"Пеперудките" - окончателна диагноза.

X серия (E84,F48,F39,F47,E83,F25,F26,E53,E70,F15,E71,F16)

Модератор: Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

"Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от Borymeckata » 11 Юли 2013, 23:57

Преди време купих един стар смукателен колектор, свален от дизелово Х3. Колата е била 2005г., докарана от Германия. Говорих със собственика - забелязал теч на масло по лявата страна на двигателя. Отишъл в сервиз и там му казали, че колекторът е спукан (??) и му монтирали нов. Огледах колектора и му казах, че пукнатини не виждам, а маслото според мен тече от семерингите на пеперудките. Както и да е... Купих го без някаква конкретна цел, просто ми се видя добра идея... Търкаляше се от месеци в гаража ми. Днес намерих малко време да го изкарам на светло и да го разгледам.

Тук е в оригиналната кутия:
Изображение

Колекторът - отгоре, от различни ъгли:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Един поглед отпред, откъм EGR-клапана:
Изображение

Колекторът от долната страна - виждат се "пепрудките" в правоъгълните отвори. Те стоят нормално отворени. С други думи, при липса на вакуум - клапите са напълно отворени:
Изображение

Приводът на клапите - кръглото тулумбесто нещо е работен ... цилиндър (??), който работи на вакуум. Накрайникът, който излиза от него, движи стоманена рейка, която отваря / затваря клапите:
Изображение

Електромагнитният клапан, който пуска / спира вакуума към работния цилиндър:
Изображение

Изображение

Изображение

Клапанът на мястото му - щракнат на нещо като стойка за него, на самия колектор. Вижда се целия привод на клапите - електромагнитния клапан за вакуума, работния цилиндър с накрайника, рейката и остта на самата клапа. Връзката между пластмасовия накрайник на работния цилиндър и рейката е с нещо като сферична става:
Изображение

Изображение

Изображение

Една от клапите отвън - вижда се колко е омаслено около остта на клапата:
Изображение

Изображение

Ето клапата в нормално / отворено положение:
Изображение

Същата клапа - затворена:
Изображение

Кпапите - без въздействие, отворени:
Изображение

Натискам рейката с пръсти и се затварят:
Изображение

Даже заснех и клип, но нещо ми е трудно да го кача... Но няма смисъл, вие си представяте: като засмуча с уста маркучето от работния цилиндър - клапите се затварят.
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от Borymeckata » 12 Юли 2013, 0:16

И решението на проблема - алуминиевите тапи, които купих от и-бей:
Изображение

Изображение

Общото ми впечатление - много добра изработка. Клапите са много леки, почти безтегловни... Огледах ги - биха могли да бъдат и още олекотени, като се остърже на струг кръглата им част - да се остави само няколко милиметра борд под гуменото пръстенче. Може да стане, но честно казано - не ми се занимава... Мислех и друго - да пробия една от тапите, да нарежа резба и да навия накрайник за маркуче, на което да сложа манометър. Така бих могъл да следя налягането в колектора при различни режими на работа. Но и това ме домързя да направя, а и трябва да търся място за огромния и грозен манометър в купето... Или пък може да бъде някакъв дигитален манометър? Откъде?

Ето една от тапите в едър план:
Изображение

Изображение

Изображение

Утре на светло ще извадя една от клапите и ще пробвам как (и дали...) алуминиевата тапа ще стане на нейно място. Всъщност, първоначалната ми идея беше да почистя добре ТОЗИ колектор, да махна "пеперудите", да монтирам тапите и да стои в кутията готов до момента, когато просто ще сваля този на колата и ще сложа новия. Но не отчетох мързела като фактор...
Excellent! Steven is my name!

Пич, къде ми е колата?
Аватар
Мнения: 3058
Регистриран на: 5.02.2002

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от ! Алекс » 12 Юли 2013, 13:18

А имали ли мотор дизелов от Х5 във който да ги няма тези пеперудки...?

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 138
Регистриран на: 8.02.2011
Местоположение: гр.София
Пол: Мъж
Кара: BMW E46 330d
Мечтае да кара: BMW Alpina B7

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от PavelPavlov » 12 Юли 2013, 13:44

! Алекс написа:А имали ли мотор дизелов от Х5 във който да ги няма тези пеперудки...?


Здрасти,

http://www.swirlflaps.co.uk/what-are-swirl-flaps.html
http://www.swirlflaps.co.uk/is-my-car-affected.html

Is My Car Affected?
All BMW diesels from 2001-present are potentially affected, generally older manuals arent affected but all automatic models are affected.

The safest way is to remove the manifold and check for the mechanism.


Поздрави,
Павел

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от Borymeckata » 12 Юли 2013, 18:33

Днес - втора серия на филма... Разглобяването на клапите е фасулска работа. Първо откачих електромагнитния клапан от стойката му:
Изображение

Изображение

И издърпах маркучето за вакуума от работния цилиндър:
Изображение

С торкс 20 отвих двете винтчета, които държат работния цилиндър:
Изображение

Изображение

И го откачих от колектора:
Изображение

С плоска отвертка внимателно извадих стоманената рейка от водачите й:
Изображение

Изображение

И ето привода на клапите - на части, на пода на гаража ми:
Изображение

Изображение

Изображение

Сега обръщам внимание на самата "пеперудка" - ето я в гнездото й:
Изображение

Лостчето й се движи свободно:
Изображение

Развивам със същия торкс 20 двете винтчета, които я държат:
Изображение

Изображение

Вече е свободна:
Изображение

И с помощта на отвертката внимателно измъквам клапата от гнездото й:
Изображение

Изображение

Ето я самата нея:
Изображение

Изображение

Изображение

И отворът, в който беше монтирана:
Изображение

Изображение

Измерих я в основата - наистина е около 33мм.:
Изображение

Изображение

Клапата и една от тапите - заедно:
Изображение

Изображение

Тапата влезе в отвора много плътно, наложи се да намажа гуменото пръстенче с грес и да натисна силно. Сигурен съм, че пръстенчето уплътни перфектно. Завих двете винтчета и стана добре:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от Borymeckata » 12 Юли 2013, 18:56

Разгледах клапата внимателно:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Всички снимки можете да видите в албума: http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/swirl-flaps.763979.30971516.big

Тази "пеперудка", макар омаслена и мръсна, не изглежда като нещо, което ще се разпадне от само себе си. Може би прекалено много се шашкаме от тези клапи и бързаме да ги изхвърлим? Честно казано, не съм далеч от мисълта да почистя основно клапите и да ги монтирам обратно в колектора. Не се притеснявам, че клапата ще се счупи и ще влезе в двигателя, а по скоро - от маслото, което излиза от семерингите на "пеперудките". Не ми е приятно двигателят да се олива в масло, друг проблем не виждам...

Всъщност, някой знае ли със сигурност каква е функцията на тези клапи? Ще бъде интересно да сподели. Друго, което не разбирам е - за какво са 6-те ръкава на колектора с кръглите отвори, без "пеперудки? Аз си представям, че десният разпределителен вал (като застанеш срещу двигателя, пред колата) е за смукателните клапани, а левият е за изпускателните. Дали е така или са разбъркани - на един вал да има и смукателни, и изпускателни клапани? Знам, че това се прави за по-равномерно топлинно натоварване на главата, но дали и тук е така? Ако да - значи на десните смукателни клапани има "пеперудки", а на левите - не? Каква е логиката? Или пък тези (кръглите) ръкави имат някакво друго предназначение? Ако някой знае - моля да обясни.
Excellent! Steven is my name!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 138
Регистриран на: 8.02.2011
Местоположение: гр.София
Пол: Мъж
Кара: BMW E46 330d
Мечтае да кара: BMW Alpina B7

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от PavelPavlov » 12 Юли 2013, 20:07

Здрасти,

Страхотни снимки :bowdown: ! Относно отговорите на част от въпроси те ти - описано е в линка, който бях публуквал в предния ми пост...
http://www.swirlflaps.co.uk/what-are-swirl-flaps.html
Swirl flaps are designed to create swirl or tumble of the air to aid better combustion under light load where soot levels tend to be dominant because of the lack of air, they are also there to help with driveability in low load conditions, they are controlled by a vacuum or solenoid actuator and are closed during light-load operations such as when idling at traffic lights, changing gear and deceleration to maximise combustion efficiency, fuel economy and emissions performance. The flaps are fully open during higher load conditions to maximise volumetric efficiency and power output.
The swirl flaps are a poor design, they are prone to failure. When the swirl flap breaks, the debris falls into the engine, either sticking in the valve port and jamming it open, causing the piston to collide with the valve, or falls into the cylinder itself causing the piston and head to become damaged.
What is the solution?
BMW introduced an updated manifold in 2004 to address this problem, the spindle of the valve is thicker and stronger, this design is also prone to failure, another option is to purchase a new manifold and install it, however you will still havethe potential for the same problem to occur.
The easiest and cheapest solution is to use our custom manufactured blanking plates, the blanks will fit in place of the current mechanism, there is no modification required! The plates are manufactured to the highest possible standards from aluminium.
The car will function the same without the flaps, the flaps are there for emissions purposes, however the car will remain within guidelines and you will not notice a performance change!


Поздрави,
Павел

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от Borymeckata » 12 Юли 2013, 22:04

Да, сега го прочетох... Доколкото разбирам с моя първобитен английски, тези клапи създават завихряне на въздуха за по-добро изгаряне, при ниско натоварване на двигателя.

Добре де, чудя се как точно работят. Дали имат само две положения - пълно отворено и пълно затворено? Или заемат и някакво междинно положение - полуотворено? Не виждам никакво устройство, което да регистрира положението им - ъгълът на отваряне. А и когато ги изхвърлиш от колектора, но оставиш клапанът включен на куплунга - не светва никаква лампа и не записва грешка. Значи елетрониката няма никаква "обратна връзка" и не може "да разбере" дали тези клапи работят или не, може единствено да провери електромагмитния клапан. Горното ме навежда на предположението, че клапите са само отворени / затворени.

Обаче ако е така, ако са само отворени / затворени - значи само пускат въздуха или го спират. Как тогава създават това завихряне? Аз си го представям така:

Когато клапите са напълно отворени - въздухът минава покрай тях и отива директно надолу, към правоъгълните отвори. И след тях ... накъде? Вероятно отива към смукателните клапани. Но при минаването си през отворената клапа въздухът няма да се завихри...

Когато са затворени - въздухът тръгва наляво (ако гледаш двигателя отпред) през ръкавите с кръглите отвори. Просто няма накъде другаде... А след кръглите отвори - накъде? Трябва някак пак да стигне до смукателните клапани. Дали при "обиколката" си през тези ръкави въздухът някак се завихря?

А ако клапите заемат и междинно положение - полуотворено? Може би тогава част от въздуха минава покрай тях и се завихря, а друга част отива към кръглите ръкави? Абе мътна работа е... Някой да има разумни предположения по въпроса?

Благодаря, снимките наистина се получиха горе - долу. Но по време на фотосесията пипах фотоапарата и ако сега можеш да го видиш на какво прилича...
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3678
Регистриран на: 28.03.2007
Местоположение: Хасково
Кара: e36 318is M44
Мечтае да кара: камаро.

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от Nukem » 13 Юли 2013, 12:25

Тази "пеперудка", макар омаслена и мръсна, не изглежда като нещо, което ще се разпадне от само себе си. Може би прекалено много се шашкаме от тези клапи и бързаме да ги изхвърлим? Честно казано, не съм далеч от мисълта да почистя основно клапите и да ги монтирам обратно в колектора.

И моя майстор ми се чуди какво съм се шашнал на тази тема, той лично ми показа че са здрави, че не вижда начин да се счупят и аз не виждам честно много са си здрави, смени тези уплътнения смаза ги и си монтира всичко пак обратно и сега не иска и да чуе за тези тапи, каза ако искам да ги слагам да ходя при друг, той здрави неща не сменял!
Германеца кадет бутне друг не може да бутне така!!!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от Borymeckata » 14 Юли 2013, 9:13

Да де, майсторът здрави клапи не сменя, но ти ако чакаш да се строшат, за да ги смениш - няма да минеш само с клапите...

Ако ги почистя и върна обратно - само ще ги мисля, дали все някога няма да се разпаднат и да ми направят някоя мизерия... Та от чисто психологическа гледна точка (за собствено спокойствие и комфорт) - тапите са по-добро решение. Слагаш тапите и си безгрижен... Пък и ако не ги сложа - за какъв ... ги купувах тези тапи?

Скоро планирам да сваля колектора и ще трябва да реша. Давайте съвети - вие какво бихте направили? Клапи или тапи... :conf: :conf: :conf: ?
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2832
Регистриран на: 4.09.2007
Местоположение: Sofia
Кара: E70

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от El Diablo » 14 Юли 2013, 9:40

Караите смело с пеперудките, имам такъв мотор 3.0д комплект от х3 така че...:)

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 138
Регистриран на: 8.02.2011
Местоположение: гр.София
Пол: Мъж
Кара: BMW E46 330d
Мечтае да кара: BMW Alpina B7

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от PavelPavlov » 14 Юли 2013, 11:02

Borymeckata написа:..Скоро планирам да сваля колектора и ще трябва да реша. Давайте съвети - вие какво бихте направили? Клапи или тапи... :conf: :conf: :conf: ...


Здрасти,

Аз лично препдочетих тапи. При положение, че навсякъде твърдят, че няма разлика с и без тях или е някаква супер малка... не виждам причина да ги държа на мотора.

Поздрави, Павел

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 134
Регистриран на: 13.03.2012
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: Х5
Детайли за колата: X5 E70 35d 2009 г.

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от goro57 » 14 Юли 2013, 21:54

Borymeckata написа:
Скоро планирам да сваля колектора и ще трябва да реша. Давайте съвети - вие какво бихте направили? Клапи или тапи... :conf: :conf: :conf: ?


Мисля, че в крайна сметка ще избереш да си ги сложиш.Ами отговора ще дойде, след като се отговори на темата за какво служат клапите.Едва ли е толко опростено само за светофари и т.н., то сайта си е комерсиален и си гледа да си продаде тапите.Нека първо се разбере дали ел.клапан има само две положения или може да подава различно, така че рейката да ги върти от 0 до 90°.В първия случай нещата са по-прости и трябва да се разбере в кои точно моменти се отваря/затваря.При втория случай(по малко вероятен,почти нулев) нещата доста се усложняват.А защо тези клапи се наричат вихрови.Какво и кога вихрят и незавихрят и т.н.Как влиза въздуха в цил.глава и действието на всмукателните клапани.Каква е разликата в прадзначението им от дроселовата клапа при бензина,където става обикновено спиране на въздуха.Има още много необходима информация по темата за да вземеш правилното решение.
И накрая.Със сигурност имат един голям плюс, равен на точно толкова големия минус, дори несъизмерим,ако се случи.От информацията, при авария на турбото да започне неконтролирано нагнетяване на масло в цилиндрите, особено в движение, ставаш ракета(нещо аналог. с прословутата текст.зъбчатка), вероятноста е малка, но щом производителите така упорито държат да има това вихрово стопиране, не е случайно.Ако си на място или с ръчна все има изход, но с автоматик в движение си е прекалено опасно,особено при женско шофиране.Въздуха влиза в колектора от EGR-а през главния вход(от интеркулера), но и през по-малък страничен, и ако турбото в авариен режим завихри масълце...става лошо и страха от спането при авария в двигателя е детска песен с тоя страх... :nono:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 284
Регистриран на: 17.09.2012
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BMW Х1 2.3d, MB SL350 2010
Мечтае да кара: iX50

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от top » 14 Юли 2013, 22:56

На мен колата ми е фабрично без "пеперудки" (3.0d 218hp. автоматик, без филтри за твърди частици), щом правят такива без значи не са толкова важни и могат да се махнат без някакви негативни последствия, според мен ги слагат заради нещо свързано с екологията, не толкова за вървенето.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: "Пеперудките" - окончателна диагноза.

Мнение от Borymeckata » 14 Юли 2013, 23:27

goro57 написа:... От информацията, при авария на турбото да започне неконтролирано нагнетяване на масло в цилиндрите, особено в движение, ставаш ракета, ... Въздуха влиза в колектора от EGR-а през главния вход(от интеркулера), но и през по-малък страничен, и ако турбото в авариен режим завихри масълце...става лошо и страха от спането при авария в двигателя е детска песен с тоя страх... :nono:


Хмммм... Мислиш, че тези клапи могат самостоятелно да угасят дизела, ако нищо друго не помага? Но те затварят само правоъгълните отвори на колектора, на кръглите няма нищо... Може лесно да се провери дали ще угасят двигателя. Който ги има на колата си - трябва само да бутне рейката с ръка при работещ двигател и веднага ще разберем дали ще спрат мотора. Аз лично не вярвам... Ако конструкторите са искали някак да спрат въздуха на дизела - щяха да сложат една метална клапа някъде на входа на колектора, след EGR-а, а не 6 отделни пластмасови "пеперудки" вътре в колектора, при това - само на 6 от 12-те отвора. Прекалено сложно ми изглежда като техническо решение, ако се цели само затваряне на въздуха. Пък и защо в такъв случай да наричат клапите "вихрови"?
Excellent! Steven is my name!

Следваща

Назад към X1/X2/Х3/Х4/X5/X6

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook