Направи си сам

3-та серия ('83-'94)

Модератори: GEORGIEV, ///Явор, ge_a, Технически модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 535
Регистриран на: 4.04.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е36 М52B20
Мечтае да кара: Е30 М52Б28 Компресор

Направи си сам

Мнение от didore » 11 Авг 2005, 11:59

Здравейте колеги, върти ми се в главата идея за тема в която всеки който има желание и му се пише разбира се ;) може да споделя опита си по ремонта на даден възел на колата. Мисля, че това щте бъде полезно за много хора и може да спести доста излишни нерви. Наистина това го има и в книгите но мисля,че ако ти го обеснят на по разбираем(практически) език поне при мен върши работа. Надявам се идеята да ви хареса.

Моля за извинение ако объркам техническите наименования все пак сам завършил икономика :uups:

Аз започвам с смяна на предни пружини и тампони на носача.

1. Сваляне на гумата
2. Сваляне на спирачния автомат. Развиват се два болта които се намират на задната му страна. Разстягат се леко накладкие с отверка като се внимава да се на се наранят самите накладки. Автомата се изважда и се поставя отстрани на поставка за да не се скъса спирачният маркуч.
3. Отвива се биалетката от долната страна
4. Отвиват се накрайника и външния шарнир които се вадят най лесно с чукане по основата на дупката. Развива се и вътрешни шарнир като се изважда най-лесно с дълго желязо и чукане от горната му страна през двигателя.
5. Развиват се двата болта които които придържат стойката на тампона. Носача пада.
6. На ботуша се сваля пластмасовото капаче и се развиват трите болта от страни.Макферсона пада.

Тампони:
Аз сложих BOGE 30лв. комплекта
1. Сваляне на тампони. Носача на менгеме и с нож и лека смазка се реже гумата на тампона от вътре. Вътрешната халка остава на носача а външната пада заедно със стойката. С малко флексче прерязваме по дължина вътрешната халка като вниваме да не нараним основата на носача. Веднъж освободена тя пада много лесно. Стягаме стойката с външната халка на менгеме и лист на ножовка прерязваме халката като внимаваме да не нараним стойката. Веднъж прерязана и освободена с помоща на тъп секач леко се закривява и се изважда без излишни усилия.
2. Слагане на нови(любимата ми работа) ;). Тампоните имат посока на слагане обозначена с стрелка. Забелязах, че на стойката също има белег (една пъпка).С помоща на фтулка и малко смазка се набива внимателно в стойката.
3. Монтаж. Носача на менгеме и основата върху която щте набиваме тампона леко намазана със смазка за да се плъзне тампона по лесно. Някой казват , че става с веро за да може да се плъзне и след това верото като изсъхне да не преплъзва. Аз ползвах леко малко грес. С помоща на широка фтулка и наличието на смазка тампона се набива много лесно.

Пружини:
1. Макферсона е откачен. С помоща на стягащи скоби се прихваща пружината от три страни за да не те нацели в носа :mhihi: и се притяга леко. С клещи(чираци) и ситна шкурка се хваща стеблото на амортисьора за да не се върти и се развива горната гайка. Сваляме капака и вадиме внимателно пружината щтото носа...Стягаме новата до необходимата височина слага ме я по обратния ред капака, стеблото гайката и качваме на колата. Трите винта за захващане на макферсона за ботуша не са на еднакви разстояния едни от други трябва да се нацелят.

Всико по местата:
Когато захванем макверсона всичко останало се поставя в реда на сваляне. Незнам дали това е правилния начин на работа но при мен стана доста бързо. Ще се радвам ако това послужи на някой. Успех ;)
Ма много ме кефи тази кола!!!
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1956
Регистриран на: 23.06.2004
Местоположение: Перник
Пол: Мъж
Кара: 1985 BMW E30 M10B18

Мнение от ivantchoG » 12 Авг 2005, 20:48

Допълвам малко didor - тампоните на носачите се набиват най-лесно с втулките от старите тампони (размерите са абсолютно същите). И по-важното - смисъла на тампоните е да действат "на усукване/разтягане". Смазката м/у тампона и носача ще позволява плъзгане на тампона спрямо носача.
7 Coat the end of the control arm with BMW’s special lubricant (Part No. 81 22 9 407 284), and press the new bush and bracket onto the arm - or have it pressed on at an engineering works - all the way to the stop.
Caution: Don’t try to use any other type of lubricant; 30 minutes after it’s applied, this lubricant loses its properties and the bush is permanently located in its proper position. Make sure the new bush is pressed on so it’s orientated exactly the same way as the old bush.
8 Refit the bracket bolts and tighten them to the torque listed in this Chapter’s Specifications.
9 Lower the vehicle, and leave it at rest for at least 30 minutes (this will give the special lubricant time to dry).
Това е цитат от Haynes. В търсене на "специалната БМВ смазка" разбрах, че Веро-то върши същата работа - позволява лесно поставяне на тампона, а като стъпи колата на колелата, и водата във Верото се изпари , тампона се фиксира на носача. При смяната на моите тампони колата стоя неподвижна от вечерта до следващия ден 8) . Тук има смяна на тампоните на Е36, като процедурата е същата.

едит: хората си сменили линка ... та го оправих
Последна промяна ivantchoG на 09 Сеп 2005, 22:18, променена общо 2 пъти
".....Ние, можещите, водени от незнаещите, вършим невъзможното за кефа на неблагодарните. И сме направили толкова много, с толкова малко, за толкова кратко време, че сме се квалифицирали да правим всичко от нищо....." К.Иречек, 13.12.1881
Бате Сашо - Пази имената!
Изображение

Сватбаря
Аватар
Мнения: 8913
Регистриран на: 25.04.2002
Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
Кара: Opel Zafira А OPC

Мнение от Penchev » 04 Сеп 2005, 9:24

Такаа рециклиране на throttle position switch-a или ключето което определя положението на дроселната клапа ;) След дълги години работа и всичката влага и миенето на двигателя вътре влиза влага и ключето спира да функционира :arrow: прилагам снимки и обеснение как рециклирах моето ключе :mhihi:

Изображение

на позиция 1 имах студена спойка която не даваше контакт и при положение "пълна газ" като се отвори дросела до край не даваше контакт и компютърът не разбира че дросела е отворен до край :arrow: не ме питайте колко време съм се чудил и съм се маял как може спойка която на външен вид е перфектна да не дава контакт... запоих я и всичко е перфектно
на позиция 3 е съществуващото микро ключе което от влагата и корозията пластинките му вътре са се счупили... на позиция 2 се вижда микроключе от асансьорен бутон което има съвсем малка разлика в габаритите и се монтира без проблем... та даже и крачетата му се падат на същите разстояния и се запояват без проблем
на позиция 4 е контактната двойка при положение "пълна газ" която се напръсква с спрей за контакти и се почиства внимателно със много финна шкурка :idea: след което се проверява разстоянието м/у контактните пъпки и при необходимост леко се доближава чрез изкривяване на неподвижното перо :idea:
Всичко вътре се почиства и внимателно се гресира (но не навсякъде да напълните с грес) и най вече вдлъбнатината отвътре на капачката (на долната снимка се вижда като изпъкналата част на която пише BOSCH) която като е монтиран ключът под дроселната клапа се пада да е надолу:arrow: пълни се с грес защото от там влиза най-много влага

Изображение

След което се затваря и се залепва хубаво със силикон и се монтира на колата :idea:

Честито току що спестихте 200 лв. :mhihi: :mhihi:

Изображение

Това разбира се става при положение че вътре не е супер гнилоч и не става нищо от него :mhihi:
Втора ръка също е лесен вариант но не се знае на какво ще попаднете ;) Може да е в същото състояние като вашето и след месец два да изфиряса :idea:

Дилян Пенчев - баш майстора :D
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 392
Регистриран на: 1.03.2004
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E46 330d
Мечтае да кара: M550d

зумер за фаровете

Мнение от LANA » 12 Окт 2005, 16:35

МИСЛЯ, ЧЕ ТОВА Е ПРОПУСК OT СТРАНА НА БАВАРЦИТЕ:

1. Купувате си зумер а 12V с вградено генераторче (50 ст. за бр.)
2. Махате кората под волана, за да имате достъп до ключа за фаровете.
3. Взимате един волтметър и при загасени габарити мерите между маса и всяка клема на ключа къде има 12 V (запомняте къде има 12V).
4. Включвате габаритите и мерите отново (този път ни интересува, на коя клема са се появили 12те волта).
5. Мерите три пъти за да сте сигурни и режете кабела, като идеята е от него да се вземе + за зумера, т. е. пак съединявате срязания кабел, само че добавяте и този за "плюса" на зумера.
6. Изолирате свръзката.
7. От контактното ключе за плафоните в купето взимате маса за зумера (преди това трябва много добре да ги зачистите от окиси и други гадории).
8. Проверявате дали като включите габаритите и ви е отворена вратата зумера свири.
9. Сглобявате всичко.
10. Не си забравяте включени фаровете никога 8)
Изображение

E30 Fanatic!
E30 Fanatic!
Аватар
Мнения: 4057
Регистриран на: 14.10.2005
Местоположение: Столичанин
Пол: Мъж
Кара: Е36 328g
Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo

Мнение от Дилян Пенчев » 08 Ное 2005, 18:47

Аз прилагам малко пояснение към схемата която LANA е дал за зумера на фаровете ... леко подобрение и става напълно функционален!
Става дума за следното:
Към +-са от ключа за фаровете включвате единия край на нормално затворения контакт на реле 12 волта.... другия край на контакта на релето закачате зумера....
После взимате минус за бобината на реленцето от ключето на вратата и плюс от контактния ключ на автомобила (измервате на коя клема има 12 волта при подаден контакт и първа степенна ключа) и ВОАЛА!!!
Сега вече като отворите вратата и сте си махнали ключа от контакта ще забръмчи зумерчето... а ако просто сте спряли и не сте си загасили фаровете и ключа ви е на положение 1 или 2 на контактния ключ зумера няма да звъни и с това с еизбягва неприятния ефект като колата ви работи и отворите вратата да звъни зумера ;)
Пояснение: Релето е захранено с минус от вратата и с плюс от контактния ключ като използвате нормално затворения му контакт... идеята е такава че релето работи само тогава когато искате да не звъни зумера... и то е само при контакт или първа степен на ключа и отворена врата ;)
Успех... ако някой иска пояснение мога да начертая и схемичка ма по-късно!

Очаквайте скоро и лек ъпгрейд на електрическите стъкла ! ;)
Изображение
Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече :)))

Новини
Аватар

Мнение от Новини » 08 Ное 2005, 18:52

Дилянееее, очаквам ъпдет на осветлението на ОБЦ-то :D Също така на ел. джамовете, а също и това дето го написа току що да вземеш да го приведеш в действие защото на мене нещо нищо не ми стана ясно :D

E30 Fanatic!
E30 Fanatic!
Аватар
Мнения: 4057
Регистриран на: 14.10.2005
Местоположение: Столичанин
Пол: Мъж
Кара: Е36 328g
Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo

Мнение от Дилян Пенчев » 08 Ное 2005, 19:06

!!Asen_X написа:Дилянееее, очаквам ъпдет на осветлението на ОБЦ-то :D Също така на ел. джамовете, а също и това дето го написа току що да вземеш да го приведеш в действие защото на мене нещо нищо не ми стана ясно :D

Ще го видиш това със зумера колко е тарикатско!
А на ел.стъклата това дето съм го измислил май при тебе няма да бачка щото твойта кола са допълнително слагани и не си качнал едно реленце дето при отваряне на вратата ти активира стъклата и без контакт ;)
А за ОБЦ-то :roll: :uups: Аз съм виновен... когато имах време не го напраихме а сега съм много зле ма ще го напраим!!! Лошото е че вече не помня как беше... или трябва да се мъча да се сетя или трябва да си разглобя таблото и да видим как е :mhihi:
Изображение
Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече :)))

Новини
Аватар

Мнение от Новини » 08 Ное 2005, 21:50

Диляне, хем ме познаваш, хем се съмняваш :mhihi: Когато слагах ел. стъклата дублирах 100% оригиналната инсталация на ел.стъклата и люка. Изградил съм абсолютно всичките компоненти по схемата и е точно както е при теб ;) Дори тока го взех точно от където трябва, прекарвах нови кабели към купето, сложих и релето (и това при бушоните и това, което е да активира стъклата и люка при отворена врата и изваден ключ), взех и двойните копчета за вратите дето активират поафоните при отворени врати и т.н. Така че ..... казвай сега кога ще ми направиш колата фешън :mhihi: Искам и зумерчето, и обц-то и това за ел. джамовете и няма да те пусна да си ходиш докато не ги направиш :D :twisted: :lol:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1599
Регистриран на: 29.10.2005
Местоположение: фар-ийст ъв София
Пол: Мъж
Кара: KiA, Volvo, Ford
Мечтае да кара: Болид от F1
Детайли за колата: Picanto 2008, V70 2001, Puma 2021

Мнение от logout » 10 Ное 2005, 20:09

Дилян Пенчев написа:Пояснение: Релето е захранено с минус от вратата и с плюс от контактния ключ като използвате нормално затворения му контакт... идеята е такава че релето работи само тогава когато искате да не звъни зумера... и то е само при контакт или първа степен на ключа и отворена врата ;)


Искам да попитам нещо, защото и аз я мислих тая схема, ма накрая нещо не ми излезнаха сметките. Какво имам предвид. При тази схема, когато затвориш вратата, на единия край на бобинката на релето вместо "-" идва "+"; това е, защото плюсът минава през лампите за отворена врата и когато вратата е затворена, на кабелчето на бутончето на вратата идва "+", а като я отвориш, става "-". Проверих го олимнайсе пъти, така е. При ключа е обратното - когато дадеш на контакт, идва "+", а когато изключиш контакта, става "-". На практика бобината на релето при мен работи в две положения - 1. когато ключът е на контакт ("+") и вратата е отворена ("-"), и 2. когато ключът е изваден ("-") и вратата е затворена ("+"). Това е уж ОК, защото и при двата случая бобината работи и зумерът не звъни, което е и целта на занятието. Обаче зумерът звъни, когато фаровете са включени и бобината не работи, нали така? Тези положения при мен са пак две - 1. изваден/изключен ключ и отворена врата - ОК и 2. ключа на контакт и затворена врата - КОФТИ!!!.

Какви неудобства се пораждат от това при мен:

1. Зумерът звъни, ако вратата е затворена и ключът е на контакт - тагава бобината не работи (и на двата й края идва "+") и нормално затвореният контакт кара зумера да пищи, ако си включа фаровете - т.е. се получава точно обратният ефект - колата работи, фаровете светят и зумерът пищи.
2. Когато извадя ключа и затворя вратата, релето остава да работи ("+" от кабелчето на бутона на вратата и "-" от ключа). Обаче по този начин релето работи постоянно и неговата бобина непрекъснато консумира ток от акумулатора. Не съм го мерил тоя ток, ама е кофти бобината на релето да е постоянно под напрежение.

Айде, второто ще го преглътна, ама да ми пищи зумера при работещ двигател и включени фарове, ей това не мога да го избегна.

Та общо взето се чудя как работи при теб, Диляне, и се питам защо при теб не се получава същия ефект като при мен. Интересно ми е къде бъркам и дали причината е в мойта реализация, но при така описаната от теб схема при мен се получават гореописаните неприятни ефекти.

Сега сядам да измисля нещо, което да работи при мен, ма вътрешното чувство ми подсказва, че или нищо няма да измисля :(, или пък ще измиля, но ще е толкова сложно, че няма да го схвана :mhihi: .

E30 Fanatic!
E30 Fanatic!
Аватар
Мнения: 4057
Регистриран на: 14.10.2005
Местоположение: Столичанин
Пол: Мъж
Кара: Е36 328g
Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo

Мнение от Дилян Пенчев » 11 Ное 2005, 1:01

Така..... аз съм го измислил но още не съм го монтирал... което ще рече че щом не е тествано може би има недостатъци и ти откри някоко от тях :roll: :mhihi:
Значи за звъненето на зумера при запалена кола и затворена врата ... няма да звъни защото зумерчето се захранва с "+" от ключа за фаровете и с "-" от вратата... през нормално затворения контакт на релето... което ще рече че: фаровете са светнати, зумера получава "+" от фаровете но няма "-" защото вратата е затворена ;)
А отделно бобината на релето е захранена с + от контактния ключ и с минус от вратата :arrow: при запалена кола няма да е под напрежение :roll:
Дръг е въпроса по последния проблем.... ако си сигурен че от контактния ключ "+" става "-" при загасена кола.... това вече е проблем и не е редно релето да работи при положение че двигателя на работи и вратата е затворена ;) Все си мисля че не е така както ти си написал..... демек при махане на контакт или първа позиция на ключа "+" да става "-" :roll:
Ако си сигурен че е така то тогава има много просто разрешение на проблема :arrow: диод от 50 стотинки който да пропуска тока в посока от контактния ключ през бобинката към контактчето на вратата ;) В обратна посока при върнат контактен ключ и затворена врата ток няма да тече в обратна посока ;)
А при мене има по-лесен вариант пък не знам дали на всички коли го има :arrow: при мен на степен 1 и степен 2 на контактния ключ имам подадено напрежение на някои ел.уреди от който мога да захраня бобината (при махане на ключа мисля че не става от "+" на "-") като борд компютъра и чек контрола :roll:
Чакам отговор дали си сигурен че при махане на контакт от "+" става "-" ;)
Изображение
Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече :)))

Новини
Аватар

Мнение от Новини » 11 Ное 2005, 1:16

Абе Диляне, ти цялата тая олелия ... плюсове минуси, плюсове минуси, диоди, релета, бобини, ключове, врати, борд компютри .... тва можеш ли да го сглобиш бря :shock: По-лесно ми се вижда да проектираме совалка :D Усещам как пак ще хвърчят жици :mhihi: :D

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1599
Регистриран на: 29.10.2005
Местоположение: фар-ийст ъв София
Пол: Мъж
Кара: KiA, Volvo, Ford
Мечтае да кара: Болид от F1
Детайли за колата: Picanto 2008, V70 2001, Puma 2021

Мнение от logout » 11 Ное 2005, 12:52

Дилян Пенчев написа:Значи за звъненето на зумера при запалена кола и затворена врата ... няма да звъни защото зумерчето се захранва с "+" от ключа за фаровете и с "-" от вратата... през нормално затворения контакт на релето... което ще рече че: фаровете са светнати, зумера получава "+" от фаровете но няма "-" защото вратата е затворена ;)


И това не е точно така, защото като изключа фаровете, този "+" от фаровете става на "-". Тогава при затворена врата на другия край на управляваната верига имаме "+". А при затворена врата ("+") и ключ на контакт (пак "+") бобината не работи. Резутат: зумерът пищи при работещ двигател и изключени фарове (много слабо, защото зумерът се явява последователно свързан на плафоните и се получава делене на напрежението, т.е. "+"-ът не е 12V а много по-малко, но пак има консумация от страна на зумера). Абе направо се пошашках, като взех да връзвам и да пробвам.

Що се отнася до ключа, аз не взимам връзка директно от негово кабелче, а от бушон, който "светва", когато дам на контакт. Когато изключа от контакт, съответният бушон от "+" става на "-". Проверих ги всички бушончета, които при контакт стават на "+". Всички те при изключване от контакт стават на "-". Ама би трябвало да е така и ако директно взимам връзка от кабелче, отиващо до ключа. Просто в една нормална верига винаги от едната страна на прекъсвача има "+", а от другата "-". Та според мен затова така се получава.

Аз измислих друга схема, но тя е с две релета с нормално отворен контакт. Вратата управлява бобината на едното реле, а фаровете - бобината на другото. Към управляваните вериги се връзват зумерът и ключът. Така единствено при комбинация от отворена врата и светнати фарове сработват и двете бобини и веригата между зумера и ключа се затваря. А пък зумерът пищи само когато ключът е изваден. "Проста" схема, но неудобна: 2 релета и много жици, защото трябват една чиста маса и 3 чисти "+12в". Но пък се елиминират всички останали негативи.

Но най-простата реализация май ще се окаже пак твойта, само че ще трябва да си набавя един диод, да го сложа на отклонението от ключето на вратата и да пробвам. Та този диод ще пропуска ток само при отворена врата, т.е. ще имаме само "-" и никога "+". Елиминират се всички недостатъци :D . Бобината няма да работи при изваден ключ и затворена врата, нито пък зумерът ще пищи при изключени фарове, затворена врата и ключ на контакт. Как не се сетих по-рано :banghead: . Надявам се да съм бил полезен с мойте опити. Като сложа диода, ще кажа дали всичко работи, но отсега ми мирише на успех. Само не знам дали това ще стане в близките 2-3 дена.

VIVA LA DIODES!!! (А уж съм учил електронни схеми :uups: :uups: :uups: СРАМ!)

П.С. Сега, като се замисля, вместо реле може да се използва транзисторно управление - по-компактно става и по-модерно. Ама нали знаете: "Най-мразим да мислим"

E30 Fanatic!
E30 Fanatic!
Аватар
Мнения: 4057
Регистриран на: 14.10.2005
Местоположение: Столичанин
Пол: Мъж
Кара: Е36 328g
Мечтае да кара: Е30 Cabrio, Е30 с голям мотор, Е30 М3 SportEvo

Мнение от Дилян Пенчев » 11 Ное 2005, 23:21

logout написа:.

VIVA LA DIODES!!! (А уж съм учил електронни схеми :uups: :uups: :uups: СРАМ!)

П.С. Сега, като се замисля, вместо реле може да се използва транзисторно управление - по-компактно става и по-модерно. Ама нали знаете: "Най-мразим да мислим"

Е то по принцип и аз съм учил много неща ма когато нещо ти е интересно и просто идейте ми бликат докато спя през нощта :mhihi:
А относно транзисторното управление.. би било чудесно и много по-добро от това което аз измислих ама нали съм си като "хамалин" в сравнение с тебе в тая насока... не съм запознат с всички електронни схеми и устроиства и няма как да го измисля ;) Ако можеш да драснеш една най-проста схемичка дори и на Пейнт и едно просто обяснение как работи и ще го измислим... че да стане и по-кадърно бре че с тея релета имам чуството че някой ден ще се запали нещо :mhihi:
А и не ми се мисли ако тая кола след време е в друг собственик и му откаже нещо... нема оправия :mhihi:
Представям си как му отказва шибедаха и отива при майстор... оня че има да се пули ще го изгони сигурно :mhihi:
Изображение
Какво се мъчиш да четеш тука, не пише нищо интересно вече :)))

Следваща

Назад към E30

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook