M43TUB19-превъртял биелен лагер

3-та серия ('98-'05)

Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2040
Регистриран на: 5.06.2003
Местоположение: Targovishte
Пол: Мъж
Кара: 1996 318i, 1987 318i M10B18
Мечтае да кара: E30 M3
Детайли за колата: 1996-та е36 318 М43В18, 2000-а Е36 компакт М43В19, 1987-ма Е30 М10В18 Л-джет

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от michev » 15 Фев 2018, 12:50

Не мисля, че ще има драма при подмяна на основни лагери. Коляновият вал, при тяхната подмяна няма да застане в друго положение, спрямо досегашната си ос на ротация, респективно не би се променила и хлабината в зацепването. А за какво е направена тази простотия с тези валове, и за мен е загадка. Полза от тях никаква, имам М43В18 в Е36 седан, имам и М43В19 в компакт, не бих казал, че долавям някаква разлика.
only rear wheel drive

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1057
Регистриран на: 11.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '99 E46 318i; '01 E53 3.0i

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Joro_Paveto » 16 Фев 2018, 22:07

Честно казано въобще не ми мина през ума да махна тия балансиращи валове и да търся колянов от М44. Само, че днес вече взех основни и биелни лагери +0,25, сегментите, гарнитурата за главата. Всичко останало ще е оргиналдъ...болтове, семеринги, уплътнения, датчика за налягане на маслото, всички пластмасови водни разклонители(всички се бяха напукали и се разпаднаха, като ги развивах). Сензорът за нивото на маслото и свещи ще ги взема от Англия. Единствено няма да сменя веригата, водача и "банана" защото са в добро състояние. Още не съм взел биели, че две от мойте са заминали.
Аз имам акаунт в S-gate и там има всичката необходима информация. Ето таблицата с подложните пластини и как се избира подходящата.
Table for spacer rings - engine in installation position (M43TU)
REP-ALG-RAE4611M43-1127TABELLE01
Note:
Only measure backlash with engine in its installation position.

The bearing clearances of the crankshaft and the balancing shaft (1) could distort the result of the backlash measurement.


Example:

The 2.25 mm spacer rings are installed and the backlash measurement has produced a mean backlash of 0.170 mm between crankshaft and balancing shaft (1).

Remove 2.25 mm spacer rings and install new spacer rings with a thickness of 2.08 mm in order to reduce the mean backlash to the specified value.

Note:
The following table is only valid if the 2.25 mm spacer rings are installed.


Table for spacer rings
Mean value of measured backlash, with 2.25 mm spacer rings installed

Thickness of spacer rings to be installed to set specified backlash

0.395 ... 0.375 mm -1.80 mm

0.374 ... 0.355 mm -1.82 mm

0.354 ... 0.340 mm - 1.85 mm

0.339 ... 0.320 mm - 1.87 mm

0.319 ... 0.300 mm - 1.90 mm

0.299 ... 0.290 mm - 1.92 mm

0.289 ... 0.270 mm - 1.95 mm

0.269 ... 0.250 mm - 1.97 mm

0.249 ... 0.245 mm - 1.98 mm

0.244 ... 0.235 mm - 1.99 mm

0.234 ... 0.230 mm - 2.00 mm

0.229 ... 0.220 mm - 2.02 mm

0.219 ... 0.210 mm - 2.03 mm

0.209 ... 0.200 mm - 2.04 mm

0.199 ... 0.190 mm - 2.06 mm

0.189 ... 0.180 mm - 2.07 mm

0.179 ... 0.170 mm - 2.08 mm

0.169 ... 0.165 mm - 2.09 mm

0.164 ... 0.155 mm - 2.11 mm

0.154 ... 0.145 mm - 2.12 mm

0.144 ... 0.135 mm - 2.13 mm

0.134 ... 0.130 mm - 2.15 mm

0.129 ... 0.120 mm - 2.16 mm

0.119 ... 0.100 mm - 2.19 mm

0.099 ... 0.085 mm - 2.22 mm

0.084 ... 0.070 mm - 2.25 mm

Specified values:

-
Mean backlash between crankshaft and balancing shaft (1)

-
End float

-
Wear limit
Както се вижда става дума за хилядни от мм, аз също смятах, че реално оста на вала няма да се премести, но при тези допуски...Оказа се, че имаме индикаторния часовник и стойка за него. Комплектът бил за зацепване на ваносите на S63 моторите и ще го пригодя за моя. В понеделник ще поръчам 2.25 пластините, защото се оказа, че и тях ги няма и ще действам. Надявам се другата събота да събера долнището на мотора, за съжаление не можах да пратя главата тази седмица и това ще ме забави. Освен ако не се окаже, че при нея всичко е наред и се мине само с почистване и смяна на гумички.
Бях обещал да снимам черупките на лагерите, но съм разхвърлял и вече не знам коя от къде беше.
Вчера колега ми даде и ценни напътствия кака да протече разработването на мотора, нещо което също не ми беше съвсем ясно, защото до момента не съм сглобявал двигател, на който да се сменя и оснони и биелни лагери.
Лека нощ, добър ден, пак съм с моя...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1057
Регистриран на: 11.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '99 E46 318i; '01 E53 3.0i

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Joro_Paveto » 24 Фев 2018, 15:30

Да повдигна малко темата...този уикенд щеше да е сглобяването, ако простаците от BMW не бяха направили поредната простотия. Планките за балансиращите валове се продават по една, а не комплект двете. Та поръчах си аз, мислейки, че ще дойде сет, а то дойде к*р...само една пластина. Иначе за две пружинки ти продават половината двигател, ама за тези планки, за които изрично пише, че се слагат две еднакви, идват по една.
А вчера дойдоха вала и напълно ревизираната глава, с нови гумички, водачи, напаснати клапани, почистена и измита. Още не съм взел биелите, надвам се днес да свърша и тая работа.
Имам нужда от помощ - според BMW при сглобяването на доланта част, за първоначална смазка се използва двигателно масло. Обаче аз ще сглобя долната част и чак след 10 дена ще мога да запаля мотора, та маслото отпада. Не мога да намеря смазка за сглобяване на двигател, някой може ли да ми препоръча откъде и каква да си взема?
Лека нощ, добър ден, пак съм с моя...

Старши скрапер
Аватар
Мнения: 2700
Регистриран на: 16.04.2008
Местоположение: Бургас и малко в София
Пол: Мъж
Кара: ше е21/316, сега 318ci и е93/335dct
Мечтае да кара: е21 без ръжди със S54
Детайли за колата: Powered by M43b19

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Lenco » 24 Фев 2018, 16:20

Какво те притеснява в маслото, ако искаш ползвай по-гъсто, няма да избяга.
Така или иначе ще завъртиш на стартер, преди да запалиш да си вдигне масло и да омаже всичко.
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 2.11.2016
Пол: Мъж
Кара: e46 330xd

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Kurtov » 24 Фев 2018, 17:57

Има масла за разработване.
Например - www.ravenol.de/en/products/usage/d/Prod ... ae-30.html

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 213
Регистриран на: 25.12.2009
Местоположение: Бургас
Пол: Мъж
Мечтае да кара: BMW

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Ganchev__ » 24 Фев 2018, 19:23

Виждал съм в български сайтове т.нар. assembly lube на amsoil, около 20-тина лева беше по спомен.Виждал съм и на редлайн, но там цената ще е по-висока.100% има и на други производители, разрови се в интернет.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 2.11.2016
Пол: Мъж
Кара: e46 330xd

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Kurtov » 24 Фев 2018, 20:54

Ganchev__ написа:Виждал съм в български сайтове т.нар. assembly lube на amsoil, около 20-тина лева беше по спомен.Виждал съм и на редлайн, но там цената ще е по-висока.100% има и на други производители, разрови се в интернет.


Това ли колега - https://www.amsoil.com/shop/by-product/ ... mbly-lube/

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1057
Регистриран на: 11.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '99 E46 318i; '01 E53 3.0i

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Joro_Paveto » 25 Фев 2018, 0:18

Днес рових и се спрях на два Red Line е едното, което се използва в повечето щатски теми, другото е на Lucas assembly lube. Намерих сайта на фирма занимаваща се със Субару и вносител на Red Line масла, но на сайта им нямаше assembly lube, ще им звънна в понеделник да попитам дали я имат и независимо от цената ще взема. Ако нямат ще си поръчам от Англия, което ще забави пак със седмица събирането. Lucas я намерих 20 лв тук http://shop.auto-oil.net/10/10/333.html
Всеобщото мнение е, че ако двигателят се пали ден-два след събирането се използва масло, но при повече време, както в моя случай, защото мога да сглобявам само събота или неделя не ми се рискува с масло. Още повече, че ремонтът се прави с предимно оригинални части и цената не ми позволява да правя експерименти.
Ако намеря Red Line ще дам координати.
Лека нощ, добър ден, пак съм с моя...

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 213
Регистриран на: 25.12.2009
Местоположение: Бургас
Пол: Мъж
Мечтае да кара: BMW

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Ganchev__ » 25 Фев 2018, 0:56

Да не става реклама, ама ето: https://ap1shop.com/bg/products/amsoil- ... y-lube-17/
Няма нужда да чакаш доставка от чужбина.Тези са вносители на амсойл за България.
Ако държиш на редлайн, мога да ти дам координати на официалния представител за, който ги внася.Те нямат онлайн магазин, ами директно звъниш в офиса и поръчваш.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1057
Регистриран на: 11.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '99 E46 318i; '01 E53 3.0i

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Joro_Paveto » 25 Фев 2018, 9:41

Поръчах си една тубичка Amsoil. Даже мисля да пробвам и Break in маслото.
Лека нощ, добър ден, пак съм с моя...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1057
Регистриран на: 11.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '99 E46 318i; '01 E53 3.0i

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Joro_Paveto » 10 Мар 2018, 21:07

Лека полека започнах да събирам мотора. Всичко става бавно, защото работя само съботите. Поччиствам всички детайли и това ми отнема много време, но никой не ме гони и нещата стават.
Всичките специализирани инструменти правят сглобяването безпроблемно и приятно.
Почистих буталата
Изображение
Изображение
Изображение
Инсталирах "новите" биели и завинтих всяка една на вала, за да видя дали се движат свободно
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение

Amsoil предстартовия лубрикант в действие по биелните лагери
Изображение
Изображение
Метнахме блока на една стойка и го почистих
Изображение
Изображение
Изображение
Лагерите за вала
Изображение
Изображение
Внимателно "пльоснах" вала в блока
Изображение
Петите на лагерите и новите болтове...с каталожния номер
Изображение
Изображение
Болтовете измити и омаслени
Изображение
Започнах инсталирането на петите
Изображение
Изображение
Сложих петите, завих болответе на ръка и...греда! Валът не можеше да се завърти, дори не помръдваше.
Последва обаждане на приятел, разговор с шалйфиста инфарктни за мен час и половина, в който всичко беше оправено на място. Проблемът се оказа в аксиалния лагер, в последствие се оказа, че не е било точно проблем. Така и не ми разясниха какво беше станало, но валът се въртеше като в масло без проблем.
Дойде време за буталата. Нямам снимки на монтажа на новите сегменти, за съжаление.
Скобата ми скъса нервите, оригинален инструмент БМВ, но доста изтормозен. Много внимавах да не прецакам някой сегмент, в общи линии с огромни мъги след около 4 часа буталата бяха вътре. Дали има повредени сегменти....тепърва ще разбера...
Изображение
Двете "пръчки" инструмент БМВ за монтаж на бутала, завиват се в биелите и ги водят, така че да не ударят коляновия вал при вкарването на буталото.
Изображение
Накрая всичко е затегнато
Изображение
Дойде време за нещото, което ми беше най-страшно - измерването на луфта между зъбите на балансиращите валове и коляновия вал. Поръчах планки 2.25мм както пише по инструкция на БМВ, завих старите болтове и започнах меренето.
Изображение
Отново специализиран инструмент
Изображение
Изображение
Изображение
След няколко измервания и пресмятане на средна стойност се получи стойност в границата 0,084 - 0,093, което е пластини с дебелина 2,22мм, ноооооо с оглед на цената от 70лв за две, се взе решение да живее с 2,25мм. Още повече, че има и някаква минимална грешка в отмерването. Повечето хора ми казваха, че съм луд да правя замерването и да купувам пластини, но мойте бяха 2,12мм, което щеше да заклини зъбите. Граничните средни стойности с правилните пластини е 0.06 до 0.09, а с 2.25мм съм в този диапазон.
Утре ще продължа темата с оше материал.
Лека нощ, добър ден, пак съм с моя...

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 171
Регистриран на: 7.04.2012
Местоположение: Плевен
Кара: пил
Мечтае да кара: пил и да стигне жив
Детайли за колата: мътни

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от EH0260BB » 12 Мар 2018, 20:44

Следя темата с интерес и се радвам, че ти се занимава с този "базов" двигател. Слаб е, но върши работа.

В Е36 с М43 имах превъртял биелен лагер и сега с Е46 (отново с М43) всяка година се заричам да измъкна този "голям" двигател и да го ревизирам преди да е станала белята. А и двете коли са италИански, сигурно като твоята. И е малко тъжно, че нямам същите условия като тези в които ти работиш по твоя двигател.

По-нататък сподели какво ти е струвало като части, за труда е ясно че ни коства от свободното време.
40345

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1057
Регистриран на: 11.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '99 E46 318i; '01 E53 3.0i

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Joro_Paveto » 13 Мар 2018, 6:55

Имам стотици снимки на процеса по сглобяване. Снимам и всички специализирани инструменти и всяко по-особена манипулация. Ще пусна и целия списък с оригинални части с каталожни номера, които съм вложил, имам идея горе-долу колко часа ми отне цялото разглобяване и сглобяване, както и крайна сума с афтътмаркет частите.
Лека нощ, добър ден, пак съм с моя...

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1057
Регистриран на: 11.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '99 E46 318i; '01 E53 3.0i

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от Joro_Paveto » 13 Мар 2018, 23:14

След замерването продължих с тиквун...направена и е пълна ревизия - напасване на клапани, смяна на водачи, гумички...и естествено нови болтове, отново оргиналдъ

Изображение
Изображение
Изображение
Нова гарнитура ELRING афърмаркет. Оригиналната беше 300лв.
Изображение
Изображение
Тиквата на мястото си
Изображение
Започнах да посмивам картера, който беше пълен със "злато" от лагерите
Изображение
Изображение
Изображение
И крайният резултат
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Изображение
Има какво да се желае още, но по-важно ми беше да махна златото от ъглите и кухините.
Докато миех картера осъзнах, че всъщност истинския проблем е цетката. Накиснах я добре в обезмаслител, после обилно с обезмаслител за спирачки и точно когато подсушавах доволен от измиването от цетката изпаднаха две люспи от лагерите...обратно на компютъра и...нова цетка...
Изображение
Изображение
Докато съм на тема картер - от Англия дойде "нов" поне за моя двигател датчик за нивото на маслото. На моя датчик му беше откачена буксата и вътре пинове се бяха окислили. Този от Англия дойде с букса и ако не успея да възстановя моята с контактен спрей, ще сложа другата
Изображение
Супер далавера - оригинални свещи- последен комплект на ценатата от 19,99 паунда и 2лв доставка от Англия
Изображение
Изображение
Докато препусках през различните групи в ЕТК попаднах на това...
Изображение
пружина за масления клапан 7лв, а с моята отстъпка 5лв, нямаше какво да мисля. Като свалих старата, беше с около 3-4мм по-къса от новата.
Повдигачите са си на мястото
Изображение
Не ги изпразних, сложих ги така. Направих кратка консултация с механиците и се взе това решение.
Изображение
Дойде ред пак да се върнем ниско долу. Семеринга на коляновия вал откъм скоростите. Първо хубаво почистване...
Изображение
Междувременно се сетих, че ще забравя водещия лагер за вала на кутията...оставих семеринга, намерих специализирания инструмент и хоп за 20сек лагерът беше вън
Изображение
А с тези две неща се поставя новият лагер
Изображение
Изображение
Стоманената гарнитура на капака на семеринга на вала
Изображение
Изображение
Новият семеринг и измития капак
Изображение
Между другото горещо препоръчвам купуване на нов семеринг оригинален, идва в комплект с пластмасовия специализиран инструмент за монатаж на вала. Става като детска игра и не можете да повредите семеринга. Скъп е, но си заслужава.
Изображение
Ето с какво се набив семеринга в капака
Изображение
Изображение
Новият лагер, гарнитурата и блока си чакат семеринга
Изображение
Изображение
И така монтажът...слагете хубаво монтажна грес и после намествате пластмасовата втулка на вала, после с два пръста капакът се плъзга върхува вала. Толкова лесно стана, че 3 минути бях в шок...бях се подготвил за драма със слагането. Драма нямаше
Изображение
Счупих водач за веригата..
Изображение
И тук е моментът да благодаря на колегата Stoqnov_1979, който ми подари водача.
Сложих веригата и зацепих мотора
Изображение
Изображение
Продължих с измиването на капака
Изображение
Изображение
Изображение
За снимка го положих на тиквата
Изображение
След дилема и терзания взех решение да не сменям веригата. Мотора е на реални 140хил км. Консултирах се да взема афтърмаркет, но моя човек с частите ми каза или оригинална или да си оставя тази. Та оригиналната е 150лв и реших, че ще почака малко. Бюджетът вече се опитва да излезе от контрол.
Но все пак при по-внимателен оглед на водачите, забелязах малка пукнатина в оптегача
Изображение
Изображение
Симетрично на тази пукнатина, но отдругата страна имаше друга. Не ми се видя много заводско и си поръчах нов. Утре ще е при мен.
За финал още малко от картера
Изображение
Изображение
Изображение
Това е за сега. В петък ще продължа с монтажа на предните капаци на веригата. В събота картера и маслената конзола, и започвам да редя периферията. Имам мераци в събота вечерта да е в коша, в неделя да започна да редя назад - кутията, карданите и ауспуха. Ако всичко е наред другата седмица във вторник да взривявам и да го оставя да потропа един ден да се понамести, но до тогава има много време и работа.
До тук сумата е 1020лв за оригиналните части(включително силикони и обезмаслители), 280лв лагерите, семерингите, гарнитурата на главата и на капака на главата. 260лв съединител(феродо, притискател лагер LUK), 80лв шлайфане на вал и 100лв ревизия на главата(послените цени са специални за мен), 40лв биели, 100лв масло, 30лв антифриз, 48лв свещи, 30лв сензор за ниво масло, маслени филтри 3бр около 50лв. Както и хубаво масло, за след разработващото, която или ще е оригинално BMW 0W40 LL1 или MOTUL 5W50 (с последното карам хикса и съм с добри впечатления) Като работни часове до тук са около 40часа.
Лека нощ, добър ден, пак съм с моя...

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 120
Регистриран на: 12.06.2013
Пол: Мъж
Кара: BMW e46 1.9 316i / F36 440xi

Re: M43TUB19-превъртял биелен лагер

Мнение от danielgenov » 13 Мар 2018, 23:36

Браво за труда. Аз съм със същия мотор в 316i. Колата я взех на 195 000 км (така поне показваше на таблото) преди близо 5 години. Сега съм на 294 000 и за сега си е супер, мотора е часовник. И между другото ти споменаваш, че двигателя е доста чист, докато при мен не е така. Преди 3 години смених гумичките на клапаните, и когато махнах капака на клапаните вътре имаше образно казано 1 пръст отложения. Само вала лъщеше, а всичко около него черно. Капака на клапаните черен. И аз предположих, че в Германия (от там е колата) собственика не е слагал или сменял често маслото. Ама за щастие почти 100 000 км вече нямам проблеми. Много ми е интересно, ако може да се установи какво е причинило проблема при теб, който направо ме наплаши :) За свещите голяма промоция наистина. Аз ги взимах от ДаруКар за около 44лв бройката :D Имам и един въпрос, ако можеш да дадеш съвет. Ще правя колата 318i и ще трябва да сменя разпределителния вал. Диса вече съм взел, научих се и да препограмирам ЕКУ-то. Остава само вал да купя. На този етап идеята ми е да махна капака на клапаните, да укрепя по някакъв начин (ще го мисля това допълнително как да стане) зъбното колело и просто да разменя валовете. Има ли някаква по особена тънкост, за която трябва да внимавам. Благодаря и успех в начинанието.

ПредишнаСледваща

Назад към E46

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook