Превключване на скоростите по време на изпреварването

Как да използваме възможностите на един автомобил.

Модератори: ge_a, DrivinGGoD, bravo

Дон Кроки
Аватар
Мнения: 2702
Регистриран на: 14.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: и се усмихва :)
Мечтае да кара: на US табели
Детайли за колата: С всички възможни екстри.

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от Kroki » 28 Юли 2011, 9:48

Защото коефицентите на различните скорости са различни. Колкого е по-голяма, толкова по-малък.
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6570
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: E36 S52B32
Мечтае да кара: lambo diablo, много черно ...

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от steeN » 28 Юли 2011, 9:59

Fear написа:Т.е., вярно е само за вала, не и за колелата. ;)


кое не е вярно за колелата ? може ли по-подробно ? ;)
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place - Frédéric Bastiat
- There is one and only one social responsibility of business–to use it resources and engage in activities designed to increase its profits so long as it stays within the rules of the game, which is to say, engages in open and free competition without deception or fraud - Milton Friedman
- How selfish soever man may be supposed, there are evidently some principles in his nature, which interest him in the fortune of others, and render their happiness necessary to him, though he derives nothing from it, except the pleasure of seeing it - Adam Smith


младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 584
Регистриран на: 19.12.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Alfa Romeo 166 3.0 V6
Мечтае да кара: F-22 Raptor

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от Fear » 28 Юли 2011, 10:36

steeN написа:
Fear написа:Т.е., вярно е само за вала, не и за колелата. ;)


кое не е вярно за колелата ? може ли по-подробно ? ;)

Не съм се изразил правилно. Мощността е еднаква, но скоростта на въртене на гумите е различна, именно заради разликите в предавателните числа. :)
Затова и при еднакви обороти и различна предавка, колата ускорява различно.

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от DrivinGGoD » 28 Юли 2011, 10:48

Не мога да се съглася, че въртящия момент се променя след предавките а мощността не ;) Най-малко защото има механична зависимост между двете величини, а и двете са мерни единици свъзрани със сила и свършена работа (величини променящи се след преминаване през редуктор, какъвто са предавките в кутията)... Т.е. няма как и двете да не се променят при различните предавки...

Колкото до това кое съчетание от честота на въртене на коляновия вал, предавка и пътни условия ще ви даде най-ефективно ускорение зависи от характеристиките на двигателя, а именно въртящия момент и мощността, но не само едно от двете... Например - един и същи автомобил и пътни условия -

-в първия случай имате високооборотен двигател с нисък въртящ момент но висока пикова мощност при висока честота на въртене и нисък въртящ момент също във висок оборотен режим
- във втория случай имате нискооборотен мотор с висок въртящ момент ниско долу, но по-ниска мощност отново на ниски обороти...

И от двете съчетания можете да получите еднакво ускорение при добре подбрани предавателни числа - при първия ви трябват повече и по-къси предавки, за да поддържат мотора в оборотен режим близък до максималната мощност и да осигурят мощност достатъчна за всякакви експлоатационни условия (от движение с ниска скорост до висока такава), а във втория ви трябват по-дълги предавки, за да стоите в по-ниски обороти по-дълго време за да използвате бутането от въртящия момент и да компенсирате по-малкия оборотен диапазон...

Това най-общо казано значението на предавките, въртящия момент и мощността...
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

Дон Кроки
Аватар
Мнения: 2702
Регистриран на: 14.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: и се усмихва :)
Мечтае да кара: на US табели
Детайли за колата: С всички възможни екстри.

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от Kroki » 28 Юли 2011, 10:51

Имаше и такава тема в полезна информация ако не се лъжа.
ps: Да, ето я : http://www.bmwpower-bg.net/forums/viewt ... 29&t=13753
Последна промяна Kroki на 28 Юли 2011, 11:11, променена общо 2 пъти
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 584
Регистриран на: 19.12.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Alfa Romeo 166 3.0 V6
Мечтае да кара: F-22 Raptor

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от Fear » 28 Юли 2011, 11:04

DrivinGGoD написа:Не мога да се съглася, че въртящия момент се променя след предавките а мощността не ;) Най-малко защото има механична зависимост между двете величини, а и двете са мерни единици свъзрани със сила и свършена работа (величини променящи се след преминаване през редуктор, какъвто са предавките в кутията)... Т.е. няма как и двете да не се променят при различните предавки...

Колкото до това кое съчетание от честота на въртене на коляновия вал, предавка и пътни условия ще ви даде най-ефективно ускорение зависи от характеристиките на двигателя, а именно въртящия момент и мощността, но не само едно от двете... Например - един и същи автомобил и пътни условия -

-в първия случай имате високооборотен двигател с нисък въртящ момент но висока пикова мощност при висока честота на въртене и нисък въртящ момент също във висок оборотен режим
- във втория случай имате нискооборотен мотор с висок въртящ момент ниско долу, но по-ниска мощност отново на ниски обороти...

И от двете съчетания можете да получите еднакво ускорение при добре подбрани предавателни числа - при първия ви трябват повече и по-къси предавки, за да поддържат мотора в оборотен режим близък до максималната мощност и да осигурят мощност достатъчна за всякакви експлоатационни условия (от движение с ниска скорост до висока такава), а във втория ви трябват по-дълги предавки, за да стоите в по-ниски обороти по-дълго време за да използвате бутането от въртящия момент и да компенсирате по-малкия оборотен диапазон...

Това най-общо казано значението на предавките, въртящия момент и мощността...

Много добре написано, както винаги! :bowdown:
Иначе, зависимостта между мощност, въртящ момент и обороти е следната:
kW = (Nm x 2Pi x rpm)/60000

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6570
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: E36 S52B32
Мечтае да кара: lambo diablo, много черно ...

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от steeN » 28 Юли 2011, 15:49

DrivinGGoD написа:Не мога да се съглася, че въртящия момент се променя след предавките а мощността не ;) Най-малко защото има механична зависимост между двете величини, а и двете са мерни единици свъзрани със сила и свършена работа (величини променящи се след преминаване през редуктор, какъвто са предавките в кутията)... Т.е. няма как и двете да не се променят при различните предавки...


т.е. слагаме си по-къс диференциал и айде, колата прави повече коне на гумите? ми не е вярно :)
в моя пример дори няма различни двигатели, високо оборотни или ниско оборотни, алибали и т.н...

това, което искам да илюстрирам е, че мощността и оборотите на двигателя не са достатъчна информация за да се каже "колко" ускорява една кола при различни предавки, именно защото гумите се въртят с различна скорост, както каза fear.
докато ако знаем въртящия момент на гумите, оборотите са без значение. ясно е, че едното зависи от другото.

(ся ако издебняваме, механичните загуби на ниски предавки са по-големи от на високи и с по-къс диф, дори ще загубиш коне на гумите.)
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place - Frédéric Bastiat
- There is one and only one social responsibility of business–to use it resources and engage in activities designed to increase its profits so long as it stays within the rules of the game, which is to say, engages in open and free competition without deception or fraud - Milton Friedman
- How selfish soever man may be supposed, there are evidently some principles in his nature, which interest him in the fortune of others, and render their happiness necessary to him, though he derives nothing from it, except the pleasure of seeing it - Adam Smith


The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от DrivinGGoD » 28 Юли 2011, 15:59

steeN написа:т.е. слагаме си по-къс диференциал и айде, колата прави повече коне на гумите? ми не е вярно :)
в моя пример дори няма различни двигатели, високо оборотни или ниско оборотни, алибали и т.н...


Забрави да споменеш, че изпускаш скоростта на гумите (честотата на въртене)... а тя в случая на замерване с два различни дифа, да кажем че ще е еднаква... т.е. имаш еднаква сила която бута гумите (мощността на двигателя, без значение какви са загубите) и еднаква скорост... та от къде ще дойде разликата в силата? не... по-скоро ще има разлика за времето за което се постига тази скорост, т.е. със същата сила на двигателя ще свършим повече работа...

steeN написа:ся ако издебняваме, механичните загуби на ниски предавки са по-големи от на високи и с по-къс диф, дори ще загубиш коне на гумите.


Точно така, например мощността ще е най-голяма при главно предаване 1:1, но тогава същия двигател със същия въртящ момент, мощност и предавки ще ускорява с календара... та и тук стигаме до това, че предавките променят всичко... а въртящия момент и мощността при едно замерване на дино примерно се призчисляват съобразно това...
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6570
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: E36 S52B32
Мечтае да кара: lambo diablo, много черно ...

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от steeN » 28 Юли 2011, 16:28

не съм забравил ;) примера ми беше, че при определени обороти на двигателя, на различни предавки, мощността на гумите е еднаква. т.е. говорим за даден момент от времето.

в същност да, загубите са минимални при 1:1. но точно тия разлики са пренебрежими за нашите сметки. дори на диното се мери на предавка близо до 1:1 поради различна причина.

иначе ми е ясно какво искаш да кажеш, те тия неща са дъвкани толкова пъти ;)
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place - Frédéric Bastiat
- There is one and only one social responsibility of business–to use it resources and engage in activities designed to increase its profits so long as it stays within the rules of the game, which is to say, engages in open and free competition without deception or fraud - Milton Friedman
- How selfish soever man may be supposed, there are evidently some principles in his nature, which interest him in the fortune of others, and render their happiness necessary to him, though he derives nothing from it, except the pleasure of seeing it - Adam Smith


The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от DrivinGGoD » 28 Юли 2011, 17:09

steeN написа:не съм забравил ;) примера ми беше, че при определени обороти на двигателя, на различни предавки, мощността на гумите е еднаква. т.е. говорим за даден момент от времето.


Мощността е величина пряко свързана с времето, да, но мисля че въпреки това се изменя през предавките... Пфф... Тука започва да става много сложно... Ако изчисляваме мощността по формулата:

Изображение

То би следвало увеличавайки чрез предавките въртящия момент ( силата въртяща рамото образно казано ) както и изминатия път (брой обороти на колелото за единица време) би трябвало и мощността да се увеличава ако говорим за един и същ времеви отрязък...

Същото следва и ако гледаме и тази формула за връзка между двете:

Изображение

Трябва да се поразровя по-сериозно в някой учебник да извадя от там зависимостите, но мощността според мен също като въртящия момент се променя през предавките... Още едно логично обяснение за това е факта, че с една и съща сила (тази създавана от горенето в двигателя при определени обороти) извършваме повече работа за единица време ( в случая под работа имам предвид например по-голям товар или съпротивление, или пък изминаване на по-голям път за единица време...

Поне така ми се въртят на мен в главата нещата... Трябва да си поприпомня това-онова...

steeN написа:ако още повече трябва да издребнея, максималната мощност няма да е при 1:1, а при най-високата предавка. все пак някои коли имат и по-високо от 1:1. но точно тия разлики са пренебрежими за нашите сметки. дори в същност на диното се мери на предавка близо до 1:1 поради различна причина.


Аз тук имах предвид по-скоро главното предаване, а не предавките в кутията, покрай това, което каза за по-късия диф... Иначе в това отношение не съм сигурен, може и да си прав... Все съм си мислел, че най-малко загуби има на 1:1...

До колкото знам замерванията се правят на 1:1 първо за да може спирачката да не трябва да отнася някакви 10ки хиляди нютони, а и за да може да се преизчисли по-лесно към реални стойности на характеристиките на мотора...
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4666
Регистриран на: 9.02.2007
Местоположение: Sofiq
Пол: Мъж
Кара: Jaguar XK 4.2, F11 525d X-drive,

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от acho.rs » 28 Юли 2011, 17:39

Аз досега се чудех , защо мерят на дино на последна предавка(или там 5та при 6степенни кутии) .
"Всеки БМВ ентусиаст рано или късно си купува немския еквивалент на лада 2106/1500"
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6570
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: E36 S52B32
Мечтае да кара: lambo diablo, много черно ...

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от steeN » 28 Юли 2011, 19:39

DrivinGGoD написа: ...
До колкото знам замерванията се правят на 1:1 първо за да може спирачката да не трябва да отнася някакви 10ки хиляди нютони, а и за да може да се преизчисли по-лесно към реални стойности на характеристиките на мотора.


тука моя грешка и се коригирах. ти си прав, че при 1:1 са най-малко загубите, щото като е на обратно, най-просто казано двете зъбни колела си разменят местата.

за дифа мисля, че е много по-неефективен от скоростите. почнахме да смесваме нещата и трябва да седна да помисля. аз първоначално тръгнах от това, че имаме една кола на различна предавка.

иначе за точната причина не съм сигурен. до колкото съм питал колите ги мерят на предавки близко до 1:1, е свързано с товара на двигателя (по-висока предавка, по-голям товар, по-реални условия), да се избегне прекалено приплъзване (по-малко нм на колелата на високи предавки) и максималната скорост, с която се въртят гумите. някаква комбинация от тези неща, но наистина не съм много на ясно тука.

защо мощността на гумите няма да се промени като смениш дифа.

мощност = въртящ момент X обороти X const. - втората формула от твоя пост

примерно слагаш по-къс диф - ще увеличиш въртящия момент, но ще намалиш оборотите на гумите със същия коефициент(резултата от това е, че ти пада максималната скорост на всяка предавка) за едни и същи обороти на двигателя. т.е. конете си остават същите. ако мислиш, че пропускам нещо, съм отворен към коментари ;)

за интервал от време не съм мислил как седят нещата, там май трябва да се смятат някви интеграли и ме заболява главата само като помисля.
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place - Frédéric Bastiat
- There is one and only one social responsibility of business–to use it resources and engage in activities designed to increase its profits so long as it stays within the rules of the game, which is to say, engages in open and free competition without deception or fraud - Milton Friedman
- How selfish soever man may be supposed, there are evidently some principles in his nature, which interest him in the fortune of others, and render their happiness necessary to him, though he derives nothing from it, except the pleasure of seeing it - Adam Smith


The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Превключване на скоростите по време на изпреварването

Мнение от DrivinGGoD » 29 Юли 2011, 9:01

steeN написа:защо мощността на гумите няма да се промени като смениш дифа.

мощност = въртящ момент X обороти X const. - втората формула от твоя пост

примерно слагаш по-къс диф - ще увеличиш въртящия момент, но ще намалиш оборотите на гумите със същия коефициент(резултата от това е, че ти пада максималната скорост на всяка предавка) за едни и същи обороти на двигателя. т.е. конете си остават същите. ако мислиш, че пропускам нещо, съм отворен към коментари ;)


Хм... От тази страна не го бях помислил :oops: Напълно си прав :yes: ... Имайки предвид, че въртящия момент от предавка 1:X, когато Х е по-голямо от 1 се увеличава умножено по Х (общо казано в идеалния случай), а оборотите се намаляват разделено на Х то този коефициент наистина се унищожава... Това определено го бях пропуснал... Направо извадих оборотите от уравнението имайки ги за константа... Те са такава на вала на двигателя, но не и след преминаване в два различни случая през различни предавки... Грешката е моя...

Доволен съм все пак, че стигнахме до извода от нещата... Не бях сядал толкова задълбочено да се замисля на тази тема :ok:

steeN написа:за интервал от време не съм мислил как седят нещата, там май трябва да се смятат някви интеграли и ме заболява главата само като помисля.


:mhihi: Тука и аз отпадам... Никак не ги обичам тия работи и съм много слаб в тази област...
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

Предишна

Назад към Майсторско шофиране

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook