Бързо обслужване на дизела.

X серия (E84,F48,F39,F47,E83,F25,F26,E53,E70,F15,E71,F16)

Модератор: Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Borymeckata » 15 Юли 2013, 17:15

От доста време се канех и се захванах днес... Целта ми е с едно разглобяване на мотора да свърша следното:
- Да сваля смукателния колектор и да видя какво е състоянието му една година след основното почистване;
- Да монтирам на местата на "пепрудките" новите алуминиеви тапи, които купих от И-БЕЯ;
- Да проверя подгревателните свещи и да сменя изгорелите (ако има);
- Да напръскам дебитомера;
- Да сложа "спортния" и "вечен" въздушен филтър;
- Да видя как е масления сепаратор на картерните газове, който монтирах преди година;
- Да огледам за други проблеми (ако има);
- Да сглобя всичко и моторът да запали.

Това е програмата ми. Ами слизам в гаража и започвам... Ето го пациентът на операционната маса:
Изображение

Инструментите са готови и работното място е подредено:
Изображение

И започваме операцията... Първо свалям стоманената греда между двата "коша" на макферсоните. 4 болта, отвиват се с ключ 13:
Изображение

Изображение

Двигателят - вече без гредата над него:
Изображение

Отляво има пластмасова кутийка с клеми за кабели:
Изображение

Голямата клема отвивам с ключ 19:
Изображение

Малката - с ключ 10:
Изображение

Кабелите са откачени:
Изображение

Разкопчавам пластмасовия кабелен ръкав над мотора:
Изображение

Махам капака на ръкава:
Изображение

Измъквам кабелите отвътре:
Изображение

И ги отмятам настрани:
Изображение

Откачвам 3-те ключалки на капака на филтъра за купето:
Изображение

Отварям капака нагоре и измъквам филтъра отвътре:
Изображение

После може да го изтупам или да го осмуча с прахосмукачката (ако жената разреши...):
Изображение

Кутията на филтъра се държи на 4 болтчета с вътрешен торкс ... колко беше ... май 20?
Изображение

Изображение

Развивам ги, като внимавам да не паднат някъде по двигателя:
Изображение

И свалям кутията на филтъра за купето:
Изображение

Изображение

Двигателният отсек - без кутията на филтъра:
Изображение

Скарата за кабелите на дюзите се държи на 3 болтчета с някакви особени глави:
Изображение

Обаче аз съм дал 135 лева за комплекта "гидори" и няма болт, който да ми се опъне - развивам ги:
Изображение

Изображение

Всички демонтирани болтове, гайки, шайби и други дребни детайли събирам в неръждаеми канчета от магазина "За 1 лев". Имам си принцип - болтове и инструменти по двигателя - НЕ! Не ме питайте как съм стигнал до този извод...
Изображение

Откачвам куплунгите на дюзите:
Изображение

Изображение

И отмятам кабелите настрани:
Изображение

Да ви предупредя - ако изпуснеш нещо дребно покрай двигателя - влизаш в голямо приключение... Имам си специален уред с лампичка, магнит и огледалце - точно за намиране и прибиране на изпуснати болтове и гайки:
Изображение

Откачвам куплунга на някакъв датчик на смукателния колектор - май беше за налягането на въздуха:
Изображение

Болтчето, което соча с отвертката, държи тръбичката на щеката за маслото към смукателния колектор:
Изображение

Отвивам го с ключ "звезда" 10:
Изображение

Откачвам скобата на тръбата за изгорели газове към ЕГР-а:
Изображение

Изображение

Маркучето за вакуума към ЕГР-а:
Изображение

И маркуча от интеркулера:
Изображение

Изображение

И май вече съм готов да сваля колектора...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Borymeckata » 15 Юли 2013, 18:19

Започвам с 12-те болтчета за ключ 10 от лявата страна на колектора (като стоя пред колата) - по едно от двете страни на всеки от 6-те кръгли ръкави:
Изображение

От дясната страна има 7 гайки. Кой можа точно на това шибано място да сложи шпилки и то с гайки за ключ 11, егати?!? Трябва много да се внимава развитата вече гайка да не пропадне някъде:
Изображение

Жена ми отива на кафе с приятелки и минава през гаража да види как върви ремонта - нормално е да се интересува, все пак колата е нейна. Явно одъртявам, защото модата ми се вижда все по-странна... Какви са сега тия черепи? Да не е решила да става чопъристка?
Изображение

Най-накрая се преборих с всичките 7 гайки - събрах ги и не изгубих нито една!
Изображение

Ами колекторът вече е освободен - нищо не трябва да го държи повече към главата:
Изображение

Вдигам го внимателно с две ръце и го подпирам на стената. Първи поглед - всички гумени гарнитурки са тук:
Изображение

Изображение

Изображение

Двигателят без смукателния колектор:
Изображение

Изображение

Да ви кажа - човек не оценява мивката в гаража си, докато не бръкне с ръце в смукателния колектор на дизела:
Изображение

Мръсотията е ужасяваща, направо се чудиш откъде са се събрали толкова сажди и катран вътре, егати...
Изображение

Изображение

За момента оставям колектора настрани и обръщам внимание на подгревателните свещи. Ето "лулата" на една от тях - откачва се с пръсти:
Изображение

Ето я и самата свещ, завита в главата:
Изображение

Измерих ги с мултицета предварително - както за завити на двигателя. Две изглеждат редовни, две са съмнитени (но клонят към изгорели) и две са категорично аут. А при всички диагностики ми даваше и 6-те свещи изгорели - интересно...:
Изображение

Сглобявам си дълго ключе 10 - за развиване на свещите:
Изображение

Изображение

И развивам дефектните:
Изображение

Вече свалени ги меря по няколко пъти. Изгорелите дават безкрайно съпротивление (отворена верига):
Изображение

Здравата (редовна) свещ показва около 1,0 ома съпротивление:
Изображение

Както казах - имаше две съмнителни, които даваха 20 - 25 ома съпротивление. За най-сигурно ги закачих на зарядното устройство:
Изображение

Ни гък, ни мък - оказаха се напълно "мъртви". Поръчах по телефона на един познат с магазин за авточасти две нови свещи - след няколко часа ще пристигнат. Имах си две стари, но редовни отпреди - заех се да ги монтирам. Наложи се да пусна телевизора, за да видя с какъв момент се затягат:
Изображение

18 нютон-метра - доста малък момент изглежда, но няма да споря с телевизора...
Изображение

Сглобявам си малкия динамометричен ключ:
Изображение

Точно на 18Нм съм го нагласил, да не кажете нещо...
Изображение

Монтирах си старите свещи в две от дупките, а останалите две - ще чакат доставката:
Изображение

Завих временно двигателя с един парцал:
Изображение

И се насочих към въздушния филтър... Сега усещам как ще ме сдъвчете за свещите: "Трябва да се сменят всичките 6 с нови, какви са тези тъпи икономии, защо си купил Х3 като нямаш пари да го поддържаш, да си беше взел една френска бангия по-добре, вместо да се гавриш с колата...". Да успокоя веднага критиците - имам 200 лева за нови свещи и не ми е проблем да сменя всичките. Но просто не виждам смисъл... Тоя дарак палеше цяла зима при -10 градуса с 4 свещи изгорели - значи положението само може да се подобри. А и защо да изхвърлям редовни свещи, които мерих поне 10 пъти? Егати и италианската кошница - няма да я глезя с нови свещи, даже 2 са й пре-достатъчно...
Последна промяна Borymeckata на 15 Юли 2016, 8:24, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Borymeckata » 15 Юли 2013, 19:07

Такааа... Насочвам се към лявата страна на мотора:
Изображение

Развивам трите 6-милиметрови болтчета:
Изображение

И свалям капака на кутията на въздушния филтър:
Изображение

Още няколко болтчета:
Изображение

Изображение

Изображение

И капачката за маслото:
Изображение

И вдигам кутията на филтъра:
Изображение

Ето я на пода на гаража, до кутията на филтъра на купето:
Изображение

Филтърният елемент се вади лесно:
Изображение

И ето я кутията без него - празна:
Изображение

Дебитомерът отвътре, откъм филтъра:
Изображение

Сега трябва да сваля дебитомера. Развивам двата болта, които държат тръбата към турбото:
Изображение

Изображение

Откачвам тръбата от дебитомера:
Изображение

Изображение

И я измъквам от самата турбина (по-точно от компресора) и от еднин отвор, който сякаш идва от отдушника на картерните газове:
Изображение

Изображение

Ето и тръбата - при другите пластмаси на пода:
Изображение

Дебитомерът от външната страна - откъм компресора:
Изображение

Това се вижда от компресорът - егати, изглежда ми се ужасно омаслен...
Изображение

Като го гледам как се е олял с масло - май скоро ще даде фира този компресор. Ще има тема: Да надникнем в турбината (посмъртно)... Куплунгът на дебитомера:
Изображение

Откачвам го с пръсти:
Изображение

Развивам двете болтчета, които държат дебитомера към кутията на филтъра:
Изображение

Изображение

И дебитомерът е долу. Опитах малко да забърша маслото от компресора с един парцал - без особен успех:
Изображение

Ето го дебитомерът - свален. Май е капсулован и не се разглобява повече от това:
Изображение

Изображение

Тук съм го приготвил за почистване:
Изображение

Изображение

Напръсках обилно със спрея през решетката, доколкото можах:
Изображение

Изображение

Изображение

Тук май се вижда някаква метална пластинка - напръсках и нея обилно със спрея:
Изображение

Изображение

Нарочно бях сложил един бял лист отдолу - да видя какво ще изтече от дебитомера. На практика нямаше почти никакво замърсяване - течността от спрея си течеше съвсем чиста. Имаше само няколко черни точки по листа, но дори не бях сигурен дали са излезли отвътре... Е, колкото се е изчистил - толкова. Оставих дебитомера да се отцеди и изсъхне:
Изображение

Изображение

Това пише отстрани на дебитомера:
Изображение

Докато съхне - извадих от кутията новия "спортен" въздушен филтър:
Изображение

И прочетох инструкцията за монтаж - нищо особено не пише:
Изображение

Но първо реших да проверя масления сепаратор на картерните газове...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Borymeckata » 15 Юли 2013, 19:34

Ето го и него - преди година го монтирах, "вечен" - от новия тип:
Изображение

Развивам 4-те 6-милиметрови болтчета:
Изображение

И го свалям - болтчетата остават в отворите си:
Изображение

Това е "гнездото" на сепаратора - двете гумени гарнитурки са останали в каналите си:
Изображение

Ето ги и тях:
Изображение

И гнездото - без гарнитурките:
Изображение

Изображение

Сваленият сепаратор на картерните газове с двете гумени гарнитурки:
Изображение

Изображение

И тази пластмасова джаджа май е самият сепаратор. Това нещо трябва да отделя маслото от картерните газове и да го връща в двигателя. Обаче как точно работи - нямам идея:
Изображение

Изображение

Кутията му отвътре:
Изображение

Сепараторът - вече в кутията си:
Изображение

Изображение

Гарнитурите - измити:
Изображение

И сложени в каналите си:
Изображение

Сепараторът - готов за монтаж:
Изображение

Гледам на телевизора с какъв момент се затягат болтчетата: М6 - 10Нм,:
Изображение

Ключът е нагласен точно на толкова:
Изображение

Затягам 4-те болта:
Изображение

И готово!
Изображение

Защо изобщо го свалях шибания сепаратор - питайте ме...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Borymeckata » 15 Юли 2013, 20:30

Дебитомерът е изсъхнал и го монтирах на мястото му. При което изпуснах едно от болтчетата му - само го чух как изтропа някъде покрай компресора на климатика... Обаче нали си имам специален уред за такива случаи - бързо го намерих:

Изображение

Изображение

Ето го новият "спортен" филтър:
Изображение

Изображение

Нагласих го на мястото му - отдясно се надява върху муфата на дебитомера, а отляво има един "израстък", с който се фиксира в кутията. Затегнах скобата с плоска отвертка:
Изображение

Изображение

Филтърът - монтиран:
Изображение

Изображение

Напръсках с WD-40 куплунга на дебитомера:
Изображение

И щракнах буксата:
Изображение

Монтирах обратно тръбата към компресора и затегнах болтовете:
Изображение

Изображение

После сложих кутията над филтъра:
Изображение

И капакът на кутията - всички болтове са М6 и ги затегнах с 10Нм.:
Изображение

Останаха ми 4-те изгорели свещи:
Изображение

Все пак е интересно - италианският курник е изкарал първата си зима в България без 4 подгревателни свещи, и все пак не ми е правил НИКАКВИ проблеми. Ще излезе читав тоя мотор, изглежда... Старият филтър - в кутията от новия:
Изображение

С филтъра имаше и две лепенки - няма как да минем без малко цигания...
Изображение

Другата мисля да я лепна някъде на декоративната пластмаса над двигателя:
Изображение

И сега - малко внимание на смукателния колектор:
Изображение

Изображение

Да ви кажа - няма и помен от основното миене, което му хвърлих миналата година - пълен е с мазна чернилка отвътре... Няма да го чистя повече. Свалих само гумените гарнитурки да ги измия:
Изображение

Клапанът на ЕГР-а отвътре - все едно никога не съм го мил до блясък, егати...
Изображение

Изображение

Свалих старите (преправени) тапи на "пеперудките":
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Откъде толкова сажди за една година бе?!? Никога няма да мога да си измия вече ръцете...
Изображение

Изображение

Позабърсах ЕГР-а от чернилката, измих го набързо и го монтирах към колектора. Сложих и новите (алуминиеви) тапи:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Колекторът е готов за монтаж, но стана време да си взема двете подгревателни свещи, които поръчах сутринта...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Borymeckata » 15 Юли 2013, 20:57

Двете нови свещи - платих ги 65 лева:
Изображение

Обаче възникна проблем... На кутията на свещта е показан обикновен човек - зачеркнат. Явно свещта трябва да бъде монтирана само от майстор - с гащеризон, шапка и гаечен ключ, както е показан на кутията:
Изображение

Ами сега?! Аз съм си обикновен човек, не съм майстор. Ключове имам всякакви, даже и шапка ще си намеря, обаче нямам гащеризон... В какво се забърках, мамка му... Реших бързо да монтирам двете свещи, докато от БМВ и Беру не са ме усетили, че съм в нарушение:
Изображение

Бързо ги затегнах, замерих ги за последно с мултицета:
Изображение

И надянах "лулите" на всички свещи:
Изображение

Завих мотора - да не би някой да усети, е съм пипал свещите...
Изображение

Утре (живот и здраве) мисля да монтирам колектора и да започна изпитания на шосето.


Я дайте малко акъл, ако обичате. Направи ми впечатление - наистина колекторът отвътре е страшно омазан, и не са само сажди, ами една мазна, дебела и гъста чернилка, като катран... Преди година го чистих и си беше черно отвътре, но не беше чак така. При това - онази мръсотия се беше сбърала 8 години (не вярвам в Италия някой да е чистил колектора), а сега за една година и няма и 5 000км. - страшна работа... Явно освен саждите, в колектора е започнало да влиза повече масло. Дали турбината си е тръгнала и ако да - какви трябва да са симптомите? А възможно ли е това да се дължи на карането на жена ми? Тя вдига максимум 80км/час, а оборотомерът май никога не е минавал 2000 оборота... Дали не е нужно колата да се издува от време на време? Възможно ли дизелът да се задъни така жестоко само от пенсионерско каране?
Последна промяна Borymeckata на 16 Юли 2013, 7:42, променена общо 2 пъти
Excellent! Steven is my name!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 785
Регистриран на: 2.02.2011
Кара: E90 335i n55
Мечтае да кара: Това, което кара;)
Детайли за колата: Jb4, FMIC,DP,CP,Xhp stage 3.Харчи,пари и бензин,като луда:)))j

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от choio » 15 Юли 2013, 21:00

Страхотна тема,много полезна,благодаря на колегата :yes: Само да вметна нещо ,понеже прочетох ,че ти дава грешка и в 6-те подгревни свещи а дефактно 2 от тях работят ,при мен даваше същата грешка а всичките свещи бяха ок...оказа се релето на свещите ,провери го ако имаш възможност:) Успех

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 721
Регистриран на: 19.07.2005
Местоположение: Sofia
Пол: Мъж
Кара: Е38
Мечтае да кара: Е38

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от D.Pavlov » 16 Юли 2013, 8:37

choio написа:Страхотна тема,много полезна,благодаря на колегата :yes: Само да вметна нещо ,понеже прочетох ,че ти дава грешка и в 6-те подгревни свещи а дефактно 2 от тях работят ,при мен даваше същата грешка а всичките свещи бяха ок...оказа се релето на свещите ,провери го ако имаш възможност:) Успех

:yes:
А за свещите най-лесно ги проверяваш с пробна лампа!!!!
"Не става само с ядене , трябва и акъл!!!"

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 146
Регистриран на: 2.06.2008
Местоположение: София, Възраждане
Пол: Мъж
Кара: Х3 § Lupo

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Georgi_G » 16 Юли 2013, 9:11

Borymeckata написа:От доста време се канех и се захванах днес... .

Боримечка, фен съм ти да знаеш! И аз обичам да човъркам, ама твоето е нечовешко. А ако все пак решиш да продаваш, се обади.
Успех! :bchug:

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 122
Регистриран на: 28.12.2007
Местоположение: Благоевград
Пол: Мъж
Кара: E39 - М57 - 01'
Мечтае да кара: Shelby GT500 - 67'

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от s.nikov » 16 Юли 2013, 11:25

Много добре е подреден материала, още на първи прочит става ясно :yes: Понастъпвайте я повече тая кола

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Borymeckata » 16 Юли 2013, 12:29

Благодаря за оценката Колеги, радвам се, че темата е интересна. За продаване не съм мислил, както казах - колата е на жена ми. В Италия също е карана от жена, в документите пишеше някаква Моника Камони, 62-ри набор... Жената направо се влюби в тоя автоматик - това е най-великото изобретение на всички времена, защо хората изобщо карат коли с ръчни скорости, като има автоматични? Даже няколко скандала отнесох на тази тема: Защо съм я мъчил толкова години с разни скорости и с тоя гаден съединител, като съм знаел, че има автоматици?!? За натискане - колко да я натискаш тая издъхнала нафтова печка... В интерес на истината - жената малко й свикна и започна да кара по-човешки. Каруците вече безапелационно ги изпреварваме, а миналата седмица се пробвахме даже на един камион. Е, покарахме 20-тина километра след него, но по един дълъг и прав баир падна на 40 и ние го изрязахме...

За ръчкането - напълно ми е ясно, че са единици хората, които биха инвестирали толкова средства, за да си оборудват работилница. И най-вече - толкова време, за да ръчкат по колата си... Всички сме заети и ако си чакал цяла година да излезеш 2 седмици отпуска, определено няма да я прекараш под колата си. За мен това е просто хоби и тази работа не ми тежи, но за друг може да е досадно. Та при проблем по колата - повечето от нас го решават в сервиз, естествено. Значи отивате в сервиза, оставяте си колата на хората с гащеризони и се надявате те да подходят съвестно, да проявят професионализъм и да ви решат проблема. Обаче винаги ли става така? Предлагам ви един прост експеримент - следващия път в сервиза питайте "майстора" с какъв момент ще ви затегне свещите. Вие сте клиент и имате право да знаете, нали така? Ще видите доста изумени физиономии при този въпрос... ОК, не е длъжен да знае точната стойност на момента, ще я види отнякъде. Нека ви покаже ключа, с който ще осигури този момент (в случая - 18Нм). Ако започне да ви обяснява как "майсторският усет, продобит от много години опит с всякакви автомобили" му замества динамометричния ключ... какво да ви кажа... Ще ви пренатегне свещите поне 3 пъти, защото 18Нм е доста нисък момент. Новите машини да доста капризни в това отношение. Не са като Москвича на баща ми, чиято глава съм натягал с пред блока с тръбен ключ и дръжка от арматурно желязо - като започне да се криви дръжката, болтът е стегнат... Щом германецът или японецът е написал 18Нм - значи е имал нещо предвид, вервайте ми...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Borymeckata » 16 Юли 2013, 14:02

Преди малко сглобих колата - да докладвам за резултата... Колекторът - както го оставих вчера:
Изображение

Измих гумените гарнитури. Бше добре да се сложат нови, но нямаше в наличност и трябваше да чакам за доставката... Е, ще кара със старите, до следващото разглобяване:
Изображение

Почистих добре (с разтворител) каналите, в които лягат гарнитурките:
Изображение

При монтажа на смукателния колектор има опасност някоя от гарнитурките да изпадне от канала си - често се случва. Помислих как да предотвратя това и реших да зелепя гарнитурите в каналите им със силикон. Да отбележа - абсолютен противник съм на силикона и по принцип не го употребявам. Но в случая ми се стори подходящ за целта... Намазах единия ръб на гумената гарнитурка:
Изображение

И я вкарах в канала:
Изображение

Изображение

Същото и с кръглите гарнитурки:
Изображение

Изображение

Колекторът е готов за монтаж. Разбира се - избърсах внимателно излишния силикон, въпреки че дори и да остане някоя капчица - какво толкова...
Изображение

От задната част на главата свалих някакъв дунапрен, вероятно - за обезшумяване. Не съм сигурен дали се монтира преди или след колектора - оставих го за после:
Изображение

По съвета на Колегата - погледнах прословутото реле на подгревателните свещи. Направо се чудя как са успели да го забутат така... Едва се вижда под всички маркучи и кабели, дори при свален колектор. Прецених, че дори да успея някак да го сваля - не знам как да провера дали е изправно. Затова го зарязах - щом моторът пали, майната му на релето...
Изображение

Изображение

Взех колектора и внимателно го поставих на мястото му. Стана от първия път. Дори не проверих дали не е изпаднала някоя от 12-те гарнитурки - нали ги залепих:
Изображение

Монтирах и затегнах всички болтове и гайки на колектора. Десните гайки са 7 броя с резба М7, за ключ 11 (егати нестандартния размер....) - затегнах ги с 15Нм. (според указанията на ТИС-а):
Изображение

Изображение

Левите болтове (12 на брой, М6 за ключ 10) затегнах с момент 10Нм.:
Изображение

Изображение

Изчаках около 15 минути и ги минах втори път всичките с ключа... Понеже си знам, че съм разсеян и има опасност да пропусна някой болт, ги минах и трети път, като си ги броих на глас: Гайка едно, гайка две ... до седем. После: Болт едно, болт 2, болт 3 - до 12. Вече успокоен, започнах да събирам двигателя по обратния ред. ЕГР-ът е готов:
Изображение

От задната страна на колектора - всичко е закачено:
Изображение

Кабелите за дюзите върнах на мястото им:
Изображение

Затегнах скарата внимателно, защото винтчетата могат много лесно да превъртят в пластмасата:
Изображение

Напръсках буксите с контактен спрей и ги щракнах на местата им:
Изображение

Изображение

Закачих временно двата кабела към клемите в кутията отляво - само за да му "чуя гласеца". Идеята ми е, че ако има някакъв проблем и се наложи повторно разглобяване, поне да си спестя слагането и свалянето на кутията за филтъра и гредата:
Изображение

Изображение

И ето го двигателят - готов за пробното палене:
Изображение

Сега, тук има един важен момент. Аз го наричам "цигарата преди ключа". След всеки ремонт нетърпението да запалиш мотора и да се увериш, че всичко е наред, е много голямо. Но точно тогава се правят най-големите глупости - защото си нетърпелив да завъртиш ключа... И точно затова, точно в този момент трябва да спреш и да помислиш - само 15-тина минути, една цигара време. Защо? 1. Да си подредиш инструментите - дали завършваш ремонта със същите инструменти, с които си го започнал (ако и хурурзите си правеха тази проверка, щеше да има по-малко недоволни пациенти...):
Изображение

Изображение

2. Проверявам 4-те канчета - дали не са ми останали части? Не са - само в едното имам 4 болта за кутията филтъра и други 4 - за гредата над двигателя:
Изображение

3. Понеже не пуша - отварям си бутилка кока-кола, пийвам и си прехвърллям целия ремонт през главата: дали не забравих нещо?
Изображение

Някой кабел да не съм закачил, някой маркуч да съм пропуснал? Някой свален детайл да ми е останал "излишен"? Да съм набутал парцал в някой отвор и да съм забравил да го извадя? Минаха тези 15 минути... Обикалям пак (за последно) двигателя с подвижната лампа за някакви проблеми - няма. Ами щом няма - да палим! Врътнах ключа и моторът възпламени веднага, замърка спокойно и закрепи оборотите стабилно на 700: хрр - хрр - хрр - хрр... Съжалявам, че не можете да го чуете, мамка му и туч. Излязох от колата и се наведох над работещия двигател - няма подозрителни шумове, няма съскане от изтичане на въздух, няма вибрации... Само ремъците шушнат леко и това е. Дадох няколко пъти газ и го изключих. Вече съвсем спокоен - започнах да събирам останалите неща. Първо закачих кутията на филтъра за купето - затяга се с 4 болта М6 и острани има едни фуги (между кутията и купето), които трябва да се замажат с нещо като болкит - така са го измислили германците... После отупах малко филтъра за купето и го сложих вътре:
Изображение

Изображение

Чудя се този филтър каква работа върши? Та той изобщо не уплътнява - пъхам си ръката под него?!
Изображение

Как изобщо филтрира въздуха, като под него има такава дупка? Да не би там да липсва някаква част? На вашите коли така ли е?

Ето го филтърът вече монтиран и със затворен капак:
Изображение

Кабелите влизат в ръкава на кутията:
Изображение

И закопчавам капака на кабелите на мястото му:
Изображение

Кабелите - закачени на клемите:
Изображение

Изображение
Последна промяна Borymeckata на 17 Юли 2013, 7:51, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Borymeckata » 16 Юли 2013, 14:33

И последните "довършителни" работи... Кутията на въздушния филтър:
Изображение

Изображение

Има някакъв пластмасов ръкав и нещо като дифузьор, който се монтира над радиатора:
Изображение

Ето го монтиран на мястото му:
Изображение

Изображение

Гофрираният ръкав отива на мястото си:
Изображение

Изображение

Изображение

И още някаква декоративна пластмаса - пред дифузьора. На нея има разни плашещи предупреждения на 4 езика, егати...:
Изображение

И с това приключвам за момента. Ето крайният резултат:
Изображение

Изображение

Ще покараме малко така и ако няма нищо обезпокоително - ще сложа всички декоративни пластмаси и други кори около двигателя. Ако някой се интересува - може да разгледа снимките в албума:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/diesel.764680.31000205.big
Excellent! Steven is my name!

Дон Кроки
Аватар
Мнения: 3908
Регистриран на: 14.01.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: и се усмихва :)
Мечтае да кара: със сина ми :)
Детайли за колата: С всички възможни екстри.

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Kroki » 16 Юли 2013, 18:38

За маслото в колектора съм чувал от едно гуру, че е признак на сегменти.
You're safer in the race car than you are in cars going to and from the track. - Mario Andretti
`91 E30 318i `93 Е36 325td `06 E46 320d `12 F800ST `07 E61 LCI 525d

drago_pavlov написа:Аз светкам само ако има някаква опасност. За патруки не :lol: Както аз си плащам актовете, така ще си ги плащат и другите :mhihi:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Бързо обслужване на дизела.

Мнение от Borymeckata » 19 Юли 2013, 22:14

По принцип е така... Но в случая, масленият сепаратор за картерните газове и маркучът от него не са много омазани. Вижда се, че маслото в колектора идва от турбо - компресора. Лично аз нямам притеснения за сегментите и компресията.

Тъй като не предвиждам скоро пак да ръчкам по двигателя, реших да накача декоративните пластмаси покрай него. Между другото, вече не ги смятам за чисто декоративни. Освен за обезшумяване, вероятно имат и значение за поддържане на работната температура на дизела. Ще проверин тази теория през зимата...

Така, сервизът временно се премести под ореха. Каквото и да си говорим - по приятно се работи на открито, вместо да се буташ в гаража:
Изображение

Изображение

Първо трябваше да разчистя малко клоните на ореха - тъкмо случай да изпробвам мачетето:
Изображение

Изображение

Изображение

Оказа се доста полезна вещ - дори и при автомобилните ремонти... Оборудвах си "полева" работилница - само с подръчните инструменти, които държа в колата. Но работата е проста и вероятно ще мине само с тях:
Изображение

Изображение

Дотук стигнахме предишния път:
Изображение

Измих корите на чешмата с обезмаслител и препарат - станаха като нови:
Изображение

После ги оставих да се отцедят и да изсъхнат. И аз се чудя защо си давам такъв зор - реално погледнато, има ли значение дали тия пластмаси са чисти или не съвсем? Но просто не обичам мизерни неща по колата...
Изображение

Изображение

Наложи се пак да сваля стоманената греда над мотора:
Изображение

Изображение

Изображение

Жена ми приготвя обяда на скарата наблизо - трудно се работи в такива условия...
Изображение

Успях да наместя двете по-малки кори от задната страна на мотора. Преди година ги свалих и вече бях забравил как точно бяха, но с няколко опита - стана:
Изображение

Изображение

Тръгнах да слагам и голямата кора, но се сетих, че на резервоарчето на хидравликата имаше една гумичка - явно за да не се трие пластмасовата кора в него:
Изображение

Такава пореста гума нямаше откъде да намеря, но замъкнах от кухнята една попиваща гъбичка (нова):
Изображение

Наложих я на отвора на пластмасата и я изрязах с един нож (също от кухнята):
Изображение

Изображение

После я наложих върху резервоарчето - можеше и да я залепя, но ме домързя:
Изображение

Тия керамични ножове не са лоши - струват си парите...
Изображение

Жена ми дотича и си прибра ножа, но гъбичката беше вече срязана, та си остана на колата... Сложих кората на място - около отвора се вижда малко от синята материя:
Изображение

Иначе стана добре:
Изображение

После се заех с едни кори и ламарини под скоростната кутия - голяма мизерия, да ви кажа. Сърце не ми даде да ги сложа такива омазани, затова ги напръсках с обезмаслител:
Изображение

Изображение

Измих ги няколко пъти и ги оставих да съхнат. Междувременно монтирах за последно (надявам се...) гредата над мотора:
Изображение

Изображение

Изображение

Залепих предупредителната лепенка за въздушния филтър на кората и май приключих с мотора:
Изображение

Изображение

Измитие и изсушени кори в багажника - утре ще ги монтирам на канала:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

При тези ремонти, колкото и да внимавам, винаги омазвам тапицерията на колата. При влизане / излизане, няма как да не пипнеш поне вратата и следи от пръстите веднага остават на светло - бежовата тапицерия. Мислех, че ще остане такава мърлява за постоянно, но жена ми предложи решение:
Изображение

Изображение

Този препарат се оказа много ефективен и с минимални усилия светлата тапицерия стана като нова. Препоръчвам го с чиста съвест на всички колеги.
Excellent! Steven is my name!

Следваща

Назад към X1/X2/Х3/Х4/X5/X6

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook