Полезни съвети за зимата...

Как да използваме възможностите на един автомобил.

Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1373
Регистриран на: 29.11.2004
Местоположение: София

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от BadAngel » 13 Яну 2012, 10:44

DrivinGGoD написа:
Sw!zz3r0 написа:Но това си го обяснявам и по друг начин, че след толкова въртене гумите се загряват и почват да топят леда и има по-голямо сцепление :kuku:


Разтопяването на повърхностния слой лед води до най-ниско сцепление... Сух лед би имал чудесно сцепление с хубава мека зимна гума... Чувал съм дори, че нагоре много студените зимни руски степи поливали пътищата с вода, която на -30-40-50 градуса става много сух лед и има достатъчно сцепление...


това съм го чувал и аз, но обяснението е във физичните свойства на леда

когато е много студено той остава грапав и не се пързаля толкова
No bling at the Ring

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от DrivinGGoD » 13 Яну 2012, 10:47

И лепкав... направете си експеримент като извадите леда от фризера как лепне... докато не е разтопена повърхността има очудващо сцепление...
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

Потребител
Аватар
Мнения: 32
Регистриран на: 10.09.2004
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 330xd; 2.7biturbo quattro;

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от Sw!zz3r0 » 13 Яну 2012, 10:51

Това се беше случило след като цял ден валя дъжд замръзна обърна го на сняг и върху леда имаше слой сняг. Гумите са зимни 205/55/16 Continental нови. Иначе окопаеш ли се на едно място си го правиш пързалка, и след това като се побутне напред колата към "девствения лед/сняг" позахапва и излиза.

Друг трик за който се сетих тогава е да подложа стелките пред гумите и да издрапа така, определено става номера, но още съм с летните от плат и не ми се искаше да ги жертвам.
На кола с турбо ако не и даваш газ е все едно да си имаш хубава жена и да не я е.еш!

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от DrivinGGoD » 13 Яну 2012, 10:57

Sw!zz3r0 написа:Това се беше случило след като цял ден валя дъжд замръзна обърна го на сняг и върху леда имаше слой сняг. Гумите са зимни 205/55/16 Continental нови. Иначе окопаеш ли се на едно място си го правиш пързалка, и след това като се побутне напред колата към "девствения лед/сняг" позахапва и излиза.

Друг трик за който се сетих тогава е да подложа стелките пред гумите и да издрапа така, определено става номера, но още съм с летните от плат и не ми се искаше да ги жертвам.


:yes:

Най-гадно е като върху леда има вода или сняг... тогава спасението е само нещо под колелото или вериги...
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

Дон Кроки
Аватар
Мнения: 3905
Регистриран на: 14.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: и се усмихва :)
Мечтае да кара: със сина ми :)
Детайли за колата: С всички възможни екстри.

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от Kroki » 13 Яну 2012, 11:22

Абе вериги в/у лед не е най-добрата оферта си мисля аз :)
You're safer in the race car than you are in cars going to and from the track. - Mario Andretti
`91 E30 318i `93 Е36 325td `06 E46 320d `12 F800ST `07 E61 LCI 525d

drago_pavlov написа:Аз светкам само ако има някаква опасност. За патруки не :lol: Както аз си плащам актовете, така ще си ги плащат и другите :mhihi:

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от DrivinGGoD » 13 Яну 2012, 11:30

Ако си с хубави зимни гуми само на лед ще ти се наложи да използваш вериги ;)

Иначе, да, гадно е защото при по-продължителна употреба на твърдата настилка може да навредят на гумите, но ако това е единствения начин за придвижване се налага...
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

Дон Кроки
Аватар
Мнения: 3905
Регистриран на: 14.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: и се усмихва :)
Мечтае да кара: със сина ми :)
Детайли за колата: С всички възможни екстри.

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от Kroki » 13 Яну 2012, 15:39

Все си мисля, че метала ще се плъзга по леда..
You're safer in the race car than you are in cars going to and from the track. - Mario Andretti
`91 E30 318i `93 Е36 325td `06 E46 320d `12 F800ST `07 E61 LCI 525d

drago_pavlov написа:Аз светкам само ако има някаква опасност. За патруки не :lol: Както аз си плащам актовете, така ще си ги плащат и другите :mhihi:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1346
Регистриран на: 11.06.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: e46 M54 '01

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от jbankov » 13 Яну 2012, 15:44

Kroki написа:Все си мисля, че метала ще се плъзга по леда..

по-скоро ще задълбава :winky:
Изображение

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от DrivinGGoD » 13 Яну 2012, 16:25

Малката площ на сегментите на веригата оказва много голямо повърхностно напрежение и натиснати от гумата дълбаят в леда и прави зъбчета в него, които захапва и осигурява сцепление :winky:
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

Дон Кроки
Аватар
Мнения: 3905
Регистриран на: 14.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: и се усмихва :)
Мечтае да кара: със сина ми :)
Детайли за колата: С всички възможни екстри.

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от Kroki » 14 Яну 2012, 12:05

Благодаря! :yes:
You're safer in the race car than you are in cars going to and from the track. - Mario Andretti
`91 E30 318i `93 Е36 325td `06 E46 320d `12 F800ST `07 E61 LCI 525d

drago_pavlov написа:Аз светкам само ако има някаква опасност. За патруки не :lol: Както аз си плащам актовете, така ще си ги плащат и другите :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2149
Регистриран на: 18.09.2008
Пол: Мъж

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от uCnaHeTcA » 17 Фев 2012, 12:57

Преди малко даваха по бТВ Новините някакъв инструктур по Оффроуд, който даваше съвети за зимата, как да излизаме от коловози и т.н., но ми направи тъпото впечатление, че правеше точно обратното на това, което говореше :dunno: (Говоря конкретно за коловозите, че са ми болна тема...)
Мъчих се да намеря линк към новината, но без успех.
Ако някой също го е гледал, нека сподели ?
Ето линк към обедната емисия - http://www.btv.bg/videos/emisii/video/1 ... 012_g.html , започват да говорят за това на 7ма минута

Потребител
Аватар
Мнения: 38
Регистриран на: 10.05.2008

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от Насов » 17 Фев 2012, 16:26

Хехе, ето я темата от форума: http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=139635
Ето и конкретната част: http://www.btv.bg/shows/tazi-sutrin/videos/video/673335063-Zimni_shofyorski_nedeli.html
Като цяло са снимали повечко минути ма'трял и после про монтажа следва каша :). Лашкането е ясно, но ако искате мога пак да го обясня. Коловозите се вадят без газ, леко и с не пълен волан, макар и да зависи от гумите, аз излизам по-лесно с повече навит волан от плитък коловоз, но дълбоките няма как. Идеята е, е не се опитваш да смениш драстично треакторията на движение. Другото е да не буксува по ръба на коловоза, а да го прескочи от инерцията, газта след това. Всяко буксуване се избягва най-лесно на по-висока предевка, най-високата, на която тръгва колата. Естествено трябва и усет да се вкара в цялата работа, на думи е много сухо. В общи линии газта се връща веднага, когато се усети, е превърта, така работят и "умните" системи в новите коли. Буксуването води до окопаване или заглаждане на основата и пречи на движението. Също е добре да се сменя захода, където не става се търси алтернатива, по-ниско място, по-ръбато и прочее. Също така подобно на управлението на дълго МПС, ако завиваш на ляво, добре е да заходиш максимално на дясно преди това. С рошавите гуми на джипа качването хлъзгав на бордюр на задна при малък градус ми е невъзможно, та и с коловозите е така, понякога се налага да се гони по-голям градус м/у гумата и ръба, но не и с много навит волан.

ПП За коловозите е полезно и да имаш максимално високи, но не много широки гуми. Като цяло за зимното каране :). Височината спомага преодоляването на препятствията, лоста е по-голям и оказва по-голямо усилие, а тясното не се пързаля толкова, потъва надолу. Също така налягането в гумите е добре да е максимално ниско, а при сериозни проблеми спадането дори до 1, дори 0.5 атмосфера прави чудеса!

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от DrivinGGoD » 17 Фев 2012, 17:25

Някой неща са така, други - не точно. Още повече, че тук става въпрос (както е показано и на видеото) основно за коли с предно предаване, където завиването е зависимо и от товара от мотора към гумите и обратното. Същото се отнася и за коловозите. Ако практиката, познанията и съветите ти колега са основно свързани с джиповете, то трябва много да бъдат променени/адаптирани към леки коли и такива със задно предаване, за каквито е и форума ни.

Нещата във всяко едно отношение са много много относителни. Всеки коловоз е различен от другия, всяка покривка върху асфалта е различна от другата. На много настилки с почти нулево сцепление единствената "оправия" е буксуване с висока честота на въртене на колелата, т.е. ако на ниските предавки в момента, в който пуснете съединителя дори и без газ колелата започват да приплъзват и така или иначе нямате и минимално сцепление, за да се заклатите или да поддържате някакъв контакт, за да изкачите баира. В единия случай така може да си изчистят снега/леда/кишата и достигат до по-твърда основа, което успява да ви даде някаква възможност да се заклатите. Във втория случай ако вече се движите и катерите баира, но сцеплението не е достатъчно да преодолее съпротивлението на наклона и ще спрете в един момент буксувайки, слагате още по-висока предавка (примерно 3та или 4та) и продължавайте буксувайки, като така гумите много по-бързо изчистват под себе си и ви дават необходимата връзка с твърдото. Ако вече сцеплението въобще го няма нищо не става.

Та накрая всичко е въпрос на усет. Многото газ не помага когато имате поне малко сцепление и можете да се заклатите, но пък помага в други случаи. Универсални правила няма, всичко е опит и усет.
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

Потребител
Аватар
Мнения: 38
Регистриран на: 10.05.2008

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от Насов » 17 Фев 2012, 17:50

Да, съгласен съм. Съветите ми обче не са свързани само с 4х4 автомобили. До преди година карах Тойота мр2, която е със задно. Основното и преимущество пред повечето други автомобили със задно е това, че е със задно /по-скоро в средата, но не под предния капак/ разположен двигател. Това и даваше доста повече сцепление. В това отношение може да се постигнат добри резултати с чувал пясък в багажника, който тежи и спомага значително да се повиши сцеплението на задните гуми с настилката. Също е незаменимо да сипеш от пясъка на някое наистина проблематично място. Малко е тип направи си сам, но оказва съществено влияние на леката задница. Предвид, че колата не беше много тежка, а имаше достатъчно мощност, окопаването при наклон беше лесно за постигане. За това и пиша за високите предавки, но за да е ефективно, трябва да има скорост. Карах я цяла зима в кв. Княжево и то на много стръмна и заледена улица. Гумите ми бяха нови и добри зимни, но не достатъчно високи смятам, та малко повече сняг и не можеше да се качва върху него. Сега я кара приятел, с малко по-голям размер гуми и е коренно различно, буксува по-малко, позволява по-ниски предавки на същите места и преодолява по-дълбок сняг. Излизането от коловоз със задно е по-лесно за мен поне, именно защото не буксуват предните гуми и можеш да го правиш с газ, за разлика от предното. Като цяло ако нямаш усет, никакви техники и четене не помагат :). При разкопаването газта си трябва, но е важно да се съчетае с движението напред и назад, а не на едно място. Повечето ми ситуации свързани с буксуване на сняг не водят до разкриване на здрава основа, /освен ако отдолу не е кал, което пак е повече насочено към 4х4/ а до появата на лед или заглаждане на снега до нещо като лед, асфалта или паважа се заглаждат, в дупките им остава сняг, изпъкналите части спират да са изпъкнали и така. За мен основното е да се търси здрава основа преди проблемните места, а там да се атакува с вече натрупана скорост. Пускането на газта да става, само при нужда, но много високите обороти са проблем, там са конете, а при каране на сняг /не говоря за спорт, врц и прочее/ се търси въртящ момент, който е в по-ниските обороти. Комбинацията от максимална натрупана инерция и въртящ момент значително улеснява управлението. Разбира се не става дума за взимане на завои с висока скорост, покрити с лед и сняг, а за градските проблеми от типа, коловози, стръмни наклони и прочее. Само държа да отбележа, че при спускане най-ниската предавка трябва да е съобразена със скоростта, която колата би развила без предавка, защото ако много се свали скоростта има риск от завъртане. Също така спирачките трябва да се ползват за кратко и внимателно при спускане, пак е възможно завъртане. Не искам да се приема като съвет, но при добри умения, усет и контрол над машината, да се дава газ надолу /особено при голям наклон/ е по-безопасно от опитите колата да се спира, било то на скорост или със спирачната система. Всичко се свежда до това, че има много различни ситуации и трябва да се преценява адекватно кое би било най-подходящото решение.

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Полезни съвети за зимата...

Мнение от DrivinGGoD » 17 Фев 2012, 18:43

Насов написа:Да, съгласен съм. Съветите ми обче не са свързани само с 4х4 автомобили. До преди година карах Тойота мр2, която е със задно. Основното и преимущество пред повечето други автомобили със задно е това, че е със задно /по-скоро в средата, но не под предния капак/ разположен двигател. Това и даваше доста повече сцепление. В това отношение може да се постигнат добри резултати с чувал пясък в багажника, който тежи и спомага значително да се повиши сцеплението на задните гуми с настилката. Също е незаменимо да сипеш от пясъка на някое наистина проблематично място. Малко е тип направи си сам, но оказва съществено влияние на леката задница. Предвид, че колата не беше много тежка, а имаше достатъчно мощност, окопаването при наклон беше лесно за постигане. За това и пиша за високите предавки, но за да е ефективно, трябва да има скорост. Карах я цяла зима в кв. Княжево и то на много стръмна и заледена улица. Гумите ми бяха нови и добри зимни, но не достатъчно високи смятам, та малко повече сняг и не можеше да се качва върху него. Сега я кара приятел, с малко по-голям размер гуми и е коренно различно, буксува по-малко, позволява по-ниски предавки на същите места и преодолява по-дълбок сняг. Излизането от коловоз със задно е по-лесно за мен поне, именно защото не буксуват предните гуми и можеш да го правиш с газ, за разлика от предното. Като цяло ако нямаш усет, никакви техники и четене не помагат :). При разкопаването газта си трябва, но е важно да се съчетае с движението напред и назад, а не на едно място. Повечето ми ситуации свързани с буксуване на сняг не водят до разкриване на здрава основа, /освен ако отдолу не е кал, което пак е повече насочено към 4х4/ а до появата на лед или заглаждане на снега до нещо като лед, асфалта или паважа се заглаждат, в дупките им остава сняг, изпъкналите части спират да са изпъкнали и така. За мен основното е да се търси здрава основа преди проблемните места, а там да се атакува с вече натрупана скорост. Пускането на газта да става, само при нужда, но много високите обороти са проблем, там са конете, а при каране на сняг /не говоря за спорт, врц и прочее/ се търси въртящ момент, който е в по-ниските обороти. Комбинацията от максимална натрупана инерция и въртящ момент значително улеснява управлението. Разбира се не става дума за взимане на завои с висока скорост, покрити с лед и сняг, а за градските проблеми от типа, коловози, стръмни наклони и прочее. Само държа да отбележа, че при спускане най-ниската предавка трябва да е съобразена със скоростта, която колата би развила без предавка, защото ако много се свали скоростта има риск от завъртане. Също така спирачките трябва да се ползват за кратко и внимателно при спускане, пак е възможно завъртане. Не искам да се приема като съвет, но при добри умения, усет и контрол над машината, да се дава газ надолу /особено при голям наклон/ е по-безопасно от опитите колата да се спира, било то на скорост или със спирачната система. Всичко се свежда до това, че има много различни ситуации и трябва да се преценява адекватно кое би било най-подходящото решение.


Склонен съм да се съглася с така написаните неща, с изключение на леката задница, но имайки предвид, че е всеобщо разпространена заблуда, то вече не му обръщаме внимание :smoke:
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

ПредишнаСледваща

Назад към Майсторско шофиране

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook