DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори
- pazokolarov
- старши ентусиаст
- Мнения: 2287
- Регистриран на: 26.01.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320dA 525xd
DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
Зная, че не откривам топлата вода, но мисля, че във форума няма все още такава тема. Ако не съм прав, ще добавя долуописания „менюъл” на съответното място.
ПОДГОТОВКА
Необходими са:
1. Rain & Light Sensor - може да бъде и от стария тип, който е само с 1 фотодиод, но за предпочитане е да е този с 4-те фотодиода (= 1 за лайт-сензора) – 61356923954 (№ 7 на схемата). Лично аз не смятам да ползвам лайт-сензора, понеже съм с дневни светлини и на практика фаровете ми са почти винаги включени.
2. Леща – оптичният елемент на сензора. Това е виолетовото „нещо”, което стои залепено на предното стъкло. Най-трудната за намиране част! Трудна е и за сваляне, защото е много крехка. Обикновено е в комплект със стъклото, но е възможно да се добави и от ентусиасти като мен и в последствие. За целта е необходим прозрачен топлоустойчив силикон. Майсторлъка е лещата да се залепи върху стъклото без да остават никакви мехурчета въздух. В противен случай има вероятност сензора да не работи или да не работи както трябва. Възможно е да се ползва специална двойно залепяща се прозрачна лента за монтиране на вътрешни авто-огледала, но при този вариант при лепенето почти винаги остават мехурчета.
3. Кожух на сензора. Могат да се използват и двата варианта – позиция 2 от схемата или комплекта 3, 4 и 5.
За огледала с автоматично затъмняване (или с други допълнителни екстри в тях) по-удачен е първия вариант с големия капак 51168257203 (позиция 5 на втората схема). Ще е нужно и непрозрачно топлоустойчиво черно фолио, за да не се виждат карантиите в кожуха, а само лещата на сензора.
4. 4-пинова букса 61138380696 с кабели, които да стигат от сензора, през тавана и дясната колонка – до пространството зад жабката. Кабелите са със сечение 0,5 и 0,35 кв.мм.
5. Свързващи елементи за слаботокова ел. инсталация и кабели. Аз ползвам клипс-клеми, които са за кабели до 0,5 кв.мм.
Не е нужно предното стъкло да е някакво специално. Сензора може да се монтира на всички видове предни стъкла, като евентуално изключение са комфортните стъкла, но при тях или почти винаги имат монтирани оригинално лещи за сензора, или имат необработен участък около огледалото, предвиден за тази цел.
ИНСТАЛАЦИЯ
1. Започва се с махане на огледалото. За целта хващате огледалото за да натиснете долния край на стойката му към стъклото. Ако сте с електрохроматично огледало, първо сваляте капаците на стойката и разкачате буксата му.
За поставянето му обратно – завъртате огледалото на 45 градуса от вертикалното му положение, вкарвате го в държача на стъклото и завъртате огледалото във вертикално положение (нормалното му положение).
2. Установявате положението на капака върху стъклото, залепяте непрозрачното фолио и залепяте лещата към стъклото по избраната от вас процедура. При лепенето със силикон е необходимо да нанесете малко повече от необходимото количество върху лещата, който с притискането й към стъклото излиза от вън и може да се обере в последствие.
3. Прокарвате кабелите. По-практично е да се свали десния сенник, за да се вкарат кабелите по-навътре в кората. Така няма да има вероятност някой от тях да цъфне в горния край на стъклото.
Да не ви мързи да свалите кожуха на дясната колонка на стъклото. Там има специални скоби за кабелите, за да не пречат на отварянето на еърбега. Имайте предвид действието му когато слагате кабелите.
4. Свързване на кабелите. Както казах, има 4 кабела:
- Пин 1 се свързва към 5-амперовия предпазител Ф15. Ако нямате такъв, трябва да се монтира. Ще ви е нужна и кабелна обувка. При оригиналните инсталации този кабел е виолетов с бяла ивица и е със сечение 0,5 кв.мм. Всъщност този предпазител Ф15 е на една шина с всички предпазителни с номера от 4 до 15. Така, че който и от тях да изберете – все тая (най-добре Ф5 или Ф12, защото другите са за по-отговорни системи в колата).
- Пин 2 е масата/минуса и се свързва към една розетка, която се намира в лявата част на десния отсек (пасажерското място), под мокета. Кабелите от нея са кафеви с черна ивица, със сечение 0,5 кв.мм. Този кабел трябва да го има в средната букса на ГМ, същя идва и от (или отива към) парктроника.
- Пин 3 е към К-BUS интерфейса. Кабелът е бял, с червено и жълто , със сечение 0,35 кв.мм. Върху блока с предпазителите има една черна кутия. Това е кабелен разклонител. Ако има свободна клема, може да използвате кабелна обувка или да се прикачите към някой от кабелите със същия цвят.
- Пин 4 е към средната букса на ГМ. Търсите кафяв кабел със зелена ивица и сечение 0,35 кв.мм.
5. След като лещата на сензора се залепи (силикона да се втвърди) и сте прекарали инсталацията е необходимо да се инициализира сензора. По този начин се настройва чувствителността му в зависимост от прозрачността на стъклото.
При това е необходимо стъклото пред сензора да е сухо, чисто и да е без пукнатини.
Инициализацията се прави чрез функцията ”Initialise rain sensor” на ДИС. В процеса се изтрива адаптацията на сензора и се запаметяват новите настройки.
Влиза се в "Diagnosis", ибира се "3-series", "Е46", ">".
Започва автоматичното разпознаване на колата. Ако не сработи - опознава се ръчно.
Прави се диагностика. Желателно е да са отсранени всички възможни грешки. За тези грешки, които остават и не могат да се отстранят, системата "ги взема предвид" при по-нататъшните операции.
Натиска се бутона "Function selection". В прозореца "Operations" се избира "Service Functions", "Body", "Аutomatic interval control", "Initialize Rain sensor" , натиска се бутона "Test plan" и се следват указанията по-нататък.
Последователност:
- Лста на чистачките да е изключен.
- Изключвате захранването (без да вадите контактния ключ).
- Включвате на положение 1 или 2 (на контакт) и чакате 10 секунди.
В този 10-секунден период се определят и запаметяват новите настройки в сензора.
Тази инициализация се извършва когато се сменя предното стъкло или когато се поставя ползван рейн-сензор.
При поставяне на използван сензор (нашият случай), същият трябва да бъде предварително кодиран (активиран).
Сглобявате всичко обратно и сте готови!
ИЗПОЛЗВАНЕ
За да се използва автоматичния режим, след като запалите автомобила (или сте в движение) лоста на чистачките се поставя в положение 1 (съответстващо на импулсен режим). Чистачките правят 1 ход и спират.
От там на татък чистачките се задействат автоматично при попадане на капки (или зацапване) в областта на сензора. Чувствителността на сензора се регулира чрез колелцето в лоста за чистачките. Сензора може да задейства чистачките само в импулсен режим или на бавна скорост. За да се движат на бърза скорост е необходимо да включите ръчно лостчето на последната степен.
При поставен сензор за дъжд не можете да регулирате ръчно интервала на работа на чистачките в импулсен режим. Това се върши от сензора.
Автоматичния режим се изключва като върнете лостчето на чистачките в изключено положение или като изключите двигателя и поставите ключа в положение 0 (да може да се извади). Ако след изключване на двигателя ключа е в положение 1, ароматичния режим все още е активен.
Ако сте изключили двигателя и сте поставили ключа в положение 0, без да изключвате лоста на чистачките, при следващото подаване на контакт (положение 2) или в положение 1 на контактния ключ, автоматичния режим няма да е активен. Трябва да изключите и да включите отново лостчето в положение 1 (отговарящо на импулсен режим при коли без рейн-сензор) за да го активирате отново.
ПОДГОТОВКА
Необходими са:
1. Rain & Light Sensor - може да бъде и от стария тип, който е само с 1 фотодиод, но за предпочитане е да е този с 4-те фотодиода (= 1 за лайт-сензора) – 61356923954 (№ 7 на схемата). Лично аз не смятам да ползвам лайт-сензора, понеже съм с дневни светлини и на практика фаровете ми са почти винаги включени.
2. Леща – оптичният елемент на сензора. Това е виолетовото „нещо”, което стои залепено на предното стъкло. Най-трудната за намиране част! Трудна е и за сваляне, защото е много крехка. Обикновено е в комплект със стъклото, но е възможно да се добави и от ентусиасти като мен и в последствие. За целта е необходим прозрачен топлоустойчив силикон. Майсторлъка е лещата да се залепи върху стъклото без да остават никакви мехурчета въздух. В противен случай има вероятност сензора да не работи или да не работи както трябва. Възможно е да се ползва специална двойно залепяща се прозрачна лента за монтиране на вътрешни авто-огледала, но при този вариант при лепенето почти винаги остават мехурчета.
3. Кожух на сензора. Могат да се използват и двата варианта – позиция 2 от схемата или комплекта 3, 4 и 5.
За огледала с автоматично затъмняване (или с други допълнителни екстри в тях) по-удачен е първия вариант с големия капак 51168257203 (позиция 5 на втората схема). Ще е нужно и непрозрачно топлоустойчиво черно фолио, за да не се виждат карантиите в кожуха, а само лещата на сензора.
4. 4-пинова букса 61138380696 с кабели, които да стигат от сензора, през тавана и дясната колонка – до пространството зад жабката. Кабелите са със сечение 0,5 и 0,35 кв.мм.
5. Свързващи елементи за слаботокова ел. инсталация и кабели. Аз ползвам клипс-клеми, които са за кабели до 0,5 кв.мм.
Не е нужно предното стъкло да е някакво специално. Сензора може да се монтира на всички видове предни стъкла, като евентуално изключение са комфортните стъкла, но при тях или почти винаги имат монтирани оригинално лещи за сензора, или имат необработен участък около огледалото, предвиден за тази цел.
ИНСТАЛАЦИЯ
1. Започва се с махане на огледалото. За целта хващате огледалото за да натиснете долния край на стойката му към стъклото. Ако сте с електрохроматично огледало, първо сваляте капаците на стойката и разкачате буксата му.
За поставянето му обратно – завъртате огледалото на 45 градуса от вертикалното му положение, вкарвате го в държача на стъклото и завъртате огледалото във вертикално положение (нормалното му положение).
2. Установявате положението на капака върху стъклото, залепяте непрозрачното фолио и залепяте лещата към стъклото по избраната от вас процедура. При лепенето със силикон е необходимо да нанесете малко повече от необходимото количество върху лещата, който с притискането й към стъклото излиза от вън и може да се обере в последствие.
3. Прокарвате кабелите. По-практично е да се свали десния сенник, за да се вкарат кабелите по-навътре в кората. Така няма да има вероятност някой от тях да цъфне в горния край на стъклото.
Да не ви мързи да свалите кожуха на дясната колонка на стъклото. Там има специални скоби за кабелите, за да не пречат на отварянето на еърбега. Имайте предвид действието му когато слагате кабелите.
4. Свързване на кабелите. Както казах, има 4 кабела:
- Пин 1 се свързва към 5-амперовия предпазител Ф15. Ако нямате такъв, трябва да се монтира. Ще ви е нужна и кабелна обувка. При оригиналните инсталации този кабел е виолетов с бяла ивица и е със сечение 0,5 кв.мм. Всъщност този предпазител Ф15 е на една шина с всички предпазителни с номера от 4 до 15. Така, че който и от тях да изберете – все тая (най-добре Ф5 или Ф12, защото другите са за по-отговорни системи в колата).
- Пин 2 е масата/минуса и се свързва към една розетка, която се намира в лявата част на десния отсек (пасажерското място), под мокета. Кабелите от нея са кафеви с черна ивица, със сечение 0,5 кв.мм. Този кабел трябва да го има в средната букса на ГМ, същя идва и от (или отива към) парктроника.
- Пин 3 е към К-BUS интерфейса. Кабелът е бял, с червено и жълто , със сечение 0,35 кв.мм. Върху блока с предпазителите има една черна кутия. Това е кабелен разклонител. Ако има свободна клема, може да използвате кабелна обувка или да се прикачите към някой от кабелите със същия цвят.
- Пин 4 е към средната букса на ГМ. Търсите кафяв кабел със зелена ивица и сечение 0,35 кв.мм.
5. След като лещата на сензора се залепи (силикона да се втвърди) и сте прекарали инсталацията е необходимо да се инициализира сензора. По този начин се настройва чувствителността му в зависимост от прозрачността на стъклото.
При това е необходимо стъклото пред сензора да е сухо, чисто и да е без пукнатини.
Инициализацията се прави чрез функцията ”Initialise rain sensor” на ДИС. В процеса се изтрива адаптацията на сензора и се запаметяват новите настройки.
Влиза се в "Diagnosis", ибира се "3-series", "Е46", ">".
Започва автоматичното разпознаване на колата. Ако не сработи - опознава се ръчно.
Прави се диагностика. Желателно е да са отсранени всички възможни грешки. За тези грешки, които остават и не могат да се отстранят, системата "ги взема предвид" при по-нататъшните операции.
Натиска се бутона "Function selection". В прозореца "Operations" се избира "Service Functions", "Body", "Аutomatic interval control", "Initialize Rain sensor" , натиска се бутона "Test plan" и се следват указанията по-нататък.
Последователност:
- Лста на чистачките да е изключен.
- Изключвате захранването (без да вадите контактния ключ).
- Включвате на положение 1 или 2 (на контакт) и чакате 10 секунди.
В този 10-секунден период се определят и запаметяват новите настройки в сензора.
Тази инициализация се извършва когато се сменя предното стъкло или когато се поставя ползван рейн-сензор.
При поставяне на използван сензор (нашият случай), същият трябва да бъде предварително кодиран (активиран).
Сглобявате всичко обратно и сте готови!
ИЗПОЛЗВАНЕ
За да се използва автоматичния режим, след като запалите автомобила (или сте в движение) лоста на чистачките се поставя в положение 1 (съответстващо на импулсен режим). Чистачките правят 1 ход и спират.
От там на татък чистачките се задействат автоматично при попадане на капки (или зацапване) в областта на сензора. Чувствителността на сензора се регулира чрез колелцето в лоста за чистачките. Сензора може да задейства чистачките само в импулсен режим или на бавна скорост. За да се движат на бърза скорост е необходимо да включите ръчно лостчето на последната степен.
При поставен сензор за дъжд не можете да регулирате ръчно интервала на работа на чистачките в импулсен режим. Това се върши от сензора.
Автоматичния режим се изключва като върнете лостчето на чистачките в изключено положение или като изключите двигателя и поставите ключа в положение 0 (да може да се извади). Ако след изключване на двигателя ключа е в положение 1, ароматичния режим все още е активен.
Ако сте изключили двигателя и сте поставили ключа в положение 0, без да изключвате лоста на чистачките, при следващото подаване на контакт (положение 2) или в положение 1 на контактния ключ, автоматичния режим няма да е активен. Трябва да изключите и да включите отново лостчето в положение 1 (отговарящо на импулсен режим при коли без рейн-сензор) за да го активирате отново.
Последна промяна pazokolarov на 01 Ное 2010, 20:29, променена общо 5 пъти
- Next
- старши ентусиаст
- Мнения: 1618
- Регистриран на: 1.10.2008
- Пол: Мъж
- Кара: BMW E90 330D
- Мечтае да кара: ///M power
- Детайли за колата: BMW - Bought My Wife
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
Евала както винаги перфектно обяснено.
Аз може някой слънчев ден да се пробвам да си сложа тази екстрата защото стъклото ми има залепена леща и ми трябват само другите работи.
И не на последно място колега колко лева ти излезе това удоволствие?
Аз може някой слънчев ден да се пробвам да си сложа тази екстрата защото стъклото ми има залепена леща и ми трябват само другите работи.
И не на последно място колега колко лева ти излезе това удоволствие?
- pazokolarov
- старши ентусиаст
- Мнения: 2287
- Регистриран на: 26.01.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320dA 525xd
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
Next написа:Евала както винаги перфектно обяснено.
Аз може някой слънчев ден да се пробвам да си сложа тази екстрата защото стъклото ми има залепена леща и ми трябват само другите работи.
И не на последно място колега колко лева ти излезе това удоволствие?
Ако знаеш как ти завиждам за тази леща!
Аз не мога да я намеря вече втори месец. Всичко това го правих на друга кола, не на моята.
Общо около 110 лв. до тук за сензора с кабела и капака. Остана само лещата. Самата леща, като сравнявам цените на стъклата, е 13-15 евро, което включва явно и поставянето на тази черна зона около нея, но от никъде не мога да я намеря отделно за да си я поръчам. Явно ще има скитане по моргите.
- gugichamp
- младши ентусиаст
- Мнения: 539
- Регистриран на: 8.04.2008
- Местоположение: Оффия
- Пол: Мъж
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
Браво!Аз имам всичко налично,но не работи
Нямам въздух под блендата,но уви..
Явно драмата е някъде другаде,а ми се иска да
си я ползвам тази екстра
Нямам въздух под блендата,но уви..
Явно драмата е някъде другаде,а ми се иска да
си я ползвам тази екстра
от свинята лебед не става...
- Zagy
- нафтения
- Мнения: 6924
- Регистриран на: 4.03.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: го на спомени
- Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
Евалата на Пацо - още една полезна тема
Si non confectus, non reficiat.
- pazokolarov
- старши ентусиаст
- Мнения: 2287
- Регистриран на: 26.01.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320dA 525xd
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
gugichamp написа:Браво!Аз имам всичко налично,но не работи
Нямам въздух под блендата,но уви..
Явно драмата е някъде другаде,а ми се иска да
си я ползвам тази екстра
Провери първо дали всичко е на ред с буксата на сензора.
Пробвай да го инициализираш на ново с ДИС.
Ако не се получи, може да почнеш още със софтуерно махане като оборудване, после кодиране (ретрофитване) и тогава инициализиране.
- Dimitroff
- Фен на тройките
- Мнения: 6397
- Регистриран на: 21.02.2007
- Местоположение: СА,Х
- Пол: Мъж
- Кара: Колите да палят и работят!
- Мечтае да кара: ;)
- Детайли за колата: Лачени, в добро здраве и сериозен ремап ;)
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
Браво Пацо
Прави ми впечатление, че при теб нещата стават бързо!
Кога говорехме за сензора, а ти вече си го сложил!
Осветлението на вратите - същата работа
Прави ми впечатление, че при теб нещата стават бързо!
Кога говорехме за сензора, а ти вече си го сложил!
Осветлението на вратите - същата работа
- Zagy
- нафтения
- Мнения: 6924
- Регистриран на: 4.03.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: го на спомени
- Мечтае да кара: E39 M5 или E46 M3
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
Предлагам на Пацо да му сложим статус "DIY Master"
Si non confectus, non reficiat.
- Veselin_LG
- Потребител
- Мнения: 45
- Регистриран на: 25.04.2010
- Местоположение: Sofia
- Пол: Мъж
- Кара: Е46 320-М52Б20ТУ- 11.98
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
pazokolarov, колега мисля, че този линк ще ти свърши работа: http://www.autoglas-darmstadt.de/en/fil ... atalog.pdf
Молбата ми е ако знаеш немски или успееш да се разбереш нещо за поръчка, драсни едно ЛС, че ме няма много с чуждите езици пък и аз искам да си сложа сензор за дъжд. Дано съм бил полезен. Поздрави
Молбата ми е ако знаеш немски или успееш да се разбереш нещо за поръчка, драсни едно ЛС, че ме няма много с чуждите езици пък и аз искам да си сложа сензор за дъжд. Дано съм бил полезен. Поздрави
- vassil_bk
- младши ентусиаст
- Мнения: 682
- Регистриран на: 20.10.2008
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: купета
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
pazokolarov, надявам се нямаш нищо против да разширя темата и да я подкрепя с малко снимков материал
Започвам...
K-Bus шината в черната кутийка над бушоните:
С щракнато кабелче:
Слагаме капачето и обратно в кутичта:
В същата кутия изнамерих една шина с кафеви кабелчета - очевидно маса, та реших да се бодна и там:
Кабелчето, което трябва да се надстави за бушон 15:
За да се мушне кабелчето с обувката, трябва да се изтегли е т'ва бялото. Внимавайте, че много лесно се чупи
Сваля се капачката на огледалото. Ето как изглежда без нея:
След прекарване на кабелите:
А ето я и свалената капачка:
Относно новата капачка, която трябва да стои върху сензора за дъжд, бих искал да внеса лека поправка. Частта се намира на тази схема: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=51&fg=40 и е номер 4. Струва скромната сума от 7 левчета в Дару
Ето как изглежда и на снимка:
Ето го и самият сензор:
Надявам се да съм бил полезен.
Започвам...
K-Bus шината в черната кутийка над бушоните:
С щракнато кабелче:
Слагаме капачето и обратно в кутичта:
В същата кутия изнамерих една шина с кафеви кабелчета - очевидно маса, та реших да се бодна и там:
Кабелчето, което трябва да се надстави за бушон 15:
За да се мушне кабелчето с обувката, трябва да се изтегли е т'ва бялото. Внимавайте, че много лесно се чупи
Сваля се капачката на огледалото. Ето как изглежда без нея:
След прекарване на кабелите:
А ето я и свалената капачка:
Относно новата капачка, която трябва да стои върху сензора за дъжд, бих искал да внеса лека поправка. Частта се намира на тази схема: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=51&fg=40 и е номер 4. Струва скромната сума от 7 левчета в Дару
Ето как изглежда и на снимка:
Ето го и самият сензор:
Надявам се да съм бил полезен.
- vassil_bk
- младши ентусиаст
- Мнения: 682
- Регистриран на: 20.10.2008
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: купета
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
Само за протокола да отблежа:
Не е необходимо да се лепи лещата за стъклото. Може да се лепне кутийката със сензора с двойно лепяща лепенка по края, където е черното фолио по стъклото. Номерът е лещата да е максимално близо до стъклото, да няма пукнатини и надрасквания, но не е задължително да има какъвто и да е силикон между самата лещата и стъклото.
П.П. То било голяма шукарийка с автоматични чистачки
Не е необходимо да се лепи лещата за стъклото. Може да се лепне кутийката със сензора с двойно лепяща лепенка по края, където е черното фолио по стъклото. Номерът е лещата да е максимално близо до стъклото, да няма пукнатини и надрасквания, но не е задължително да има какъвто и да е силикон между самата лещата и стъклото.
П.П. То било голяма шукарийка с автоматични чистачки
- pazokolarov
- старши ентусиаст
- Мнения: 2287
- Регистриран на: 26.01.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320dA 525xd
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
Темата е "ъпдейтната" - Добавил съм процедурата по инициализирането на сензора с ДИС.
- Se7ven
- ентусиаст
- Мнения: 887
- Регистриран на: 20.10.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: BMW X5, Е60, Е30
- Мечтае да кара: с талон
- Детайли за колата: БМВ
Re: DIY Поставяне на сензор за дъжд (rain sensor)
Аз пък инициaлизирам с INPA, що то става за 5 секунди. Избираш модела; E46---> "Body"--->"Rain sensor AIC"--->Inicialization.
Преди това с NCS ---> REGEN SENSOR ---> Activ.
Преди това с NCS ---> REGEN SENSOR ---> Activ.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани