Смяна на тампони с неочакван ефект.
Модератор: Технически модератори
14 мнения
• Страница 1 от 1
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Смяна на тампони с неочакван ефект.
След 7 години (кога се навъртяха... ) по чудесните северозападни пътища, дойде време да се пипне по предницата. При смяната на зимните гуми с летни, моят майстор ръчка там с една щанга и каза, че два тампона по окачването са заминали. Не изглеждаше като голяма драма - през седмицата поръчахме тампоните и вчера (неделя) се хванахме да ги сменим. Разбира се, първо погледнах за някакви особености в ТИС-а - имаше 3 (три) такива тънки момента, ще ги опиша по-надолу.
Става въпрос за двата тампона 9 на схемата (надолу ще давам номерацията на частите по същата схема).
Та ето го пациента на операционната маса:
Гумата е свалена:
Разкачихме пластмасите, за да има достъп до главата на болта 10 на тампона и да може да се бръкне с гайковерта:
На болта 10 има и гайка 11 отвътре, на която трябва да се държи "контра" с ключ 22, а главата на болта е за ключ 21 - малко нестандартно решение. Ето ги болта и гайката:
И така откачихме накрайника 8 с тампона 9 от шасито. Остана въпросът как да го откачим от шенкела. Имахме два варианта:
- да развием гайката 16 на шарнира 17, да избием конуса на шарнира от накрайника 8 и да демонтираме накрайника, като шарнирът остане на шенкела;
- да развием двата болта 18 от шенкела и да свалим от него шарнира 17 заедно с накрайника 8.
Избрахме втория вариант като (уж) по-безпроблемен. Ето ги двата болта 18 развити:
И целият накрайник 8 - заедно с тампона 9 и шарнира 17 - демонтиран:
Това е краят с шарнира 17:
И това е старият тампон 9 - явно си е оригиналният на колата от 2003-та година (15 години е държал фронта, все пак - респект... ) и явно си е заминал, а другият (левият) се оказа даже още по-зле:
Следва продължение...
Става въпрос за двата тампона 9 на схемата (надолу ще давам номерацията на частите по същата схема).
Та ето го пациента на операционната маса:
Гумата е свалена:
Разкачихме пластмасите, за да има достъп до главата на болта 10 на тампона и да може да се бръкне с гайковерта:
На болта 10 има и гайка 11 отвътре, на която трябва да се държи "контра" с ключ 22, а главата на болта е за ключ 21 - малко нестандартно решение. Ето ги болта и гайката:
И така откачихме накрайника 8 с тампона 9 от шасито. Остана въпросът как да го откачим от шенкела. Имахме два варианта:
- да развием гайката 16 на шарнира 17, да избием конуса на шарнира от накрайника 8 и да демонтираме накрайника, като шарнирът остане на шенкела;
- да развием двата болта 18 от шенкела и да свалим от него шарнира 17 заедно с накрайника 8.
Избрахме втория вариант като (уж) по-безпроблемен. Ето ги двата болта 18 развити:
И целият накрайник 8 - заедно с тампона 9 и шарнира 17 - демонтиран:
Това е краят с шарнира 17:
И това е старият тампон 9 - явно си е оригиналният на колата от 2003-та година (15 години е държал фронта, все пак - респект... ) и явно си е заминал, а другият (левият) се оказа даже още по-зле:
Следва продължение...
Последна промяна Borymeckata на 01 Апр 2019, 12:37, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!
- drago9205
- старши ентусиаст
- Мнения: 1707
- Регистриран на: 28.09.2011
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: F10 535xi, MHD stage 2, xHP stage 3
- Мечтае да кара: без да се ядосва
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
Единият тънък момент е, че НЕ трябва да се стягат докато колата е вдигната, но това повечето майстори го знаят
Евала, че имаш ентусиазъм за подобни теми! Определено са били отдавна за смяна. Това което е особено интересно при БМВ-тата, които съм имал е, че доста компоненти по окачването може да са отдавна за смяна но откъм тропане/шумове няма симптоми.
Аз сменях въпросните на е90-то преди няколко месеца, старите бяха в доста добро състояние спрямо твоите, но си има и няколко години разлика.
Оригиналните тампони са произвеждани от Boge, като в момента ако вземеш Swag вътре тампоните са Boge. Аз залоших на най-скъпият авфтърмаркет Lemfoerder - спрямо оригинален БМВ тампон не открих разлика в тегло/качество/визия... даже ми направи много по-добро впечатление Lemfoerder, защото гумата си имаше консервационен слой, докато оригиналните (нови) нямаха.
Евала, че имаш ентусиазъм за подобни теми! Определено са били отдавна за смяна. Това което е особено интересно при БМВ-тата, които съм имал е, че доста компоненти по окачването може да са отдавна за смяна но откъм тропане/шумове няма симптоми.
Аз сменях въпросните на е90-то преди няколко месеца, старите бяха в доста добро състояние спрямо твоите, но си има и няколко години разлика.
Оригиналните тампони са произвеждани от Boge, като в момента ако вземеш Swag вътре тампоните са Boge. Аз залоших на най-скъпият авфтърмаркет Lemfoerder - спрямо оригинален БМВ тампон не открих разлика в тегло/качество/визия... даже ми направи много по-добро впечатление Lemfoerder, защото гумата си имаше консервационен слой, докато оригиналните (нови) нямаха.
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
Преди седмица направихме същата процедура, но без да сваляме напълно носачите. Сложих ОЕМ тампони, а старите не бяха в лошо състояние, поне видимо.
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
Процедурата за изкарване на стария тампон е ясна - трябват два дорника, външен (да подпре халката на накрайника) и вътрешен (да избие тампона). Бяхме направили такива със шпилка и гайки, но резбата преврътя, преди тампонът да "тръгне"... А по-дебела шпилка не можехме да сложим, защото същата трябва да мине през отвора на тампона. После пробвахме да го избием с хидравличен крик - пак не стана...
Накрая успяхме да изкараме шибания тампон с много пръскане и бой с чука по дорника - само така успяхме да го отлепим и да "тръгне". Въпреки дивашката технология - не успяхме да повредим нищо по накрайника:
Новите тампони - около 100 лева комплекта:
Тампоните са еднакви - няма ляв и десен. Също така нямат вътрешна и външна страна - симетрични са и могат да се вкарат от двете страни. Вкарването на новия тампон в халката на накрайника се оказа учудващо лесно - в сравнение с изваждането на стария:
Тук има две особености:
1. На гумената част на тампона има стрелка (триъгълниче), което трябва да съвпадне с подобно триъгълниче, отлято на стоманения накрайник (това - за посоката на тампона);
2. Тампонът трябва да влезе в халката на накрайника симетрично, така че да стърчи еднакво (приблизително по 12,5 мм.) от двете й страни, (това се отнася до центрирането на тампона в накрайника):
Сглобяването - по обратния ред. Тампонът е монтиран на мястото си:
Тук, освен моментите на затягане, има и трета особеност (за която много точно спомена Колегата):
3. Тампонът се затяга в НОРМАЛНО ПОЛОЖЕНИЕ на автомобила - когато е стъпил на гумите си. Иначе (ако затегнете тампона при свалена гума и напълно отпуснат мак-ферсон), когато колата стъпи на гумата си, тампонът ще се усуче и ще остане така (усукан), а може и да се скъса при някое друсане...
После се затягат двата болта на шарнира и това е... Ето вече всичко е сглобено:
Следва - за ефектите от смяната...
Накрая успяхме да изкараме шибания тампон с много пръскане и бой с чука по дорника - само така успяхме да го отлепим и да "тръгне". Въпреки дивашката технология - не успяхме да повредим нищо по накрайника:
Новите тампони - около 100 лева комплекта:
Тампоните са еднакви - няма ляв и десен. Също така нямат вътрешна и външна страна - симетрични са и могат да се вкарат от двете страни. Вкарването на новия тампон в халката на накрайника се оказа учудващо лесно - в сравнение с изваждането на стария:
Тук има две особености:
1. На гумената част на тампона има стрелка (триъгълниче), което трябва да съвпадне с подобно триъгълниче, отлято на стоманения накрайник (това - за посоката на тампона);
2. Тампонът трябва да влезе в халката на накрайника симетрично, така че да стърчи еднакво (приблизително по 12,5 мм.) от двете й страни, (това се отнася до центрирането на тампона в накрайника):
Сглобяването - по обратния ред. Тампонът е монтиран на мястото си:
Тук, освен моментите на затягане, има и трета особеност (за която много точно спомена Колегата):
3. Тампонът се затяга в НОРМАЛНО ПОЛОЖЕНИЕ на автомобила - когато е стъпил на гумите си. Иначе (ако затегнете тампона при свалена гума и напълно отпуснат мак-ферсон), когато колата стъпи на гумата си, тампонът ще се усуче и ще остане така (усукан), а може и да се скъса при някое друсане...
После се затягат двата болта на шарнира и това е... Ето вече всичко е сглобено:
Следва - за ефектите от смяната...
Последна промяна Borymeckata на 01 Апр 2019, 13:28, променена общо 2 пъти
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
Колата я карам вече пълни 7 (седем) години и доста съм й свикнал... тези тампони явно са омеквали пострепенно, затова и не съм ги усетил като проблем - тропане и скърцане наистина нямаше, само (сега като се замисля...) колата започна да се усеща някак по-нестабилна и не държеше пътя както преди... Но човек си казва, че това е субективно усещане и може да се дължи на различни фактори - настилка, меки гуми, такива неща...
Та след като покарах, установих:
1. Очакван ефект - рязко подобрение на устойчивостта, по-прецизен волан и колата значително по-добре държи траекторията - спомних си как беше, когато я купих;
2. Неочакван ефект - изчезна едно "заиграване" на волана, при леко натискане (докосване) на спирачката. Появи се преди около 2 години - при леко "пипване" на спирчката воланът се заиграваше осезаемо наляво - надясно, при по-силно натискане - изчезваше. Чел съм във форума - доста колеги се оплакваха от това, даже имаше съмнения за "криви дискове", калпави накладки, луфт в супортите, въздух в спирачната система и др... Е, със смяната на тампоните от това неприятно "играене" на волана не остана и следа - нарочно си правих експерименти със спирачката, даже с пуснат волан - никакво мърдане, даже не трепва...
Та това бих посъветвал - преди да сменявате дисковете, първо сменете тампоните на предницата. Друго нищо не сме пипали - само тези двата тампона.
Та след като покарах, установих:
1. Очакван ефект - рязко подобрение на устойчивостта, по-прецизен волан и колата значително по-добре държи траекторията - спомних си как беше, когато я купих;
2. Неочакван ефект - изчезна едно "заиграване" на волана, при леко натискане (докосване) на спирачката. Появи се преди около 2 години - при леко "пипване" на спирчката воланът се заиграваше осезаемо наляво - надясно, при по-силно натискане - изчезваше. Чел съм във форума - доста колеги се оплакваха от това, даже имаше съмнения за "криви дискове", калпави накладки, луфт в супортите, въздух в спирачната система и др... Е, със смяната на тампоните от това неприятно "играене" на волана не остана и следа - нарочно си правих експерименти със спирачката, даже с пуснат волан - никакво мърдане, даже не трепва...
Та това бих посъветвал - преди да сменявате дисковете, първо сменете тампоните на предницата. Друго нищо не сме пипали - само тези двата тампона.
Excellent! Steven is my name!
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
Така е за играенето на волана от тез тампони. Писано е многократно да се започне от тях и след това дискове и т.н.
- boris
- старши ентусиаст
- Мнения: 1906
- Регистриран на: 25.10.2007
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: 330i
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
Borymeckata написа:Процедурата за изкарване на стария тампон е ясна - трябват два дорника, външен (да подпре халката на накрайника) и вътрешен (да избие тампона). Бяхме направили такива със шпилка и гайки, но резбата преврътя, преди тампонът да "тръгне"... А по-дебела шпилка не можехме да сложим, защото същата трябва да мине през отвора на тампона. После пробвахме да го избием с хидравличен крик - пак не стана...
.
Искаш ли да събера двете мнения с указанията в едно, в първото, за да стане по-систематизирана информацията?
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
А тампоните на горните носачи не ги ли сменихте?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- datchko
- ентусиаст
- Мнения: 949
- Регистриран на: 2.10.2011
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: e61 535d LCI
- Мечтае да кара: F90
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
Добра тема, както винаги.
Хубаво е да се направи и реглаж след смяна на чаркове по ходовата част, дори да не се усещат проблеми.
Хубаво е да се направи и реглаж след смяна на чаркове по ходовата част, дори да не се усещат проблеми.
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
Горни носачи... май не се сещам за какво говориш... покажи на схемата, ако обичаш. Нищо друго не сме пипали, освен тези два тампона. Може би трябваше с едно разглобяване да сменим всичко по предницата, но не се бяхме подготвили, а другия уикенд ми предстои пътуване и не исках да рискувам. Нищо де, болтовете вече са развъртяни и почистени, няма да е проблем за следващото разглобяване.
За реглажа съм съгласен, предстои като задача. Просто в нашия пропаднал край няма къде да го направят качествено, та ще трябва да комбинирам с някое пътуване.
За темата - както намерите за добре, аз нарочно я разделих на три мнения - да не става много претрупано. Пак казвам - както решите, че е по-удобно.
За реглажа съм съгласен, предстои като задача. Просто в нашия пропаднал край няма къде да го направят качествено, та ще трябва да комбинирам с някое пътуване.
За темата - както намерите за добре, аз нарочно я разделих на три мнения - да не става много претрупано. Пак казвам - както решите, че е по-удобно.
Excellent! Steven is my name!
- b00st
- User
- Мнения: 4609
- Регистриран на: 17.06.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 330XD
- Детайли за колата: the silent power
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
Borymeckata написа:Колата я карам вече пълни 7 (седем) години и доста съм й свикнал... тези тампони явно са омеквали пострепенно, затова и не съм ги усетил като проблем - тропане и скърцане наистина нямаше, само (сега като се замисля...) колата започна да се усеща някак по-нестабилна и не държеше пътя както преди... Но човек си казва, че това е субективно усещане и може да се дължи на различни фактори - настилка, меки гуми, такива неща...
Та след като покарах, установих:
1. Очакван ефект - рязко подобрение на устойчивостта, по-прецизен волан и колата значително по-добре държи траекторията - спомних си как беше, когато я купих;
2. Неочакван ефект - изчезна едно "заиграване" на волана, при леко натискане (докосване) на спирачката. Появи се преди около 2 години - при леко "пипване" на спирчката воланът се заиграваше осезаемо наляво - надясно, при по-силно натискане - изчезваше. Чел съм във форума - доста колеги се оплакваха от това, даже имаше съмнения за "криви дискове", калпави накладки, луфт в супортите, въздух в спирачната система и др... Е, със смяната на тампоните от това неприятно "играене" на волана не остана и следа - нарочно си правих експерименти със спирачката, даже с пуснат волан - никакво мърдане, даже не трепва...
Та това бих посъветвал - преди да сменявате дисковете, първо сменете тампоните на предницата. Друго нищо не сме пипали - само тези двата тампона.
Клатенето на волана при спирачка на всякакъв път ли го правеше или само на определен тип асфалт?
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
Визирам тампоните с номер 13 от схемата. Ние сменихме и тях дори, по-скоро само единия, защото от другата страна преди време бях сменил целия носач. Та тези носачи имам предвид. Тампоните са доста по-малки.
ОФ: Нещо интересно - големите тампони са маслени, не питай как разбрах )
ОФ: Нещо интересно - големите тампони са маслени, не питай как разбрах )
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
А, тия задните (по-малките) тампони не сме пипали - майсторът ги натиска с някаква щанга и каза, че засега са ОК. Той първо ми гледа зимните гуми (бяха леко износени отвътре), рита колелетата и каза, че има проблем с окачването - така стигнахме до тези тампони. Явно поради омекването им предицата леко е "отваряла" - затова и колата не се чувстваше така стабилна и управляема.
Заиграването на волана се усещаше най-силно на прав равен път, със скорост над 80 км/час, като пипна леко спирачката и задържа така. Воланът тръгваше равномерно наляво - надясно, като трептенето се усилваше до едно положение и си оставаше на него. Като натисна по-силно - изчезваше.
Заиграването на волана се усещаше най-силно на прав равен път, със скорост над 80 км/час, като пипна леко спирачката и задържа така. Воланът тръгваше равномерно наляво - надясно, като трептенето се усилваше до едно положение и си оставаше на него. Като натисна по-силно - изчезваше.
Excellent! Steven is my name!
- BOOKER
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 218
- Регистриран на: 27.02.2008
- Местоположение: Сливен
- Пол: Мъж
- Детайли за колата: BMW Е36 318 М40
Е36 325 М50
Е30 320 М50
Re: Смяна на тампони с неочакван ефект.
Borymeckata написа:Процедурата за изкарване на стария тампон е ясна - трябват два дорника, външен (да подпре халката на накрайника) и вътрешен (да избие тампона). Бяхме направили такива със шпилка и гайки, но резбата преврътя, преди тампонът да "тръгне"... А по-дебела шпилка не можехме да сложим, защото същата трябва да мине през отвора на тампона. После пробвахме да го избием с хидравличен крик - пак не стана...
Колега другия път пробвай с усилена шпилка и големи гайки...
С това "пособие" на Е36 тампоните излизат без проблем!
14 мнения
• Страница 1 от 1
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани