Работа с волана
Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD
24 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
Работа с волана
Здравейте,
Доста различни теории срещам за работата с волана. Като цяло темата според мен е много голяма, но бих искал да задам един конкретен въпрос.
Опитвам се на Калояново да карам без да прехващам волана. Т.е. имам около 180° ход във всяка посока. Въпросът ми е, когато стигнем до тези 180° и трябва да завием още, как се прави Наложи ми се днес да контрирам, не ми стигнаха 180-те градуса и не знаех как да продължа. (Един възможен коментар е, че е трябвало да се справя в тези 180° - съгласен съм, но все пак въпросът ми е друг). Пускам видео, към края на клипчето е въпросната ситуация:
http://www.youtube.com/watch?v=kkHc0ql4DyY
Добавям и клип със забавен кадър, там се вижда по-добре:
http://www.youtube.com/watch?v=_imdNEZsHq4
Доста различни теории срещам за работата с волана. Като цяло темата според мен е много голяма, но бих искал да задам един конкретен въпрос.
Опитвам се на Калояново да карам без да прехващам волана. Т.е. имам около 180° ход във всяка посока. Въпросът ми е, когато стигнем до тези 180° и трябва да завием още, как се прави Наложи ми се днес да контрирам, не ми стигнаха 180-те градуса и не знаех как да продължа. (Един възможен коментар е, че е трябвало да се справя в тези 180° - съгласен съм, но все пак въпросът ми е друг). Пускам видео, към края на клипчето е въпросната ситуация:
http://www.youtube.com/watch?v=kkHc0ql4DyY
Добавям и клип със забавен кадър, там се вижда по-добре:
http://www.youtube.com/watch?v=_imdNEZsHq4
Последна промяна txl на 09 Сеп 2013, 8:56, променена общо 1 път
- netmurder
- старши ентусиаст
- Мнения: 1730
- Регистриран на: 14.08.2007
- Пол: Мъж
- Кара: ше E60 530dА
Re: Работа с волана
Според мен на излизане от левия завой, контрира прекалено много на дясно и затова колата направи камшик...
Веднъж БМВ, Винаги БМВ!!!
- M10
- старши ентусиаст
- Мнения: 2009
- Регистриран на: 13.11.2009
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: 1602, E30 pre-face, E36 coupe
- Мечтае да кара: зил 130
Re: Работа с волана
Според мен не усети кога трябваше да изправиш волана и/или отне рязко газта. Контрирането обикновено го правя с едната ръка (примерно като тук http://www.youtube.com/watch?v=XbfA_hJQ ... lpage#t=45) или направо пускам волана и го хващам като се контрира сам. Щом дойде време да изправя, заедно с отнемането на газта изправям волана, иначе става като при теб. За завои, където със сигурност знам че ще ми трябва повече завиване, си премествам ръцете преди завоя. Примерно за десен завой вместо 3 без 15 на 2 без 20. И на мен ми се е случвало същото като в клипа преди време, само че приключих в близките дръвчета
- Dirty M5 driveR
- старши ентусиаст
- Мнения: 4376
- Регистриран на: 30.01.2009
- Местоположение: Русе
- Пол: Мъж
- Кара: the real 5er
- Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe
Re: Работа с волана
M10 написа:И на мен ми се е случвало същото като в клипа преди време, само че приключих в близките дръвчета
Как мислиш се размазах с е36 Всичко беше почти идентично с това на клипа, само че завоя беше десен. Имах реакцията, но трябваше да е по-бърза, + друго поведение с десния крак.
За работата с волана честно казано нямам толкова голям опит в такива граници на въртенето му/контрирането му, т.е. не ми се е налагало да изправям колата от такова положение. Според мен просто трябва да свикнеш да го правиш бързо. Позицията на ръцете ти е правилна, защото от това положение (9 на 3 часа) можеш максимално бързо да го контрираш без опасност да ти се изплъзне, защото вкарваш и палците във въртенето. Само начина, по който го държиш е малко неудобна май - сякаш се напрягаш. Може би от притеснение да не ти се плъзне, което се коригира с носенето на хубави ръкавици. Това с преместването на ръцете върху волана обратно на посоката на завоя, както прави колегата М10, съм го виждал да го прави Алонсо примерно, в един клип с Ферари 458 http://www.youtube.com/watch?v=G9gBZdwRNbY 4:20мин., само че скоростта е по-ниска и пак се спасява с леко "оставяне" на волана, защото човек няма физическа възможност да контрира толкова бързо, колкото колата изисква. Това мисля аз
А сега, ако не е проблем, ще кажа няколко думи и за ситуацията ти, и защо мисля че се стигна до там. Та... както споменах при мен беше същото. Педала до долу на излизане от десен завой, ~90км/ч. на 3-та, колата седеше като залепена, докато от презорването не издържа и поднесе. Веднага контра, само че тогава още усещах, че не е достатъчно бърза (навременна, но... бавна), камшик, пак контра и в дърветата. При мен ъгъла на поднасяне беше по-малък. Всичко се случи по гореописание начин, защото (теорията ми):
-колата седеше много добре, ама аз исках да и подавам на макс Ненужно...
-щом поднесе се шашнах и май пуснах газта, или поне частично. Ти не си го направил, което по принцип е правилно, но пък подаваше прекалено много мисля, което пък изискваше голямо контриране.
Изводите ми са:
-при натискане в завой да подавам газ толкова, колкото е нужно, т.е. толкова, за да държа близката до максималната скорост за завоя. Откакто спазвам това е нямало случай, в който да съм патил. Колата е тръгвала, но лека контра с постоянна газ оправя нещата. Няма толкова големи трансфери на маси.
-нужна е по-бърза работа с волана, върху което работя + въртене на волана толкова, колкото е нужно, което си е до усет.
-и не на последно място - практикуване на тия неща при наличие на добри гуми и окачване.
И както се вижда и от клипа с Алонсо всичко е възможно, когато не презорваш колата (е, без последните завойчета, там май се лигавеше ). Подава газ колкото е нужно, контрира бързо, но не рязко. Усет му е майката.
Дано съм бил полезен. Ще следя с интерес и се надявам опитни колеги да се включат. ДрайвинГГоД е почти сигурен абонат
Re: Работа с волана
Добавям и клип със забавен кадър, там се вижда по-добре:
http://www.youtube.com/watch?v=_imdNEZsHq4
http://www.youtube.com/watch?v=_imdNEZsHq4
- Koenig specials
- Потребител
- Мнения: 41
- Регистриран на: 8.08.2013
- Пол: Мъж
- Кара: бавно
- Мечтае да кара: Junkers Ju 87
- Детайли за колата: http://www.youtube.com/watch?v=xg_4jYrF35s
Re: Работа с волана
Интересно. Не разбирам нищо от това, но случайно показах клипчето на мой приятел който работи към НСО. Думите му бяха - "куп неща може да са причина, но искам да видя работата с педалите." И после добави, че подобна ситуация се коригира с газта и с по-малко въртене на волана.
- Dirty M5 driveR
- старши ентусиаст
- Мнения: 4376
- Регистриран на: 30.01.2009
- Местоположение: Русе
- Пол: Мъж
- Кара: the real 5er
- Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe
Re: Работа с волана
А, така се вижда много ясно къде ти е грешката. Точно преди да прехванеш волана изглежда, че колата е точно на ръба да спре да увеличава ъгъла на плъзгане и след постоянна газ и постепенно връщане на волана да се изправи. Но по едно време почва да презавива още (това, дето говорих в първия си пост - подаваш повече газ от нужното), при което ти прехващаш волана в стремежа си да контрираш още. В тоя момент удря камшика и това е. Спасяване от подобен ъгъл е адски трудно според мен. С по-малко газ вероятно щеше да я изправиш, ако не равно то с много лек камшик, който щеше да е безобиден. Това мисля аз, нека другите споделят и те. А можеш ли да кажеш съвсем информативно с каква скорост се случва това?
- Boyadjiev
- старши ентусиаст
- Мнения: 1585
- Регистриран на: 28.01.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: е36 Турбо?! любима, е39 28-ца бате
- Мечтае да кара: е36 с осмак
- Детайли за колата: Най-много върви 28мицата от всичко.
Wanna be 1.5 bar.
Re: Работа с волана
Специално за тоя завой Не давай газ до долу преди ейпекса за да нямаш проблеми, защото завоя е с обратен наклон и като се назобиш на равното преди него на целата газ (колата си седи, защото е равно) и започваш да завиваш (пак си седи защото е равно и ляга на окачването колата) пак всичко е наред, ама като дойде обратният наклон и си на врати веднага, бързо, рязко и с голям ъгъл. А това не го искаш за тайм атак. Общо взето трябва да се пребориш със себе си (да чакаш, а не да даваш газ рано) за да не поднесе там. С волана -> ръката обратна на завоя завива с волана, а ръката същата като завоя придържа и отговаря за корекцията на презавиването. Така примерно за тоя завой докато лявата ти ръка извършва контрата, имаш време да преместиш придържащата волана дясна ръка по волана, така че да се продължи движението на волана плавно (да не е на тласъци). И още нещо... Не позволявай при завиване толкова много да ти се въртят ръцете -> грубо казано, ако минават след 6ч. и 12ч., значи имаш нужда от прихващане.
Уважавай другия, независимо каква кола кара.
- Бобито
- Потребител
- Мнения: 43
- Регистриран на: 27.03.2009
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 318ti
- Детайли за колата: 318ti M-technik
Re: Работа с волана
За методите за въртене на волана намерих, след много търсене в нета, една много интересна статия, препоръчвам я на всички като мен, които усещат, че не боравят с волана по правилния начин! Статията е в сайта trackpedia и се казва steering techniques, само че е на английски, в сайта има още много интересна информация за шофирането!
http://www.trackpedia.com/wiki/Steering_techniques
http://www.trackpedia.com/wiki/Steering_techniques
Re: Работа с волана
Благодаря ви за мненията и линковете. Наистина, на забавеното клипче се вижда доста ясно. Иначе скоростта е около 85 преди завоя (6500 1/мин на втора с диференциал 3.45) и пада с влизането в завоя и започването на хлъзгането.
Re: Работа с волана
имам много силното чувство, че въртиш волана повече от нужното още със самото влизане в завоя, в момента в който тръгна да въртиш наобратно (след 12 часа) тръгна добре и колата беше горе-долу ОК, после като че ли паниката взе връх и почна да навиваш още, което беше излишно и колата почна да презавива още повече и оттам и камшик
може и да бъркам тотално, разбира се
може и да бъркам тотално, разбира се
АДМИНИТЕ ДА МЕ БАННАТ ПЕРМАНЕНТНО!!!
- M3 E92
- младши ентусиаст
- Мнения: 546
- Регистриран на: 31.03.2009
- Пол: Мъж
- Кара: го по тъч линията на живота..
Re: Работа с волана
На 1:02 от нормалното клипче аз бих контрирал пързалянето с още по-навит волан, като после при започване на обратния камшик е от особено значение много бързо да изправиш волана или да завиеш леко наляво и да нацелиш правилния момент за това, за да вкараш колата в правия път
На мен ми се е случвало няколко пъти и досега винаги съм се справял, тъй като познавам много добре поведението на 1-цата (с М-ково окачване е) и знам кога е правилният момент да й закова волана, за да избегна камшиченето. А една зима ми се случи в спортен режим (автоматик е) да се отклони на 50-60 градуса наляво от правия път, като тогава пуснах напълно газта и й навих пълен десен (оборот и половина), тя тръгна за камшик надясно и в момента на почти "изправена" кола много бърза контра с волана на около четвърт оборот наляво от изправена позиция и постепенно й укротих последвалите малки камшичета Тогава ми се случи за пръв път и замалко да оцветя слиповете
Гореописаното не проработи веднъж, когато стъпих на лед, последва ляв камшик, десен камшик и най-накрая 360-градусов ляв камшик, като се спрях отстрани в тревичките После с помощта и бутането на хората от около 10 BMW-та излязох
За информация - карам единствено с лява ръка на 12 часЪ, другата стои на лоста за баланс при трансфера на масите
На мен ми се е случвало няколко пъти и досега винаги съм се справял, тъй като познавам много добре поведението на 1-цата (с М-ково окачване е) и знам кога е правилният момент да й закова волана, за да избегна камшиченето. А една зима ми се случи в спортен режим (автоматик е) да се отклони на 50-60 градуса наляво от правия път, като тогава пуснах напълно газта и й навих пълен десен (оборот и половина), тя тръгна за камшик надясно и в момента на почти "изправена" кола много бърза контра с волана на около четвърт оборот наляво от изправена позиция и постепенно й укротих последвалите малки камшичета Тогава ми се случи за пръв път и замалко да оцветя слиповете
Гореописаното не проработи веднъж, когато стъпих на лед, последва ляв камшик, десен камшик и най-накрая 360-градусов ляв камшик, като се спрях отстрани в тревичките После с помощта и бутането на хората от около 10 BMW-та излязох
За информация - карам единствено с лява ръка на 12 часЪ, другата стои на лоста за баланс при трансфера на масите
- steeN
- старши ентусиаст
- Мнения: 6614
- Регистриран на: 7.04.2004
- Местоположение: CA
- Кара: I6, V6
- Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...
Работа с волана
Оплете си ръцете... много преди 180 градуса трябваше да пуснеш волана и да си преместиш ръцете. И все пак добре я хвана, само дето не можа да дозавъртиш волана. Някъде малко след 15та секунда, трябваше да shuffle-неш на забавеното клипче. Този хват според мен е подходящ за бързи, къси завои... за дълги продължителни завои, не трябва да си държиш ръцете оплетени толкова дълго време. Като цяло трябва да се избягва според мен. Рекорда на viper на ринга от 2011 е доста добро видео точно за това.
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have.
Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place.
Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake
- Gold is the new bitcoin
Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place.
Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake
- Gold is the new bitcoin
- (bubsa)
- старши ентусиаст
- Мнения: 2104
- Регистриран на: 17.01.2009
- Местоположение: София-Коньовица
- Пол: Мъж
- Кара: F10
Re: Работа с волана
Просто не ти е правилна траекторията,колата вижда много зор и резултата не закъснява.
- ACCELERATOR
- младши ентусиаст
- Мнения: 761
- Регистриран на: 30.01.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: E34
- Мечтае да кара: E34
Re: Работа с волана
Първо започна малко късно и доста плахо с контрирането. После, точно когато вече трябваше да започнеш да връщаш волана, ти реши да контрираш още малко, при което вероятно пусна и газта, и последва камшик.
Като цяло виждам и други грешки. Пускаш прекалено рано спирачките и подаваш прекалено рано газ, което кара предницата първо да изпуска завоя, което пък след апекса преминава рязко в поднасяне на задницата. За да избегнеш това, задържай малко повече спирачката, за да държиш центъра на тежестта напред при влизане в завоя - така предницата ти няма да поднася навън. Плавно отпускаш спирачката до апекса и после плавно подаваш газ, като се стремиш да дозираш така, че да си на границата на поднасянето, и по-точно да приплъзваш съвсеем леко. Прекаленото пързаляне забавя. Принципно е по-важна скоростта на излизане от завоя, отколкото скоростта на влизане.
За спирачките ми е малко трудно да го обясня, трябва да го усетиш. Приблизително е нещо от сорта - преди завоя естествено натискаш докрай за да намалиш, като преди да завиеш започваш да отпускаш, но не напълно, и в същият момент завиваш, вече според ситуацията продължаваш да отпускаш, докато на апекса не почнеш да подаваш газ. Всичко това, както и самия преход спирачки-газ трябва да е плавно.
Ако правиш всичко правилно, ще влезеш без да ти бута предница, и ще излезеш максимално бързо на границата на поднасянето, като ще са ти нужни минимални корекции от 1/4 оборот на волана, а не 180 градуса.
Като цяло виждам и други грешки. Пускаш прекалено рано спирачките и подаваш прекалено рано газ, което кара предницата първо да изпуска завоя, което пък след апекса преминава рязко в поднасяне на задницата. За да избегнеш това, задържай малко повече спирачката, за да държиш центъра на тежестта напред при влизане в завоя - така предницата ти няма да поднася навън. Плавно отпускаш спирачката до апекса и после плавно подаваш газ, като се стремиш да дозираш така, че да си на границата на поднасянето, и по-точно да приплъзваш съвсеем леко. Прекаленото пързаляне забавя. Принципно е по-важна скоростта на излизане от завоя, отколкото скоростта на влизане.
За спирачките ми е малко трудно да го обясня, трябва да го усетиш. Приблизително е нещо от сорта - преди завоя естествено натискаш докрай за да намалиш, като преди да завиеш започваш да отпускаш, но не напълно, и в същият момент завиваш, вече според ситуацията продължаваш да отпускаш, докато на апекса не почнеш да подаваш газ. Всичко това, както и самия преход спирачки-газ трябва да е плавно.
Ако правиш всичко правилно, ще влезеш без да ти бута предница, и ще излезеш максимално бързо на границата на поднасянето, като ще са ти нужни минимални корекции от 1/4 оборот на волана, а не 180 градуса.
24 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани