6-степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

3-та серия ('98-'05)

Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 171
Регистриран на: 7.04.2012
Местоположение: Плевен
Кара: пил
Мечтае да кара: пил и да стигне жив
Детайли за колата: мътни

6-степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от EH0260BB » 05 Фев 2015, 22:46

От известно време все ме дразнеше факта, че стандартната 5 степенна кутия не може да отприщи :mhihi: пълният потенциал на небезизвестния с "убийствената" си мощност и въртящ момент М43В19TU. И така след "дълго" няколкоминутно проучване за съвместимост, реших да закупя припадналата ми на тънко 6 степенна скоростна кутия от Е90 320i. Естествено в комплект с лостовия механизън и задължително феродовия диск 228мм, но с повечето шлици - 22бр. Всичко от един и същи автомобил. И така бях наясно, че кардана ще се нуждае от някакво скъсяване, и почти бях убеден че кутията ще пасне на блока. Всичко това ме глождеше и бързо развърлях колата в сервиза на мой приятел. Ето няколко снимки на кутията и на "скъсения" кардан, но за съжаление не ми се снимаше по време на монтажа с неясен край - http://eh0260bb.snimka.bg/automobiles/m43b19tu-6speed.852558.34820270.
И така в една Неделя демонтирах нещата който ми пречеха за подмяна на кутията - кора под двигателя, генерацията, кардана и накрая скоростната кутия. Демонтажа няма да го описвам, понеже ако някой чете тази тема сигурно е толкова луд, че ще демонтира тези елементи и с вързани очи :mhihi: . След това се пристъпва към подмяна само на феродовият диск на съединителя - по горе пише защо. Аз използвах моят притискател, който се оказа оригинален LuK и в добро състояние. Сега към повторният монтаж на съединителя от типа SAC или саморегулиращ се съединител. За целта е препоръчителен този инструмент - https://www.youtube.com/watch?v=Tp5KeAQntGM или подобен. С него се притискат пружините на пристискателя и тогава със една друга малка скобичка се събират отново трите спираловидни пружинки на притискателя. Ако не се направи тази процедура има вероятност след време да се износи съединителя или да притриса при тръгване например. И така ще слагам кутията, взимам вилката и аксиалният лагер от старата кутия и какво - лагера е с по-малък отвор от втулката на кутията по която се плъзга - ето тази втулка номер 2 :http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=AL31&mospid=47631&btnr=23_0234&hg=23&fg=15. За мой късмет втулката от старата кутия пасна на новата, само се наложи да я накъся с около 5мм, за да станат с еднаква дължина. Разликите в дължините може би се дължат на това, че феродовият диск на Е90 е ориентиран с по-голямата част на шлиците към кутията, а не към маховика. Водещата втулка на ск.кутия за аксиалният лагер на Е90 е с по-голям диаметър от тази на Е46, може би заради това, че лагера на Е90 върви капсулован за вилката и се продава комплект (ако въобще може да се поръча отделно), а при Е46 си имаме вилка и лагер отделно.
Пристъпваме към монтирането на скоростната кутия. Не бива да ви очудва факта, че тази кутия се захваща към блока на двигателя с 6 болта - 2 къси и 4 по-дълги. При М43 ще се използват "само" 2та къси, горни и 2та по-дълги от двете страни на кутията болтове. Място за притеснение няма, понеже при всички Е46 ск. кутиите се захващат за блока с тези общо 4ри болта. Сега за 3те болта на кутията към картера - ще пасне само един от тях, понеже картера на Е90ковия двигател се отличава от този на Е46. Това въобще не е фатално, понеже те са М8. Ако някой иска лесно може да измести отворите им в скоростната кутия и така да завинти и тях - аз реших да не се занимавам засега с това. И без друго тези два М8 болта в алуминиевия картер не са от голямо значение, както тези М12 към блока. Друга подробност, която трябва да отбележа - в долният край на камбаната на кутията на Е46 има два отвора или прореза за да могат да се достигат 2та болта на картера. В кутията на Е90 има един прорез, но той не съвпада с болтовете. Това може да се окаже проблем, че за да се демонтира картера, ще трябва де се свали кутията. Има и друг вариант, ако на някой му се занимава - да изпили тези два прореза в камбаната на кутията. Засега не ми се занимаваше и с това.
Затегнали сме кутията към блока с 4те болта М12 и към картера с 1 болт М8. Пристъпваме към стягане на стартера. Тук е другата подробност - на кутията на Е90 няма онзи центриращ щифт, понеже там стартера мисля се захваща само с един болт през кутията и един в блока. Това също не се оказва проблем за центрирането на стартера, понеже между блока и кутията трябва да имате една ламаринена "гарнитура", която абсолютно точно центрира стартера. Именно тази ламарина предварително ми доказа, че кутията ще пасне на блока. Просто наложете една такава върху кутията и ще се убедите.
Всичко вече е затегнато и идва ред на гредата на кутията. Още преди да разглобя колата измерих дължината на старата кутия и по-точно ушите за тампоните и установих, че там има разлика спрямо новата от само 5-6мм (но това при 4ри цилиндров двигател, при 6 цилиндров, ще бъде повече, понеже са малко по-изнесени назад). По този начин няма нужда от къстъм греда за кутията, просто напънах моята греда в тампоните съвсем леко на ръка и гредата дойде на дупките на купето от където я бях развил. Има възможност леко да се изпилят отворите на гредата за кутията, но според мен едва ли е проблем, че съм бутнал с 5мм тампоните на ск.кутия напред и то на ръка.
Лостовият механизъм се скъси само с 10мм. Помпата на съединителя си заспа на мястото и дойде ред на кардановия вал. Премерих с колко трябва да се накъси предната част. Имайте напредвид, че при 6 цилиндровият двигател, ще трябва и още по-къс кардан. Занесох кардана при стругар, той го накъси, направи втулка и после - при друг приятел за заварка. Притесняваше ме факта, че кардана не е балансиран и затова наколко дни по-късно се сдобих с друг кардан, който изпратих в "Технокардан", където вече със сигурност го направиха и балансираха добре. Между временно аз карах със скъсения кардан за проба - оказа се че няма никакви вибрации и шумове, въпреки че няма баланс. Но после монтирах проверения кардан - просто за застраховка. Една подробност - вилката на кутията към кардана е с отвори ф10, а пък на моя кардан бяха с ф12, затова взех болтове ф10 и си направих втулки ф12х1, които сложих в гуменото каре и така компенсирах тази хлабина. Кой пък да си помисли - болтовете на кардана към кутията на Е90 са М10, а не както на Е46 - М12. Също така се наложи да удължа кабела на буксата към датчика за задна предавка с около 10см. Направих удължение от един стар датчик за задна скорост и букса с малко кабели.
Общо взето цялата операция ми отне два дни и ми струваше почти 500лв
-кутия и лостов механизъм (300лв!)
-масло за ск.кутия (25лв), понеже Еконта превози кутията с главата на долу
-феродов диск (30лв!)
-друг кардан (50лв), понеже аз избързах и срязах моя
-баланс кардан в "Технокардан" (80лв)
-труд (0лв)
И така резултатът - ако преди подмяната на кутията сте поддържали на 5та предавка една скорост с определени обороти, то при 6 степенната кутия с тези обороти на 6та предавка, ще развивате с около 15% по-голяма скорост. Понеже предавателното число на 6та предавка е 0.848:1, а на 5та предавка преди е било 1:1. Така горе-долу може да си направите сметка дали си заслужава замяната на кутията. Двигателят в случая се разтоварва и поне при мен с лекота продължава да набира и на 6та предавка. Шумът от двигателя намалява значително. Динамиката си остава същата, понеже числата на предавките на новата кутия до 5та скорост са идентични с тези на старата ми кутия + 6та скорост която е овърдрайв. Дифа ми е стандартен 3,38. Толкова от мен засега.
Последна промяна EH0260BB на 26 Ное 2017, 21:34, променена общо 4 пъти
40345

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 145
Регистриран на: 3.02.2008
Местоположение: Бургас

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от BMW740IL » 11 Фев 2015, 17:09

Браво колега. Много полезна тема
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 171
Регистриран на: 7.04.2012
Местоположение: Плевен
Кара: пил
Мечтае да кара: пил и да стигне жив
Детайли за колата: мътни

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от EH0260BB » 11 Фев 2015, 20:01

:driving:
40345

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1064
Регистриран на: 9.07.2013
Кара: 318Ci E46, 530GT

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от MMG » 11 Фев 2015, 22:04

Хубав мод! Отдавна не бях чел нещо интересно във форума. Колега, дай повече преки впечатления след като покараш колата с новата кутия известно време.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 902
Регистриран на: 26.10.2008
Местоположение: ДУПНИЦА Скрапинг
Пол: Мъж
Кара: coupe e36 m42 , цоупе е46 325ci
Мечтае да кара: ///M

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от mitrax » 12 Фев 2015, 4:44

Кутията наистина си я взел на промоция , колко върви нормално такава ? Евала за ентусиазма
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 171
Регистриран на: 7.04.2012
Местоположение: Плевен
Кара: пил
Мечтае да кара: пил и да стигне жив
Детайли за колата: мътни

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от EH0260BB » 12 Фев 2015, 9:35

Въпреки че все още не съм изминал с новата кутия много километри извън града, мога смело да твърдя че смяната си струва. Получавате сравнително достъпен автомобил с по-нова и съвременна кутия. Предавките влизат много по-хубаво, а скоростния лост стои стегнато и се води много точно между отделните предавки. Няма го онова отпуснато положение на скоростния лост на неутрална, което е типична повреда при старата кутия. Причината за това са едни пружинки вътре в самата кутия, но за да се подменят се изисква тя да се демонтира. Това беше още една причина да си търся 6ст. кутия.
И както си губех времето в "Прекарвалника" (OLX), ми попадна една автоморга, където имаше токущо публикувана обява за Е90 на части. Видях, че е "ръчка" и се обадих за цена. Не очаквах, че ще ми искат 300лв за кутията и се съгласих да ми я изпратят. Човека си я беше белязал (навсякъде в син спрей), и каза че кутията е напълно здрава и ако има нещо да му я върна. Между временно аз потърсих нов феродов диск за тази кутия, но предвид малкото предлагане, цената не ме устройваше - трябваше да купя цял съединител за Е90. Звъня на същия човек и го питам дали може да развали комплекта съединител и да ми прати само феродото - и той се съгласи. Така се сдобих със 6ст. скоростна кутия на добри пари. Това се оказа от най-голямо значение за смяната. При други запитвания за кутия ми обявяваха цена от 650лв до 1200лв :kuku: . Но реалната цена на тази кутия е 300-400лв. Все още ги няма много и затова е такава цената.
Друга подробност е че тази кутия http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=VA71&mospid=48481&btnr=23_0996&hg=23&fg=05 се монтира от БМВ на почти всички бензинови двигатели с максимален въртящ момент до 250Нм - от 116i до 520i LCI и други - http://realoem.com/bmw/partxref.do?part=23007626306. Този факт увеличава значително възможността да си намерите такава кутия. Но пак казвам, че тази кутия (I трансмисия - http://www.bmw-bulgaria.com/SHOP/gears- ... -gear.html) не е подходяща за по-големите бензинови двигатели заради по-големият им въртящ момент. Шанса да се счупят се увеличава. Много по-издръжливи са Н, D и G трансмисиите, но те вече отиват на по-големи суми. Има обяви за такива кутии от М3 за по 700-800лв. Но при тях със сигурност трябва да се прави къстъм греда за кутията към купето, понеже те са значително по-големи и дълги в сравнение с моята кутия. Има една много добра тема в Е36 раздела, където изключително подробно колегата описва подобна процедура, макар и за дизелова кутия. :driving:
Последна промяна EH0260BB на 03 Яну 2016, 15:56, променена общо 2 пъти
40345

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 171
Регистриран на: 7.04.2012
Местоположение: Плевен
Кара: пил
Мечтае да кара: пил и да стигне жив
Детайли за колата: мътни

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от EH0260BB » 15 Фев 2015, 17:09

:driving:
Последна промяна EH0260BB на 17 Яну 2016, 17:47, променена общо 1 път
40345

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 350
Регистриран на: 8.11.2012
Пол: Мъж
Кара: 318ci е46'01

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от Manuel » 15 Фев 2015, 20:31

:bchug:
Последна промяна Manuel на 16 Фев 2015, 16:57, променена общо 1 път

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 145
Регистриран на: 3.02.2008
Местоположение: Бургас

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от BMW740IL » 22 Фев 2015, 11:50

Колега можеш ли да направиш видео на 6 -та как се ускорява колата и да споделиш какъв е разхода
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 171
Регистриран на: 7.04.2012
Местоположение: Плевен
Кара: пил
Мечтае да кара: пил и да стигне жив
Детайли за колата: мътни

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от EH0260BB » 22 Фев 2015, 21:38

При удобна възможност ще ти снимам "ускорението" :mhihi: , но ти казвам, че 180Н.м. на М43В19TU са достатъчни за 6та скорост. По равен път колата спокойно може се движи и с 80км, без да се тормози и бучи. За пример същата кутия се е монтирала в Е90 318i 129к.с. която разполага също със 180Н.м. , но е дори с по-дълг диф:3,23 срещу 3,38 при Е46. Разхода на гориво както можеш да се досетиш не пада значително при нормална скорост - 90-100км/ч. Някаква икономия има на магистрала, където се поддържа постоянно висока скорост над 130-140км/ч, но не повече от 1л/100км. Още не съм засичал точно разхода на гориво. Но предимствата на по-дългата шеста скорост са ясни:
- понижават се оборотите на двигателя и от там шумът в купето
- малко се щади двигателя
- икономия на гориво при висока скорост на дълъг път
- фактът че можеш да си монтираш ///М топка със 6 скорости :mhihi: (това последното още не съм го купил, ама и то ще надуе бюджета :oops: )

Недостатъкът както се досещаме е само един - че парите за кутията ще се избият в следващите сигурно 50 000км, а колата може да се е разпаднала дотогава.
Последна промяна EH0260BB на 04 Сеп 2017, 20:54, променена общо 1 път
40345

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 145
Регистриран на: 3.02.2008
Местоположение: Бургас

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от BMW740IL » 23 Фев 2015, 10:03

Да но най-евтината кутия е 600 лева ,ти си касметлия
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 171
Регистриран на: 7.04.2012
Местоположение: Плевен
Кара: пил
Мечтае да кара: пил и да стигне жив
Детайли за колата: мътни

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от EH0260BB » 23 Фев 2015, 10:36

Едва ли съм късметлия, просто съм търсил дълго време. Търси обяви от автомогите - там има по-голям избор и често гледат бързо да продадат колите. Такава кутия може да свалиш и от 116i и 118i след 2006г - напълно еднаква е с моята. Но трябва да гледаш, че преди 2006 малките мотори на 1серия са с 5скорости.
40345

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 350
Регистриран на: 8.11.2012
Пол: Мъж
Кара: 318ci е46'01

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от Manuel » 23 Фев 2015, 12:10

BMW740IL написа:Да но най-евтината кутия е 600 лева ,ти си касметлия

Да колега и аз търсех, но повечето не познават парите и ми казват 1000-1200 лв, и само един каза 650лв. :kuku:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 171
Регистриран на: 7.04.2012
Местоположение: Плевен
Кара: пил
Мечтае да кара: пил и да стигне жив
Детайли за колата: мътни

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от EH0260BB » 23 Фев 2015, 21:52

Ето две клипчета на изхода на Плевен (или така нареченото Гривишкото Драг Стрип :mhihi: ):

Еластичност М43B19TU 80-120км/ч на 6та предавка и лек наклон нагоре на отиване:http://vbox7.com/play:40d03033af

и

Еластичност М43B19TU 80-120км/ч на 6та предавка и лек наклон надолу на връщане:http://vbox7.com/play:a0ead58100

Доускорението (еластичността) на автомобила като време е нещо средно между двата така наречени "ръна" :lol: . Само да отбележа, че колата е на газ (ГИ Ланди Ренцо EVO) и не съм я обръщал на бензин. ДИСА клапата е премахната (което се оказа голяма грешка и вече съм с чисто нова ОЕМ).

И още нещо също за сравнение - еластичността на Е90 318i 129к.с. 80-120км/ч на 6та предавка е 21,2сек - ако греша макар и с малко някой да каже, ама тук пише така - http://www.automobile-catalog.com/make/bmw/3-series_e90_e91_e92_e93/3-series_e90_sedan/2006.html :driving:

И багажника ми не е отворен, а имаше прекъснати кабели в снопа към багажника.
Последна промяна EH0260BB на 07 Сеп 2017, 19:05, променена общо 2 пъти
40345

Потребител
Аватар
Мнения: 23
Регистриран на: 25.10.2009
Пол: Мъж
Кара: BMW
Мечтае да кара: BMW
Детайли за колата: e46 318ci

Re: 6степенна скоростна кутия от Е90 на Е46 М43В19TU

Мнение от angel_bmw » 29 Мар 2015, 23:03

а ако сам с обикновен маховик и съединител от е36 318ис м44б19 ще стане ли или трябва да ги сменям

Следваща

Назад към E46

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook