педи от земята сигурно. Олекотената кола е по-добра в абсолютно всяко едно отншение (може би без комфорт на возене, защото то зависи най-вече от съотношението между окачената и неокачената маса - затова 7ма серия вози по-добре от 3-та), но все пак тук говорим за състезателни автомобили.

В подготовката на автомобили (а и в почти всеки инжинерен проект когато има относително малък бюджет) важат 2 основни принципа:
KISS - keep it simple stupid (колкото по-просто толкова по-добре) и
bang for the buck - най-добро като цена-ефект

Като първото е доста важно и често хората правят грешката да слагат слооожни системи, които после не могат да се настроят като хората и губят секунди на пистата - историческите примери са мнооого. Това не трябва да означава, че не трябва да се правят експерименти и радикални дизайни, но просто не трябва да се прекалява.

Ако имате въпроси питайте.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

Мнение от nikoror » 22 Сеп 2008, 5:28

работата продължава... интериора намалява :)

и една снимка на какво прави 110мили вятър

ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 508
Регистриран на: 16.11.2005
Местоположение: Cal
Пол: Мъж

Мнение от The_Ancient » 22 Сеп 2008, 7:55

Подухва надолу по Тексас, викаш, а?

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2402
Регистриран на: 2.09.2007
Местоположение: София
Кара: '94 Opel Corsa B

Мнение от стан » 22 Сеп 2008, 12:13

Батка дай да го спазариме това с поставката за чашите на централната конзола плийз че тука са много лакоми :)

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3911
Регистриран на: 11.12.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E36 Coupe 328i , Е36 Sedan 316i
Мечтае да кара: E36 M3 , E30 M3 , E31 850csi и все такива гадни стари кочини

Мнение от DirtySouth » 22 Сеп 2008, 20:17

И на мене ми трябва много :mhihi: Иначе това не го прави вятъра ,а некадърни майстори невиждам на снимката отсечка поне 10 метра без нито една бетонна колона само с онови нестава
I'm slowly drifting
Изображение

Следваща

Назад към Проекти

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook