октаново число, центровка, детонации

Извадка на най-добрите теми от форумите на BMWPower-BG.net. Форумът е само за четене!

Модератор: cww

master of the force
Аватар
Мнения: 5578
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

октаново число, центровка, детонации

Мнение от alx » 06 Окт 2003, 20:17

почнах да пиша отговор по друга тема за бензина какво сипваме, на 3тиа параграф реших че може да го напиша като отделна тема...

някоя и друга мисъл за бензина... то интересна тема..

теория: като се впръска горивната смес във цилиндъра когато буталото върви нагоре и се подаде искра, отнема известно време преди сместа да се запали (хилядни от секундата, но при скороста с която се случват нещата във двигателя, това е много време). при ниските обороти трябва да се пръска по-късно защото буталото не се движи толкова бързо- но при високи обороти трябва да се пръска по-рано защото буталото се движи бързо нагоре а на сместа и трябва фиксирано време да се запали та барем свари.. центровката на двигателя е точно това- кога се запалва сместа при различните обороти. нормално е да се приеме че при празни обороти сместа се запалва при 10-тина градуса преди буталото да стигне ГМТ (горна мъртва точка). при 5500 оборота изпреварване от 30-35 градуса преди ГМТ е често срещано- демек буталото се движи толкова бързо нагоре че сместа трябва да се запали доста рано че максималния и ефект да се получи когато буталото е горе и експлозията го бутне надолу.

ефекта е че колкото по-рано сместа се запали, толкова по-ефективна е експлозията която бута надолу буталото. от там: колко ти върви колата (в зависимост от бензина само) зависи от това колко аванс на центровката може компютъра да зададе- общо взето колкото повече аванс (особено на високите обороти) толкова повече коне и "желание" за обороти има двигателя. примерно ако максималния ти аванс на 5500 оборота е 30 градуса преди ГМТ (горна мъртва точка или когато буталото стигне най-горе) компютъра се опитва винаги да го постигне на тези обороти.

начи викаш колкото по-напред аванса толкова по-добре? да- до определен момент обаче. лошото става ако сместа се запали прекалено скоро докато буталото се движи още нагоре. тогава се получава чукането на двигателя (детонации) които са особено вредни и ако се случи при по-високи обороти може да се получи постоянна "огнена топка" (сместа никога не загасва)- резултат на което са обикновено дупки във буталата, натрошени мотовилки, биални лагери и други грозни неща. да, ама как ще се самозапали сместа като не и се подава искра? нали тя се подава от делкото което се командва от компютъра? (вакуум във по-старите коли)? да ама не. от сгъстяването на сместа когато буталото се движи нагоре, температурата рязко се качва (нали свиваме)- и сместа се самозапалва- докато буталото върви нагоре... и се получава детонация (чукане)- буталото върви нагоре а експлозията го бута надолу= кофти за двигателя.

викаш ква е връзката с октановото число на бензина? ми директна- по-високооктановото гориво е по-устоичиво на самозапалване. което е противно на приетото разбиране че по-високооткановото гориво се пали по-лесно. по същата логика нискооктановото гориво се пали лесно- от там и чукането.

защо старите двигатели детонират по-често? ми защото стените на цилиндрите и главите са покрити със карбонови депозити които намаляват обема на цилиндъра и качват компресията - забравих да кажа че колкото по-висока е компресията толкова по-склонни са да детонират двигателите. затова и турбо двигателите (които когато са под налягане имат много висока компресия) са особено чувствителни на детонации- затова и много тунингови коли имат въртялка за променяне на налягането в зависимост от това със какъв бензин си- примерно със 95 може да правиш 1.5 бар налягане без детонации, а със 99/100 можеш да стигнесх 2.0 бара без детонации... същото важи и за нормалните двигатели със висока компресия и много коне (като повечето бмв-та)- трябва да се взимат мерки против детонацията- от там и изискването да се върти бензин 97 и нагоре...

друго интересно явление- по това колко е максималното изпреварване може да се съди колко са ефективни главите - демек колко бързо изгаря сместа - примерно една нормална кола има 35 градуса изпреварване на високи обороти. един драгстер които е напомпан със 3-4 бара и прави 1500-2000 коня има само 22 градуса - но там главите са магия :)

как компютъра разбира че има детонации и връща назад центровката? ми .. слуша двигателния блок :) със микрофони (knock sensors). та идеята е че дърпа напред центровката докато или стигне максималната центровка зададена във таблиците му или чуе детонации при което връща назад. интересно е да се знае че при повечето съвременни коли ако чуе детонации, компютъра връща перманентно центровката защото решава че си налял лош бензин. като напълниш резервоара, компютъра се занулява ограничението и пак се опитва да постигне максималния аванс. затова (а и защото е студен) като налееш нов бензин и ти се струва че колата върви повече- тя най-вероятно наистина го прави :)

има ли полза да се сипва по-добър бензин? ми .. ако си прочел по-горе писаното можеш сам да си отговориш- ако по-слабия бензин позволява на компютъра да постигне максималния си аванс без да чуе детонации сипването на по-хубав бензин няма да има никакъв ефект. ако обаче бензина пречи да се постигне максималния аванс и му сипеш такъв които позволи да се изтегли напред още аванса- тогава ще има разлика.
алекс
трабант 601с
разни други возила

мутра
Аватар
Мнения: 368
Регистриран на: 10.04.2002
Местоположение: Пловдив

Мнение от Gorby » 06 Окт 2003, 21:02

Прекрасно си го написал alx, мисля че и малоумен да си ще го разбереш след само едно прочитане. Искам само да те попитам, с какво вдигат октановото число на безоловния бензин? До колкото знам на "старото" ололвно гориво го качваха с оловен-тетраетил, на който химичната формула и пълното название не са за писане изобщо, и с колко октановото число на гаста е по-голямо от това на бензина (средно, все пак бензини много) и колко бензина е по-калоричен от гаста.
Изображение
Изображение
Икономията на суровини, материали и енергия - дълг на всеки!
Иначе най-обичам да седя накрай света, да си клатя краката и да плюя в нищото...
Он-борд Е28 3.5 Turbo http://www.youtube.com/watch?v=tXzeYgEsbuA

IBIZA Killer
Аватар
Мнения: 2038
Регистриран на: 6.03.2003
Местоположение: North Hollywood

Мнение от bawareca » 06 Окт 2003, 21:19

За газта знам че е по-калорична от бензина, но проблема при класическите АГУ е , че тя се смесва с въздуха в газообразно състояние и не може да се достигне нужното съотношение в горивната смес :idea: В съвременните инжекционни газови уредби принципа на работа е като на бензиновите :arrow: има помпа за високо налягане и газта се впръсква под високо налягане от дюзи, управлявани от ЕКУ-то. При идеални условия дават до 5% повишение на мощността при 5% намален разход :idea:
Изображение

master of the force
Аватар
Мнения: 5578
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

Мнение от alx » 06 Окт 2003, 21:25

нямам представа със какво го вдигат... химията винаги ми е била омразна наука :mrgreen:

bawareca- кво е boston swat?
алекс
трабант 601с
разни други возила

IBIZA Killer
Аватар
Мнения: 2038
Регистриран на: 6.03.2003
Местоположение: North Hollywood

Мнение от bawareca » 06 Окт 2003, 21:35

Ми преди два-три месеца се появи PLD SQUAD :arrow: пловдивската наказателна бригада :wink: От няколко дена явно по подражание се появи ЛЮЛИН СКЛАД :lol: :lol: От там и boston swat?
По-късно ще разясня 8)
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 127
Регистриран на: 9.07.2003
Местоположение: РУСЕ
Кара: 320d 2007г.автомат

Мнение от ВИКИ » 06 Окт 2003, 21:41

Неотдавна на една бензиностанция по невнимание сложих 91
Усамних се още като платих но беше късно :oops:
Двигателят заработи точно като на Москвич дванайстак :shock:

ИМАМ ПИТАНЕ КЪМ ALX :?:
Виждам че се интересуваш и четеш доста ! Затова реших че може да знаеш , колко би трябвало да е компресията на един 6 цилиндров 12 клапанов мотор на около 200-220хлд./км :?:
Кога можем да кажем че един мотор вече е финиширал :?:

мутра
Аватар
Мнения: 368
Регистриран на: 10.04.2002
Местоположение: Пловдив

Мнение от Gorby » 06 Окт 2003, 21:57

Башмайстора си е Башмайстора, не го ядосвай че ще ти сложи шапка :P
По темата, наистина не съм запознат добре с калоричността на двете горива, но за октановото число съм сигурен, гаста издържа на много по-големи налягания без да се самовъзпламени, все пак я докарваме до течно състояние в бурканите отзад, но при положение, че колата на гас не върви както на бензин, а октановото и число е по-високо и момента на запалване може да се изтегля напред колкото е необходимо за да се постигне правилния ефект. Каква остава да е причината?... Според мен идва от калоричността на двете горива. След като може да се докара максималния обем на възпламенената смес да се получава много близо до ГМТ .... но ..... пак това но. До сега не бях се замислял за различните агрегатни състояния на двете горива и това какво влияние оказват, но bawareca ми даде за какво да се хвана и ще се разтършувам за данна по темата :)
Изображение
Изображение
Икономията на суровини, материали и енергия - дълг на всеки!
Иначе най-обичам да седя накрай света, да си клатя краката и да плюя в нищото...
Он-борд Е28 3.5 Turbo http://www.youtube.com/watch?v=tXzeYgEsbuA

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 485
Регистриран на: 5.03.2003
Местоположение: Sofia i drugi
Пол: Мъж
Кара: E90LCI и E30 Cabrio

Мнение от Dr.Schnaps » 06 Окт 2003, 21:57

RESPECT ALX 3а твоите периоди4ни вдъхновения и приятни zа 4етене постове, които повдигат нивото на вси4ки ентусиасти в форума.
Не оби4ам да седиа и да търся кусури на хората, но понеже съм zабеляzал 4е си отворен към критика, пък и не искаме да дадеме нето4ни zнания на колегите бих внесъл една малка корекция.
3на4и аналогията която може би се прави с ди3еловите двигатели по отно6ение на детонацията не е съвсем вярна.
Детонационното горене се полу4ава в слу4аите когато ве4е е zапо4нал нормалния горивен процес(подадена е искра) и zапо4не раzпространяването на горивния фронт. Та ако поради бедна смес(бавно горене) или ло6а горивна камера, или много ранен ъгъл, 4аст от Горивовъ3ду6ната смес е подложена на висока температура и налягане, преди да буде достигната от фронта, в нея се обраzуват прекиси(някакви въглеводороди, но Химията и аz не я владея много), които след достигане на крити4на концентрация се самовъzпламеняват и обраzуват неконтролируемо горене, което е в посока обратна на нормалната, полу4ават се ударни вулни и поzнатото ни 4укане.
Та написах вси4ко това zа да направя поиаснението 4е детонационното горене е нормално zапо4нало горене, което поради нали4ие на предпоставки преминава в детонационно, а не е самовъzпламеняване на сместа.
Самовъ3пламеняване на сместа може да се полу4и от горестите 4асти на двигателя(иzп клапани) или при нали4ие на гар, които се нагрява и тлее.
Ама сега като про4етох колко беzинтересно съм го написал раzбирам сто никои не си говори с мене ве4е zа коли :cry:

мутра
Аватар
Мнения: 368
Регистриран на: 10.04.2002
Местоположение: Пловдив

Мнение от Gorby » 06 Окт 2003, 22:19

Dr.Schnaps щом тръгваш да критикуваш значи и ти си отворен за критика. Значи от това което съм чел съдя, че написаното от alx е изцяло вярно, това което ти си написал също не е грешно изцяло. Самовъзпламеняване от пре-налягане има (намери си етер от някоя аптека -> дръпни капчица в една спринцовка -> запуши я -> нагнети и гледаи ефекта, мога да те уверя, че в лабораторни условия се получава същото), възпламеняване от нагретия нагар също има (карбоновите емисии са точно това, карбона си е чист въглерод досущ като диаманта и графита но са наредили пъзела по друг начин) като ефекта, който се получава е като при двутактовия дизел, който ползва свещи със моментно захранване. Тези свещи се захранват само в началото и представляват обикновенна (мисля волфрамова) жичка, нагрява се докато запали и след това се използва температурната и инертност, с други думи времето което и трябва да се охлади след детонацията (съответно момента на нагряване). Въпреки че въглерода не е толкова температурно инертен, с негова помощ се получава същия ефект. За самовъзпламеняване заради критична маса (концентрация) на тези въглеродни емисии (или каквито там са въглеводороди или други съединения на въглерода) не съм чувал и не мога да кажа със сигурност тъй като познанията ми по химия не са големи, но те пак са някакъв вид въглен (образно казано).
Изображение
Изображение
Икономията на суровини, материали и енергия - дълг на всеки!
Иначе най-обичам да седя накрай света, да си клатя краката и да плюя в нищото...
Он-борд Е28 3.5 Turbo http://www.youtube.com/watch?v=tXzeYgEsbuA

master of the force
Аватар
Мнения: 5578
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

Мнение от alx » 06 Окт 2003, 22:22

много хубаво си си го написал- аз нарочно го написах така че да е по-просто.. иначе можеме до посиняване да си говориме за ударни фронтове, адиабатни процеси и тн... ма опростено казано- свиеш го бързо- пали се. ако е бедна сместа- се пали още по-лесно. ако е много горещ двигателя- и по-бързо може да пламне...

уточнението ти е вярно. но то се учи следващия срок ;)
алекс
трабант 601с
разни други возила

IBIZA Killer
Аватар
Мнения: 2038
Регистриран на: 6.03.2003
Местоположение: North Hollywood

Мнение от bawareca » 06 Окт 2003, 22:28

ВИКИ написа:
ИМАМ ПИТАНЕ КЪМ ALX :?:
Виждам че се интересуваш и четеш доста ! Затова реших че може да знаеш , колко би трябвало да е компресията на един 6 цилиндров 12 клапанов мотор на около 200-220хлд./км :?:
Кога можем да кажем че един мотор вече е финиширал :?:

Извинявам се че се намесвам, ама практиката учи :idea:
Една есенна утрин на '98 моят любим петак не можа да изкачи баира за Горни Лозен :shock: На 1-ва :shock: Тогава реших че вече е време за ремонт :wink: И бях прав :!:
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 127
Регистриран на: 9.07.2003
Местоположение: РУСЕ
Кара: 320d 2007г.автомат

Мнение от ВИКИ » 06 Окт 2003, 22:50

bawarec написа:Извинявам се че се намесвам, ама практиката учи :idea:
Една есенна утрин на '98 моят любим петак не можа да изкачи баира за Горни Лозен :shock: На 1-ва :shock: Тогава реших че вече е време за ремонт :wink: И бях прав :!:


Щом дойда в София, първо на този баир ще отида :D

мутра
Аватар
Мнения: 368
Регистриран на: 10.04.2002
Местоположение: Пловдив

Мнение от Gorby » 07 Окт 2003, 0:06

Относто газовите уретби за които bawareca спомена.

http://www.autogas.dir.bg/
Изображение
Изображение
Икономията на суровини, материали и енергия - дълг на всеки!
Иначе най-обичам да седя накрай света, да си клатя краката и да плюя в нищото...
Он-борд Е28 3.5 Turbo http://www.youtube.com/watch?v=tXzeYgEsbuA

просветлен
Аватар
Мнения: 1421
Регистриран на: 17.03.2003
Местоположение: Йоханесбург, РЮА
Мечтае да кара: по празни пътища

Мнение от kay » 07 Окт 2003, 10:40

ВИКИ написа:колко би трябвало да е компресията на един 6 цилиндров 12 клапанов мотор на около 200-220хлд./км


Според Haynes, 10-11 бара на всички цилиндри (това важи за М20, М30, М40); 10-12 бара на всички цилиндри за М50. Направи си тест на компресията на всички цилиндри и пусни резултата тук, може много да се каже от тези числа ;) Инак 200 хил. км не е много за този мотор, има още хляб в него.

шПерко
Аватар
Мнения: 7623
Регистриран на: 25.04.2003
Местоположение: Банкя/София/Перник
Пол: Мъж
Кара: '90 BMW 316i
Мечтае да кара: Платноходка
Детайли за колата: Шпер 4.27 Точка! :)

Мнение от Иво » 07 Окт 2003, 11:02

bawareca написа:Ми преди два-три месеца се появи PLD SQUAD :arrow: пловдивската наказателна бригада :wink: От няколко дена явно по подражание се появи ЛЮЛИН СКЛАД :lol: :lol: От там и boston swat?
По-късно ще разясня 8)

bawarec ще трябва да разкажеш каква е тая нова групировка :wink:
Изображение
Изображение

Следваща

Назад към Полезна информация

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook