Полезни съвети за зимата...

Как да използваме възможностите на един автомобил.

Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2149
Регистриран на: 18.09.2008
Пол: Мъж

Полезни съвети за зимата...

Мнение от uCnaHeTcA » 17 Окт 2011, 12:29

Кое, как, защо... Породено от другата тема...
Ето и нещо от DrivinGGoD http://drivinggods.blogspot.com/2011/10/blog-post.html :yes:

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от DrivinGGoD » 17 Окт 2011, 13:34

Нека се придържаме към наистина полезни неща в тази тема, за да останат като екстракт от най-важното...

Ето някой основни неща от цитирания сайт по-горе, за повече може да прочетете всичко в DrivinGGoD's Blog: Тихо се сипер белият сняг:

DrivinGGoD's blog написа:Най-допусканата грешка в началото на зимния сезон е още лятната "настройка" на шофьорите - никой още не взима предвид студения асфалт и гуми, мократа, заснежена или заледена настилка, удължения в следствие на това спирачен път, намалената видимост. Повярвайте ми всички тези неща имат огромно значение в една критична ситуация и не е редно да пропускате отчитането на тези фактори при съставяне на преценката си за това как да карате в конкретната ситуация.

Когато което и да е от горните неща е налично имайте го предвид и:
-съобразете скоростта си с това (карайте по-бавно), тъй като при изникване на опасна ситуация след времето за реакция ще ви трябва повече време, за да изпълните избраната маневра за избягването и (спиране, завиване или и двете);
-съобразете дистанцията с останалите участници в движението (не само тези пред вас), защото ще ви трябва повече време да завиете или спрете;
-следете с поглед и периферното си зрение всичко около вас на колкото се може по-голямо разстояние - 3-4-5 коли напред, хора или коли встрани от вас и по тротоарите, колите зад вас, животни около пътя и т.н.;
-непрекъснато следете с поглед и с периферното си зрение огледалата, за да не допуснете нещо да ви изненада ако се случи зад вас или се наложи да предприемете рязка маневра;
-наблюдавайте шофирането на другите, за да можете да предвидите неадекватни маневри без предупреждение, които в повечето случаи лесно се познават по поведението на колата на участниците в движението - рязка промяна на посоката без мигач, обратен завой, изкачане на от пряка без предимство, рязко спиране ( ако има причина би трябвало и вие да я забележите следейки всичко на пътя напред), загуба на контрол. Така по-лесно ще реагирате и ще имате време да предприемете правилната маневра;
-избягвайте да правите изброените по-горе неща с цел да не изненадате някого;
-не се залепвайте зад други автомобили и особено камиони и автобуси преди изпреварване - намаляват видимостта ви (отдалеч по-лесно виждате дали идва кола или можете да предприемете изпреварване) и замърсяват фаровете и челното ви стъкло;
-избягвайте изпреварвания в мъгла или силен валеж, докато не се уверите, че имате достатъчно видимост на целия участък, в който ще изпреварвате;
-ако видите много мокър участък от пътя с предполагаемо по-дълбок слой вода, който може да предизвика аквапланинг, намалете интензивно преди него, стиснете здраво волана и не натискайте спирачките и не въртете волана докато сте във водата.

Доста от така казаните неща звучат травиално и сигурно всеки от вас ще си каже "тоя па кво ми говори, ще карам аз като баба"... Да... но са истински и реални и ако са на лице ще направят пътуването ви приятно, безопасно и спокойно. Сигурен съм, че заради неспазване на някое от горните неща сте се набутвали сами в неприятни ситуации, завършили неприятно или от които на косъм сте се отървавали. Та, замислете се и сами преценете, но мислете докато шофирате... с главата си, а не със самочувствието или други органи ;)
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8317
Регистриран на: 3.09.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: M340i
Мечтае да кара: Калибра
Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от vicho » 17 Окт 2011, 20:33

искам да добавя, че ако нямате шпер по-добре е да си сложите, ако това е възможно :idea:

освен това най-добре дръжте системите против поднасяне - ASC/DSC/DTC - ВКЛЮЧЕНИ!
You said: "Time will change!" What if it changes you?

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3743
Регистриран на: 24.02.2009

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от Делян » 17 Окт 2011, 20:53

Да допълня и аз нещо...
Дори и да няма сняг, при мокър път, особено в дъжд внимавайте доста и ограничавайте скоростта до тип "пенсионерска", все пак зимните гуми се държат по-зле от летни при мокра настилка...
Вчера на магистрала "Хемус" към Варна, спряхме да вадим е46 със забита мантинела във вратата и доста пострадало момиче на пасажерското място...със сигурност карането ми ще е още по-предпазливо на коварна настилка....не пожелавам на никого...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2149
Регистриран на: 18.09.2008
Пол: Мъж

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от uCnaHeTcA » 17 Окт 2011, 22:22

vicho написа:искам да добавя, че ако нямате шпер по-добре е да си сложите, ако това е възможно :idea:

освен това най-добре дръжте системите против поднасяне - ASC/DSC/DTC - ВКЛЮЧЕНИ!

Да допълня само, за да няма объркани...
При излизане от пряспа - изключвайте ASC-то (само за него мога да дам съвет). Без него се излиза по-лесно, отколкото с него. Пробвано многократно :!:
Иначе на път - задължително включени :yes:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 78
Регистриран на: 21.09.2011
Кара: на детето БМВ-то :)

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от ElizabetS » 18 Окт 2011, 10:42

Темата е много хубава и полезна :yes: Най- вече за начинаещи през зимата :mhihi:
I don't know where the Limit is But I know where is Not!!!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4868
Регистриран на: 9.02.2007
Местоположение: Sofiq
Пол: Мъж
Кара: Jaguar XK 4.2, F16 X6 30d

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от acho.rs » 18 Окт 2011, 19:20

Аз да напомня и за една елемнтарна грешка на мокро/заснежено, която може да доведе до гадни последници :
- на 2лентов път , караме зад друго МПС , подготвили сме оптималната предавка и чакаме момента да се освободи пътя . Когато това стане се изнасяме рязко и едновременно с тва подаваме газ :nono: Много хубаво завъртане се получава и често с голяма скорост . А инстиктивно се гледа възможно най-бързо да изпревариш и се допуска тази грешка .
Разбира се тва няма да стане , ако спазваме всички правила от горните постове .
Друго важно :
- със зимни гуми НЕ СМЕ ЦАРЕ НА ПЪТЯ :idea: Тяхната граница на сцепление изобщо не е голяма .
- на ЛЕД такова нещо като сцепление няма .
- никакво пускане по инерция зимата - АБСа не спасява на сняг/лед

Един малко странен съвет - гледайте да карате с пълен резервоар . Винаги някъде може да ни завее сняг или да се наложи да чакам на блокиран път часове наред .
Друг плюс на пълния резервоар е - един 50ина кг повече на задния мост - не е за пренебрегване .
Аз се чудя при големите снегове , дали да не си взема и някое чувалче пясък от 20кг .Доста са малки , май ще се съберат при резервната гума , без да заемат място в багажника . Още малко натиск на задния мост , пък и може да потрябва някъде :roll: Тва само като идея ...

Потребител
Аватар
Мнения: 41
Регистриран на: 21.07.2011
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: E39 530D estate

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от zegher » 18 Окт 2011, 20:37

Нещо и от мен...

На сняг е най-добре да се кара на една предавка по-нагоре от тази с максимален въртящ момент. Така с по-малък въртящ момент много по-трудно се губи сцепление. Същото, но в по-малка степен важи и за лед.
Ако на лед се кара много бавно и на висока предавка понякога има дори по-добро сцепление от сняг.
А най-гадно от всичко е 5-10 см. лед и отгоре 10 см. сняг - както става във Варна след първия сняг-дъжд-сняг.

Късмет и умната :lol: .
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от Dirty M5 driveR » 19 Окт 2011, 19:42

zegher написа:На сняг е най-добре да се кара на една предавка по-нагоре от тази с максимален въртящ момент. Така с по-малък въртящ момент много по-трудно се губи сцепление.


Но по мое мнение упражняването на контрол след загуба на сцепление става по-трудно. На по-висока предавка колата се заиграва повече. За това ако стане нещо - задължително предавка надолу и добра игра с волана.

Потребител
Аватар
Мнения: 41
Регистриран на: 21.07.2011
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: E39 530D estate

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от zegher » 19 Окт 2011, 20:07

Превенция му е майката!
А Post Factum съм напълно съгласен - на по-ниска предавка и с волана.
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4868
Регистриран на: 9.02.2007
Местоположение: Sofiq
Пол: Мъж
Кара: Jaguar XK 4.2, F16 X6 30d

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от acho.rs » 19 Окт 2011, 22:12

Dirty M5 driveR написа:
zegher написа:На сняг е най-добре да се кара на една предавка по-нагоре от тази с максимален въртящ момент. Така с по-малък въртящ момент много по-трудно се губи сцепление.


Но по мое мнение упражняването на контрол след загуба на сцепление става по-трудно. На по-висока предавка колата се заиграва повече. За това ако стане нещо - задължително предавка надолу и добра игра с волана.

По принцип си се кара на по-висока предавка , за да не "рита" колата . Лошото когато караш така е че "моторната спирачка" е много слаба . Връщането на предавка на хлъзгаво понякога може да изиграе лоша шега , трябва да се внимава. Обще взето зимата като катериш се кара на гора "скорост" , като се спуска се спуска на по-ниска :roll:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 780
Регистриран на: 30.03.2008
Местоположение: Плевен/София
Пол: Мъж
Кара: конджул

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от Jim Beam » 19 Окт 2011, 23:54

Връщането на предавка може до доведе до ефекта все едно си дръпнал ръчната, но това ще стане ако върнеш в голям оборот. От 5та с 90 на 4та няма да има това силно придърпване, но все пак трябва да се внимава ако е заледено.
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от Dirty M5 driveR » 20 Окт 2011, 6:14

Ясен ми е ефекта shift lock. Аз винаги връщам с изравняване на обороти, така че това ме притеснява по-малко. Не че пак не може да има загуби на сцепление в следствие на това, но риска е много по-малък. По баирите надолу - естествено на ниска предавка. Нагоре - в отговор на Ачо - и да, и не. Понякога е добре да си на по-висока, но в други случаи нямаш толкова голям контрол върху скоростта на въртене на колелетата спрямо тази на автомобила, и се получава ти да караш с 30, скоростомера да показва 60, и нищо да не става :mhihi: Просто това е прекалено зависимо от ситуацията. Всеки сам на място преценява как е най-удачно. Аз нямам голям опит - миналата зима ми беше първата, но пък и съм нямал никакви затруднения. Иска се елементарен усет и добра преценка :driving: Така че колегите, на които им предстои за първа година да са зад волана на БМВ - задното предаване не е страшно, просто усещайте колата си. Когато човек се научи да си играе с нея нещата стават много приятни, ненатоварващи (а не да караш скован, с мисълта, че всеки момент може да се бутарясаш някъде), и доста по-безопасни. И със спирането по-отдалеко - първите ми 2 спирания на сняг щяха да станат в багажника на колата пред мен :mhihi: Умната и весела и позвотворна зима! :mrgreen:

Потребител
Аватар
Мнения: 41
Регистриран на: 21.07.2011
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: E39 530D estate

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от zegher » 20 Окт 2011, 9:53

Да добавя и нещо за леда - доста често срещано явление в по-ветровитите градове:

-На лед спирачния път е много по-голям отколкото на сняг.
-При завой поднася не само задницата, а мн често цялата кола.
-Същото е при "скачане" на спитачката - колата е като бучка лед в мивката - посоката на пързаляне е ясна, но с коя врата напред е абсолютно непредвидимо.
-ABS-а не помага особено.
-ASC-то върши добра работа (поне при мен, но аз съм с нивомат, доколкото това има значение) т.е. дръжте го включено.
-Има различни видове лед: ако е черен (добре замръзнала вода) и гладък може да се разчита на някакво сцепление при потегляне и на спирачката (при разумна скорост,разбира се); ако е на бабуни е мн неприятно (т.е. непредвидимо); ако е натрошен е долу-горе добре - почти като при сняг; ако е бял (от утъпкан сняг и вода) усещането е стабилно, но коварно, защото се поднасяш мн лесно, когато най не очакваш, ако върху леда има тънък слой сняг или горния слой е започнал да се топи карането си е жив хазарт - най малкото изтърване на колата и си в киреча.
-В студено време (разбирай под нулата) дори да няма валежи трябва много да се внимава за лед (ако някой кретен е излял вода на улицата - примерно; спукан водопровод и т.н.). Тогава леда е тънък и черен и не се вижда лесно, а не го ли видиш навреме няма спасение - в най добрия случай ще завършиш пътуването при някой тенекеджия.
-И най-важното според мен: малка скорост, по-висока предавка, по-голяма дистанция до предната кола и много внимателно със спирачката (ако има време да превключвате предавки, значи просто няма ситуация).

Късмет М.
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 51
Регистриран на: 6.03.2009
Пол: Мъж
Кара: всичко що е RWD

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от deomen » 21 Окт 2011, 18:03

Jim Beam написа:Връщането на предавка може до доведе до ефекта все едно си дръпнал ръчната, но това ще стане ако върнеш в голям оборот. От 5та с 90 на 4та няма да има това силно придърпване, но все пак трябва да се внимава ако е заледено.

Това го усетих миналата зима,като набих втора на едно кръстовище :D Получи се едно пързаляне сякаш ръчната е дръпната както казваш ти.Усетих горе-долу навреме и навъртях обратен,та си влезе в пътя.

Между другото имаше една книга на един рали пилот за шофирането,но беш доста стара.Там беше обяснено всичко това доста добре. :lalala:

Следваща

Назад към Майсторско шофиране

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook