Термостат на 540i

5-та серия ('95-'03)

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1580
Регистриран на: 5.11.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж

Re: Термостат на 540i

Мнение от PeReZ » 06 Окт 2015, 21:03

Днес монтирах модула, който да управлява допълнителната клапа, или казано по друг начин - тази част от термостата, която оригинално се управлява от ДМЕ-то и служи за това да се намали температурата на охладителната течност с 10-15 градуса, когато карате агресивно или когато ДМЕ-то реши, че това е необходимо.

Модулът, който направих и монтирах днес прави следното:

1. При даване на контакт извежда съобщение на дисплея на таблото, за да разберем, че модулът е включен. Това не е задължително, но реших, че поне сега в началото ще искам да знам какво се случва.
module ON.jpg

2. До достигане на 98 градуса не оказва никакво влияние на работата на двигателя.
3. При достигане на 98 градуса включва клапата, така както ДМЕ-то би я включило, ако карахте агресивно.
Когато включи клапата отново изписва съобщение на таблото, за да съм наясно. "Termostat: Full open".
termostata open.jpg

4. Температурата пада до 95 градуса, където модула прави така, че тя да се задържи там, т.е. не пада под нея.

Настроил съм го така, че да работи на 95 градуса, когато се движа и на 98-100 градуса, когато е на място.
Т.е. логиката е съобразена с оригиналната, така че да работи с 10 градуса под фабричната настройка.

Важно е да отбележа, че ние управляваме само допълнителната клапа на термостата, т.е. термостата си се запазва напълно работещ, така че дори да изключа модула ми, колата ще работи както преди да го инсталирам - на 105-108 градуса.

Мисля, че моят модул е една идея по-интелигентно направен от модула, който е описан в xoutpost форума, тъй като ние следим температурата по KBUS и IBUS, а не връзвайки се към датчика.

Първите ми впечатления, въпреки че аз покарах с модула не повече от 70 км и реалните тестове ще започнат от утре, са, че въпреки уж малкото градуси по-надолу от фабричните, в двигателния отсег е осезаемо по-нормална температурата, не лъха жега 2 метра. Мисля, че това ще е едно от нещата, които с кеф ще знам, че съм си подобрил по колата. Думата подобрил е субективна, аз мисля, че е подобрение и изобщо не искам да водя спорове за това дали е или не е. На никой не искам да се натрапва идеята, че този мод е нужен, задължителен или нещо подобно. Просто видях темата преди няколко дни и реших, че вместо да се сменя термостат с такъв от М60, може да се възползваме от възможността за управление на допълнителната клапа в нашия си термостат.
Утре ще кача клип в това мнение, за да се види нагледно температурата.

Модулът представлява следните елементи:
1. Най-обикновен контролер, в който е написана програма. Всякакъв върши работа.
2. Четец за комуникационните БМВ шини, от които да чете каква е температурата и в които да пуска съобщения към таблото.
3. Mosfet транзистор, който да управлява клапата.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4438
Регистриран на: 5.02.2008
Местоположение: Варна
Кара: E39 M5

Re: Термостат на 540i

Мнение от mad_presley » 06 Окт 2015, 23:21

PeReZ написа:...

Допълнителната клапа е MAP-кулинг-а, на който ако си намерил такова решение на проблема си е най-перфектното решение :bowdown:

Аз мислех да направя същото, но при чип тунер, който да намали градусите софтуерно от DME-то, но не ми остана ред за това, а и не познавам такъв в БГ с нужните познания.

Иначе евала, твоят вариант е най-добрият! А за всички които си мислят за монтаж на термостат от М60 на М62ТУ....аз такива решения не намирам никъде. Всичко писано в нета важи за V8 без ваноси ;)

Ако някой иска такива термостати, един приятел мисля че купи 3-4 за дрифтака, но са за без ванос.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1658
Регистриран на: 4.11.2009
Местоположение: Край морето
Пол: Мъж
Кара: седнал
Детайли за колата: Правиланта 39-ка

Re: Термостат на 540i

Мнение от gentata » 07 Окт 2015, 1:39

Поздравления за труда колега PeReZ.
Термостата при Е39 и Е38 на М62 двигателите няма "допълнителна клапа". Такава е имало на термостата на М62 вграждан в Е31 и този термостат отварял на 85 градуса. В буксата на корпуса на термостата при Е39/38 са изводите на нагревателя чрез който DME-то загрява тялото на термостата така че да отвори на по-ниска температура от "механичната" му температура (105 градуса).
Предполагам си чел за причинте поради които са избрали М62 да работи при тези температури. Според германците с по-високата работна температура при ненатоварен режим на двигателя се постига по-пълно изгаряне на горивото, което пък от своя страна води до една и съща мощност постигната с по-малко количество гориво. От тук се постига по-нисък разход на гориво до като си бръмчи в задръстването колата или се кара умерено по да речем междуселишен път. Втората причина е понижени количества на емисиите в изходящите газове а това се постига с по-високата температура на катализаторите в генерацията т.е те работят по-добре когато им е по-висока температурата.
Третия момент е че при високо натоварване на двигателя и висока температура се получава преждевременна детонация в цилиндрите (knocking) а от там и загуба на можност, а това би се получило ако термостата отваря твърдо на 105 градуса. За да се избегне това DME-то започва да подгрява допълнително с характеристичния термостат посредством нагревателя в корпуса му. Така той отваря при по-ниска температура с което се избягва появата на споменатия ефект.

В резултат на понижаване на температурата при която работи двигателя най-малко ще се повиши разхода едва ли осезаемо за малък пробег.

PeReZ написа:...Първите ми впечатления, .. че въпреки уж малкото градуси по-надолу от фабричните, в двигателния отсег е осезаемо по-нормална температурата, не лъха жега 2 метра....

Няма как да се осети разлика между 60 и 70 градуса въздушен поток (долу горе толкова в близост до колата) така че тази оценка е субективна а и тия дни е по хладно. Но както и да е покарай с "устройството" едни 5-6000 км като си водиш статистика за разход на гориво. А и за този пробег и други разни работи може да изникнат, та ще има някакво поле за сравнение. След това ще се изясни има ли смисъл или не от каквато и да било интервенция за сваляне на температурата на двигателя от тази за която е мислен да работи още при проектирането му.

ПП Имам един два въпроса:
1. Кой от оплакващите се за високата температура на М62 е карал (само той) 540-ката 500000 км и да е сменил ангренаж повече от 2 пъти?
2. Сменял ли е някой едно и също водно съединение 2 пъти, ако да оригинално ли е било?
3. "Хвърляла ли е водите" без да има причина за това - криви глави, задръстен радиатор, неработещ вентилатор (перка пред радиатора), неработещо виско?
4. Вие в колата ли се возите или до нея че ви вее горещо от двигателния отсег?
И още разни подобни но станаха големи писания.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1580
Регистриран на: 5.11.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж

Re: Термостат на 540i

Мнение от PeReZ » 07 Окт 2015, 8:16

Благодаря за корекциите, може би трябваше да опиша по-подробно, че елементът е нагревател, написах го така както е, за да бъде уж по-лесно разбираемо, че е отделен елемент от същинския термостат, т.е. че термостата ще си запази свойството да отваря при 105 градуса. Благодаря за уточнението, прави сте.

Нека не водим спорове за ползите и минусите, чел съм наистина всичко, което е свързано с въпроса, а не е като да няма писано.
Никога не съм имал сериозни проблеми заради поддържането на по-висока температура. Причините да направя модула и да намаля температурата с 10 градуса е продиктувана единствено от личното ми мнение и желание. В никакъв случай не искам да твърдя, че от БМВ са го направили глупаво. Всяко нещо в тези коли е мислено сериозно, но съм на мнение, че така колата ще се чувства една идея по-добре, а разлика в разход или вредни емисии съм 99.9% сигурен, че ще бъде пренебрежимо малка, ако въобще има.

Не искам да водим спорове, просто описах едно от възможните решения, което според мен е по-лесно, по-евтино и изключително лесно обратимо в сравнение със смяната на термостат от М60. :bchug:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1266
Регистриран на: 29.11.2007
Местоположение: Sofia/Bulgaria
Пол: Мъж
Кара: E39 - 540
Мечтае да кара: Trabant

Re: Термостат на 540i

Мнение от omegaart » 07 Окт 2015, 11:00

[quote="PeReZ"][/quote]

Колега , ако си търсиш още 1 опитно зайче ме пиши :)

Ако не, пусни моля те клип и пълна информация за частите софта и т.н.

Ако не искаш тук в темата ,може и на лично.


Това за М62ту или без ТУ или за 2-та мотора става ?

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1580
Регистриран на: 5.11.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж

Re: Термостат на 540i

Мнение от PeReZ » 07 Окт 2015, 13:01

Omegaart, с кеф ще ти направя един модул.
Вече го започнах твоя, само да му измисля някаква кутия и ще е готов.
Знам, че ще се справиш със свързването, но още по-сигурно би било да ти го навържа аз.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1419
Регистриран на: 6.08.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: E65

Re: Термостат на 540i

Мнение от ddddk » 07 Окт 2015, 13:23

PeReZ написа:... а разлика в разход или вредни емисии съм 99.9% сигурен, че ще бъде пренебрежимо малка, ако въобще има...


15л/100км извънградско с каране както следва: 140 км/час на магистрала на темпомат, 100-110 км/час на друпосочен път, 60 км/час на всяко село и всяка камера.
26л/100км градско София.
24.5л/100км градско Варна.
Средномесечен пробег: 7'000 км

Редно е да се знае как гори тази кола с температура на антифриза 97degC. :idea: :idea: :idea:

За мен тази тема се оказа изключително полезна. При първа възможност ще си закупя нов термостат от официалния представител. :!:

С моето каране разликата в цената с автърмаркет термостата я плащам месечно. :banghead:
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1580
Регистриран на: 5.11.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж

Re: Термостат на 540i

Мнение от PeReZ » 07 Окт 2015, 13:45

Да, а М5 както работи на още по-ниска температура сигурно харчи 40Л/100 с 80км/ч на магистралата.
Задължително си сложи оригинален термостат, за да си сигурен в термостата си, но по-добре не бързай с генералните изводи, че ще се разочароваш.

Достатъчно хора са споделили впечатления и никой не споменава каквато и да е промяна в разхода, а камо ли осезаема.
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... ast-longer
http://www.rangerovers.net/forum/6-rang ... 5-deg.html
http://www.rangerovers.net/forum/6-rang ... -4-4i.html

Много сте скептични, колеги. Все едно някой ви кара да си правите нещо по колата. Като си ви харесва на 105 градуса, карайте си така, защо пълним темата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1862
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.

Re: Термостат на 540i

Мнение от Nickelback » 07 Окт 2015, 19:42

PeReZ написа:Да, а М5 както работи на още по-ниска температура сигурно харчи 40Л/100 с 80км/ч на магистралата...


За сметка на това харчи масло :mhihi: :ok:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

Старши Алкохолик
Аватар
Мнения: 3928
Регистриран на: 13.03.2006
Местоположение: в Е32 740iL в мечтите си
Кара: E60 LCI 535d
Мечтае да кара: E24 635CSi
Детайли за колата: Немска петица с многооо екстри. Ама не всичките, де! Такива има само нов внос от Италия :D

Re: Термостат на 540i

Мнение от zAcK » 11 Окт 2015, 18:36

Евала! Пътувах много тия дни и не бях влизал, ама много добро развитие на темата :bowdown:
Иначе тия 108-110 градуса много пречат, като се почне от лулите и бобините, и се мине през всички пластмасови и т.н. части!
Водни помпи, радиатори, всичко при 540i TU страда от температурата. При коли с по-ниска работна температура,
тези т.нар. детски болести изчезват! Карайки 2-3000 км. тия дни, дори при 10-12 градуса външна температура,
пак стигах до 110 градуса понякога, та няма как :bchug:

P.S. Колега PeReZ, колко пари ще искаш за един модул за моята каляска :bchug:
Хубави години бяха, 'га бяхме млади фенове с M20-ки с големи 'жанти! :mhihi: :mhihi: :mhihi:
Изображение
E34 520i / E39 520i / E39 540i / E60 535d - Love at First Sight is Real :mhihi:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1266
Регистриран на: 29.11.2007
Местоположение: Sofia/Bulgaria
Пол: Мъж
Кара: E39 - 540
Мечтае да кара: Trabant

Re: Термостат на 540i

Мнение от omegaart » 13 Окт 2015, 22:25

Да ви кажа едно развитие което не предполагате , че може да стане ( и аз не предполагах ).

купувате си 11512248542 и смъквате моментално на 95-97 градуса и то с оригинална БМВ част без модификации , но трябваше да го намеря в чуждите форуми.

http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... works-well


11531745476 - без ванос
11512248542 - с ванос

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1580
Регистриран на: 5.11.2007
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж

Re: Термостат на 540i

Мнение от PeReZ » 17 Окт 2015, 10:40

Това е най-доброто и сигурно решение, Omegaart, благодарим за линка. Със сигурност следващия термостат, който слагам, ще е такъв.

Засега искам да споделя, че за 1500км, които изминах на 95 градуса, не виждам абсолютно никакви негативни ефекти. Не усещам разлика в разхода.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1266
Регистриран на: 29.11.2007
Местоположение: Sofia/Bulgaria
Пол: Мъж
Кара: E39 - 540
Мечтае да кара: Trabant

Re: Термостат на 540i

Мнение от omegaart » 17 Окт 2015, 17:16

PeReZ написа:Това е най-доброто и сигурно решение, Omegaart, благодарим за линка. Със сигурност следващия термостат, който слагам, ще е такъв.

Засега искам да споделя, че за 1500км, които изминах на 95 градуса, не виждам абсолютно никакви негативни ефекти. Не усещам разлика в разхода.


Има , ще я усетиш. :)

Общо взето дигало около 1лт до максимум 2лт разхода , тази модификация и в американските форуми това са писали , но тия 1-2 лт се избиват с евентуалните главоболия дето може получиш покрай високата температура.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1862
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.

Re: Термостат на 540i

Мнение от Nickelback » 17 Окт 2015, 21:19

omegaart написа:
PeReZ написа:Това е най-доброто и сигурно решение, Omegaart, благодарим за линка. Със сигурност следващия термостат, който слагам, ще е такъв.

Засега искам да споделя, че за 1500км, които изминах на 95 градуса, не виждам абсолютно никакви негативни ефекти. Не усещам разлика в разхода.


Има , ще я усетиш. :)

Общо взето дигало около 1лт до максимум 2лт разхода , тази модификация и в американските форуми това са писали , но тия 1-2 лт се избиват с евентуалните главоболия дето може получиш покрай високата температура.


А за износването има ли статистика?
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4438
Регистриран на: 5.02.2008
Местоположение: Варна
Кара: E39 M5

Re: Термостат на 540i

Мнение от mad_presley » 17 Окт 2015, 22:24

Nickelback написа:
А за износването има ли статистика?

Че кой е карал от чисто нов до поне 150к км на 95*, че да каже за износването :mhihi:

ПредишнаСледваща

Назад към E39

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook