Ремонт на м54

5-та серия ('95-'03)

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 78
Регистриран на: 10.08.2010
Местоположение: София/Г.О.

Ремонт на м54

Мнение от spirco » 11 Май 2020, 16:14

Здравейте колеги,

Започнах ремонт на двигателя и искам малко помощ и съвети. Ще започна с малко предистория. Преди около 4 години купих мотора и чакаше по - добри времена. По някое време бях наел едно хале, защото гаража утесня и бях прехвърлил всичко там. Оказа се обаче, че тавана тече и това го разбрах когато разглобих мотора миналата година. В единият цилиндър е влизала вода през свещта и ризата беше ...
Пълна трагедия защото за блока имам документи. Като разбрах че няма как да използвам блока купих цял мотор м54б26 от е60. Не за друго, но само блок с документи беше почти половината цена на този двигател който взех. Сега всичко е разхвърляно на части и започвам малко по малко да правя. Все още не съм замерил блока дали няма да има проблем с работната повърйност на буталото, но се надявам сметките ми да не излязат криви. Б30 има по голям ход от б25 та е възможно да има ръб, но още не мога да си оправя вътромера и да се хвана да измеря. Главата скоро я взех от ремонт като смениха всички водачи на изпускателните клапани.

Въпрос:
1. Има ли смисъл да си играя с клапаните и шлайф паста след като са напаснати в сервиза? Не знам дали ще има смисъл, но мисля че няма да навреди.
2 Сложиха ми гумички (Ерлинг според тях) и се чудя дали е добра идея да ги оставям. Има ли смисъл да купувам ОЕМ? Преди време четох, че конкретно ОЕМ гумичките на клапани биле с лошо качество.

Отворен съм за всякакви предложения и идеи какво мога да направя по главата докато е долу. Искам да уточня обаче че искам да има смисъл от това което правя. Портване, полиране и подобни нямат смисъл защото колата ще се кара на газ. Хванах се да правя другата глава така и по някое време се усетих че няма смисъл заради газта. Та сега другата е изчистена от дефектите на отливката и чака по - добри времена. Имам съмнения за валовете, но ще кача снимки после, защото сега нямам. Имат надиране на шийките и не знам дали е проблем да се сложат така. Купил съм нови повдигачи и ще направя ревизия на ваноса. За друго не мога да се сея и за това питам.

Искам да уточня че работя сам по мотора и ми е за първи път. Надявам се да помагате с технически съвети и идеи.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1527
Регистриран на: 10.10.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: Lexus GS430 07'
Мечтае да кара: BMW M2

Re: Ремонт на м54

Мнение от ildivvy » 11 Май 2020, 18:42

Не е свързано с главата, но като опреш до блока, сложи маслени сегменти от М52 :yes: ! Трябва да изчезне един от класическите проблеми на М54...
Ex: 96' BMW318ti

Изображение


Европа!!! Събуди се!!! Започни да гледаш собствения си интерес!

Вече съм фен на Марио Драги!

" Някои хора са толкова бедни, че имат само пари! " - Тодор Колев

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 480
Регистриран на: 15.01.2012
Пол: Мъж

Re: Ремонт на м54

Мнение от Benord » 11 Май 2020, 21:31

Направете си проверките колега директно.Главата наобратно и газ за горене или чист бензин ,как държат клапаните иначе напасването цена няма.Много е лесно за някои и много грудно за други, но не знам защо да е така.Става и с бор машина ,но практиката е доказала върток на ръка и абразивната паста да е дала поне три милиметра петно в кръга на шлайфането между клапана и леглото му.
Елринг правят и същите неща ,които ще Ви продадат и за бмв ОЕМ.Разликата е в щампата,но не и в качеството.Важно е и да проверите хлабината във втулките на стеблото на клапаните колко е ,защото ако се клатят вече и те са за смяна,но не става там работата само с чук.

П.с.То така се е и започнало,но като тръгне да се гони нещо идеално все нещо трака,стърже и чука,та съберете си моторът и после планирайте още няколко основни сваляния и натъкмявания на същият,и иначе перфектно събран мотор.Успех!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1697
Регистриран на: 8.02.2012
Местоположение: FR,Marseille
Пол: Мъж
Кара: e46 318i N42B20AB
Мечтае да кара: хората да мислят
Детайли за колата: свежа и поддържана!

Re: Ремонт на м54

Мнение от ivoaudi » 12 Май 2020, 3:42

По първия въпрос, зависи най-вече как са пасвали клапаните? Обичайно се врътва само райбер и също така обичайно проблеми все пак няма. Хубаво е да ги тръкнеш с паста както колегата над мен описва, да. По втория въпрос обаче ще опонирам - Елринг вложките са сериозно по-качествени от ОЕМските и горещо ти препоръчвам да ги оставиш!
9K714 OKA SS-23

ПУ 9П71 ТМ 9Т240
9М714Б АА-75 9Н-63

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 78
Регистриран на: 10.08.2010
Местоположение: София/Г.О.

Re: Ремонт на м54

Мнение от spirco » 12 Май 2020, 15:13

Както казах всички водачи на изпускателните клапани са сменени. Предполагам че са проверили и тези на смукателните клапани. Щом нищо не казаха за тях предполагам че са добре, но ще замеря хлабините на всички. Мислех, че напасването на клапаните става на фреза. Ще си купя шлайф паста и ще ги шлайфам и аз. Вече имам специалните ръчни инструменти за целта :) . По главата май няма какво друго да се прави. Мислех да полирам челата на клапаните, но то ако почна трябва и горивната камера, челата на буталата ...

Относно сегментите - да, ще се използват от М52ТУ като се чудя дали да не дам да ми струговат буталата за да влезе и първи компресионен. Трябва да видя кое ще излезе по евтино всъщност - преправянето на буталата или комплект сегменти.

И малко снимки от снощи :) . Много е удовлетворяващо да се види разликата как влизат и после как излизат. Радвам се, че камерата най - после я направих. Доста работа го чака компресора.

20200512_020656.jpg


и главата с блока

20200506_150742.jpg

20200506_162906.jpg


Сега се сетих че гумичките са монтирани. Това дали ще е проблем при пасването с шлайф пастата?
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 480
Регистриран на: 15.01.2012
Пол: Мъж

Re: Ремонт на м54

Мнение от Benord » 13 Май 2020, 19:30

Само една забележка,ако може.Нещата не са евтини дори и така да звучат,а и така и да се правят. В двигателят всичко ако не е идеално ,трябва да е абсолютно близко до идеалното,защото всичко друго е загуба на време и пари.
Иначе на снимките се вижда нещо само за адмирации,колега!

Сред като ще напасвате клапани с вече монтирани гумички сипете им масло и гледайте да си останат чисти,но не ползувайте бормашина за тази операция.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 78
Регистриран на: 10.08.2010
Местоположение: София/Г.О.

Re: Ремонт на м54

Мнение от spirco » 14 Май 2020, 0:22

Benord написа:... Нещата не са евтини дори и така да звучат,а и така и да се правят....


Ако говориш за буталата и сегментите и това, което написах за тях в конкретният случай наистина няма значение според мен. По - скъпото ще бъде излишен разход. Искам всичко да стане добре, но това не означава, че имам безкраен финансов ресурс. Където мога да не давам излишни пари гледам да спестя. Съответно и частите които ще се използват няма да бъдат само ОЕМ. За това е и тази тема да събирам съвети и мнения кое наистина има смисъл и с кое може да се направи премислен компромис. Пример са гумичките за клапани които дискутирахме.

Сега по техническата част. Започнах напасването и го правя на ръка без да ползвам дрелка. Става относително лесно понеже в сервиза почти са го направили. Използвам само фината паста. Когато видях едрината на зърната в грубата прецених че няма смисъл с нея. Само с фината паста един цилиндър става за около час търкане без да си давам много зор. Гумичките са смазани и няма как да се оцапат. Така или иначе главата ще я мия с бензин след като свърша с "процедурите". Трябва да я изчистя от шлайфа и содата. Подозирам че в момента маслените пагистрали са пълни със сода.

Имам въпрос за валовете. Не знам до колко си личи на снимките, но валовете имат цилиндрични деруги по цялата дължина на някои от шийките. Мисля че това не би трябвало да представлява проблем, но искам да чуя и други мнения по въпроса. Лек проблем е намирането на смукателен вал от б30 и цената е ... Интересно е че валовете на б25 който купих в последствие също имат деруги на някои от шийките. Не знам дали ще успея да намеря вал в добро състояние на нормална цена. Попадам на обяви ~400 лв само за смукателният вал. Цвета на шийките изглежда нормален и само заради деругите се колебая. Не мога да намеря информация има ли допустимо износване на вала/леглата. Диаметрите на шийките мога да ги измеря с голяма точност, но не знам доколко ще ми помогне това. Евентуално ако се намери информация за хлабината може да използвам Plasitgage. Така или иначе трябва да поръчвам заради коляновият вал.

1.jpg


2.jpg


Тези валове използваеми ли са и ако не - защо? Аз си измислих някакви аргументи защо евентуално не биха пречили тези деруги, но със скромния си опит не съм сигурен дали не се лъжа сам.
Благодаря на хората които отделят време за да ми помогнат.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1697
Регистриран на: 8.02.2012
Местоположение: FR,Marseille
Пол: Мъж
Кара: e46 318i N42B20AB
Мечтае да кара: хората да мислят
Детайли за колата: свежа и поддържана!

Re: Ремонт на м54

Мнение от ivoaudi » 14 Май 2020, 3:27

Деругите просто са образували тесни канали, които по никакъв начин няма да пречат на лагеруването и мазането! Отделно от това ясно се вижда, че в краищата, където е лагерувала шийката няма никакъв ръб, тоест, някакво общо износване и да има ще е микрони, а това е пренебрежимо малко. Ако са му чисти и гърбиците го слагай спокойно
Последна промяна ivoaudi на 14 Май 2020, 12:29, променена общо 1 път
9K714 OKA SS-23

ПУ 9П71 ТМ 9Т240
9М714Б АА-75 9Н-63

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 261
Регистриран на: 8.08.2017
Пол: Мъж

Re: Ремонт на м54

Мнение от Hip-hopotam » 14 Май 2020, 8:06

M50/52/54 с перфектни валове не съм виждал, винаги има тук там подобни драскотини, не мисля че е проблем.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 78
Регистриран на: 10.08.2010
Местоположение: София/Г.О.

Re: Ремонт на м54

Мнение от spirco » 27 Юни 2020, 23:32

Най - после замерих блока и ми стана неприятно. Сега не знам какво да правя. Според спецификация допустимото износване за елипсовидност е 5 хилядни 0.005 мм а за конусовидност е 1 стотна 0.01. Както се вижда моя блок е трагедия в това отношение. Премерих два цилиндъра на другият, който имам и е същата работа. Надлъжните размери са горе долу нормални обае напречните ... което и е нормално всъщност. Не знам дали има смисъл да търся друг блок, защото подозирам, че ще е същата работа. Май не остава друг вариант освен първи ремонт бутала и шлайф на блока. Като потърсих бутала обаче се изпотих. Работата по блока с буталата отива към 2000 лв. Като тук въобще не знам от къде ще намеря торк плейт. Ако трябва и него да правя ... И въобще не знам къде могат да свършат качествено работа. Това още повече ме притеснява от парите. Ако някой има идеи или съвет какво да правя моля да сподели. Усещам, че не ми мърда този харч, но се надявам да има вариант. Другото за което се сещам е евентуално по - евтини бутала от друг двигател. Сигурен съм че четох някъде, че колега е използвал някакви, но не мога да намеря. Сега трябва да премеря коляновият вал и много се надявам там да няма изненади.
block.jpg


Иначе главата е сглобена. Напаснах клапаните и монтирах новите повдигачи. Всичко стана добре. Единственото ми притеснение е дали съм я измил добре. Надявам се никъде да не е останала сода и целият труд да си струва.
20200607_150410.jpg

20200607_145113.jpg

Втората снимка я качвам за някой който има затруднения със завиването на черупките на вала. Единият вал може да се нагласи така че да се завият гайките, но другият - не. Аз се сетих за варианта на снимката. Нагласяте вала така че гърбиците да са на клапаните на първи цилиндър. Така задният край ляга долу и могат да се завият гайките. После слагате стягата както е показано на снимката. Малко по малко се стяга и вала прибира като междувременно се стягат черупките.

И един въпрос за ваносите имам. Сложих новите части, но се оказа че витоновите пръстени така уплътниха бутала, че направо не мога да ги мръдна. Това така ли трябва да бъде или съм купил лош комплект части? Моля някой който го е правил да каже, защото не искам да монтирам ако има вероятност за проблеми.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна spirco на 28 Юни 2020, 0:00, променена общо 1 път

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 78
Регистриран на: 10.08.2010
Местоположение: София/Г.О.

Re: Ремонт на м54

Мнение от spirco » 27 Юни 2020, 23:41

Тук слагам и файла с измерванията на някой ако му е интересно.
engineBlock.xls

Ново мнение е заради ограничението от три файла. Не искам да давам линкове към външен сървър.

Както казах този блок е от б25. Когато стане б30 съответно буталото ще има по - голям ход и ще влезе в старата долна неработната част на цилиндъра. Както виждате от измерваният има ~1.5 - 2 стотни ръб. Чисто информативно това би ли представлявало проблем. Ако минавам към друг размер бутала това отпада като притеснение, но все пак ми е любопитно някой ако знае.

И въобще не мога да си обясня как се е деформирала ризата в неработната част. Там където буталото прилага сила го разбирам - износва цилиндъра. Но другото освен от полата на буталото не се сещам от какво може да стане. А това не ми се струва много правдоподобно.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1697
Регистриран на: 8.02.2012
Местоположение: FR,Marseille
Пол: Мъж
Кара: e46 318i N42B20AB
Мечтае да кара: хората да мислят
Детайли за колата: свежа и поддържана!

Re: Ремонт на м54

Мнение от ivoaudi » 28 Юни 2020, 7:46

Ризи при алуминиеви блокове се деформират принципно при прегряване. Това, че ще слезеш под ръба не е проблем, но ще имаш по-малка степен на сгъстяване, предполагам си го предвидил

ПС Променям си мнението, щото може и да съм написал глупост. Как така от 2.5 мотора ще става 3.0? Какво точно ще променяш? Препрочетох уж, но така и не разбрах. Иначе да, ако сегмент ще ходи от голям диаметър (работила повърхност) към по-малък, то 2 стотни са си проблем, да. Ще си запали мотора без грешка и ще си го подкараш без проблем, но колко ще изкара така абсолютно никой не може да ти гарантира, а ако някой го направи, то просто ще те излъже!

Кофти е, ама за мен варианта е само стъргане и бутала от М50. Това последното не съм сигурен, аз не съм правил такъв мотор като твоя, но така се говори.
9K714 OKA SS-23

ПУ 9П71 ТМ 9Т240
9М714Б АА-75 9Н-63

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 261
Регистриран на: 8.08.2017
Пол: Мъж

Re: Ремонт на м54

Мнение от Hip-hopotam » 28 Юни 2020, 20:38

25цата и 30ката са с еднакви блокове, просто ще си сложи 30ковите Кол. Вал, бутала и биели
Аз моя блок от 2.5 си го направих 2.8 цилиндри не съм мерил, изглеждаха много добре повърхностите и реших да не дърпам дявола за опашката.
Вече почти 40000км си карам и ползвам малката неработила част от цилиндъра и нямам грижи :) не харчи масло, няма шум, даже си наливам зимата 0в40 и всичко е точно.
М50 бутала на М54 цилиндрова втулка мисля че няма да се спогодят ако се кара с М50 сегменти.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 78
Регистриран на: 10.08.2010
Местоположение: София/Г.О.

Re: Ремонт на м54

Мнение от spirco » 29 Юни 2020, 1:23

Да, колегата Хип-хоп е прав. Ще е с вал, биели и бутала от Б30. Както писах по - горе 30ката стоя почти 3 години, капала е вода отгоре и едната цилиндрова втулка е ръждясала. Заради това купих друг двигател б25 понеже не намерих само блок. Буталата няма смисъл да са от м50. Има първи ремонт 84.25 за м54, но както казах цената малко ме притесни :) Така като гледам варианта ще е този, защото не ми се правят половинчати работи. Главата ми излезе почти 1000 лв и не искам да е напразно. Вече започвам да търся и торк плоча. Само не знам къде да го закарам да го стържат. Трябва да проуча добре въпроса, защото това ще е единственото, което няма да правя аз а от опит знам че обикновено там се провалят нещата.

Колега Хип-хоп, твоят двигател какъв е - м52 или м52TU/м54? Ако е м52 там е друго заради никасила, защото "няма" износване и съответно ръбче.

Пак да питам някой дали знае бутала от друга марка, които да станат като размер. Може да са по - евтини като цена и за това искам да проверя. Имам спомен, че съм цел нещо. Или евентуално насока къде мога да проверя.

И въпроса за ваноса също е на дневен ред. Колко трябва да са стегнати буталцата след ремонта - моите се движат много много трудно?

Hip-hopotam написа:М50 бутала на М54 цилиндрова втулка мисля че няма да се спогодят ако се кара с М50 сегменти.


Това пък защо? Теоретично съм мислел, че няма да е проблем понеже блоковете на м50 и м54 не са алуминиеви. Не знам дали втулката е чугунена и може от там да идва проблем :dunno:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 261
Регистриран на: 8.08.2017
Пол: Мъж

Re: Ремонт на м54

Мнение от Hip-hopotam » 29 Юни 2020, 6:06

М52 един ванос съм.
М50 е с чугунена втулка и сегментите са за чугун а м52 и м54 са алусил,
Ванос съм ревизирал няколко пъти и не съм имал чак трудно движение на буталото.
Доста по стегнато почва да се движи но не е чак трудно и невъзможно. Скоро бях попаднал на някаква тема за човек от олх обява дето продава пръстени за ревизия на ванос и колегитв дето си бяха накупили нещо недоволстваха. До сега съм ползвал само Беисан комплекти.
Добре си сглобил и намазал валовете ам като слагаш главата тея валове пак трябва да ги разглобиш :). Какво е това червеното? Монтажна паста? Ако е, от къде я намираш че няколко пъти съм търсил и не мога даа намеря.

Следваща

Назад към E39

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook