Да надникнем в Х-драйва.
Модератор: Технически модератори
- cod-cdbp
- старши ентусиаст
- Мнения: 8775
- Регистриран на: 18.12.2006
- Местоположение: село Кестеново
- Пол: Мъж
- Кара: мфили
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Хайде и аз да извадя лек жокер.
Това е снимка на текстолитовите дискове, от три пъти познайте кои са читави и кои не?
Ето и малко притискатели:
Тук няма много последствия.
Кутията е била 4НР22, стара колкото само тя си знае, както и километрите само тя си знае.
Това е снимка на текстолитовите дискове, от три пъти познайте кои са читави и кои не?
Ето и малко притискатели:
Тук няма много последствия.
Кутията е била 4НР22, стара колкото само тя си знае, както и километрите само тя си знае.
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Вече предчувствам новата тема "Да надникнем в автоматика" , жалко, че нямаме сторостна кутия за разглобяване. Но и това може да стане, защо не? Стига човек да има мерак...
Така, през почивните дни довърших разглобяването на кутията. Нали помните, че валът беше останал на предната черупка и се чудех как да го сваля:
След доста мислене и чесане по главата, реших, че няма как да излезе напред. Назад (валът да излезе от лагера) - реших че също няма да стане, защото зад него трябва да има зегерка... Единственият начин да излезе е назад заедно с целия лагер, но първо трябва да се справя с гигантската зегерка, на снимката:
Тук виждате зегерката (след като избих вала с лагера), в канала на кутията:
Голяма загадка беше как да освободя загерката, която явно заключва лагера... Имаше две възможности - да я стисна или да я разпъна. Реших, че става с разпъване (разтваряне) на крайщата на зегерката:
За целта си направих специално устройсво за разпъване на зегерката - от един болт, гайка и тръбичка:
Ето я зегерката - вече извадена:
След като я рзпънах - зегерката се скри в канала си и лесно избих назад целия вал, заедно с лагера:
Гнездото на лагера (вижда се вътрешната част на семеринга):
И каналът на зегерката:
Лагерът има канал, в който зегерката го фиксира. Не знам дали се продават такива лагери (с канали). Ако не - ще трябва при евентуална смяна каналът да се направи допълнително:
От другата страна на лагера наистина има зерегка - добре, че не се опитах да го избия от лагера:
Вътре във вала забелязах някакво О-пръстенче в канал и го извадих:
На вала имаше и пластмасов сепаратор с ролки - свалих го само с пръсти:
Тук виждате вала на раздатката, като на шлиците в задната му част съм надянал фланеца за задния кардан:
Това изяснава категорично, че задният мост е винаги зацепен към скоростната кутия и връзката между тях е "твърда".
Останаха двете празни черупки на кутията, предната:
И задната:
Тук съм ги сглобил, за по-лесно пренасяне:
Всички снимки можете да видите тук:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/ats400-parts111.724312.29520895.big
Така, през почивните дни довърших разглобяването на кутията. Нали помните, че валът беше останал на предната черупка и се чудех как да го сваля:
След доста мислене и чесане по главата, реших, че няма как да излезе напред. Назад (валът да излезе от лагера) - реших че също няма да стане, защото зад него трябва да има зегерка... Единственият начин да излезе е назад заедно с целия лагер, но първо трябва да се справя с гигантската зегерка, на снимката:
Тук виждате зегерката (след като избих вала с лагера), в канала на кутията:
Голяма загадка беше как да освободя загерката, която явно заключва лагера... Имаше две възможности - да я стисна или да я разпъна. Реших, че става с разпъване (разтваряне) на крайщата на зегерката:
За целта си направих специално устройсво за разпъване на зегерката - от един болт, гайка и тръбичка:
Ето я зегерката - вече извадена:
След като я рзпънах - зегерката се скри в канала си и лесно избих назад целия вал, заедно с лагера:
Гнездото на лагера (вижда се вътрешната част на семеринга):
И каналът на зегерката:
Лагерът има канал, в който зегерката го фиксира. Не знам дали се продават такива лагери (с канали). Ако не - ще трябва при евентуална смяна каналът да се направи допълнително:
От другата страна на лагера наистина има зерегка - добре, че не се опитах да го избия от лагера:
Вътре във вала забелязах някакво О-пръстенче в канал и го извадих:
На вала имаше и пластмасов сепаратор с ролки - свалих го само с пръсти:
Тук виждате вала на раздатката, като на шлиците в задната му част съм надянал фланеца за задния кардан:
Това изяснава категорично, че задният мост е винаги зацепен към скоростната кутия и връзката между тях е "твърда".
Останаха двете празни черупки на кутията, предната:
И задната:
Тук съм ги сглобил, за по-лесно пренасяне:
Всички снимки можете да видите тук:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/ats400-parts111.724312.29520895.big
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Какво са следващите ми планове:
1. Да почистя ръбовете на двете черупки със силен разтворител - за да премахна остатъците от стария силикон. Чудя се дали да я сглобя отново със силикон, или да изрежа гарнитура от 0,5мм. клингерит? Не вярвам дебелината на клингерита да окаже някакво въздействие, но все пак май клоня към силикона (въпреки, че хич не го обичам).
2. Да почистя двете черупки на кутията от двете страни (вътрешна и външна) с обезмаслител и водоструйката. Знам, че отвън е безсмислено да се мие кутията, но все пак не ме кефи такава омазана...
3. След като изчистя основно черупките на кутията - ще започна да я сглобявам, по обратния ред.
1. Да почистя ръбовете на двете черупки със силен разтворител - за да премахна остатъците от стария силикон. Чудя се дали да я сглобя отново със силикон, или да изрежа гарнитура от 0,5мм. клингерит? Не вярвам дебелината на клингерита да окаже някакво въздействие, но все пак май клоня към силикона (въпреки, че хич не го обичам).
2. Да почистя двете черупки на кутията от двете страни (вътрешна и външна) с обезмаслител и водоструйката. Знам, че отвън е безсмислено да се мие кутията, но все пак не ме кефи такава омазана...
3. След като изчистя основно черупките на кутията - ще започна да я сглобявам, по обратния ред.
Excellent! Steven is my name!
- MonsteR
- младши ентусиаст
- Мнения: 360
- Регистриран на: 9.12.2011
- Мечтае да кара: SR-71 Blackbird
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Боримечка, адмирации! Мисля труда ти е похвален в много отношения. Следя темата с интерес и ако мога, ще помогна с нещо.
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Благодаря. Бихме могли да помислим откъде могат да се купят резервни части, защото кутията много лесно се разглобява и не е проблем нещо да се замени в нея. Има сайтове, където такива части се продават:
http://www.auto-driver.ru/articles/zapchasti-k-razdatochnim-korobkam-nv125-lwx500-atc300-atc400-atc500-atc700_1.html
http://cobratransmission.com/index.php?main_page=index&cPath=3_2203
Значи оригинални части могат да се намерят, въпросът е как и откъде?
http://www.auto-driver.ru/articles/zapchasti-k-razdatochnim-korobkam-nv125-lwx500-atc300-atc400-atc500-atc700_1.html
http://cobratransmission.com/index.php?main_page=index&cPath=3_2203
Значи оригинални части могат да се намерят, въпросът е как и откъде?
Excellent! Steven is my name!
- stankata777
- ентусиаст
- Мнения: 1223
- Регистриран на: 9.02.2009
- Пол: Мъж
- Кара: Е71 30д
- Мечтае да кара: Ф06
- Детайли за колата: AW/Bl/8sp/M steering wh/paddles/
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Колега,поздравления за темата ,в този линк е описано нещо подобно направено от американец - http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=566880
gone,but not forgotten:
E36 grey
E90 monaco blue
E36 grey
E90 monaco blue
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Дааа, явно и "американците също плачат"... Забелязахте ли (на снимките) как некадърно е отворил кутията на червячния редуктор? Било го е страх да не нащърби ръба на кутията, затова е скъсал семеринга и го е "одрал" от стоманения капак. Чак пружината на семеринга е останала върху "бялата" муфа със шлиците, егати... Сега и да намери нова "черна" зъбчатка, как ще го сглоби тоя актуатор, със съсипан капак на редуктора?
В тази връзка, сега мисля разни модификации, точно за лесно сваляне на капака на редуктора. Като ги направя и изпробвам - ще споделя резултата.
В тази връзка, сега мисля разни модификации, точно за лесно сваляне на капака на редуктора. Като ги направя и изпробвам - ще споделя резултата.
Excellent! Steven is my name!
- Ilko Ivanov
- некъв ентусиаст
- Мнения: 3687
- Регистриран на: 29.03.2009
- Местоположение: Добрич
- Пол: Мъж
- Кара: F02 750iL
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Ето тук има части : http://cobratransmission.com/index.php? ... ath=3_2229
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
И такааа... Започвам да сглобявам, щото ми омръзна да гледам кутията разхвърляна. Ето двете половини след водоструйката - почистени с обезмаслител отвътре и отвън:
Загледах пампона - сериозно е скъсан, мамка му:
Но сега нищо не мога да направя по въпроса, ще се разправям с тоя тампон по-късно. Сега продължавам със сглобяването. Започнах с муфата - ето ги чарковете, подготвени:
Зъбчатката на веригата. Преди сглобяването, нанасям по малко масло на триещите повърхности - повече за консервация, срещу корозия:
Слагам едното аксиално лагерче на мястото му:
Сложих радиалния иглен лагер и после - едната половина на зацепващия механизъм:
Петте съчми - в гнездата:
И горната половина на механизма:
Вторият аксиален лагер:
Приготвям "чинията" за монтиране:
Ето я на място:
После започвам с дисковия пакет - ето го основния чарк:
И започнах с дисковете - един стоманен, един "гетинаксов"...:
И така, докато наредих цялата "баница":
Наредих диафрагмената пружина вътре:
И събрах двете части на муфата:
Сега остана да се сложи зегерката...
При свалянето й видях голям зор, обаче опитът е голяма работа. Стегнах муфата между два ключа и скоба:
Клещите за зегери - само с една ръка:
И готово!
"Камбаната" съм приготвил за монтаж:
Една шайба има от долната й страна:
И ето я муфата - сглобена:
Всички снимки гледайте в албума: http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/sglobiavane.729322.29633981.big
Както виждате - всичко се слобява лесно, с подръчни инструменти. Продължавам с предната половина на кутията...
Загледах пампона - сериозно е скъсан, мамка му:
Но сега нищо не мога да направя по въпроса, ще се разправям с тоя тампон по-късно. Сега продължавам със сглобяването. Започнах с муфата - ето ги чарковете, подготвени:
Зъбчатката на веригата. Преди сглобяването, нанасям по малко масло на триещите повърхности - повече за консервация, срещу корозия:
Слагам едното аксиално лагерче на мястото му:
Сложих радиалния иглен лагер и после - едната половина на зацепващия механизъм:
Петте съчми - в гнездата:
И горната половина на механизма:
Вторият аксиален лагер:
Приготвям "чинията" за монтиране:
Ето я на място:
После започвам с дисковия пакет - ето го основния чарк:
И започнах с дисковете - един стоманен, един "гетинаксов"...:
И така, докато наредих цялата "баница":
Наредих диафрагмената пружина вътре:
И събрах двете части на муфата:
Сега остана да се сложи зегерката...
При свалянето й видях голям зор, обаче опитът е голяма работа. Стегнах муфата между два ключа и скоба:
Клещите за зегери - само с една ръка:
И готово!
"Камбаната" съм приготвил за монтаж:
Една шайба има от долната й страна:
И ето я муфата - сглобена:
Всички снимки гледайте в албума: http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/sglobiavane.729322.29633981.big
Както виждате - всичко се слобява лесно, с подръчни инструменти. Продължавам с предната половина на кутията...
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Приготвил съм на пода частите за предната половина на кутията - черупката, муфата, валът с лагера, веригата със зъбчатката за предния кардан и някои дребни чаркове:
Гуменото пръстенче в глухия отвор на вала, откъм скоростната кутия. Така и не разбрах за какво е:
Слагам зегерката в канала на черупката и я отварям със саморъчно направената "скоба":
Намазвам леко с масло гнездото на лагера:
И набивам лагера с дръжката на чука:
Освобождавам скобичката и зегерката влиза в канала на лагера:
Ето - валът е монтиран:
Слагам шайбата:
Зъбът на шайбата - в изреза на вала:
И отгоре - зегерката:
Валът е монтиран:
Пластмасовото сепараторче с игличките:
И съм готов с вала:
Пускам отгоре сглобената дискова муфа на шлиците:
Слагам веригата с втората зъбчатка:
И съм готов с предната половина на кутията. Продължавам със задната...
Гуменото пръстенче в глухия отвор на вала, откъм скоростната кутия. Така и не разбрах за какво е:
Слагам зегерката в канала на черупката и я отварям със саморъчно направената "скоба":
Намазвам леко с масло гнездото на лагера:
И набивам лагера с дръжката на чука:
Освобождавам скобичката и зегерката влиза в канала на лагера:
Ето - валът е монтиран:
Слагам шайбата:
Зъбът на шайбата - в изреза на вала:
И отгоре - зегерката:
Валът е монтиран:
Пластмасовото сепараторче с игличките:
И съм готов с вала:
Пускам отгоре сглобената дискова муфа на шлиците:
Слагам веригата с втората зъбчатка:
И съм готов с предната половина на кутията. Продължавам със задната...
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Ето и частите за задната половина - черупката, маслената помпа, валът на актуатора и някаква планка с иглено лагерче:
Помпата си отива на мястото, тя има "ухо", в което влиза един издатък на черупката (това е за да не се превърти заедно с вала):
"Смукателят" на помпата - в картера на кутията:
Валът на актуатора - долното лагерче си влиза в гнездото:
И се застопорява там със зегерката:
Отгоре - стоманената планка с игления лагер (за вала на актуатораІ:
И задната половина на кутията е готова:
Хрумна ми един проблем - дали помпата (както е празна при монтажа) ще успее да засмуче маслото от картера на кутията? Вероятно ще трябва да се напълни с масло преди затварянето на кутията? Направих си експримент с помпата, но не съм го снимал, защото и двете ми ръце бяха заети. Значи извадих помпата от кутията, капнах малко масло в нея, натопих маркучето в буркан с масло, сложих в отвора на помпата "камбаната" на муфата (така, че фигурните изрези да съвпаднат) и започнах да я въртя на ръка. Но не успях да изпомпам масло от буркана... Сега се чудя дали помпата е наред?
Замислих се с какви обороти тази помпа работи нормално? Значи на директна предавка (на дълъг път) валът на скоростната кутия (съответно - на раздатката) се върти с оборотите на двигателя, нали така? Значи с около 2000 оборота на минута (или повече от 30 оборота на секунда) се върти шибаната помпа. Е, аз на ръка не мога да постигна такива обороти. Освен ако я завъртя с дрелката... А сигурно и посоката е важна, накъде се върти трансмисията на колата, мамка му? Я подскажете някакви идеи - как да съм сигурен, че шибаната маслена помпа работи нормално?
Сега мисля да сглобя кутията пробно...
Помпата си отива на мястото, тя има "ухо", в което влиза един издатък на черупката (това е за да не се превърти заедно с вала):
"Смукателят" на помпата - в картера на кутията:
Валът на актуатора - долното лагерче си влиза в гнездото:
И се застопорява там със зегерката:
Отгоре - стоманената планка с игления лагер (за вала на актуатораІ:
И задната половина на кутията е готова:
Хрумна ми един проблем - дали помпата (както е празна при монтажа) ще успее да засмуче маслото от картера на кутията? Вероятно ще трябва да се напълни с масло преди затварянето на кутията? Направих си експримент с помпата, но не съм го снимал, защото и двете ми ръце бяха заети. Значи извадих помпата от кутията, капнах малко масло в нея, натопих маркучето в буркан с масло, сложих в отвора на помпата "камбаната" на муфата (така, че фигурните изрези да съвпаднат) и започнах да я въртя на ръка. Но не успях да изпомпам масло от буркана... Сега се чудя дали помпата е наред?
Замислих се с какви обороти тази помпа работи нормално? Значи на директна предавка (на дълъг път) валът на скоростната кутия (съответно - на раздатката) се върти с оборотите на двигателя, нали така? Значи с около 2000 оборота на минута (или повече от 30 оборота на секунда) се върти шибаната помпа. Е, аз на ръка не мога да постигна такива обороти. Освен ако я завъртя с дрелката... А сигурно и посоката е важна, накъде се върти трансмисията на колата, мамка му? Я подскажете някакви идеи - как да съм сигурен, че шибаната маслена помпа работи нормално?
Сега мисля да сглобя кутията пробно...
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Направо ви казвам - сглобяването на кутията е шибана работа. Ако с това си вадя хлаба, гладен умирам... Близо час се мъчих като куче да затворя двете половини, омазах се целия в масло и даже измислих няколко нови псувни... Но накрая май му хванах цаката. Значи какви за проблемите:
1. Фигурният изрез (засечката) на маслената помпа (на задната половина) трябва да съвпадне с този на "камбаната" на муфата (на предната половина);
2. Валът на актуатора (на задната половина) нали има нещо като клин? Е този клин трябва да влезе между двете лагерчета на натягащия механизъм на муфата, която е на предната половина на кутията;
3. Двата фиксатора по контура на едната половина трябва да влязат в отворите на другата;
4. Всичко това (1 + 2 + 3) трябва да стане ЕДНОВРЕМЕННО.
За целта в завода сигурно използват специално обучени октоподи - мутанти, които освен вендузи, имат и очи на пипалата си...
Накрая някак слчайно успях и кутията се затвори. Отворих я за да опитам отново - и пак греда... Но накрая май се научих как да "подреждам" чарковете вътре преди сглобяването. Ето я кутията в завършен вид и с болтовете, завити на ръка. Разбира се, пак ще я отварям, защото не съм сложил уплътнение между двете половини, а и забравих магнитчето в картера... И да се похваля - НИКАКВИ части не ми останаха!
Няколко думи за уплътнението между двете половини на кутията. Силиконът отначало ми изглеждаше логично решение, но вече се съмнявам... Първо ръбовете трябва да бъдат сухи и обезмаслени, което трудно ще стане при мазните чаркове вътре. После дори да нанеса силикона перфектно - при сглобяването сигурно ще го размажа. А и ако самото сглобяване пак се закучи? Да не говорим, че може да се наложи пак да разглобявам шибаната кутия. Затова май започвам да клоня към гарнитура от 0,5мм. клингерит. Вярно, че е врътня докато я изрежа, но после няма да се притеснявам да не повредя уплътнението при монтажа, а и допуска многократно разглобяване. Какво ще кажете?
1. Фигурният изрез (засечката) на маслената помпа (на задната половина) трябва да съвпадне с този на "камбаната" на муфата (на предната половина);
2. Валът на актуатора (на задната половина) нали има нещо като клин? Е този клин трябва да влезе между двете лагерчета на натягащия механизъм на муфата, която е на предната половина на кутията;
3. Двата фиксатора по контура на едната половина трябва да влязат в отворите на другата;
4. Всичко това (1 + 2 + 3) трябва да стане ЕДНОВРЕМЕННО.
За целта в завода сигурно използват специално обучени октоподи - мутанти, които освен вендузи, имат и очи на пипалата си...
Накрая някак слчайно успях и кутията се затвори. Отворих я за да опитам отново - и пак греда... Но накрая май се научих как да "подреждам" чарковете вътре преди сглобяването. Ето я кутията в завършен вид и с болтовете, завити на ръка. Разбира се, пак ще я отварям, защото не съм сложил уплътнение между двете половини, а и забравих магнитчето в картера... И да се похваля - НИКАКВИ части не ми останаха!
Няколко думи за уплътнението между двете половини на кутията. Силиконът отначало ми изглеждаше логично решение, но вече се съмнявам... Първо ръбовете трябва да бъдат сухи и обезмаслени, което трудно ще стане при мазните чаркове вътре. После дори да нанеса силикона перфектно - при сглобяването сигурно ще го размажа. А и ако самото сглобяване пак се закучи? Да не говорим, че може да се наложи пак да разглобявам шибаната кутия. Затова май започвам да клоня към гарнитура от 0,5мм. клингерит. Вярно, че е врътня докато я изрежа, но после няма да се притеснявам да не повредя уплътнението при монтажа, а и допуска многократно разглобяване. Какво ще кажете?
Excellent! Steven is my name!
- goro57
- кандидат ентусиаст
- Мнения: 134
- Регистриран на: 13.03.2012
- Местоположение: Монтана
- Пол: Мъж
- Кара: Х5
- Детайли за колата: X5 E70 35d 2009 г.
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Отново поздравления Боримечка.Технически си го направил перфектно.Още повече, обяснил като по учебник.
Доста е труден за разбиране „привода”(селището x-drive... ).Сигурен съм, на ниво сервизи „оторизирани”, малко са, почти едва ли, наясно."Тъпо", просто, сбито, но никога, няма случайно.Срещам често за германец, къде бутне, къде не бутне кадет, или там нещо подобно.За зъбчатката на актуатора-най удачния материал е използван.Е, ли друго(по-твърдо, от рода на бронз,стомана и т.н. ще се чупят зъби).Само ме плаши и учудва това, дето чета напоследък, за ангр.верига на 6-цата...
Та по същество:
1.Зъбчатката с веригата ляга свободно в/у вала.Колко см е целия вал(вътрешно в кутията) и колко см е тая зъбчатка с гърлото.Колко см остават свободни от вала след като я наденеш.
Върху зъбчатката се събира цялата муфа в комплект(чиниите+механизма за натягане+фр.дискове+камбаната).
Тази зъбчатка е с гладко вътрешно гърло и външно на шлици.Върху шлиците ляга „баницата”.Тя не излиза от гърлото.Обгръща ги камбаната, която се захваща със фрикционния пакет чрез външната си вътрешна периферия, а тази камбана се захваща за вала чрез гърловинните си вътрешни шлици. В крайна сметка привода върху предното започва отзад напред, т.е. някъде от вътрешността на вала: към вътр.шлици на камбаната,към външната вътр.периферия на камбаната, към фрикционния пакет, към основния чарк,към външното гърло на зъбчатката, към зъбчатката-към веригата на предното.Основния чарк се явява основен носител на мощноста.Дали захвата на камбаната за вала не го дели в съотношение 40/60.
2.Вала в основата си започва с различни диаметри.Означава ли това, че позицията на зъбчатката се качва върху дебелия диаметър на вала.(което по-нататък би направило невъзможно местенето на целия муфов комплект по вала).Кое позиционно ляга върху пластмасовото сепараторче.
Т.е. муфата може ли да се мести по вала в работен режим и до къде.(това би довело до доизпъване на веригата и изкълчване на механизма.Което означава ли че механизма се запъва от едната страна от зъбчатката а от другата натяга.).Възможно ли е леглата на съчмите да са износени и да не може да се получи напън достатъчен.
3.Зегерката си я сложил след стягане със скоба.Хода на затягането на скобата, различава ли се с отворения свод на диаф.пружина(защото това си преодолял).Т.е. възможно ли е стягането да е изправило диафрагменната пружина(изправило в една равнина),т.к. би се получило „твърдо зацепен съединител”.Което автоматично води до механизма и съчмите- разтваря се механизма, чрез актуатора, двете му части приплъзват като съчмите излизат по улея, разтварят се, т.е. натяга се фрик.пакет, като хода на натягането би отговарял максимум на диаметъра на съчмите.
С какви единици се измерва разтягането и свиването на фрикц.пакет – с микрометри или милиметри.
Ако има нещо за допълване или корекция, ще бъде от полза...
Доста е труден за разбиране „привода”(селището x-drive... ).Сигурен съм, на ниво сервизи „оторизирани”, малко са, почти едва ли, наясно."Тъпо", просто, сбито, но никога, няма случайно.Срещам често за германец, къде бутне, къде не бутне кадет, или там нещо подобно.За зъбчатката на актуатора-най удачния материал е използван.Е, ли друго(по-твърдо, от рода на бронз,стомана и т.н. ще се чупят зъби).Само ме плаши и учудва това, дето чета напоследък, за ангр.верига на 6-цата...
Та по същество:
1.Зъбчатката с веригата ляга свободно в/у вала.Колко см е целия вал(вътрешно в кутията) и колко см е тая зъбчатка с гърлото.Колко см остават свободни от вала след като я наденеш.
Върху зъбчатката се събира цялата муфа в комплект(чиниите+механизма за натягане+фр.дискове+камбаната).
Тази зъбчатка е с гладко вътрешно гърло и външно на шлици.Върху шлиците ляга „баницата”.Тя не излиза от гърлото.Обгръща ги камбаната, която се захваща със фрикционния пакет чрез външната си вътрешна периферия, а тази камбана се захваща за вала чрез гърловинните си вътрешни шлици. В крайна сметка привода върху предното започва отзад напред, т.е. някъде от вътрешността на вала: към вътр.шлици на камбаната,към външната вътр.периферия на камбаната, към фрикционния пакет, към основния чарк,към външното гърло на зъбчатката, към зъбчатката-към веригата на предното.Основния чарк се явява основен носител на мощноста.Дали захвата на камбаната за вала не го дели в съотношение 40/60.
2.Вала в основата си започва с различни диаметри.Означава ли това, че позицията на зъбчатката се качва върху дебелия диаметър на вала.(което по-нататък би направило невъзможно местенето на целия муфов комплект по вала).Кое позиционно ляга върху пластмасовото сепараторче.
Т.е. муфата може ли да се мести по вала в работен режим и до къде.(това би довело до доизпъване на веригата и изкълчване на механизма.Което означава ли че механизма се запъва от едната страна от зъбчатката а от другата натяга.).Възможно ли е леглата на съчмите да са износени и да не може да се получи напън достатъчен.
3.Зегерката си я сложил след стягане със скоба.Хода на затягането на скобата, различава ли се с отворения свод на диаф.пружина(защото това си преодолял).Т.е. възможно ли е стягането да е изправило диафрагменната пружина(изправило в една равнина),т.к. би се получило „твърдо зацепен съединител”.Което автоматично води до механизма и съчмите- разтваря се механизма, чрез актуатора, двете му части приплъзват като съчмите излизат по улея, разтварят се, т.е. натяга се фрик.пакет, като хода на натягането би отговарял максимум на диаметъра на съчмите.
С какви единици се измерва разтягането и свиването на фрикц.пакет – с микрометри или милиметри.
Ако има нещо за допълване или корекция, ще бъде от полза...
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Да, ще опитам да отговоря едно по едно, доколкото разбирам...
Зъбчатката за веригата наистина се върти свободно върху вала, върху две иглени лагерчета. Едното е по-голямо, точно под зъбите и се намира във самата зъбчатка:
Това (голямото) лагерче ляга върху най-дебелата шийка на вала (долната на снимката):
Другият край на същата зъбчатка (по-тънкият, при шлиците):
Ляга точно върху малкото иглено лагерче с пластмасовия сепаратор - вижда се на втората снимка.
Тази зъбчатка не се мести по вала, сигурен съм. Нищо не се мести аксиално (напред - назад) по вала, защото фланецът на задния кардан накрая се надява на шлиците и притиска всички части по вала. Не би трябвало да остават и луфтове между частите. Зацелващият механизъм на дисковата муфа всъщност не мести муфата по вала, а просто обира луфта между стоманените и "гетинаксовите" дискове - ето тук се вижда сумарния луфт:
При това натягащият механизъм преодолява съпротивлението на диафрагмената пружина в муфата. Този луфт определя хода на механизма, съответно - на актуатора (от свободно положение до пълното зацепване на муфата). При сглобената муфа в нея остава сериозно усилие от диафрагмената пружина - то се усеща на лагерчетата на натягащия механизъм. Мога да ги разтворя донякъде с ръце, но прилагам наистина голямо усилие.
Леглата на 5-те съчми на натягащия механизъм са последното нещо, което ще се износи е тая кутия, според мен. В тях няма никакво триене, омаслени са винаги, а съчмите само се търкалят в гнездата си. Като загледах внимателно, в гнездата само са се отбелязали леко едни къси "пътечки", по които са "пътували" съчмите.
goro57 написа:Зъбчатката с веригата ляга свободно в/у вала.Колко см е целия вал(вътрешно в кутията) и колко см е тая зъбчатка с гърлото.Колко см остават свободни от вала след като я наденеш. ... Вала в основата си започва с различни диаметри.Означава ли това, че позицията на зъбчатката се качва върху дебелия диаметър на вала.(което по-нататък би направило невъзможно местенето на целия муфов комплект по вала).Кое позиционно ляга върху пластмасовото сепараторче.
Зъбчатката за веригата наистина се върти свободно върху вала, върху две иглени лагерчета. Едното е по-голямо, точно под зъбите и се намира във самата зъбчатка:
Това (голямото) лагерче ляга върху най-дебелата шийка на вала (долната на снимката):
Другият край на същата зъбчатка (по-тънкият, при шлиците):
Ляга точно върху малкото иглено лагерче с пластмасовия сепаратор - вижда се на втората снимка.
Тази зъбчатка не се мести по вала, сигурен съм. Нищо не се мести аксиално (напред - назад) по вала, защото фланецът на задния кардан накрая се надява на шлиците и притиска всички части по вала. Не би трябвало да остават и луфтове между частите. Зацелващият механизъм на дисковата муфа всъщност не мести муфата по вала, а просто обира луфта между стоманените и "гетинаксовите" дискове - ето тук се вижда сумарния луфт:
При това натягащият механизъм преодолява съпротивлението на диафрагмената пружина в муфата. Този луфт определя хода на механизма, съответно - на актуатора (от свободно положение до пълното зацепване на муфата). При сглобената муфа в нея остава сериозно усилие от диафрагмената пружина - то се усеща на лагерчетата на натягащия механизъм. Мога да ги разтворя донякъде с ръце, но прилагам наистина голямо усилие.
Леглата на 5-те съчми на натягащия механизъм са последното нещо, което ще се износи е тая кутия, според мен. В тях няма никакво триене, омаслени са винаги, а съчмите само се търкалят в гнездата си. Като загледах внимателно, в гнездата само са се отбелязали леко едни къси "пътечки", по които са "пътували" съчмите.
Excellent! Steven is my name!
- Borymeckata
- ентусиаст
- Мнения: 1016
- Регистриран на: 8.06.2012
- Пол: Мъж
- Кара: Нафтова печка.
- Мечтае да кара: През просото...
- Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400
Re: Да надникнем в Х-драйва.
Горо57 правилно си представя предаването на усилието към предния кардан (според мен). Все пак ще опитам да го опиша още веднъж:
1. Скоростната кутия върти вала на раздатката, на чиите шлици е надянат фланеца на задния кардан.
2. Валът чрез шлиците си предава въртенето на "камбаната". Камбаната върти и маслената помпа зад нея, която вдига масло от картера на кутията и го вкарва в кухия вал.
3. Камбаната чрез вътрешните си шлици върти гетинаксовите дискове (с външни шлици).
4. Те (гетинаксовите) предават въртенето си на стоманените дискове в муфата. Триенето се регулира чрез натягащия механизъм от актуатора. Диафрагмената пружина държи муфата отворена, а актуаторът предолява съпротивлението й.
5. Стоманените дискове са зацепени чрез вътрешните си шлици към една муфа, която пък (пак чрез шлици) е зацепена към зъбчатката на веригата.
6. Зъбчатката на вала движи веригата, а тя - другата зъбчатка.
7. Втората зъбчатка чрез шлиците си върти фланецът за предния кардан.
Някои от въпросите не ги разбирам... Ако се изяснят, ще опитам да отговоря на всички, доколкото мога, разбира се. Пак казвам - кутията ми изглежда сравнително проста като механика, изглежда качествено изработена и лесна за ремонт. Защо не се предлагат части за нея - не разбирам. Всичко казано дотук се отнася само за механичното й устройство. Изобщо нямам идея по какъв алгоритъм актуаторът управлява триенето в дисковата муфа.
1. Скоростната кутия върти вала на раздатката, на чиите шлици е надянат фланеца на задния кардан.
2. Валът чрез шлиците си предава въртенето на "камбаната". Камбаната върти и маслената помпа зад нея, която вдига масло от картера на кутията и го вкарва в кухия вал.
3. Камбаната чрез вътрешните си шлици върти гетинаксовите дискове (с външни шлици).
4. Те (гетинаксовите) предават въртенето си на стоманените дискове в муфата. Триенето се регулира чрез натягащия механизъм от актуатора. Диафрагмената пружина държи муфата отворена, а актуаторът предолява съпротивлението й.
5. Стоманените дискове са зацепени чрез вътрешните си шлици към една муфа, която пък (пак чрез шлици) е зацепена към зъбчатката на веригата.
6. Зъбчатката на вала движи веригата, а тя - другата зъбчатка.
7. Втората зъбчатка чрез шлиците си върти фланецът за предния кардан.
Някои от въпросите не ги разбирам... Ако се изяснят, ще опитам да отговоря на всички, доколкото мога, разбира се. Пак казвам - кутията ми изглежда сравнително проста като механика, изглежда качествено изработена и лесна за ремонт. Защо не се предлагат части за нея - не разбирам. Всичко казано дотук се отнася само за механичното й устройство. Изобщо нямам идея по какъв алгоритъм актуаторът управлява триенето в дисковата муфа.
Последна промяна Borymeckata на 07 Фев 2013, 9:52, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани