Едно ново начало

5-та серия ('95-'03)

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 919
Регистриран на: 12.11.2005
Местоположение: Враца
Пол: Мъж

Re: Едно ново начало

Мнение от kalingk » 18 Окт 2015, 21:31

Браво...остава да оправиш пикселите и малко е дразнещо с тези мили,нищо,че отвътре има км..евала на такива ентусиасти.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 299
Регистриран на: 15.08.2013
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E46 320d 02

Re: Едно ново начало

Мнение от Mamar4o » 18 Окт 2015, 21:35

Евала колега ! Възхищавам се на хора като теб :bchug:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Едно ново начало

Мнение от stony1 » 18 Окт 2015, 21:41

kalingk написа:Браво...остава да оправиш пикселите и малко е дразнещо с тези мили,нищо,че отвътре има км..евала на такива ентусиасти.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk


Пикселите ще оправя накря. Първо да довърша управлението на стрелката за температурата и диодите на оборотомера. В противен случай е безмислено да имам такова табло с работещи пиксели, но неработещи диоди и забила стрелка за температурата.
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6142
Регистриран на: 27.03.2009
Местоположение: Regensburg
Пол: Мъж
Кара: Е30Е36Е39E34<---E63E65

Re: Едно ново начало

Мнение от ares2 » 18 Окт 2015, 21:58

сега трябва д ами търсиш такова табло и намен :smoke:
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Едно ново начало

Мнение от stony1 » 20 Окт 2015, 10:58

Вчера беше един доста ползотворен ден. Термо сензорът пристигна и успях да направя тестове с реално измерване на температурата. Като начало зактепих сензора от външната страна на корпуса на масления филтър и го свързах с платката. Оказа се, че сензорът е много чувствителен, дори прекалено чувствителен, но това не е проблем - просто трябва внимателно да се опишат функциите в софтуера на микропороцесора. Показано в снимки нещата изглеждат така:
ИзображениеИзображениеИзображение
Сега остава да се добави модула от софтуера, който ще управлява диодите на оборотомера, което май ще се окаже най-лесната част от целия проект. До тогава ще се работи по оформяне на термо датчик с ОЕМ визия и място за монтаж, окабеляване, монтиране на платката в кутия с ОЕМ букса и извеждане на USB порта за програмиране на евентуални бъдещи разширения на CAN възможностите на платката.
Ето и едно кратко видео: https://youtu.be/iwAPfdFA4x8 което показа колко е чувствителен термо сензорът.
Последна промяна stony1 на 16 Ное 2015, 13:48, променена общо 3 пъти
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Re: Едно ново начало

Мнение от Nickelback » 20 Окт 2015, 11:35

Това с Вариант1 ми хареса :mhihi: Че и дисасемблиране до C++ искаме :ok:

Следя темата с интерес иначе, поздравления за ентусиазма :yes:

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Едно ново начало

Мнение от stony1 » 20 Окт 2015, 14:00

Nickelback написа:Това с Вариант1 ми хареса :mhihi: Че и дисасемблиране до C++ искаме :ok:

Следя темата с интерес иначе, поздравления за ентусиазма :yes:

Sent from my LG-H815 using Tapatalk


Само дай формулите за скоростта, оборотите и консумацията, че откривам противоречиви данни в интернет.
За момента остават само температурата на маслото и диодите на оборотомера, другите неща - стъпка по стъпка ще станат.
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Re: Едно ново начало

Мнение от Nickelback » 20 Окт 2015, 18:44

Мани формулите, калибрирай си lookup таблица и интерполирай по нея, според мен :)

ПП: У мен изникна друга чуденка - как мислиш да ползваш LM35-цата в TO-92/TO-226 корпус :dunno: Чисто механически ми е интересно как ще го "интерфейснеш" с маслото? Къде мислиш да разположиш сензора?
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Едно ново начало

Мнение от stony1 » 20 Окт 2015, 22:17

Проекта се развива доста добре:
ИзображениеИзображениеИзображение
Има си и работещи диодчета :lalala: Не обръщайте внимание на показаният за температурата на маслото, защото обърках формулата, но на споделеното видео всичко вече е коригирано.
За съжаление колата вече беше загряла, температурата на охлаждащата течност беше 83-83 градуса и диодчетата поизгаснаха: https://youtu.be/v11iETVixhQ
На следващото видео се вижда един интересен ефект: https://youtu.be/jIlTX9-GUzk Явно не му е приятно на мотора да му е горещо маслото :mhihi:
Nickelback написа:Мани формулите, калибрирай си lookup таблица и интерполирай по нея, според мен :)

ПП: У мен изникна друга чуденка - как мислиш да ползваш LM35-цата в TO-92/TO-226 корпус :dunno: Чисто механически ми е интересно как ще го "интерфейснеш" с маслото? Къде мислиш да разположиш сензора?

Смятам да изтърбуша един ОЕМ термо датчик и да набутам LM35-цата в него с идеята да го завинтя някъде около масления филтър, а може и направо в него.
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Re: Едно ново начало

Мнение от Nickelback » 20 Окт 2015, 22:23

stony1 написа:...
Смятам да изтърбуша един ОЕМ термо датчик и да набутам LM35-цата в него с идеята да го завинтя някъде около масления филтър, а може и направо в него.


Ако си намериш ТО-220 пак ми се струва вариант за директен монтаж :yes:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Едно ново начало

Мнение от stony1 » 20 Окт 2015, 22:39

Nickelback написа:
stony1 написа:...
Смятам да изтърбуша един ОЕМ термо датчик и да набутам LM35-цата в него с идеята да го завинтя някъде около масления филтър, а може и направо в него.


Ако си намериш ТО-220 пак ми се струва вариант за директен монтаж :yes:


Точно ТО-220 си поръчах, защото ми харесва възможността да го монтирам някъде директно.
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Едно ново начало

Мнение от stony1 » 23 Окт 2015, 20:31

Днес направих последни тестове, за да съм сигурен, че сензорът отчита нормално, софтуерът е написан коректно и към момента управлява таблото без да оказва влияние на останалите уреди и показанията им, както и да проверя как се справя схемата при директно захранене от напрежението в колата - директно подаване на +12V. Резултатите са както положителни така и отрицателни.
Положителни са, защото таблото работи без проблем, отчита температурата на маслото, диодите светят при подаване на контакт + CAN сигнал и гаснат при определена темпаратура:
Изображение
При тестовете, монтирах сензора от външната страна на корпуса на масления филтър и виското го обдухваше много яко. Понеже самият сензор е в корпус TO-220:
Изображение
задължително е контактната повърхност на сензора да е напълно прилепена към повърхността, чиято температура се следи. За пълен контакт се използва термо-паста, но в моя случай нямаше как да се получи пълен контакт по никакъв начин. Това породи колебания при отчета на температурата, но при подготовката и окончателния монтаж на сензора всичко ще бъде коригирано и контакта на сензора с маслото ще бъде 100%.
Отрицателни са, защото теста показа необходимост от корекция на частта, която изработва данните за управлението на диодите. При температури по-ниски от 18-20 градуса първата двойка диоди не свети, но след достигане на тази температура всичко си идва на място.
https://youtu.be/bMu8CZVGdhM
Това обаче е най-лесно поправимата част. Оказа се, че директното захранване на платката от автомобилната инсталация на колата поражда проблеми. Макар и проектирана да издържи на захранване до 16V, платката се предаде :banghead: :banghead: :banghead: Цял ден я тествам на захранване +5V по USB кабел от компютъра и всичко е Оk. Чиповете се затоплят едва доловимо, но на +12V CAN контролерът направо започна да пари и всичко..... :bang: :bang: :bang:
Сега ще ми трябва друга платка, която вече поръчах, а докато пристигне ще поработя по оформлението на сензора и кутията на модула.
Последна промяна stony1 на 16 Ное 2015, 13:52, променена общо 1 път
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1573
Регистриран на: 5.11.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж

Re: Едно ново начало

Мнение от PeReZ » 24 Окт 2015, 14:54

Браво, колега! Радостно е, че има ентусиасти като теб в България и още повече в нашия форум.
Не се съмнявах, че ще го направиш, но все пак поздравления, че докара и таблото до пълен успех.
Сега ти остават дреболии, които със сигурност ще донагласиш и дори не си помислям да дам съвет. Успех и нататък!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Едно ново начало

Мнение от stony1 » 24 Окт 2015, 15:47

PeReZ написа:Браво, колега! Радостно е, че има ентусиасти като теб в България и още повече в нашия форум.
Не се съмнявах, че ще го направиш, но все пак поздравления, че докара и таблото до пълен успех.
Сега ти остават дреболии, които със сигурност ще донагласиш и дори не си помислям да дам съвет. Успех и нататък!


Благодаря колега,
температурата на маслото и управлението на диодите са сред най-лесната част. По-интересно и трудоемко е проектирането и програмирането на модул за мониторинг и управление на целия CAN трафик в колата. Тогава се отварят много повече възможности и не се налага да се флашват оригиналните електронни компоненти от системата на автомобила.
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Едно ново начало

Мнение от stony1 » 14 Дек 2015, 16:11

Fully working M5/X5 IKE in E93
Възможно ли е да се замени стандартното табло (IKE) на което и да е Е39 с такова от М5/Х5 и то да е 100% работещо? Този въпрос вълнува доста БМВ ентусиасти и е доста обсъждан във форумите. Информацията споделена от БМВ ентусиастите показва, че са се оформили два подхода за решаването на един такъв ъпгрейд.
Вариант1: при него се залага на подмяна на управляващия софтуер (флашване на ECU), като се използва софтуер от ECU на М5. Добро решение, но е приложима за определени Е39 и няма как да се използва за което и да е Е39.
Вариант2: при него се залага на изграждането на модул, който да следи (генерира) трафика по CAN шината, като извлича, добавя или променя информация.
Първият вариант не е приложим за всяко едно Е39 и изисква специализиран софтуер и апаратура за флашване на ECU, както и подходящ донор на информация, друго ECU от М5/Х5. Вторият вариант е доста по-гъвкав и позволява бъдещи софтуерни ъпдейти с цел разширяване на възможностите на допълнителни модул.
Преди да опиша проекта, който вече е реализиран, ще споделя малко информация, която може да се намери в интернет, пръсната в различни теми и форуми за любимата марка, но не и събрана на едно място.
Известно е, че информацията, която таблото (IKE) показа се получава в аналогов и цифров вид по CAN интерфейс. При конструиране на таблата инженерите от BMW са предвидили две възможности.
1. получаване на аналогови данни, обработката им и визуализиране от IKE.
2. получаване на цифрови данни (вече обработени от различните модули в колата) по CAN шина и визуализиране от IKE
На практика в Е39 CAN интерфейса първоначално започва да се използва за обмяна на информация между DME и ESG (компютъра на скоростната кутия), но при моделите след септември 1998 г., CAN интерфейсът започва да измества голяма част от аналоговите линии, особенно тези към таблото. При М52 моторите нещата са малко по-особени, защото CAN интерфейсът свързва основно DME и ESG (компютъра на скоростната кутия) без да има връзка с IKE. Тази връзка се появява при М52ТУ и М54. Този факт наложи едно допълнително изследване относно възможността за интегриране на инсрументално табло от М5 в Е39 с М52 мотор, какъвто е моят, както и възможността за интегриране на инсрументално табло от М5 в Е39.
Архитектурата на CAN интерфейса е добре описана в Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus и не смятам да я описвам в темата.
По интересната и полезна информация е ето тази:
The can bus is 500kb/s.
In the data for each ID there are 8 bytes. Labeled Byte 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. ARBID=Ide
ARBID: 0x153 (ASC1)
-B0
-B1 Speed LSB
-B2 Speed MSB [Signal startbit: 12, Bit length: 12, 0x0008 = 1 km/hr]
-B3
-B4
-B5
-B6
-B7

ARBID: 0x316 (DME1)
-B0
-B1
-B2 RPM LSB
-B3 RPM MSB [RPM= (hex2dec ("byte3"&"byte2"))/6.4]
-B4
-B5
-B6
-B7

ARBID: 0x329 (DME2)
-B0
-B1 is Temp [Temp in C = .75 * hex2dec (byte01) - 48.373]
-B2
-B3
-B4
-B5 Throttle position (00-FE).
-B6 kickdown switch depressed is value (4) Brake pedal depressed is value (1).
-B7

ARBID: 0x545 (DME4), combinations work to get multiple lights
-B0 Check engine light (binary 10), Cruise light (binary 1000), EML (binary 10000), Check gas cap 2002+ cars (hex 40).
-B1 Fuel consumption LSB
-B2 Fuel consumption MSB. Values just cycle from 0 to FFFF then start over at zero. Fuel consumption is the rate of change.
-B3 Overheat light (binary 1000, Hex 08), oil level 2002+ cars, (binary 0010, hex 02), On M3's 0x10 7K and Up RPM lights, 0x20 6.5K and up RPM lights, 0x40 5.5K and up RPM lights.
-B4 Oil Temp [Temp in C = hex2dec (byte04) - 48.373]
-B5 Charge light, 2002+ cars (Binary 0001)
-B6
-B7

ARBID: 0x610 also sent from the instrument cluster if a 0x610 "remote frame" is received. Appears the remote frame is sent by the ABS. This data contains the last 7 digits of the VIN number in the ECU.
-B0 as is but drop the last zero and it is the last number in the VIN
-B1 as is (in hex) the 3rd and 2nd number from the end in the VIN
-B2 as is (in hex) the 5th and 4th number from the end in the VIN
-B3 in ASCII the 6th from the end in the VIN
-B4 in ASCII the 7th from the end in the VIN
-B5 0
-B6 0
-B7 0
Example B4 = 4B (or K in ASCII) B3 = 43 (or C in ASCII) B2 = 71, B1 = 80, B0 = 90. Vin = KC17809

ARBID: 0x613 also sent from the instrument cluster if 0x615 is acknowledged.
-B0 Odometer LSB
-B1 Odometer MSB [Convert from Hex to Decimal. Multiply by 10 and that is Odometer in Km]
-B2 is fuel level. Full being hex 39 Fuel light comes on at hex 8. Then values jump to hex 87 (or so) and then go down to hex 80 being empty.
-B3 Running Clock LSB
-B4 Running Clock MSB minutes since last time battery power was lost.
-B5
-B6
-B7

ARBID: 0x615 sent from the instrument cluster.
-B0 AC signal. Hex 80 when on (10000000) Other bits say something else (Load, Aux fan speed request? system pressure?)
-B1
-B2
-B3 Outside Air Temperature: x being temperature in Deg C, (x>=0 deg C, DEC2HEX(x), DEC2HEX (-x) +128) x range min -40 C max 50 C

ARBID: 0x1F0 (ABS)
Individual wheel speeds:
Signal wheel 1: startbit 0, bit length 12, Intel LSB, unsigned, gain 1/16 (0.0625) (byte0 + next 4 bits of Byte1)
Signal wheel 2: startbit 16, bit length 12, Intel LSB, unsigned, gain 1/16 (0.0625) (byte2 + next 4 bits of byte3)
Signal wheel 3: startbit 32, bit length 12, Intel LSB, unsigned, gain 1/16 (0.0625)
Signal wheel 4: startbit 48, bit length 12, Intel LSB, unsigned, gain 1/16 (0.0625)

The above translated to .xls syntax. (Corrected)
Wheel speed 1: (HEX2DEC(B0)+HEX2DEC(RIGHT(B1;1))*256)/16 = Kph
Wheel speed 2: (HEX2DEC(B2)+HEX2DEC(RIGHT(B3;1))*256)/16 = Kph
Wheel speed 3: (HEX2DEC(B4)+HEX2DEC(RIGHT(B5;1))*256)/16 = Kph
Wheel speed 4: (HEX2DEC(B6)+HEX2DEC(RIGHT(B7;1))*256)/16 = Kph
(multiply by .621 to get MPH)

ARBID: 0x1F5 (steering Angle Sensor)
Angle:
angle startbit: 0, length: 15 bit order and type: Intel LSB, unsigned, gain: 0.045
angle sign bit: bit 15

Velocity:
velocity startbit: 16, length: 15 bit order and type: Intel LSB, unsigned, gain?: 0.045
velocity sign bit: bit 31

ARBID: 0x1F8
-B2, Brake Pressure.

Информацията е актуална за Е46, но в голяма степен припокрива архитектурата, структурата и формата на съобщенията в Е39. Друга полезна се намира още в първата страница от тази тема:
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... threads%29
Тук е показан и подхода със флашване на ECU с подходящия софтуер, но за съжаление не е приложимо за Е39 с редови двигатели. Въпреки това информацията в темата е доста полезна:
oil temp over CAN-BUS
ARBID 545
Can bus data packet
id = 0x545;
data[0]= 0x00;
data[1]= 0x00;
data[2]= 0x00;
data[3]= oil_LED; //Engine warm up LEDs. Dependent on oil temp
data[4]= OILvalue2; // oil temp
data[5]= 0x00;
data[6]= 0x0;
data[7]= 0x0;
(Temp (C) = Hex2Dec – 48) без тази формула, проектът е почти немислим.
Доста четене падна докато извлека нужната ми информация, но си струваше усилията. В крайна сметка се оформиха три варианта за реализирането на проекта.
Вариант I: препрограмитане на DME – супер идея, но някък си ударих на камък. Пренаписването на софтуера или по-скоро разширяването на фунциите му се оказа доста трудоемка задача. Първо трябва да се извърши обратния процес на компилирането на програмата, като целта е тя да се получи в С или С++. Едва след това може да се мисли за разширява на възможностите чрез допълване на програмата. Няма гаранция, че този вариант ще има успех, но ако някой разполага с необходимия софтуер би било интересно да се пробва. При този вариант има и една малка въпросителна, която е свързана с температурния датчик. Той е наличен и се намира на картера, но е свързан с LCM и отчита нивото на маслото в двигателя. При М5 и Х5 датчикът е същия и изпълнява същата функция, но е свързан към DME, което използва данните от датчика и по специално зададен алгоритъм изчислява температурата и нивото на маслото.
Вариант II: използване на доълнително DME, което да получава и обработва всички аналогови данни от колата, а след това по CAN линията да подава информация на IKE. Вариантът е сравнително лесно приложим и се свежда до внимателното окабеляване на модула. Като недостатък се явява необходимостта от свързването на температурния датчик към DME и LCM едновременно, както и коректното изчисляване на разхода на автомобила.
Вариант III: изграждане на самостоятелен модул, работещ независимо от останалите в колата и подаващ по CAN линия информация на IKE за температурата на маслото и управлението на диодите на таблото. Така връзката ще е само между IKE и новия модул, което няма да оказва влияние на работата на DME, ESG, ABS/ASC и всички останали модули в автомобила. Вариантът е доста лесно приложим, като в някой отношения е за предпочитане. Въпреки това реализацията му изисква използването на допълнителен термо елемент с известни характеристики и познания в областта на програмирането.
Няма да навлизам в подробности относно търсенето на информация, многократното премисляне на вариантите за реализация на проекта и алгоритъма за оценка на веротностите за реализация на всеки един от показаните по-горе варианти, просто ще кажа, че заложих на Вариант III.
Както можете да се досетите частите не бяха налични в магазинната мрежа и трябваше да се поръчат. Минималния срок за доставка е една седмица, но основният модул трябваше да се поръча от Англия.
За изграждане на CAN модул с отчитане на температурата на маслото използвах Arduino платформата Leonardo CAN-BUS и термодатчикът LM35. Той е с линейни характеристики и в комплект с всяка Arduino платформа лесно се реализира електронен термометър. Платформата Leonardo CAN-BUS дава възможност за лесна комуникация на различни аналогови и цифрови източници с автомобилните модули по CAN линията. За свързването на LM35 се използва единия от аналоговите входове на платформата Leonardo CAN-BUS и с подходящия софтуер тя изработва необходимото за IKE съобщение. IKE разчита съобщението, показва температурата на маслото и управлява светодиодите на оборотомера.
ИзображениеИзображение
ИзображениеИзображение
ИзображениеИзображение
Изображение
Оказа се, че доставката на термо сензора, макар поръчан от България се позабави и докато чаках, реших да направя малко тестове с таблото и да проверя как реагира на програмата, заложена в процесора на платката. Та поиграх си малко, помолих за помощ един приятел - програмист и резулатът беше повече от обнадеждаващ:
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображение
и малко видео:
https://youtu.be/sNwbJeooutU
https://youtu.be/QSHgGDWegXs
Тестовете бяха наложителни, защото платката, която използвам за CAN контролер е различна от стандартните Ардуино платки и разширения за тях. Англичаните добре са се справили като в една съвсем малка платка са обединили Ардуино платформа и CAN shield, но са променили конфигурацията на пиновете. При това положение, кодовете разработени и споделини във форумите се оказаха безполезни. Наложи се програмата да бъде пренаписана, за да може процесорът на да извлича от термо сензора информация за температурата на маслото, да я обработва и да я пода ва по CAN шината към IKE.
След като термо сензорът пристигна, успях да направя тестове с реално измерване на температурата. Като начало закрепих сензора от външната страна на корпуса на масления филтър и го свързах с платката. Оказа се, че сензорът е много чувствителен, дори прекалено чувствителен, но това не е проблем - просто трябва внимателно да се опишат функциите в софтуера на микропороцесора. Показано в снимки нещата изглеждат така:
ИзображениеИзображениеИзображение
Остава да се добави модула от софтуера, който ще управлява диодите на оборотомера, което се оказа най-лесната част от целия проект. Доста по трудоемко се оказа оформянето на термо датчик с ОЕМ визия и намиране на подходящо място за монтаж му.
Ето и едно кратко видео: https://youtu.be/iwAPfdFA4x8 което показа колко е чувствителен термо сензорът.
Проектът се развиваше доста добре:
ИзображениеИзображениеИзображение
Таблото си има и работещи диодчета, но малко пообърках формулата за пресмятане на температурата, но на споделеното видео всичко вече е коригирано. За съжаление колата вече беше загряла, температурата на охлаждащата течност беше 83-83 градуса и диодчетата поизгаснаха: https://youtu.be/v11iETVixhQ
На следващото видео се вижда един интересен ефект: https://youtu.be/jIlTX9-GUzk Явно не му е приятно на мотора да му е горещо маслото :mhihi:
Доста добре, докато на се захванах с последните тестове, за да съм сигурен, че сензорът отчита нормално, софтуерът е написан коректно и към момента управлява таблото без да оказва влияние на останалите уреди и показанията им, както и да проверя как се справя схемата при директно захранене от напрежението в колата - директно подаване на +12V. Резултатите се оказаха както положителни така и отрицателни.
Положителни са, защото таблото работи без проблем, отчита температурата на маслото, диодите светят при подаване на контакт + CAN сигнал и гаснат при определена темпаратура:
Изображение
При тестовете, монтирах сензора от външната страна на корпуса на масления филтър и виското го обдухваше много яко. Понеже самият сензор е в корпус TO-220:
Изображение
задължително е контактната повърхност на сензора да е напълно прилепена към повърхността, чиято температура се следи. За пълен контакт се използва термо-паста, но в моя случай нямаше как да се получи пълен контакт по никакъв начин. Това породи колебания при отчета на температурата, но при подготовката и окончателния монтаж на сензора всичко ще бъде коригирано и контакта на сензора с маслото ще бъде 100%.
Отрицателни са, защото теста показа необходимост от корекция на частта, която изработва данните за управлението на диодите. При температури по-ниски от 18-20 градуса първата двойка диоди не свети, но след достигане на тази температура всичко си идва на място.
https://youtu.be/bMu8CZVGdhM
Това обаче е най-лесно поправимата част. Оказа се, че директното захранване на платката от автомобилната инсталация на колата поражда проблеми. Макар и проектирана да издържи на захранване до 16V, платката се предаде :banghead: :banghead: :banghead: Цял ден я тествах на захранване +5V по USB кабел от компютъра и всичко е Оk. Чиповете се затоплят едва доловимо, но на +12V CAN контролерът направо започна да пари и всичко..... :bang: :bang: :bang:
Наложи се да поръчам нова платка, която на практика пристигна за три дни. Предвиждах да се забави поне седмица, както при първата поръчка и насочих всичките си усиля към термодатчика и неговото интегриране в автомобила. Направата на термодатчик се оказа трудна задача и така новопристигналата платка си остана в опаковката в продължение на две седмици.
Понеже държа на ОЕМ вида нещата, които добавям в автомобила се поразрових в мазата и открих два използвани датчика от старото Е36. Единият от коите беше за температура на водата и реших, че ще е най-удачното решение за моя проект:
Изображение
Демонтирах буксата на датчика го почистих от термопастата, която така беше спекла, че се наложи да използвам бургия за отстраняването и. Това доведе до излъскването на вътрешната част до блясък. Последва внимателно свързване на новия термоелемент към печатна платка, добавяне на няколко миниатюрни SMD елемента, свързване на Data Bus и захранване, запълване на вътрешната част от корпуса на термоелемента с нова термопаста и внимателно поставяне на елементите в корпуса.
LM35 в корпус ТО-220 се оказа неудачен за приложение поради невъзможността да бъде изолиран от маса и монтиран в толкова малък корпус, аз поръчах нови сензори в корпус ТО-92, които се оказаха налични в магазина. Показано в снимки нещата изглеждат така:
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение
Елементите в сензора трябваше да се изолират от влага, а буксата трябваше да се закрепи здраво и неподвижно. Така направеният монтаж приличаше по-скоро на тестов, отколкото на окончателно готов за монтаж термодатчик. Реших да използва цилиндрична втулка около буксата с височина около 1 см, като залея със смола пространството между втулката и буксата. Понеже разполагах с пластмасови декоративни капачки за болтове, реших да проверя кой размер ще бъде подходящ за начинанието. Оказа се, че след премахването на горната заоблена част, капачката за болт с глава 16 пасва идеално на проекта. Закрепих я върху подготвения датчик, смесих двете части на лепилото за студена заварка J&B и залях кухините на датчика с готовата смес. След това оставих датчика за 24 часа, за да стегне лепилото. Историята в снимки:
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
Късият черен кабел е оставен като бакъп за свързване към маса. Като цяло датчикът е заложен да „взема маса” от корпуса, в който е завит, но винаги е добре да има резервен вариант. Остава само да реша къде точно ще го монтирам.
Вече имах няколко идеи, като първоначално смятах да подменя тялото на масления филтър с такова:
Изображение
При това тяло освен датчика за налягане на маслото и тръбата за мазане на Ваноса, има и допълнителен датчик, който смятах да заменя с изработения от мен. В последствие се отказах и реших да изработя преходен болт, който да замени Банджо болта на тръбата, свързваща масленият филтър с Ваноса. Идеята ми беше да се изработи копие на Банджо болта с удължена глава, в която да бъде направен отвор и резба М14х1,5. На пръв поглед добра идея, но за реализирането изискваше намиране на добър стругар, който да се съгласи да изработи въпросната джаджа. Търсенето ми отне два дни, а самото изработване на болта още ден. Резултатът е този:
Изображение
На снимката се вижда изработения болт с удължена глава и завития в него вече готов термодатчик. Не изглеждат зле 
Монтажът протече гладко и сравнително лесно:
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение ИзображениеИзображение
След монтажа на датчика последва бърз тест за течове на масло при запален двигател и след като такива не бяха констатирани се захванах с една доста приятна за мен работа. Монтиране на платката, закупена от Англия в ОЕМ кутийка от БМВ модул и изграждане на стабилизирано захранване 5V. Историтя в снимки изглежда по този начин:
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение Изображение
След приключване на работата по модула последва неговия монтаж в колата и свързването му с таблото, термодатчика, захранването и тест на системата. Резултатът напълно ме удовлетворява, поне докато не измисля някоя друга заигравка:
Изображение Изображение Изображение
Изображение Изображение
Следващата стъпка – възстановяване на пикселите на таблото.

П.П. Няма невъзможни неща, просто са необходими знания и умения :mhihi:
Последна промяна stony1 на 19 Фев 2018, 15:49, променена общо 1 път
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

ПредишнаСледваща

Назад към E39

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook