Time Attack - Калояново

Как да използваме възможностите на един автомобил.

Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 53
Регистриран на: 2.07.2011
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Е30 über alles
Мечтае да кара: ЦСЛ ръчка, е28/е12/е24 + с62
Детайли за колата: проект :p

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от methaman » 24 Сеп 2014, 21:14

Е якото беше, че на втората нац. триесе сбирка до 2к кубика бях само зад 2 бр. 318ис коупе (ама зех 2-ро място де хех), които (няма кой да оспори) вървят, сами по себе си, доста повече от моята любима с големио тежък гъз, с рахитичното м50б20 и с 2 тонния й маховик... Но ми е МНОГО интересно, ако отидеш някъде на черен, но не много изровен път да тренираш лъзгане и т.н. колко се скапва колата от прахоляка. Въздушен филтър е ясно и тва, че може да проникне прах в ДВГ, но освен това какъв е големия проблем (стига да не си счупиш колата по неравностите)?? . Някой може ли да каже, реално карането в прахта колко прецаква колата?

Мечтае за Z3 M Coupe
Аватар
Мнения: 8695
Регистриран на: 9.02.2003
Местоположение: Сoфия
Кара: '99 530dА Touring

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от err0r » 25 Сеп 2014, 15:03

Най-готиното е, когато си бил часовника и постижението си от миналия път. Дава едно успокоение, че си е заслужавало усилията и средствата. А това успокоение диктува ежедневното шофиране 2-3-4 седмици.

Колкото до карането в прахоляка - ако всички маншони и прашници на амортисьорите ти са налични и здрави, маншоните на рейката, капачките на лагерите на главините, уплътненията на буталата на спирачните апарати, няма да има никакви проблеми. :)
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 238
Регистриран на: 7.01.2009
Местоположение: Исперих
Пол: Мъж
Кара: Е46,Е36,Е30
Мечтае да кара: F30 M3 по крабрежната на Рио де Жанейро
Детайли за колата: http://www.facebook.com/pages/Alex-Burdin/87277582105

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от Alex_Burdin » 26 Окт 2014, 8:57

Изображение

Малко обиколки от събора тази година аз съм транспондер 11 обиколките са правени с трафик на пистата петата обиколка са слети две обиколки.Колата е стокова 328 със заварен диф.гумите малко по големи отзад отколкото исках 245/45 17 предните малатеса 225/45.
Мисля че времената ми бяха малко по слаби но нямаше секунда разлика от на по големия клас коли М3 е46.

По принцип съм фен на агресивното каране с максимално късо спиране и леко пързаляне- пауър дрифт.
Но внимавам колата да не дрифти след апекса или най много дрифта ми да е с прав волан. Т.е. вектора който се образува от задните колела и кара колата да се движи напред съвпада с посоката на предните колела това за по остри завои но се случва да давам и контра.Иначе в по дългите си карам нормално като си завивам с волана с леко недозавиване преди завоя.След апекса ако мога така насочвам волана че с минимална кореция автомобила да следи идеалната крива.
Общо взето при мен тъй като имах възможност да си следя времената тази година на събора точно най агресивните обиколки са ми най добри където имаше презавиване и недозавиване и много късно спиране с по някое леко блокирало колело , но и е трудно да държиш винаги в идеалната линия с такъв тип пилотиране тъй като малка грешка много те вади от равновесие и после губиш много. При кола със сликове трябва да се избягва защото там границата между сцеплението и пързалянето е огромна и преминеш ли я остро няма как да върнеш автомобила в траектория без драстично да намалиш скоростта.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 279
Регистриран на: 15.05.2004
Местоположение: София

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от txl » 15 Дек 2014, 1:02


Мечтае за Z3 M Coupe
Аватар
Мнения: 8695
Регистриран на: 9.02.2003
Местоположение: Сoфия
Кара: '99 530dА Touring

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от err0r » 15 Дек 2014, 12:38

Започвам коментарите по хронологичен на пистата ред, като номерирам завоите след правата.
Спирането за първи завой - още докато си на правата на яките спирачки, използвай бетона, който се открива плътно в дясно. Ще се изненадаш колко много сцепление дава и как убива скоростта. Внимавай да не се случи, както на третата обиколка преди трети завой - да стъпиш в тревата, защото ще се отсечеш много лошо. Късно завиваш за първи завой, почти го заобикаляш. Пробвай да стъпиш с левите гуми на бордюра (отново ще дадат сцепление) и не отивай с десните гуми до бордюра на късата права между първи и втори. Иначе добре го караш с един волан, хареса ми.
За трети завой трябва да направиш едно кратко спиране, за да убиеш скоростта и да насочиш предницата право във вътрешния бордюр. Ако паузирам клипчето точно на 2:01 мин, воланът ти трябва да е прав и да си насочил бегачката към бетона на 4-ти завой. Късата права преди кроасана я караш добре, но ми се струва, че можеш да задържиш още два метра прав волан. Кроасана ми хареса, само се опитай по-плавно да въртиш волана там. Следва излизането и късата права. 7 и 8 завой ги минавам като един, но оставам на трета предавка. (Тук много зависи комбинацията между мотор/скорости/диф, естествено). Предпочитам трета, защото има запас от мощност в ниските и не е толкова рязка (разбирай не се влияе толкова лесно подаването и отнемането на газ, съответно сравнително по-трудно се дисбалансира), а там си се кара винаги на ръба и е добре да е спокойно.
Волана между двата десни и левия (9-ти и 10-ти) веднъж го подаваш плавно и прецизно, веднъж въртиш рязко. Това в комбинация с ниска предавка и високи обороти може да ти загуби ценно време. На правата преди 11 завой използвай бетона до милиметър, там имаш много сцепление на натоварените десни колела (на старата конфигурация с излизането от кроасана до стената преминавах на втора предавка и именно когато десните ми гуми са на бетона си позволявах да нацепя рязка трета без да се притеснявам, че ще ме подсече, защото на бетона наистина има сцепление). Много рано захождаш за 12 завой (последния преди правата). Трябва да задържиш правия волан още 3-4-5 метра (половината с педала на газта до долу, другата половина на интензивно спиране), като след подаването на волан, отнемаш от спирачката и започваш да додаваш газ. Излизането на правата е малко гадно с тая локва, но две-три минавания на първите бавни обиколки биха изгонили (разнесли) водата, за да ти е спокойно цял ден после.


П.П. Най-ниската ти скорост на движение се достига на две места - преди трети завой, където си оставаш на трета и преди 8-9, където слагаш втора предавка. Така си свикнал там, явно, ама съветвам на следващото свободно да експериментираш и да не сваляш надолу.
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 279
Регистриран на: 15.05.2004
Местоположение: София

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от txl » 15 Дек 2014, 20:37

Благодаря за подробния анализ.
До сега винаги съм се опитвал да въртя волана много плавно (друг е въпросът до колко ми се получава), докато този път между 5-ти и 6-ти и преди 12-ти нарочно го въртях по-рязко. Колата влиза в завоя и завива доста по-рязко и бързо, след това с подаване на газ се стабилизира и чувството е доста приятно :) но наистина така май се губи повече време. Трябва да си прегледам и останалите клипчета и да сравня. На 12-ти завой наистина рано влизам.

Завоите от 1 до 4 (поне според мен) са свързани един с друг и всеки определя следващите. Опитвам се да ги карам по този начин с един волан за да изляза възможно най-бързо от 3-тия. Ако свия радиуса на 3-тия, се притеснявам, че ще изляза по-бавно от него. Но в край на сметка трябва да се пробва и да се види как е :) 3-тия нарочно не го сека през бордюра, реших поне на него малко да пожаля колата, иначе сигурно ще е по-бързо.

За 2-ра и 3-та предавка - понеже ми е малък двигателя, включвам 2-ра, че поне малко да свиквам с малко повече мощност. Първите две сесии карах на 3-та там, ще прегледам видеото, но тогава още се чудех за траекторията, понеже за първи път карам през тази новата къса права между 7-ми и 8-ми завой. А и тогава не сечах 10-ти през бордюра.

За влизането в кроасана (5-ти завой). Опитвах се да завивам малко по-рано и много плавно, да направя нещо, на което му казват на български "склонност към завиване" (а някой знае ли как е на английски?). Струва ми се, че има ефект, когато се получи разбира се :)

Ще ми хрумнат и още мисли по темата, ще пиша пак :)

Мечтае за Z3 M Coupe
Аватар
Мнения: 8695
Регистриран на: 9.02.2003
Местоположение: Сoфия
Кара: '99 530dА Touring

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от err0r » 17 Дек 2014, 11:24

Няма за какво. Дето се вика, нали сме тук, за да си помагаме.
Лично мое мнение е, че на по-ниска предавка се губи повече, защото при подаване и отнемане на газта доста по-чувствително се местят масите на автомобила напред и назад. С белите продрайвски 18-ки (м43 с 3.45) си давам газ само на трета предавка. Сашо Косата, например, слага втора за 1, 2 и 3-ти, като качва на 3-та точно на 4-ти в средата. За мен така е по-бавно и няколко пъти времената го показаха. Всичко е въпрос на стил, който се изгражда след множество експерименти и анализ на скоростта. Гледам, че имаш времеизмерване. Ако имаш опция, раздели пистата на няколко сплита (първият да е 1, 2, 3 и 4 завой, втори сплит кроасана вход и изход + късата права и трети с последната комбинация завои), след което експериментирай и анализирай къде по кой начин е най-бързо за теб.
Както разправят големите играчи - карането е лесно, по-трудно е смилането на данните след каране. Там наистина се отделя доста повече време - на 1 час каране могат да заминат 3 часа разглеждане и сверяване на информация. Но пък от друга страна ако искаш да оптимизираш, това е правилният начин.
Ако можеш го направи това още на следващото ти каране, защото е много лошо да заучиш грешното поведение и треактория. Много по-трудно се променя в правилния път после.
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 479
Регистриран на: 13.10.2011
Местоположение: Перник
Пол: Мъж
Кара: е36 328/е46 330i/e46325i/е91 330xd+

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от m.dimitrov1992 » 20 Дек 2014, 10:39



Според мен малко рано скачаш на спирачките в края на правата. Аз лично натискам спирачка чак когато свърши бетонната стена :mhihi: като скоростта ми е колкото твоята 140-150км/ч и си мисля че може дори и малко по късно ама ме е шубе :mhihi:
Иначе поздравления за доброто време :yes:

Мечтае за Z3 M Coupe
Аватар
Мнения: 8695
Регистриран на: 9.02.2003
Местоположение: Сoфия
Кара: '99 530dА Touring

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от err0r » 22 Дек 2014, 15:05

m.dimitrov1992 написа:Според мен малко рано скачаш на спирачките в края на правата. Аз лично натискам спирачка чак когато свърши бетонната стена...

Това е доста тънък момент. Спирането за всеки е различно поради прихическата бариера, която се прескача при по-късното натискане на спирачки. Друг е въпросът, че с едно късно спиране можеш много повече да объркаш нещата от колкото да спечелиш от тях.
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 479
Регистриран на: 13.10.2011
Местоположение: Перник
Пол: Мъж
Кара: е36 328/е46 330i/e46325i/е91 330xd+

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от m.dimitrov1992 » 22 Дек 2014, 19:04

По принцип си прав, но все пак може да се извлече още някоя хилядна или дори стотна от спирането :D Пък и не става въпрос за Нюрбургринг, тук има ливади бол :mhihi: и да не спре на време не е фатално :mhihi: :mhihi:

Друго да питам.
Повечето стандартни автомобили са с изчислена предница за НЕДОЗАВИВАНЕ ,няма значение предно задно предаване :mhihi:
Та един напълно стандартен автомобил как би дал по добро време на Дракона? С зверско недозавиване или с каране една идея преди да скурцат гумите ?

Мечтае за Z3 M Coupe
Аватар
Мнения: 8695
Регистриран на: 9.02.2003
Местоположение: Сoфия
Кара: '99 530dА Touring

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от err0r » 23 Дек 2014, 14:53

Виждал съм разни ситуации на Дракон... аз се разминах с воден радиатор, виско и предна броня фира, ама на ретро ралито тая година един пич със Самара беше летял до оградата, където по странно стечение на обстоялтелствата беше изкъртил едно от бетонените колчета и защото все още беше в движение, колчето се заби в челното стъкло и едва не го закова (буквално) за седалката... Мисълта ми е да не подценяваме така нещата.

Колкото до скърцането на гуми - обикновено най-скучното преминаване е най-бързо, така че с каране една идея под максимума ще се дадат оптимални времена. А и разходът на (предни) гуми ще е най-добър. :mhihi:
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 479
Регистриран на: 13.10.2011
Местоположение: Перник
Пол: Мъж
Кара: е36 328/е46 330i/e46325i/е91 330xd+

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от m.dimitrov1992 » 24 Дек 2014, 18:34

err0r написа:Виждал съм разни ситуации на Дракон... аз се разминах с воден радиатор, виско и предна броня фира, ама на ретро ралито тая година един пич със Самара беше летял до оградата, където по странно стечение на обстоялтелствата беше изкъртил едно от бетонените колчета и защото все още беше в движение, колчето се заби в челното стъкло и едва не го закова (буквално) за седалката... Мисълта ми е да не подценяваме така нещата.

Колкото до скърцането на гуми - обикновено най-скучното преминаване е най-бързо, така че с каране една идея под максимума ще се дадат оптимални времена. А и разходът на (предни) гуми ще е най-добър. :mhihi:


Това исках да чуя :yes: Понеже съм карал 2-пъти на Дракота и първия път карах с някакво зверско недозавиване :mhihi: Като си тръгнах от пистата на самоход и волана ми дърпаше многоооо на ляво. Поради по агресивните леви завои се бяха износили криво гумите :mhihi: освен това ми заминаха накрайниците на рейката .
При второто ми каране си казах, че ще пазя гумите и не съм скърцал :mhihi: Имах чуство че карам по бавно но пък времето ми беше по добро :lol: Но не бях сигурен дали по доброто време е заради натрупания опит на пистата или заради различния стил на каране.
Но щом казваш, значи така е най бързо :driving:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 662
Регистриран на: 25.09.2007
Местоположение: Пловдив
Кара: Лястовица с рамка

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от Tenata » 05 Яну 2015, 9:46

Може ли да споделите с какви масла карате, марка и вискозитет. :wave: :wave:, или просто да има масло :mhihi: :mhihi:
ИзображениеИзображение
на пътя и пред БОГ, всички сме равни!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 279
Регистриран на: 15.05.2004
Местоположение: София

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от txl » 06 Яну 2015, 0:51

Tenata написа:Може ли да споделите с какви масла карате, марка и вискозитет. :wave: :wave:, или просто да има масло :mhihi: :mhihi:

Yacco VX 1000 5w40.

m.dimitrov1992 написа:


Според мен малко рано скачаш на спирачките в края на правата. Аз лично натискам спирачка чак когато свърши бетонната стена :mhihi: като скоростта ми е колкото твоята 140-150км/ч и си мисля че може дори и малко по късно ама ме е шубе :mhihi:
Иначе поздравления за доброто време :yes:

Наистина рано спирам. В първите сесии спирах по-късно, но много блокирах колелата (нямам АБС) и направих страшно петно на предната лява гума - за боклука е. Странно, че преди не ми се е случвало, но май се оказва и че имам разлика в спирачното усилие на предните колела - ще видим като го оправя следващия път как ще е. Но със сигурност може доста да се скъси спирачния път. Преди като съм карал, спирах с десните колела върху бордюра, сега исках да спирам по асфалта за да не подскачам през ръба където започва бордюра - с изненада виждам на видеото, че пак закачам ръба, въпреки че не съм го усетил докато карах.

На късата права преди 8-ми завой, също може да се спира доста по-късно. Там ми беше особено трудно да спирам интензивно заедно с превключването на 2-ра предака и затова спирането ми не е особено интензивно. Но това е още една причина да включвам на 2-ра там - за да се уча да превключвам - иначе има само едно превключване на низходяща за една обиколка. А дали е по-бързо, не се наемам да твърдя, може да сравня следващия път.

Колкото до времената, има къде-къде още за подобряване :)

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 279
Регистриран на: 15.05.2004
Местоположение: София

Re: Time Attack - Калояново

Мнение от txl » 06 Яну 2015, 1:08

И като заговорихме за спирането - наистина при аматьорите (като нас) и аз мисля, че късното спиране може повече да обърка нещата и е по-важно да се запази стабилност и баланс, отколкото да се спре максимално късно.

Един любопитен цитат обаче, как го правят професионалистите:
Today's Formula 1 drivers, from the front of the grid to the back, are all brilliant drivers. The difference between them no longer lies in an original racing line or the proper set-up. The days are over when on the same bend you could see six or seven different racing lines. These days, the "X factors" which can lead to success, apart from the ability to go easy on a car, are braking and gearchanging. The driver who has a car which is not outstanding can't make up the time in the corners, since everyone takes them perfectly and there is only one racing line, but will have to do it by braking as late as possible, and by changing gear as fast as possible.

Това са думи на Аертон Сена от книгата му от 1991-ва година.

ПредишнаСледваща

Назад към Майсторско шофиране

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook