Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работа

5-та серия ('95-'03)

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работа

Мнение от Nickelback » 15 Юни 2018, 18:19

Понеже имам симптоми на проблемен клапан във въпросната система, живо ме интересува как работи тя. Като цяло съм си изяснил глобално картинката, но имам конкретни въпроси.
В частност става въпрос за S62B50, но не вярвам да има кой знае какви разлики спрямо други двигатели, затова помествам темата тук. Някой наема ли се да обясни?
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.


Аватар
Мнения: 761
Регистриран на: 29.08.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: e39 M52 газов котлон
Мечтае да кара: колело на кило ракия

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от dbanchev » 15 Юни 2018, 19:17

Клапана работи в една посока от резервоара към дросела, има мембрана вътре доколкото видях като изкорубих моя. Идеята му е да не се вдига налягане над опр. стойност, колко не мога да кажа... Прецаква се отворен- мембраната се къса и почва да смуче маторя към резервара и става сбръчкан буквално от вакуума... :mhihi: тука малко изпростях ама е петък все пак... :bchug:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от Nickelback » 15 Юни 2018, 20:38

Прилагам една картинка от Bentley ръководството, за да онагледим нещата:

Изображение

Въпроса е откъде точно излиза миризмата на бензин при мен...
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 480
Регистриран на: 15.01.2012
Пол: Мъж

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от Benord » 16 Юни 2018, 15:16

Огледайте хубаво бензиновата система,всички връзки на бензиновите маркучи и самите маркучи за пукнатини,а и резервоара отвсякъде.Миризмата на бензин говори за теч от системата.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 266
Регистриран на: 9.09.2009
Местоположение: Pleven

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от cerberus » 16 Юни 2018, 20:04

Ще използвам темата да питам, дали не е добре да се изключи от колектора тази система? :idea:
Сиреч парите да не ходят до всмукателния колектор, след дебитомера и да бъркат сместа, а да си ходят директно в атмосферата. Един колега имаше една тема за "проклятието на тресящия мотор" зачудвам се дали от тази система някъде не вкарва паразитен въздух в колетора, докато purge valve-то е отворено (точно докато е студена колата) :dunno:
Четох при 3-ките ги махат тези неща от колектора...
Май цялата идея е като за картерната вентилация, но тука е резервоарна таква...
И да питам, колега Nickelback, какви са симптомите за проблем по тази система които имаш?
Намерих ето това:
Изображение Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от Nickelback » 16 Юни 2018, 22:05

cerberus написа:Ще използвам темата да питам, дали не е добре да се изключи от колектора тази система? :idea:
Сиреч парите да не ходят до всмукателния колектор, след дебитомера и да бъркат сместа, а да си ходят директно в атмосферата. Един колега имаше една тема за "проклятието на тресящия мотор" зачудвам се дали от тази система някъде не вкарва паразитен въздух в колетора, докато purge valve-то е отворено (точно докато е студена колата) :dunno:
Четох при 3-ките ги махат тези неща от колектора...

Има възможност да се изолира, да. Лошото е, че бензиновите пари май ще ходят в атмосферата през онзи филтър около "въгленовия кондензатор", което не е много ОК откъм екология, а и откъм безопастност, не знам :dunno:
Иначе си мисля, че бензиновите пари не могат да обогатят сместа до такава степен, че да бъркат работата на двигателя осезаемо. Освен това ECU-то знае кога е отворило клапана, че да постъпват допълнително бенз. пари, също така мери чрез ламбда сондата и съответно си прави корекции.

cerberus написа:Май цялата идея е като за картерната вентилация, но тука е резервоарна таква...

И аз правя подобна аналогия :yes:

cerberus написа:И да питам, колега Nickelback, какви са симптомите за проблем по тази система които имаш?

Симптомите са следните:
- Силна миризма на бензин - най-вече - отзад, отляво (подозирам там е въпросния филтър, през който се изпаряват парите на бензина, когато няма адекватен вакуум, които да ги изтегля към смукателя (скъсана мембрана на клапана)).
- Заглъхване на двигателя (дори угасване) при потегляне или при рязко преминаване към по-ниска предавка.
- Последното - съпроводено с едно своеобразно ромолене - или по-скоро - жабуркане/свирене за период около половин-една секунда. Чува се високо горе, откъм двигателя (purge-valve/breather-valve клапънът на S62B50 е точно под airbox-а). Почти съм сигурен, че свирука именно от неговата мембрана. Подозирам, че поради пак тази мембрана има излаз към атмосферата, което води до нестабилната работа на двигателя.
- Силно нарушени и неконсистентни стойности на отношението въздух/бензин (AFR) - варират в диапазон от около половин единица, което не е нормално. Например: 11.5-12.1 при двигател под товар.
- Повлиява се работата на блоу-оф клапана (колата не е сток, с принудително пълнене е) и той изпуска излишния въздух при затваряне на дроселите някакси несигурно и забавено във времето.
- Записала е грешка за "7F Tank-leak diagnosis system"
- [ПРЕДСТОИ ДА ПРОВЕРЯ] - при опит за отвиване на капачката на резервоара се усеща вакуум, който затруднява премахването ѝ (бенз. пари ходят в атмосферата свободно, няма сгъстяване над течния бензин, НО бензиновата помпа създава вакуум, който засмуква капачката).
- Проблемът се появи изведнъж, преди това не е имало такива звуци или гаснене, може би само беше почнало да понамирисва леко на бензин, но не съм убеден, понеже колата беше настроена на богата смес дълго време...

Горе долу е това...
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 266
Регистриран на: 9.09.2009
Местоположение: Pleven

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от cerberus » 18 Юни 2018, 18:32

Колега, гледам че на европейските версии на Е39 нямат LDP (Leak diagnosis pump), както нямат и праховия филтър, които присъстват май само в американските изпълнения - номера 14 и 13 от тази схема:

Изображение

На европейските са... "набили" една гумена тапа на третия извод на въпросния въгленов кондензатор номер 16 от долната схема. И самия въгленов кондензатор е доста по-различен от на американските версии. Та си мисля при такава грешка, която ти е вдигнало, май си с американски вариант на таз система. И изолирането й наистина става малко по-сложно за изпълнение от към това, че EКУ-то ще си търси и LDP, освен purge valve. Докато при европейските, ако се изолира, но се остави purge valve включен (само електрически), ЕКУ-то ще си го отваря и затваря, и даже няма да разбира, че вентилацията на резервоара е към атмосферата, а не само към колектора, както е заводски.
Остават въпросите, дали ЕКУ-то, при това положение, ще налива повече гориво за да компенсира горивните пари, които си "мисли", че постъпват в колектора. И до колко наситени са парите, че пуснати в атмосферта, ако образуват достатъчно запалима смес, наистина си става опасно. :paranoid:
А в твоя случай, си мисля, че ако има "vacuum leak" някъде между purge клапана и резервоара, е възможно и ЕКУ-то да затваря и отваря постоянно клапана, за да компенсира това, че е разхерметезирана някъде системата, и за това да вдига такава грешка "7F Tank-leak diagnosis system" от там и ромоленето (жабуркането), което се чува. Естествено тогава не би трябвало да имаш нито повишено, нито понижено налягане в резервоара.
А в случаите когато е студен старт на колата, ламбдите тогава не работят, и при проблем със ситемата за вентилация на резервоара, няма как ЕКУ-то да отчете сместа, налива си както му е по карта, и се получава въпросното "проклятие на тресящия мотор". Което се изявява само и единствено на студените стартове, след това всичко става ОК. От около година и аз съм се сдобил с това "проклятие" поне 5 пъти свалях колектора и съм го уплътнил повече от колкото когато е излязал от завода. Единствено не съм проверил всичко до резервоара, щото да си призная преди тази тема, даже не ми беше минало през ума, че вентилират резервора през двигателя :oops:

Изображение

П.П. Не претендирам за адекватност, просто си разсъждавам (доколкото мога). :bchug:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от Nickelback » 18 Юни 2018, 21:51

Имам резон във всяко едно твое твърдение, колега :yes: Трябва да поразглобя малко и непременно ще пиша като имам ъпдейт :bchug:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1573
Регистриран на: 5.11.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: Tesla Y

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от PeReZ » 19 Юни 2018, 7:07

И моето М62-ково бенве мирише на бензин покрай задна лява гума, та се не трае. Свалял съм подкалника, всичко ми се стори наред, мамицата му, въпреки че знам, че не може така да мирише и да е наред. Сиреч, както е модерно да пишат във ФБ "следя".
Успех!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от Nickelback » 20 Юни 2018, 21:25

Такааа... Клапана е свален:

Изображение

Изображение

На пръв поглед и тест изглежда, че е наред, ама не е сигурно:
- Нормално ЗАТВОРЕН е - тоест при липса на захранване клапанът не пропуска парите към двигателя
- Тест1: Меря го - дава 48ома съпротивление (батерията на мултицета ми е паднала и не му вярвам много, на други места го дават 28ома...). Да речем, че може да мине за ОК.
- Тест2: Понеже съм го прежалил тоя стария и имам вече купен нов, му подадох директно 12 волта и в двете посоки - и в двете посоки ОТВАРЯ и като духам през него въздуха минава свободно.
- Тест3: Потопих го изцяло във вода, като оставих само единия щуцер да седи над водата. Напънах се да духам през него - НЕ излизат абсолютно никакви балончета отникъде под вода. После направих същото, но духах през другия щуцер - пак същото. Това ме навежда на мисълта, че най-вероятно няма пробив към атмосферата :roll: Единствения вариант е при някакви междинни положения на мембраната (която всъщност май се оказва не мембрана, а един прът мърдан напред-назад от соленоида) да се получава пробив, но ме съмнява :paranoid:

От друга страна изчетох М5 борд и един пич спец по клапани е изразил следното мнение:

I guess since I am a solenoid valve design guru (Not my terminology!. I actually was given this on a business card at a previous employer! ), and used to design Canister Purge Valves (in Automotive industry jargon) aka Evap. Purge Valves, for a large Tier One, maybe I can explain. I've spent 25+ years designing mostly fuel injectors, fuel pumps, other fuel system valves, and a couple of oddball A/C magnetic clutches.

As someone else posted, these valves allow air to escape from the tank when you fill, and allow outside air to re-enter the tank as you drain it of fuel, The connection line goes from the tank, to this valve, and then on to the charcoal canister, and then through the carbon to the outside air. That ensures that air can move in and out of the tank, but no hydrocarbons escape, as they are trapped by the carbon.

The valve is a normally-open device. When it isn't energized, the valve sits in the open position, allowing air/vapor to flow into and out of the tank. It is generally only energized (i.e. closed), after key off, in order for the ECU to perform a shutdown leak test, which is part of OBDII diagnostic testing done by the car. Assuming the ambient temps aren't too cold, then the ECU in your car, at shutoff, closes this valve. Due to normal boil off of fuel in the tank, the pressure will build up slightly. There is a sensor that can measure that pressure rise inside the system, and the ECU expects a certain amount of pressure rise depending on the outside ambient temp, and a few other factors. the higher the temps, the bigger pressure rise it expects. If it measures the correct pressure rise, at shutdown, then it knows that the leak integrity of the fuel system is within government mandated standards, and you are not a raw hydrocarbon gross polluter!

These valves must be pressure tight when closed. They tend to fail due to leakage across the valve seat when the valve is closed. If they leak, the boil off gases bleed off to the canister during the test, no pressure rise occurs, and the ECU assumes there is a leak.


Подозирам, че говори за клапани по принцип, а не за този в тая кола конкретно, понеже са му наопаки разбиранията за отворен и затворен спрямо моите, но както и да е... Теорията е, че при подобни клапани се получава често пробив към атмосферата. Есенцията е това удебеленото, което аз интерпретирам по следния начин:
Ако има пробив към атмосферата (дори не само в клапана, а дори и доста преди него) ЕКУ-то измерва понижено налягане на бенз. пари. ЕКУ-то вдига грешка и май затваря клапана. Понеже бенз. пари няма кой да ги смуче вече, от немай къде, почват да поизлизат през отдушник някъде там около въглена. Не знам дали съм прав :dunno:
Тия дни ще се сглоби около двигателя и ще се тества. Все се надявам, че клапана е виновен, ама кой знае... Ако не е, става да си е*е м@йката от разглобяване по горивната система :banghead:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 266
Регистриран на: 9.09.2009
Местоположение: Pleven

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от cerberus » 21 Юни 2018, 4:59

И на мен ми се струва, че говори, тоя момък, за друг клапан... В тая помпа - LDP, да не би да има още един клапан, който да е нормално отворен... Казва, че има и сензор за налягане, а никъде не видях такъв отделен. И ако не е и той в помпата, не знам къде да е... :dunno:
П.П. Като гледам LDP има 4 пина на буксата, та май нищо чудно там да има и клапан и сензор...

Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от Nickelback » 21 Юни 2018, 18:29

Доколкото ми се мерна пред погледа докато четях насам-натам ми се стори, че тази LDP помпа създава някакво "стандартно" налягане над течния бензин. При евентуална утечка това налягане не би стигнало до определената номинална стойност (дори може да е отрицателно при по-сериозна утечка в системата). А за измерване на самото налягане няма сензор. Определяло се косвено, взависимост от натоварването на помпата (при по-голямо натоварване (респективно добре уплътнена система), тока през намотката ѝ расте; при утечка пък, помпата не е така натоварена и тока през нея е по-слаб от номиналния). Та ECU-ту уж мерело тока през помпата, за да определи налягането в системата :dunno:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от Nickelback » 23 Юни 2018, 20:26

Update:
След смяната на purge клапана спря да мирише на бензин около колата и грешка "7F Tank-leak diagnosis system" изчезна.
Двигателя работи много по-стабилно и равномерно на празен ход и гасненето изчезна. Смяната на purge клапана, бе съпроводена и с почистване на "стъпковото моторче", така че може и това да е допринесло в положителен аспект, но... важното е да има прогрес като цяло :)
Трябва да се покара повече, че да кажа категорично че всичко е наред, но за момента изглежда ОК :yes:

ПС: "Свирукането" обаче остана, но се оказа, че има и друг проблем с актуатора за управление на дроселите (избива грешка 6B) и може то да е оттам нещо. Предстои да разберем, след като разглобим отново :banghead:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 266
Регистриран на: 9.09.2009
Местоположение: Pleven

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от cerberus » 23 Юни 2018, 23:21

:clap: Може да не е било заради паднали батерии на мултицета, промененото съпротивление на стария клапан :yes:
А в моя случай, след дълъг размисъл реших, че ще махна въгленовия филтър и ще го сменя с обикновен прозрачен бензинов филтър (от тези за карбуратори), отворен от едната страна, към атмосферата, а от другата свързан към разширителя на резервоара (този в дето е горе в левия калник (на моя вариант на тая система е там)). В крайна сметка при мен и сега е така, просто минава през въглените. И за да не трупа бензин при тях, са ги включили към колектора, за го дърпа. От това което четох, purge клапана отваря само на сгрял мотор и отворен дросел. Сиреч на празен ход и студена си пуска парите пак в левия подкалник, но прекарвайки ги през въглените. И предвид, че тия въглени при мен е почти сигурно, че са на 20 години, не е ясно състоянието им. И основния довод да го махна, е че не ме радва мисълта, тез въглени да тръгнат към колектора и цилиндрите, в някой момент, (или пък към резервоара, което е по-малко вероятно, но го има като алтернатива). :yes: А и ще "бетонирам" вакуума в колектора вече. :yes: Само се чудя дали да оставя клапана свързан само електрически, или да сложа резистор със същото съпротивление на негово място и да го махна... :?:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Re: Система за рециркулация на бенз. пари - принцип на работ

Мнение от Nickelback » 24 Юни 2018, 0:24

Да, сега пак го измерих стария клапан понеже ми е под ръка, но с чисто нова батерия на мултицета. Ами вече вместо 48ома измерих 45. Почти няма разлика :) Но е далеч от 28, както се твърди насам-натам. Новия и той беше 48. Може да си е специфично точно за тези клапани по S62, не знам :dunno:

Иначе, ако слагаш резистор при 48ома и 12V+ си трябва около поне 4вата такъв, че ще си грее. Може да сложиш два-три 2-ватови в паралалел, но с по-голямо съпротивление. Да речем 2x100ома или 3x150, за да докаш около 50ома тотал.
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

Следваща

Назад към E39

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook