Смяна масло на автоматична скоростна кутия на Х3 (Е83)

X серия (E84,F48,F39,F47,E83,F25,F26,E53,E70,F15,E71,F16)

Модератор: Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Смяна масло на автоматична скоростна кутия на Х3 (Е83)

Мнение от Borymeckata » 09 Мар 2013, 23:39

Днес заедно с един приятел извършихме процедурата. Знам че въпросът (дали да се сменява маслото в автомата или не) е спорен и има различни мненя "за" и "против". Аз само споделям своя опит и впечатления, а всеки ще реши за себе си дали, кога, къде и как да извърши смяната. Или пък да не прави нищо - това също е вариант.

Едно уточнение - нямам никакви претенции, че съм направил всичко правилно и по най-добрия възможен начин. Не агитирам никого да прави или да не прави нещо по определен начин и нищо не рекламирам. Само споделям опит, като се надявам информацията да е интересна и полезна на колегите.

За себе си реших, че има смисъл от такава процедура. Колата вече е на 8 години, с 5-скоростната кутия на GM, за която съм прочел доста стряскащи неща. Докарана е от Италия, а аз я взех на бартер от един врачански джамбазин. Километрите са около 160 000, като е "курдисвана" поне веднъж. Нямам никаква информация как е карана и поддържана до момента, като предположенията ми са по-скоро песимистични... Автоматът не ми е правил НИКАКВИ проблеми до момента и нямам забележки по работата му. Искам единствено така да си остане възможно най-дълго време... Реших, че поне това мога да направя за своето спокойствие - да сменя маслото в автоматика. Имам познат майстор, който работи в близко село. Човекът има опит с автоматиците, често съм виждал Х5-ци на канала му. Разбира се, условията и оборудването му нямат нищо общо с лъскавите фирмени сервизи в големите градове. Но човекът е съвестен, търси информация и има опит, което за мен е по-важно от чистия под и алуминиевата дограма. Освен това с готовност обяснява какво прави и нямаше нищо против да му помагам при работата.

Първо поръчахме консумативите. Той работи с някаква фирма, при която ползва намаление, като редовен клиент. Дадох му данните на колата и той ми достави това:

Маслото - 8 литра ATF:
Изображение

Защо точно това масло, а не някакво друго - нямам представа. Той ме увери, че маслото е подходящо за колата и е достатъчно качествено и аз приех без възражения:
Изображение

Изображение

Новите филтър, гарнитура и пакет с болтчета за картера:
Изображение

Защо е необходимо да се слагат нови болтчета М6 на ламаринения картер? Какво толкова е станало със старите и какво пречи да се сложат пак същите след смяната на маслото? За себе си нямам разумен отговор...

Новият филтър от долната му страна - изработката не вдъхва особено доверие, изглежда като правен в час по трудово обучение. Във всеки случай - не прилича на нещо, за което бих дал към 40 лева:
Изображение

Филтърът отгоре - на тръбичката му трябва да има две уплътнения. Също така е важно при свалянето на стария филтър да се извадят и двете уплътнения, защото горното по правило остава в гърловината на механиката. Ако се забрави там - новият филтър не може да легне на мястото си и това създава проблеми:
Изображение

Маслото и другите консумативи ми излязоха с доставката малко под 200 лева. Приготвих нужните инструменти и оборудване (кофа, фуния, шприц за маслото и доста парцали), наместих колата на канала и започнахме...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Как смених маслото в автоматика.

Мнение от Borymeckata » 10 Мар 2013, 0:42

Цялата операция проведохме по указания на моя приятел, аз само помагах. Колата беше загряла добре по пътя, качихме я на канала, отвихме пробката и източихме маслото от картера на кутията. При първото пускане изтекоха около 4 литра (не съм ги мерил точно - на око):
Изображение

Изображение

Когато струята намаля и маслото започна само да капе, майсторът зави пробката обратно и ме накара да запаля двигателя и да го оставя да поработи десетина секунди, с лоста на положение "N". Изрично държеше кутията да бъде на "неутрал". Изгасих мотора, той отви пробката и източи още около литър. Повторихме горната процедура три пъти, като последния път от пробката изтекоха само няколко капки масло. Моят приятел каза, че така сме изхвърлили всичкото масло от хидротрансформатора, от охладителя и маркучите към него и от цялата механика на кутията. Сложихме пробката на картера на мястото й:
Изображение

Откачихме предния кардан от раздатъчната кутия и го вързахме настрани, за да не пречи:
Изображение

Изображение

След това развихме всички 6-милиметрови болтчета на картера, като оставихме само две, за да държат "тавата":
Изображение

Изображение

Изображение

Табелката на кутията - аз я мислех за американска (GM), пък тя се оказа правена във Франция, егати:
Изображение

Сега трябваше да отвием контролната пробка отляво на кутията, която се използва за наливане на масло. За съжаление, това се оказа много трудна задача... Контролната пробка е болт с шестограм 16. Някой явно беше пробвал да я отвие с ключ 17 и я беше заоблил. Мъчихме да отвием нещастната пробка с разни клещи, блъскахме я с чукове и секачи, като накрая след нашите усилия тя изглеждаше така:
Изображение

Последно стигнахме до решението да заварим към главата на пробката една гайка с телоподаващо устройство. Аз не бях много навит да заваряваме по колата, с оглед на всичката електроника по нея, но просто нямахме друг вариант... Заварихме гайката и най-накрая успяхме да отвием шибаната пробка. Вече нищо не ни спираше да смъкнем картера на кутията:
Изображение

Изображение

Изображение

След това изскубахме и масления филтър и се показа механиката на кутията:
Изображение

Изображение

Изображение

По механиката не сме пипали нищо. Моят приятел само я огледа и каза, че всичко е наред и не вижда никакви проблеми. Аз същата сутрин бях ровил в TIS-а и бях прочел, че там има регулатор на налягането, някакви соленоиди на клапани за превключване между отделните предавки, а 4-те кръгли неща били "хидроакумулатори". Нямах много време да разглеждам кутията, защото майсторът се зае да маха старата гарнитура, а на мен възложи да почистя картера.
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Как смених маслото в автоматика.

Мнение от Borymeckata » 10 Мар 2013, 1:50

Един коментар за маслото. Аз бях убеден, че никога не е сменявано и е на 8 години и 160 000км. Очаквах да е черно и старо. Но още докато го източвахме, моят приятел отбеляза, че маслото изглежда чудесно на цвят и прозрачност и има добра мазителност. Беше сигурен, че това масло не е на 8 години. Скоро се оказа, че е напълно прав...

Това е старата гарнитура, отлепена от фланеца на кутията. Тя е метално - гумена:
Изображение

Изображение

Аз се заех с картера:
Изображение

Забелязах две неща: Първо - втулката на пробката е задигната на около сантиметър над дъното на картера. Така че не можеш да източиш всичкото масло от него през отвора на пробката - в картера винаги остава около 1/2 литър. Друго - някой е намазал с черен силикон борда на картера. Това беше първата индикация, че по кутията е пипано и маслото е сменявано. Моят приятел каза, че за автоматици никога не се използва силикон, защото дори малко парченце от него може да попадне в механиката на кутията и да запуши някой клапан. Каза, че няма начин този силикон да е слаган в завода на БМВ, значи е правено нещо в последствие.

Измъкнах филтъра от картера. В интерес на истината, старият филтър изглеждаше по-добре от новия, който бяхме приготвили за смяната:
Изображение

Изображение

Филтърът не беше оригиналният и се оказа ... 2009 година:
Изображение

Изображение

Интересно, дали маслото на автоматика е сменено профилактично, или е имало някакъв ремонт на кутията? Може би щяхме да разберем, ако бяхме загледали маркировките на другите части вътре, но тогава не се сетихме...

Обърнах картера да се отцеди от маслото:
Изображение

Изображение

"Златната" табелка на дъното:
Изображение

Отлепих магнитчето от дъното на картера:
Изображение

Изображение

Като цяло - нямаше много стружки в картера, поне моето впечатление беше такова. Работното ми място за почистване на "тавата" - върху капака на изоставен мотокар:
Изображение

Трябваше да изчистя фланеца на капака от намазания силикон:
Изображение

Изображение

И след десетина минути яко стъргане с нокти и търкане с парцал, напоен с коресилин:
Изображение

Изображение

Изображение

Магнитчето - вече почистено и залепено на мястото му:
Изображение

Изображение

Новият филтър - също поставен на мястото му. Не забравяйте двете пръстеновидни уплътнения на тръбичката му!:
Изображение

Честно казано, доста се чудих дали да сложим новия или стария филтър... Накрая все пак сложихме новия... После - почистихме доколко можахме фланеца на кутията, върху който ляга дъното. Поставихме гарнитурата и капака на картера, разбира се - без силикон:
Изображение

Затегнах всички болтчета на картера на 10Nm и започнахме с шприца да пълним кутията с масло:
Изображение

Изображение
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8775
Регистриран на: 18.12.2006
Местоположение: село Кестеново
Пол: Мъж
Кара: мфили

Re: Как смених маслото в автоматика.

Мнение от cod-cdbp » 10 Мар 2013, 7:22

Вметка - като заварявате, просто откачете акумулатора, за да не повредите електрониката, нищо повече не е необходимо ;)
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2753
Регистриран на: 16.08.2008
Местоположение: Бургас
Кара: F07 535D
Мечтае да кара: SL500

Re: Как смених маслото в автоматика.

Мнение от anzak » 10 Мар 2013, 7:59

за заварката не си първия и аз имах ядове с нея - доста неприятно наистина а относно наливането гледахте ли я с диганостика температурата на маслото в кутията трябва да е между 30 и 50 градуса като се пълни
Барай шишарката Минкеее ....

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Как смених маслото в автоматика.

Мнение от Borymeckata » 10 Мар 2013, 10:33

Преди работата аз се бях подготвил, доколкото можах - изчетох в TIS-а всичко за автоматичната кутия. И докато работехме, постоянно ръсех съвети, които моят човек приемаше със снизходителна усмивка... На практика, почти нищо не направихме по указанията, признавам си. Кутията беше топла от докарването на колата. Температурата не сме гледали, но при пипане на ръка кутията беше още топла. А дори да не беше - как да подгрееш празна кутия, без масло? Не сме подгрявали новото масло, сипвахме го в шприца направо от тубите. Диагностиката закачихме чак накрая, след като свършихме работа и прибрахме инструментите. Между другото, той наскоро купи за около 6 бона някаква система (защо не я снимах...), много модерна и с големи възможности.

Питах Иво (така се казва моят приятел) дали да откача акумулатора преди да заварява по пробката, но той каза, че няма нужда, защото ще даде "маса" направо на гайката и няма да тече ток по колата. Аз се направих че му вярвам, щото знам как колата се сбърква след откачване на акумулатора... Изобщо го ударихме малко "през просото", но не ми се спореше, пък и му имам доверие на този човек.

Значи напълнихме картера на кутията, докато маслото прелее от отвора на контролната пробка. Влязоха 4 туби - явно картерът събира толкова:
Изображение

На преден план виждате пробката със заварената на нея гайка. Мислехме да я сложим така (с гайката), пък аз да я сменя, когато намеря подходяща. Но се оказа, че веднъж завита пробката не може вече да се свали - заради допълнителната гайка е станала по-дълга и опира в предния кардан, който минава близо до кутията. Това не ме устройваше, защото исках да мога да проверявам нивото и евентуално - да доливам масло след смяната. Отидохме да изпилим пробката на шмиргела. Уж и двамата я гледхме, но шибаната пробка изхвърча и се търколи нанякъде... Търсихме я и ровихме из железарията близо час, преди да се откажем. Накрая Иво направи нова пробка от един болт със същата резба, на този древен струг:
Изображение

Намерихме една алуминиева дифтунка (той държеше да бъде такава, а не медна, не знам защо...) и я монтирахме - получи се добре:
Изображение

На практика цялата работа ни отне 4 часа, от които 3 се занимавахме само с шибаната контролна пробка - мъчехме да я отвием, заварявахме й гайка, търсихме да развием друга от стари кутиим и пробвахме разни други пробки (които не станаха), пилихме я на шмиргела, търсихме я из чарковете, правихме нова... Ако не бяха ядовете с нея - смяната на маслото е едно лесно занимание, да не кажа - приятно.

И така, стигаме до тайнствената процедура по пълнене на кутията с новото масло. Както казах - вкарахме около 4 литра ATF в картера и завихме контролната пробка. Иво ме накара да запаля мотора и да изредя няколко пъти лоста във всички положения. Оставих двигателя да работи на "Р" и вкарахме още около един литър. Пак завихме пробката и Иво ми каза да включа на положение "D" и да държа колата на спирачка. Така двигателят работи още няколко минути и той отдолу доливаше масло в кутията. По едно време ми извика, че сме готови - да гася. Но аз бях скептичен, защото доста съм чел из форума, как кутията оставала недобре напълнена и после се трошела... Държех да повторим процедурата по доливане, затова оставих мотора да работи, докато достигна работната си температура и междувременно щраках лоста. Минах дори на ръчен режим и щраках скоростите нагоре - надолу. Не съм местил колата, заради откачения преден кардан. Накрая угасих и слязох в канала. Държех лично да долеяпоследната порция масло и да видя как прелива от пробката. Но още с развиването на контролната пробка от отвора потече масло, вероятно се е разширило от нагряването. Не можах да долея и една капка, просто завих пробката и я затегнах. После закачихме обратно предния кардан и формално приключихме с работата.

Но мен продължаваше да гложди съмнение дали сме напълнили кутията добре. Прегледах тубите от новото масло - оказа се, че сме вкарали в кутията 6 литра - точно колкото сме източили. Две туби ми останаха пълни, интересна работа... Значи откъм количество масло не трябва да има проблеми, но дали маслото е влязло навсякъде? Хванах Иво и започнах да го разпитвам. Той ми обясни, че няма никакъв начин в механиката на кутията да са останали някакви празни места. Имало някаква "помпа", която вдига маслото от картера и го праща под налягане по системата. Дори някъде да е останал въздух - маслото щяло да го избута, иначе са щели да сложат точки за обезвъздушаване по кутията. Като го питах дали няма да има проблем от това, че сме напълнили кутията със студено масло - направо ме сцепи от бъзик... Каза ми следващата зима, като запаля колата сутринта при -20 градуса пред някоя планинска хижа, първо да поискам от хижаря една тенджера, да източа маслото от автомата и да го кипна на печката, иначе кутията заминава... Викам му - смееш се мамка ти, щото не е твоята кола. Обеща ако някога сменява маслото на някоя от неговите коли (той има два Рейндж-Ровера с двигатели БМВ, и двата - автоматици) да ме викне да гледам как преди това подгрява маслото със специален фирмен бързовар на БМВ. Харесал ме като чирак - бил съм много пъргав и изпълнителен, също и любознателен, а най-важното - работил съм евтино, не искам пари за работата. Щял съм да чиракувам 7 години при него докато хвана занаята... Отказах се да го разпитвам повече, щото аз по принцип нося на майтам, ама не чак толкова.

Ето я кошницата в гаража, готова за тест на пътя:
Изображение

Както казах - обстановката при Иво е далеч от сервизите на Дару и Камор (не че някога съм ходил в тях или някога ще ида...). Целият двор е буквално затрупан с железария, като има даже и верижни машини. Ако си падаш по такива "забавления", може с часове да ровиш из стари двигатели, скоростни кутии, трансмисии, електроника на купчини по пода... Такова нещо няма да видиш в Камор. Атмосферата е работна и има всичко, проблем е само да го намериш...

Подкарах колата по шосето. Автоматикът и преди си работеше без забележки, но сега сякаш започна да превключва съвсем меко. На практика нищо не усещах, при все че внимателно следях момента на превключване. Натиснах колата да задейства кик-дауна, изредих скоростите ръчно - никакви забележки. Мисля след стотина километра пак да зелегна под колата, да отвия пробката и да проверя нивото на маслото. Цялата работа ми излезе към 220 лева. Майсторът естествено не искаше да ми вземе пари за работата, но аз му оставих 20 лева. Спомена нещо, че ако маслото е било черно е трябвало да правим някаква "промивка" на кутията, но понеже било хубаво - преценил, че не е необходимо. При първа възможност ще го разпитам как се прави промивката.

Та първите ми впечатления след смяната са добри - кутията работи перфектно и няма проблеми. Дали така ще остане за в бъдеще и колко време - предстои да разберем.
Последна промяна Borymeckata на 10 Мар 2013, 20:23, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!

Д-р Хаос
Аватар
Мнения: 1244
Регистриран на: 26.02.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: само шестцилиндрови БМВ-та :)

Re: Смяна масло на автоматична скоростна кутия на Х3 (Е83)

Мнение от cww » 10 Мар 2013, 12:43

Темата е страхотна, поздравления.
Отново я правя важна, като в допълнение само искам да вметна, че промених заглавието и просто за да е ясно от самото начало за какво става дума.
NOTHING IS GAINED WITHOUT SACRIFICES AND FREEDOM WITHOUT BLOOD

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Смяна масло на автоматична скоростна кутия на Х3 (Е83)

Мнение от Borymeckata » 10 Мар 2013, 16:31

Бгодаря за оценката, но аз все още не съм убеден, че сме изпълнили процедурата успешно... Може утре кутията да изтропа и да се окаже, че съм дал вредни и опасни съвети на колегите. Както се казва по филмите - не правете това у дома, каскадите се изпълняват от професионалисти.

Значи докато работехме, аз надувах главата на майстора с въпросите си. Ще опитам да обобщя накратко информацията, която получих. Пак казвам - само споделям чутото от него, без да мога да гарантирам, че всичко е вярно. Чувствайте се свободни за всякакви коментари:

1. Автоматичните кутии на GM не са по-калпави от останалите и по-специално - от тези на ZF. При нормална експлоатация и поддръжка не работят по-лошо и не се трошат по-често от другите.

2. Като отвиеш пробката на картера - източваш маслото само от него. В хидротрансформатора, в някаква "помпа", в охладителя и маркучите, в клапаните и другаде по системата остава още масло.

3. Останалото масло се източва напълно, като се запали двигателя и кутията се остави да поработи десетина секунди на положение "неутрал". Горното се повтаря 2 - 3 пъти, докато спре да излиза масло.

4. Ако старото масло в кутията е черно и износено, преди наливане на новото е необходимо системата да се промие. Как точно се прави това - предстои да разберем...

5. Кутията се пълни, като картера се налива до пробката, двигателят се пали, изреждат се всички положения на лоста няколко пъти и картерът се долива, както казат домакините: "масло - колкото поеме".

6. Ако горната проста процедура по пълненето се изпълни съвестно, няма никаква опасност в системата да останат "празни места", които да създават проблеми за работата й.

Всички снимки гледайте в албума: http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/atf.736819.29866659.big

Днес ходихме да се повозим, навъртяхме стотина километра в различни условия - все още без никакви проблеми или аномалии в работата на автоматика. Жена ми каза, че колата работела "по-добре" и "по-леко", но не можа да обясни кое точно се е подобрило и в какво се състои промяната. Абе важното е, че е доволна...
Excellent! Steven is my name!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 134
Регистриран на: 13.03.2012
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: Х5
Детайли за колата: X5 E70 35d 2009 г.

Re: Смяна масло на автоматична скоростна кутия на Х3 (Е83)

Мнение от goro57 » 10 Мар 2013, 22:10

Borymeckata написа:Днес заедно с един приятел извършихме процедурата. Знам че въпросът (дали да се сменява маслото в автомата или не) е спорен и има различни мненя "за" и "против". Аз само споделям своя опит и впечатления, а всеки ще реши за себе си дали, кога, къде и как да извърши смяната. Или пък да не прави нищо - това също е вариант.

Едно уточнение - нямам никакви претенции, че съм направил всичко правилно и по най-добрия възможен начин. Не агитирам никого да прави или да не прави нещо по определен начин


Всичко добре си направил колега, похвално и поучително...
Но защо не виждам възражения ( :!: )...даже и пак аз да изям калая, ще кажа...
Решил си да смениш маслото, но кога видя „златната” табела...там пише изрично, че лайфтайма е до живот-т.е. не се сменя никога маслото, с изключение( in case ) на ремонтна дейност.Както се вижда ясно от снимката, маслото е читаво а и ти си категоричен че е имало пипане, т.е. филтъра е подменян.Значи тази авт.кутия е ремонтирана по някаква причина и маслото е сменявано единствено заради това.Остава ли да кажем, че привържениците на становището, че маслото не се сменя, е вярно...
Чудно ми е защо досега, дали заради криворазбрано угаждачество към огромните ти усилия, никой не го казва...
Това е доста обширна и противоречима тема, но предпочитам да си кажа мнението директно.
Мисля, че интуицията да не подменяш капака с филтъра, а пък и самото масло впоследствие да ти е преминало, да не те е излъгала.Тези кутишки с „оргинално” масло не ми вдъхват доверие за разлика от италианското сложено.Просто знам в града един „марков” сервиз, където предлагат масло в "оригинални" бутилки, а в склада им бидони с наливно... :lol:
Последна промяна goro57 на 11 Мар 2013, 7:19, променена общо 1 път

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4463
Регистриран на: 24.06.2005

Re: Смяна масло на автоматична скоростна кутия на Х3 (Е83)

Мнение от tsb_bg » 10 Мар 2013, 22:44

goro57 написа:... Решил си да смениш маслото, но кога видя „златната” табела...там пише изрично, че лайфтайма е до живот-т.е. не се сменя никога маслото, с изключение( in case ) на ремонтна дейност....

От миналата година BMW препоръчва смяна на маслото на автоматични скоростни кутии на 120000 км. - дори има и сервизен комплект за различните модели

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 134
Регистриран на: 13.03.2012
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: Х5
Детайли за колата: X5 E70 35d 2009 г.

Re: Смяна масло на автоматична скоростна кутия на Х3 (Е83)

Мнение от goro57 » 11 Мар 2013, 7:21

ами това вече е друго, полезна информация колега... :yes:


ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Смяна масло на автоматична скоростна кутия на Х3 (Е83)

Мнение от Borymeckata » 11 Мар 2013, 10:27

Пак казвам - въпросът с "доживотното" масло в автоматика (дали, кога и как) е спорен. Има поне няколко теми във форума, където колегите го обсъждат. Прочел съм ги внимателно, опитах да вникна във всички аргументи "за" и "против". В случая съм решил за себе си да го сменя, като си поемам всички евентуални ползи и негативи от това. Не агитирам никого да сменява или да не сменява маслото в автоматика си.

Изображение

Етикетчето го видях скоро след като взех колата, прочетох го и смятам, че разбирам смисъла му... Особено текстът, че трябва да се използва САМО точно определено масло на БМВ, а използването на ВСЯКАКВО ДРУГО масло ще причини повреда в трансмисията. Забележете - не казват, че "може да предизвика" или "би предизвикало", а категорично "ще предизвика". Въпреки това аз сложих някакво друго масло. Дали е фалшиво и доколко - не коментирам, защото не мога да различвам маслата и доколкото знам - оценката им се прави в специализирана лаборатория. Извършил съм смяната на собствен риск и ако греша - ще си нося последствията. Именно затова се въздържам да давам всякакви съвети на колегите. Ако след 100 000 километра (например) автоматикът ми продължава да работи без забележки - ще мога да кажа (напиша) с чиста съвест: "Колеги, сменяйте смело маслото по описаната от мен технология, гарантирам, че няма да имате проблеми". Но на този етап - не мога да кажа такова нещо.

В два различни документа намерих, че в системата на този вид автоматици има 9 (девет) литра масло. А ние успяхме да източим, и съответно - сменихме 6 (шест) литра. Изключвам възможността БМВ да не знаят колко масло имат в кутиите си или съзнателно да заблуждават сервизите. Значи някъде в системата са останали още около 3 литра старо масло, което се е смесило с 6-те литра ново. Това вероятно не е проблем, защото и старото масло изглеждаше добре. Но се чудя - дали все пак има начин да се източат всичките 9 литра от системата на автоматика? Да се разглоби още нещо, да се продуха, да се отвори някой клапан? Моля, ако някой има информацията - да я сподели.
Excellent! Steven is my name!

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 412
Регистриран на: 11.07.2003
Местоположение: Пловдив
Кара: BMW X3 3.0d '04

Re: Смяна масло на автоматична скоростна кутия на Х3 (Е83)

Мнение от DIDO » 11 Мар 2013, 12:54

Това, че BMW има сервизен бюлетин и препоръчва смяната на маслото е абсолютно вярно.
Боримечка,
Хидротрансформатора няма как да сте го източили по споменатия начин, там остава около 2л масло.
Оригиналното масло за тези кутии (GM AS5 390R) и с което е била фабрично заредена твоята по етикет е 83 22 0 026 922 Texaco ETL 7045E.
Това слагат и в оторизираните сервизи. Лично аз като го сменях реших, че макар и съвместими не исках да смесвам различни масла,
защото така или иначе се сменя около 65-70% от маслото в кутията.
Преди няколко дни видях, че го продават и в една от големите вериги бензиностанции в опаковки по 1 л.
Но твоето е било сменяно, така че това че си сложил друг Dexron III, не смятам, че е грешка, тъй като не се знае какво е било сипано при смяната.
Също така, не се притеснявай толкова за температурата на маслото при пълнене, защото това няма до доведе до не-добре напълнена кутия, а по-скоро обратното(препълнена).
Ето един интересен PDF файл където има нивото на маслото в тези кутии при различни температури, както и други полезни неща за смените на маслото и др. Изглежда е от някакво вътрешно фирмено обучение на BMW, но не може да сме сигурни.
BMW - Усещане за автомобил

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Смяна масло на автоматична скоростна кутия на Х3 (Е83)

Мнение от Borymeckata » 12 Мар 2013, 16:00

Ще си позволя един коментар за майсторите, докато впечатленията ми са още пресни. Какво имам предвид? Майсторите винаги бързат, а мен лично това ме дразни. В казармата постоянно ни караха да покриваме разни нормативи, но това беше преди 30 години. Сега искам да работя спокойно, да премислям нещата и да ги изпипвам внимателно. Това е възможно, ако работиш сам по своята кола, в своя гараж и със своите инструменти. Това О-пръстенче ми изглежда смачкано, изкарвам си колелото и отивам до железарията за ново... Но като си се качил на канала на "майстора" - няма начин. Той все бърза, има и друга работа и гледа да му се махнеш от главата. Всичко се прави по най-бързия начин, няма време да се размотаваме - давай...

Ето и при нашата (показана по-горе) съвместна работа: Аз чистя стоманения капак на картера от силикона, като внимавам да не надера фланеца, по който ляга към кутията. Търкам с вълнено парцалче с коресилин, стържа залепналите парчета силикон с нокти, но не използвам никакви абразивни или остри инструменти. А майсторът в същото време чисти съответния ръб на алуминиевата кутия в канала, обаче как? Хванал нашият един щърбав шабър, стрърже алуминиевия фланец - чак стружки хвърчат от него... Нося изчистения капак, а той ми се смее: Аз ако работя като теб (с тази бързина, има предвид) ще умра гладен, една кола ще я правя две седмици. Викам му - дай да изчистим шприца, гледай го какъв е клеясал, какъв е смисълът от новото масло, ако ми го вкарваш в кутията с тоя мръсен шприц? Нищо му нямало на шприца, колко коли бил напълнил с него, а само аз се оплаквам. Питам го - що не си купиш един по-голям шприц, поне 1/2 литър? Тоя е 200 кубика, 5 пъти го разглобяваме и го пълним за една туба от литър... Остави, че се омазахме до ушите и разляхме едно кило масло по пода, но нали бързаш и времето е ценно за теб? Нямал излишни пари да хвърля за нови инструменти, и тоя шриц си вършел работа, сипвай по-бързо от тубата че се овъртяхме... Питам го, дали е сигурен, че сме изкарали всичкото масло от кутията - 100% вика, да са останали вътре най-много 100 грама. После като се замислих - поне 3 литра са останали, ама нали сме седнали да си разказваме приказки...

И това е при положение, че аз съм там, работим заедно, приятели сме, а майсторът е известен като съвестен и хората го уважават... Хайде сега си представете как се работи по вашите коли, от майстори - мърлячи на които изобщо не им пука за вас, с някакви разкривени инструменти, докато вие си пиете кафето в близкото барче? Казвам ви - от заводската сглобка по-хубаво няма. Един болт ако отвиеш - и тази кола вече не е същата. Може да се смеете, това е моето мнение. Вече възприемам нова тактика: Майсторите - само за консултанти, а работата - у дома в гаража, с някой приятел да помага, на чисто и спокойно, без бързане и припиране, с хубава музика от уредбата и с по една студена бира. И жената да носи мезе за бирата. Но претупана и мърлява работа по моята кола - повече НЕ!
Excellent! Steven is my name!

Следваща

Назад към X1/X2/Х3/Х4/X5/X6

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook