Спиране със скоростите?

Как да използваме възможностите на един автомобил.

Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD

master of the force
Аватар
Мнения: 5578
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

Мнение от alx » 21 Апр 2004, 23:19

ах.. явно състезанията на писта не са много популярни... иначе щеше да знаете следния материал дето го преподават във училището на зрелищните пистови катастрофи, мазила и скъпи поправки после :)

едно време се спираше със двигателя защото спирачките имаха навика да си губят ефективноста много бързо (загряват или дисковете, или феродото или спирачната течност) и ефекта беше потъващ педал и намалено спирачно усилие или никакво такова.

в наши дни дори нормалните коли вече имат достатъчно добри спирачки че да не трябва да им помагаш със двигателя. за камионите си мисля че все още обаче ползват двигателя за спиране със цел икономии на спирачни консумативи.

обаче при състезателно каране, намаляването на скороста винаги е придружено със бързо сменяне на предавките надолу по 2 причини - и двете много важни- първата е да се държи двигателя във силните си обороти защото не знаеш какво ще стане следващите 1-2 секунди (някои може да те засече, да хукне да те изпреварва отнякъде, може да се намажат пред тебе и да трябва да свръхзавиеш че да се отместиш, но най-често може приятелски да те побутнат (което е перманентно явление- направо си е ръганица всъщност) особено отзад и ако не си във дебелата част на оборотите може да нямаш обороти да си върнеш контрола... така че винаги готов- това се подсилва и от факта че повечето състезателни двигатели имат пикова натура на конете- демек правят много коне във определен диапазон от обороти (от 5000 до 7000 примерно) но ако паднат оборотите под 5000 правят значително по-малко...

втората и по-важна причина е че спирането със двигателя е много прогресивно и когато си на ръба на сцеплението на гумите (което е 90% от времето по време на състезание) това ти позволява да спираш много внимателно без да променяш рязко баланса на колата (което води до загуба на сцепление).. представете си че състезанието е на лед (то така се чувства)... колкото и леко да чукнеш спирачките ще блокираш гума/и и от там си в първата мантинела (да не говориме че ще ти помогнат тия около тебе) ... но ако просто смениш предавките намаляването става прогресивно и запазваш контрол над колата- особено ако е със задно предаване- ако си се занесъл дори може да изправиш колата според случая. затова и пистовите коли са предимно със задно...
алекс
трабант 601с
разни други возила

Сватбаря
Аватар
Мнения: 8913
Регистриран на: 25.04.2002
Местоположение: Местожителство: Местожителство: Местожителство:
Кара: Opel Zafira А OPC

Мнение от Penchev » 21 Апр 2004, 23:53

ati написа:....Наистина вупътването на Е30 има графа, в която са дадени последователно информация за различните модели и съответно скоростните им кутии, като в графата задна на 4-цилиндрови е дадено "несинхронизирана, оставете колата да работи без натсинат съединител на празен ход около 3 сек, след което вкарайте задна, за да избегнете стръжещия шум", а на графата за 6-цилиндровите в същата графа пише " всички 6-цилиндрови модели на БМВ са със синхронизирана задна, затова не се налага да чакате, а можете веднага да вкарате задна скорост"...

Ати най-простия пример за тестване на синхронизирана и несинхронизирана предавка е следния тест:
Спираш колата на равен участък от пътя, убеждаваш се че при пуснат педал на спирачката няма да тръгне и правиш следното, при пуснат съединител буташ лоста към съответната предавка...не много силно но не и много леко...просто да усетиш че нещо те спира...ако има синхронизатор колата леко ще почне да тръгва поради това че синхронизатора се опитва да изравни скоростите на валовете, а ако няма синхронизатор просто ще започне да стърже и ако прекалиш с натискането даже ще включиш на скорост и колата ще скочи, а може и да загасне :lol:
За това което написах за синрахозираните предавки съм 100 % сигурен че е така, но за несинхранозираните не съм абсолютно убеден, че ще стане така както съм описал :arrow: на мойто БМВ не съм пробвал...или поне не си спомням, но на други коли съм пробвал и ефекта е така както съм описал :arrow: и поради това че съм учил принцип, устройство и деиствие на скоростна кутия (както се вижда тук: http://www.pgtehford.hit.bg/centar_ford.htm :lol: ) е много просто да си го и обесня нагледно и на практика а не само на теория...още утре ще опитам при мене как е и ще напиша резултата... :shock:
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 124
Регистриран на: 19.11.2002
Местоположение: София

Мнение от M_Kuzev » 22 Апр 2004, 21:44

Ати - брато не ти, ами аз този път съм се заблудил жестоко :oops: Просто досега не съм работил по скоростна кутия на БМВ, правил съм само на по-скромни коли (ФИАТ Типо напр.). На повечето БМВ-та (със скорости ZF или Getrag, то други не знам има ли) предавката за заден ход е синхронизирана, точно заради този приятелски спор с теб се поразрових насам натам и се оказа че е точно така, както казваш.
alx - не знаеш колко си прав!...само евала мога да ти кажа :!: :wink:
[steeN] - продължавай да се дразниш на такива хора, които четат книги от 76-та и продължавай да не знаеш какво точно караш, аз дадох ладата като пример защото е със задно и разположението на агрегатите е като при БМВ, обаче хора като тебе няма от къде да знаят това, а знаят само да критикуват другите, и да се "дразнят" :!: :!: :!:
Още веднъж - Ати - хиляди извинения ако съм те обидил!

Акулчо Костенурков Нинджов
Аватар
Мнения: 4664
Регистриран на: 7.08.2002
Местоположение: The city of Angels;)

Мнение от ati » 23 Апр 2004, 14:11

M_Kuzev написа:
Още веднъж - Ати - хиляди извинения ако съм те обидил!

Стига бе човек, аз наистина пиша това, което мисля (за което често си навличам гнева на другите) и след написаното от теб се усъмних, дали не са ни продали пак нещо, дет го няма от БМВ, че имат този навик, особено в рекламните брошури. Тези кутии, за които говоря са Гетрак, но на някои не са синхронизирани задните предавки - Getrag 242/9 ,242/18 и Getrag 242/18.30 са без, а Getrag 242/18 и Getrag 242/7-50 са със синхронизирани задни.
Аз наистина съм тук, защото не знам и искам да науча, ако знаех всичко нямаше да пиша тук :D
Затова аз допуснах, че може да греша и като теб се разрових (което беше добре и за мен :wink: ) и ето, че стигнахме до една истина.
Кой бил крив, кой прав в началото няма значение, всички се учим, така че от мен няма проблем :bchug: и не ми дължиш никакви извинения :D
След каране не ти ли треперят краката, значи просто си се возил

Предишна

Назад към Майсторско шофиране

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook