Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Как да използваме възможностите на един автомобил.

Модератори: ge_a, bravo, DrivinGGoD

Потребител
Аватар
Мнения: 23
Регистриран на: 5.07.2011

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от McQueen79 » 30 Сеп 2011, 12:14

///ivanE30 написа:попринцип преди години когато карах курсовете моя инструктор голям философ от старата школа ми набиваше нон стоп нещо в главата което помня и до днес.
винаги когато спираш трябва да си с включена скорост, така имаш контрол над колата и в непредвидена ситуация може по лесно да реагираш, дефакто твоито е голяма грешка.
не да си освободиш колата от скорост и да спираш само със спирачката а трябва да връщаш предавките :yes:


Е каква ще да е тая непредвидена ситуация, при която ще трябва да реагираш? Единствено при хлъзгане ще ти трябва да включиш на скорост при такова спиране. Друга хипотеза няма. Инструкторът ти явно наистина е бил от старата школа, още преди да измислят ABS-системите.

Моят пък инструктор друго ми каза едно време: че спиране по тоя начин не е грешка. Натискаш съединителя, изключваш от скорост и си спираш със спирачката. Аз така си и карам. Ако ми се наложи, мога да включа на подходящата за движението ми скорост за 1 секунда.

А да предприемам просто спиране, превключвайки от 4-та, та на 3-та, та на 2-ра ... това ми звучи даже глупаво. Ще загубя 4 секунди в превключване.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 225
Регистриран на: 3.09.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: bmw 316 84г. м10б18
Мечтае да кара: на рали съзтезание :)

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от cargo22 » 03 Окт 2011, 11:33

McQueen79 написа:Е каква ще да е тая непредвидена ситуация, при която ще трябва да реагираш? Единствено при хлъзгане ще ти трябва да включиш на скорост при такова спиране :dunno: . Друга хипотеза няма. Инструкторът ти явно наистина е бил от старата школа, още преди да измислят ABS-системите.

Ситуации колкото щеш, ако си шофьор от доста време, не би трябвало да ти е трудно да си представиш.
АБС има и плюсове и минуси. Запазваш някакъв контрол над колата, но ти удължава сп. път, добре е да го имаш, а още по добре е да спираш така, че да не ти се включва :mhihi:
Моят пък инструктор друго ми каза едно време: че спиране по тоя начин не е грешка. Натискаш съединителя, изключваш от скорост и си спираш със спирачката. Аз така си и карам. Ако ми се наложи, мога да включа на подходящата за движението ми скорост за 1 секунда.

Относителна работа е дали ще уцелиш точната, риск е да включиш на такава, при която колата няма да ти поема или пък ще ти поднесе, абе тегава работа. Затова се редят и в някой случаи се прескача някоя, като се наблега на поравняването на оборотите.
А да предприемам просто спиране, превключвайки от 4-та, та на 3-та, та на 2-ра ... това ми звучи даже глупаво. Ще загубя 4 секунди в превключване.
При присто спиране има ли значение секундите, а при не просто, ако ти отнема 4 секунди да изредиш скоростите, препоръчвам да се возиш предимно.
Подходящата скорост ти осигурява контрол над колата. Пробвай като на ралитата, дето заобикалят гумите, да минеш на 0-ва предавка и колкото искаш спирачка и на скорост, да разбереш смисъла.

Потребител
Аватар
Мнения: 23
Регистриран на: 5.07.2011

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от McQueen79 » 04 Окт 2011, 12:36

Явно е вярно, това което ми казват приятели - че карам като пенсионер. :D Нито кой знае какви 'ситуации" ми се случват, нито пък ми се налага да предприемам "непрости" спирания. Живи-здрави. :yes:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 299
Регистриран на: 27.08.2010
Пол: Мъж
Кара: на бензин

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от Roman 1 » 05 Окт 2011, 20:17

McQueen79 написа:Явно е вярно, това което ми казват приятели - че карам като пенсионер. :D Нито кой знае какви 'ситуации" ми се случват, нито пък ми се налага да предприемам "непрости" спирания. Живи-здрави. :yes:

Явно по-скоро караш разумно!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6614
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: I6, V6
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от steeN » 05 Окт 2011, 20:29

съединителя никога не се натиска при "аварийно" спиране, освен малко преди колата да спре напълно.
така(с натиснат съединител) колата има по-дълъг спирачен път (независимо дали има или няма абс).
защо ? най-вече на кола с предно с натиснат съединител колелата (или само едно от тях) могат да блокират/влк. на абс съответно много по-лесно и рано при рязко натискане на спирачката.
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have.
Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place.

Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от DrivinGGoD » 06 Окт 2011, 9:47

steeN написа:съединителя никога не се натиска при "аварийно" спиране, освен малко преди колата да спре напълно.
така(с натиснат съединител) колата има по-дълъг спирачен път (независимо дали има или няма абс).
защо ? най-вече на кола с предно с натиснат съединител колелата (или само едно от тях) могат да блокират/влк. на абс съответно много по-лесно и рано при рязко натискане на спирачката.


С това в никакъв случай не мога да се съглася... Най-малкото защото ако двигателя не позволява на гумите да блокират то те не спират достатъчно ефективно ;) Забравете тези глупости... Най-ефективното спиране е на границата на сцеплението, точно преди да започнат да блокират колелата, и колкото по-бързо го достигнете, толкова по-бързо ще спрете... Точно там ви държи ABS-а... Най-добре е естествено ако можете вие да дозирате така спирачното усилие, че да сте там, една идея преди да блокират колелата (преди да "отпусне" ABS-a), но това, особено във внезапно възникнала екстремна ситуация почти никой не може да го направи...

Спирачките на една кола имат много по-голяма спирачна сила от двигателната, т.е. сами могат да се грижат за спирането още повече като веднага достигнат границата на сцепление на гумите. С връщане на предавки можете да ги улесните малко като добавите спирачно усилие, но така или иначе вече спирачната система е достигнала максималното усилие за конкретните условия на сцепление и оптималното отрицателно ускорение...

Та нито ако натиснете съединителя ще удължите спирачния път нито ако сваляте предавки ще го скъсите, ако вече със спирачките спирате максимално ефективно... Замислете се, ако беше така, колите с автоматични предавки щяха да имат по-дълъг спирачен път от другите при еднаква спирачна система, а това не е така :winky: (Може да има малка разлика заради по-високото тегло, но не заради друго). Единственото важно е, когато спрете напълно или се движите бавно вече колата да работи и да е на подходяща предавка, за да може да избягате ако ви връхлита някой или се случва нещо друго около вас...

Не се подлъвайте да спирате по някакви странни начини и да си усложнявате действията, когато се случи нещо пред вас - скачайте на спирачките и ABS-а ще свърши останалото. Колкото повече неща правите толкова по-лесно е да сбъркате и да влошите нещата. Съсредоточете се върху спирачката и завиването ако няма място да спрете, останалото са приоми за по пистите...
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6614
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: I6, V6
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от steeN » 06 Окт 2011, 12:32

връщане на скорости при "аварийно" спиране е безсмислено да, съгласен съм.
но натискането на съединителя е също толкова безсмислено :) и ако се замислиш когато се спускаш по надолнище си проличава най-много това за което говоря ;) ако не ми вярваш направи си експеримент на някой паркинг :)

в същност точно най-простия начин за спиране е да скочиш на спирачката без да правиш нищо друго.

http://www.streetfire.net/video/best-mo ... 641906.htm
ето тук много добре се вижда как точно трябва да се спира.
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have.
Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place.

Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от DrivinGGoD » 06 Окт 2011, 13:22

Аз никъде не съм твърдял, че трябва още като започне спирането да се натиска съединителя :winky: Идеята ми беше, че дали ще спирате с натиснат съединител или не няма никакво отношение към спирачния път, т.е. това, което ти си написал, че не допуска колелата да блокират и т.н. не е вярно... Като се замисля обаче е доста по-добре за двигателя и силовото предаване да ги отделите от колелата когато колелата блокират и след това ги отпуска ABS-а, защото се получават много стресови и резки натоварвания (блокирането на колелата води до рязко спиране на всичко твърдо свързано с тях назад чак до буталата на двигателя, след това рязко тръгване и така ;) ) Това е минимален фактор, защото се компенсира до някъде от диференциала и по-скоро се превръща в рязко намаляване и увеличаване на скоростта отколкото в блокиране, а и така или иначе коляно-мотовилковата група е смятана за резки промени в скоростта и честотата на въртене, но при всички положения е по-добре за двигателя да няма такива неща... Но тук се отклоних малко...

Гарантирам ти, че дали ще спираш по инерция с натиснат съединител или на скорост разлика няма :winky: поне не ако си натиснал спирачката до край и ABS-а върши останалото... Ако даваш газ и спираш едновременно вече, това, което ти казваш е така, но надали някой спира и дава газ едновременно...

Най-дребния пример - сигурно ви е правило впечатление, че на коли без ABS, като натиснете спирачките до край (особено когато спирате от висока скорост и предавка), двигателя гасне още в момента, в който гумите блокират :winky: просто защото тогава и той заедно с гумите спира да се върти... Та никак не е трудно да спрете един двигател да се върти когато се движи от инерцията си или от тази на колелата, в режим на "принудителен празен ход" без да му се подава гориво ;)

Та както казах - двигателната спирачна сила (когато сте върнали газта) само облекчава работата на спирачките, но нито пречи на блокирането на колелата от спирачките, нито скъсява спирачния път. Така или иначе вече сте приложили максималното усилие и сте преминали границата на сцепление на гумите, от там нататък колкото и усилие да прилагате няма да спрете по-бързо ;)
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6614
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: I6, V6
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от steeN » 06 Окт 2011, 14:30

ок, аз казах каквото имах да казвам. аз спирам винаги на скорост. всеки да кара както си иска в крайна сметка :winky:
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have.
Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place.

Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от DrivinGGoD » 06 Окт 2011, 14:32

steeN написа:аз спирам винаги на скорост. всеки да кара както си иска в крайна сметка :winky:


Аз също ;) не съм се опитвал да те разубедя да го правиш :winky: Но както и да е...
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

Потребител
Аватар
Мнения: 23
Регистриран на: 5.07.2011

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от McQueen79 » 06 Окт 2011, 22:10

DrivinGGoD написа: Единственото важно е, когато спрете напълно или се движите бавно вече колата да работи и да е на подходяща предавка, за да може да избягате ако ви връхлита някой или се случва нещо друго около вас...

Ето затова не се бях замислял и съм съгласен на 100%. Личи си, че си опитен от това, което си написал. :bchug:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8317
Регистриран на: 3.09.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: M340i
Мечтае да кара: Калибра
Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от vicho » 08 Окт 2011, 19:49

DrivinGGoD написа:Не се подлъвайте да спирате по някакви странни начини и да си усложнявате действията, когато се случи нещо пред вас - скачайте на спирачките и ABS-а ще свърши останалото. Колкото повече неща правите толкова по-лесно е да сбъркате и да влошите нещата. Съсредоточете се върху спирачката и завиването ако няма място да спрете, останалото са приоми за по пистите...


преди малко един мина на червено пред мен (ама не да гони светофара, ами от моето зелено оставаха 20 секунди и аз си карам с 40 и тоя просто си продължи по пътя без да спре , дори не намали) ... е спрях! тенк ю 330 мм, тенк ю ABS (мокро е) , нито съм мислил да предавки, ни за съединители, а само как да спра, че да не ме нацели скапаняка :banghead:
You said: "Time will change!" What if it changes you?

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6614
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: I6, V6
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от steeN » 08 Окт 2011, 21:47

е ми много ясно, че не можеш много да мислиш в такъв момент :) за това тези неща се тренират предварително. за да може когато се наложи да са ти подсъзнателна реакция вече (някъде дълбоко в малкия мозък :lol: ).
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have.
Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place.

Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2173
Регистриран на: 29.11.2002
Местоположение: София
Кара: F15 X5; F10 M5 Stage 2

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от b2 » 13 Окт 2011, 21:35

Аз един път от рязко набиване на спирачки от около 120 без да натискам съединител с гадни предни гуми моментално ми блокираха предните колела. Съответно всичко по пътя от гумите до буталата се опита да блокира и най-слабото място по пътя - феродовия диск се натроши :) Това на кола с предно разбира се.
Dark Side of the Force is а pathway to many abilities some considered to be unnatural.

The Ultimate Driver
The Ultimate Driver
Аватар
Мнения: 4709
Регистриран на: 23.04.2002
Местоположение: в света на motorsport-a
Пол: Мъж
Кара: хората да се учат с ProDrive.bg
Мечтае да кара: BMW ///M, Ferrari, Porsche, Land Rover
Детайли за колата: 2003-2005 - '90 BMW E30 318is
2005-2006 - '97 Audi A4 2,6 Avant
2006-2008 - '90 BMW E30 325i Cabrio
2008-2009 - '98 BMW Z3 Roadster
2009-2009 - '96 BMW E34 525tds Touring
2009-2011 - '96 BMW M3 Evo Race Car
2009- - '92 BMW E36 320i
2011- - '98 BMW E36 323Ci

Re: Спиране без съединител - може ли да се повреди двигателя?

Мнение от DrivinGGoD » 14 Окт 2011, 8:51

b2 написа:Аз един път от рязко набиване на спирачки от около 120 без да натискам съединител с гадни предни гуми моментално ми блокираха предните колела. Съответно всичко по пътя от гумите до буталата се опита да блокира и най-слабото място по пътя - феродовия диск се натроши :) Това на кола с предно разбира се.


;)
------------------------------------------------------
Are you ///M enough?... - DrivinGGoD's Blog
------------------------------------------------------
There's one thing you won't like about your BMW and that's that at some point you'll have to get out!
------------------------------------------------------
"Автомобилът ти е истински бърз едва тогава, когато сутрин застанеш пред него и се боиш да го отключиш."-Walter Röhrl
------------------------------------------------------
Happiness is not around the corner. Happiness is the corner.
------------------------------------------------------
Изображение

ПредишнаСледваща

Назад към Майсторско шофиране

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook