Регулиране на ъгъла на изпреварване при някои Акули

Класически модели - Е12/E21/E23/E24/Е28

Модератори: alpina-ma6inata, Технически модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Регулиране на ъгъла на изпреварване при някои Акули

Мнение от DEMIURGE » 14 Дек 2011, 19:49

Регулиране на ъгъла на изпреварване при по-ранните М30 двигатели.
Приложимо за двигателите при моделите е3, е9, е12, е24, е28 и е23 с карбуратори или L-Jetronic.

Съществуват два метода на нагласяване на аванса – статичен и динамичен.

Статичният метод се прилага при първоначално пускане на двигателя. Динамичният метод винаги се прилага като крайно регулиране, тъй като е по-прецизен метод.
Двигателят има датчик за ГМТ (горна мъртва точка), чийто изводи са изведени на куплунга за диагностика. В повечето случаи, без специализирана апаратура за диагностика този датчик е неизползваем. Когато, така или иначе, ъгълът на изпреварване трябва да бъде проверен - препоръчват се следните стъпки.

Статичен метод.
1. Извадете свещта на първи цилиндър (най-близкия до радиатора) и си сложете плътно пръста или дланта върху отвора за свещта в главата.
2. Завъртете двигателя в нормалната му посока за въртене (използвайки подходящ инструмент, по часовниковата стрелка, гледано отпред), докато не усетите налягане върху пръстта или дланта си, което ще покаже, че сте близо до горна мъртва точка за цилиндър №1.
3. Нагласете чрез допълнително въртене (ако е необходимо), докато белегът за ГМТ (отбелязан като О/Т) на демпферната шайба на коляновия вал съвпадне с белега на предния капак на главата.
3.1. Когато двата белега съвпаднат – това е приложимо за европейските версии на двигателите.
3.2. За статично регулиране на аванса 15 градуса преди ГМТ (Белегът О/Т се намира 29 мм преди белега на капака на главата). Това е приложимо за американските версии на двигателите, без щата Калифорния.
3.3. За статично регулиране на аванса 12 градуса преди ГМТ (Белегът О/Т се намира 23.2 мм преди белега на капака на главата). Това е приложимо за американските версии на двигателите, само за щата Калифорния.
4. Отворете капачката на дистрибутора и проверете, дали палецът сочи към към извода за цилиндър №1.
5. За моделите с конвенционално запалване – махнете палеца и предпазната капачка, свържете 12-волтова тестова лампа между извода на кабела на прекъсвача и подходяща “земя”. Разхлабете болта на дистрибутора и завъртете ключа в позиция “запалване”. Ако лампата светне – завъртете леко дистрибутора по часовниковата стрелка, докато лампата не угасне. След което завъртете бавно дистрибутора срещу часовниковата стрелка, докато лампата светне отново – веднага спрете и стегнете дистрибутора на тази позиция. Изключете “запалването” от таблото и сглобете дистрибутора.
6. За моделите с електронно (транзисторно) запалване – махнете палеца и предпазната капачка и проверете дали рамената на роторната пластина (“паяка”) съвпадат с изводите на статора. Ако е необходимо – разхлабете дистрибутора и ги ориентирайте правилно, след което стегнете дистрибутора и го сглобете.
7. На всички модели върнете предпазния капак на дистрибутора и свещта на цилиндър №1 на мястото им. Свържете свещта с кабела й.

Динамичен метод.
8. Запалете двигателя и изчакайте да загрее до нормалната му работна температура. Температурата на двигателното масло трябва да е над 60◦С, на охлаждащата течност - над 80◦С. Спрете двигателя и свържете стробоскоп и тахометър (оборотомер), съгласно инструкциите на производителя на уредите. При липса на външен тахометър, може да използвате оборотомера на таблото на колата. Всички настройки се правят с бензин, какъвто ще се ползва впоследствие. Принципно М30 двигателите са предвидени за високооктанов бензин А98. Настройките могат да бъдат извършени и за А95.
9. Извадете от дистрибутора вакуумните шлауси (черният шлаух е от горната, белият е от долната част на вакуум-регулатора). Запушете свалените шлауси.
10. В предната част на на скоростната кутия (“камбаната”), близо до стартера, има отвор, през който на маховика се виждат белезите за ГМТ и аванса. Ако е необходимо – изчистете белезите. ГМТ е белязан като О/Т, белегът за аванса е белязан със съчма или с буквата “Z”.
11. Запалете двигателя и чрез подаване на газ достигнете необходимите за регулировката обороти. При някои модели има допълнителен регулировъчен винт при дроселовата клапа, който не оказва влияние върху оборотите на празен ход. Специфицираните обороти са за 22 градуса преди ГМТ за всички модели при посочените обороти:

Европейски модели е12:
11.1. Двигатели със Solex 4A1 карбуратор - 1500 об/мин
11.2. Двигатели със Zenith Inat карбуратор - 1700 об/мин
11.3. 528i - 1800 об/мин
Американски модели е12:
11.4. 528i - 2100 об/мин
11.5. 530i без щата Калифорния - 1700 об/мин
11.6. 530i само за щата Калифорния - 2700 об/мин
Европейски модели е28:
11.7. 525i - 2150 об/мин
11.8. 528i - 2150 об/мин
За сравнение при М10 и М20 двигатели, е28:
11.9. 518, 25 градуса преди ГМТ - 2500 об/мин
11.10. 520i, 26 градуса преди ГМТ - 3000 об/мин

12. Насочете стробоскопа към отвора в “камбаната” и се уверете, че центърът на отвора съвпада с белега на маховика (съчмата или буквата “Z”) за моделите с механична скоростна кутия или по-дългият щифт при автоматичните скоростни кутии (късият щифт при тях отбелязва ГМТ).
13. Ако е необходимо регулиране – разхлабете винта на дистрибутора и завъртете корпуса му срещу часовниковата стрелка за изпреварване или по часовниковата за закъснение. Затегнете винта на дистрибутора след нагласяне на правилния ъгъл спрямо посочените в спецификациите обороти на двигателя.
14. Отпуснете газта и оставате двигателя на празен ход.
15. Постепенно увеличавайте оборотите на двигателя при работещ и подходящо насочен стробоскоп. В отвора на “камбаната” ще видите, как белегът (съчмата за механичните скоростни кутии и дългият щифт за автоматичните скоростни кутии) ще се появи и движи срещу часовниковата стрелка, ако се гледа от предната страна на двигателя. Това движение доказва правилната работа на центробежния регулатор на дистрибутора.
16. Свържете извадените преди това шлауси към вакуумния регулатор на дистрибутора.
17. При моделите с вакуумен шлаух за “закъснение” – при увеличаване на оборотите до 1000 об/мин., белегът за ГМТ трябва да се вижда в отвора на “камбаната”.
18. Изключете двигателя и махнете стробоскопа (и тахометъра).
Последна промяна DEMIURGE на 11 Яну 2012, 10:50, променена общо 2 пъти

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1071
Регистриран на: 4.12.2006
Местоположение: 3-ти картофен пояс на София
Пол: Мъж
Кара: ретро ръжди

Re: Регулиране на ъгъла на изпреварване при по-ранните М30

Мнение от M.Velichkov » 15 Дек 2011, 9:45

Понеже от няколко дена и аз се занимавах с това :mhihi: технологията е съща и при м20 с карборатор Солекс :mhihi: :mhihi: Само по-спомен стойностите на градустите бяха 18/22 при 1500 оборота без вакумите :yes:
Айде да играем на една игра. Казва се "върви на майната си". Ти си пръв.......

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Регулиране на ъгъла на изпреварване при по-ранните М30

Мнение от DEMIURGE » 07 Яну 2012, 1:52

Марто, не съм сигурен за това, което пишеш.
Попаднах на едни сервизни данни (предполагам, става дума за е12), където пише следното:

Статично регулиране, при незапален двигател:
518 - 3 градуса преди ГМТ
520 - 8 градуса преди ГМТ
520i - ГМТ
525, 528 - ГМТ

Динамично регулиране, при запален двигател, със стробоскоп:
518 - 25 градуса при 1400 об/мин.
520 - 25 градуса при 1800 об/мин.
520А - 25 градуса при 2400 об/мин.
520i - 25 градуса при 2400 об/мин.
525, 528 - 22 градуса при 1700+/-50 об/мин.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Регулиране на ъгъла на изпреварване при по-ранните М30

Мнение от DEMIURGE » 11 Яну 2012, 10:43

Ето още малко данни по темата:

Дистрибуторът Bosch с вграден центробежен регулатор и ограничител – средно около 6600 +/- 150 об/мин. Привежда се в действие от зъбно колело, монтирано в края на распределителния вал.

Каталожни номера на Bosch дистрибуторите по модели:
518 – 0 231 180 004
520 – 0 231 180 013, започвайки от купета № 3 731 732 за 520 и № 3 805 345 за 520А
520А, 520i – 0 231 151 009 (JF D4), слага се на 520А, започвайки от декември 1975 година, в замяна на № 0 231 151 008, имащ същите параметри.
525 – 0 231 169 007 (JF UR6)
528 – 0 231 309 005 (JF UR6R)

За посочените горе модели дистрибутори – луфтът между контактите е 0.40 mm, налягането на контактите е 450-500 грама.
Ъгълът на чукчето и ъгълът на прекъсвача при затваряне на контактите, според моделите, както следва:
518 – 0 231 180 004 – 61-66 градуса / 68-74 градуса
520 – 0 231 180 013 – 59-65 градуса / 66-72 градуса
525 – 0 231 169 007 – 35-45 градуса / 58-75 градуса
528 – 0 231 309 005 – 36-41 градуса / 60-68 градуса

При BMW 525 и 528 с карбуратор Solex 4A1 се монтира дистрибутор 0 231 309 006 (PFUD 6). Роторът на дистрибутора с ограничител на оборотите, с № 1 234 332 196 е имал вградено съпротивление 5kΩ срещу смущения.
При 528i се използва дистрибутор PGFUD с безконтактен датчик с № 0 231 181 017 (JFUDA).

След 1980 година се използват следните дистрибутори по модели:
518 и 518А – 0 237 181 017
525 и 525А – 0 237 302 010
528 и 528i – 0 237 181 017 и 019
535i – 0 237 302 008

Съответните типове ротори за дистрибуторите:
518 и 518А – 1 234 332 208, със съпротивление TSZ 5kΩ.
528i – без промяна
535i – 1 234 332 227, със съпротивление TSZ 5kΩ.

След 1981 година за 518 се използва дистрибутор № 0 237 011 004 с ротор № 1 234 332 297, със съпротивление TSZ 1kΩ.

След 1982 година за 525i и 528i (модели е28) се използва дистрибутор № 0 237 302 026 с ротор № 1 234 332 196, със съпротивление TSZ 1kΩ.

Ъгълът на чукчето и ъгълът на прекъсвача при затваряне на контактите, според моделите, както следва:
0 231 309 006 – 35-41 градуса / 58-68 градуса, луфт – не по-малко от 0.35 mm
0 231 309 005 – 35-41 градуса / 58-68 градуса, луфт – не по-малко от 0.35 mm
0 231 169 007 – 35-41 градуса / 58-68 градуса, луфт – 0.40 mm
0 231 181 017 – 62+/-3 градуса / -- --, луфт – не по-малко от 0.40 mm
0 231 302 001 – 47 градуса при 1500 об/мин./ 78 градуса при 1500 об/мин., 50 градуса при 4500 об/мин./ 83 градуса при 4500 об/мин., Безконтактен датчик

Списък на някои от дистрибуторите на Bosch по номера, съответстващи на BMW каталожните номера, по модели:

№ 0 231 169 007 = 12 11 1 353 643 (е12 - 525, 528)
№ 0 231 162 002 = 12 11 1 353 646 (е12 - 525, 528)
№ 0 231 184 008 = 12 11 1 271 732 (е12 - 525, 528)
№ 0 231 162 004 = 12 11 1 271 744 (е12 - 525, 528)
№ 0 237 302 001 = 12 11 1 360 669
е3 - 3.0Si, 3.3Li,
е12 - 525, 528, 528i, 535i,
е23 - 728, 728i, 730, 733i, 735i,
е24 - 628Csi, 630CS, 633Csi, 635Csi

№ 0 231 309 005 = 12 11 1 361 236
е3 - 2500, 2800, 2800 Bavaria, 2.8 L, 3.0L, 3.0S, 3.0S Bavaria, 3.3Li,
e9 - 2.5 CS, 2800 CS, 3.0CS, 3.0CSL
е12 - 525, 528

Старши скрапер
Аватар
Мнения: 2700
Регистриран на: 16.04.2008
Местоположение: Бургас и малко в София
Пол: Мъж
Кара: ше е21/316, сега 318ci и е93/335dct
Мечтае да кара: е21 без ръжди със S54
Детайли за колата: Powered by M43b19

Re: Регулиране на ъгъла на изпреварване при някои Акули

Мнение от Lenco » 11 Яну 2012, 15:00

Да допълним за е21, ако може.
..........................статичен..........................динамичен
М10
315................3градуса преди ГМТ ...25градуса/2300об/мин
316 до1980......3градуса преди ГМТ ...25градуса/2000об/мин
316 от1980.......3градуса преди ГМТ ...25градуса/2500об/мин
318.................3градуса преди ГМТ... 25градуса/2300об/мин
318i................3градуса преди ГМТ ...25градуса/2300об/мин
320.................3градуса преди ГМТ ...25градуса/2300об/мин
320i.................3градуса преди ГМТ ...25градуса/1750об/мин

М20
320................10градуса преди ГМТ... 22градуса/1500об/мин
320 от1979...................................... 22градуса/1500об/мин
323 ............................................... 22градуса/1500об/мин

DEMIURGE написа:...........
Lenco, какъв е твоят източник?

................

Като основа ползвам Haynes Manuals (UK), купих си първите книжки началото на 90-е за не малката сума от по 60ДМ, но си изкараха парите.
Имах интересна история, началото на 90-е години, когато подкарах БМВ, питах един виден Майстор (сега не се пипа, прави пари човека, да е жив и здрав) как се затяга главата на М20, изхили ми се и сподели, че се кривят след ремонт :mhihi: , е моите, любителските си вървят след инвестицията в книги.
Ползвам и др. източници, немски, английски, руски.....

ПП. Пиша в мнението за да не трупам темата, по-късно ще го почистя.
..... Ако някой има предпочитания, какво го интересува за е21 с удоволствие бих понаписал.
Последна промяна Lenco на 12 Яну 2012, 8:10, променена общо 1 път
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Регулиране на ъгъла на изпреварване при някои Акули

Мнение от DEMIURGE » 11 Яну 2012, 16:28

Lenco написа:Да допълним за е21, ако може.

Разбира се, че може, даже е желателно - за да направим темата по пълна. :)
Набива ми се в очи обаче, относително голямата разлика за някои, уж еднакви мотори, използвани за 3 и 5 серия.
Бих казал, че е нормално, като се има предвид разликата в теглото, скоростните кутии, диференциалите и гумите, но наистина разликите са големи.
Lenco, какъв е твоят източник?

Изобщо предлагам (Митко, главно към теб е това) - да се обсъждат такива теми, да се проверяват данните, след което да се направи една важна тема от типа "FAQ" - "често задавани въпроси". В първия пост на темата да се напише актуалния списък на подтемите и на коя страница в главната тема се намират - ако го докараме до страници изобщо. Основната главна тема да стои заключена, за да не се пълни с излишни мнения. Ако има съмнения в някои изнесени данни или допълнения - Митко или Ванката ще ги добавят, но само след обсъждане и съгласие с авторите.
По този начин ще си създадем една Акулска база данни, лесно достъпна и стояща удобно на първа страница.

'2002' fanatic
'2002' fanatic
Аватар
Мнения: 3722
Регистриран на: 2.02.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '08 Swift Sport, '73 BMW 2002tii

Re: Регулиране на ъгъла на изпреварване при някои Акули

Мнение от alpina-ma6inata » 11 Яну 2012, 20:54

Като видях, че тази тема набъбва с още и още информация и аз си го помислих това. Тази седмица съм малко ангажиран, но от другата седмица ще трябва обстойно от началото до края да преровя форума за подобни теми, да ги събера и да ги изтипосам в една важна. :D :bchug:
'73 2002 tii Golf #2719550
2x Alpine white E30's
-------------------------------------
The BMW 2002 tii VIN 2719550 was manufactured on July 3rd, 1973 and delivered the same day to the BMW dealer Zeiss & Schwärzel in Mannheim. The original colour was Golf, paint code 070.
-------------------------------------
The BMW 320i touring VIN EA91537 was manufactured on September 14th, 1990 and delivered on September 19th, 1990 to the BMW dealer Autohaus Bärwald in Lampertheim (Germany). The original colour was Alpinweiß 2 (Alpine White), paint code 218.
-------------------------------------
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Регулиране на ъгъла на изпреварване при някои Акули

Мнение от DEMIURGE » 11 Яну 2012, 22:37

Темата ще набъбне още - и на мен ми трябва малко време да попреведа това-онова и да го систематизирам и напиша.
Така че, нека темата малко поостане - за обсъждане, допълнения и корекции, ако се наложи.
Иначе - недей да ровиш и да си губиш времето за стари теми - те сами ще се появят (според интересите), и тогава вече ще се качват.
Идеята да има само полезна информация, без никакви излишни приказки. На базата на тази информация всеки ще може сам да си прави изводите. Съвети и готови решения - само по достоверна и проверена в годините информация.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Регулиране на ъгъла на изпреварване при някои Акули

Мнение от DEMIURGE » 16 Яну 2012, 18:15

Lenco написа:Като основа ползвам Haynes Manuals (UK)

Това е добре, принципно може да им се има доверие.
Част от темата и аз съм я превел от Haynes, разбира се от ръководство за е12 (моята я купих за 30 долара преди двайсетина години, изданието е от 1983 и допълнено 1987 г.).
Добавих "малко" данни от сервизна книжка на е28.
"Малко" немска и "малко" руска, преведена от немски книжка. В интерес на истината, в руската намерих грешки, за които съм сигурен, че са такива, и затова съм ги коригирал.
Добра идея е, да се посочват първоизточниците на преводите и цитатите. :yes:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 415
Регистриран на: 5.06.2006

Re: Регулиране на ъгъла на изпреварване при някои Акули

Мнение от DEMIURGE » 30 Яну 2012, 15:57

Центробежно регулиране на изпреварването.

Установява се с помощта на стробоскоп, при откачени вакууми и горещ двигател. Стробоскопът се насочва към белега О/Т на маховика или шайбата, свързани към коляновия вал.

BMW timing table 1.JPG

В скобите са посочени стойностите за BMW “528” и “528A”.

Параметри на вакуумния регулатор на изпреварването.
BMW timing table 1.JPG

BMW “520” и “520i” с шест-цилиндрови двигатели.
Дистрибутор Bosch, каталожен номер 0 237 301 011
Ротор, каталожен номер 1 234 332 196, с резистор TSZ 5 kΩ.
От 1982 година се инсталират:
Дистрибутор Bosch, каталожен номер 0 237 302
Ротор, каталожен номер 1 234 332 313, с резистор TSZ 1 kΩ.
Начален ъгъл на изпреварване преди ГМТ – 11 градуса.

От 1977 година на моделите BMW “525”, “528” и “528i” се монтира датчик за ГМТ на фирмата Bosch, каталожен номер 0 335 541 002.
Съпротивление, при измерване между клемите - 80±10 Ω.
Луфт между датчика и белега (пъпката) на шайбата – 0.2-2.0 mm.

P.S. Наложи ми се таблиците от .doc формат да ги конвертирам в .jpeg формат, защото документите не ги отваря.
Голяма тъпня...
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

Назад към Shark Sector

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook