Зимно каране на БМВ ....

Как да използваме възможностите на един автомобил.

Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4216
Регистриран на: 21.11.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: си Е65-цата.

Мнение от ///M Power » 27 Ное 2005, 22:09

хмм един от по-горните ти постове каза че колата ти занася когато си на 2 с 3000об.,а пък когато си на сухо колата поднасяла чак след 4000об.,бях останал с впечатлиние че доста по разбираш нещата :roll: :roll: (без да се обиждаш)...ми кагато вали нали колата има по малко сцеплени,нормално е да тръгва от по-малки обороти,а ти даже и газ подаваш....нормално е да поднася колата :!: ,другия вариант е аз нещо да не съм разбрал :confused: ....пробвай завоите без газ едвали ще поднесе :idea: :!:
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Мнение от DrivinGGoD » 02 Дек 2005, 11:03

По принцип цялото каране е въпрос на усещане на колата.Точно за това любимите ни коли са с мотото "Sheer Driving Pleasure",защото дават уникално усещане за път,условия и поведение на колата.Без познание на колата и необходимата обратна връзка не може да се получи добро владеене на автомобила.
От тук нататък всичко написано е много относително,базира се на личния ми опит и прочетеното от истинските шофьори (не аматьори като мен).
Изцяло поведението на автомобила се определя от сцеплението му с настилката,което пък следва от конструкцията на окачването,теглото и разпределението му и от специфичното тегло.За всички тези неща ,както и за много други полезни можете да прочетете на : http://www.autozine.org/technical_school/tech_index.htm
Факторът кола ще се опитам да го изключа тъй като говорим за шофиране от много ралични хора на различни автомобили,въпреки че това е почти невъзможно,защото както споменах горе всичко зависи от автомобила като цяло.
Така...
При зимни условия сцеплението с настилката е много ограничено от там и стабилността.При автомобилите по принцип се наблюдават 3 явлениа на нестабилност ако мога така да се изразя.Те са недозавиване,свръхзавиване и неутрално поведение.
Свръх завиването се получава при загуба на сцепление на задните колела и добро на предните(всичко това за което говоря е относително и идеализирано,но иначе трябва да взляза в мноооого подробности).Тъй като е наблюдавано главно при автомобили със задно предаване и предно разположен мотор ще визирам тях.При това положение нежеланото изпускане на контрол върху автомобила се контрира със завъртане на волана в посока на поднасянето и игра с педала на газта(казвам игра тъй като действието не се свежда само до отнемането й) целящо контролиране на сцеплението и създаване на стабилно поведение или контролирано странично плъзгане.Това пак опира до познаване на автомобила и възможност за контролирането му възоснова на усещанията които създава и способността ни да определяме мигновенно идеалното действие необходимо в случая.Ако по една или друга причина тази нестабилност не бъде увладяна следва нежелано наконтролирано (в повечето случай) плъзгане следователно е по трудно да се избере правилното действие за да бъде,ако не увладяно,то поне насочено в правилната посока(към избягване на удар или поне към по лек такъв).Всяка ситуация като тази със перпендикулярното плъзгане в по-горните постове са много относителни и зависят от конкретните условия.При такова плъзгане се цели или достигане на сцепление на които и да било от колелата или завъртането на автомобила в кръг което е желателно само при разполагане с много пространство или ако е единствената възможност за смекчаване на удара.При всички положения е необходимо контролиране на автомобила със газта,спирачката и волана целящи създаване на минимално сцеплание между колелата и настилката което води до стабилизиране на автомобила.
Недозавиването както се досещате е изпускане на предните колела при което се губи и приложението им като управляващи такива и автомобила става неуправляем,особено когато е с предно предаване това налага и загуба на възможността за предаване на върт. момент и спиране т.е. не можем да направим нищо когато недозавиването е породено от центробежните сили или можем да отнемем газта ако е породенно от прекаляване с мачкането на десния педал.Както се досещате ако говориме за каране за време това води до губене на такова докато при контролирания дрифт това не налага загуби а напротив,позволява коригиране на кривата на завоя.Ето ги и първите два недостатъка на предното предаване : недостатъчната стабилност в завой породена от недобрия баланс (от която следва загуба на време при такова шофиране пр.на състезание) и неспособността на водача да направи каквото и да било ако е породена от центробежните сили.Обобщено дори и при зимни условия задното предаване предлага добър баланс,от което следва добра стабилност и добро сцепление на всички колела и ако не си позволаваме волности и знаем какво правим предлага много стабилно поведение и приятно управление.От друга страна предното предаване предлага относително спокойствие на водача породено от чувството за стабилност породено от лъжливото усещане за стабилност породено от и аз не знам от какво (тук говоря на изуст тъй като и аз не знам хората как се чувстват стабилни,аз лично се страхувам от такива коли).
Тук идват и нещата които теоритично могат да се приложат при стабилизиране на автомобила при зимни условия.

Първо при задно предаване цялата стабилност се контролира от съчетанието между подаване и отнемане на газта и необходимото движение на волана.
При добре балансиран автомобил при поднасяне от центробежните сили може да се наблюдава както надозавиване така и свръхзавиване.При недозавиване подаването на газ компенсира нещата и колата се стабилизира или преминава в леко презавиване което се контролира с отнемане на газта което води до първото и така се балансира с отнемане и подаване на газ и контриране с волана.Когато поднасянето е породено от повече подаване на газ тя просто се отнема и положението се връща пак при горното.Когато обаче ситуацията излезе извън контрол поради изпускане на едно от горепосочените неща ситуациите са много индивидуални и налагат моментално решение и не могат да бъдат категоризирани,тяхното овладяване се осъществява възоснова на съчетаване на горните няколко правила и изисква много опит и познаване на автомобила.
При предното предаване и предно разположен мотор не можем да говорим за балансиран автомобил.Там масата на автомобила е съсредоточена доста напред и това налага недозавиване на тези автомобили сравнено с тези със задно при едни и същи скорост и сцепление.
При недозавиване от прекалено подаване на газ нещата са лесни само връщаме газта и всичко се нормализира(както и при желания дрифт) обаче когато предницата откаже от центробежните сили(това се случва доста по рано при тези автомобили защото тежко натоварената предница понася повече и по-големи моменти) положението не може да се контролира и зависи само от момента в който гумите ще захапят нужното им сцепление а това става бог знае кога.Ето виждате ли защо ме е страх :mhihi: :mhihi: :mhihi:
Надявам се да съм обяснил всичко защото вече ная неща написах кои смислени кои не и не знам какво точно съм писал.Ако има поправки моля да бъдат нанесени от вас защото не очаквам да съм го написал безгрешно.
Надявам се да съм бил полезен!!!
Лека и безавариина зима!!!
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 229
Регистриран на: 4.12.2005
Кара: FIAT DUKATO HYMER и друга скрап
Мечтае да кара: BMW 2002 tii

Мнение от mr_petroff » 18 Дек 2005, 19:18

за зимата препоръчвам-1.добри за нашите условия зимни гуми,с ширина не повече от 185 за е30,195 за е34 и е36.аз лично карам с debica frigo2 185/65 r14(това е goodyear ultragrip5),и нямам проблем. 2.изправни амортисьори-много са важни. 3.опитно задкормилно устройство.А когато колата влезе в нежелан дрифт единственият начин да я вкараш в пътя е да освободиш задните колела със съединител,и работа с волана.Всичко друго те праща при тенекеджия.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 870
Регистриран на: 14.01.2004

Мнение от vlad0 » 18 Дек 2005, 19:59

без резки движения и без паника

Потребител
Аватар
Мнения: 26
Регистриран на: 7.01.2006

Мнение от valio7 » 14 Яну 2006, 20:49

В завои с газ на излизане без.леко момци
М1 Егати Powera

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 457
Регистриран на: 26.07.2003
Местоположение: София
Кара: ...

Мнение от 520i » 14 Яну 2006, 21:42

xterminat0r написа:без резки движения и без паника

:yes:

Потребител
Аватар
Мнения: 29
Регистриран на: 8.08.2006

Мнение от stoil2 » 22 Сеп 2006, 21:34

///M Power написа:в книжката на БМВ пише така:ако поднесе задницата,натиснете съединителя (точно зада се предпази от рязкото пренасяне на тежеста) и контрирайте в съответната посока!!!


Като казваш "контрирай в съответната посока", имаш предвид да завъртиш в същата посока в която ти е занесла задницата ли? Примерно правиш ляв завой и задницата ти поднася надясно. Тогава натискаш съединител и завиваш надяасно?

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6614
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: I6, V6
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Мнение от steeN » 22 Сеп 2006, 21:45

.
Последна промяна steeN на 31 Дек 2019, 17:17, променена общо 1 път
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have.
Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place.

Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake
- Gold is the new bitcoin

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 314
Регистриран на: 28.04.2005
Местоположение: DE Karlsruhe/ BG Пловдив

Мнение от Loewe » 26 Сеп 2006, 19:56

stoil2 написа:
///M Power написа:в книжката на БМВ пише така:ако поднесе задницата,натиснете съединителя (точно зада се предпази от рязкото пренасяне на тежеста) и контрирайте в съответната посока!!!


Като казваш "контрирай в съответната посока", имаш предвид да завъртиш в същата посока в която ти е занесла задницата ли? Примерно правиш ляв завой и задницата ти поднася надясно. Тогава натискаш съединител и завиваш надяасно?


steen: "да, точно това е имал предвид... гумите винаги трябва да сочат посоката, в която искаш да се движиш "

Двете мнения нещо си противоречат според мен :roll:

Мен са ме учили да завъртя в посоката в която е занесла колата.

@стеен : По дадения пример - правя ляв завой, занася на дясно. Според теб гумите трябва да сочат на където искам да се движа, тоест на ляво. В такъв случай не би трябвало въобще да въртя волана, в ляв завой те си сочат наляво.
Нали за тва се казва контриране, да играеш контра, демек противоположното на другото състояние. Точно това е и странното за повечето хора и тези, които не го знаят, си въртят в тяхната си посока и последиците често са лоши.

Ако нещо съм сбъркал, някой по-знаещ да ме поправи.
“M” stands for Motorsport. And there’s no question that these cars have racing in their blood.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 747
Регистриран на: 2.10.2004
Местоположение: В. Търново
Кара: Е46 320Ci

Мнение от Asterix » 26 Сеп 2006, 22:16

Loewe - Не мислиш правилно. Когато правиш ляв завой и колата поднесе надясно - предницата ти започва да сочи към бордюра, следователно желаната посока остава надясно, за това ти завиваш надясно, за да може гумите да сочат надясно. Проспускаш един момент за това приемаш по такъв начин.
И аз съм на мнението, че предните гуми винаги трябва да сочат там на където искаш да отидеш.
Изображение
Click
тел. 0878 11 30 94

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 314
Регистриран на: 28.04.2005
Местоположение: DE Karlsruhe/ BG Пловдив

Мнение от Loewe » 26 Сеп 2006, 22:37

e 9 де :) Много правилно мисля. На едно мнение сме, но обясняваме нещата различно. Ясно е, че като ти е поднесла в ляв завой задницата, желатана посока е дясно. Но преди да поднесе е ляво. А на ляво контрата е дясно;) Получава се нещо като дрифт :) Ако дадеш ляв волан, почва и предницата да носи и тогава си във бордюра ако нямаш късмет.
“M” stands for Motorsport. And there’s no question that these cars have racing in their blood.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 747
Регистриран на: 2.10.2004
Местоположение: В. Търново
Кара: Е46 320Ci

Мнение от Asterix » 27 Сеп 2006, 0:08

На едно мнение сме, но обясняваме нещата различно.

Няма как иначе приятеп :) важното е, че се разбрахме ;)

ОФФ.Малко не е за зимно каране, ама и то ще дойде
На един завой (тип изкачване), засилвам, и понеже съм слабичък, като усетя, че тръгва да носи, не променям положението на волана, оставям задницата да се изнесе и чак след като достигне желаната от мен позиция започвам да връщам обратен (волан;)). Ако твърде малко е поднесла се случва да завия и още към завоя да може да се 'отвори' към плъзгане :). Мисълта ми е, че дори при такава загуба на сцепление пак може да се завива към завоят. (стига това поднасяне да е желано)
ПП. Ех неволи със слаби двигателчета :mhihi:
Изображение
Click
тел. 0878 11 30 94

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 649
Регистриран на: 29.11.2004
Местоположение: Европа
Кара: Е91 325i N53

Мнение от Georgieff » 27 Сеп 2006, 14:42

Някой беше написал, че на BMW Driving school инструкторите им обяснили следното относно занасянето:
- "Колата отива там, където гледа водача" - тоест когато задницата занесе, не гледай мантинелата, а се обърни към пътя :arrow: инстинктивно навиваш волана по посока на пътя (тоест по посока на занасянето), и даваш газ (понеже със спирачка явно няма как да се ориентира колата по посока на пътя).
Имах възможност да изпробвам само веднъж този съвет, и мога да кажа, че работи.
Единствения път, когато не овладях колата (не беше бмвто де), гледах точно в мантинелата - добре че между мантинелата и колата имаше голяма пряспа сняг.
Touring & windsurf club

Предишна

Назад към Майсторско шофиране

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook