Въртящ момент, предавки, коне - във този ред

Извадка на най-добрите теми от форумите на BMWPower-BG.net. Форумът е само за четене!

Модератор: cww

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 778
Регистриран на: 12.10.2004
Местоположение: София
Пол: Мъж

Мнение от BMX » 28 Ное 2004, 10:29

alx написа:идеята на тази тема е да представи технически положения не като във учебник а като простичък разказ така че да е разбираемо за всички фенове без оглед на това дали обичат точните науки....


Разбирам това - прочети първия ред от поста. Това, което исках да обясня е, че това не е приказка, а наука и предполага по-сложна материя, терминология, техническо мислене и т.н., т.е. не е лъжица за всяка уста. Предполага се този форум да образова и да дава достатъчно информация за тези, които искат да я намерят.

Помисли само върху постовете на тези които твърдят, че вече им е станало ясно. Кое мислиш им е станало ясно? Ако се видиш с тях след някой друг ден, накарай ги с техни думи да ти обяснят основните постановки и силовото задвижване на автомобил и тогава напиши едно Re:.



GIORCETO написа:
BMX написа:....

хехе .. не свиквай да четеш учебници и да им вярваш много. Нещата на теория и практика са малко различни. ;)


Абсолютно грешно! Това, което виждаш на практика, дори и автомобилът който караш, е предмет на задълбочени теоритични постановки.

Може би говориш за случаите, когато в теорията се описват идеални порцеси, идеални двигатели, идеални характериситики? Това се прави със съвсем друга цел, но да твърдиш, че "теорията и практиката са малко различни", както и "не чети учебници.." е меко казано елементарно.
Последна промяна BMX на 28 Ное 2004, 11:25, променена общо 2 пъти

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 10.09.2003
Местоположение: София

Мнение от Postman » 28 Ное 2004, 10:59

BMX написа:......

Аз от опит знам, че най-лесно е да критикуваш, макар в този случай да си прав отчасти...
След като проф. Йордан Димитров ли беше ти е преподавал, значи верочтно ги знаеш нещата. Ами аз скромно мога да предложа да напишеш ти допълнение към тази тема в там каквато система каза, СИ ли беше :roll: , та да стане ясно в познатите ни от списанията мерни единици кое какво е и защо е такова.
Дори може е би е добър вариант да сканираш учебника там ако има някои по-интересни неща или да го снимаш на по-стойностните уроци или каквото са там и да го сложиш да го четем. Тогава може би ще е максимално полезно за всички, а предполагам и за alx също и следващата му тема ще е още по-добра.
Успех ;)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 778
Регистриран на: 12.10.2004
Местоположение: София
Пол: Мъж

Мнение от BMX » 28 Ное 2004, 11:10

Postman написа:...

Първо поясних, че не се заяждам с ALX.
Относно това да сканирам учебник - звучи доста абсурдно. Тук не става въпрос за ръководство, което отваряш и вадиш някакви стойности, а теоретичен материал.

Това отговаря и на другия ти въпрос - защо не доразвия темата.
Това дали ги знам нещата - старая се да чета въпреки, че има неща които не са ми ясни (например начин на действие на автоматична предавателна кутия) и тепърва предстои да ги науча, макар да се предполага че трябва вече да ги знам :-).

Относно системата Si - в нея са описани всички дименсии на различните величини, т.е единица за маса е кг, единица за въртящ момент е Nm и т.н. Идеята беше, че мнозина от Вас (в това число и аз) сме свкнали да приемаме информацията в този вид, а не чрез другите мерни единици. Примерно, много по-разбираемо е да се използва за разстояние стойности с дименсия "метър" отколкото "фут", нали?

master of the force
Аватар
Мнения: 5578
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

Мнение от alx » 28 Ное 2004, 16:43

BMX написа:Разбирам това - прочети първия ред от поста. Това, което исках да обясня е, че това не е приказка, а наука и предполага по-сложна материя, терминология, техническо мислене и т.н., т.е. не е лъжица за всяка уста. Предполага се този форум да образова и да дава достатъчно информация за тези, които искат да я намерят.


... много точно си го написал- та по този повод- моята идея е да направя една суха материя малко интересна- лъжица за всяка уста- или поне да се опитам. четящите много добре си знаят колко го разбират или се интересуват от материала- ако някои е по-любознателен- ще ходи да чете издържаната техническа литература. аз лично мисля че във случая подобряването на нивото на общата култура във форума е важното- а не разликата между нм и паунд/фут. надявам се че ми разбираш гледната точка.

аз лично мисля че споделянето на практически познания и факти без да задълбаваш много е най-лесния начин да запалиш някой по определена тема. ако ти кажа че "дизелите са по-бързи на ниските предавки а бензините- на високите" мисля че ще възбудя повече интерес от колкото ако ти отворя страница Х от някои автомобилен буквар и цял ден те замерям със формули за компресия, ход на буталата и изотермични процеси :)
алекс
трабант 601с
разни други возила

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1331
Регистриран на: 10.09.2003
Местоположение: София

Мнение от Postman » 28 Ное 2004, 17:44

BMX написа:Първо поясних, че не се заяждам с ALX.

Това е ясно, не съм казал че се заяждаш, казах за критиката ;)
BMX написа:Относно това да сканирам учебник - звучи доста абсурдно. Тук не става въпрос за ръководство, което отваряш и вадиш някакви стойности, а теоретичен материал.

Ами да, знам че е абсурдно и затова ти го предложих - идеята ми беше, че ако човек иска да бъде полезен, усилието трябва да дойде от него ;) .
BMX написа:Това отговаря и на другия ти въпрос - защо не доразвия темата.
Това дали ги знам нещата - старая се да чета въпреки, че има неща които не са ми ясни..

Е точно тези неща очевидно ги знаеш. То тази тема не е написана за мен, нито очевидно за теб, написана е за хората чиито подобни знания са хаотично разхвърляни в главата струва ми се.
BMX написа:Относно системата Si - в нея са описани всички дименсии на различните величини, т.е единица за маса е кг, единица за въртящ момент е Nm и т.н. Идеята беше, че мнозина от Вас (в това число и аз) сме свкнали да приемаме информацията в този вид, а не чрез другите мерни единици. Примерно, много по-разбираемо е да се използва за разстояние стойности с дименсия "метър" отколкото "фут", нали?

Струва ми се че ти няма смисъл да очакваш да научиш нещо ново от подобни теми, защото достатъчно си зает с тях в университета, а и не само с тях, ами и с още много около тях, тъй че в каквато и мерна единица да е написано, информацията все си е информация и ти не би следвало да имаш проблем с превръщането на мерните единици.
Естествено е, че тази тема, както и нито една тема, в който и да е Интернет форум, не може да бъде като в учебник и в този смисъл подобни критики за мерните единици при това от настоящ или бъдещ инженер са странни. Авторът е отделил от ценното си време (а той е самоук както станя ясно, за разлика от повечето студенти по Транспортна техника) за да напише тази тема. Нито един студент обаче не е направил нещо подобно досега и не е писал по теми, изучавани в училище, защо ли? Може би точно те са хората, които биха били полезни на останалите, който обичат БМВ-тата си, но не следват "Автомобилна техника" в случая. Този форум се чете от много хора и може би би било добре тези, който знаят и изучават автомобилни науки, по често да пускат сами такива и други теми, а не да се хвърлят да доуточнят еди кой си детайл, който автора примерно не е употребил на място.
Или просто да си мълчат.... ей така, от уважение към труда на човека.
Виж, ако нещо не е истина, тогава е дръг въпрос... ;)

Нямам никакви претенции да съм прав в случая...

Нощния ездач
Нощния ездач
Аватар
Мнения: 3522
Регистриран на: 13.07.2003
Местоположение: Sofia
Пол: Мъж
Кара: дългия по таван

Мнение от Engi » 28 Ное 2004, 18:26

BMX написа: ...


Postman написа: ...


офтопик сте и не се расправяйте в хубавата тема :!: :!: :!:
имате си ЛСта
Изображение

Потребител
Аватар
Мнения: 17
Регистриран на: 19.11.2004

Мнение от Downhill » 29 Ное 2004, 11:42

то добре ама никои неми разясни за ПАУНДОВЕТЕ :uups: :uups:
АИДЕ ДЕ моля ви кажете
Downhill RUlzzzzzz

Дружба Тийм
Аватар
Мнения: 5675
Регистриран на: 4.05.2002
Местоположение: Keep walking
Пол: Мъж
Кара: 535xD

Мнение от Giorceto » 29 Ное 2004, 12:48

:OT:
BMX написа: Може би говориш за случаите, когато в теорията се описват идеални порцеси, идеални двигатели, идеални характериситики? Това се прави със съвсем друга цел, но да твърдиш, че "теорията и практиката са малко различни", както и "не чети учебници.." е меко казано елементарно.


Както аз .. така може би и ти учиш в ТУ двигатели и т.н. Та това дето съм ти го написал гледам си го разбал мнгоо добре. Всичко което се разглежда като формули и т.н. е в идеални условия. При наличието на висока темпеартура например доста от параметрите се променят. Другото: написаното важи за неща който .. как да кажа .. са доста далеч от нас. Там става въпрос за елементи подложени и тествани на определени сили (огъване,усукване и т.н.) Елементи покрили определени параметри по ТУф или по ИСО. Такива в БГ ще намериш или на много висока цена или рядко с някоя шпилка ще ти дадт сертификат за качество или ше ти го покажат. Това имам в предвид като ти казвам че неата на практика и на теория се разминават. Говорим за ИДЕАЛНИ условия и за ГАРАЖНи условия .. :) А за учебника на г-н Йорданов ми .. той ми преподава един семестър и често ми се случва да се консултирам с асистента му така че заставам твърдо зад теб че учебника е много добър (като изключим многото правописни грешки)

П.С. Дано си успял да ме разбереш защото и на мен ми е малко трудно :mhihi:
Докъдето и да си стигнал, продължавай напред...
Почивки в Турция Почивка в Алания| Почивка в Дидим| Доставка от Англия|

Crash Master
Аватар
Мнения: 1883
Регистриран на: 22.03.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '86 316; '89 520i
Мечтае да кара: Е28 М5

Мнение от viper » 29 Ное 2004, 14:54

Всичко ясно, само имам един въпрос...
Как да си обясня следното:
М10/В20 M10B20 М20В20
Nm 165/3700rpm 165/3700rpm 160/4000rpm
PS 115/5800rpm 115/5600rpm 122/6000rpm

Дали имате някаква идея?

Вече кара БМВ
Вече кара БМВ
Аватар
Мнения: 1187
Регистриран на: 18.10.2002
Местоположение: Козлодуй
Кара: Двуглава ламя.

Мнение от Един » 29 Ное 2004, 16:18

viper написа:....

Ей ти една картинка, базирана на тези цифри. Това са само въртящите моменти на трите двигателя в зависимост от оборотите. Аз съм построил кривите, така че не претендирам за истинност.
Какво виждаме от картинката:
М10 тегли по-яко на ниски обороти.
След 4000 оборота шестака има повече въртящ момент.
Или иначе казано:
М10/В20 има 141 Нм до 5800 оборота и след това падат рязко..
М10В20 Има 146Нм при 5600 оборота,след това падат и при 5800 има <140
М20Б20 има 145Нм чак до 6000 оборота и чак след това почват да падат.
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
Преди да монтирате нещо "спортно" на автомобила си, поинтересувайте се поне за какъв спорт е.

Crash Master
Аватар
Мнения: 1883
Регистриран на: 22.03.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '86 316; '89 520i
Мечтае да кара: Е28 М5

Мнение от viper » 29 Ное 2004, 17:33

Идеята ми беше, как стана така, че два идентични мотора мах конски сили им е при различни обороти, при условие, че въртящият им момент е еднакъв и то при еднакви обороти.... в смисъл някак ми е нелогично, имайки гореспоменатото от АЛХ.

Държа да спомена, че не се заяждам.... поне сега :mhihi:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 542
Регистриран на: 27.06.2002
Местоположение: София

Мнение от july`s » 29 Ное 2004, 17:39

въртящия момент е еднакъв при 3700 об/мин. там конета също са еднакви...

няма нищо чудно в стойностите, както Един каза, без графика на въртящ момент в зависимост от оборотите, всичко има информативен (не и точен) характер...
<br>
br

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 542
Регистриран на: 27.06.2002
Местоположение: София

Мнение от july`s » 29 Ное 2004, 17:44

viper написа:Всичко ясно, само имам един въпрос...
Как да си обясня следното:
М10/В20 M10B20 М20В20
Nm 165/3700rpm 165/3700rpm 160/4000rpm
PS 115/5800rpm 115/5600rpm 122/6000rpm

Дали имате някаква идея?


хващаме м10/б20 и м10б20
при 3700 оборота имат еднакви коне (от еднаквия момент)

имат по 115 коня съответно при 5800 об/мин и 5600 об/мин (за м10б20), т.е. м10б20 има повече момент около 5600 об/мин (коне = обороти * момент ), отколкото има м10/б20 при 5800

аз не бих правил генерални изводи от 2 точки на крива:)
<br>
br

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 485
Регистриран на: 5.03.2003
Местоположение: Sofia i drugi
Пол: Мъж
Кара: E90LCI и E30 Cabrio

Мнение от Dr.Schnaps » 29 Ное 2004, 20:20

Абе аз мислех да не се обаждам по та3и тема 6тото ми е ясно 4е хората искат да 4етат и вси4ко да е ясно и просто( това е ра3бираемо, моля никои да не се 3асяга), и много добре ми е ясно 4е долните няколко реда с математика и фи3ика от 8/ми клас въоб6те няма и да ги про4етете до края.
Аз оба4е се 4увствам длъжен да ги пусна, дори и никого да не интересуват- 3а6то ли?
Еми не го намирам за нормално да прави6 тунинг в гаража и затова да отри4а6 вси4ко теорити4но и да кара6 на- Проба- Гре6ка. Да се вкарват сума ти пари а да не се знае какво се прави.
Като наи пресен пример се се6там- Двигателя ве4е се сглобява и е правена специална дебела гарнитура с подложка за да се декомпресира ама тои ве4е е по4ти монтиран, а никои не 3нае каква 6те му е степента на сгъстяване :shock: а се смята ъа 1 минута с x.z=y (моля никои да не се обижда) но това е несерио3но, 3а мен.

3атова ето тука малко мноооого теория с малко прости думи.

А ако колегата ВМХ сега след като вси4ко е написано иска да обясни на хората как седят не6тата с Автомобилите, нека се 4увства свободен да и3пол3ва моя пост 3а основа и да си спести писането.
-----------------------------------------------------------------------------------
Силов баланс на автомобила

Поради големия интерес към това какво става когато променим някои не6та по автомобила(освен двигателя) и поради доста простите математи4ески zависимости които се иzполzват zа описването на реzултатите ре6их да пуснa таzи тема която сте даде отговори на много въпроси и сте породи осте пове4е такива.

За да се раzбере zасто имаме предавателна кутия а не караме беz такава трябва да се погледне Фиг.1, където е покаzана идеалната характеристиката 3a един двигател- характеристика с постоианна мо6тност на Мостноста и Върт. момент и таzи на ДВГ.

3на4и 4ре3 предавателната кутиа ние сте се стремим да увели4им Върт. момeнт в ниските скорости и да поддърzаме мостноста блиzка до постоянна.
При първона4ално проектиране на силовия баланс на автомобила е zададена Вън6ната Скоростна Характеристика на Двигателя (Фиг. 2).
Основна характеристика на двигателиа е Въртястия Момент- М(N.m).
Мостноста Р (кW) е равна на въртястиа моmент по ъгловата скорост или- P=M.n/9550, където n(1/мин) са оборотите на двигателя.
Съответно в автомобила имаме предавателна кутия с предавателно 4исло i1(раzли4но zа всиака предавка) и главно предаване с пред. 4исло i2. Така обстото предавателно 4исло на трансмисията е i=i1.i2
Периферната сила която постигаме на колелата на автомобила е
Fп=M.eta.i/r (формула 1), kato eta e КПД на тарнсмисията, а r е динами4ния радиус на търкаляне на колелото.
Таzи периферна сила е, каzано на прост еzик, силата с която се отблъскваме от zемята напред като се върти zадвиzвастото колело. А zасто ни триабва таzи сила? Тя ни трябва zастото вси4ки съпротивления сте ги представим като сили които деистват противополоzно на zадвиzвастата периферна сила и трябва да бъдат преодолени от нея.
Съответно zа всяка скорост на двиzение v (km/h) можем да полу4им съответнатните обороти n (1/min) на ДВГ и от Фиг 2 да от4етем съответвастия въртяст момент М и по формула 1 да сметнем Периферната сила Fп.
n се пресмята в zависимост от v по формулата n=1000.i.v/(2.pi.60.r), като v е в (km/h).
По тоzи на4ин моzем zа всяка скорост и всяка предавка да построим графиката на периферната сила Fп. На фигура 3 е дадена периферната сила zа автомобил с 4степенна предавателна кутия. Ако се сравни с идеалната характеристика от Фигура 1 виzдаме 4е в определени режими на работа(при 4естоти на въртене над максималния въртяст момент) се приблиzаваме до нея.
Ако приемем 4е автомобилът ни се двиzи по равен път беz вятър и беz да тегли ремарке, то на него му деистват само съпротивлението на въzдуха и на пътя.
Съпротивлението на пътя Fxi=f.G, f коеф. на съпротивление на търкаляне(приема стоиности от 0,007 до 0,025 и се увели4ава съвсем малко с увели4аване на скоростта), а G (N) е теглото на автомобила в Ниутони. 3на4и съпротивлението от търкаляне е по4ти постоянно и не zависи от скоростта.
Съпротивлението на въzдуха е по слоzно. То се определя от динами4ния напор на въ3духа (0,62.v^2), 4елната плост А (м^2)(може да се сметне приблиzително каzо бисо4ина по 6ирина по 0,9) и коефициента на въ3ду6но съпротивление Сw(или Cx в БГ литературата). В краина сметка Съпротивлението на въzдуха е Fw=Cw.A.0,62.v^2, и то zависи от квадрата на скоростта т.е. нараства много бърzо с увели4ение на скоростта.
Ако сега погледнем отново Фигура 3 където са нанесени теzи супротивления виждаме 4е Fп е по голяма от сумата на съпротивителните сили Fw + Fxi. Таzи раzлика е Fа която е силата оставаста zа ускорение на автомобила. Така по формулата F=m.a която като преобраzуваме в a=F/m, като m e във (kg) можем zа всеки момент да си пресметнем как сте ускорява автомобила т.е. колко сте "върви".
Когато периферната сила Fп стане равна на сумата от съпротивленията Fw + Fxi то автомобилът не моzе да ускорява пове4е и достига своята максимална скорост Vmax.

Ако някои е про4ел вси4ко това може би е нау4ил не6то ново и се надявам да се породят някои въпроси, които сте ми е интересно да обсъдим. В zаклиу4ение искам да каzа, 4е в горенаписаното не6тата са написани сравнително опростено и zа интересувастите се могат да zадълбо4ат темата в у4ебника "Автомобилна техника" от проф. Йордан Димитров.

--------------------------------------------------

И ако все пак някои е стигнал до края и иска да нау4и о6те не6то или има някаква неяснота 6те се радвам да помогна :smoke:
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.
:arrow: "Хората си купуват неща, от които не се нуждаят, с пари, които не притежават, за да впечатлят хора, които не харесват."
:arrow: "Независимо колко добрини или колко злини си направил през живота си, броя на хората, които ще дойдат на погребението ти зависи основно от времето."
ИзображениеИзображениеИзображениеИзображениеИзображение

ПредишнаСледваща

Назад към Полезна информация

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook