Подобряване/Побългаряване на E46

3-та серия ('98-'05)

Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори

Потребител
Аватар
Мнения: 3
Регистриран на: 4.06.2014
Местоположение: София

Подобряване/Побългаряване на E46

Мнение от ducati33 » 13 Авг 2018, 20:57

Здравейте фенове, хейтъри, карачи, воайори и най-вече - майстори, на BMW E46! :mhihi: Искам да споделя с вас малко от собствените ми патила, проблеми и решения относно поддръжката, експлоатацията и подобренията на Е46 в тези екстремни условия, а именно - карането/ремонтираното на нашите BMW-та в България! :mhihi:

Много от вас сигурно са измислили/писали/чели долните неща тук (или в другите форуми - при руснаците; UK; USA и др.) но все пак ще посъбера някои хватки тук, които съм приложил на моята 46-ца...

От ученик се занимавам любителски с ремонт и възстанояване на ретро-автомобили (някой ден ще покажа и тук моят "вечен проект" - реставрацията на автомобил от 1955 г.), след което започнах да поправям моите автомобили, както и тези на приятели, след това за известно време се качих на професионално ниво, работейки в няколко сервиза...

Преди 4 години си закупих е46 318i с м43б19 двигател, седан. Първоначално обмислях покупката на шестцилиндрова кола, но тази ми изпадна сравнително запазена и на прилична цена, с газова уредба от Италия (може би единственият възел, който не съм ремонтирал по БМВ-то до сега:mhihi: ) Карах без проблеми около 1 година, след което се наложи да започна да изучавам все по-задълбочено устройството на този автомобил... :mrgreen:

Започвам по ред на номерата:

Охладителната уредба !

Всеки, който е карал/ремонтирал е46 знае за какво става въпрос. Автомобилите ни са стари, вече пълнолетни :mrgreen: и е нормално за тези години да се опекат уплътнения, пластмасови детайли и други. М43Б19 е пословичен с работната си температура, т.е. склонността си към течове, като почти не съм виждал шофьор на 316/318 без поне 5-10 литра антифриз/вода в багажника :twisted: .

Лично аз, за тези 4 години, съм сменил:
- 2 казанчета
- конзолата с щутцерите и пробката под казанчето
- термостат
- радиатор
- маркучи
- пластмасовите колена - едното в задната част на главата, другото - в долната част на блока, под алтернатора.
- капачки и о-пръстени...

Това на практика е над половината от охладителната система на двигателя - не съм подменил само водната помпа (беше нова като купих бавареца), перката (тестовете с INPA ги минаваше успешно) и радиатора на парното... Въпреки всичко, пак си протичаше отнякъде, пак доливах по малко и развих абсурден навик - със запалването на двигателя, веднага включвах борда, за да следя темп. на двг в градуси...

В един момент много се напрегнах и започнах да търся подходящ термостат с по-ниска температура на сработване (нашият работи на 105). М43Б19 е приемник на М43, който пък е приемник на м10... Веднага пресметнах, че този от м43 от е36 пасва на главата фланцово, работи на 95 градуса, съответно поръчах такъв от Mitaka7, който ми е дългогодишен приятел и съсед (на него - специални поздрави, страшно готин и коректен! :yes: ). Единствената преработка се състои в това, че маркуча, който влиза в оригиналния термостат, се изрязява на около 70-80 мм, заедно с пластмасовия фланец и се монтира със скоба към е36-вия термостат. Успоредно с това смених радиатора, всички о-пръстени (отново), почистих температурния датчик, който се намира в долния маркуч на радиатора (по него имаше натрупвания от котлен камък....), промих системата с препарат и мнооого, многооо литри течаща топла/студена вода, и заредих с нов антифриз. Направих и друго побългаряване, взето като идея от колегата slitter (Жоро - много точен пич! :yes: ) - принудително включване на 100% на перката, при включен климатик. Ето го и мнението му в една друга тема:

slitter написа:Ето и обяснение за DIY:

Взимате си някакво обикновено реле, просто за да стане веригата както трябва! Значи, долу при кабелите на перката след управлянието има постоянен +. С пробна лампа разберете кой кабел е точно, защото ще работите с другия, демек с минуса. След като сте разбрали, взимате релето и правите следната свръзка:

Погледнете схемата и много лесно ще се ориентирате:
Изображение

Така след като си пуснете климатика в колата перката ще тръгва на макс обороти и климата ще работи супер, а след като спрете климата перката ще си работи отново от управлението. Няма опасност това да повлияе на упревлението, проверено е. Най-вероятно самото то си има диоди, които го предпазват. Успех!

П.с. Какато ви казах в горния пост, това е само за случаите, когато високите скорости на перката не работят, но ниските за охлаждането си работят.



Това се случи през август 2017 г. и от тогава забравих къде се намира капачката на казанчето - не съм доливал нищо!!! Колата държи 95 - 97 градуса и в най-големите жеги, задръствания, изкачвания, зорене и т.н. Климатика работи отлично, двигателя пак държи 95 - 97 гр., като един от най-големите плюсове е, че ако се скапе управлението на перката на път (или ако колата реши да грее), просто включвате климатика и сте в движение, докато не си намерите ново управление/вентилатор/майстор!!!


Съединител/маховик

През 2015 г. в един момент ми избоксува съединителят. Отдавна исках да разкарам този тежък демпферен маховик от двигателят си. Моментът беше подходящ :mhihi: Снабдих се набързо с маховик от е36 318 от един колега, купих комплект съединител за съответният маховик, полиамидната опора за изключващата вилка, семерингите на коляновия вал и първичния вал на предавателната кутия и опорния лагер на първичният вал (този в коляновия вал). Запретнах ръкави и се заех със задачата:
20150710_134930 - Copy.jpg


Резултатът беше, че БМВ-то започна да набира по-добре; посмъкна малко разхода; усилието на педала намаля; междинната газ се превърна в чукване, а не в мачкане на педала за газта... :lol: Цената на всичко стъпи на около 1/3 от цената само на новия 46-цов съединител.

Падаща задна седалка

2014 г.Когато купих БМВ-то, на шофьорката седалка имаше леко прогаряне от цигара, а самата облегалка беше леко крива. По обява от нет-а намерих комплект запазени седалки във Варна, от същият вид и материя (моите са обикновени - плат, без надув, без подгрев и т.н.). Колегата ги прати по Еконт до София, аз отидох на място да ги взема и... се ядосах. Предните бяха същите, много добре запазени, но задната се оказа с облегалка от 4 части... Реших, че е сгъваема от комби и реших да се обадя на продавача да го понахраня :oops: , но той не ми вдигна... Смених шофьорската седалка, а разчленената задна облегалка оставих опакована в мазето до... миналата година, когато установих, че и някои седани имат падащи облегалки, което всъщност е доста удобно! Набързо изрових забравената и "сгрешена" облегалка и окрих, че не е за комби, нито за купе, а е за... седан! Веднага отидох до моргата на мой приятел в Орландовци, купих жилата с ключалките, планките, отбивачките и средната панта (тя е на болтове) и отново запретнах ръкави. Взех флекса, дремела и удължителя и за около 30 минути си орязах колата :kuku: :
22894945_1933631906654147_79513498_n.jpg

22883295_1933632043320800_2073549564_n.jpg


Следва продължение....
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Последна промяна ducati33 на 14 Авг 2018, 3:14, променена общо 1 път

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1965
Регистриран на: 19.03.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: т му се стари БМВ-та
Мечтае да кара: R6 turbo на задно и ръчни скорости
Детайли за колата: отново с чарджър

Re: Подобряване/Побългаряване на E46

Мнение от barty » 13 Авг 2018, 22:13

:bowdown: нямам думи колега, браво!
:yes:

Потребител
Аватар
Мнения: 3
Регистриран на: 4.06.2014
Местоположение: София

Re: Подобряване/Побългаряване на E46

Мнение от ducati33 » 14 Авг 2018, 3:09

Продължение

Купето на 46-цата има технологично заложени отвори с вкладни гайки в гредата под седалката, където се монтира с 4 болта М8 средната панта на двете подвижни части на облегалката. Просто с една шпакла се премахва заводската черна дихтмаса (доста прилича на болкит) в зоната около отворите, слага се пантата, закачат се облегалките и се регулира, така че да са в една линия, да няма излишни луфтове и да се движат добре:

22894953_1933632046654133_2008206419_n.jpg


Монтират се ръкохватките на жилата на ламаринения панел в бажаника. Има си фабрични отвори и всичко си става заводско:

22883405_1933632089987462_1465448972_n.jpg


Дотук - добре, обаче остава един проблем. В долните 2 края на облегалката има по един стърчащ щифт, чрез който те са хванати шарнирно към арките на колелата поредством заводско заварени планки/конзоли. Понеже аз си добавям тази екстра, моят седан, естествено няма тези планки и на практика няма външни панти на облегалките... Поразпитах по разни морги, ама отношението ме отказа, а моя приятел в Орландовци нямаше подходящо оголено купе, от което да ги изрежа! Започнах да ровя пак в каталозите и открих тези три номера:

41118240141 - лява конзола
41118240142 - дясна конзола
52208146789 - втулката, която се поставя в отворите на конзолите и служи като лагер между шифтовете на облегалките и планките. Купуват се 2 броя.

Оказа се, че горните артикули ги има налични в Германия, като Митака любезно ми ги поръча и след няколко дни бяха тук! Отидох при приятел, който има телоподаващо под ръка, поставих ги на място и ги заварихме, като после обработих заварките с цинк и епоксиден грунд. Вече всичко е готово!

Равносметката:

Да си призная - това го направих по-скоро от ентусиазъм и хоби. Изключително рядко ми се налага да возя разни обемисти неща, но при положение, че по случайност имах такава облегалка със същата тапицерия (която се оказа, че е с подалкътник и ски-сак), намерих частите на прилична цена и ми коства общо 2 часа мислене, рязане и завинтване, реших да действам и не съжалявам. Една седмица по-късно трябваше да направя услуга на една мацка, като и закарам новозакупения и разглобен шкаф от магазина до тях. Бам - облегалките и кашоните с плоскостите се събраха перфектно, затворих капака и отпрашихме. След месец пък си намерих чисто нов кардан за ретро-проекта, който е дълъг 1.70 метра... Едно дръпване на ръчката и той беше прибран в БМВ-то... Оказа се много полезна глезотия!


Подлакътник и поставка за чаши


Не е нужно да споменавам, че като евтин модел, моята предифейсова 18-ка имаше следните заводски екстри:
- 1 бр. обикновен волан с 1 еърбег и клаксон :mhihi:
- 3 педала
- 1 бр. скоростен лост
- 4 бр. колела
- 4 бр. ел. стъкла
- бели мигачи
... или с други думи: гола като пушка!

Да, ама след известно време установих, че ако продължавам да карам без подлакътник, ще получа гръбначно изкривяване :mhihi: + дехидратация вследствие липсата на безопасно място където да си оставям напитките (не винаги отдясно има мадама, която да извършва функцията на cupholder :mhihi: !

На всички, сблъсквали се с този проблем е, известно че намирането на здрав ЛЯВ подлакътник и поставка за чаши е трудно, а цената на запазени такъв + нов държач и монетник, е колкото на нов съединител за БМВ или цяло Рено/Фиат/Пежо в движение :mrgreen: :mhihi:

Един път, докато карах и пиех един кен с енергийна напитка, заклещвайки го в конзолата между седалките с една кутия цигари, се наложи да спра рязко и всичко стана мазало... Нещата ескалираха - обърнах колата, минах през моргата на моя човек, купих десен подлакътник с дясно барче и крепежните елементи, минах през магазина за автобои, набавих съответните материали... Прибрах се вкъщи, слязох в мазето, хванах първата попаднала ми права пластмаса, върнах се в колата, изкъртих базовата приставка на средната конзола, нея, както и всички пластмасови лайсни от салона... След известно време рязане, слепване, боядисване и напасване, се получи това:

Изрязах и оформих едно правоъгълно парче пластмаса, така че да пасва перфектно в приставката. Разпробих му 2 отвора с боркороната - техният диаметър съвпада с този на стандартен кен, след което го залепих и боядисах всичко:
Изображение

Свалих белещото се ужасно гумено покритие и лакирах лайсните с автомобилен лак:
Изображение

Вижда се как конфигурацията от десен подлакътник и самоделният къпхолдър са успешни! В гнездото към подлакътника влиза 500 мл. кенче, а изрезката за ръчната спирачка съвсем точно го заобикаля. Направо заспа:

Изображение


Следва продължение...
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

Потребител
Аватар
Мнения: 21
Регистриран на: 24.01.2017

Re: Подобряване/Побългаряване на E46

Мнение от kirilovM » 03 Дек 2018, 22:17

Здавейте имам е46 с мотор м43б19 105коня . Днес купих термостат за 36-ца М43 мотора , но забелязах че този на мота кола има място за един кабел който влиза в него , с букса 2-пинов. Дали ще е проблем , защото този на 36-цата няма буикса и няма каде да закача кабела. Реално тази букса няма да се ползва?
Каквото може да ми споделиите ще ми е от полза, как се реже маркуча или някакви подобни.
поздрави.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 825
Регистриран на: 6.09.2015
Пол: Мъж
Кара: E46 320D
Мечтае да кара: F30 / F10

Re: Подобряване/Побългаряване на E46

Мнение от VladiE » 06 Дек 2018, 21:57

За първи път виждам темата и макар, че не е много нова, искам да кажа че я изчетох с огромно удоволствие.

Изпратено от моят SM-A530F с помощта на Tapatalk

Потребител
Аватар
Мнения: 21
Регистриран на: 24.01.2017

Re: Подобряване/Побългаряване на E46

Мнение от kirilovM » 07 Дек 2018, 10:15

IMG_20181205_184917.jpg
Монтирах термостат от е36-це на мотор м43 е46-ца 105-те коня който е. Резолтата е че колата пак държи 105 градуса, от скритото меню го гледам. Аз си мислех че ще е до 95 градуса поради това че този термостат го дават да отваря на 95 гр. да ама не. добавих и снимка на монтажа. термостата е нов от магаина. Някой ако знае защо така се получи нека да сподели.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

Потребител
Аватар
Мнения: 1
Регистриран на: 8.12.2018
Местоположение: Шумен
Пол: Мъж
Кара: E46 318i M43
Мечтае да кара: с безплатно гориво доживот...

Re: Подобряване/Побългаряване на E46

Мнение от monkata_sh » 04 Фев 2019, 10:18

И аз монтирах термостат от 36ца М43 на 95 градуса,колата ми държи 97-98 градуса.

Потребител
Аватар
Мнения: 5
Регистриран на: 17.10.2012
Пол: Мъж

Re: Подобряване/Побългаряване на E46

Мнение от pdd1954 » 13 Фев 2019, 13:25

kirilovM написа:Здавейте имам е46 с мотор м43б19 105коня . Днес купих термостат за 36-ца М43 мотора , но забелязах че този на мота кола има място за един кабел който влиза в него , с букса 2-пинов. Дали ще е проблем , защото този на 36-цата няма буикса и няма каде да закача кабела. Реално тази букса няма да се ползва?
Каквото може да ми споделиите ще ми е от полза, как се реже маркуча или някакви подобни.
поздрави.

Здравей,от7год.имам колата, същата букса стои свободно вързана за маркуча до нея.На втората минута почва да духа топло,но не загрява повече от 82-83 градуса зиме или лете.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 708
Регистриран на: 3.09.2009
Кара: 466,5 см3 на цилиндър
Мечтае да кара: Нормално

Re: Подобряване/Побългаряване на E46

Мнение от don't be » 19 Фев 2019, 15:47

Браво на автора за темата, но сега някой ще обобщи ли в крайна сметка като се смени термостата какво става. На колко градуса ще ни работи колата ? Защото дори и със сменен термостат оригално перката тръгва на 107 градуса, тоест в задръвтване лятото ние пак ще имаме 105 градуса на мотора независимо,че термостата е отворил на 95 ?
За милиони-няма закони.

Старши скрапер
Аватар
Мнения: 2700
Регистриран на: 16.04.2008
Местоположение: Бургас и малко в София
Пол: Мъж
Кара: ше е21/316, сега 318ci и е93/335dct
Мечтае да кара: е21 без ръжди със S54
Детайли за колата: Powered by M43b19

Re: Подобряване/Побългаряване на E46

Мнение от Lenco » 19 Фев 2019, 16:15

don't be написа:Браво на автора за темата, но сега някой ще обобщи ли в крайна сметка като се смени термостата какво става. На колко градуса ще ни работи колата ? Защото дори и със сменен термостат оригално перката тръгва на 107 градуса, тоест в задръвтване лятото ние пак ще имаме 105 градуса на мотора независимо,че термостата е отворил на 95 ?

Принципно си прав, но на практика се получава по-различно.
При мен перката се управлява от оригиналния комп на м43, с който м43б19 стигаше до 114 градуса (по спомен). Мотора е м52 с един ванос без виско перка и в жега на климатик стига до 100 градуса, нормално държи 84-88, в града със задръствания в момента до 96, но перкат е включена на някаква степен, макар и слаба.
Изображение

Назад към E46

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook