V10 двигатели
Модератор: cww
12 мнения
• Страница 1 от 1
- kay
- просветлен
- Мнения: 1421
- Регистриран на: 17.03.2003
- Местоположение: Йоханесбург, РЮА
- Мечтае да кара: по празни пътища
V10 двигатели
От известно време ме гризе един такъв силно технически въпрос Той не е БМВ-специфичен, но се надявам тук да има фенове които да хвърлят малко светлина по темата.
Някой има ли повече информация относно защо точно на V10 са се спрели от ФИА след предишните V8 и V12, след като на теория 12-те "гърнета" дават най-добър баланс? Освен това, за V10 теоретично ъгъла трябва да е кратен на 72 градуса, но Ф1 двигателите на Мерцедес и БМВ до колкото ми е известно са 90 градусови -- явно за намаляване на центъра на масите, но коляновия вал не се ли усложнява излишно при това положение? Също така не можах да намеря конкретно инфо за балансирането на V10, но доколкото ми стана ясно от един линк е нужен balancer shaft който се върти с честотата на коляновия вал.
Същевременно, Ferrari Enzo е с V12, и от Ферари специално подчертават че са пробвали и V10 обаче са се отказали в полза на по-добрия баланс. Всъщност Ферари не произвеждат серийни коли с V10. От друга страна, TVR и Dodge Viper са издигнали V10-ката едва ли не в култ и твърдят че това е оптималната конфигурация за спортна кола.
Някой да знае повече / има линкове по въпроса?
Някой има ли повече информация относно защо точно на V10 са се спрели от ФИА след предишните V8 и V12, след като на теория 12-те "гърнета" дават най-добър баланс? Освен това, за V10 теоретично ъгъла трябва да е кратен на 72 градуса, но Ф1 двигателите на Мерцедес и БМВ до колкото ми е известно са 90 градусови -- явно за намаляване на центъра на масите, но коляновия вал не се ли усложнява излишно при това положение? Също така не можах да намеря конкретно инфо за балансирането на V10, но доколкото ми стана ясно от един линк е нужен balancer shaft който се върти с честотата на коляновия вал.
Същевременно, Ferrari Enzo е с V12, и от Ферари специално подчертават че са пробвали и V10 обаче са се отказали в полза на по-добрия баланс. Всъщност Ферари не произвеждат серийни коли с V10. От друга страна, TVR и Dodge Viper са издигнали V10-ката едва ли не в култ и твърдят че това е оптималната конфигурация за спортна кола.
Някой да знае повече / има линкове по въпроса?
- PARADOX_sf
- ентусиаст
- Мнения: 909
- Регистриран на: 18.03.2002
- Местоположение: София
Преди време четох следното.
Във F1 искали да сложат V12, но бил прекалено голям, а пък V8 не достатъчно балансиран и за тва избрали компромисът V10.
Във F1 искали да сложат V12, но бил прекалено голям, а пък V8 не достатъчно балансиран и за тва избрали компромисът V10.
- kay
- просветлен
- Мнения: 1421
- Регистриран на: 17.03.2003
- Местоположение: Йоханесбург, РЮА
- Мечтае да кара: по празни пътища
Аз намерих малко повече инфо вчера, то не обяснява точните технически причини но горе-долу може да се сглоби картинката, отборите просто не допускат никакви детайли от този тип да изтекат... През 1996 ФИА променя правилата и максималния работен обем на двигателя пада на 3.0 от 3.5 литра с цел да се намали скоростта на колите за безопасност. Тогава всички почват експерименти с V8 и V10 двигатели, V12 са се оказали прекалено тежки, а и подозирам при по-малкия обем горивните камери не са били оптимални като размер. Интересното е че от теоретична гледна точка V8 двигател би трябвало да е по-лесен за балансиране от десятка, поне така си мисля аз със скромните ми знания по физика За жалост не може да се намери много инфо в мрежата за дизайна на V10 двигатели, това са си чисто мои разсъждения базирани на информацията за линейни 5-цилиндрови двигатели.
По моето скромно мнение изискаванията в Ф1 са съвсем рзлични от тези при "цивилните" коли, пък били те и спортни Най-малкото няма изисквания за дълговечност-трабва само 300-400 км. да издържат. Освен това съм чел че над 12.000 об. голям проблем се оказват турбулентните движения на газовете в картера и поради тази причина подбуталното пространство е разделено по много специфичен начин А също така има значение захранването с въздух на газоразпределителния механизъм- повече клапани нужда от повече въздух. Вероятно V10 се е оказал най-добрият компромис м/у външни размери и минимални маси на движещите се части
вярно и аз гледах един филм за Ф1 в който шеф механика на БМВ каза че ако един двигател на булид издържи повече от 400 км. значи има нещо много нередно в него
дори показваха буталата и коляновия вал няма такова чудо вала беше доста по малък от двулитровия шестак на петицата
между другото познавам човек който е държа бутало на ферари от Ф1 в ръцете си
дори показваха буталата и коляновия вал няма такова чудо вала беше доста по малък от двулитровия шестак на петицата
между другото познавам човек който е държа бутало на ферари от Ф1 в ръцете си
v8 е твърде малък, v12 e твърде голям (и тежък) и не може да се върти безнаказано бързо (голяма му е въртящата маса) което го прави по-лош избор за състезателна кола когато обема на двигателя е ограничен.
новата е60 м5 (и м6) ще са със 10 а не със 12 заради цялостен баланс на шасито (12 би направило колата тежка отпред което води до "оране" при завои (демек предните гуми изпускат преди задните) което е нежелателно.
проблема на 10 е че е естествено небалансиран. 8 и 12 са естествено балансирани.
алекс
трабант 601s
новата е60 м5 (и м6) ще са със 10 а не със 12 заради цялостен баланс на шасито (12 би направило колата тежка отпред което води до "оране" при завои (демек предните гуми изпускат преди задните) което е нежелателно.
проблема на 10 е че е естествено небалансиран. 8 и 12 са естествено балансирани.
алекс
трабант 601s
- kay
- просветлен
- Мнения: 1421
- Регистриран на: 17.03.2003
- Местоположение: Йоханесбург, РЮА
- Мечтае да кара: по празни пътища
хе хе... добра асоциация
ето едно четиво за любопитните фенове:
http://autozine.kyul.net/technical_scho ... mooth4.htm
на английски е, но основните нещта могат да се схванат.
идеята се съдържа във следните параграфи:
V-8
May I say all V8s are 90° ? really, I haven’t heard any non-90° V8. 90° is the only configuration achieving good balance for V8. However, there are two types of crankshaft arrangements, which delivers very different characters. They are cross-plane crankshaft and flat-plane crankshaft. Most of the world’s V8s are cross-plane V8, including all American V8s and all sedans’ V8s. However, the most exotic European sports cars, including Ferrari, Lotus and TVRs, employ flat-plane V8s.
No matter which kind of V8s, they have 5 main bearings. A cylinder in bank A shares the same crank pin with the corresponding cylinder in bank B, therefore the crankshaft of V8 is actually simpler than V6. Both V8s generate no vibration in vertical, transverse directions or between bank and bank.
V-10
Theoretically, the best V-angle is 72°. Like two inline-5 mated together, there is no vibration in vertical and transverse directions, but there is vibration from end to end of the engine, thus require a balancer shaft install in the V-valley for best balance. However, there is no vibration between bank and bank because pistons in both banks are in the same positions.
алекс
трабант 601
ето едно четиво за любопитните фенове:
http://autozine.kyul.net/technical_scho ... mooth4.htm
на английски е, но основните нещта могат да се схванат.
идеята се съдържа във следните параграфи:
V-8
May I say all V8s are 90° ? really, I haven’t heard any non-90° V8. 90° is the only configuration achieving good balance for V8. However, there are two types of crankshaft arrangements, which delivers very different characters. They are cross-plane crankshaft and flat-plane crankshaft. Most of the world’s V8s are cross-plane V8, including all American V8s and all sedans’ V8s. However, the most exotic European sports cars, including Ferrari, Lotus and TVRs, employ flat-plane V8s.
No matter which kind of V8s, they have 5 main bearings. A cylinder in bank A shares the same crank pin with the corresponding cylinder in bank B, therefore the crankshaft of V8 is actually simpler than V6. Both V8s generate no vibration in vertical, transverse directions or between bank and bank.
V-10
Theoretically, the best V-angle is 72°. Like two inline-5 mated together, there is no vibration in vertical and transverse directions, but there is vibration from end to end of the engine, thus require a balancer shaft install in the V-valley for best balance. However, there is no vibration between bank and bank because pistons in both banks are in the same positions.
алекс
трабант 601
- kay
- просветлен
- Мнения: 1421
- Регистриран на: 17.03.2003
- Местоположение: Йоханесбург, РЮА
- Мечтае да кара: по празни пътища
Прочетох този документ още преди месеци, когато търсих за отговор на този въпрос, и все пак това не ни казва нищо за дизайна на V10-ката. 72-та градуса всеки може да ги сметне, но е много трудно да се намери обстойна информация за цялостния дизайн и конструкция. Най-много ме озадачи как може 90-градусов двигател да работи със привидно 72-градусов колянов вал, без видими offset pins... защото някъде бях намерил снимка на Ферари такъв. А този AutoZine Technical School е страшно информативен, препоръчвам на всички ентусиасти да изчетат всичките статии от край до край
12 мнения
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани