Фатални грешки и ситуации при шофиране - как да ги избегнем?

Как да използваме възможностите на един автомобил.

Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1857
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8 и чат-пат SmallBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: ;)
Big: Hemi 370 cu. in.
Small: S62B50 с жокери

Фатални грешки и ситуации при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от Nickelback » 14 Юли 2011, 19:31

Сетих се, да направим в тази тема списък с често срещани и не дотам често срещани грешки при шофиране, които сами по себе си или в комбинация на определени пътни условия довеждат до фатални последствия.
Става въпрос за грешки свързани с управлението на автомобила, а не от рода на "не си бъзикайте телефона, докато карате" и т.н.

Бих искал в тази тема да направим едно резюме на подобни грешки. Кое действие, при какви условия НЕ трябва да се прави или е опасно да се прави. Знам, че темата е изключително обширна и рано или късно ще увисне катинара, но все пак ми се ще на едно място да има полезни съвети за всеки. Подобни неща се случват на всеки независимо колко опит има зад волана и се надявам да се получи хубав списък с полезни съвети :yes:

От мене:
1. Внимавайте като превключвате предавките! Един скоростен лост, който е изгубил отдавна своята прецизност (или са потрошени разни ограничители) в комбинацията от еуфорията да превключвате на високи (оптимални) обороти при драг да речем, би довело до много лошо поднасяне! Опит за вкарване от 2-ра на 1-ва при 5500 оборота, вместо 3-та е много лошо нещо, особено дори при лек завой! Не питайте откъде знам :conf:
2. При поднасяне естествен инстинкт, особено при неопитни шофьори, е да се натисне яко спирачката в стремеж да се овладее колата. Не го правете! Може леко да се намали, но леко, дори по-добре само да се пусне газта и да се направи корекция с волана, може да се върне една предавка надолу за спирачен ефект.
Последна промяна Nickelback на 24 Юни 2013, 22:49, променена общо 1 път
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 593
Регистриран на: 29.01.2009
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: BMW E39 ///M5
Детайли за колата: Eisenmann Exhaust

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от B.Tunchev » 14 Юли 2011, 19:53

Прави ми впечатление, че има хора които освобождават от скорост, при спускане извън града... Забога! Не го правете!!! Особено при спускане в планински проход със завои или въобще при каквото и да е спускане със завои, а дори и без... Писнало ми е да обяснявам, че колата не е по-икономична на неутрална! :banghead:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2149
Регистриран на: 18.09.2008
Пол: Мъж

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от uCnaHeTcA » 14 Юли 2011, 23:37

Е то в планински проход, ма'ни, че не е по-икономично, ама отидоха спирачките :mhihi:
---
Едно много фатално нещо, което всеки го знае, но малко го ползват - МИГАЧИТЕЕЕ :!:
Не, не дърпат много ток !
Не, не сте на електромер !
Не, не е срамно !
Не, не са за красота там !
:banghead:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1480
Регистриран на: 29.09.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е34 m50b25 turbo;е46 330xi
Мечтае да кара: Skyline R34 GT-R

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от BULL3T » 15 Юли 2011, 0:27

uCnaHeTcA написа:Е то в планински проход, ма'ни, че не е по-икономично, ама отидоха спирачките :mhihi:
---
Едно много фатално нещо, което всеки го знае, но малко го ползват - МИГАЧИТЕЕЕ :!:
Не, не дърпат много ток !
Не, не сте на електромер !
Не, не е срамно !
Не, не са за красота там !
:banghead:


Един ми беше казал веднъж,след като за малко да го удрая, не ме гледай на къде мигам а на къде завивам... :mhihi: :mhihi: :mhihi:
Изображение
"На мене Ауди не ми харесва, предпочитам СОНИ"

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1212
Регистриран на: 26.07.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: ше E39, сега Нисан 370z с 4 врати
Мечтае да кара: Z8

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от Alexch » 15 Юли 2011, 1:51

Грешка е и да държим спирачката докато колелото попада в дупка или минава през легнал полицай. Не трябва да се прави, защото при загубата на сцепление колелото блокира и пораженията по гума/джанта/окачване са по-големи. Правилно е да намалите преди дупката/полицая (които сме видели в последния момент :mhihi: ) и точно преди да навлезете да пуснете спирачката. :bchug:
bai_ILIA написа:стига сте се депресирали с ремонти, наслаждавайте се на колите си и радостта от шофирането понеже те ще се развалят със сигурност :mhihi:

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от DrivinGGoD » 15 Юли 2011, 10:10

Темата ми харесва... Има толкова много митове разпространявани сред шофьорите, че в момента дори не се сещам от къде да започна...

Хареса ми това за изключването от скорост... Както е казал колегата по-горе - не го правете, освен вече съвсем преди да спрете на светофар... Нищо не ви пести (напротив), а така се лишавате от един от органите, чрез които имате контрол над автомобила - газта контролираща двигателя, а от там и двигателните колела... Когато изключите от скорост двигателя е отделен от колелата, работи на празен ход с богата горивна смес и харчи гориво, докато при т.нар. режим на принудителен празен ход (двигателя се върти с обороти над тези на празен ход от колелата, когато е зацепен за тях през предавателната кутия на скорост) не консумира гориво докато не подадете газ ;). Да не говорим, че като изключите от скорост при по-несъвършените коли климатика, сервото на спирачките и на волана не работят толкова ефективно...

Когато кола със задно предаване ви тръгне повечко на една страна в завой, особено с по-висока скорост (не разбирайте 300, говоря дори за 70-80) не махайте крака рязко от газта, това в много случай може да доведе до много неприятни последващи камшици, който са трудни за овладяване... По-добре опитайте да задържите колата в контролирано пързаляне докато плавно я приберете в пътя... Ако го усетите в самото начало е достатъчна само лека корекция с волана и газта и нещата ще се оправят бързо...

Забравете и за измислицата, че предното предаване "изтегля" от завоя и дори да ви тръгне само подавате газ и всичко е наред... Тръгне ли колата към недозавиване подаването на газ само влошава нещата и ще завършите от външната страна на завоя, ако не срещнете нещо преди това... Ако пък ви поднесе задницата - отново много лека корекция с волана (тук е по-лесно защото задницата е по-лека и не и действат толкова центробежни сили) и подаване на газ ако трябва оправят нещата...

Никога не натискайте рязко спирачка в завой, особено на коли с предно предаване... Там задницата е много лека и трябва много малко пренос на тегло към предните колела, за да загуби сцепното си тегло (теглото необходимо да натисне гумите към пътя, за да им осигури нужното сцепление) и да тръгне на една страна... При по-тежките коли пък може да доведе до недозавиване и достигане до състояние на напълна неуправляемост...

На коли без ABS, мит е, че имитирайки действието му спирате по-бързо... Има ли ектремна ситуация скачайте здраво на спирачките, блокирайте гумите и се молете да спрете... Ако трябва да завивате отпуснете спирачката чак като се наложи това и то само докато избегнете препятствието, после пак с двата крака... Сигурен съм, че в световен мащаб хората, които при ежедневно каране, не толкова съсредоточени могат да спрат при неочаквана ситуация на пътя толкова ефективно без да им блокират колелата се броят на пръстите на ръката ми... Дори при целенасочено спиране на границата без ABS е много трудно да стоите точно на ръба на сцеплението, а натискането и отпускането на спирачката след като блокират колелата води до мнооого дълъг спирачен път (ABS-ите го правят по 50-100 пъти в секунда, вие колко пъти ще го направите ;) )

Няма да обяснявам, че е грешка да стоите излегнати в седалката и да държите волана с една ръка "кисело" на 12 часа... позицията на шофиране я дискутирахме в друга тема...

Не тръгвайте да изпреварвате на сляпо - това убива... И е много по-опасно от превишената скорост на подходящо място... Въпреки, че не се следи толкова от милиционерите... Няма да спестите много, освен да си спестите някое и друго десетилетие живот... Няма смисъл... Бъдето по-сдържани, по-толерантни, по-внимателни и съсредоточени на пътя и съм сигурен, че пътищата ще станат едно по-добро място...

За момента за това се сещам... Ако ми изникне още нещо ще пиша пак...

В момента работим по една програма за организиране на курсове по безопасно и майсторско шофиране съвместно от BMW Клуб България и училище за шофиране Driving Skills. Надявам скоро това да бъде факт и да може всеки един желаещ от вас да се включи и да научи нещо полезно като усъвършенства своите умения зад волана...
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от Dirty M5 driveR » 15 Юли 2011, 20:14

Темата е много добра. Има доста теми от рода "Какво да правим, когато...", но трябва и да се знае какво да не правим. От моя личен не голям опит бих казал следните неща:
-карайки с по-висока скорост в завой (било то 60-70, или 120-130 в зависимост от завоя) НЕ дебалансирайте колата излишно, опитвайки се уж да я направите по-стабилна. Старайте се да държите волана постоянен, без ненужни корекции. Може да ви изиграе лоша шега особено при мокра настилка.
-след излизане от сляп завой при евентуална спешна нужда от намаляне/спиране (ако има бавнодвижеща се колона пред вас например) не бързайте да скачайте на спирачките. Това си е направо дрифт-техника :mhihi: Доста бързо се пренася тежест напред, задницата олеква и "мазно" губи сцепление. Ясно е до къде може да се стигне, ако водача не реагира навреме. Съответно при неочаквано поднасяне пък изобщо не е препоръчително. Както споменахте - това масово се прави, просто средностатистическия водач не е запознат с трансферите на тежестта.
-за коли със задно - при опит за влизане и излизане от завой с висока скорост (отново определението "висока" е разтегливо, но тук специално има особености) НЕ оставайте на предавка, на която мотора не може да ви изтегли. Да вземем дълъг завой, описващ постоянна крива, който се взема със 120. Влизайки на 5-та, може да си позволите да подадете газ на макс, насочвайки колата със стабилен волан. Силата на мотора косвено упражнява тежест върху задната ос, при което колата стои приклекнала и балансирана. Същото може да направите и на 4-та. Колата отново прикляква, но мотора има повечко сила, и е възможно поднасяне. НО завой със 40, следвайки описаната логика би следвало да се вземе на 2-ра. НЕ!!! Колкото по-ниска е скоростта, толкова силата на мотора предразполага задвижващите колела към загуба на сцепление. Да - на 3-та вероятно няма да има сила да ви издърпа достатъчно, но е далеч по-сигурно. Съвсем друго е да сте на 2-ра, опитвайки се да вземете завоя с минимални загуби на сцепление, и съответно готови да се заиграете със задницата, ако това се наложи. Това е само пример!!! Поведението ви изключително много трябва да зависи от обстоятелствата - с какви гуми карате, атмосферни условия, пътни условия и т.н.
-при недозавиване - НЕ навивайте волана още. Това в никакъв случай няма да помогне, напротив. Борете се с недозавиването - изправяйте волана постепенно, ползвайте спирачка чак при изправен волан. През зимата недозавиване се получава и при смешни скорости (мен ми се е случвало на паркинг примерно).

Това е, за което се сещам, и на 100% мога да кажа от личен опит. Ако се сетя за друго, ще допълня.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1585
Регистриран на: 28.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е36 Турбо?! любима, е39 28-ца бате
Мечтае да кара: е36 с осмак
Детайли за колата: Най-много върви 28мицата от всичко.
Wanna be 1.5 bar.

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от Boyadjiev » 15 Юли 2011, 20:24

Ако се кара здраве, а не се вози човек просто, недозавиване се лекува с газ. Ако започне да бута предницата, газ до ламарината и веднага се преминава в леко плъзгане на газадницата и възвръщане на контрола върху предницата. А защо казвам при спортно каране -> когато колата е на подходяща предавка за завоя, като й настъпите газта, обикновено това става когато мотора е в обороти и има сила. При висока предавка и да давате газ и да не, недозавиването пак си е там и вече с газ не става...
Изображение Изображение Изображение
Уважавай другия, независимо каква кола кара.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от Dirty M5 driveR » 15 Юли 2011, 21:12

Boyadjiev написа:Ако започне да бута предницата, газ до ламарината и веднага се преминава в леко плъзгане на газадницата и възвръщане на контрола върху предницата.


Това съм го правил с 20-30км/ч на 2-ра предавка. Бих го описал като недозавиване -> пързаляне на цялата кола :mhihi: -> свръхзавиване. Доста интересен е прехода. Но с висока скорост идея си нямам какво би станало.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1585
Регистриран на: 28.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е36 Турбо?! любима, е39 28-ца бате
Мечтае да кара: е36 с осмак
Детайли за колата: Най-много върви 28мицата от всичко.
Wanna be 1.5 bar.

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от Boyadjiev » 15 Юли 2011, 21:37

Dirty M5 driveR написа:
Boyadjiev написа:Ако започне да бута предницата, газ до ламарината и веднага се преминава в леко плъзгане на газадницата и възвръщане на контрола върху предницата.


Това съм го правил с 20-30км/ч на 2-ра предавка. Бих го описал като недозавиване -> пързаляне на цялата кола :mhihi: -> свръхзавиване. Доста интересен е прехода. Но с висока скорост идея си нямам какво би станало.

Аз в завой при скорост 50-60 на 2ра като влизам ако не съм преценил правилно, всеки път с газ веднага, ама моменталически изчезва недозавиването... Основно правило за добро поведение на колата -> хубави гуми отпред, по-скапани отзад...
Да не се допуска, скапани отпред, хубави отзад ;)
Изображение Изображение Изображение
Уважавай другия, независимо каква кола кара.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от Dirty M5 driveR » 15 Юли 2011, 21:53

Абе снощи е така в едно малко кръгово влязох на 2-ра с не знам и аз колко, може би 55-60. Исках на излизането да я плъзна леко и да продължа. Не това е интересното. Обикновено там влизам на 3та със същата скорост, но тогава има доста по-голяма склонност към недозавиване. Докато снощи беше доста различно и ще го пробвам занапред, за да мога да преценя дали не се заблуждавам.

вълкодав
Аватар
Мнения: 1903
Регистриран на: 16.01.2007
Местоположение: Русйе
Пол: Мъж
Кара: go na 3ki :)

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от RSxRacer » 17 Юли 2011, 16:49

Dirty M5 driveR написа:Абе снощи е така в едно малко кръгово влязох на 2-ра с не знам и аз колко, може би 55-60. Исках на излизането да я плъзна леко и да продължа. Не това е интересното. Обикновено там влизам на 3та със същата скорост, но тогава има доста по-голяма склонност към недозавиване. Докато снощи беше доста различно и ще го пробвам занапред, за да мога да преценя дали не се заблуждавам.

Ако говориш за кръговото на млечна кухня и при мен е същото.На 3та има доста по-голямо недозавиване отколкото на 2-ра въпреки,че отварям влизането всеки път по един и същ начин,но на различна предавка...
20 кинта Рушвет,50 кинта Бензин, 100 кинта Задни Гуми - Да си в www.BMWPower-bg.net БЕЗЦЕННО
www.bizzart.info
Изображение
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от Dirty M5 driveR » 17 Юли 2011, 17:24

RSxRacer написа:Ако говориш за кръговото на млечна кухня и при мен е същото.На 3та има доста по-голямо недозавиване отколкото на 2-ра въпреки,че отварям влизането всеки път по един и същ начин,но на различна предавка...


:yes: Точно за там говоря.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4376
Регистриран на: 30.01.2009
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: the real 5er
Мечтае да кара: 0:00h. at La Sarthe

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от Dirty M5 driveR » 19 Юли 2011, 22:19

Не знам колко темата допуска разискване на по-бързичко и агресивно шофиране, да не излезе като поощряване на подобно поведение... т.е. поощряване на такова поведение без нужните умения. Аз не че имам голям опит, но с риск да прозвучи самохвално - за сега ми се отдава, и мисля ще е полезно да споделя опита си. Та на въпроса - при средно дълги бързи завои НЕ бързайте с влизането в завоя. Заложете на добро и стабилно влизане, след което да можете да пришпорите колата, и в същото време да сте сравнително сигурни в нея. То това се отнася и главно за извънградско каране, защото доста любители с не големи умения прибързват. И въпреки, че не го правят с толкова високи скорости, недостатъчното познаване на поведението на автомобила само по себе си е фактор за евентуални затруднения с овладяването му. Аз тази вечер в стремежа си да взема един завой с постоянна скорост 140, я натиснах малко по-рано от нужното, при което в последствие усетих несигурност в предницата - имаше наченки на недозавиване, и нещата отиват малко в психологическа насока :mhihi: - усещаш, че колата не завива точно както ти се иска, гледаш да намалиш ъгъла на завиване с цел елиминиране на недозавиването, но и пък в крайна сметна завоя трябва да го вземеш, защото конкретно в моя случай съм на 2м. от разни дървета и храсти. Човек трябва да запази самообладание, и да действа разумно и неимпулсивно. И най-вече при тия скорости - динамични и плавни движения с педалите, скоростите и волана. Естествено като се прекали се стига до ситуации, от които трудни се излиза без последствия, но това е част от "занаята" - да знаеш кога да спреш.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2149
Регистриран на: 18.09.2008
Пол: Мъж

Re: Фатални грешки при шофиране - как да ги избегнем?

Мнение от uCnaHeTcA » 21 Юли 2011, 23:41

Бате, пАлни някоя свещичка и кАжи какво ще рече "средно дълги бързи завои", че ако питаш 5 човека - всеки различно ще ти отговори...в градуси, примерно... И това "НЕ бързайте с влизането в завоя" - е кога да бързам, като се намандахерцам в отсрещния ли :mhihi:
Това е много лошо да го практикуваш през деня до Текето, примерно, че знам от други теми, че там ти е едно от любимите места... Твърде много храсти и никаква видимост на завоите има там, умната... Не се вживявай толкова, давай го по-леко и спокойно, нищо лично :yes:

Следваща

Назад към Майсторско шофиране

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook